Heippahei taas
Ensimmäisenä tsemppiä supisteleville/sairaslomalaisille ja muille kipuilijoille ja pahoinvoiville tasapuolisesti :wave: Toivottavasti ei pahene ainakaan!
Tukivyötä ei ole mulla ollut käytössä, kun ei juuri selkä esikoisestakaan vaivannut. Mulla ongelmakohta selvästi ylempänä selässä eli muutenkin rintaranka ja niska/hartiat jumissa ja se vaiva nyt ei ainakaan ole raskauden myötä helpottanut. Kyljellään
nukkuminen nimittäin saa mun kädet puutumaan ja niskan jäykäksi, vaikka tyynykin on uusi ja "hyvä", noh ainakin kallis ..
Eli oon nyt jo kypsä kyljellään nukkumiseen, ja sitä on vielä edessä aika monta kuukautta
Selällään mä aina herätessä olen, enkä ole huomannut vielä mitään heikkoa oloa sen takia. Jostain luin että 16 viikon jälkeen pitäisi jo vältellä selällään makoilua. Viimeksi pystyin olemaan selällään kyllä loppuun asti, mutta kuuliaisesti yritän aina nukahtaa kyljelleen.
Nälkä ja jano täälläkin. Erityisesti töissä tämä elämä on yhtä välipalaa ja pissalla käymistä
Uusi mieliteko (kielletty kylläkin), joka tuli myös esikoisesta on punaviini. Eli kun esim. appivanhemmilla syömässä muut juo ruuan kanssa viiniä niin se tuoksuu niiiin hyvälle! Mikä siinä onkin, että normaalisti juon mitään tosi vähän ja harvoin, niin nyt sitten tekisi mieli senkin edestä. Varmaan se kun tietää ettei voi
Mutta kyllä mä vuohenjuustoakin ja homejuustoa kuolaan, graavilohta ja maksamakkaraa
Voi meidän joulua tänä vuonna...!
pahki kyseli synnytystunnelmia. No oon sitä miettinyt siltä kannalta, että pakko sen on paremmin mennä kuin viime kerralla
Esikoisesta opin, että synnytystä on turha suunnitella, se menee kuitenkin ihan arpapelillä niinkuin menee ja sitä ei etukäteen tiedä mikä tilanne on. Kyllähän sitä toivoa voi ja miettiä mitä ideaalimaailmassa haluaisi, mutta sitten itse tilanteessa ei voi kuin mennä sen mukaan miten homma etenee ja vauvan vointi sanelee sen synnytystavankin loppujen lopuksi. Itse haluan ajatella niin, että kunhan vauva tulee hyvässä kunnossa maailmaan niin voin olla tyytyväinen synnytykseen, meni miten meni
Meillä siis esikoisen osalta meni aika "lääketieteelliseksi" koko synnytys avotarjonnan, tulehdusarvojen ja kuumeen nousun, sydänäänien laskun ja käynnistelyn/vauhdittamisen takia. Että siitä oli rauhallinen ja luonnollinen synnytys kaukana. Toivon siis, että menisi "luonnollisemmin" tällä kertaa, siinä mun ainoa toive. Ja että ei tarvitsisi mennä sektioon, viimeksi oli jo aika hilkulla kun ponnistettiin 1,5 tuntia ilman tulosta.. Mutta kokonaisuudessaan olen tyytyväinen esikoisenkin synnytykseen. Vauva tuli lopulta ulos alakautta ja oli siinä mielessä ihan voittajafiilis että se tuli sittenkin ulos! Vaikka oma olo oli kuin rekan alle olisi jäänyt, niin tekisin uudestaan
Hah, ja pakko olisi kai maaliskuussa taas tehdäkin
50cm vaatteista meillä oli esikoinen nelikiloinen ja 50cm eli pieneksi ne nopeasti jäi. Tuo koko on meidän suvussa ollut aina tyypillinen, niin en pientä vauvaa odottanutkaan saapuvaksi
Kannattaa vähän kuulostella omaa sukua ja neuvolan painoarvioita että onko tulossa 2kiloinen vai 5kiloinen ja sen mukaan miettiä vaatetta
Ja niinkun joku sanoi, niin sitten niitä on helppo ostaa lisää kun vauva on maailmassa. Meillä oli kova puklaamaan, mutta pahin pukluvaihe ei ollut ihan siinä ekoina viikkoina kun vauva syö kerralla vähemmän ja maitoakin tulee vähemmän, varmaan 56-60senttisiä sitten saikin pyörittää pesukoneessa ihan urakalla.
Kestoista joku jutteli. Meillä oli kestot käytössä kertisten rinnalla siihen asti kun alkoi syömään kiinteitä. Maitokakka oli helppo huuhtaista pois, mutta sitten se "tuhdimpi tavara" alkoi olla työläämpää siivota. Samaan aikaan ne meillä olevat s-koon vaipat alkoi käydä pieneksi niin isompia en enää hankkinut. Nyt mietin, että käytän niitä meillä jo olevia pieniä kestoja siinä alussa samanlailla kertisten rinnalla. Ajattelen, että säästyy siinäkin luontoa jo noin 4kk vaippojen edestä
Kotona päivisin ne toimi ihan hyvin, öisin ja kodin ulkopuolella oli aina kertiksiä.
Täällä etelässä on lunta maassa, talvi tulee. Ja sitten kevät ja maaliskuu... :heart:
Vappuvaavi ja tulokas rv20+2