Maaliskuun Mussukat <3 *heinäkuu*

Tervetuloa uudet! :)
Jos nyt osaan enää laskea, niin meitä on tällä hetkellä 41 maaliskuun odottajaa! Hassua kuinka sitä nyt jo alkaa tulemaan loppukuun la-aikaisia, kun tuntuu, että juurihan sitä itse plussasi ja la alkukuusta :) Nopeasti se aika menee vaikka välillä tuntuukin niin hitaalta! Toivotaan, ettei kukaan joudu enää poistumaan listalta vaan saadaan ainakin se 150 odottajaa Maaliskuulle 2015 :cool:
 
vuodoista mullakin oli samoihin aikoihin kun alko plussaa tulee testiin niin kirkasta veristä vuotoa. Vähäistä kylläki,mutta kesti noin 5pv. Testit tummu samaan aikaan. Toivottavasti vuodoista kärsivillä menis kaikki hyvin loppuun asti!

Vaunu asiaa en oo ees miettiny. Pitää sitte ajatella asiaa kun menen turvarajan ohi kunnolla.

koiria meillä on kaks. Kesät ovat ulkona ja talvet sisällä. Hyvin on niitten kanssa menny,vaikka ovat aika vauhdikkaita tapauksia. Vahtivat tyttöö ja hakeutuvat välillä rapsuteltaviksi.

Mitäs muuta täällä on turistu..:headwall: Enpä muista.

Omaa napaa. Ihan järkky turvotus ja kauhee kooma päällä. Alaselkää särkeny kaks päivää ja heti pelkään pahinta. Onko teillä muilla alaselän kipuja? Menkkakipuja joillakin tais olla,mutta nyt en muista onko kukaan maininnu selkäkivuista.
Mulla on ensviikolla lääkäri ja hyvällä tuurilla pääsisin kuulemaan sydänäänet. Neuvolanki varasin ja laitettiin se 9+ viikolle niin neuvolan doplerilla mahdollisesti vois jälleen kuulla sydänäänet ja tietäs,että matkustaja on vielä mukana.
hyvää viikonloppua kaikille ja tervetuloa uusille!

Pahki 5+3
 
Pahki Selkäkivuista.. mulla ainakin kaksi aiksisempaa raskautta ollut ihan alussa todella ikävää alaselän vihlontaa ja kolmosen kohdalla kunnallisessa ultrasivat 6+3 ja käskivät odotella vuotoa alkavaksi kun eivät sykettä löytäneet. Kaikki oli kuitenkin kunnossa kolmosen ja nelosen kohdalla ja kipu helpotti jossain vaiheessa. . Ts. tuli liitoskivut tilalle. Nyt olen ihmetellyt kun ei samalla tavalla koske.. onko se nyt hyvä vai huono juttu? Nyt on ajoittaista kipuilua harvakseltaan. Mullahan menkatkin koskee selän puolelle. . Oisko se vaa sitä kun kohtu ei ole tyhjä ja kasvaa vain koko ajan?
 
Viimeksi muokattu:
Jopas nyt monella vuotelee :( onnenpotkuja ja tarrasukkia teille tytöt :heart:

Ja onnea uusille plussanneille!

Vitamiineista: mun käsittääkseni suositellaan syömään vähintään d-vitamiinia ja foolihappoa. Etenkin se foolihappo on tärkeää tässä alussa, että hopihopi apteekkiin ketkä ette vielä sitä syö! Ite syön mamasunin monivitskua, syöny jo yli kaks vuotta kun hyppäsin imetyksestä aika suoraan tähän odotukseen :)

Omanapa : yök mikä olo! Mulla näyttäis taas painottuvan iltaan tää ällö olo. Onneks on kesä ja aurinko ja voi olla pihalla, se auttaa :) vielä kolme päivää ja sit pääsee ultraan, jee :)

Kiyoko ja toveri 6+4
 
Jihuu, pikkuhiljaa joukko alkaa kasvamaan, huippua :) juu todella maaliskuu on suosituimmista kuukausista! Varmasti joutuu kyllä tulevaisuudessa tälle uudelle tulokkaalle selvittelemään että oliko juhannuksen vahinkovauva :"D ovulaatio sattui juuri mukavasti juhannustorstaille joten piti vetäytyä mökkiin jo vähän aiemmin...

Onpa kyllä tosi paljon vuodoista kärsiviä, toivotaan että kaikilla olisi ihan harmitonta! Tsempit kaikille meille vuotaville, ja tietty muillekkin :)

Täällä ei ole tänään vuodettu yhtään. Ja miten voikaan olla niiiin ONNELLINEN siitä tunteesta että oksettaa.


Iloinen millipilli ja dude 5+1
 
Tervetuloa uudet! :)

NeliApina: Ollaankin tuttuja jo meidän kuopusten ryhmästä...;) Kiva, kun tulit!

Noista vitamiineista olette jutelleet. Foolihappo olisi tosiaan tärkeää, mutta se tulisi aloittaa jo viikkoja ennen raskauden alkamista, jotta saisi parhaan hyödyn. Itsekin sen aloitin vasta plussattuani, vaikea aloittaa etukäteen näin ylläriraskaudesta...;) Olen huono syömään mitään vitamiinilisiä ei-raskaana ollessa, sillä uskon monipuolisesta ruokavaliosta saavani kaiken tarpeellisen paitsi D-vitamiinin. Eli vain sitä normaalisti syön ja nyt raskausaikana sitä raskaus-/imetysajan monivitamiinia.

Täällä pahoinvointi vain pahenee...Huh, että välillä on rankkoja päiviä. Lisäksi on unettomuutta. Nukahdan kyllä illalla hyvin, mutta kun herään puolen yön jälkeen wc-reissulle, niin en saa sen jälkeen unta. Viime yönä valvoin yli kaksi tuntia, sitä edellisinä öinä sama homma...:/ Tällaista ei ole muissa raskauksissa ollut.
 
Tein tänään aamulla kolmannen testin :D Viiva oli vahvistunut ja tulos nyt aivan selkeä positiivinen.

Mutkin voi lisätä listalle: Janie2 27v/3.lapsi/JS
Ja LA näillä näkymin se 18.3 :)
 
Viimeksi muokattu:
Niinkuin Penni* jo kirjoittikin, niin foolihapon syönnin aloitus on enää tässä vaiheessa suurilta osin myöhäistä, koska sikiön hermostoputki sulkeutuu jo rv. 5-6, joten jos silloin on foolihapon puutetta voi sikiölle tulla selkäydinhalkio. Eli rv 5-6 pitäisi olla foolihappo arvot kunnossa ja siihen voi mennä pari kuukautta, että ravintolisällä saa arvot kohoamaan. Täällä asia liiankin tuttu, kun epileptikkona joudun syömään foolihappoa 1mg vähintään 2 kuukautta ennen yrittämistä ja aina sinne rv 12 asti, koska jotkut epilepsialääkkeet aiheuttavat folaation puutetta. Ja esikoisen kanssa pelkäsinkin kovasti, onko lapsella selkäydinhalkio. Toki jos syö monipuolisesti ja on perusterve, niin ei nyt tarvitse alkaa pelkäämään, jos ei nyt ole foolihappoa syönyt, että nyt se on sitten omalla lapselle :) Toki sitä esiintyy, tutulleni syntyi lapsi jolla on selkäydinhalkio, vaikkei hänelle mitään suurentunutta riskiä ollut siihen. Onneksi lapsella on halkio sellaisessa kohdassa selkärankaa, että pystyy luultavemmin suht normaalia elämää elämään kasvaessaan. Samana päivänä samassa synnytyssairaalassa oli syntynyt myös toinen spina bifida lapsi jolla oli niin paha halkio, että vauva joutui heti leikkaukseen ja lääkäri oli todennyt, että selkärankahalkioiden määrä oli lisääntynyt viime vuonna :/ Siksi ihmettelenkin miksei enemmän puhuta hedelmällisessä iässä olevilla naisille, että syökää foolihappoa jos on pienikin ajatus halusta tulla raskaaksi. Toki eihän yllätysraskauksiin voi valmistautua mitenkään. Ja suuri osa raskauksista menee hyvin vaikkei söisikään mitään vitamiinilisiä!

Tulikin mieleen, onko täällä muita joilla on riskiraskaus omien kroonisten sairauksien takia ja tietää joutuvansa erikoisseurantaan raskauden suhteen?
 
Itselläni ei ole mitään sairauksia, mutta olin erikoisseurannassa viime raskauden esikoisen keskosuuden takia. (syntyi rv 27+3) Lopulta ultrattiin myös tiheästi vauvan pienen koon takia. Mulla oli viime raskaudessa supistuksia jo aikaisilta viikoilta asti, mutta silti tyttö syntyi vasta viikkoa ennen laskettua, pienikokoisena kylläkin. Saa nähdä miten tässä raskaudessa, mutta uskoisin että vähän normaalia enemmän seuraillaan..
 
:wave: risteilyltä kotiuduttu, kivaa oli, mutta kotona paras :)

facebook ryhmä saisi kannatusta täältäkin, enemmän tulee siellä "hengattua" kun täälä :)
En uskalla sitä itse luoda kun en tod halua, että kukaan saa vielä tietää ja kumminkin kun tän tekniikan kanssa täys tohelo niin saan sen näkymään kaikille, tai jotain vastaavaa...
 
Fb-ryhmä kannattaisi olla sitten asetuksella "salainen", sillä itse en ainakaan halua että kaverini saavat ilmoituksia aktiviteeteistani ryhmässä :D

Tosin salaiseen ryhmään on vähän hankalampi liittyä, kun ryhmää ei löydä haulla, mutta jäseneksiliittymiset voinee hoitaa täällä yksityisviestinä?

Joku täällä taisi mainita ryhmästä viikolta 12 alkaen. Olisiko ryhmälle tarvetta ja liittymishalukkuutta jo aiemmin? Itsekin tosiaan pyörin enemmän siellä :)
 
Täällä myös fb ryhmä kiinnostaa, vaikka heti voisin liittyä, koska itsellä ajatuksena että ei se kuitenkaan muuta asiaa suuntaan eikä toiseen oli ryhmässä ennen rv. 12 tai ei, jos menee kesken niin menee ja sitten voin sieltä poistua tarpeen tullen maitojunalla. Mutta en ole myöskään tehnyt siellä salaista ryhmää koskaan, joten jos joku osaavampi tekee niin voin liittyä vaik het mutta myöhemminkin sopii :)
 
Minäkin voisin facebookryhmään lähteä mukaan jos joku sellaisen osaa kyhätä.

Täällä painiskellaan ihmisille kertomisen kanssa.. Kelle kaikille olette raskaudesta kertoneet ja missä vaiheessa? Ite oon pähkäilly et kertoisin niille joille kertoisin vaikka menisi keskenkin. Parhaille kavereille ja perheelle, harmi että anoppi ei osaa pitää suutaan kiinni, ei ainakaan edelliskerralla osannut :mad:
 
Mä voisin sen ryhmän perustaa, jos se on ok? Ajattelen samoin kuin Pecanpie, ainahan sieltä pois pääsee, ja huonosti voi käydä missä vaiheessa raskautta tahansa.

Liittymisohjeet: Laita minulle yksityisviesti jossa laitat sähköpostiosoitteesi, johon haluat kutsun. Katsotaan saanko homman toimimaan :)
 
Viimeksi muokattu:
En minäkään sen takia fb-ryhmää välttele tässä vaiheessa, että jos sattuu tulemaan huonoja uutisia. Jotenkin vaan tuntuu, että jos face sekoilee tai itse sekoilen ryhmien kanssa, niin fb-kaverit saa tietää raskaudesta ennen kuin olen edes läheisimmille kertonut asiasta. Toivottavasti huolitte mukaan vähän myöhemmin, jos päätän vielä odottaa..:)
 
Vitamiineista: maman monivitamiinia oon napsinut silloin tällöin ja sitä jatkan nyt taas plussattuani. Rautaa tarvii aina mut se mokoma aiheuttaa mulla ummetusta niin en rohkene vielä aloittaa...
Kertomisesta: hyviä pointteja ja tosi henkilökohtainen asia et milloin päättää kertoa. Itse oon sillä linjalla ettei kertominen nosta keskenmenon riskiä ja haluankin olla mahdollisimman avoin vaikka kokemusta vastoinkäymisissäkin on! Vielä ei olla ylitetty edes menkkojen alkamispäivänä kunnialla ja mummo ja anoppi tietävät :p
Jos menee kesken niin elävät siinäkin mukana kuten aiemmin, pahinta olis jäädä surussa yksin ja sehän käy ellei kukaan tiedä.

On: ei muita oireita paitsi kipeät tissit ja isot nibblesit ;) aamukahvikin maistuu vielä! Eihän viikkoja ole vasta kuin reilu kolme takana....

Onpa jännää kyllä! Mieheni on myös innoissaan vaikka epäuskoinen kun tietää riskit.

Mitkä fiilikset teidän miehillä??
 
Ihanaa millipilli! Joku aika ennen kuin sain tietää omasta raskaudesta, naurettiin kaverin kanssa, että onhan tää raskauden toivominen nyt ihan sairasta. Koskaan muulloin ei terve ihminen ole innoissaan siitä, että johonkin sattuu tai oksettaa. :D

Mukavasti porukka kasvaa, onnea uusista plussista! Kertomista mekin on pohdittu täällä paljon. Kaksi kaveria miehineen ja mun sisko tietävät, muille ajateltiin kertoa sitten kun on saatu neuvolasta todiste, että siellä ihan oikeasti jotain on. Niin vähäoireisena mennään edelleen, että välillä alkaa jo epäilyttää oonko raskaana ollenkaan. :D

Facebook-ryhmään liityn innolla minäkin. Hienoa kun täällä on aktiivista keskustelua, mutta itse ehdin lukemaan niin harvoin, että ketju on ehtinyt kasvaa niin monella uudella kommentilla, ettei meinaa muistaa puoliakaan käsitellyistä aiheista! Salaisista ryhmistä on vain hyviä kokemuksia. Kun ryhmän asetukset on kunnossa, ei pitäisi yksittäisen kommentoijan pystyä saamaan sieltä mitään sisältöä julkiseksi. :)
 
Juu, ryhmä on tosiaan salainen, joten kukaan ryhmän ulkopuolinen ei näe mitään julkaisuja, kommentteja (Xxxx Xxxxx kommentoi julkaisua ryhmässä... Nämä ei siis näy!), eikä koko ryhmää löydy Facesta edes hakusanalla, ennen kuin on ryhmän jäsen :) Sitä ei tarvitse kenenkään siis pelätä!
 
Heipsis

Kertomisesta Ei olla kerrottu kellekkään. No mun kaverille joka ollu mun tuki koko yrityksen ajan. Hänestä tulee myös kummitäti. Mut kohta herää epäilyt koska olen aika hoikka ja tuo turvotus vaan pahenee ja on aamullakin ihan pallo tuo maha. Miten se voi olla mahdollista? Edellinen alkuraskaus meni ilman tällaista turvotusta.. jotain pientä oli. Luulen että lapset alkavat pian kysellä. Miehen kanssa päätettiin että jos nyt joku kehtaa suoraan kysellä niin eipä aleta kieltämään. Mut varhaisultran jälkeen voi kertoa jos kaikki ok. Eli se on 31.7. Ja vasta sen jälkeen aion ottaa neuvolaan yhteyttä ekan kerran.

Itse en kuulu koko facebookkiin.. tai muihinkaa some juttuihin.. toivottavasti tänne jäis joku edes mulle seuraksi??

Oma napaa Kahvi uppoaa vielä ja siitä nautinkik. Pahimmat oireet on törkee väsymys ja iltapalelu. Sama mikä helle niin villasukat, fleecetakki ja pitkät kollarit ja silti kylmö :O. Sit yks paha oire on noiden pintalaskimoiden räjähtely. Mulla on jalat jo nyt kun vanhalla mummolla, mustelmia ja mustia suonia täynnä.. pohkeet lähinnä mutta myös reisissä. Tämä oire oli kuopuksesta myös mutta nyt pahempaa. Myös suonikohju puhkes pohkeeseen just ennen plussaa. Toistaiseksi paha olo pysynyt suht pois. Pientä etomista ajoittain vain.
Vikan liuskan tein ja viivat tasavahvat. Digin teen tässä lähipäivinä.

Nelli 5+0 (wuhuu :D )
 
Fb ryhmään liityn kanssa mielelläni mukaan. Pistän viestiä kans tulemaan asap kuusama :) ja neIHM kyllä minä ainakin pyörin täälläkin keskustelemassa :)

Minä olen kanssa raskaudesta kertomisen kanssa todella avoin, ehkä vähän liiankin.. Edellisestä raskaudestakin kerrottiin heti lähimmille. Nyt tietävät molempien vanhemmat, minun isovanhemmat, molempien sisarukset ja lähimmät kaverit, olisin varmaan jo huutanut koko maailmalle jos ei tätä epävarmuutta olisi ilmennyt..

Oireita ei edelleen ole ilmennyt sitä eilistä pahoinvointia lukuunottamatta. Kahvi myös minulle uppoaa hyvin, tekisi mieli juoda enemmänkin kuin mitä suositukset kertoo..

millipilli ja dude 5+2
 
Feispuukista; miekin liityn mukaan :) mut oisko silti kivempi et ooteltais tähän ketjuun mukaan kaikki maaliskuiset ennen ryhmän perustamista. Eihän tässä enää oo kun pari viikkoa? Ettei käy niin että uudet on sitten ihan pihalla jutuista?
 
Voishan sen ryhmän jo perustaa, niin ei tulis sitten hirveä homma Kuusamalle liittää kaikkia kerralla? Hyvä pointti minusta kuitenkin tuo, että maltettaisiin loputkin maaliskuiset mukaan ennen keskustelun aloittamista siellä. Tässä ketjussa on jo ihan tarpeeksi kiinniotettavaa. :)
 

Yhteistyössä