MAALISMAMAT 2009

  • Viestiketjun aloittaja MillaLilla
  • Ensimmäinen viesti
MillaLilla
Aloitanpa nyt ketjun tänne "oikealle" puolelle. Toivottavasti kaikki asianomaiset ja halukkaat löytävät paikalle.. :)

Ja otsikko on tarkoituksella muotoa mamat ;-)

Synnyttäneet:
16.2. (4.3.) Mandariini77 P, 47 cm, 3,070g, kakkonen
19.2. (3.3.) Mollie, T, 49 cm, 2770g, esikoinen
20.2. (17.3.) Abbie 79, T, 45 cm, 1940g, esikoinen
23.2. (7.3.) Petshop, P, 50,5 cm, 3475g, kolmonen
3.3. (8.3.) Chili77, P, 49 cm, 3445g, esikoinen
3.3. (7.3.) Viivixx, P, 54 cm, 3300 g, kakkonen
5.3. (21.3.) Juulia 83, P, 48cm, 3010g, kakkonen
5.3. (9.3.) Lorete, T, 50cm, 3500g, esikoinen
7.3. (6.3.) hippu81, P, 49 cm, 2985g, esikoinen
8.3. ensimmäinen89, P, 53 cm, 3446g, esikoinen
9.3. (12.3.) Myy-y,T, kakkonen
10.3. (21.3.) Pörrö75, T, 49cm, 3230g, esikoinen
10.3. (17.3.) Sanna75, P, 53cm, 3980g, esikoinen
11.3. (8.3.) MillaLilla, P, 52 cm, 4030g, kakkonen
11.3.(9.3.)Bulmitar,T, 52cm, 3525g, esikoinen
12.3.(7.3.)Raisa, P, 52cm, 4196g, kakkonen
14.3. (24.3.) AnuMK, P, 53cm, 3965g, esikoinen
20.3. (12.3.) lusiina,P, 54cm, 4240g, kakkonen
20.3. (26.3.) Hurttali, P 49cm, 2850g, esikoinen
25.3. (14.3.) emmaSH, T, esikoinen
27.3. (25.3.) elmeri77, T, 48cm, 3320g, kakkonen


Odottajat
15.3 enskertalainen (26), esikoinen, OYS, Poika
 
Abbie79
Täällä sitä nyt ollaan :) Ihana otsikko toi mamat!

Väsynyt äiti nopeesti koittaa keretä ennenku hirmu herää. Taas painajaismainen yö takana, aamuyöstä alkoi raivari-itku ja tunnin nokosten syömisen jälkeen kitistiin ja itkettiin masuvaivoja. Eipä siinä äiti paljon nuku kun koittaa pikkuisen masua hieroa ja tunkea tuttia suuhun. Unen saldo 3 tuntia... Joo, tiiän ite lapsen halusin ja ihanaa on mut aika rankkaa olla yksikseen vastuussa lähes 24h. Päivät jaksaa mukavasti mut noi yöt on ihan hirveitä välillä, ei pelkästään unen puute mut myös kun toisella on vaikee olla ja oloa ei pysty helpottamaan. Ja mies sen kun vetää sikeitä vieressä... No valivali taas.

Eilen siis lääkäri ja kaikki hyvin, tyttö kasvaa silmissä. Tosin refluksitauti taitaa olla totta, kokeillaan sakeuttaa maitoa ja jos ei auta ni lääkkeet kehiin. Kiinteet alotetaan aikasemmin kun se kuulemma usein auttaa, mut siihen on vielä aikaa. Kävin taas vaateostoksilla, itelle piti kattoo ristiäisiin jotain mut ylläripylläri löysin itteni baby-osastolta syli täynnä ihanuuksia :) Käytiin ihan tyttöjen kesken, iskä oli pelaamassa ja me vauvan kanssa mentiin siks aikaa shoppaamaan! Äitin tyttö kun viihtyy niin hyvin kaupoilla, kuuma vaan tuli vaikka koitin availla vetoketjuja.

Eipä tuo lapsi taidakaan herätä vielä... On se kumma ku siihen saakka kitisee ja viuhtoo kunnes mä nousen ylös ja sit sammuu kun saunalyhty. No mä meen takas sänkyyn. Aika vapauttavaa kun enää ei tarvi laitella herätystä kolmen tunnin välein vaan ihan tytön tahdissa heräillään ja jos masu ei vaivaa ni nukkuu 3,5 - 4h. No nyt itketään nälkää. Heippa!
 
MillaLilla
Tsemppiä ja voimia abbie (vaikkei tämä jaksamiseen auta..)!! Ja mua ei ainakaan haittaa vaikka täällä puretaan tunteita ja valitetaan siitäkin huolimatta, että itse vauvat ollaan haluttu ja tehty ;-)

Yritän nopeaan kirjoittaa kun pikkuisäntä vihdoin rauhoittui..
Meillä myös aika vaativan tuntuinen tapaus, no ei onneksi (ainakaan vielä ) mitään koliikkia tms. mut hereillä on koko ajan aika tyytymätön ja pitäisi olla tissi suussa hela tiden tai muuten kitisee ja itkee ihan täysiä.. Nukahtaminenkin on pikkumiehelle vaikeaa. Kärtsää vaan ja roikkuu tissillä vaikka olisi kuinka saanut syödäkseen rinnat ja pullon. Yölläkin pitäisi ja pitää olla tissi suussa melkein koko ajan. Huh. Viime yönäkin sain puolentunnin - tunnin välein olla roikuttamassa ja varovasti yritin aina hiissautua kauemmaksi maitohajuineni vauvasta mutta pian piti olla taas rinnalla.
Tänään on esikoinenkin pitkästä aikaa hoidossa (vain tämän pvn) ja olisi mahdollisuus nukkua velkoja pois, mutta mutta.. Eihän se ole pikkumiehelle passanut ollenkaan. Mieskin on loppuviikon reissussa, mitenköhän pysyn järjissäni kun pitää valvoa kahtapuolta päivää??

Konsertti alkoi taas joten morot!
 
Abbie79
Juu kyllä sulonen tuhina kopassa ja hymyt hereillä auttaa jaksamaan ne kitinät! Tsemppiä sulle kans MillaLilla yövalvomisiin, ei se paljon naurata kolmelta aamuyöstä kun kopasta kuuluu tasanen kitinä ja natina ;) Tai teidän tapauksessa vierestä. Mä en enää ota pientä viereen nukkumaan, se huitoo niin hurjasti unissaan et mun loputkin unet jää pois. Ja vihaa kapalointia :(

Mä roikun taas täällä vaikka pitäs siivota... Pappi tulee illalla meille puhumaan ristiäisistä ja kämppä on kun hävityksen jäljiltä :( Meillä viel viimetipassa vaihtui pappi kun alkuperänen sairastui ja kellonaikaki piti aikaistaa, onneks kaikille tuntuu sopivan. Nyt vaan kauhee paniikki et muistinko kaikille ilmottaa.

No niin, uus yritys siihen imurinvarteen hus!
 
AnuMK
Voi että mä oon taas onnellinen etten oo ainut tyytymättömän pojan äiti..siis sillo ku ei oo sylissä tai tissillä..tää ei päivisin ala oikeestaan laisin nukkuu kehdossa tai sitterissä, sylissä sit nukkus vaikka kuin tai niinku nyt tässä rintarepussa. Ja kiitos tämän rintarepun, saan tehtyäki jotain välillä mm. pyykättyä, kokattua yms ja poika onnellisena nukkuu samalla. Tosin viime yönä kostautu eiliset rintareppunukkumiset ja kaveri valvo sit melkei kolmeen asti ennenku simahti pariks tunniks. Ei mitää hajua missä vaiheessa loppupelistä oon ottanu pojan viereen mut siitä 10 jälkeen sit taas nokat vastakkain herättiin.

Kieltämättä välillä hirvittää et mihin tässä on tullu lähettyä, kun ei kertakaikkiaan pääse edes yläkerrassa käymään jos ei isäntä oo pojan kans ja kun ei viittis aina kantaa matkassa mutta onhan tämä niin ihana käärö että vaivan voittaa ja toisaalta, hetkellistähän tämä vaan on..itse oon kiitollinen ku meillä ei edelleenkään oikeestaan ilmavaivoja oo jotka valvottas, tää vaan on sylivauva..reppana..vatsanväännöt on edelleeen luokkaa :kipristys, itkua parikymmentä sekunttia, pieru ja helpotus :) ja sitte vaihetaanki vaippaa :)

Tänään ois tarkotus lähtee vähä rattailemaan, kerran vasta on käyty ulkona, sen verran että pumpattiin huoltoasemalla ilmaa renkaisiin mut tänään aattelin ku niin hyvä ilma ni kävellä puolisen tuntia koirien ja pojan kans kaveria vastaan joka tulee poikansa kans meille kylään. Saatiin ukilta ihana lampaantalja vaunuihin ni pitäs tareta :)

Mutta nyt herättelen kaverin ja aletaan tissittelee että päästään sitten kärryilemään.
Ai niin ja kiitos Millalilla ku avasit nää sivut! Ai niin ja ONNEA hirveesti enskertalaiselle!
 
Sanna75
Täällä ollaan :) On jotenkin kumma tunne, että just oltiin tuolla Odottajissa ja nyt hoitopuolella, mut niin se aika, vaan kuluu... Pikkumies nukkunut tuolla amkkarissa jo toista tuntia. Oltiin vaunuilemassa, jonka aikana/jälkeen nukkui vaunuissa n. tunnin, sitten tissille ja simahti uudestaan makkariin. nyt täytyis ol nopee, kun nälkäkin ois, mut tulin eka koneelle maksaa laskuja, fB:n ja tänne.

Hommattiin varoiks Cuplatonia, kun kaks iltaa on nyt venahtanu tonne 01:n asti pikkuherran kitinän johdosta. On saanut tissiä, mutta kun ei ole siihen nukahtanut, niin on sitten pitänyt yrittää nukuttaa hyvin tyytymätöntä miehenalkua... No, sitten on jossain vaiheessa nukahtanu mm. viime yönä miehen kainaloon simahti siinä n.klo: 01 ja heräsi n. 04.30 tissille, jonka jälkeen jatkoi uniaan tuonne n. 07.30:n ja sitten taas, heräten uuteen päivään siinä noin 10:nen aikaan :)

Mulla ois noista Cuplatoneista sellanen kyssäri, että kun siinä lukee, että annettava sekoitettuna pieneen määrään nestettä, että miten olette toimineet? Oletteko keittänyt tilkan vettä ja sekoittanut siihen, vai miten? Meillä meni eka kerta viime yönä hieman ohjeiden vastaisesti (glumps), kun olin tottunut antamaan noita D-tippoja suoraan suuhun, niin tiputin myös Cuplatonit suuhun ilman nestettä... No, sit luin ohjeen ja huomasin, et ois pitäny sekottaa nesteeseen. Ei, kun kun äkkiä tissi suuhun, jotta nesteet menis ees äkkiä perään... Ja pitäähän tipat kuitenkin antaa ennen ateriaa, siis ennen tissiä, eikö? Onkohan vaikutuksen saamiseksi niitä annettava tosiaan ennen JOKAISTA imetyskertaa?! Onpas hankala juttu ja jotenkin en taida sitten vielä ees viittii alottaa, kun ei niitä vatsavaivoja nyt niin hirveesti taida olla, että rupeis tollasta tippatouhuu viel alottamaan... Kai sen sit huomaa, jos on ihan mahdotonta vatsanväännettä ja vaivaa!? Meillä kyllä röyhtäyttämällä tulee aika äkkiä se röyhykin. Nyt tosiaan on tuntunut, että kaksi iltaa on mennyt tollaseen kitinään röyhtäyttämisestä huolimatta, että pitänee seurata? Ja tuo pullo tuli siis jo ostettua, mutta seuraavalla kerralla kyllä ostan tota Distflatylia mitä joku tuolla vanhan ketjun puolella suositteli, kun sitä kuulemma annetaan siis vaan kerran päivässä.

Mutta miten siis sen Cuplatonin nesteeseen lisäämisen kanssa? 4 tippaa lääkettä teelusikalliseen keitettyä vettä vai miten? Älkää unohtako vastata kyssäriini, siis ne jotka asiaan ovat perehtyneitä ;) Kiitos :)
 
Petshop
Heipsan!

Paljon onnea emmaSH ja enskertalainen!

Me ollaan tänään käyty ihan maraton-shoppailureissulla Hulluilla Päivillä. Poju oli kyllä pikkuisen työläs ostoskaveri, jouduin imettämään vaikka kuinka monta kertaa ja siltikään ei meinannut tyytyä kärryihin, sylissä vain halusi matkustaa. No, saatiin ihan mukavasti ostoksia tehtyä, toista kertaa tuskin jaksan ko. päiville lähteä. Vähän kyllä harmittaa, kun en ehtinyt Herkun puolelta kerätä mitään kun pikkukaverilla paloi pinna.

Meillä on Cuplatoneja annettu ohjeen vastaisesti juuri samoin, kuin sinäkin Sanna olet antanut, eli ennen syöttöä (ja joskus syöttäjen välissäkin) suoraan suuhun vain. Ihan hyvin ovat tehonneet. :) Toissa iltana vauvalla oli kovat masukivut, itki pari tuntia eikä meinannut millään rauhoittua. Miehellä oli onneksi hyvin voimia hoitaa ja rauhoitella, kun itse olin aivan poikki. Eilen mies lähtikin sitten viikon työreissulle, täytyy vain toivoa ettei vastaavaa kohtausta tule nyt kun olen yh.

Meidänkin vauva on hereillä ollessaan melko hoidettava, eli haluaa olla sylissä koko ajan. Minulla on käytössä kantoliina, johon laitan vauvan silloin kun täytyy touhuta jotain, johon tarvitsen molempia käsiä (muuten kulkee enimmäkseen mukana tuossa käsivarrella). Olen kyllä tykännyt kantoliinasta, tosin vähän kuuma meinaa tulla sekä äidillä että vauvalla, jos on paljon vaatetta päällä

Kiva, kun päästiin nyt siirtymään tänne hoitopuolelle! Aika uskomatonta kyllä, justhan me maalismammojen ketju aloitettiin... Aika kuluu pelottavan kovaa vauhtia!
 
lusiina
Hei! Löysin minäkin tänne puolelle.. :) Kyllä on mulla kirjoittelut jääneet, 2 alle vuoden ikäistä pitää äitin melko kiireisenä!

Viikonloppuna ois poitsulla 1vee synttärit, ja vauva tulee 2vkoa. Saa nähä kuin paljo tänne on änkeemässä porukkaa ja pitäis tietty kakkua leipoa ja siivoilla jne.. Huoh ku vaan jaksais.

Meilläkin on pikkumiehellä mahavaivoja, ja juurikin cuplatonia on ostettu. Onhan se rasittavaa kun tosiaan pitää antaa tipat aina ennen imetystä, mut apteekkari oli sitä mieltä että nuo auttaa just mahavaivoihin paremmin ku esim. rela-tipat, joita ei tarvis ku kerran päivässä antaa.. Mut ne on vaan maitohappobakteereja, eli ei vaikuta samallatavoin ilmavaivoihin ku nää cuplatonit. Ja mietin myös ite että miten kummassa annetaan ku pitäis pieneen määrään nestettä sekoittaa, mutta oon suoraa tiputtanut suuhun ja sit äkkiä tissiä perään.. Eka mietin et koitanko alkaa lusikassa sekottaan jos vähä puristais maitoa siihen mut en jaksanu edes koittaa. Luulis auttavan nuinki. Ja joo tosiaan pitää antaa joka kerta ennenku syöttää.. Mut esim. oon tehny niin että eka annan, syötän toisesta tissistä ja jos vauva vaikka kakkaa tai muuten vaan vaihdan vaipan siinä välissä, sit syötän toisen tissin niin en enää siinä välissä sit anna tippoja.. Mut toisaalta nuohan on ihan harmittomia ja yliannostuksen vaaraa ei pitäis olla.. Luin pakkausselosteen ;)

Ja huom! ootteko koittaneet "pumpata" vauvan jalkoja? Kellä nyt olikaan mahavaivoja. Ja röyhtäytys on tärkeetä.. Ekaa lasta en öisin esim. röyhtäyttänyt ollenkaan, nukahti vaan tissille viereen. ja ei ollu mahavaivoja. Mut nyt tällä on niin massu kipeenä että pakko ryöhtäyttää joka ikisessä välissä. Ja sit jos oikein punnaa ja ähisee pieruja tai kakkaa niin laitan pojan selälleen makaan, ja koukistelen jalkoja.. Sillai et välillä suoraks ja välillä painan ne kippuraan mahan päälle. Vaikee selittää mut meillä toimii!! Kohta alkaa pylly paukkua samaan tahtiin ku pumppailen. :D Ja sit pieni nukahtaa onnellinen hymy huulilla..

On ne niin rakkaita nuo lapset, vaikka joskus yöllä valvoessa kyllä tuntuu että kuolee tähän univelkaan.. Varsinki ku tuo on ottanut tavakseen valvoa yöllä tosi pitkän pätkän, ähisee ja itkee ja sylissä vaan pitäis olla. Sit herättää tietty esikoisen ja sit se on menoa.. Äh, mut eipä ne tästä voi oikein ku parantua nää yöt niin pitää koittaa jaksaa.

Onko teillä siis paljonko kiloja vielä jäljellä? Mulla tulee perjantaina 2 vkoa synnytyksestä ja kiloja on 2 vielä.. 12 niitä tuli yhteensä. Sit jos sais vielä semmoset 5 kiloa pois niin oisin tosi tyytyväinen!! Oisin sit samoissa mitoissa ku sillon ku naimisiin mentiin.. Vaikka eihän sitä laihduttaa saa imettäessä mut voi sitä kattoo mitä suuhun laittaa ja liikkua enempi. Ainaki ite aion nyt olla vähä tarkkana ton painon kans. Vaikka BMI on kyllä ihan normaalipainon rajoissa mut oon aina ollu suht hoikka niin nyt ku on muutama kilo ylimäärästä niin ahistaa heti. Sanoin jo miehelle että taidan ostaa itelle crosstrainerin.
 
Hertta1981
Heippa!
Tuolta Alkumetrit-ketjusta vaan tulin huikkaamaan, et ootteko koklannu vauvoille Cuplatonin sijaan Disflatyl-tippoja? Niitä ei tarvii antaa samalla tavalla joka syötön yhteydessä, et ovat sen suhteen vähän helpompia :) Itse annoin pojalle niitä, kun oli mahavaivoja sillon ihan pienenä.

Hertta ja O 3kk 3vk
 
AnuMK
Meillä ei siis tosiaan edelleenkään käytetä ku D-vitamiinia ja ihmetyttää oikei miten pojalla ei pahemmin ilmavaivoja ole kun ei hän röyhtäile ku ehkä kerran päivässä vahingossa niin johtusko siitä ku mä syön ite noita gefilus ja activia jugurtteja..lääkäri neuvoi osastolta lähtiissä syömään gefilusta, olin syöny activiaa kuukausikaudet päivittäin ja nyt siis vaihdoin gefilukseen kun meinas et se auttaa sit vauvan ilmavaivoihin. Eikä siinä, hyviä ovat nuo gefilus-jugurtit eikä niissä oo rasvaakaan yhtää ;)

Mä painoin melkei 82 kg raskauden loppuvaiheilla tosin viimesellä viikolla ihmeellisesti tippu 80een paino..enteilikö se sit et ois joka tapauksessa synnytys alkanu..mut sairaalaan jäi reilu 6kg ja nyt kotona on lähteny melkei 7 kg enkä oo todellakaa laihduttanu. Imettäny ja käyny lenkillä koirien kans kerran päivässä. Enää siis ois viitisen kiloa ennen plussaamista painoon. Kaikki jälellä olevat kilot on tuossa mahassa mut seki häviää silmissä, uskomatonta. Kaveri sanoi jostai lukeneensa et kunnon imetys veis jopa 500 kilokaloria!!!

Semmosta muuten piti kysyä..steriloitteko te joka käytön jälkeen tuttipullot? Jos laitatte astianpesukoneeseen ne ni steriloitteko vielä sen jälkeen ennen käyttöä? Oon tähän asti joka ikisen käytön jälkee pessy KÄSIN ja sit kuumaan veteen kiehumaan ja vaikka oisin vaan sekottanu maitoa jossai pullossa hetken ni silti sama pesurutiini. Nyt alkanu mietityttää et niinköhän teen turhan tarkkaa työtä..miten te muut teette?

Mitenkäs usein muuten käytte kylvyssä viikossa? Me on käyty kahesti viikkoon..tai siis ei oo keretty ku kahesti käyä, eilen ja viime torstaina. Molemmilla kerroilla poika huusi ku hyeena ku piti herättää kylpyyn. Osastolta sanoivat ettei sais syötön jälkee heti mennä kylpyyn mut ku tää ku herää ni se haluu heti tissiä eikä meinaa malttaa edes vaipanvaihdon ajan ootella ni mitenkäs sit ku tissille taas nukahtaa samointein ni ei muuta mahollisuutta oo ku herättää kylpyyn ja siitäkös tää suuttuu..harmittaa et jääkö sit kammo noista kylvyistä..

Meinaatteko muuten vauvauintiin? Minkähän ikäsenä sinne mennään..pitäs soittaa uimahallille..

Tänään tuli seurakunnalta esitäytetyt laput kastajaisia varten. Meillähän kastajaiset vasta 23.5 eli aika iso mies on sitte kummilla pideltävänä. Kaikki minun ja miehen sisarukset on pyydetty kummeiksi eli yht 5 . Ei tarvinnu pähkäilly kavereitten välillä ku tehtii tämmönen ratkaisu.

Käytiin muuten äskö koirien ja pojan kans lenkillä, itse asiassa toistamiseen jo tänään. Ensin mentiin kaveria vastaan mut oli jo melkei meiän kotinurkilla ni mentiin nyt saattelee ja melkei tunti lenkkeiltiin auringonpaisteessa. IHANAA et pääsee pojan kans yhessä ni ei tarvi isännältä ruikuttaa et pääsis lenkille. Aika hyvin koiratki kulki vaunujen vieressä, muutaman kerran ottivat kosketusta renkaisiin mut oppivat muutaman töytäisyn jälkeen :) Poika jatkaa unia tuolla kehdossa, otin osan vaatteista pois ja uni näyttää maistuvan. Tarvii viimestään tunnin päästä alkaa herättelee ettei menis taas kolmeen asti yöunille meno..

Mutta nyt iltapalalle :)
 
Lorete
Iltaa vaan kaikille! Vauva seurusteli, ruokaili ja seurusteli juuri lähes kolme tuntia valveilla, nyt nukahti ja mitenköhän käy nyt yöunien? Meidän perheen kuulumisia tässä:

Tänään on ollut mielenkiintoinen päivä. Mies oli vapaalla ja hoiti vauvaa kun olin kampaajalla ja asioilla. Hienosti meni, enkä yhtään epäillytkään etteikö onnistuisi. Rentouttavaa ja ihanaa. Alan tässä katsella jo jumppiakin itselleni, jos vaikka kerran viikossa kävisi näin alkuun. Mies lupasi minulle kaksi vapaailtaa viikossa ja tästä aion pitää kiinni! Täytyy vaan istua alas ja pohtia miten saadaan miehen kuntosali, mun jumpat ja omat ja yhteiset sosiaaliset kuviot sovitettua viikko-ohjelmaan. Jostakin täytyy tinkiä, mutta yritetään ainakin.

Meilläkin käytetään vaan D-vitamiinia (deetipat) ja ne on ihan hitti. Vauva tykkää tosi paljon. Masuvaivoja ei juurikaan ole, paitsi jos ylensyö niin kuin on käynyt pari kertaa. Me ollaan kanssa käytetty Lusiinan kuvaamaa kikkaa, eli röyhtäytys syönnin jälkeen jalat kippura-asennossa. Meille neuvottiin tuo asento perheosasolla. Vauvasta tuo asento on myös rauhoittava, kun jalat nostetaan masun päälle samalla tavalla kun on kohdussa ollut.

Nukkumisesta sen verran, että muutama yö on ollut huutoa, muuten tyttö nukkuu noin kolmen-neljän tunnin pätkissä meidän välissä perhepedissä. Stressaan vähän tuosta yhdessä nukkumisesta edelleen, parina yönä olen kopauttanut vahingossa tyttöä kyynerpäällä ja siinä on sitten itsellä hirveä hätä ja lapsi jatkaa uniaan...

Meillä kylvetään pari-kolme kertaa viikossa ja mies hoitaa sen. En malta itsekään vielä pysyä poissa vaan olen vähintään valokuvaamassa kylpyä. Molemmat nauttivat kovasti.

Ulkoiltu ollaan jo useamman viikon. Tänään oli tunnin lenkki keväauringossa ja asuna oli päivävaatteet, kevyttoppari ja unipussi. Vaunuissa tyttö nukahtaa ja ratikassa myös. Liikenteen melu ei juuri haittaa kaupungilla liikkuessa.

Meillä ei toistaiseksi ole kantoliinaa, reppua eikä tuttia käytössä. Kantoreppu on hankintalistalla ASAP, sillä hereillä ollessaan tyttö haluaa hyvin aktiivista seurustelua koko ajan ja siinä samassa olisi hyvä puuhailla jotakin kädet vapaana.

Mukavasti on mennyt, vaikka kotona ollessa on epätoivon hetkensä, kun seurustelu vaan jatkuu. Kodin siistiydestä ja omasta ulkonäöstä on joutunut tinkimään, mutta tämä kuulunee asiaan. Toivottavasti tässä rohkaistuu vielä julkisesti imettämään, että voisi liikkua vieläkin vapaammin ja tavata kaupungilla vaikka muita äitejä. Nyt olen aina tankannut tytön ennen kaupunkireissua, vaikka imettäminen täällä kotona sujuukin hyvin. Vauvauintin ei olla menossa, mutta vauvahierontaan ilmoitin meidät viime viikolla. Se on neljän kerran "kurssi" ja vieläpä ilmainen! Myöhemmin kiinnostaisi yhdessä liikkuminen vauvan kanssa, olisi kiva mennä yhdessä vaikka tanssikurssille. En vaan ole vielä ottanut selvää missä äiti-vauva liikuntaa järjestetään.

Tässä raportti täältä meidän neliöistä!

- Lorete
 
Lorete
Vielä raskauskiloista...

Minäkin olen lukenut, että imetys kuluttaa sen 500 kcal päivässä kuuden ensimmäisen kuukauden ajan. Minulle jäi synnytyslaitokselle 9 kiloa ja kotiin karistettavaksi jäi vielä 5 kg. Ihan tarkkka tilannetta en edes tiedä, kun meillä ei ole kotona vaakaa ja käytin odotusajan neuvolan vaakaa ja edellisen punnituksen tein itselle neuvolassa vauvan käynnillä puolitoista viikkoa sitten. Hienosti on Anulla paino laskenut, täytyy tsekata omakin tilanne kun vaaka on näköpiirissä.

No nyt Lorete vaikenee.
 
Mandariini77
Heippa tännekkin!

Löysinpä itteni täältä sitten, odottelen että pienin heräilee iltasyötölle....

Käytiin tänään neuvolassa ja poika painaa jo 4,645g ja pituutta on 55cm tullut, eli käyrällä ollaan ja vähän ylikin painon kanssa. Hän on hurjan hyvin ottanut kiinni kasvussa, vaikka aika sintti olikin syntyessään. :)

Jäi jostain mieleen tosta valvomisesta, että labrarotta kuolee kahdessa viikossa,jos sen ei anneta nukkua!! Eli omaa valvomistahan siinä ajattelee.. ensmäisen lapsen kanssa meni tosi överiksi toi valvominen, mutta tämän toisen lapsen kanssa TODELLAKIN satsaa siihen omaan jaksamiseenkin, ei me mitään yli-ihmisiä olla. Pitää sitä itsestään pitää huolta ja nukkua, että jaksaa sitä perhettä pyörittää! Työ se on missä mikä muukin, vaikka ihanintahan se on oman perheen parissa työskennellä ja mielellään tekee niitä ylitöitäkin... :) No aika kauhee ilmaus... mutta vaatii se äideiltä aika paljon pitää kaikki langat käsissään. Tasaantuuhan se iän myötä sitten ne yö valvomiset vauvoilla...

Jahas nyt on menox taasen...:)

Terv. Mandariini77
 
MillaLilla
Kannattaa tosiaankin cuplatonien sijaan kokeilla sitä disflatylia jos meinaa se tippa-rumba kyllästyttää. Esikoiselle annoin kans tipat suoraan suuhun ja tosiaan joka ikisen syötön yhteydessä. Jaksoin varmaan viikon korkeintaan kaksi tätä touhua. Meillä pumpataan jalkoja masun päälle. Ei kylläkään aina onnistu kun pikku-ukkeli pojottaa jalat suorana. Ja röyhtäyttäminen on tärkeää kun tempoo semmosella vauhdilla maitoa, että ilman nielemisen oikein kuulee.

Vauvauinnin voi aloittaa 3kk iästä lähtien ja painoa pitää vauvalla olla väh. 5kg tuolloin. Kannattaa jo nyt kysellä paikkoja kun ne tuntuu olevan kiven alla. Me ollaan vieläkin vauvauintilaisia esikoisen kanssa vaikka hänellä ikää jo yli 2v. Otetaan sitten kuopuskin mukaan kunhan täyttää vaatimukset.

Noista kiloista.. Mulla on lähtenyt 8kg ja 10kg on jäljellä, eikä niitä saa pois kuin liikkumalla. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen kilot alkoivat sulaa kun aloitin jälleen lentopallon ja aktiiviset kävelylenkit. Joten jälkitarkastusta odotellessa....!!! Tosi kiva kun vaatevalikoima on aika suppea :-((( Tosin en kyllä täältä kotoa pihaa ja satunnaisia kauppareissuja pidemmälle etes pääse, joten aivan sama mitä on päällä(?).

Pitänee laittaa levyksi nyt kun pikku-ihmiset ovat myös unten mailla.
Palaillaan taas.

p.s. olipa mukavasti heti alkuun tullut kuulumisia!!!

p.p.s. Ja erityisen paljon jaksamista kaikille!! Minäkin lupaan ensi yönä hermojen kiristellessä laskea kymmeneen.
 
AnuMK
Toin tämän viimesimmän listan tälle puolelle jossa siis enskertalainen myös mukana:

Synnyttäneet:
16.2. (4.3.) Mandariini77 P, 47 cm, 3,070g, kakkonen
19.2. (3.3.) Mollie, T, 49 cm, 2770g, esikoinen
20.2. (17.3.) Abbie 79, T, 45 cm, 1940g, esikoinen
23.2. (7.3.) Petshop, P, 50,5 cm, 3475g, kolmonen
3.3. (8.3.) Chili77, P, 49 cm, 3445g, esikoinen
3.3. (7.3.) Viivixx, P, 54 cm, 3300 g, kakkonen
5.3. (21.3.) Juulia 83, P, 48cm, 3010g, kakkonen
5.3. (9.3.) Lorete, T, 50cm, 3500g, esikoinen
7.3. (6.3.) hippu81, P, 49 cm, 2985g, esikoinen
8.3. ensimmäinen89, P, 53 cm, 3446g, esikoinen
9.3. (12.3.) Myy-y,T, kakkonen
10.3. (21.3.) Pörrö75, T, 49cm, 3230g, esikoinen
10.3. (17.3.) Sanna75, P, 53cm, 3980g, esikoinen
11.3. (8.3.) MillaLilla, P, 52 cm, 4030g, kakkonen
11.3.(9.3.)Bulmitar,T, 52cm, 3525g, esikoinen
12.3.(7.3.)Raisa, P, 52cm, 4196g, kakkonen
14.3. (24.3.) AnuMK, P, 53cm, 3965g, esikoinen
20.3. (12.3.) lusiina,P, 54cm, 4240g, kakkonen
20.3. (26.3.) Hurttali, P 49cm, 2850g, esikoinen
24.3 (15.3) enskertalainen, P, 52cm, 3725g, esikoinen
25.3. (14.3.) emmaSH, T, esikoinen
27.3. (25.3.) elmeri77, T, 48cm, 3320g, kakkonen
 
AnuMK
Laitan vielä tän mitä aiemmin jo kyselin, kertokkee fiksummat miten teette:

Semmosta muuten piti kysyä..steriloitteko te joka käytön jälkeen tuttipullot? Jos laitatte astianpesukoneeseen ne ni steriloitteko vielä sen jälkeen ennen käyttöä? Oon tähän asti joka ikisen käytön jälkee pessy KÄSIN ja sit kuumaan veteen kiehumaan ja vaikka oisin vaan sekottanu maitoa jossai pullossa hetken ni silti sama pesurutiini. Nyt alkanu mietityttää et niinköhän teen turhan tarkkaa työtä..miten te muut teette?
 
Chili77
Heippa kaikille ja kiva, että juttu jatkuu täällä hoitopuolella!
Kirjottelen tässä vauva sylissä pimeässä kämpässä, joten teksti voi olla mitä sattuu...
Onnea kovasti vauvautuneille, muutama nimi odottajien listalla vielä on, olisi mukava kuulla heistäkin.
Täällä on nautittu vauva-arjesta ihan täysillä, ja rakkaus pikkuista kohtaa kasvaa vain päivä päivältä -jos mahdollista. Masuvaivoja täälläikn ollut ja rela tippoja kokeiltiin,,. kakan mukana tuli limaa, ei apua.. no nyt cuplaton käytössä ja ei nyt joka ruokailun yhteydessä, mutta aattelin ilta-paonotteisesti käyttää, niin jos ei sitten ois niin niitä vaivoja yöllä.. ja voi olla, että onkin auttanut. Suoraan suuhun oon tiputtanut, koska jostain kuulin jonkun muunkin niin tekevän... oli eka se lusikka-homma mielessä, mutta sitten aloin mittii, että pitäskö lusikkakin keittää sitten, kun kerran tutit yms.. keitetään..ja oli liian monimutkaista väsyneelle ;)

Miten teillä on imetys sujunut? Onko tavotteita siitä, kauanko jatkatte? Mulla mennyt hyvin, tosin suihkuaa välillä liikaa.. kumma juttu, kun vauva syönyt jo jonkun aikaa ja saattaa silti suihkuta pikin, kun päästää tissin suustaan. Luulin, että niin käy vaan aluksi, jos tissi täynnä?!!? Tuntuu välillä että reppana meinaa tukehtuu. Ja ei saa imemisen tarvetta tyydytettyä, kun maito tulee imemättäkin?!meillä ei ainakaan viel tutti käytössä.
Sitten toinen imetykseen liittyvä yllätys.. tajusin, että kielletyt ruoat ja juomat ei sitten päättyneetkään vauvan syntymään. Vaan nyt joutuu miettii sitä, että aiheuttaako se ja se vauvalle vatsavaivoja.. :) ruisleipää oon jo vähentänyt, samoin kahvia. Imetys ei oo mulle mikään elämän ja kuoleman kysymys, mutta oon aatellut yrittää täysimetystä sinne 4-6kk asti, saa nyt nähdä...hyvin ainakin tää eka kk mennyt.

Mutta nyt vauva nukkuukin.. vielä kun malttas ite mennä heti sänkyyn. Tässä vaiheessa nukkuu yleensä pisimmän pätkän, en 3,5-4,5 tuntia

 
MillaLilla
Äkkiä käyn näin aamukahvin lomassa..

Pullot minä virutan ja keitän ja välillä pesen ennen keittämistä pesuaineella. Tutit keitän aika ajoin ja maidonkerääjät keitän myös. Tätä aion tehdä niin kauan, että vauva alkaa syömään kiinteitä. Mutta.. Virutetaanhan se tuttikin kylmällä vedellä, jos putoaa lattialle ja laitetaan sitten vauvan suuhun. Onhan tämä ristiriitaista.....
 
MillaLilla
Alkuperäinen kirjoittaja MillaLilla:
Äkkiä käyn näin aamukahvin lomassa..

Pullot minä virutan ja keitän ja välillä pesen ennen keittämistä pesuaineella. Tutit keitän aika ajoin ja maidonkerääjät keitän myös. Tätä aion tehdä niin kauan, että vauva alkaa syömään kiinteitä. Mutta.. Virutetaanhan se tuttikin kylmällä vedellä, jos putoaa lattialle ja laitetaan sitten vauvan suuhun. Onhan tämä ristiriitaista.....
Niin, en siis tietenkään keitä pesuaineella vaan pesen pesuaineella ja sitten keitän.. Voi voi kun silmät vielä niin ristissä. No jospa aisa tuli ymmärrettyä.

Nyt on mentävä!!!!!!
 
Hurttali
Onnea kaikille synnyttäneille!

Noihin kysymyksiin, että meillä pestään käsin tai koneessa tuttipullot käytönjälkeen ja sitten keitetään iltaisin kokosatsi 5min+ mahdolliset tutit 1min. Käytännössä laitan ne tiskialtaaseen hetikäytön jälkeen seisomaan tilkan tiskiainetta kanssa ja pesen kun ehin ja sitten pesunjälkeen kattilaan odottamaan iltaa..

Painoa on lähtenyt 7-8 kg, jäljellä 5kg (synnytyksestä tulee huomenna 2vkoa). Maha on vielä röllykkä/pötsimäinen, voi kun siitä pääsisi äkkiä eroon. Odotan niin innolla tuota jälkitarkastusta kk päästä, että saa kaivaa treenivehkeet ja pääsee liikkumaan kunnolla. Sektiosta olen toipunut tosihyvin, en vain meinaa muistaa lainkaan ettei saisi nostella raskasta kun haavassa ei ole mitään kipuja. Jonkin verran kipuja/tuntemuksia on öisin kun yrittää kylkeä kääntää, mutta eipä juuri mitään. Lääkettä ei kyllä tarvi. Haava on vielä tunnoton, mutta pintaverenkierron pitäisikin palata vasta 2-4kk leikkauksesta.

Meillä tuli eilen viikko kotiutumisesta ja päivät menee älyttömällä vauhdilla eteenpäin. Poika nukkuu öisin 4-6h siivut ja päivisin syö n 2-3h välein. En valita hänen rytmistään :) Onneksi on isäänsä tullut unenlahjoissa. Masuvaivat vaivaa, edelleen tulee maitoa suihkuamalla, joka saa pikkuherran tekemään tissiraivareita, mutta ne ovat vähentyneet kun annan samasta rinnasta maitoa 2-3 peräkkäin ja sitten toisesta. Väleissä pumppaan toista rintaa.. Melkoisen tissikeskeistä elämää :)Olen käynyt jopa kerran koirien kanssa lenkillä ja parikertaa ruokakaupassa! Nyt kun alkaa nämä sisärutiinit luistaa niin ryhdytään kokeilemaan ulkomaailmaan siirtymistä.

Eilen oli neuvolan kotikäynti ja pojan paino oli noussut viikossa 180 g ja päästiin eroon noista syöttöväli aikatauluista, vaan nyt mennään vauvan tahtisesti. Tällä hetkellä näyttää tosiaan niin, että päivisin poika syö 2-3h välein nukkuu ja kukkuu seurustellen välit ja yöllä nukkuu yhdet pitkät unet (n 5h :)) ja sen jälkeen palaa tuohon 2-3h.

Ilmavaivoja on edelleen ja vaihdettiin Cuplaton tuohon Disflatyliin ja nyt odotellaan onko siitä apua.Disflatylia ollaan eilisestä annettu 3 krt/pv 15 tippaa kerralla, kun cuplatonia laitoin ennen jokaista tissitystä lusikkaan tissimaidon kanssa. Eli elpompi tuo Disflatyl ainakin on ja kalliimpi (n17e). Olen tosin itse juonut toooooosipaljon hiilihapollisia juomia enkä ole yhtäänajatellut, että nekin lisäävät ilmavaivoja. No jätin nekin kuitupitoisen leivänohella pois, katsotaan vaikuttaako. Järkyttävän surullista katsoa kun poika kipristelee ja huutaa eikä mikään oikein auta. Muutoin olis niin hyväntuulinen ja tarkkaavainen vesseli. Neuvolantäti sanoin kyllä, että kaikki 0-2kk vauvoilla on enemmän tai vähemmän ilmavaivoja ja ne loppuu pikkuhiljaa tai jatkuu koliikkina..

Tänään suunnataan ensimmäiselle 20min ulkoilureissulle ihan vain omaan pihaan!Täytyy alkaa oikein suunnittelemaan aikataulutusta ja vaatetusta :D

 
Mandariini77
Hei!
Niin onpas kiva,että monet ovat itsensä myös tänne löytäneet! :)

Tuli imetyksen ihmeellisyydestä vielä mieleen, että valkosipulia ei kannata myöskään syödä, vauva voi hyljätä tissin, kun maito maistuu pahalta! Uudet perunat aiheuttaa myös ilmavaivoja,niinkuin tumma leipä ja herneet. Näitä muistelin..

Ja noista tuttipullon ym. keittämisestä, oli just hyvä tuo että niinkauan kun vauva ei kiinteitä syö, niin pitäisi sitä rallia jatkaa, eli käsin pestä tiskiaineella ja sitten 5min keittää.

Joku joskus kyseli tuota pumpatun maidon yhdistämistä aikaisemmin pumpattuun maitoon, niin jääkaappikylmänä kaikki saman päivän maidot voi yhdistää ja sitten vaikka pakastaa, eli ei kylmää ja juuripumpattua lämmintä yhteen!

Heipat taas!
Terv.Mandariini77
 
Lorete
Melko uneton yö takana. Kahden aikaan vauva lopetti seurustelun ja sitten nukahti. Onko kellään muulla samaa "pulmaa", että vauva on hirmu sosiaalinen tapaus ja seurustelisi päivisin jopa kolme tuntia putkeen. Mitä enemmän keskustelua ja ihastelevia naamoja, sen parempi tytöstä. Seurustelu vauvan kanssa on ihanaa, mutta kun pitäisi kodin työtkin tehdä. Tähän asti ollaan juteltu kasvokkain, sylitelty, lauleskeltu ja tanssittu, mutta kyllä tuo viihdytys käy työstä. Vaunutteluun vauva nukahtaisi, mutta sitten valvoo yöllä. Olen miettinyt olisiko kantorepusta tai sitteristä hyötyä seurusteluun, vielä en omista kumpaakaan. Onko kellään kokemuksia, viihtyykö vauva hereillä ollessaan kummassakaan? Riippuu tietenkin vauvasta. Kaupunkilaisjärjellä ajateltuna tuo kantoreppu voisi olla hyvä, kun saa olla lähellä äitiä. Onko kellään muuten käytössä doomoo-seat istuinta? Olen sitä kaupassa katsellut ja vaikutti olevan ihanan sylimäinen pesä.

Mukava kun on jengi koossa taas, tuntuu että nyt tulee itse kirjoiteltua enemmän kun ei ole koko ajan menossa, niin kuin odotusaikana.
 
emmaSH
Meilläkin tyty nukahti viime yönä vasta yhden aikaan. Sitten kyllä vetelikin sikeitä aamuseitsemään eli sain nukkua ja sit nukuin vielä aamusyötön jälkeen muutaman tunnin. Illalla vauva tankkasi maitoa niin hulluna, että varmaan sen takia nukkui niin pitkään. Aiempina öinä on herännyt noin neljän tunnin välein, eli siis käytännössä kerran yössä: Nukkumaan klo 12, neljältä syöttö ja sitten taas kasilta. Eli toooooosi helppoa toistaiseksi, kun vertaan teidän muiden kertomuksiin. Toivottavasti pysyy samanlaisena..

Mä oon antanut tota Cuplatonia muovilusikasta niin, että puristan tissistä pienen määrän maitoa ja sekoitan tipat siihen. Jos nälkä on hirmuinen, on kyllä aika kamalaa odotella maidon herumista tissistä lusikkaan ihan vaan muutaman sekunninkin.. Mäkin ajattelin että vois kokeilla tota Disflatylia, kun toi on kyllä tosi hermostuttavaa joka ikistä syöttöä ennen tarjoilla tota Cuplatonia. En oikein tiedä mitä ajatella tosta Cuplatonista, kun yks kaveri sanoi eilen jonkun farmaseutin sanoneen, että jossain kokeessa Cuplatonilla ei ole todettu olevan sen enempää hyötyvaikutusta kuin lumelääkkeellä... Että Rela-tipat kuulemma tehoaa oikeasti. En sitten tiedä, ei meidän vauvan masuvaivat tosta Cuplatonista oo ainakaan pahentuneet, että tiedä sitten...

Meidän vauvan mitat oli syntyessa muuten 3285 g ja 49 cm, jos joku haluaa listaa päivittää. :) Hän syntyi rv:llä 41+4 ja olin jo pelännyt että mikä kuuden kilon jätti siellä ehtii kasvaa, kun meni noin paljon yli lasketusta. Mut pikkunen tyty sieltä sitten kumminkin putkahti. Kysyinkin kätilöltä ensipunnituksen jälkeen salissa että "Ai niin pieni?" Nyt odotusaika tuntuu jo kaukaiselta, vaikka noi lasketun ajan yli menneet päivät oli kyllä yks elämäni tuskallisimmista ajanjaksoista.

Mulla jäi synnärille 10 kg, eli pari kiloa on kokonaiskertymästä vielä jäljellä imetysvarastoja.


Noniin, kutsu käy taas... Voimia kaikille vauva-arkeen!
 

Yhteistyössä