En mä nyt vaan pääse tonne koneelle kirjottelemaan joten pakko koittaa puhelimella. En tosin muista kuin muutaman keskustelunaiheen johon oli tarkoitus vastata.
Eli ensinnäkin pahoittelut mimiille. Vielä on toivoa, että olisi harmitontakin. Jos pahin on käynyt, toivotan onnea jatkoon. Toivottavasti pääset pian takaisin.
Myös muille vuodosta kärsiville tsempit. Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.
Sitten vaunuista. Kahden ensimmäisen aikana mulla oli ensin jotkut järkyttävät panssarivaunut, jotka olin käytettyinä saanut. Niihin mahtui kaksi kantokoppaa ja välissä oli kiinteä välituki. Kätevät rynnäkkövaunut. Aisa ei vaan kestänyt Suomen talvea ja katkesi kovalla pakkasella kesken reissun. Jos en ihan väärin muista, niin jatkossa selvisimme ihan normaaleilla vaunuilla jotka sai istuma- ja makuuasentoon. Isompi lapsi käveli tai sitten molemmat olivat yhdessä vaunuissa.
Tulevalle on vaunut jo valittu. Vaunujen täytyy olla tarpeeksi korkeat aluksi, että mikäli samainen selkävaiva ilmestyy kuvioihin kuin aikaisemminkin onnollut, ei minun tarvitse kurottautua liian alas. Lisäksi niiden on oltava tarpeeksi kapeat, että mahtuvat talomme pieneen hissiin. Kokemusta siitäkin kun hissi hajosi ja jouduin kaksi pientä lasta ja vaunut kuskaamaan rappuja talon neljännestä kerroksesta alas ja sitten vielä kauppakassien kanssa ylös. Vaunujen on pakko mahtua tähän nykyisen asunnon hissiin. Paniikkiratkaisuna rikkoutuneen hissin varalle on hankittuna jo valmiiksi rintareppu. Tulevat vaunut ovat siis Brion Smilet. Korkeat, kapeat, ketterät ja kulkevat kaupunkioloissa myös talvella. Hinta vähän hirvittää kun olisin Emmalta löytänyt ihan pätevän oloiset vaunut alle 300 eurolla ja Briot maksavat lähes 700 euroa, mutta en vain suostu tinkimään tuosta hissivaatimuksesta. En myöskään suostu säilyttämään vaunuja taloyhtiön pyöräkellarissa, vaan niiden on mahduttava meille kotiin sisään. Smilet menevät koottuna myös todella pieneen tilaan, joten säilytys sisällä asunnossa ja mahtuminen auton takaluukkuun on taattu. Myös suojakankaan kiinnitys oli sellainen, että jos laitan laukun vauvan jalkatilan päälle, ei kangas valu pois ja avaa suojaa. Lisäksi oli kiinteät heijastimet. Pakollista olla, kun joutuu pimeällä liikkumaan ulkona.
Tästä pääsimme lemmikkeihin. Meillä on kaksi kissaa ja kaksi koiraa. Ulkoilua koirien ja vaunujen kanssa tulee siis olemaan. Molemmille koirille on kuonopannat, etteivät vedä vaunuja nurin.
Miten muuten, onko muiden lemmikit alkaneet käyttäytyä jotenkin eri tavalla? Meillä koirat ovat alkaneet vahtia ja seurata minua kaiken aikaa. Ilmeisesti siis vaistoavat tai haistavat jotain erilaista.
Allergioista. Olen allerginen pähkinöille. Eilen kuitenkin koin yllätyksen, kun syötyäni tuoreita herneitä alkoi kurkku turvota umpeen. Aamu kolmeen saakka olin hereillä ja seurailin tilannetta ennenkuin uskaltauduin nukkumaan. En onneksi tarvinnut lääkkeitä.
Mitä lääkkeitä raskaana uskaltaa käyttää tällaisissa tapauksissa? Kaikissa kun lukee että käyttö kielletty raskauden aikana. Jos olisi pakko ollut, olisin tietenkin sen lääkkeen ottanut. Parempi ottaa lääke kuin tukehtua.
Ja vitamiineista. Olen foolihappoa syönyt siitä lähtien kun päätimme jättää ehkäisyn pois. Lisärautaa aloin syömään pari viikkoa sitten, kun ajattelin sen helpottavan väsymystä ja tätä saamatonta oloa. Näissä helteissä en tiedä onko mitään vaikutusta. Olen silti väsynyt ja saamaton.
Oireista. Kahvi tökkii. Normaalisti juon 2-3 kupillista kahvia joka aamu että lähden edes käyntiin. Nyt sain väkisin juotua yhden kupillisen. Toinen kupillinen on kyllä mukissa mutta en saanut alas. Lehdessä näin kuvan keitetystä kananmunasta ja meinasin yökätä. Toivon tosiaan ettei nämä nyt ole jotain ennakko-oireita alkavasta oksentelusta. Minulla ei ole kokemusta raskauden aikaisesta pahoinvoinnista, joten en tiedä millä oireilla se alkaa.
Lisäys. Turvotus jatkuu samanlaisena ja kuumina päivinä jopa pahenee, jos ei juo tarpeeksi. Uusi oire; järkyttävät kovat ja kipeät finnit leuassa, otsassa, poskilla ja kaulalla. Minulla tuli ensimmäiset finnit joskus viitisen vuotta sitten, kun poistin kierukan ja aloin syömään pillereitä. Pillerit vaihdettiin toisiin ja finnit hävisivät. Edes teininä ei siis ole finnejä ollut. Tämä on ihan järkyttävää! Ei meinaa uskaltaa peiliin katsoa kun sieltä kurkkaa takaisin joku kamala noita. Eipä ole hehkeä tämä raskaus. En tosiaan tunne oloani tällä hetkellä kauniiksi ja säikhyväksi.
Lisäys loppuu.
Neuvola on varattu heinäkuun viimeiselle viikolle. Silloin on rv8 raja ylitetty ja sydänäänten pitäisi kuulua.
Vielä muistui mieleeni. Nimiasia. Tytölle mulla on ollu nimi valmiina jo monta vuotta. Tuossa annoin miehelle lisääkin kivoja vaihtoehtoja, jotka sitten hylkäsin lopulta. Mikään ei voita tätä kauan sitten keksittyä nimeä. Pojalle on valmiina toinen nimi. Ensimmäisestä ei mitään tietoa mikä voisi olla.
Varmasti oli vielä jotain mihin piti vastata, mutta en vaan muista enempää.
Ihanan lämpimiä kesäpäiviä kaikille ja tervetuloa mukaan uudet tulokkaat =)