MAALISMAMAT 2009

  • Viestiketjun aloittaja MillaLilla
  • Ensimmäinen viesti
lusiina
Kiva kun AnuMk oli kysellyt kuulumisia, kirjotanpa nyt vähän jotain ku on aikaa pikkusen kerranki. ;) Lukemassa oon aina joskus käyny..

AnuMK, onnittelut! Sinne on sitten pikkukakkonen tulossa, voi ku ihanaa! :)

Millalilla, hui että oli kamalan kuulonen tarina, onneks kaikki meni hyvin ja varmasti oot ite saanu hypätä ja juosta eikä lepohetkiä oo.. Voimia!

Pitääpä nyt koittaa tuota miestä toppuutella että kunnolla lepää jos on sairaana ollut, meinaa aina lähtä liian aikasin pelaileen. Tuo mies on semmonen, ku niin kovasti nuita harrastuksia että saattaa käydä vaikka 3kertaa päivässä pelaamassa jotain. Siihen ku työt päälle niin ei paljon sitä kotona näy. Siis säbä, lentopallo, jäkis, jalis yms on sen lajeja, ihan kaveriporukalla nuita harrastavat niin ihan kiva sinällään, eivät vaan meinaa kaverit aina tajuta et ei välttämättä ihan joka ikiseen peliin pääse, tarvin joskus minäkin omaa aikaa. Siis kun nuo muut on perheettömiä sinkkumiehiä niin mikäs siinä pelaillessa. Mut nyt oon ottanut ihan itellekki harrastuksia, maanantaisin käyn uimassa muutaman kaverin kanssa ja keskiviikkosin on aerobic/potkunyrkkeily..

Meillä seisotaan ilman tukea, muutama askelkin otetaan silloin tällöin. Ihan hilkulla on että lähtee kävelemään. Parasta viihdettä pojilla on, että isoveli (1v9kk) seisoo ensin lattialla, pikkuveli (9,5kk) menee seisomaan taakse ja ottaa vyötäröltä tai paidasta kiinni ja sitten nää lähtevät käveleen yhdessä ympäri taloa. :DD Ihan mahtavan näköistä, pienempi niin tosissaan roikkuu kiinni ja kävelee perässä.

Maitotuotteita sais alkaa pikkuhiljaa maisteleen, tosin on isoveli antanut jugurttia maistaa jo omasta kupistaan. :D Mut raejuustolla meinasin alottaa, saa samalla pinsettiote harjoitusta. Tosin kyllä se tulee jo niin hyvin, on jo kauan osannut sen. Ihana rikkaimuri tuo on, ihan sama vaikka miten hyvin imuroi ja pesee lattiat, aina se jostain kaivaa roskia suuhunsa..

Ootteko kukaan vielä pottailua alottaneet? Aattelin että vois tuota alkaa pikkuhiljaa ihan tavan vuoksi istuttaa, siis ihan esikoisen takia. Se kun ei oo mikään kovin innokas pottailija, mut varmaan auttais ku pikkuveli tulis kaveriksi. :D Ja sehän ei mitään haittaa vaikka pikkuveljeltäkin silloin tällöin tulis pisut tai kakat pottaan. Pitäis vaan ostaa toinen potta.

Meillä oli tällä pojalla kans vähän sairastelua, siis joskus syys-lokakuun vaihteessa oli sairaana ja ku siitä parani niin yskä jäi. Sit oli tuossa ennen joulua taas sairaana ja paheni vielä se yskä.. Ollaan hypätty sen kans millon päivystyksessä, millon lääkärissä tai neuvolassa yms. No nyt sai sit antibioottikuurin et jos ois keuhkoputkentulehdus kuitenkin.. Onhan tuo vähän helpottanu mut yhä kyllä yskii ku alkaa oikein riehumaan tai innostuu.. Astmaa on epäilty tai sit jotain pölyallergiaa.. Saapa nyt nähä mihin tuo tuosta lähtee, ei jaksais enää ravata lääkärissä.. Olkaa onnellisia jos lapset on terveitä, niistä nauttii sillon ihan eri tavalla. :)

Joulu ja uusvuosi meni kivasti, nyt on taas alkanut arki.. Töihin en oo vielä lähtenyt vaikka mieli tekis. En kuitenkaan raski laittaa hoitoon nuin pientä. Ja kesän haluaisin olla kyllä kotona, sillon on niin mukava touhuta ulkona jne lasten kans. ELi josko syksyllä sitten lähtis töihin, saa nähä miten rahatilanne antaa periksi. :)

Nyt taas on mentävä!
 
Petshop
Paljon onnea Anu!!! Aivan ihanaa!

Kauhean kuuloinen tuo Millalillan miehen sairastuminen, aivan kylmät väreet menee... Onneksi selvisitte säikähdyksellä.

Meillä oli ihana Thaimaan loma. Vauvan kans meni kaikki vielä paljon paremmin kuin osattiin odottaa. Lentomatkat vauva käytännössä nukkui lähes kokonaan, pari tuntia oli vain hereillä ja sen ajan jaksoi olla ihan tytyväinen. Nousujen ja laskujen aikana yleensä imetin. Mukava kuulla, että hipunkin reissu meni kivasti! Thaimaalaiset ovat tosiaan ihan uskomattoman lapsirakkaita ja koko ajan oli meidänkin poikaa joku halimassa ja silittelemässä. Uimisesta poika innostui niin, että halusi altaaseen aina kun vain sattui altaan näkemään. Aurinko vähän välillä hirvitti, kun porotti niin kuumasti, mutta meillä oli kans käytössä 50 suojakertoimen aurinkorasva ja se onneksi riitti. Poika oli kyllä auringossa oikeastaan vain uima-altaassa, muuten oltiin enimmäkseen varjojen alla. Vielä sinne lämpimään olisi voinut joksikin aikaa jäädä... Vähän on tehnyt tiukkaa sopeutua taas noihin paukkupakkasiin.

Lusiina kyelit pottailusta. Me aloitettiin pottailut joululomalla, kun huomattiin pojan kakkaavan usein aamulla pian herättyään. Nyt siis käydään potalla joka aamu ja poika on päässyt hyvin juonesta kiinni; pottaan tulee aina iso kakka! :) Ollaan tarkoituksella aina, kun poika on alkanut vääntää kakkaa vaippaan, äkisty mukana ja hoettu "kakka". Nyt sitten kun hänet aamulla nostetaan potalle, ollaan tehty samaa ja siitä kai sitten tajusi heti, mistä on kyse.

Meillä ei vielä kävellä itse, enkä usko, että poika vähään aikaan uskaltautuu yrittämään, on sen verran varovainen. Taaperokärrystä tykkää tosi paljon ja sen kans kävelee, samaten toivoisi koko ajan jonkun taluttamaan ja kävelyttämään. Liukkaalla pinnalla mennään edelleen peppukiitoa ainakin silloin kun on kiire, mutta matolle tullessa vaihtaa konttaukseen. Myös kaikkia konttauksen erilaisia variaatioita näkyy, välillä "hiipii" kyykyllään, välillä niin, että toiden jalka on konttausasennossa ja toinen kyykyssä. Vähän riippuu aina siitä, kuinka nopeasti täytyy päästä eteen päin.

Poika on pikkuisen huono syömään. Yksivuotiaiden purkkiruuista lasagnette sekä spagetti ja lihapullat maistuvat aina, muut toistaiseksi eivät. Olen antanut jo jonkin verran maistella samoja ruokia kuin mitä itsekin syödään.

Kirjoittelen myöhemmin lisää, nyt pitää mennä.
 
hippu81'
Miksihän nuo miehet ei tajua levätä itteään kuntoon. Tosi ikävä juttu teillä MillaLilla :( Onneksi selvisitte säikähdyksellä. Sulla on varmasti ollu tekemistä. Pitäis muuten yrittää treffata taas! Meilläkin mies sairastui loppulomasta ja lähti töihin liian aikasin. Tuloksena korkea kuume ja vielä pahempi flunssa. Kerroin tuosta teidän tapauksesta ja vannotin nyt parantelemaan kunnolla ennen töihin lähtöä. Saikulla vielä.

Pottailu aloitettiin meilläkin tuossa 8kk paikkeilla. Aamupissat tulee aina pottaan ja on kakkakin tullu jo useemman kerran. Lähinnä on omasta aktiivisuudesta kiinni, että milloin ja kuinka usein vie potalle. Tykkää kuitenkin selvästi istua siinä ja naureskelee aina. Nyt vaan on alkanu ne omat "värkit" kiinnostamaan ja käsi tahtoo aina eksyä pottaillessaki sinne, heh.

Lusiinan poikien leikit kuulostaa ihanilta. Meilläkin pitäis olla jatkuvasti kävelyttämässä. Vielä on aika huteraa menoa, mutta reippaasti edetään. Välillä sitä toivois, että pojalla ois kaveri niin ei tarttis olla ite koko ajan viihdyttämässä. Muutenkin tuntuu, että meidän poika vaatii huomioita ihan hirveesti. Ei viihdy kovin pitkää aikaa yksinään lattialla. Tylsistyy ja rupeaa kiukkuamaan. Miten muilla?
 
AnuMK
Ihana kuulla Lusiinasta et hyvin menee. Ja lastesi leikit..ai että, voin kuvitella miten sulosia ovat peräkkäin taapertaessaan :) varmasti vaikka rankkaa sulla ollut kahen pienen kanssa niin se mitä he puolestaan antaa ni korvaa kaiken vaivan. Vähän itellä hirvittää että jos tän uuden kans mennään loppuun asti ni mullaki sit kaks vaippaikästä, mutta pitää vaan muistaa et se on pieni hetki elämästä kun ne on pieniä, se on äkkiä kymmenen vuotta menny ja molemmat alkaa hoitaa ite ittesä :) tätä oon koittanu muistutella nytkii itelle ku kossi on yhtäkkiä ihastunu taas yövalvomisiin..

Nukkumaanmeno on ollu aivan käsittämättömän vaikeeta viime aikoina..ei meinaa huumori enää riittää ku kaveri nousee sängyssä seisomaan valehtelematta sen 50 kertaa ja aina ku laittaa takas selälleen ni itkuntirautus ja takasin ylös. Alle tunnin ei enää yöunille sitte millään. Eilenki tää heräs puolenyön jälkeen, nukahettuaan siis ennen kymmentä ja huuti tunnin kunnes mä luovutin ja toin hänet vähäks aikaa alas rauhottumaan. Siinä oltii ehkä vartin verran ja mentiin nukkuu ja taas alko ylös alas itku ylös alas itku..oon koittanu viiä poikaa nukkumaan tarpeeks väsyneenä mut näyttää et hän ei vaan kertakaikkiaan malttas nukkua..Hirvittää pelkkä ajatus et hänet pitäs pikkuhiljaa saada ihan omaan sänkyynsä ja mieluusti vielä omaan huoneeseen ennenku pikkunen tulee..ei kai se auta ku vaan kylmän viileesti siirtää hänet joku päivä sinne..

Voi teitä thaimaan reissaajia miten ihanalta kuulostanu teiän reissut..mulla on kauhee lomakuume..ainaku telkkarista kuulee heinäsirkkojen siritystä tulee mieleen omat tehdyt reissut ja mieli halajaa välittömästi jonneki lämpimään. Ja just jonneki aasiaan..nyt ku tuo pikkunen tulee niin pitkät reissut saa unohtaa edelleen ainaki pariks vuodeks mut josko sitä lähtis käymään 2011 keväällä jossain lähempänä lämpimässä, tekis kyllä hyvää!

Pottahommista..mä oon niin laiska etten oo vielä opettanu kossia potalle laisin..kerran on käyny istumassa sillä mut siitä on aikaa. Tuon tuosta se on mielessä, mut niin vaan on jääny. oon mä aatellu ainaki aamupissin koittaa opettaa potalle ja yleensäkin aina kun hän herää ni veisin. Kun sais vaan itteesä niskasta kiinni..

Matkustaako teillä vielä vauvat takapenkillä? Mä oon vähä miettiny autonvaihtoo et saisin airbagin edestä pois päältä ja ottasin pojan siihen..tai sitte uskaltasinkohan laittaa jo pojan kasvot eteenpäin siihen eteen..kuitenki viimestään sitte ku vauva tulee ni joku muutos tehtävä, ei onnistu mitenkään et molemmat takapenkillä..kun oon katellu noita istumia, meillä siis jo on isojen poikien istuin mut oon miettiny toiseen autoon kans omaa istuinta ettei tarvis aina vaihtaa, niin siellä on monissa istuimissa et 9kg.stä ylöspäin ois jo kasvot menosuuntaan. Eli siis reilu puolvuotias vois jo olla noinpäin ?!?!? sit toisaalta ku kattelee netissä ni sanotaan et 3vuotiaaks asti ois hyvä olla selkä menosuuntaan..tottakai turvallisin paikka lapselle on AINA takapenkki mutta..mutta..

Mulla ois taas rattaiden osto eessä..onko lusiina sulla muuten mimmoset lapsilla, lähinnä et peräkkäiset vai vierekkäiset? Hitsi ku niitäki niin monenlaisia ja taaski haluisin mahollisimman halvalla selvitä..kossin vaunut makso satasen ja rattaat 30e :)

Tämäpä lähtee nyt kävelemään kun olo antaa ehkä sen verran periks. Nyt ku pakkaset helliti niin tarvii mennä pihalle niin usein ku mahollista! moi
 
Chili77
Oi oi...Anulla aivan ihania uutisia :) Ja ihana kuulla myös Pörröstä! (Ja tietenkin kaikista muistakin) Bulmitar on palannut töihin, mites muut? Onko ollut rankkaa olla pienestä erossa ja miten hoidossa sujunut? Itellä töihin meno edessä sitten kesän jälkeen, eli onneksi on aikaa.. Taloudellinen tilanne vähän jännittää, mutta eiköhän jotenkin pärjäillä ja jos ei muuten, niin visaa vinguttamalla ;) (vaikkei huvittaisikaan). Hoitopaikkaa meinasin piakkoin alkaa katselemaan..kuulemma kannattaa hakea hyvissä ajoin.

Meillä on tapahtunut kovasti tässä viime aikoina (äidin mielestä siis..). Pikkuherra on muuttanut omaan huoneeseen. Nukuttamiset oli juuri samanlaisia, kuin Anu edellä kuvaili.. Ihan mahdotonta. Ja sen lisäksi alkoi aamuyöiset hillumiset, eli herätys 3-4 aikaan ja siitä sitten valvomista pari tuntias, pienet tirsat ja ylös ajoissa. Tuohon touhuun kyllästyneenä siirrettiin poika omaan huoneeseensa, ja vastoin odotuksia, tämähän oli siitä tosi innostuneen oloinen ja alkoi heti nukkua partemmin. Taisi isänsä kamala kuorsaus herättää aamuyöllä ;D Minähän en siihen herää (onneksi), mutta en ihmettele vaikka olis häirinnyt..
Nukahtamisongelma (eli 3/4 nukuttamiskerroista kesti liki 2 tuntia) ei sillä ratkennut, joten viikko omaan huoneeseen siirtymisen jälkeen ruvettiin nukuttamaan poikaa vuorotellen pullosta. Tähän asti siis ollut mun homma imetyksestä johtuen ja alkanut tosiaan väsyttää se jatkuva veivaaminen.. ja niimpä sekin alkoi sujua. En sitten tiedä, oliko ollut ongelma se, ettei saanut enää tissistä riittävästi tai riittävän nopeasti maitoa rauhoittuakseen. (Veikkaan jälkimmäistä) Mutta nyt nukahtaa hyvin :) Tuosta sitten lähti liikkeelle tissistä vierottaminen muutoinkin ja nyt pari pv oon imettänyt enää aamulla. Poitsu herää jo kuuden aikaan, joten onkin kiva sitten vielä hetki pötkötellä ja siirtyä siitä rauhassa puuron keittoon. Saa nähdä koska raaskin kokonaan lopettaa..jos nyt viikko-pari vielä.

Eka korvatulehduskin oli ja siihen antibioottikuuri vedettiin..ja kummasti alkoi tuo tuttipullo ja ruoka sen jälkeen kelvata. Nyt syö aina hyvin, eikä vain joskus..
Eli monia ihanasti elämää helpottavia juttuja tapahtunut. Tosin imetyksen lopetteluun liittyy kyllä aika paljon haikeuttakin.. Saas nähdä, koska se vauvakuume iskee ;)

Mutta näin sitä elellään jo vuotta 2010 ja pikkuisemme täyttävät parin kk kuluttua vuoden, ajatella!!
 
lusiina
...Matkustaako teillä vielä vauvat takapenkillä?...

...Mulla ois taas rattaiden osto eessä..onko lusiina sulla muuten mimmoset lapsilla, lähinnä et peräkkäiset vai vierekkäiset? Hitsi ku niitäki niin monenlaisia ja taaski haluisin mahollisimman halvalla selvitä...

Meillä vauva on takapenkillä, yhä vielä turvakaukalossa siis matkustaa!! Esikoinen siirtyi jo joskus 7kk ikäisenä isompaan istuimeen selkä menosuuntaan, mutta huomattiin se aika pian huonoksi vaihtoehdoksi ja käännettiin naama menosuuntaan. Tiedän että suositellaan 3vee asti selkä menosuuntaan mutta ei onnistunut meillä. Nyt pitäisi ostaa joko ekalle isompi istuin tai sit tälle tokalle samalainen ku ekalla on. Veikkaan et ostetaan kuitenkin Ekalle jo isompi istuin, ja pienempi pääsee tuohon sen vanhaan, varmaan laitetaan se nyt heti naama menosuuntaan. Pitääkin vielä tällä viikolla käydä ostamassa se istuin, eihän tuosta tuu mitään että iso jätkä istuu vielä kaukalossa, ei sitä jaksa edes kukaan kantaakkaan :D

Meillä on kaksostenrattaat, carenan double swing tai jotain sinne päin. On kyllä tosi hyvät nuin halvoiksi rattaiksi, ei mitään vikaa! Tosi näppärät, kääntyy hyvin kääntyilevien etupyörien ansiosta, ne saa myös lukittua toki. On kapeammat kuin briot tai emmaljungat. Ja PALJON halvemmat. Toki ei nuissa sitten jälleenmyyntiarvoakaan oo mut meillä ainakin ovat maksaneet itsensä takas, vieläkin siis päivittäin käytössä. Menee hyvin maastossa ku maastossa, on omat kuomut ja selkänojat, eli jos toinen nukkuu mut toinen haluaa kurkistella niin onnistuu (isompi ei meillä anna pitää kuomua ylhäällä). Meillä on ostettu niihin myös erillinen kova kantokoppa, oli hyvä mut ei välttämätön. Ainut miinuspuoli jos on pakko keksiä niin se et alussa nitisi ja natisi aika paljon mut patistin miehen rasvaamaan niin eipä oo sen jälkeen kertaakaan natissu. Mut sekään ei niin käyttöön vaikuta. ;) Kannattaa googletella nuita ja ettiä vähän tietoa, ja mikäli mahdollista niin käydä liikkeessä testailemassa, löytää itelle parhaimmat. Toki se riippuu teidänperheen tarpeista mihin käyttöön tulevat, meillä ne on lähinnä lenkkeily/puistoilu/soppailu rattaat, ei mitkään hienostelukäyttöön vaan ihan kunnon arkikäyttöön. :) Ja hyvin pääsee myös kaupoissa liikkumaan, mahtuu helposti niistä turvaporteista yms, mistä ei välttis normaalist tuplarattaat mahdu. ELi en voi ku suositella, varsinki hinnan kannalta! ;) KAnnattaa myös käyttää hyväksi esim. huuto.net jos haluaa päästä tosi halvalla. Mut silti suosittelen esim. et käy liikkeessä testailemassa, ja jos haluaa käytettynä niin sit koittaa ettiä jostain ne tietyt rattaat..
 
Viimeksi muokattu:
MillaLilla
Mukava kuulla lusiinasta ja chilistä pitkästä aikaa!
Kiva kun Hipulla oli loma onnistunut!! Pitää treffata kun nuhanenät paranee!!!

Niin se on, miehet ei osaa rauhassa sairastaa ja vielä huonommin lähtevät lääkäriin.. No, iskä sai jo luvan alkaa liikkumaan varovasti.
Nyt vuorostaan lapset sairastaa. Tytöllä oli 5pv kuumetta ja kuumeen jälkeen yskä meni niin pahaksi, että lääkärissä käytiin ja korvatulehdukset ja keuhkoputkentulehdushan sieltä löytyi. Poika on nyt melkoisessa romuskassa, kuumetta ei ollut ku parina pvnä. Katsotaanpa miten kehittyy.. Harmittaa vähän ku lauantaina oli tarkoitus lähteä vähän ulkoilemaan ystävän kanssa, mutta miten sitä jos lapset aivan kipeinä..

Meillä on myös Carenan tuplat. On aivan huiput!! (hintaansa nähden). Lumessakin menee isojen pyörien ansiosta hyvin. Ensin mulla oli Gracon peräkkäin istuttava, mutta olivat tosi raskaat (pienet pyörät) työntää ja kääntää. Myin pois ja ostin carenat tilalle. Olen ollut tyytyväinen. Kunhan taas vaan pääsis niitä käyttämään.

Hapanmaitotuotteet on aloitettu pojalle n. 8kk iässä. Ensin annoin jukurttia ja sitten raejuustoa. Juusotakin olen antanut ja piimästä poika tykkää ihan mahoton! Nyt kun 10kk täynnä, niin ajattelin pikkuhiljaa lisätä korvikkeeseen ja ruokaan oikeaa maitoa. Pääsis tuosta nannin kantamisesta.

Meilläkin poika reippaasti tekee tarpeitaan pottaan. Tosin odotan, että jossain vaiheessa alkaa lyömään hanttiin, kun lähipiirissä moni on näin tehnyt (poika vauva siis). Tyttö on ollut pottailun suhteen todella helppo ja oppi kakan tekemään tosi aikai§sin aina pottaan. Poiks ei vielä seiso, mutta yritys on kova nousta lahjetta pitkin ylös. On vielä tekniikka hukassa eikä onnistu kuin polvilleen nousemaan. Eipä kiirettä, helpommalla pääsee kun ei tarvi vahtia koko ajan. NO helpommalla ja helpommalla.. On muuten melkoinen kitisä täällä sisätiloissa ja koko ajan pitäs olla viihdyttämässä tai kantamassa.. Painoakin on pitkästi yli 10kg joten ei ihan koko aikaa jaksa kantaa. Nukkuu kyllä älyttömän huonosti.. Tuossa vuoden alussa sain
 
MillaLilla
Mukava kuulla lusiinasta ja chilistä pitkästä aikaa! Lusiinan miehellä on kyllä kovasti harrastuksia...HUI!
Kiva kun Hipulla oli loma onnistunut!! Pitää treffata kun nuhanenät paranee!!!

Niin se on, miehet ei osaa rauhassa sairastaa ja vielä huonommin lähtevät lääkäriin.. No, iskä sai jo luvan alkaa liikkumaan varovasti.
Nyt vuorostaan lapset sairastaa. Tytöllä oli 5pv kuumetta ja kuumeen jälkeen yskä meni niin pahaksi, että lääkärissä käytiin ja korvatulehdukset ja keuhkoputkentulehdushan sieltä löytyi. Poika on nyt melkoisessa romuskassa, kuumetta ei ollut ku parina pvnä. Katsotaanpa miten kehittyy.. Harmittaa vähän ku lauantaina oli tarkoitus lähteä vähän ulkoilemaan ystävän kanssa, mutta miten sitä jos lapset aivan kipeinä..

Meillä on myös Carenan tuplat. On aivan huiput!! (hintaansa nähden). Lumessakin menee isojen pyörien ansiosta hyvin. Ensin mulla oli Gracon peräkkäin istuttava, mutta olivat tosi raskaat (pienet pyörät) työntää ja kääntää. Myin pois ja ostin carenat tilalle. Olen ollut tyytyväinen. Kunhan taas vaan pääsis niitä käyttämään.

Hapanmaitotuotteet on aloitettu pojalle n. 8kk iässä. Ensin annoin jukurttia ja sitten raejuustoa. Juusotakin olen antanut ja piimästä poika tykkää ihan mahoton! Nyt kun 10kk täynnä, niin ajattelin pikkuhiljaa lisätä korvikkeeseen ja ruokaan oikeaa maitoa. Pääsis tuosta nannin kantamisesta.

Meilläkin poika reippaasti tekee tarpeitaan pottaan. Tosin odotan, että jossain vaiheessa alkaa lyömään hanttiin, kun lähipiirissä moni on näin tehnyt (poika vauva siis). Tyttö on ollut pottailun suhteen todella helppo ja oppi kakan tekemään tosi aikai§sin aina pottaan. Poiks ei vielä seiso, mutta yritys on kova nousta lahjetta pitkin ylös. On vielä tekniikka hukassa eikä onnistu kuin polvilleen nousemaan. Eipä kiirettä, helpommalla pääsee kun ei tarvi vahtia koko ajan. NO helpommalla ja helpommalla.. On muuten melkoinen kitisä täällä sisätiloissa ja koko ajan pitäs olla viihdyttämässä tai kantamassa.. Painoakin on pitkästi yli 10kg joten ei ihan koko aikaa jaksa kantaa. Nukkuu kyllä älyttömän huonosti.. Tuossa vuoden alussa sain nukkumaan 3yötä omassa sängyssä, mutta nyt olen taas muutaman tunnin nukuttuaan nostanut viereen, kun en jaksa hyppiä sangystä. Omaan huoneeseen siirto on edessä kun vaan jaksais alkaa.... Aika väsynyttä touhua on, mutta onneksi olen saanut nukuttua parina pvnä päikkärit!

Nyt pitää laittaa jo isommallekkin aamupala kun odottelee tuossa jo nälissään..
 
Petshop
Meillä ollaan kauheassa räkätaudissa. Ja syy useita päiviä jatkuneeseen surkeaan syömiseenkin selvisi; vietiin poika eilen lääkäriin, kun oli nuhan lisäksi niin ärtyinen ja kipeän oloinen, ja siellähän oli korvatulehdus kummassakin korvassa. :( Toivottavasti nyt ei ala kierre, meidän keskimmäinen on putkitettu kolmesti.

Meilläkin poika viihtyy vähän huonosti itsekseen. Päivisin, kun ollaan kotona kahdestaan, seuraa minua koko ajan eikä ala oikein mitään touhuileen. Kun isosisarukset tulevat koulusta ja eskarista, niin poika muuttuu kertaheitolla ihan eri tyypiksi; seuraa vain niitä ja yrittää osallistua leikkeihin. Isommilta tulee sitten välillä protestia, kun vauva AINA hajottaa heidän leikkejään... Mutta mulla on mukavaa. :)

Poika matkustaa yleensä takapenkillä, meillä on se Britaxin two way elite. Kakkosautossa matkustaa etupenkillä turvakaukalossa, kun se on sellainen vanha auto, jossa ei ole air bagia muuta ku kuskin paikalla. Automatkat menevät nykyään ihan mukavasti, pikkuvauvanahan ne olivat yhtä tuskaa, kun poika inhosi autossa oloa.

Minä olen aloittanut töitä vähitellen. Mulla on semmoinen työ, että pystyn tekemään paljon kotoa ja käyn työpaikalla vain silloin tällöin. Hoitopaikkaa ei siis tarvi vielä miettiä. Haluttaisiin laittaa poika sitten tulevaisuudessa tuohon samaan yksityiseen päiväkotiin, jossa keskimmäinenkin on nyt eskarissa, mutta sinne ei pääse kovin pienenä. Todennäköisesti aloittaa siellä vasta syksyllä 2011 ja siihen asti yritetään pärjätä sumplimalla töitä miehen kans.

Mukavaa viikonloppua!
 
hippu81'
Tänne oli tullut tekstiä, kivaa!!!

Mulla sama tilanne ku Chilillä eli imetystä lopettelen! Nyt en tietenkään muista mitä kaikkea oon jo kirjoitellut, mutta myös enää aamuimetys kuvioissa. Saapa nähdä koska hormonitoiminta lähtee käyntiin kun vielä ei oo menkkoja näkynyt. Miten Chilillä?

Meillä on kans raejuustoa, viiliä ja piimää maisteltu. Oon aloittanu nyt kun 10kk tuli myös oikean maidon sotkemisen korvikkeen sekaan. En oo ainakaan huomannu, että ois mitään tullu. Vatsa on toiminu niin kuin ennenkin ym.

Onpa kiva kuulla, että meidän poika ei oo ainoa kitisiä. Meilläkään ei oikein viihdy yksin lattialla pidempää aikaa. Pitäis olla koko ajan viihdyttämässä tai kävelyttämässä. Ei oo oikein yritystä ees tuohon seisomaan nousemisen opetteluun. Kädet ojolla vaan oottaa, että nostetaan. Oon vissiin opettanu liian hyvälle? Pyörimällä menee hurjaa vauhtia eteenpäin, mutta nyt tuli todistettua pari päivää sitten, että osaa kyllä ryömiäkin. Se vaan on niin hidasta tuohon pyörimiseen verrattuna niin ei tee sitä kuin vaan pakon eestä eli on sellaisessa paikassa, missä täytyy :) Konttausasentoon itseään välillä nostaa, mutta ei oikein siitäkään hoksaa lähteä liikkeelle. On kans tuollainen pulska vauva (11kg), joten ei vissiin oo käsivoimia tarpeeksi siihen hommaan vielä tai sitten vaan tahtoa puuttuu.

Ikäviä nuo sairastelut niin monella. Paranemisia pikkuisille!
 
MillaLilla
Poika oppi seisomaan! Tuntuu hassulta kun seisoo "jo" 10kk iässä kun sisko alkoi seistä vasta 1v iässä. Hampaita pojalle tullut jo 7kpl:tta joten osa kitinästä johtuu noista ja taas saatiin pojallekkin kiusaksi korvatulehdus, mutta nyt perjantaina aloitettu antibiootti alkaa vihdoin purra. Tänään siis melkein kitinätön päivä sitten.. Oisko eka ikinä??! Korvatulehduksia nyt ollut meillä 4 tai 5. Pitäs tarkistaa.. Onneksi kuitenkin nyt jo paranemaan päin. Lääkäri puhui jo putkituksesta. En ainakaan vielä ole valmis niihin. Pitää vielä katsoa tuleeko niitä kuinka paljon jatkossa. Itse tosin sain nyt hännänhuippuna tuon flunssan. Onneksi itse aikuisena sairastaminen on helpompaa kuin pienillä :)

Toivottavasti Petshopin pikkuisella loppuu tulehdukset alkuunsa. Ne on kyllä tosi rasittavia!! Meillä on lapset olleet syksystä asti vuoronperään korva- ja keuhkoputkentulehduksissa.. Ois kiva välillä päästä ULOS!

Meilläkin ipanat takapenkillä ja poika siirrettiin reilu 8kk isompaan istuimeen kun ei kertakaikkiaan enää toppapuvussa mahtunut tuohon koppaan. Viimeiseen asti kyllä siinä retuutin poikaa ja nyt olen saanut olla jaloistani mustelmavapaa kun ei tarvi koppaa kulettaa. Käsivoimia tosin on tullut ja paljon :)

Akku loppuu ja pitää alkaa iltapalahommiin.
Moikat!
-MillaLilla
 
hippu81'
Mitä kaikkea te hommailette lasten kanssa päivät? Miten ne normipäivät yleensä kuluu, siis teillä, jotka ootte vielä kotona?

Itellä tuntuu, että on välillä hattu tyhjä. Varsinkin iltaisin alkaa ideat loppua ja nyt pakkaspäivinä kun ei ulos pääse.

Kivoja vinkkejä kiitos! :)
 
Hurttali
Moikka.
Aika kuluu niiiiin vauhdilla ettei ehdi edes tänne kirjoittaa. Meidän kuulumiset tässä lyhyesti: Poika 10kk ja 4pv:ää, 76.4cm/9450g. Poika seisoo tukea vasten ja ilmankin, kävelee tukea vasten ja ottaa yhden askeleen ilman tukea jos täytyy tutussa paikassa siirtyä esim tuolinjalasta sohvaan kiinni. Konttaa armotonta vauhtia ja mennessään pitää kovaa ääntä :) Tutkii joka murun sormilla lattialta ja nyt vkoloppuna ryhtyi laittamaan tavaroita sohvan alle, maton alle jne ja sitten kurkkii niitä perässä..

Vuoden vaihteessa pojalla oli niin kova ripuli, että käytiin nenämähaletkussa sairaalassa mutka. Poika oli aivan järjettömän reipas sielläkin ja onneksi Osmosal-tiputuksella nestehukka korjaantui nopeasti. Vaikka reissu oli ikävä niin jotain hyvää siitäkin poiki. Poika alkoi syödä myös ruokaa, jossa on palasia ja nyt syö ihan kunnolla paloja. Ruoka-annoksen edelleen pienehköjä mutta syöminen millinverran reippaampaa ja kaikki maut tuntuu kelpaavan:)

Vierastamista on havaittu nyt vkon verran. Tv:n uutistenlukijat yms juontajat täytyy kihertää ja väännellä, katsella lattiaa kun niin ujostuttaa. Äiti tai isi jos yhtäkkiä kääntäää selän ja lähtee toiseen suuntaan niin johan kuuluu kitinä ja tekoitku perään.. Välillä todella rasittavaa..Tuo tv:lle vierastus on lähennä huvittavaa ja poikaakin naurattaa..

Yösyötöt lopetettiin kertarysäyksellä viimevkolla ja AH!!, yöt rauhoittui heti toisena yönä. Viime yönä poika heräsi ekankerran 05.30 ja kukkui vajaan tunnin omassa sängyssä, mutta sitten nukahti ja nukuttiin klo 9 saakka. Tämä on niin luxusta!!! 10kk:een en ole saanut nukkun yhteenputekkn 3-4h pidempään ja nyt sitten saan, ihanaa.. Kop-kop-kop--toivottavasti saan jatkossakin.

Mitä tehdään päivisin? 1-2kertaa vkossa käydään kerhossa, jossa poika konttaa isojen lasten perässä ja sotkee heidän leikit. Kotona aika menee syömis- ja unirytmissä (1-2 päikkärit) ja välit tehdään kotitöitä, joihin poika osallistuu liiankin kanssa ja usein vain istuskelen lattialla ja poika sinkoilee ympärihuonetta. Nyt ollaan alettu myös katsella lehdistä kuvia uudestaan, mutta siihen jaksaa keskittyä vain hetkeksi. Paljon ollaan erilaisia piiloleikkejä ja tavaranpiilotusleikkejä ja kaikki mistä tulee kova ääni kiinostaa ja naurattaa. Poika viihtyy hyvin omissa leikeissään ja lähinnä tulee välillä tankkaamaan läheisyyttä. Ulkoiltai kyllä enemmän mutta tuo pakkanen ei anna myöten..

Miten muiden lapset seuraa tv:tä? Meillä poika tuijottaa sitä varmaan liikaa, mutta kaikki lasten äänet ja musiikki kiinnosaa kovasti ja aina täytyy tarkastaa mistä ääni tulee. Samoin syöminen on välillä niin vääntämistä, että usein syöttötuoli on tv:tä kohti ja samalla syödään? Liikaa tv:tä? En ole keksinyt muutakaan viihdykettä hitaisiin ruokailuihin..

JOko olette vaihtaneet maidon normaaliin? Ja onko muille suositeltu neuvolasta AINU-ensikenkiä? Terkkari niistä jaksaa muistutella, mutta en aio hankki kun en ymmärrä miksi pitäisi ostaa normaalin jalkaan tukikenkä? Neuvolalääkäri oli sitä mieltä ettei poika tarvi.

Mutta sori etukäteen kirjoitusvirheistä ja nyt NUKKUMAAN!!!
 
AnuMK
Juu, terppa vaan. Täällä kirjottelee tosi hehkeä äiti, joka alkaa olla kurkkua myöten täynnä tätä pahoinvointia perhana suorastaan..ja anteeksi tämä kitkuilu, mutta välillä itken tätä oloa ja välillä naurattaa, lähinnä sillon kun pääsen edes istualteen niinku nyt..ei ollu tuolle kossille lähellekään tämmöstä oloa ei..

Meillä on päivät näin pakkasella menny silleen että kun herätään niin kannan pojan telkkarin eteen kattoo subjunioria. Poika jää istuu matolle ja kattoo herkeemättä lempparisarjojaan. SIinä samassa koitan pitkin hampain pakottaa itteni syömään jotain ja meen laittaa sit pojalle kamppeet päälle. Siinä yhessä katotaan vähän aikaa telkkaa, sitte aamupuuro ja maitopullon kans ekoille päikkäreille. Meillä tosiaan kossi menee sitä aiemmin illalla yöunille, mitä aiemmin aamulla laitan ekoille päikkäreille! Kossi kuitenki nukkuu ne kahet pitkät (1,5-3h) päikkärit päivässä eikä oikei mieluusti enää kuuden jälkeen anneta nukkua eli toisille päikkäreille selvittävä viimestään neljältä.

Ekat päikkärit oon nykyään nukkunu pojan kans koska oon tosi väsyny kokoajan..päikkyjen jälkeen on sitte ihan leikitty ja tehty yhessä askareita. Eli kun laitan astioita ni pojalla on muoviasioita leikittävänään, kun laitan pyykkiä, hän "lajittelee" omia vaatteitaan, toisinsanoen viskoo niitä ympäriinsä aivan onnessaan. Jos ei pakkasia ois ni yleensä lähettäs sit vaunuttelee ja poika nukkus toiset päikyt vaunuissa, mutta koska pakkasta ni toisetki päikyt on nukuttu omassa sängyssä. Toisten päikkyjen jälkeen isi yleensä on jo kotona ja äiti pääsee sohvan pohjalle. Mulla pahoinvointi nyt iltaisin niin kauhea ni oikeesti en pysty pojan kans iltasin oikeastaan olemaan yhtään. Isin kanssa sitte touhuavat millon mitäki, yleensä pelailevat huojuvaa tornia heidän omana versionaan eli isi rakentaa poika kaataa kokoajan, potkivat palloa ym ym. Heiltä ei tunnu tekeminen loppuvan.

Vaikeinta on ollu illat joina mies käy treeneissä eli ma ke pe..vaikkei ole kyse kuin parista tunnista niin mulla tuolloin niin paha olo, että oikeesti itkua oon vääntäny välillä kun niin vaikeeta..toiveissa on että tää alkas pikkuhiljaa helpottaa..yli 9 viikkoo kuitenkin kasassa ni tuntus ettei kovin montaa viikkoo enää menis..tai mistäpä tietää..

Poika seisoskelee ilman tukea kun välillä unohtaa pitää mistään kiinni. Askeleita ei oo kuitenkaan vielä ottanu, siis ilman tukea. Muuten kävelee ympäri taloa pitkin huonekaluja ja seiniä. Kaikki kaapit ja ovet nykyään auotaan ja tavarat pihalle ja eiku seuraavalle kaapille. Ja sormet tietysti tuon tuosta jonkun oven välissä.

Kaikki aikusten ruoka ois hyvää ja oonki antanu omalta lautaselta maistaa kaikkea mitä itekki on syöty, tänään mm. hirvenlihaa ja pottumuussia. Ja kyllä näytti olevan hyvää!

Tässä kuulumiset, nyt tekee jo tosi heikkoa joten sohvalle mars, moi
 
Chili77
Heippa! Pakkaset senkun jatkuu ja ulkona on kaunista, mutta kun siellä ei voi kovin kauaa pikkuisen kanssa olla :/ Tottunut vaunulenkkeihin ja nyt kun ei pääse niin meinaa välillä pää hajota..ja perse levitä..

Hippu, mulla ollut menkat heti 1kk jälkivuodon loppumisesta.. Mutta muuten huomaan kyllä, että jotain muutosta tuo imetyksen lopettaminen (tosin edelleen aamuimetys meillä) on hormonitoimintaan tehnyt, koska mieliala on ollut nyt paljon tasaisempi ja positiivisempi.. en ollut tajunnutkaan, että olin hieman alakuloinen. Vai johtuiko se sitten kamalasta väsymyksestä.. nyt oon nimittäin alkanut nukkua pojun kanssa päikkäreitä ja käymään aikaisemmin illalla nukkumaan. Ja kuinkas ollakkaan, vauvakuume se täällä nostelee päätään. ihan hyvä, että Anulta kuulee noita vähemmän mukavia puolia (mahdollinen pahoinvointi) jotta malttais vielä hetken.. Näinköhän Anulle tyttö tulossa, kun kert niin erilainen odotus alusta asti?? :)

Miellä kans poitsu kävelee tuettuna ja vauhtia riittää muutenkin :) Päivät menee niin, että aamulla laitan aamutv:n ja kuuntelen sivukorvalla uutisia yms samalla kun syödään. kotihommia tehdään meilläkin kimpassa (heh,miten sen nyt ottaa) ja leikitään milloin mitäkin. Telkkaria poika ei välitä kattoa, mutta musiikkia miellään kuuntelee ja sitten tanssitaan yhdessä :) oon kyllä tarkotuksella alkanut pitämään telkkua ja tätä konetta kiinni päivät, koska huomasin välillä (väsyneenä) jämähtäväni kököttämään jomman kumman ääreen enkä oikein keskittynyt poikaan. Nyt ollutkin sen jälkeen paljon mukavampi olla itelläkin kun ei haaskaa aikaa päivällä tälläseen.. Illalla sitten nopsaaan käyn netissä ja katon telkkua minkä katon.. Aika vähän nykyään kyllä. Oon aatellut, et vois ruveta jumppaamaan pojan kanssa, mut en oo saanu aikaseksi. Kyllähän tuo varmaan tykkäis, jos sais äitin kaveriks lattialle ähisemään...
ja päikkäreitä poika ei nuku kuin 1,5-2h aamupäivällä ja iltapäivällä 30 min torkut, jos niitäkään.. ollaan yleensä ulkoiltu vasta päiväruoan jälkeen, mutta oon ajatellut siirtää sen ulkoilun aamuun kunhan ilmat lämpiää eikä ole niin pimeää. tai sitten siis varmaan ulkoillaan aamulla pihalla ja iltapäivällä käydään asioilla yms.. Muita äitejä lapsineen nähdään ainakin pari-kolme kertaa viikossa. Joskus, jos ei ole nähty ketään moneen päivään (iskukin lisäks) mennään pojan kanssa ihan vaan kahdestaan kahville/lounaalle jonnekkin, että näkee ihmisiä :D Nykyisin nukkumaanmeno onkin jo illalla 19.30 aikaan, eli illalla jää jonkin verran omaa aikaa. päivällä sitä ei jää, jos ne päikkärit nukkuu :)
 
Chili77
Heippa! Pakkaset senkun jatkuu ja ulkona on kaunista, mutta kun siellä ei voi kovin kauaa pikkuisen kanssa olla :/ Tottunut vaunulenkkeihin ja nyt kun ei pääse niin meinaa välillä pää hajota..ja perse levitä..

Hippu, mulla ollut menkat heti 1kk jälkivuodon loppumisesta.. Mutta muuten huomaan kyllä, että jotain muutosta tuo imetyksen lopettaminen (tosin edelleen aamuimetys meillä) on hormonitoimintaan tehnyt, koska mieliala on ollut nyt paljon tasaisempi ja positiivisempi.. en ollut tajunnutkaan, että olin hieman alakuloinen. Vai johtuiko se sitten kamalasta väsymyksestä.. nyt oon nimittäin alkanut nukkua pojun kanssa päikkäreitä ja käymään aikaisemmin illalla nukkumaan. Ja kuinkas ollakkaan, vauvakuume se täällä nostelee päätään. ihan hyvä, että Anulta kuulee noita vähemmän mukavia puolia (mahdollinen pahoinvointi) jotta malttais vielä hetken.. Näinköhän Anulle tyttö tulossa, kun kert niin erilainen odotus alusta asti?? :)

Miellä kans poitsu kävelee tuettuna ja vauhtia riittää muutenkin :) Päivät menee niin, että aamulla laitan aamutv:n ja kuuntelen sivukorvalla uutisia yms samalla kun syödään. kotihommia tehdään meilläkin kimpassa (heh,miten sen nyt ottaa) ja leikitään milloin mitäkin. Telkkaria poika ei välitä kattoa, mutta musiikkia miellään kuuntelee ja sitten tanssitaan yhdessä :) oon kyllä tarkotuksella alkanut pitämään telkkua ja tätä konetta kiinni päivät, koska huomasin välillä (väsyneenä) jämähtäväni kököttämään jomman kumman ääreen enkä oikein keskittynyt poikaan. Nyt ollutkin sen jälkeen paljon mukavampi olla itelläkin kun ei haaskaa aikaa päivällä tälläseen.. Illalla sitten nopsaaan käyn netissä ja katon telkkua minkä katon.. Aika vähän nykyään kyllä. Oon aatellut, et vois ruveta jumppaamaan pojan kanssa, mut en oo saanu aikaseksi. Kyllähän tuo varmaan tykkäis, jos sais äitin kaveriks lattialle ähisemään...
ja päikkäreitä poika ei nuku kuin 1,5-2h aamupäivällä ja iltapäivällä 30 min torkut, jos niitäkään.. ollaan yleensä ulkoiltu vasta päiväruoan jälkeen, mutta oon ajatellut siirtää sen ulkoilun aamuun kunhan ilmat lämpiää eikä ole niin pimeää. tai sitten siis varmaan ulkoillaan aamulla pihalla ja iltapäivällä käydään asioilla yms.. Muita äitejä lapsineen nähdään ainakin pari-kolme kertaa viikossa. Joskus, jos ei ole nähty ketään moneen päivään (iskukin lisäks) mennään pojan kanssa ihan vaan kahdestaan kahville/lounaalle jonnekkin, että näkee ihmisiä :D Nykyisin nukkumaanmeno onkin jo illalla 19.30 aikaan, eli illalla jää jonkin verran omaa aikaa. päivällä sitä ei jää, jos ne päikkärit nukkuu :)
 
Hurttali
Moikka
Mua kiinnostaisi tietää onko joku lähtenyt jo töihin ja lapsi mennyt hoitoon? Miten sopeutuminen on edennyt? Meillä poika lähtee päiväkotiin ensisyksynä/vuodenvaihteessa puolikkaalle paikalle ja itse lähden töihin huhtikuun alusta. Mies hoitaa 2kk kotona ja sitten jään tekemään 70% vuoden loppuun saakka.. Meillä on sinänsä hyvä tilanne, että poika saa olla hoidossa aina 1/2paikkalaisena kun miehen työvuorot mahdollistavat sen. Itse jatkan sitten 8-16 työtä.


Mitä olette ajatelleet pyytää/hankkia 1-vuotis lahjaksi lapsille?Meillä täällä mietintämyssy raksuttaa, että pyydetäänkö rahana vai tavarana..
 
hippu81'
Täälläpä on ollut hiljaista! Tulkaahan kertomaan kuulumisia!

Noista päivähoitokokemuksista kuulisin itsekin mielelläni. Meillä poika menossa elokuussa hoitoon vasta, mutta olisi kiva kuulla etukäteen, että miten muilla on lähteny sujumaan arki.

Meillä poitsu on alkanu selvästi kiinnittämään huomiota kaikkiin yksityiskohtiin. Kirjassakin saattaa osoittaa jotakin ihan pientä kohtaa/kuvaa mikä kiinnostaa. Aikaisemmin nuo kirjojen katselut on menny lähinnä niin, että se kirja on suussa eikä ne kuvat kiinnosta :) Paljon osoittelee myös sormella/kädellä asioita. Ihmeellinen maailma alkaa avartua ympärillä!

Imettämisen lopetin nyt sitten kokonaan kun se kävi kaiken kaikkiaan niin kätevästi. Yhtään ei ole ollut poika rintaa vailla eikä hamunnut sen jälkeen. Oli varmasti valmis tähän lopetukseen.

Ihanaa kun nyt on tuota lunta tullut niin paljon ja ilmat lauhtuneet niin pääsee pulkkailemaan. Se on meillä ykkösasia tällä hetkellä :)
 
Bulmitar
Täällä on yksi "työläismamma"! Aloitin siis työ tammikuun alusta ja mies oli kotona tammikuun. Tällä viikolla ollaan harjoiteltu päiväkodissa olemista ja tähän mennessä mennyt sopeutuminen hienosti. Saa nähdä tuleeko jossain veiheessa takapakkia, kun tajuaa, että kyseessä onkin pysyvä muutos. Mutta ainakin nämä kolme päivää mennyt hyvin. Maanantaina oltiin ensimmäistä päivää ja olin koko päivän tytön mukana. Alkuun piti olla vain muutama tunti, mutta oltiinkin sitten koko päivä. Päiväunillekin suostui jäämään. Toisena päivänä olin alkuun tunnin verran tytön mukana ja sitten jäi neljäksi tunniksi hoitoon ilman minua. Tänään vein hoitoon klo 10 ja hain kolmelta, muutoin en enää tänään ollut hoidossa mukana. Koko ajan on tyttö kuulemma ollut iloinen touhukas itsensä eikä ole jäänyt äidin perään itkemään. Ryhmässä on kaiken kaikkiaan 16 lasta ja nämä lapset on jaettu vielä 4 lapsen pienempiin ryhmiin, joilla jokaisella on omahoitaja. Lisäksi on yksi avustaja, joka aina tarpeen tulleen auttaa sitä ryhmää, missä apua tarvitaan. Osa saman ryhmän lapsista sattuu vielä olemaan tuttuja muskarista, joten ihan tuntemattomien lasten keskelle ei joutunut. Hoitotäti kävi myös pari viikkoa aikaisemmin kotona tutustumassa Juliaan, joten hoitajakaan ei ollut täysin vieras, kun hoitoon mentiin. Luulen, että meillä tämä hoidonaloitus on mennyt näinkin jouhevasti, kun tuo tyttö on perusluonteeltaan tuollainen avoin eikä pelkää muita ihmisiä. Ja varmaan sekin vaikuttaa, että Julia sai tammikuun ajan rauhassa kotona totutella siihen, että äiti ei ole päivisin kotona, mutta kuitenkin tulee aina takaisin.

Hyvin meni miehellä ja tytöllä tammikuu kotona (toisaalta en sitä epäillytkään, etteivätkö pärjäisi). Tuntuu isä ja tytär entisestään lähentyneen ja heillä on nyt myös enemmän omia yhteisiä juttuja. Itselle ei kyllä ole mitään herkkua vääntäytyä sängystä ylös heti kuuden jälkeen, mutta toisaalta päivät tuntuvat pidemmiltä, kun on ajoissa mennyt töihin niin pääsee myös ajoissa kotiin. Kolmen aikaan, kun tullaan kotia niin siinä on vielä monta tuntia aika touhuta yhdessä. En voi siis väittää, etteikö töiden/hoiden aloitus ole rankkaa ollut (lähinnä äidille), mutta kyllä tämä uudenlainen arki lähtee tästä pikku hiljaa rullaamaan. Nauttikaa siis, kun voitte vielä olla kotona! Meillä ei yksinkertaisesti ollut taloudellisesti mahdollista minun kotiinjääminen. Meinasi itku (ja nauru) päästä, kun joulukuun kodinhoitotukipäätös kolahti postitse kotiin. 295 eur käteen, jep jep ja silleen...

Meillä on nyt oikeastaan koko tammikuu kävelty. Joulukuussa otti yksittäisiä askeleita, mutta tammikuun aikana konttaaminen on jäänyt jo lähes kokonaan pois. Pyllylle toki humpsahdetaan aina tasaisin väliajoin, mutta toteaa yleensä "oho", nousee ylös ja jatkaa tohottamistaan. Yksi selkeä kehitysaskel on tuon hoidon aloittamisen myötä tullut. Neiti on alkanut tällä viikolla "puhua palpattamaan" kuin ruuneperi :D Jatkuva höpötys iltaisin käynnissä. Ottanut selkeästi muista mallia.

Joo, ja tavalliseen maitoon on siirryttiin pari viikkoa sitten. Neuvolassa suosittelivat sitä yhden vuoden ikään, mutta päätettiin siirtyä jo nyt, kun tuli tuo hoidon aloitus. Useamman viikon ajan syötiin hapanmaitotuotteita ja kun niistä ei tullut mitään niin siirryttiin ihan normimaitoon. Ja päiväkodissa on nyt syönyt ihan tavallista kotiruokaa muiden kanssa, eikä ole mitään vatsaongelmia ilmaantunut.

Ai niin, 10 kk neuvolamitat: pituus 77 cm ja paino 10,7 kg.

Tässä tällaiset pikakuulumiset. Nyt täytyy mennä katsomaan mitä tuo tyttö puuhaa, ennen kuin koko kämppä on säpäleinä :D Sellaista mäiskettä tuolta keittiön suunnalta kuuluu.

Joko Anulla on pahoinvointi helpottamaan päin?
 
MillaLilla
Hei, pitkästä aikaa!

Meilläkin poika seisoo ja jonkin verran "kävelee" tukea vasten. "Oikeaa" ruokaakin olen jo jonkin verran antanut ja kohta ollaan kokonaan "oikealla" maidolla. Yöt meillä edelleen todella huonoja, mutta onneksi saan yleensä päivällä otettua lasten kanssa tirsat.

Meillä kerkesi olla noita korvatulehduksia kuusi puolenvuoden sisään ja viime perjantaina pojalle laitettiin putket. Toivottavasti auttavat. Nyt pitäis alkaa vakuutuspaperisotaan. Tylsää hommaa, mutta toisaalta mukavaa kun sieltä tulee rahaa :)

Töihin en ole vielä lähdössä, toisaalta ei ole kyllä edes paikkaa minne palata. Syksyllä ajattelin jäädä työttömäksi ja aloittaa oikein urakalla töiden kattelun/opiskelun.

Esikoisen kanssa meni todella hyvin hoitoon meneminen. On edelleen 10pv/kk samalla perhepäivähoitajalla. Eikä millään raskittais antaa paikkaa pois kun niin tykkää siellä olla. Haluttais tietysti poika syksyllä samaan paikkaa.

Musta tuntu, että mulla oli vaikka kuinka paljon asiaa mutta pää tuntuu jotenkin tyhjältä. Ääh. Pitääpä kirjoitella lisää kun pää vähän vertyy :)

-MillaLilla
 
Chili77
Heipat!

Kiva kuulla Bulmittaren kokemuksia :) On se taas ihan eri maailma, aloittaa työt ja viettää päivät aikuisten kanssa ja puhua aikuisten asioita ;) Tekisi varmaan hyvää tälläselle mökkihöperölle...
Hoitopaikkaa (poitsu elokuun alussa/puolivälissä aloittamassa hoidon, palaan syysk alussa töihin) pitäisi hakea piakkoin. Olen miettinyt hakisiko päiväkotipaikkaa, perhepäivähoitoa..vai mitä.. Ja kallistumassa siihen, että haetaan päiväkotipaikkaa, ja jos ei saada niin sitten yksityisiä perhepäivähoitajia?! En tiiä.. Aikaisemmin ajattelin, että päiväkoti ei paras paikka pienille (alle 3v, älkää kysykö mistä tämä ikä..), mutta mieli muuttunut sen asian suhteen.

Meillä ei vieläkään kävellä, mutta muuten touhua riittää..Jos ei poika olisi niin varovainen, niin edellytykset kävelemiselle olisi jo olemassa..Saa nähdä tuleeko ekat askeleet jo ennen 1v päivää :)
Maitotuotteissa ollaan nyt siinä vaiheessa, että hapanmaitotuotteet ja ruoassa oleva maito on ok. Voisi kokeilla jo normimaitoa, kun mitään ei ole tullut. Nan 2 jauhetta ollaan nyt käytetty.

Poju taas haroo korviaan siihen malliin, että saattaa olla korvissa jotain. Antibioottikuuri nyt syöty kertaalleen korvatulehdukseen ja kerran keuhkoputkentulehdukseen. Toivottavasti ei taas korvissa jotain. Voihan hampaiden tulokin heijastua korviin, kai... Toisaalta, kun yönsä hyvin nukkuu niin ei kovin kipeä voi olla. Joten kassellaan..

Onko muilla pikkusisko/veli suunnitelmia?? Kuin mulla suunnitelmia ja Anulla ja toteutusta ;D Ei olla miehen kanssa vielä päästy yhteisymmärrykseen koska olisi hyvä aika..Ja kun tuo töihin meno jo häämöttää edessä, niin hirvittää, että mitä jos sitä uppotuuu niin siihen työelämään, että jää toinen tekemättä (siis jos SAA toisen, sitähän ei myöskään tiedä)... Eli lue rivien välistä: tekisi mieli nhyt ja heti ;D ;D
 
AnuMK
Täällä sitä niistellään thanks to sikapiikki minkä otin eilen..ei voi olla nin hyvä ajotus muuten ku siskoni ja äitini otti maanantina piikit ja heki flunssassa nyt. Käsi ei itessään ole kipeä enää mut kyllä tää nuha tympäsee, perhonen..no toisaalta piikki on nyt otettu eikä tarvi enää jossitella uskallanko ottaa. Jospahan se tuo kaveri pysyy silti matkassa ku on kuitenkin huomenna 12 viikkoo täynnä.

Nyt kohta 3 viikkoo kestäny kauemmin tää pahoinvointi tulokkaan kans ku esikoiselle. Tänäänki oli aamusta tosi kurja olo ni mies ei voinu mennä laisin töihin vaan oli pojan kans. Se ku iskee se kuvotus ni ei voi ku käyä rykimässä vessassa ja takas äkkiä sohvalle selälleen. Hyi että, voi ku tää pikkuhiljaa alkas loppua..Huomenna näen pikkusen taas ku on niskaturvokeultra. Mmies lähtee mukaan ja kummisetä tulee esikoista kotiin katsomaan.

meillä ollaan ehkä selviämässä jo toisesta ripulista tälle vuodelle. Kolmisen päivää sitte alko kuraamaan ja eilen illalla vielä kurasi. Tänään tuli suht kiinteää tavaraa ja on syöny jo paremmin. Viime yönä neljän aikaan poika halus taas meiän keskelle, jäi siihen istuskelemaan ja hetken kikkaloituaan alko suun täydeltä kaaressa oksentaa minuun päin. Siinä tuli koko maha tyhjäks, niin monta kertaa hän oksensi, reppana. Tänään ei oo oksentanu mut aamusta poika oli melko väsähtäny, toisaalta kummako tuo..on juotettu urakalla hänelle mehuja ja ripulilääkettä ja onneks hän on vähän suostunu juomaankin, toiveissa on että paremmalla puolella ollaan. terveyskekskukseen ois haluttu viiä tänään tarkistuttaa korvat ku on välillä niitä hangannu ja netissä luki et lapsi voi ripuloida jos korvatulehus. Eivät ottaneet vastaan kun kuuluma ei tarpeeks näyttöö tulehuksesta. Voi perhana että ärsyttää tuo noitten toiminta. Tarvii seurata josko hankaaminen jatkuu viikonloppuna ja yksinkertasesti vaan mennä sitte jonottaa joku päivä eikä soitella etukäteen kellekään.

Poika on alkanu kokeilee rajojaan ihan tosissaan. pistää kielen ulos ku alkaa tehä jotai kiellettyä tai hänen mielestään jännää mm. repiä kukkia tai aukoo kiellettyjä kaappeja ynnä muuta. enää ei oikei kieltoja usko vaan alkaa "huutaa" mulle vastaan kun kiellän kovasti ja sitte päräyttää itkun kun haen hänet tilanteesat pois. Koiria on alkanu läpsimään ja kiusaamaan. Minua puree ku koittaa komentaa minua. Kaapit ja ovet aukee näppärästi ja tyhjenee nopeasti ja tää ku nousee mihin vaan, työntöautoa hyväkskläyttämällä sohvallekin niin mikään ei oo kohta enää turvassa häneltä. :) ja hän nousee täysin yksin ilman apua yläkertaan nuo meiän pitkät ja tosi jyrkät portaat, mies yleensä konttaa perässä mutta auttaa häntä ei tarvitse. Hetkessä hän on tuossa tasanteella kuuden portaan korkeudella ja tänään ilman tasannetaukoa kiipesi perässäni koko matkan yksin. Kieli on ulkona kokoajan kun hän kiipeää Hehe.

saunomiseen hän on rakastunu täysin. Istus lauteilla vaikka kuin ja suihkussa tykkää läträtä. Oikeeta ruokaa on syöty jo melko paljon ja mikä vaan uppoo kuhan on itetehtyä. karkkikin uppoaa ja jos rapina kuuluu niin kohta kiipee lahetta pitkin roikkumaan ja ruikuttamaan :) nyt on treenattu askelien ottamista niin yhden askeleen hän ottaa kun houkuttelee seisomasta syliin. Häntä vaan alkaa niin kauheesti naurattaa että sen takia menee plörinäksi eikä kerkee kuin sen yhden askeleen ottaa mutta selkeesti hän tietää missä hommassa onkyse. Eiköhän sitä ennen synttäreitä jo kävellä :) konttaamalla hän meneen iin nopiaa että oikeesti joutuu juoksemaan perään jos hän esim karkaa koirien vesikupille tms.

just saunassa illalla puhuttiin miehen kans et poika on nyt just ihanan ikänen ku joka päivä oppii jotain uutta ja matkiii hirveesti juttuja ja osottelee sormilla TÖ TÖ ja muka osallistuu keskusteluihin. Vielä kunhan saadaan poika nukkumaan yöt ilman maitoa ni avot. Hän nykyään herää ainaki kerran ja haluaa sen kahen desin pullon maitoa ennenku unet jatkuu taas. mietittiin että kun terveydenhoitaja puhelimitse sano tänään että tän ikäsen nestetarve päivässä ois 1,2 litraa että koska hän ei p'äivällä juo kovin paljoo muutaku päikkäreille mennessä maitopullot ni senkö takia hän yöllä sitte on niin janonen..on kokeiltu velliäki antaa iltasin mut samalla lailla hän viimestään kahen aikaan on maitoo vailla. Hyvinhän se on tietysti että max 2 kertaa herää yössä mut...

töihinmenosta, mulla ois tavotteena mennä töihin maaliskuussa. En oo appiukon kans vielä tästä puhunu mut uskosin et töitä löytyy, huhtikuussa nyt viimestään. Pitää seurata tuota minun vointia et vieläkö joutuu maaliskuussaki makoilee..

mutta nyt takas pötkölleen, moiii
 
Chili77
Heipat ja jaksamista Anulle, toivottavasti pahoinvointi pian hellittää!
Pakko nopeesti kommentoida, kun kerroit teille neuvolassa kerrotun, että maitoa tarttis 1,2l/vrk. Olin itse kuullut saman. Mutta kun kysyin neuvolassa, niin sanoi että 5-6dl (10kg painoinen, joka syö jo kaikenlaista ruokaa ja saa tietty ruoassakin nestettä/vesihörppyä)
Että johan on erilaisia ohjeita, no niin aina. No mutta kuitenkin, meillä poika juo n.6-7dl vrk maitoa, ruokien kanssa jokusen vesihörpyn.. Nukkuu 20-05, eli on sen ajan juomatta. Miten muilla tämä juominen? Kiinnostaa, kun tietty huolettaa että saahan nyt varmasti tarpeeksi.. Tosin jos joisi enemmän, niin ei sitten söisi varmaan yhtään mitään kun tuntuu nytkin olevan niin vaikeaa tuo syöminen. Välillä menee vaan pari lusikallista, välillä hirveesti.

Ja niin, samaa oon kuullut että korvatulehdus voi aiheuttaa ripulia ja oksenteluakin. Tosin nyt vaan on niin paljon mahatauteja liikkeellä..
Viikonloppuja kaikille, nyt kirja kainaloon ja sohvalle
 

Yhteistyössä