MAALISKUUN MUSSUKAT 2015 *Tammikuu*

MAALISKUUN MUSSUKAT 2015


LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala

28.2

Articuno/3.lapsi/ SEKS

1.3

Ameline-84/29v/2.lapsi
Penni*/3.lapsi/
ruska79/35v/2. lapsi/KOS
Daria09/40v/2.lapsi/LKS Poikaolo/Tyttö
metu77/37v/3. lapsi/KOS

2.3

Alppis/27v/2.lapsi
MariaR81 / 33 / 3 / PS Tyttölupaus
mamu13/21v/2.lapsi/PKKS Poikalupaus


3.3

Kiyoko/33v/2.lapsi/OYS
Ellutar/24v/1.lapsi/KOS
Heikku89/25v/3. lapsi/VKS
VilkkuS. / 24 / 2. lapsi / HYS
KaJsa83/3.lapsi
Angel25 / 1. lapsi / TYKS

4.3

Lillitys/33v/3.lapsi/TYKS Tyttölupaus
jaanamaria/29v/2.lapsi/NKL
Kkatinka/23 v/2. lapsi7SatKS

5.3

Muukalainen77/37v/4.lapsi/SEKS
Pecanpie/26v/2.lapsi/TAYS Poikalupaus

7.3

Nutti/28v/1.lapsi/TYKS
Tuisku83/31v/3.lapsi/TYKS
Pauge83/31v/1.lapsi
elnastiina / 35 v / 4.lapsi / K-SKS

8.3

mariakaroliina/21v/1.lapsi/KYS
pahki/30v/2.lapsiTyttöolo/Tyttölupaus

9.3

Unto-Helmiina/25v/3.lapsi
tinnnde/23v/1.lapsi/SatKS
Suski90/23v/4.lapsi/OYS
Pikkukirppu15 / 22v/ 1.lapsi/ PKKS

10.3

Vappuvaavi/32v/2.lapsi/KOS

12.3

Millipilli/22v/2.lapsi/TAYS
Pieksu/27/1. lapsi/OYS
Aipan äippä/ 30v/ 2.Lapsi/LKS Poikaolo/Tyttölupaus
ealr/2.lapsi/PHKS
Mönkijäinen/ 22v./ 1. lapsi/ PHKS

13.3

hokapontas /24v/2.lapsi / KOS?
Tann1 / 22v/1. lapsi/ K-SKS

14.3

Zisu/
Leina/27/2. lapsi/LS
Rips/32v/3.lapsi/KOS
marrastuuli/37/4.lapsi/OYS Tyttölupaus

15.3

tupuna08/33v/3. lapsi/OYS
Ruubi/OYS Tyttöolo/Poikalupaus
Riquel-76/38v/2.lapsi

16.3

Peikkoäiti 86/28v/2. lapsi
Raidallinen kissa/32v/5.lapsi/TAYS Poikaolo/Poikalupaus
Leonore/26 v./1.lapsi/KOKS
Lohtu/30v/2.lapsi/Koks
Kinkula-/25v/3.lapsi/satks
meidän pulla/36v/4.lapsi

18.3

Pikku M/31v./ 2lapsi
Janie2 27v/3.lapsi/JS
Miitt21/ 23v/2.lapsi/LKS
Unihiekkalapio/22/2/LKS
Sarahh/27/1/TAYS

19.3

efi/28/2. lapsi/ulkomailla Poikalupaus

20.3

NeliApina/36v/6. lapsi/PHKS
Mins/27/2.lapsi/SeKs

21.3

Eveneve / 31v/1.lapsi/
Tii*2.lapsi/24 v/EKKS

22.3

Tetuli/27v/2.lapsi/PHKS
Kesäkerttu/2.lapsi/Tays Poikaolo

23.3

Maaliskuu2015/33v/1.lapsi/Koks Tyttölupaus
katjahei/29.v /2.lapsi
Mariasa/ 23 / 2.lapsi/ tays tai lks
Tetuli/ 27v/ 2.lapsi/phks

24.3

eternal-life/25v/4.lapsi/LKS
Jennim/22v/2.lapsi/JS
Höpönenä/35v/ 3.lapsi/ NKL tai KOS Poikalupaus

25.3

cherryy/22v/1.lapsi/OYS


27.3

Maicy/25v/1.lapsi/OYS
kesätys / 32v. / 2. lapsi/OYS
Tarrasukka/21/1.lapsi/SAS Tyttöolo
sisunen/2.lapsi/SatKs

28.3

sninii / 22v / 2.lapsi / PKKS

29.3

eläväinen/21/2.lapsi/tays
VanillaLady/28v./1.lapsi/Koks Tyttöolo/Tyttölupaus
MinienMama/3.lapsi / LKS
Maalisvauva/30 v./2. lapsi/HYS
lazyanne / 28/ 1. lapsi / ulkomaat

30.3

Pallofisu/32/2. lapsi

31.3

Piip- /22.v/ 1. lapsi/ OAS

senna/37/3.lapsi/kys

LYHENTEET:
VU = Varhaisultra
NP = Niskapoimu-ultra
IB = Istukkabiopsia
RU = Rakenneultra
N = Neuvola
NL = Neuvolalääkäri
ÄP = Äitiyspoliklinikka
S = Sokerirasitus


SYNNYTYSSAIRAALAT
JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

PÄIVITYSPYYNNÖT PUNAISELLA ja muodossa LA/ Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala. Kiitos!

Jos nimimerkin perään halutaan tyttö/poikaolo pyyntö lihavoituna tai jollain värillä. Kiitos!

FB-ryhmä on sulkeutunut

Aiemmat keskustelut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...at-3-heinakuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...t-2015-elokuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-2015-syyskuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-2015-lokakuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...015-marraskuu/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2428087-maaliskuun-mussukat-2015-joulukuu/

SAIRAALAAN MUKAAN :
* NEUVOLAKORTTI
* HYGIENIATUOTTEET
* LATURI PUHELIMEEN JA KAMERAAN
* KAMERA
* OMA KOTIITULOVAATTEET
* VAUVALLE KOTIINTULOVAATTEET JA KAUKALO
* LUKEMISTA/NAPOSTELTAVAA
* LIIVINSUOJAT JA RINTAKUMIT
* IMETYSLIIVIT

VAUVALLE / ÄIDILLE KOTIIN :
* PINNASÄNKY / VUODEVAATTEET
* AUTOKAUKALO
* TUTTI/TUTTIPULLO
* VAATTEITA (alussa kietaisubodyt, vetoketjulliset haalarit ja puolipotkuhousut käteviä)
* ITKUHÄLYTIN
* VAUNUT / RATTAAT
* PUHDISTUSPYYHKEITÄ
* VAIPPOJA
* SINKKIVOIDE / PERUSVOIDE / Lampaanvillavoide rinnan päihin
* PARACETAMOL MOLEMMILLE
* Rautavalmiste äidille synnytyksen jälkeen
* SITTERI
* HARSOJA
* KUUMEMITTARI
* TALKKI
* LIIVINSUOJAT
* IMETYSLIIVIT
* KANTOLIINA TAI REPPU
* KYLPYAMME
* PUMPULI / VANULAPUT
* KORVIKE
* RINTAPUMPPU
* KYNSISAKSET
* IMETYSTYYNY
* RINTAKUMI
* IMETYSPAIDAT
* KYLPYMITTARI
* PYYHE
* HOITOPÖYTÄ / TASO
* HOITOLAUKKU
* SENSITIVE PESUAINEET
(* RELATIPAT, D-TIPAT YMS.)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa mammat ja masut!

Ompa kirjoittelu tosiaan tänne aika lailla jäänyt :( Olisinkohan joulukuussakin kirjoittanut ehkä kerran.. Harmi muutenkin kun niin moni tästä ryhmästä on siirtynyt vain fb:n puolelle.

Vuosi vaihtui rauhallisissa merkeissä kotona. Päivän olin töissäkin, niin eipä edes suunniteltu mitään ihmeellistä ohjelmaa. Yöllä sitten mietiskelin, että tämä on viimeinen uusivuosi meillä kolmestaan :)

Synnytys on alkanut pikkuhiljaa pelottaa. Ensin pelkäsin keskenmenoa, sitten nt-ultraa, sen jälkeen rakenneultraa ja nyt kun näissä kaikissa onkin asiat oleet hyvin, olen saanut päähäni kauhuskenaarion, että synnytyksessä menee jotain pieleen. Mainitsin tästä lääkärineuvolassa, johon lääkäri sitten totesi pelkoni olevan "aika tyhmä". Eipä tuo hirveästi rohkaissut. Onneksi kyseessä oli kuitenkin sijaistava lääkäri, en olisi kyllä toista kertaa tämän vastaanotolle mennyt. Sisätutkimuksenkin teki niin rajusti, että itku melkein pääsi.

Muutenkaan mieliala ei ole ollut mitä mainioin. Olen ollut todella väsynyt ja itkuinen jo pitemmän aikaa. Neuvolassa olivat hiukan huolissaan tästä ja rupeavatkin nyt tutkimaan raskausajan masennusta. En oikeastaan edes tiedä mikä mielen painaa näin matalalle.

Yritän palailla myöhemmin kirjoittamaan paremmin ja hiukan positiivisiakin kuulumisia myöhemmin :)

28+0
 
Oikein onnekasta alkanutta uutta vuotta kaikille :heart:.

Pahoittelen omaakin hiljaiseloa. Kaikki menee edelleen suht hyvin mutta kun koko perheellä sattumoisin on menossa pitkä yhteensä 3 viikon loma ja siitä 2 viikkoa reissun päällä niin sattuneesta syystä en ole sitten ehtinyt tai malttanut tänne kirjoitella kuulumisia. Lukenut olen kyllä aktiivisesti joten turhaan ei kukaan tänne kirjoittele ;). Sen olen huomannut että meidän omalla palstalla ei ole niin keskusteleva sävy, eli jos joku kirjoittelee jostain aiheesta ei siihen välttis tule kommenttia tai keskustelua toisilta. Sehän se pitäisi tämän sivun mielenkiintoisena vink vink ;).

Kiitos ensinnäkin Tarrasukalle uudesta ketjusta :).
Olipa kurja kuulla että sinun pelkojasi vähäteltiin ja että muutenkin olet ollut alavireessä... Tsemppiä kuitenkin ja hyvä että olotilaasi aletaan kuitenkin selvittää :hug:. Saat sitten apuja jos vielä tarvii. Ja totta ihmeessä synnytyksessä voi tapahtua vaikka mitä, myös sitä ikävää. Varmasti suurin osa menee hyvin mutta ei lääkäri kyllä oikealla tavalla suhtautunut asiaan. Kuulosti työhönsä tympääntyneeltä muutenkin...

Onhan tuota synnytystä pohtinut ja kommentoin muistaakseni joulukuussa omalta kohdalta tuntemuksia. Ei siihen hirveästi myöskään muut täällä olevat kommentoineet omia tuntemuksia niin sekin kuivui aiheena siihen. Toki varmasti kun h-hetki lähestyy niin varmasti myös aihe alkaakin kiinnostamaan.

Ihan samaa pohtinut ja ihmetellyt kuin Maaliskuu2015 että joillakin tuntuu ultraa olevan jatkuvasti. Mulla kans oli siinä alussa muutama mutta sitten viimeisin oli se rakenneultra eikä kait edes tulis enää mitään? Semmoinen vanhan kansan neuvola mullakin että sydänäänet kuunnellaan mutta ultrasta ei tietoakaan... tasan ei käy onnenlahjat. Onneksi ei ole mitään itsellä vauvan voinnin suhteen arveluttavaa ja omakin olo hyvä joten se ei nyt niin haittaa vaikkei ole.
Ainoa mikä siinä ehkä jää heikommaksi on se tunneside tulevaan vauvaan. Onhan se nyt konkreettisempaa nähdä vauva kerran kuussa kuin vain kuvitella vauvaa mielessään.

Synnytykseenkin liittyen olen päättänyt että "vaadin" sokerihoitajan kautta kun soittaa mulle 12.1. että haluan siihen ultraan jossa tehdään synnytykseen vauvan kokoarviota. Miehän en nyt siihen automaattisesti pääse kun vain aamupaasto heitti hieman ja mulle vaan soitellaan + seuraan arvoja omatoimisesti. Nyt lomalla ollessa en ole kahteen viikkoon seuraillut ja konvehtiakin olen surutta syönyt mutta en pitkin päivää vaan kerran päivässä isomman määrän. Nyt kun vuosi vaihtui tapahtuu portaittain myös paluu arkeen ja enemmän olen innoissaan siitä kuin pahoillaan. Kävelyssäkin oli tauko mutta tänään peräti miehen kanssa reippaalla tahdilla tunnin lenkki tehtiin ja hyvä olohan siitä tuli :).
Tulevana maanantaina 5.1. on seuraava neuvola ja optimistisen innokkaana hyppään puntarille. Arvelen että vieläkin voi olla maksimissaan mulla painoa 80 kg joka siis putosi sinne 77,9 kun alkoi sokeri"paasto" ja liikkuminen.
Nyt on jo aika varma olo että 9-numerolla en synnyttämään mene enkä aio, se on ajat sitten päätetty asia :saint:.

Synnytykseen liittyen kysyisin kuinka monelle tehdään synnytystapa yms. suunnitelma johon siis liittyy onko pelkoja, mitä puudutuksia yms toiveita on??
LKS;ssa ei ilmeisesti sellaista tehdä vieläkään...Ei ainakaan vuonna 2009 minultakaan kysytty missään vaiheessa (neuvola tai sairaala) kivunlievityksestä yms. Ja se oli sentään se maaginen eka kerta.
Tällä kertaa aion penätä milloin sellaista tehdään ja kertoa sekä vaatia kivunlievitystä. Ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi vaikken sitten ottaiskaan.

Minusta on aika vanhakantaista käytäntöä jos synnyttämään tulevalta äidiltä ei kysytä mitään. Aivan varmasti kaikki eivät edes puudutuksia tulisi vaatimaan vaan toiveet olisivat hyvinkin yksilöllisiä. Toisaalta kaikilla pitäisi ilman muuta kuitenkin olla myös oikeus riittävään kivunlievitykseen että sitä pitäisi erikseen olla ruinaamassa. Pohjoisessa siis ehkä on vielä jokin vanhanajan jäänne tähän liittyen. Nyt mielenkiinnolla tulen selvittämään miten se on tänäpäivänä ja vuonna 2015?

Vauvan asennosta
ei ole kuin veikkaus missä asennossa on. Arvelen että poikittain voi vieläkin olla, mutta tällä viikolla liikkeet ovat selvästi voimistuneet ja esim yöllä kyljen käännöstä liikkuu entistä helpommin. Tila kun alkaa koko ajan vähentyä hänelläkin.
Jos olisi se ultra niin tietäisin senkin missä mennään. Myöskään terkkari ei ole kertaakaan vielä tunnustellut miten päin on kohdussa mutta mullahan on se suuri vatsa joten voi olla vaikeaakin jos lapsivettäkin vielä paljon ja istukka edessä.

Olotilasta sen verran että mieliala pysynyt hyvänä ja tuntuu että h-hetkeä kohden vain paranee. Tuo pimeä syksy ja vähempi liikunta ei ollut mulle hyväksi, se masensi. Nyt asiat toisin. Lisäksi olen osannut olla kiitollinen siitä että raskaus on suurta vatsaa lukuunottamatta mennyt niin hyvin ja suurimmitta vaivoitta :heart:.

Tällä viikolla ja taisi viime viikollakin tulla uusi tuntemus aamupäivään tai päivään liittyen; lievä paha olo. Noh, mittasin sitten sillä hetkellä tänään verensokerin joka oli 5.9, joten se ei voinut olla syynä.
Sitten anoppilassa mittasin verenpaineet; 1. mittaus; 99/65 ja 2. mittaus 91/60. Joten eiköhän se huono olo noista hurjan matalista paineista sitten johtunut :x!
Ei muuta kuin ennen kävelyä sitten söin hyvin suolatun keitetyn kananmunan sekä ruisleivän päällisillä ja sekin jo auttoi. Nyt tiedän mistä tuokin olotila siis johtuu. Toki kysyn neuvolassakin mikä muu kuin suola siihen auttais??

On kait liian vähän tullut fyysisesti tehtyä niin pakkaa öisin vaihteeksi unet loppua kesken ja ehtii ajatella milloin mitäkin... Esim. Tänä aamuna klo. 6:00 heräsin vessahätään ja nukahdin 4 tunnin unien jälkeen vasta 8:00 jatkamaan unia. Yhteensä laskin että tuli juuri 7 h sitten yhteensä nukuttua. Jonakin yönä saattaa uni "katketa" klo. 3:00 ja sitten taas parin tunnin valvontasessiot...huoh. No jospa paluu arkeen alkaisi taas enemmän väsyttää ja tuo kävelyn jatkaminen.

Nyt laitan tämän lähtemään ennenkuin pitkä kirjoitus häviää jonnekin ;).

Daria09 + tytteli RV 31+4
 
Ihanaa uutta vuotta maalisvauvojen hautojille!! <3

Täältä muuton keskeltä nopeasti huutelen, ettette kokonaan unohda ;) Kiitoa Tarrasukka uudesta pinosta!! Se olis yhtä pinoa vajaa MEIDÄN kuu..! :)

Tosiaan joulunalusviikolla alkoi muuttopakkaus, viikonloppuna roudaus ja nyt sitten puretaan ja yritetään järjestäytyä pikkuhiljaa taloksi. Pinnasänky on jo koottu, jee! Tästä se lähtee, minäkin pääsen pesänrakennushommiin :) Oma kärsivällisyys vaan ei meinaa riittää kun pitää niin hiljakseen puuhailla, muuten on maha kovana koko ajan..

Meillä myös on sairastettu taas viimeinen viikko, mies ja esikoinen kumpikin antibioottikuurilla, niin eipä ole paljon ehtinyt täällä palstalla käydä. Lupaan palata kommentoimaan kaikkien kuulumisia ensi viikolla kun taas selviän töihin asti ja koneelle, tää kännykkä ei ole mun juttu naputteluun ;)

Tsemppiä kaikille sitä tarvitseville!! Mä odotan taas iltaa että pääsee nukkumaan, on tää laatikoiden purku sellasta touhua..

Vappuvaavi ja tulokas 30+2
 
Ihan ensiksi hyvää uutta vuotta kaikille maaliskuisille! Nyt ei mene varmasti kuin maksimissaan puolitoista kuukautta, niin ensimmäisiä synnytysuutisia alkaa sadella tänne. Ja toivottavasti niitä saadaan myös tänne, ei ainoastaan fb:n puolelle!

Ikävä kuulla Tarrasukka, että mieli on ollut matalalla :( Toivottavasti saat hyvää apua asiaan, positiivista on ainakin se, että neuvolassa asiaan on tartuttu.

Ultrailuista: ei meilläkään täällä normaalisti ultrailla kuin np- ja rakenneultrissa, joten onnenlahjoista ei kyllä ole kyse :) Minulla siis epäillään istukan toimintahäiriötä, joka saattaa vaíkuttaa vauvan kasvuun ja hyvinvointiin, siksi siis käyn erikseen sairaalassa ultrassa useampaan otteeseen. Ja jokaisesta ultrasta peritään poliklinikkamaksu, joten ihan ilmaiseksi näitä ei saa. Olen toki iloinen, että seurataan tarkasti, mutta samalla se aiheuttaa melkoisesti huolta. Tämä on siis neljäs raskauteni ja koskaan aiemmin en ole 2-3 ultraa enempää raskauksissa käynyt läpi. Muistan kyllä, että se tuntui ikuisuudelta, kun edellisen kerran oli nähnyt vauvan ultrassa noin viikolla 20 ja seuraavan kerran synnytyksessä, mutta eipä tuota vauvaa näissä ultrissa niin kovasti näe, kun tutkimukset keskittyvät vauvan koon arviointiin, istukkaan ym. En ole huomannut, että tämä ultrailun suurempi määrä olisi minua mitenkään lähentänyt vauvaan, enemmänkin pelottaa, meneekö kaikki hyvin loppuun saakka ja saanko terveen vauvan kotiin. Eli varsinaista synnytyspelkoa täällä ei ole, mutta kaikki muu loppuraskauteen liittyvä kyllä pelottaa. Toivottavasti ihan turhaan.

Oliko täällä vielä muita, joilla tulee sisarusten ikäeroksi alle 2 vuotta? Millaisia tuplavaunuja olette miettineet tai onko jollain suosituksia tai aiempia kokemuksia? Meille nuorimpien lasten ikäeroksi tulee vain n. 1v 3kk, joten tuplarattaat ovat välttämättömät. Asumme kerrostalossa, jossa ei ole hissiä, joten ne olisi saatava ulkovaraston ovesta sisään, jonka leveys on vain 77cm, eli ihan kaikki tuplavaunut ei meille sovi. Olisin erittäin kiitollinen vinkeistä ja käyttökokemuksista! Käytettynä aion vaunut hankkia, joten ihan uutuusmallia meille ei ole tulossa, mutta netistä löytyy kyllä melko uusiakin malleja käytettyinä. Carenan Double Swingejä olen harkinnut eniten (niitä ei ilmeisesti enää valmisteta uutena), mutta vähän epäilyttää vaunujen leveys, mahtuukohan ovesta, kun ovat ilmeisesti 76 cm leveät. Näitä löytyisi kuitenkin melko edullisesti käytettyinä.

Daria09: ei täälläkään tehdä varsinaista synnytyssuunnitelmaa, esitietolomake kyllä täytetään sairaalaa varten, mutta ei siinä kivunlievityksistä tai muista kyselty mitään. Ja itse näen sen ehkä vähän turhaksi, kun koskaan ei voi tietää, miten synnytys menee. Kahdessa ekassa synnytyksessä en ehtinyt saada kivunlievitystä lainkaan, vaikka kivut olivat kovat ja olisin kaikki mahdolliset puudutukset mielelläni ottanut, mutta lääkäriä / synnytyssalia ei vaan ollut saatavilla silloin kuin puudutusten aika olisi ollut. Kolmannessa synnytyksessä sain taas kaikki tarvittavat kivunlievitykset, vaikka olin jo varautunut synnyttämään kolmannenkin luomuna. Nyt en siis jaksa edes miettiä asiaa, mutta puudutukset kyllä otan, jos se on tarpeellista ja mahdollista.

Itsekin kärsin katkonaisista yöunista, tsemppiä kaikille niiden kanssa kärvisteleville! Onhan se ahdistavaa, ettei saa unta ja harvalla on varmasti mahdollisuuksia päiväsaikaan lepäillä milloin huvittaa. Hyvä jos on, nyt kannattaa toki niin tehdäkin. Itsekin otan päikkärit aina kun se on mahdollista, eli pääasiassa kolmosen unien aikaan, ellei muut lapset ole juuri silloin jotain vailla ja saan heidät rauhoitettua videoiden seuraan hetkeksi.

Vappuvaaville tsemppiä ja malttia muuttopuuhiin! Olen itse samanlainen, kaikki pitäisi saada heti valmiiksi, mutta on helppo neuvoa toista ottamaan rauhallisesti :) Uskon, että se kyllä on ihan fiksu neuvo, tässä vaiheessa ei kannata liikaa rehkiä!

Marrastuuli + vauveli 29+5
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Ihanaa alkanutta vuotta ja kiitokset uudesta pinosta Tarrasukalle! :flower:

Mukavasti tullut jo juttuakin, tällä ketjulla oli hyvä aloittaa tämän vuoden ensimmäinen työpäivä :snotty:

DARIA09 kerroit että olet voinut hyvin tämän raskauden aikana! Hienoa! Niin minäkin olen voinut hyvin mutta koen etten oikein "uskalla" sanoa sitä ääneen. Ylipäänsä tuntuu hyväksyttävämmältä voida huonosti ja olla kivuissa, nukkua huonosti ja kärsiä raskausaikana kuin kertoa että voi niin hyvin että hetkittäin jopa unohtaa olevansa raskaana! Näillä viikoilla! :LOL: Nautitaan me näistä hetkistä, ei se ole keneltäkään pois! :heart:
Olen pystynyt käymään lenkeillä kivasti, nyt on ihan viime viikolla täytynyt hidastaa tahtia vaikka jalat vielä kuljettaisi niin vatsassa alkaa kipuilemaan ja pistämään sellasia "sukkapuikko"-pistoja jos kuljen liian kovaa alkumatkan. Eilen käytiin miehen ja koirien kanssa järven jäällä ja sitten pysähdyinkin eräälle laiturille hetkeksi istumaan kun kivut eivät meinanneet hellittää. Siinä tovin istuttuani nousin ja silmissä vilisi pieniä valopalloja, ihan kuin tähtisadetikkusia! Silmät kiinni vaan ja vauhti pois, mies otti koirat haltuunsa ja taas jatkettiin matkaa....sanoin kyllä etten taida uskaltaa enää koirien kanssa kauas kotoa kun näitä uusia ja outojakin oireita tupsahtelee silloin tällöin ihan yllättäen! :x Mut sit mennään lähimaastoissa ja tehdään jotakin muuta!

Vappuvaavi kertoi että massu menee kovaks (ulkopuolelta, hih) kun kovasti touhuaa.... minulla on tuo sama, ehkä meno on välillä siis liian hurjaa...neuvolassa sanottiin että jos niitä hetkiä on vuorokaudessa 10-20 niin sitten toivottaisiin että tulisin lääkärille tarkastukseen ettei paikat vaan kypsyisi ihan vielä. Mutta jos alle niin antaa kohdun vaan harjoitella, sitähän se joutuu kohta tekemään. Silti aina mietityttää hetken ennenkuin taas massu pehmiää :p

Meillä ei ole ollut puhetta vielä synnytystavan arvioinneista eikä tosiaan toiveista, mutta kävin laatimassa oman toivelistani netissä ja tulostin sen. Ajattelin kyllä sanoa sitten ääneen vielä etten ole niin kauhean tarkka siitä kuinka luomuna tai epäluomuna sitä mennään vaan toivon että kätilöllä on ohjat kuitenkin niin että minä päätän kropastani, haluan vaan tietää ennen jokaista pistosta mihin se vaikuttaa ja että mulle annetaan vaihtoehto olla ottamatta jotain jos se ei vaaranna kummankaan terveyttä, tiedätte varmasti mitä tarkoitan. Niin monet leikkaukset on tullut käytyä ja kaikki mennyt pääsääntöisesti hyvin että luottamus terveydenhuollon ammattilaisiin on hyvä. Julkisella tosin kahdesti ambulanssilla sairaalaan ja molemmissa tapauksissa hoitovirhe/potilasvahinko että julkisen puolen hoitoon vähän ristiriitaisin tuntein. En silti onnekseni ainakaan vielä pelkää synnytystä.

Nyt sitten tammikuun aikana olisi meillä aika lähteä kaupoille ostelemaan kaikki tarpeellinen, lista on tehtynä ja ajattelimme mennä yhden kaupankäynnin periaatteella kaikki samasta paikasta... mies on myös vahvasti sitä mieltä että sairaalakassi pakataan NYT. Onhan se totta että lähtö voi tulla koska vaan ja eihän ne tavarat siellä kassissa vanhaksi mene mutta olen pistänyt huolella hanttiin kunnes isoäitini eilen sanoi että ehkä mies vaan on niin epävarma sen suhteen mitä sinne sairaalaan sit tarvitaan jos tulee äkkilähtö niin hän ei halua kotoa etsiä niitä ja näitä paitoja tai housuja saati sitten vauvan vaatteita...näin varmasti on ja päätinkin että tammikuun alkupuolen aikana meillä pakataan sairaalakassi jonne sujautetaan lisäksi lappu jossa lukee ne tavarat joita kassiin ei vielä voi pakata (kuten kännykkä ja laturi jne).

Nyt täytyy jo aloittaa työt, tunti meni tässä työaikaa että hups! (hys hys)! :wave:

Maaliskuu2015 ja tyttövauva 28+4
 
Heips,

Tarrasukalle kiitokset uudesta pinosta ja kiva kun ihmiset ovat taas pyhien jälkeen aktivoituneet kirjoittelemaan! Nyt kun työpäivät alkavat käydä vähiin on mukavaa lukea muiden odottajien kuulumisia ja pettymys on aina suuri jos kukaan ei ole kirjoittanut mitään pitkään aikaan : /...

Vappuvaavi meillä on viime päivinä ollut ihan mahdottomasti tuota mahan kovettumista mutta en maaliskuu2015 kyllä tiennyt että voi olla semmoinen asia mitä pitää seurailla. Viimeiset kaksi päivää on ollut meinaan ihan mahdottomia, sopivaa asentoa ei meinaa löytyä istuen eikä maaten ja kävelläkään ei koko ajan viitsisi. Alivuokralainen vielä oikein työntää päällään tuonne oikeiden kylkiluiden alle niin istuminen varsinkin on ollut ihan mahdottoman hankalaa. Tyyppi rokkaa koko päivän vielä :heart: mukavaa istua nämä vikat työpäivät täällä toimistossa...:p

Täälläpäin synnytystä varten täytyy täyttää sellainen pari sivuinen kysely, jossa saa esittää toiveet synnytystä varten, kysellään mahdolliset allergiat ja samalla pitäisi siis osata jo kertoa nuo mahdolliset nimitoiveet jos jostain syystä hätäkasteeseen jouduttaisiin. Synnytystä en voi lappuun kommentoida sektion takia, mutta jotkin nimet pitäisi vielä kehittää tässä kaiken muun ohessa... :headwall: Alivuokralainen ei taida kelvata vaikka toimisikin tytöllä ja pojalla :LOL:

Synnärikassiakaan en ole vielä edes ajatellut pakkaavani, mutta kai sitä pitäisi kohta herätä siihen todellisuuteen että kaikki ei aina mene kuin oppikirjasta ja lähtö voi tulla muunakin päivänä kuin silloin kun on lääkäritätin kanssa sovittu... Tosin löysin Lauran pikku putiikista näitä aivan mahtavia hoitolaukkuja <http://www.lauranpikkuputiikki.fi/category/177/lin--leo-hoitolaukut> ja totesin, että hinta on ihan hirmuinen, mutta olis tuollainen aivan sika makea... Tuolta tosin löytyi muutakin ihan tajuttoman ihanaa, kuten nämä kengät <http://www.lauranpikkuputiikki.fi/category/71/jack--lily-saapikkaat> ja nämä tutit <http://www.lauranpikkuputiikki.fi/category/88/ed-hardy-tutit> hmm... ei taida ihan tuo äitiyspakkauksen korvaus riittää näihin :kieh:

Meillä täällä kotikylällä on oikein sellainen perinteinen neuvola, joten sydänäänet kuunnellaan joka kerta, mutta ultraan pääsee neuvolassa vain silloin ekalla käynnillä, kun varmistetaan että siellä mahassa joku asustaa. Sen lisäksi on np ja rakenneultrat isolla kirkolla, mutta muuten ei pääse mahaan kurkkimaan kuin erikseen pyytämällä Keskussairaalassa...

Tarrasukalle tsemppiä raskauden ajalle :hug:... Onneksi lääkäri oli vain sijainen ja toivottavasti olosi paranee tässä kuukausien edetessä. Itse suhtaudun kanssa hieman pelonsekaisin tuntein koko tähän raskausaikaan ja sektio pelottaa myös, onneksi tunnetaan neuvolatädin kanssa niin pitkältä ajalta, että voin huoletta kertoa hänelle jos jokin mietityttää ja hän sitten taas palauttaa minut maanpinnalle turhista huolista!

Talvisin terkuin,

elnastiina ja alivuokralainen 30+6
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi ja Piip-
"heips"
marrastuuli: En tähän ketjuun kuulu, mutta vastaisin omalta osaltani tuohon sisarusratas asiaan, meillä lasten ikäeroksi tuli juurikin 1v 3kk parisen kuukautta sitten. :)

Me ei haluttu leveitä tuplia, että pääsee hyvin liikkumaan kaupoissa, julkisilla ym
Lisäksi säilytetään vaunuja meillä eteisessä (asutaan kerrostalossa) eli senkin puoleen haluttiin suht kaposet. :)

Tutkiskeltuamme asiaa päädyimme phil&teds merkkisiin sisarusrattaisiin: http://www.babyservicebali.com/twin-pram-explorer-double-kit-black
joihin lapset saa kätevästi eri ikäisinä:
http://www.babyhuis.nl/phil-teds-explorer-navigator

Nuo on olleet meille tosi mieluiset, todella kevyet työntää ja kääntyvä eturengas tekee kääntymisestä ym todella helppoa. Lisäksi on muutoinkin todella kätevät, menevät helposti kasaan ja vievät suht pienen tilan takakontista ja ovat kasassa ollessaankin melko pienet, mahtuisivat varmasti helposti 77cm levyisestä ovesta ja meilläkin mahtuvat hyvin eteiseen. (paremmin ku esikoisella olleet yhdistelmät, jotka olivat isommat ja painavammat) :)

Noissa on tietty se, että ku esikoinen siirtyy alas niin tuo tavaratila menee hänen jaloilleen eli ostoksille pitää tällöin keksiä uusi kuljetus paikka. Mutta muuta negatiivista en ole vielä itse löytänyt.

Heittoaisaakaan tuossa ei tietysti ole, eli lapsien menosuuntaa ei pysty vaihtamaan, jos siis haluaisi että vauva tai esikoinen olisi kasvot työntäjään päin. Tosin kun esikoinen on vielä päällä ja vauva makuullaan alla niin tällöin vauvan näkee suoraan työntäessä. :)

Ostettiin nuo myös käytettynä, ovat vm 2012 ja olivat uuden veroiset. Maksoi 400e, mutta mukana tuli kaikki tarpeellinen: sisaristuin, molempiin kuomut, tupla sadesuoja sekä yksittäinen suoja vauvalle, tupla hyttysverkko, makuupussi, turvakaari ym

Eli ihan kohtuuhinnalla löytyy :)
 
Kiitokset taas uudesta pinosta. Se ois tosiaan enää yks ja sitten on meidän kuu! Näin ne viikot vaan vikkelään vierii. Hyvin alkaa itekin huomaan, että enemmän pyörii päässä raskauden jälkeinen aika. Samoin nyt on tullut alotettua hankintojen teko. Sairaalakassia en oo vielä sen enempää ajatellut kuin pakannutkaan, mutta toisaalta voishan sen jo valmiiks laittaa... Vaikka uskonkin, että tässä ihan loppuun asti mennään. Samoin esikoiselle pitää pistää oma retkikassi valmiiksi ennen laskettua aikaa. Oon ajatellut ostaa esikolle ison sisaruksen lahjan, jonka vauva tavallaan antaa sitten, kun näkevät sairaalalla ekaa kertaa. Vielä tosin en tiedä mitä se vois olla. Ei kuitenkaan mitään suurta, mutta jotain hyvin mieleistä ja mielellään pysyvämpää...

Pahoittelut muuten, jos mun viestini on vähän turhan paljon omaa napaa :( käytän tätä aina kännykällä ja kun teidän kommentit on pitkiä, jopa kirjemäisiä, niin en kertakaikkiaan muista mitä kukakin on sanonut. Sitten tulee kommentoitua asioita vaan omalta kannalta yleisesti, kun kännykällä en pääse tästä kirjoitusmodesta tarkistaan nimimerkkejä tuhoamatta tekstiäni. Aiemmin ajattelin, että koneella sitten kommentoin paremmin, mut enhän mä siellä juuri koskaan ole ja sitten jäi vallan kirjottamatta :(

Se sokerirasitus mulla oli puhdas ja muutenkin raskaus etenee keskikäyrien mukaan :) Minä myös olen voinut hävettävän hyvin satunnaisia (ja itseaiheutettuja) särkyjä lukuunottamatta. Vauva on nyt viikon ollut ihan ylivilkas ja se alkaa nyt luissa tuntua. Eilen oli ekat isommat alaselkäsäryt, joten loppua kohden homma varmasti vaikeutuu. Yöunista en jaksa alkaa ees kommentoimaan, kun varmaan kaikki tiedätte millasta tää on :D Mutta lähtökohtasesti oon ilonen, että pystyn esikon kanssa touhuun suht samoja juttuja kuin ennenkin ja on muutenkin mennyt hyvin :)

Kai sitä vois kohta suunnata myös sinne tilpehöörikaupoille ostamaan tutteja ja tuttipäitä :D eihän nekään vanhene ja nyt ois vielä virtaa.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Sisunen ja hyperaktiivi pötkylä 28+1
 
Hei vaan pitkästä aikaa ja hyvää uutta vuotta :)

En ole jaksanut kännyllä kirjotella ja nyt vasta pitkästä aikaa koneella näitä lukemassa.

Mulla siis näkyi neuvolassa pissatestissä sokerit plussalla, joten jouduin kuin jouduinkin sitten lopulta sokerirasitukseen. Olipas kamala kokemus. Usean tunnin huono olo ja heikotus. Tulosten tultua, kaikki arvot olivat kohollaan ja sain viime neuvolakäynnillä sitten kotiseurantaa varten tuon sokerimittarin. Itse en kykene tuota tekemään, joten mies sitten ottaa arvoja. Tässä tullut nyt todettua, että kun syön tasaisin väliajoin terveellisiä annoksia, pysyvät arvot loistavissa lukemissa. Tänään kuitenkin sorruin Ikeaan syömään ja vielä iltapalaksi söin 4 leipää (2 Pågenin Oivallusta ja yhden kokonaisen eli 2 puolikasta Reissumiehen kaurasämpylää) ja heti oli sitten arvot ihan miten sattuu. Eli näin se on nähtävä, että maaliskuuhun saakka ei saa nameja, leipää tai mehua. Pelkästään terveellistä ruokaa. :( Vaan eiköhän tuo ole kuitenkin vauvalle parhaaksi.

Itse neuvolakäynnillä neuvolatäti ei saanut sydänääniä kuulumaan millään. Vauva riehui ja meni kaikenaikaa niin kovasti karkuun, että eipä vaan kuulunut kuin kohinaa. Lopulta toinen neuvolatäti sitten tuli koittamaan, eikä hänkään onnistunut, joten menimme toiseen huoneeseen, jossa on ultrauslaitteet ja ultralla katsottiin miten päin vauva on ja mistä aletaan ääniä etsiä. Lopulta äänet sitten löytyi. Ensin kahteen kertaan vain hetkellisesti, kunnes tämä touhuaja lähti taas karkuun. Kolmannella kerralla saatiin jopa lukemiin saakka pidettyä sykettä kuuluvilla. Olinkin jo aiemmin maininnut, että kova on touhotus ihan kaiken aikaa. Ultraaja sitten totesikin, että no niin näytti tosiaan olevan todella vilkas tapaus. Mies alkoi jälkeenpäin vähän huolissaan miettiä, että mitenhän vilkas tämä sitten synnyttyään on. :) No, toivotaan, ettei mikään ihan mahdoton vilpertti sentään.

Sairaalakassia en ole pakannut kuin vauvalle :D Omaa kassia en ole siis vielä edes miettinyt. Varmaan alkaisi olla aika miettiä sitäkin. Ihan varmuuden vuoksi.

Hankinnoista tekemättä enää vaunut ja hoitotaso. Muuten on ihan kaikki.

Oloja on pidellyt. Lähes päivittäin närästää ja supistelee. Olen jo pidemmän aikaa vaappunut ankkana hyvin hidasta vauhtia. Vauva on pää alaspäin ja painaa niin, ettei olo ole mukava oikein missään asennossa. Maha on myös niin alhaalla, etten pysty istumaan 10 minuuttia kauempaa, tai jaloista loppuu verenkierto täysin. Kovan riehumisen aikana vauva myös potkii ilmeisesti jotenkin sydämeen, koska alan saada rytmihäiriöitä, tuntea ikävää painetta rinnassa ja päässä alkaa huimata. Turvotus ei ole helpottanut yhtään siitä, kun lopetin suolankäytön ja salmiakin syönnin. Edelleen siis ihan järkyttävää turvotusta. Vettä kuitenkin pyrin juomaan sen 2 litraa päivän aikana, mutta sillä ei näytä olevan vaikutusta. Toivottavasti näitä oireita ei tästä enää kovasti tule. Kuitenkin olisi kiva saada edes jotain jatkossakin tehtyä.

Yöunet ovat aika olemattomia. Saan unta yleensä siinä 2-3 aikaan yöllä ja herään 4 arkisin, kun miehen kello herättää ja 7 aikoihin viikonloppuisin.
paremmin tosin, kuin vielä muutama kuukausi sitten, kun unta sai parhaimmillaan sen 3 tuntia yössä. Välillä ei sitäkään. Olen nyt pyrkinyt ottamaan päivisin vähintään puolen tunnin päikkärit. Tänään tosin en vaan jaksanut nousta sen puolen tunnin päästä, vaan nukuin tunnin. Piristi kummasti!

Vitamiineja menee edelleen jos jonkinnäköistä. Aamuisin otan D-vitamiinin ja rautaa, illalla magnesiumia ja minisun mamaa. Hb oli laskenut alkuraskauden 127:stä ja oli enää 115. Olin siis pitänyt hetken taukoa raudasta, mutta aloitin nyt uudelleen. Totesin tuossa, että taidan joutua loppuraskautta kohden nostamaan annostuksen yhdestä tabletista kahteen.

Nyt lyö aivot tyhjää. Saattoi olla vielä jotain, mitä piti kommentoida. Ehkä kuitenkin parasta mennä katsomaan, josko nukkumatti olisi valmis vierailulle.

Oikein hyviä vointeja kaikille! :)

Lillitys rv 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Heipsansaa!

Ahkerana minä nyt aivan kirjoitin ylös paperille asiat, mistä piti kommentoida kun täällä on niiiin hirmusti tullut juttuja ja koettaen kääntää jutustelua keskustelun suuntaan ;)

Jaksamisia ja auringon paistetta sinne Tarrasukalle! Ikävä kuulla huonosti neuvolakäynnistä ja alakuloisuudesta, toivotaan että olosi pääsisi paranemaan pian :hug:

Daria09 ja Maaliskuu2015, samoilla linjoilla ollaan täällä tuon voinnin kanssa! Itsekin joutuu välillä aivan herättelemään itseään että eihän tässä yksin tallusteta menemään, vaan vatsassa kulkee pikkuinen mukana ja sitä tosiaan ollaan raskaana! Olen kyllä kovasti nauttinut tästä raskauden helppoudesta, täysin rinnoin :cool: Ja muistahan olla varovainen Maaliskuu2015 ulkoillessa!

Elnastiinalle jaksamista pikku rokkarin kanssa :heart: Toivottavasti antaa sun kylkiluiden välillä levätäkin :)

Voi Lilitys, sulle kyllä kans tsemejä ja jaksamisia olojen kanssa. Ei kuulosta helpolta vointi turvotusten ja vähäisen unen saannin kera, vielä vilpertin touhutessa mahassa :D

Hmm, sitten synnytyksestä.. Tähän vaiheeseen sanon sen, että toisinaan tuntuu hankalalta vastailla joihinkin keskustelun aiheisiin sillä olen ensisynnyttäjä ja tuntuu etten mistään mitään tiedä että osaisi mihinkään kommentoida järkevästi! :D Mutta synnytystapasuunitelmasta tms kyseltiin, tietääkseni ei täällä taida olla muuta kuin juuri tuo pari sivuinen lanketti mihin vastaillaan jotain muuta kuin mielipiteitä puudutuksista peloista tms..Mutta vielä en ole sitäkään lankettia saanut täytettäväksi, joten mistäpä tuota tietää mitä suunitelmia tässä vielä ruvetaan neuvolassa rustailemaan! :D

Vatsan kovettumisesta, siiis! Olen käsittänyt että vatsan kovettuminen tarkoittaa supistusta, mutta olen myös luullut että siihen liittyisi kipua vastaavia tuntemuksia..? Sillä itse olen huomannut toisinaan kanssa vatsan olevan suht. kova, mutta jättänyt asian sikseen sillä olen luullut että vatsan pitäisi myös kipuilla jotta se tarkoittaisi supistuksia..En kyllä ole siksi siis tarkemmin itsekään seuraillut kuinka tieheästi vatsa kovettuu..Mitenkähän tuo asia mahtaa mennä, osaisiko joku selventää? :confused:

Sairaalakassista paljon puhetta myös, hih..Ei täällä ole kassia edes ajateltukaan! Minä vielä odotan äitiyspakkausta, jonka pitäisi muuten (viimeistään,varmaan, toivonmukaan) saapua ensiviikolla! Vaunut, hoitotasot, sitterit ym on vielä hankkimatta, vaatteita pieni pussillinen on tullut osteltua.. :D

Huh, nyt täytyy jo ruveta touhuamaan että ehtii jotain ennen iltavuoroa tehdäkin! :)
Piip- 27+5
 
efi
Kiitos Tarrasukka, että jaksoit taas avata meille uuden ketjun! Toivottavasti oma vointisi jossain vaiheessa piristyy!

Sairaalakassi, siis apua! En todellakaan oo edes ajatellut koko asiaa. Luulen, että pakkailen sen sitten vasta maaliskuussa. Mä oon jotenkin niin asennoitunut siihen, että vauva syntyy sen 2 viikkoa yli lasketun ajan ja jos yhtään on niin kuin viime kerralla, niin silloinkaan ei oo kiire minnekään. En siis stressaa koko kassia. Pahimmassa tapauksessa pakkaan sen ennen lähtöä tai mulla on kyllä tuo mieskin niin kätevä käsistää, että sutasee sen vaikka itte kasaan. Sairaalaan kun on matkaakin vaan se 5 km, niin ei oo niin paha jos vaikka jotain unohtuiskin. No en varmaan silti malta olla kassia pakkaamatta, kunhan nyt vaan päästään vähän lähemmäs sitä laskettua-aikaa ja alan oikeesti asennoitumaan siihen, että se vauva on tulossa.

Meillä on kyllä muutenkin laiskasti valmistauduttu vauvan tuloon. Ainut hankinta taitaa olla se, että juuri ostettiin esikoiselle uusi vaatekaappi, että saadaan hänellä ollut lipasto sitten vauvan vaatteille ja hoitopöydäksi. Niin, ja mun äiti oli ostanut vauvalle jonkun kevyen haalarin. Siinäpä se sitten oli. Meidän on vielä kaikki vauvan vaatteet ja sänky lainassa eräällä tutulla. Pitäis varmaan tässä tammikuun aikana ne hakea kotiin.

Synnytyksestä Mulla on pari viikkoa ennen laskettua-aikaa käynti synnytyssairaalassa. Siellä sitten täytetään jotain esitietoja. En muista oliko esikoisen kanssa siellä myös jotain synnytystoiveisiin liittyvää vai oliko ihan vaan terveystietojen kertomista. Sen näkee sitten. Mulla on kyllä aika selkeä kuva siitä, miten toivoisin synnytyksen menevän. Se, että miten se menee, onkin sitten ihan toinen juttu. Mieskin on onneksi myös tässä asiassa hyvin kartalla ja tietää kyllä mun toiveista. Varmaan silti miehen kanssa vielä ennen synnytystä keskustellaan asiasta, niin että hän pystyy sitten mua parhaalla tavalla tukemaan. Suosittelen kyllä sitä muillekin, että puhutte miehen kanssa synnytyksestä etukäteen. Kun mies tietää synnyttäjän toiveista ja pystyy niitä vaikka kätilölle välittämään, niin pystyy itse keskittymään siihen synnyttämiseen. Meillä ainakin toimii tämä hyvin.

Vatsan kovettuminen Mun käsittääkseni voi ihan kivuttomastikin tapahtua sitä kohdunkaulan lyhenemistä jne. Ei siis niiden supistusten tarvitse olla mitenkään kipeitä. Mulla kyllä on jotenkin epämiellyttävä olo jos paljon on maha kovana. Ei kuitenkaan kipee. Kuten aikasemmin jo mainitsin, mulle lääkäri kirjotti magnesiumia estämään supistuksia. On mun mielestä auttanut.

Täällä olo on myös hyvä. Ei oo ollut niin niitä liitoskipujakaan sitten sen mun joulusiivoukseni. Jossain vaiheessa tuo mahakin tuntui tukalalle, mutta nyt kai oon siihen jo tottunut. Vauvan potkut on välillä aika ärhäköitä ja pahin on oikeestaan sellainen pitkäkestoinen voimakas paine yhteen kohtaan. Ihan täytyy ihmetellä, että mikä pieni terävä ja luiseva osa siellä milloinkin törröttää kohti vatsaa. Hikkaa en oo tässä raskaudessa vielä vauvalla huomannut. Esikoisesta muistan sen olleen lähes päivittäistä, mutta en muista millä viikolla se alkoi. Tunteeko muut jo hikkaa vauvalla?

Paino Mulle on tullut jo 19 kg lisää. Alkaa jo vähän hirvittää, että missä lukemissa lähden sitten synnyttämään, kun siihen on kuitenkin melkeen 3kk vielä aikaa. Ainakin esikoisesta viimesen kuukauden aikana tais tulla vielä 5 kg lisää painoa. Esikoisestakin tuli noin 20 kg painoa, mutta kolme viikkoa synnytyksestä painoin vähemmän kun ennen raskautta.

Nyt äkkiä nukkumaan, niin jaksan taas herätä aamulla. Mulla on vielä muutama päivä joululomaa jäljellä enkä kyllä yhtään kaipaa töihin. Kaheksan työpäivää olis vielä jäljellä ennen äitiyslomaa!

efi 29+3
 
Hei, ensimmäistä kertaa kirjoittelen vaikka olenkin seuraillut keskustelua jo alkuraskaudesta lähtien.

12.3./ Mönkijäinen/ 22v./ 1. lapsi/ PHKS

Ajattelin tulla vähän purkamaan mieltä kun ollut samoja fiiliksiä kuin Tarrasukalla. Väsymystä ja itkuisuutta jatkunut jo toista kuukautta, töissä oleminen on täyttä tuskaa kun väsyttää ja itkettää. Mieli maassa ja välillä ahdistaa. Monta kertaa olen yrittänyt puhua asiasta lähipiirille, mutta kukaan ei tunnu ymmärtävän, käskevät vaan nukkumaan enemmän ja jotkut jopa heittävät mukavia kommentteja kuten "koitapa tottua, mieti kuinka väsyny oot sitten kun lapsi on ulkona!" Todella kannustavaa...varsinkin kun lapsen hoidon kanssa tulen saamaan paljon apua, omien vanhempien ensimmäinen lapsenlapsi ja asuvat kilometrin päässä meistä, äiti vielä erittäin aktiivinen ja hyväkuntoinen juuri eläkkeelle jäänyt. Apua kyllä löytyy vauvan kanssa, mutta tällä hetkellä ketään ei tunnu kiinnostavan miten tuleva äiti voi. Onneksi uskalsin vihdoinkin ottaa neuvolassa asian kunnolla esille, vihdoinkin joku otti asian tosissaan eikä vähätellyt vointiani. Sain lääkärille ajan kun on ollut supistelujakin jonkun verran ja vauvan liikkeet välillä erittäin vähäisiä (jos todella stressaava päivä töissä).

Tsemppiä siis Tarrasukallekin! :hug:

Täälläkin on ollut jonkin verran stressiä sairaalakassista kun tuntuu, että olisin pakkaamassa parin viikon edestä vaatteita ym, kun ei ole hajuakaan mitä siellä oikeasti tarvitsee! :D Jostain katselin listaa tavaroista joita kannattaa ottaa mukaan, mutta lokakuussa synnyttänyt kaveri sanoi että puolet niistä täysin turhia...noo onneksi sairaalaan ei ole kuin 15min ajomatka, niin mies saa ajella hakemaan tavaroita jos jotain unohtuu tai on liikaa mukana :D

Sellaista olen miettinyt, että pitääkö vauvalle ostaa toppapuku jonka kanssa tullaan sitten kotiin synnäriltä? Kun äp:n mukana tullut oli jättimäinen ja maaliskuussa kuitenkin on vielä kylmät säät...Ja minkä kokoinen sen pitää olla? Vauvanvaatteiden kokolaput eivät kerro itselle mitään :D

Anteeksi erittäin sekava kirjoitus ja vuodatus, mutta oli pakko päästä jonnekin purkamaan omia olotiloja xD

Mönkijäinen 30+4
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
On tämä maha taas ihana..iso, mutta ihanan pyöreä.. ja vauvan liikkeet. Muutenhan mullakin on raskaus mennyt hyvin, jos ei kipuja ota huomioon ...ja nauttinutkin olen taas tästä, varsinkin vauvan liikkeistä ja odotuksesta. Mutta niin kuin toisenkin kanssa lantion laajenemis/kasvu kivut ovat vaan jälleen todella ikävät. Ikävää kun kivut ja kivuliaat ennakkosupistukset häiritsevät odotusta. Ei tämä siis kamalaa ole koko ajan.. positiivisella ajattelulla pääsee pitkälle.

Vatsan kovettuminen: harjoitus/ennakoivatsupistukset juurikin tuntuvat vatsan kovettumisena. Ne saattaa kestää muutamasta sekunnista puoleen minuuttiin (voi kestää myös kauemminkin) ja olla epämukaviakin. Niiden harjoitussuppareiden ei siis pitäisi olla kivuliaita/menkkakipumaisia -> ne on sitten oikeita supistuksia.
linkki: Erilaisia ennakoivia supistuksia - ennakoivat supistukset - supistusten ennenaikainen alkaminen - pampers.fi

Olen nyt parina yönä herännyt menkkakipumaiseen supistukseen, mutta se mennyt ohi kun olen vaihtanut asentoa ja hörpännyt vettä, eikä ole toistunut. Onneksi on se lääkäri keskiviikkona. Pitänee varmaan myös tuota magnesumia kokeilla, koska on ollut pohkeessa myös muutamaan otteeseen suonenvetoa. Jospa senkin kävisin samalla reissulla keskiviikkona ostamassa.

Hikka: tällä mahalla on hikka 1-3 kertaa vuorokaudessa. Ja kun on hikkaillut tarpeeksi Nappula hermostuu selvästikin hikkaan ja pitää potku-heilumis-kohtauksen :LOL: katsotaan onko synnyttyäänkin samanlainen.

Mulle on tullut painoa 12 kg. Ja maha alkaa olla valtava. Eilen näin yhden tutun joka on viikkoa pidemmällä raskaudessa kuin minä ja hänen maha on puolet mun mahasta. :whistle: Onneksi neuvolan käyrillä kohdun koko on kuitenkin hyvä. Mulla on myös ylimääräinen paino lähtenyt hyvin synnytyksen jälkeen -muutamassa kuukaudessa siis. Suurin osa on ilmeisesti ollut "turvotusta" ja nesteitä.

Ei ole mullakaan vielä sairaalakassia pakattuna. Esikoisen synnyttyä oli kassi pakattuna itselle ja vauvalle, mutta se jäi kotiin kun ei lähdetty kotoa synnyttämään vaan Mikkelistä ajeltiin vesien mentyä Porvooseen... Mies sitten pakkasi kassiin vielä lisää vaatteita molemmille... :D oli sitten tuplasti kotiutumisvaatteita!

Eikä synnytyksestä olla vielä neuvolassa kyselty, muuta kuin raskauden alussa th kyseli onko pelkoja tms.

Perätila: Yhtenä pävänä potkut tunuivat selvästi kylkiluiden paikkeilla, mutta nyt taas alakerrassa, ja eilen ihmettelin kun oli niin tukalaa, niin Nappula olikin poikittain mahassa. Joten asettumisesta ei vielä tietoakaan. Täälläkin siis odotetaan kunnon vilkasta tarmopesää syntyväksi.. pysytäänköhän perässä ollenkaan. :LOL:

Nyt alakerta sanoo että olet istunut tarpeeksi, niin palailen lepoasentoon.


Mariia ja Napula 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei mammat :heart:!

Pitää ihan pikaiseen kommentoida kun tänne on positiivisen paljon tullut kaikenlaista kommentia. Mulla tänään neuvola ja laitan sen käynnin jälkeen sitten vaan kännyllä lyhyesti mitä "tuloksia" sieltä tuli ;). Kännyllä myös mulla on vaikeaa kirjoitella pitkästi.

Vielä palaan tuohon kivunlievitys"teemaan". Niin siis tosiaan tarkoitin sillä sitä että olisihan se ympäri suomen tasaveroista jos kaikki tulevat synnyttäjät saisivat toivoa mitä haluavat synnytykseltä ja kivunlievytystä. Toki sen käsitän ettei se monesti mene kuin elokuvissa mutta jos ei kertaakaan ei neuvolassa tai sairaalassa kysytä esim. kivunlievityksestä minkä olotilan se äidille aiheuttaa? Ainakin psyykkistä stressiä jos moista ei mitenkään huomioida :vampire:.

Eilen yhden ystävän kanssa asiasta jutustelin ja hänen kokemus Oulun suunnalta on se että neuvolassa täytetään yksi lomake jossa nimenomaan kysytään myös kivunlievityksestä, sen lisäksi kun synnyttäjä saapuu sairaalaan hän vielä toisenkin kerran täyttää vastaavan tyyppisen lomakkkeen.
Siis täh, mitä olen ymmärtänyt väärin. Eli juurikin näin että täällä pohjoisessa on vanhakantaista hommaa ja heti kun Oulunkorkeudelle tai etelämmäs mennään suurin osa äideistä huomioidaan erittäin tärkeässä asiassa.

Tarkoittaa sitä että tänään neuvolassa aion aiheesta kysyä aika aktiivisestikin. Sitten kun soitin ja pyysin sitä kokoarviota niin LKS ottaa vastaan vasta RV 38 äidin normitapauksessa jolloin tehdään jonkinlainen synnytystapa arvio. Sekin minua ihmetetytti suuresti vaikken hoitajalle mitään puhelimessa sanonut... Siis sitten vasta kun osa on jo ehtinyt synnyttää! Kyllä olisi taas vaikka mitä kehitettävää varsinkin Lapissa kun näitä juttuja saanut selville.
Minulla on vielä pieni mahdollisuus pyytää viikon päästä kun sokerihoitaja soittaa niin pyytää sitä kokoarviota juuri sokeriarvojen heittelyjen perusteella vaikka mulla onkin kevyempi seuranta menossa. Että tämmöistä näistä.

Tuo että säännöllinen ultraus lähentää äitiä ja vauvaa niin sillä tarkoitin juuri normiraskautta jossa ei mitään ylimääräisiä huolia ole kummankaan terveydestä. Silloin olisi äidillä mahdollisuus saada konkreettinen näköyhteys ennen vauvan syntymää. Minähän vaan nyt kuvittelen päässäni vauvaa mutta se ei ole sama asia.

Näin muuten viimeyönä todella vahvan unen jossa olinkin jo synnyttämässä! Ja synnytys tapahtuisi loppiaisena eli huomenna, kääk! No siis hurjaa unessa oli se että olin kuulemma edellisenä iltana saanut jonkin tehokkaan puudutuksen tai unilääkkeen ja sillä aamuun asti mennyt. Sen vuoksi sitten en ole muistanut heti loppiaisaamuna alkanutta synnytystä koska minä olen saanut niin vahvan särkylääkken sitä pyytäessäni ja vauva syntyi ikäänkuin "unessa". Harmittelin siinä juuri sitä kun en voinut tietoisesti olla synnytyksessä mukana ja lapsi ikäänkuin vain oli sitten syntynyt. Että eihän se liika puudutus oikeastikaan ole hyvä asia puolestaan.
Vatsan madaltumisesta puolestaan riemuitsin jo unessa :LOL:!

Tervetuloa vaan mönkijäinen mukaan keskusteluun. Hyvä kun olet itse pitänyt pääsi ja pyytänyt apua. Juurikin noin ja toivottavasti sitä myös saat. Raskausajan masennus jos se sitä nyt on pitää aina ottaa vakavasti kuin myös synnytyksen jälkeinen. Muuten äiti ei osaa nauttia raskaudesta tai vauvan kanssa olemisesta. Ikäänkuin elämänilo on poissa.

Vauvan toppapuku on hyvä olla vähintään se 56 senttinen. Meillä on esikoiselta valmiina sellainen kevyttoppapuku niin sinne allekin voi sitten laittaa jotain jos tarvii. Myös kaukaloon laitettavat makuupussit (usein fleeceä) ovat erittäin kätevät. Meillä vaan tuo käyttöaika kevätvauvoille jää sen suhteen liian lyhyeksi ja makuupussi on minusta kallis jos ei sitten käytettynä sitä saa (meillä myös sellainen esikolta).

Se oli mullekin yllätys että magnesium vähentää myös supisteluja joten kellä sitä vaivaa paljon kannattaa kokeilla. Itsellä ainakin väheni huomattavasti kuten myös krampit kun ostin laadukkaan magnesiumin.

Ja lopuksi, Mulle voi sitten päivittää pyöreät 40 v. mittariin iäksi ;). Taidan olla porukan vanhin tässä porukassa :).

Kaikille hyviä vointeja ja tsemppiä :flower:.

Daria09 ja tytteli RV 32+1
 
Ja vielä perään nämä neuvolakuulumiset;

RV 32+1

Paino jäi vieläkin hippasen alle 80, oli 79.3 kg johon olen oikein tyytyväinen
( 130 g/viikko kun ed. kerralla -530g/viikko)
Tässä siis kyseessä ei varsinainen dieetti vaan se kun lähtöpaino oli raskautuessa korkeampi niin ei haittaa vaikkei painoa hirveän paljon tulisikaan. Vähän katsoo mitä suuhunsa laittaa + kävely.

RR 112/59 (matala on mutta neuvolasta ei muuta ohjetta kun suolaista suuhun jos heikottaa. toki jos olo vain huononee (paha olo päivällä johtuen matalasta verenpaineesta) niin otan yhteyttä neuvolaan)

HB 115 (laskenut ja nyt alkaa taas 2. rautatankkaus, jospa vaikuttaisi positiivisesti myös verenpaineeseen ja oloon päivällä?)
SF 31
RT eli raivotarjonta (ollut ainakin kuukauden - 1,5 kk)
Syke 125-135 (taisi juuri nukkua :heart:)
Liikkeet ++

Kivunlievityksestä totesi neuvolatädin sijainen (nuorempi) että eipä siinä käytänteet ole muuttuneet, lomakkeissa ei kysytä joten se jää synnytykseen jos jotain pyytää ( kerron vaikkei kysyttäiskään :LOL:).


Daria09
 
  • Tykkää
Reactions: Vappuvaavi
Ihan pikaisesti käyn kommentoimassa..

Magnesium. Itse jo alkutalvesta mietin tuota valmistetta "suonenvetoihin". Neuvolasta sain sitten ohjeen että aina mieluummin ruokavaliolla. Esim. Täysjyvävilja, maitovalmisteet, kasvikset, hedelmät ja liha. Myös palkokasvit, pähkinät, mantelit ja siemenet sis. Runsaasti magnesiumia.

Saantisuositus naisilla 280mg/vrk. Suositeltavan määrän saa norm.ruokavaliosta. Mikäli haluaa käyttää magnesiumia valmisteena ei ruoan, valmisteiden, ym. Raskausajan vitamiinien yhteismäärän tulisi ylittää saantisuositusta.

Valmiste varminta ostaa apteekista eikä saisi sisältää makeutusaineina sakariinia eikä syklamaattia.

:) onhan nuo aika tiukat ohjeet, mutta ehkä kuitenkin muistuttaa aina miettimään ensin mitä suuhunsa laittaa ja ottaa vähän valmisteesta selvää :)

Jätin siis itse ottamatta, oli kyllä koviakin kramppeja mutta nyt vähän helpottanut.. Toivottavasti ei taas pahene :)

Höpönenä ja pikku-ukko 28+6

Muokkasin vähän.. Kun niin nopsasti kirjuutin :)

Itse siis sain tällaiset, mutta vielä pidemmät kirjalliset ohjeet neuvolasta.

Mäkin kommentoisin teidän kirjoituksia mielelläni, mutta ainakin vielä olen aina puhelimella liikenteessä ja silloin tuntuu tosi hankalalle selailla edellisiä tekstejä. Kun jäädään kotiin niin sitten varmaan useammallakin vähän enemmän aikaa kommentoida :)

Kaikki luen ja hengessä oon mukana ;) ja välillä haluiskin jotain kirjottaa mut sit vaan ei tuu kirjauduttua..
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin täältä välillä kirjoittelen...aika menee niin nopeasti ja tekemistä kotona riittää niin ei oo taas ehtiny kirjotella..

Tervetuloa mönkijäinen myös ! Täällä kanssa oltu erittäin väsyneenä...mies tehny pitkää päivää töissä jo useempaa viikkoa ja olo on välillä ihan puolikuollut kun yrittää hoitaa yksin kotia ja juosta 1v esikoisen perässä..päätä särkee jatkuvasti ja alaselkään jomottelee, nukuttua ei oikein saa kun öisin niin tukala olo mahan kanssa, suonta vetää öisin täälläkin...oon ottanu iltasin magnesiumia niin helpottanut.. oon ite kans monesti miettinyt, ettei odottavia äitejä tueta lähipiirissä tarpeeksi, mutta auta armias kun vauva putkahtaa maailmaan hyökkää kaikki kimppuun ja heti pitäis päästä joka ikisen vauvaa katsomaan..hyvä esimerkki, samalla paikkakunnalla asuva anoppini ei oo vieläkään noteerannut millään tavalla kasvavaa mahaani tai kysynyt edes millon on laskettuaika...en oo sitten koko asiasta sanonutkaan mitään, vaikka joka viikko nähdäänkin...mutta voin kuvitella että on tukeutumassa heti kylään kunhan sairaalasta päästään, muuten kun ei koskaan käy kylässä..hohhoijaa, no onneks on olemassa niitä ihaniakin ihmisiä, joilta saa apua ja tukea sillon kun sitä tarvii..

Huomenna olis neuvola ja lääkäri, ootan kyllä kovasti tota lääkärissä käyntiä niin tietää vähän missä mennään, onko miten pehmeenä jo paikat ja miten päin lapsi mahassa on, tuntuu et olis vielä perätilassa..

Synnytys on alkanu mietityttämään myös vähän...en missään nimessä haluaisi, että jouduttaisiin imukupilla lapsi vetämään...siitä kun jäi pienet traumat viimeksi..ja olis ihana ettei menis ite niin huonoon kuntoon (menetin paljon verta ja paikat repeili, ei voinut istua kolmeen viikkoon ja liikkuminenkin oli yhtä tuskaaa)....joo vaikeapa sitä on synnytyksen kulkua ennustella, jospa se menisi hyvin..:)

Vielä en oo kerinny miettiä koko sairaalakassin pakkaamista ja vauvan vaatteetkin voisi kohta jo pestä kaappiin valmiiksi, jotenkin ei vaan osaa pitää kiirettä nyt, kun esikoinen synty käynnistyksellä 42+2, niin ajattelee että tuskin tääkään kovin etuajassa tulee, mene ja tiedä..:)

Pitääpä huomenissa tulla kirjoittelemaan lisää neuvola/lääkäri käynnin jälkeen :)

Jaksamisia kaikille <3

Mamu13 ja pikkuinen 32+1
 
Tervetuloa mönkijäinen!! :) Mukava saada lisää kirjoittelijoita joukkoon.

Onnea Daria09! :flower: Hienosti painosikin on pysynyt kurissa.

Mamu13:sta jaksamisia taaperon ja mahan kanssa!

Tänään kolmelta olisi ylimääräinen th ja lääkäri. Ja toisaalta jännittää tietää että missä mennään alakerrassa.. Ja jos tutkisi kunnolla mitenpäin nappula mahassa majailee. Taas potkut tuntuvat ememmän navan alapuolella. Kysyn samalla noista suonenvedoista ja magnesiumista. Alapää on jo ihan jumissa kun käytin esikoista aamulla lääkärissä Porvoossa.

Kivunlievitys: Eipä muistaakseni Porvoossakaan kyselty synnyttämään mennessä että mitä kivunlievytyksiä toivon, vaan mentiin sen mukaan mitä kestin, ja sitten kun halusin epiduraalin tai muuta vahvempaa, oli jo myöhäistä ja ilokaasun kanssa iloisesti oksennellen esikoisen synnytin. Toisen kanssa olinkin sitten viisaampi ja kerroin toiveistani jo melkein heti kun kävelin ovesta sisään.

Meilläkään ei ole ylimääräisiä ultrauksia joten kuvittelun varaan menee täälläkin. Onneksi mielikuvitusta on: Yhtenä yönä synnytin 2kk etuajassa tytön, jolla oli afrokihara maantienruskea tukka, ja joka oli 52cm ja 3700g. Päästiin seuraavana päivänä kotiin. :LOL:

Mutta kirjoittelen lääkärin jälkeen tai huomenna lisää.

Mariia ja Nappula
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Daria09
Heippahei mammat! :)

Vihdoin koneen äärellä ja töissä (hih, ja heti kirjoittelen tänne ;) ) niin pääsen päivittämään kuulumisia ja kommentoimaan sen mitä kehtaan yhteen viestiin :D

Ihan ekana tunnustan mun raskausdementian viimeisimmät mokaukset.. Ohi meni multa niin viime viikon neuvolakäynti kuin eilen pankkikortin tunnuslukukin! Mitäköhän unohdan seuraavaksi.. ;) Tosiaan uusi neuvola-aika on vasta ensi maanantaina rv 31+6 (tämä käynti oli kuulemma rv30-32 eli hyvin ehtii onneksi). Onko muilla ollut samaa ilmassa, vai laitanko muuttokiireen piikkiin nämä unohdukset? :) Post-it laput ja kännykän muistutus siis kovassa käytössä tällä hömötiaisella.

Tarrasukka tsemppiä alakuloon ja hienoa että olet ottanut tuon puheeksi neuvolassa! Itselläkin ollut nyt vähän enemmän itkuisuutta ym. viime viikkoina, mutta toisaalta muuton kanssa oli niin stressissäkin ja väsyny että voi johtua siitäkin. Tai sitten kuuluu näihin viikkoihin. Mulla on myös tullut nyt hirmuinen pelko ennenaikaisesta synnytyksestä viime aikoina, jotenkin ihan paniikissa että mitä jos jo syntyy, vaikka mitään konkreettista tähän viittaavaa (harjoitussuppareita lukuunottamatta) ei ole ollutkaan. Mun mielenrauhaan olis sopinunut se esikoisen ajan kolmas lääkärineuvola tässä kohtaa niin tietäisi edes että onko paikat auennut vielä vai ei. Ja kun esikoinen syntyi puoliksi käynnistettynä rv42+0 niin taitaa olla mun paniikki turhaa muutenkin :D

Meillä siis lääkärineuvola/synnytystapa-arvio on rv35 ja tämä on se toinen neuvolalääkäri tämän raskauden aikana. Esikoisen aikaan siellä lähinnä katottiin tarjonta ja paikkojen tilanne, eikä mitään muuta. Meillä ei siis edes ole ultraa neuvolassa, että käsikopelolla arvioivat niin asennon kuin kokoakin. Esikoinen oli siis koko ajan perätilassa ja tällä käynnillä sain lähetteen polille ulkokäännökseen. Sekin tais mennä niin, että ensin kävin polilla käännöksessä rv36 ja vielä sen jälkeen rv38 katsottiin taas polilla että oli pysynyt raivotarjonnassa. Meillä ohjataan ihan kaikesta polille, neuvolassa ei ole mitään laitteita tai muita kuin terveyskeskuksen yleislääkäreitä ;)

Mun mielestä toi ultraus ei ole kyllä tuonut mitään ylimääräistä fiilistä vauvasta puoleen tai toiseen.. vauvaa ultrataan tutkimusmielessä ja meillä polilla ei ole käytössä kuin se perus 2d-ultra niin ei niistä kuvista maallikko mitään näe muutenkaan. Itse en siis ole kaivannut tiheämpää ultraa, lähinnä ärsyttää se, että joka ainoan asian takia saa aina mennä polille kun neuvolassa ei sitä kunnon ultraa ole. Olisi esim. se tarjonnan määritys helpompaa jos näkisi ultralla. Kokenut th osaa sen kokeilla, mutta meidän neuvolan terveyskeskuslääkärit ei kyllä tunnustelemalla tarjontaan saaneet ainakaan esikoisen aikana selvyyttä.. "tässä on pää, ei kun kyllä tämä on takapuoli, ei kun ei sittenkään ole...onko se mielestäsi kääntynyt jo..?" ;)

Ja sitten hankintoihin. Voi ei kun te ootte ihailtavan tehokkaita kun sairaalakassia jo pakkaatte!! :) :) Tosiaan, vaikka se lähtö voi tulla koska vaan, niin kuitenkin tuo esikoisen synnytys rv42+0 on sen verran vaikuttanut mun henkiseen aikatauluun että sen pakkaaminen jää kyllä äitiyslomalle. Sen sijaan sain putsattua ja puunattua kaukalon esikoisen ja lainassa olon jäljiltä ja ostin kaverilta siihen melkein uuden kaukalopussin. Nyt on sen verran kotiintulohommia ajateltu, että on missä tuoda vauva kotiin. Sinne sisälle riittää aika kevyet vaatteet ja menee juuri sen vajaa pari kk:tta keväällä kun jotain lämpöisempää automatkoilla tarvitsee. Vaunuissa sitten on makuupusseissa, lampaantaljoissa ym. niin en osta mitään pientä toppapukua ollenkaan täksi kevääksi. Mennään sitten ensi syksyllä pakkauksen haalarilla. Kevät lämpiää kuitenkin äkkiä ja jää käyttö niin vähäiseksi.

Ja tervetuloa Mönkijäinen, kiva kun saadaan uutta puhtia porukkaan vielä tässä vaiheessa :heart:

Daria09 Onnea synttärien johdosta! :flower: Ei täällä lasketa vuosia, raskausviikkoja vaan onneksi ;) Ja sinähän ootkin ekojen joukossa lasketuissa ajoissa, syntyikö teidän esikoinen millä viikoilla? Saadaanko jännätä jo helmikuussa teidän junioria? :)

Yöunista moni haaveilee.. Itse olen niin onnekas, että unta vielä riittää. Tuntuu että en muuta tekisikään kuin nukkuisi, samassa asennossa vaikka koko yö ;) Esikoinen heräili taas kipeänä enemmän niin sai heräillä, mutta muuten en herää välttämättä edes vessaan. Eiköhän se unikin taas kevene mulla loppua kohden, mutta vielä onneksi saa nukuttua kun töissäkin pitäisi jaksaa nämä 3,5 viikkoa :)

Harjoitussupistuksista=mahan kovettumisista mä mainitsin jo viimeksi rv22 neuvolassa. Ja silloin terkkari totesi että toisesta niitä voi olla paljonkin enemmän ja aiemmasta.. ja tähän vastaukseen tyydyin. Mitään määriä ei antanut, että pitäisi seurata, ja en ole kyllä laskeskellutkaan, mutta tuleehan niitä varmaan parisenkymmentäkin joskus. Sanoi vain, että jos ei ole kipeitä niin ei syytä huoleen. Ja ei ne kipeitä olekaan, epämukavia vaan. Täytyy kysellä ensi viikon neuvolassa taas, mikä on "normaalia" ja mikä ei. Ja YRITTÄÄ rauhoittaa puuhailua uudessa kodissa ;)

Ja vielä lopuksi synnytyksestä/synnytyssuunnitelmasta. Minä oon Daria09 ainakin tainnu täällä avautua omasta esikoisen synnytyksestä jo useampaan kertaan :D Se ei mennyt ihan oppikirjan mukaan (käynnistelyä, avosuinen tarjonta, kuume ja tulehdusarvot synnytyksessä, vauvan sydänäänten lasku, 3 mikroverinäytettä vauvan päästä, episotomia, 4,5 epiduraaliannosta, 1,5h ponnistusvaihe, vauva herättelyyn syntymän jälkeen...), mutta oli silti ihan voimaannuttava kokemus kun se vauva vihdoin tuli maailmaan kaikkien kommervenkkien jälkeen :) Lähinnä toivon siis vähän nopeampaa, rennompaa ja vähemmän lääketieteellistä synnytystä tällä kertaa. Että synnytys käynnistyisi itse, omat supistukset riittäisivät ja vauva olisi oikeassa asennossa syntyessään. Ja sitä kautta oma olo ei menisi niin huonoksi tällä kertaa, ja palautuisi vähän nopeammin ja maito nousisi myös siten nopeammin. Meillä ei esikoisesta ollut muistaakseni mitään ihmeempää "toivelistaa" synnytykseen. Mutta silloin me kävimme Kätilöopiston Haikaranpesän synnytysvalmennuksessa, missä sellainen tehtiin. Toisaalta mun oma suunnitelma oli itse synnytyksessä ihan yhtä tyhjän kanssa, kun itse en saanut vauvan voinnin seuraamisen takia päättää oikein mistään. No kivunlievitys oli kyllä kunnossa, ensin sain spinaalin ja siihen päälle ne 3,5 epiduraaliannosta sekä ilokaasua. Ilokaasua odotan innolla tälläkin kertaa saavani kun sairaalaan asti päästään, se auttoi mulla tosi hyvin keskittymään hengittämiseen ja rentoutumiseen ;)

Tulipa tästä pitkä, toivottavasti ette jo nukahtaneet! Jatketaan taas ja ihanaa uutta vuotta vielä kaikille :)

Vappuvaavi ja tulokas 31+1
 
  • Tykkää
Reactions: Piip- ja Daria09
Tuolla joulukuun puolella oli muuten se lista hankinnoista, ajattelin laittaa sen vielä tännekin jos muillakin tulee mieleen lisättävää :)

SAIRAALAAN MUKAAN :
* NEUVOLAKORTTI
* HYGIENIATUOTTEET
* LATURI PUHELIMEEN JA KAMERAAN
* KAMERA
* OMA KOTIITULOVAATTEET
* VAUVALLE KOTIINTULOVAATTEET JA KAUKALO
* LUKEMISTA/NAPOSTELTAVAA
* LIIVINSUOJAT JA RINTAKUMIT
* IMETYSLIIVIT

VAUVALLE / ÄIDILLE KOTIIN :
* PINNASÄNKY / VUODEVAATTEET
* AUTOKAUKALO
* TUTTI/TUTTIPULLO
* VAATTEITA (alussa kietaisubodyt, vetoketjulliset haalarit ja puolipotkuhousut käteviä)
* ITKUHÄLYTIN
* VAUNUT / RATTAAT
* PUHDISTUSPYYHKEITÄ
* VAIPPOJA
* SINKKIVOIDE / PERUSVOIDE / Lampaanvillavoide rinnan päihin
* PARACETAMOL MOLEMMILLE
* Rautavalmiste äidille synnytyksen jälkeen
* SITTERI
* HARSOJA
* KUUMEMITTARI
* TALKKI
* LIIVINSUOJAT
* IMETYSLIIVIT
* KANTOLIINA TAI REPPU
* KYLPYAMME
* PUMPULI / VANULAPUT
* KORVIKE
* RINTAPUMPPU
* KYNSISAKSET
* IMETYSTYYNY
* RINTAKUMI
* IMETYSPAIDAT
* KYLPYMITTARI
* PYYHE
* HOITOPÖYTÄ / TASO
* HOITOLAUKKU
* SENSITIVE PESUAINEET
(* RELATIPAT, D-TIPAT YMS.)
 
  • Tykkää
Reactions: Daria09
efi
Ihan vaan pikainen vastaus tohon sokerirasitukseen. Mulle lääkäri sanoi, että 8 tuntia paastoa. Käytännöt tuntuu vaihtelevan todella paljon. Ite uskon, että se 10 tunnin paasto on ihan riittävä. Älä nyt ainakaan väkisin paastoa yli 12 tuntia. En oo kyllä edes kuulluu, että raskaanaoleville olis suositeltu pitempää kun 12 tunnin paastoa.
 

Yhteistyössä