*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Könkkänä ei oo totta, meiän uroskoira menee ihan samanlaiseks kans silloin ku mulla supistelee kipeesti. Se on silloin ihan levoton ja yrittää tuoda leluja mulle ja kaikkee tommosta hömppää! Ihan varmasti ne asiti sitte senki ku on lähettävä sairaalaan.

greentea1 31+4
 
Hui hui, nyt ollaan jännän äärellä! Paljon tsemppiä Nopposelle! Uskomatonta ja IHANAA, että sulla saattaa olla jo pieni nyytti sylissä! :heart: Ja totta kai kuulut maaliskuisiin, vaikka vähän varaslähtöä otitkin. :)

Oon edelleen kovasti hengessä mukana, vaikka viimeaikoina en oo jaksanutkaan itse kirjotella. Syynä tähän on ollut aivan hirveä unettomuus, joka on lamaannuttanut mut täysin. Ei oo jaksanut edes yhtä järkevää lausetta muodostaa, saatikka yrittää keksiä jotain fiksua kirjotettavaa. Nyt pahin alkaa onneksi olla takana (ainakin hetkeksi, pitää koputtaa puuta). Oon saanut viime öinä nukuttua jopa pari sellasta kolmen tunnin pätkää, ja olo on jo inhimillinen, ja oikeastaan ihan hyväkin (verrattuna niihin 2 h yöuniin joita tossa viime viikkoina nukuin).

Hirmuisen aktiivinen ollut tämä ketju, ja kiva on ollut käydä lueskelemassa muiden kuulumisia. Muutamaan viikkoon vaan kun ei oo ite kirjotellut, niin nyt ei voi kaikkiin menneisiin juttuihin palata kommentoimaan. :D

Tervetuloa munkin puolesta kaikille uusille!

Pesänrakennusvietistä on ollut puhetta. Mullakin se vihdoin on alkanut ainakin siinä määrin että hankintoja ollaan alettu tehdä pientä varten. Pelot siitä, että tätä pikkuista ei syliin saakka saataisi, on onneksi väistynyt takavasemmalle. Ollaan hankittu yhdistelmävaunut, turvakaukalo ja jonkin verran vaatteita. Vaunuiksi valikoitui Mutsyn 4-riderit. Kriteereinä oli että ovat pienet ja näppärät, isoilla ja kääntyvillä ilmakumirenkailla, ja että kulkevat hyvin sekä maastossa että kaupungilla. Kaverillani ollut nyt vuoden samanlaiset, ja hän on ollut 100% tyytyväinen, joten luotin aika pitkälti hänen kokemukseensa, kuitenkin meillä oli hyvin samanlaiset kriteerit mitä vaunuilta halutaan. Löysin netistä käytetyt (hyväkuntoiset mutta edukkaat), niin tein ostopäätöksen aika nopsaan kun en halunnut että ne menee nenän edestä. Kodin laittamisessa peränsakennusvietti ei vielä valitettavasti näy. :D Kamalasti pitäis raivata tilaa vauvan tavaroille, mutten tiedä mistä päästä sitä tilaa saisi. ? Tarvittais isompi asunto, mutta se on mahdollista vasta loppuvuodesta.

Supistuksia ja pissahätää, voi kyllä! Sekä niin että pissahätä saa aikaan kovin napakan supistuksen, että niin, että kun supistaa, tuntuu että olis pissahätä, mutta sitten ei välttämättä mitään tulekaan kun yrittää.

Imetysliiveistä
. Monet on kyselly, mistä saisi isokokoisia. Mun kokemus taas on, että pieniä ei löydy mistään. Kaikki lähtee B- tai C-kupista ylöspäin. Vaikka mulla onkin rinnat kasvanut mielestäni tosi paljon nyt raskausaikana, niin A-kuppia käytän edelleen, eikä niin pieniä imetysliivejä tosiaan oo missään. (?) Toisaalta, mun mielestä tissin saa ihan hyvin esiin tavallisistakin liiveistä, joten en mä sit kai mitään imetysliivejä tarttekaan… Muuten te, jotka meinaatte tilata liivejä netistä. Saman tien kannattaa ehkä tilata ulkomailta? Googlasin ihan vaan ”nursing bra” tms. ja löysin kaupan olikohan se nyt Englannista, jossa liivit maksaa ehkä puolet siitä mitä Suomessa. Ja toimituskulutkin vaan 1 €. Kannattaa tutustua!

Synnytystapa-arviota ei Helsingissä ilmeisesti edes ole, ellei kyseessä ole ns. riskiraskaus? Vai onko jollain parempaa tietoa? Ainakin siskoni näin sanoi, ja hän on kolme lasta täällä synnyttänyt.

Nimi meillä on aika varmasti päätettynä. Mä oon sanonu tätä sillä nimellä (eka, toka ja kolmas nimi) jo varmaan tokalta kuukaudelta saakka, ensin tietty ihan vitsillä kun ei edes sukupuolta tiedetty. Mutta nyt alkais näyttää siltä, että tuo nimi voisi jäädä ihan pysyväksikin.

Nippatäti, oot ommellu tosi ihania vaatteita. :heart: Mä oon kanssa väkertänyt täällä muutamia kollege- ja potkuhousuja ja -pukuja. Seuraavaksi olis luvassa unipussin ompelu. Ideaksi sullekin jos tarviit jotain uusia ajatuksia. :) Eli sellanen ikään kuin potkupuku jossa ei oo erillisiä lahkeita, ja on helmastansa avattava. Ei jää pienellä jalat jumiin tavallisen malliseen pukuun, eikä myöskään lähe lämmike päältä vaikka kuinka mylläis. Sitten, ootko meinannu käyttää kestovaippoja? Jos, niin niitä voi myös itse ommella, saa aika halvalla. Mä meinasin alkuun käyttää ihan sideharsovaippaa ja siinä päällä villaisia vaippapöksyjä. Niitä pöksyjä oon nyt neulonut parit kappaleet, se on myös ollut mukavaa puuhaa. Mä oon myöskin joutunut kovien suppareiden ja mahakipujen takia luopumaan kaikenlaisesta liikunnasta, ja ensin ajattelin että mun pää hajoo kun mitään ei voi tehdä. Onneks tosta ompelusta saa myös jonkinlaista iloa. :)

Alisa, ei meiänkään koirat oo mun mielestä reagoinu raskauteen millään lailla. Noi valopäät nyt ei kyl yleensäkään tajua mistään mitään. :D Könkkänällä sit vissiin vähän fiksumpi kaveri siellä! :)

Mam sulla on kyllä todella ihana masu! Täällä alkaa kans paisua, tai siltä ainakin tuntuu. :)

Kwaidan just ajattelin että ei oo sustakaan kuulunu vähään aikaan! Ihanasti teiän esikoinen odottelee pikkusisartaan! :heart:

Ai niin, Nallullekin myöhästyneet onnittelut naimisiin menosta! :)

Hei nyt mä lopetan tähän ennen ku oon kirjottanu useamman sivun! (tässä se taas nähään miten asiaa pakkautuu kun ei käy säännöllisesti purkautumassa. :D Sorry tää romaani)

Ihanaa viikonloppua, ja voikaahan paksusti! :heart:

Nanna 31+3 (uskomatonta että täälläkin alkaa jo viikot kolmosella…)
 
Viimeksi muokattu:
Maidon luovuttamisesta pitikin kirjoittaa. Mä viimeksi luovutin, kun esikoiselle piti pumpata maitoa. Esikoinen sai muutaman tipan joltakin luovuttajalta, joten halusin laittaa hyvän kiertämään. Sairaalan pakkanen ja kotipakastin olivat täysiä, joten luovutin kaiken ylimääräisen. Pk-seudulla maito haettiin kotoa ja niin Kuopiossakin ainakin vuosia sitten. Luulisi tuon olevan yleinen käytäntö, koska maitojen säilytys on tarkkaa. Ennen kuin maidonluovuttajaksi kelpasi, niin piti antaa näytteitä/tietoja. Kovin tarkkaan en muista, että mitä. Purkit sai maitokeittiöstä maitomiehen käyntien yhteydessä. Veroja tai muita maksuja ei otettu. Kaikki oli puhtaana käteen. Mitä aikaisemmin aloittaa luovuttamisen sen parempi, koska ensimmäiset maidot ovat koostumukseltaan erilasia ja erittäin tärkeitä vauvalle. Suosittelen luovuttamaan, jos vähänkään mietitte asiaa. Viimeksi jouduin pumppaamaan 6krt päivässä yli kuukauden ajan ja senkin jälkeen vielä pitkään, joten nyt en ehkä ryhdy luovuttajaksi.
 
Ai niin, Särölle piti kommentoida noista korvatulpista. Kun mäkään en siis osaa nukkua ilman niitä. Oonkin murehtinut, että uskaltaako niitä käyttää sitten vauvan tultua. Meinasitko itse käyttää niitä siis myös sitten, vai meinasitko, että jos ennen synnytystä pitäis saada nukuttua sairaalassa? Mua siis mietityttää, että jos nukun korvatulpilla, niin heräänkö sitten jos vauva tarvitsee jotain? Tietysti sitten herään jos se huutaa kurkku suorana, mutta pitäiskö jo pienempiinkin ääniin reagoida?
 
Lexiina Tuo onkin ihan kiva juttu toi vaunuverho. Minä tässä haalin koko ajan jotain uutta näperreltävää, meinasin tehä vielä sohvatyynynpäälliset samasta kankaasta kuin imetys- ja kauratyynyn :) Kangaskaupoissahan myydään purjerenkaita joilla saa kankaaseen siistin reiän. Mielestäni ne napautetaan paikoilleen ihan vasaralla, sama periaate kuin painonapeissa.

Könkkänä Viimeks pakkasin vauvan kotiutumisvaatteet jo sairaalakassiin mut sillon oli kesä et eivät vieneet paljon tilaa. Nyt ajattelin pakata vauvalle oman kassin ja laittaa sen turvakaukaloon valmiiks niin mies ei voi unohtaa ottaa sitä mukaan kun tulee hakemaan meitä synnäriltä. Siteinä oon käyttäny Alwaysin yösidettä, saavat olla ihan paksuimpia ja imukykyisimpiä mitä löytyy. Minulla ainakin alussa vuoto oli tosi runsasta. Ekana kotiaamuna oikeesti säikähin kun alapäästä hulahti paperiin varmaan desi verta ja luulin et nyt sieltä on joku verisuoni revenny mut se johtukin siitä et yöllä veri oli kerääntyny kohtuun makuuasennossa ja sit kerralla hulahti ulos. Jaksamista anopin kanssa, tuttuja tuollaiset pölynpyyhkimiset :hug: Tuo voi tosiaan olla ihan hyvä idea tyrkätä vaan luuttu kouraan :)

CandleLight Oi voi! Onpa siellä pieni vauva syntynyt. Onneksi nykyään pystytään tosi pieniä keskosia hoitamaan.

Nannalle voimia unettomuuden kanssa, tiedän omasta kokemuksesta miten heikkoon kuntoon ihminen menee kun ei nuku tarpeeks. :hug: Ja noihin korvatulppiin vielä, niin suosittelen kyllä käyttämään jos oot niihin tottunu. Minä tein esikoisen aikaan sen virheen et en uskaltanu niitä käyttää enkä sit nukkunu silmän täyttä. Kuulo herkistyy tosi paljon synnytyksen jälkeen ja minä ainakin kuulin pienetkin vauvan ynähdykset vaikka oli tulpat.

Särö ja Jalo 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Oi, eihän täältä nyt voi pysyä poissa ollenkaan, kun alkaa tapahtua. Tsempit Nopposelle siis!

Kuten niin moni muukin, oon itekin hyvä lukemaan muiden kuulumisia ja huono kirjoittamaan omia. Keskusteluun olisi kiva osallistua enemmänkin, mutta joskus on vaikea seurata suoraan nimimerkiltä toiselle käytävää viestintää. Pahoittelut siis kaikille, hengessä mukana kuitenkin! :)

Imetysliiveistä oon ite tykännyt ihan älyttömästi Bravadon Body Silk Seamless -mallista. Liivit joustaa sen verran, ettei tarvitse etukäteen tietää tarkkaa kokoa, mutta on myös kyllin napakat ainakin mulle. Plus että ne on päällä sen verran mukavat, että on imetyksen jälkeen ihan tuskaa laittaa taas tavalliset liivit... :D Niitä näkyy tosiaan saavan esim. just mainitusta Bebes-verkkokaupasta, mutta ite tilasin Briteistä, varmaan just sieltä paikasta minkä Nanna mainitsikin. Taisi olla Nursing Bra Shop.

Vauva on täällä heitellyt kuperkeikkaa, mutta neuvolaan kääntynyt pää alaspäin. Terkka kuitenkin laittoi mulle lähetteen ultraan, kun mua jännittää, ettei tarttis perätilavauvaa synnyttää autossa tms. Eihän meiltä aja sairaalaan kuin vajaan tunnin, mutta jostain syystä oon ihan varma että tää vaan aikanaan plumpsahtaa ulos. :D

Maidon luovutuksesta haaveilin myös esikoisen aikaan, kun hänkin sai luovutettua maitoa sairaalassa. Maitokuski olisi kyllä käynyt esim. Tampereella ovelta hakemassa maidot, mutta täältä maalta ne olisi pitänyt pakata hyvin säilyvyyden takaamiseksi ja lähettää perille linja-autolla. Niinpä jäi homma sitten työläyden vuoksi tekemättä: pumppaa, pakasta, pakkaa, lenkkeile linja-autolle vauvan kanssa... Vieläkin kyllä poden hieman huonoa omatuntoa, kun maitoa olisi varmaan riittänyt.

Imetys onnistui esikoisen kanssa alussa saadusta nenä-mahaletku+pulloruokinnasta sekä heti osastolla (ennen kuin ite ehdin edes paikalle) suuhun lykätystä tutista huolimatta oikein hyvin. Ainoa vaan, että pystyin pitkään imettämään ainoastaan makuuasennossa, kun muuten maitoa suihkusi vauvalle niin paljon, että meinasi koko ajan mennä väärään kurkkuun... Toivottavasti tälläkin kertaa menisi hyvin, ei sitä ekakertalaisena osannut edes jännittää!

Aurinkoista päivää kaikille!


Tiipula 34+1
 
Ekaksi Tsempit Nopposelle täällä ollaan kaikki hengessä mukana :heart:
Ja tottakai kuulut maaliskuisiin vaikka lapsi syntyy aiemmin,kuulut joukkoomme,ollaanhan täällä alusta asti kaikki oltu,ilot ja surutkin jaettu.

Hui,Jännitelläänpä yhdessä täällä :heart:


Jemimi ja pikku-ukko 32+5
 
Tännehän on tullut valtavasti tekstiä sitten viime käynnin.

Nopposelle tsemppiä!

Kiitos kaikille imetysvinkeistä. Hyvä kuulla, että muillakin on ollut vaikeuksia imettämisen kanssa ja kuitenkin selvinneet niistä. Ehkäpä osaan sutautua vähän rennommin tällä kertaa ja tiedän, että pulloruokinnallakin selvitään, jos imetys ei onnistu. Välitavoitteiden asettaminen oli hyvä vinkki. Viimeksi onnistuin imettämään 2 kuukautta, eli jos nyt onnistuisin siinä vähän pidempään.

Synnytystapa-arvio tehtiin minulla ihan normaalina sisätutkimuksena ja ultralla, eli se ei ollut vastenmielistä. Ensisynnyttäjien kannattaa kyllä ottaa synnytystapa-arvio puheeksi ja ainakin kysyä siitä neuvolassa.

Sterilisaatiostatäällä on ollut puhetta. Minäkin ajattelin pyytää sterilisaation, jos synnytys nyt päättyy sektioon. Muussa tapauksessa meillä mies saa uhrautua.

Sairaalakassi ja vauvan vaatteet on minulla vielä ihan vaiheessa. Jotenkin ajattelen, että ehdin vielä nekin hoitaa äitiysloman alettua. Ihan hyvä olisi tietysti alkaa jo vähän kassin sisältöä suunnittelemaan. Vinkkinä muuten, että Bebanthen-voidetta kannattaa myös pakata kassiin. Minulla oli nännit aika ruhjeilla imettämisestä sairaalassa.

Nyt on pakko vähän purkautua, eli vähän omaa napaa... Työkaverit kauhistelivat mahani isoa kokoa ja ihmettelivät, että saanko kaksoset. Olen saanut aika lailla kommentteja isosta mahastani. Sf-mitan puolesta mennään yläkäyrillä ja kokoarvio viikolla 28 oli hieman tavanomaista suurempi. En vielä osannut asiasta pahemmin huolestua, koska esikoinen oli normaalipainoinen (3400 gr) ja minulla on ollut sokerit ihan kunnossa. Esikoisenkin paino arvioitiin neuvolassa ja ultrassakin ihan vääräksi. Viime ultran jälkeen (vko 28+) sain seuraavan kontrollikäynnin vasta viikolle 38. Yritin neuvolassa puhua, että josko sitä voisi siirtää vähän aikaisemmaksi, mutta ei. Viime yön murehdin, että jos tämä vauva on yli neljä kiloa ja joudun synnyttämään sen. Iski pieni pelko ja paniikki... :( Nyt yritän olla ajattelematta koko asiaa ja vaatia sektiota, jos vauva osoittautuu viikolla 38 kovin isoksi.

Hyvää viikonloppua kaikille! :)
 
Nopposelle paljon tsemppiä! :heart: Täällä ollaan hengessä mukana ja odotellaan kovasti tuoreimpia uutisia.

Me lähdetään nyt viikonlopuksi anoppilaan ja sieltä tuodaan tullessamme paapan tekemä korisänky joka on kiertänyt jo monella lapsenlapsella ensimmäisenä sänkynä :)

Toiveikas84 & papu 32+1
 
Nannalle*83 ja Tiipulalle kiitokset vinkistä tilata liivit ulkomailta. Kävinkin jo katsomassa noita Tiipulan laittamia sivuja ja hyvältä näyttää :) Tsekkailin valikoimaa myös Amazon.uk:ssa ja halpaa on kuin saippua! Kyllä tuntuu kohtuuttomilta nuo Bebesin hinnat noihin ulkomaisiin verrattuna, vaikka siellä olenkin tykännyt asioida. Brittien Amazonista tilasin meidän vauvelille myös sitterin (n. 30 €), alkuraskaudessa dopplerin monitorilla (n. 30 €) ja esikoiselle tilasin itkuhälyttimen kaiken maailman lisätoiminnoilla (n. 40 €). Eli todellakin tulee edullisemmaksi kuin kotimaasta ostaa. Ja samoja ulkomaisia merkkejä ne on täälläkin myynnissä olevat, eli harvemmin näissä kotimaista pystyy suosimaan : / Postikulujahan noihin ei yleensä tule, jos on yli tietyn rajan ostosten loppusumma. Nopeasti ovat tulleet ja kaikin puolin olen ollut tyytyväinen, suosittelen!

Kiva kuulla sinustakin, Nanna*83 , vaikka kuulumiset olivatkin vähän kurjia unettomuuteen liittyen. Onneksi tässä on vielä aikaa ennen vauvan syntymää levätä ja kerätä voimia. Muistelin, että et ollut enää töissäkään? Suosittelen Särön78 lailla vaalimaan kaikin keinoin omia yöunia vauvan synnyttyä! Korvatulppien kanssa pohdin itsekin samaa, että herääkö niiden kanssa sitten, mutta itse ainakin säpsähdän hereille pienimmästäkin äännähdyksestä. En kyllä käyttänyt tulppia kuin pari kertaa, mutta kuitenkin. Kannattaa varmasti myös pohtia, että haluaako nukuttaa vauvaa viereen vai omaan sänkyyn, jos on muutenkin huono nukkuja. Oma sänky molemmille voi tuoda helpotusta äidille tuossa tilanteessa. Kukin toki tavallaan :)

Ja tervetuloa vielä uusille omastakin puolesta :flower:

... Mikäköhän on tilanne Nopposella? ...
 
kaz
Paljon tsemppejä nopposelle

Unettomuudesta
vauvan synnyttyä kärsin vasta useamman viikon päästä. Ja unettomuudella tarkoitan sitä, että en saanut unta jokaisen yösyötön jälkeen, koska ajattelin, että kohta vauva herää kuitenkin syömään. Kotiin tullessa vauvan kanssa oli kyllä ihan poikki, että helposti sai päiväuniakin nukuttua vauvan kanssa vaikka yleensä en päiväunia osaa nukkua. Muutenkin pelotti, että onko vauvalla kaikki kunnossa, että itselle kehittyi tapa, että piti kuulla vauvan unihuokaisu ennenkuin itse uskalsi nukahtaa ja jos ei heti itse nukahtanut, niin piti odottaa uusi huokaisu. 2,5 vuoden lapsettomuus vaati näin veronsa.

Lexiina Meillä oli esikoisen aikaan vaunujen edessä harso kiinnitettynä niillä kampaamoiden hain leuoilla eli sellaisilla vähän isommilla. Onhan yksi vaihtoehto myös liimata sellainen tarrapinta vaunuihin, joihin harso tarttuisi. Tarkoitan sellaista tarraa jota käytetään tarralenkkareissa ja vaatteissa.

Nonna83 Oletko miettinyt sitä, että liivinsuoja mahtuisi myös hyvin liiveihin ja imetysliivithän on tosi joustavia? Itsellä on ainoastaan triumphin liivejä. Viimeksi ostin vain kaarituettomia, mutta nyt sitten kävin viikolla prismassa ja huomasin kaarituelliset liivit olevan -30% niin ostin kahdet uudet. Liiviosastolla ei ollut enää kaarituellisia, joten liekkö poistuneet valikoimasta ja sen vuoksi alessa.

Vauvan kotiutumisvaatteet ajattelin pakata turvakaukaloon, jonka mies sitten tuo vauvanhakureissulla mukanaan. Viimeksi oli ihan liian isot vaatteet mukana, eikä kaikkia puettu, mutta onneksi oli syyskuu eikä vielä paukkupakkasia. Nythän sitä pakkasta sitten taitaa olla ihan riittävästi kotiin tullessa.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta nettiä selatessa olen kirjoittanut listaa puhelimen muistioon, että mitä otan mukaan. Viimeksi sairaalakassi oli lähes turha, kun olin pakannut tavarat vedettävään matkalaukkuun, joka oli niin painava, että en saanut sitä nostaa sektion vuoksi, joten se oli siellä nurkassa vain turhaan ellei mies sitten jotain sieltä antanut minulle. Tässä olisi minun lista, jos siitä olisi apua jollekin

Kosteusvoide
Hiusharja ja selvittelysuihke (pitkät hiukset)
Shampoo, hoitoaine ja suihkusaippua
Hammasharja ja tahna
Siteitä kotiintuloa varten
Ponnareita
Liivinsuojia
Trippimehuja, suklaata, lakritsia (edistää vatsan toimintaa) ja jtn suolaista
Villasukat
Kotiintulovaatteet
Kamera ja laturit kameralle ja puhelimelle
langaton handsfree (voi hoitaa vauvaa ja olla puhelimessa samaan aikaan, oli jo esikon aikaan todella kätevä. Suosittelen hankkimaan)
Silmäsuoja (viimeksi toinen äiti piti yölläkin valoja, tosin nukahti myös vaikka telkku oli päällä, eikä se ollut kovin hauskaa, koska kaukosäädin oli ainoastaan tämän toisen äidin käytössä, kun minua ei kiinnostanut televisio jostain syystä tippaakaan. En kyllä katsonut moneen kuukauteen telkkaria, kun esikoinen oli ihan pieni).
Meikkejä en sattuneesta syystä käyttänyt, eikä kotiinlähdön hetkelläkään edes paljoa kiinnostanut muu kuin kotiinpääsy.

Maidon luovutus olisi ihan jees. Mutta asutaan julkisen liikenteen ulottumattomissa, niin en ole edes miettinyt asiaa.

Imetysvaikeuksista Esikko sai sairaalassa luovutettua maitoa, koska minulla nousi maito vasta 4. päivänä sektiosta. Sitten vielä osastolla oli kaikilla niin kiire, että kukaan ei tullut neuvomaan imetyksessä. Kätilötkin pyyteli anteeksi, jota piti myös minun itse itkeä, kun olisin tarvinnut apua, mutta kukaan ei kerennyt. Sitten stressasin sitä, että nouseeko minulla maitoa ollenkaan ja sekin varmasti hidasti maidon nousua :'( No sitten maidon noustua sitä tulikin ihan suihkuamalla. Saunassa jos puristi itse rintaa niin maito lensi kaarella ja rinnat valuivat heti lämpimän suihkun alla. Osastolla rinnat pakkaantui, eikä lämmin suihku auttanut siellä yhtään. Ei vissiin olleet maitotiehyet vielä nänneissä auenneet, koska vanhemman kätilön käsinlypsy vasta tuotti tulosta. Itsehän en osannut lypsää käsin, eikä pumpullakaan irronnut mitään. Onneksi kotiin päästyä sauna oli pelastus, jonka jälkeen omalle pumpullekin irtosi maitoa, jota annettiin pullosta parin ekan viikon ajan, jonka jälkeen ei enää pullo edes kelvannut.

kaz 33+4
 
Taas tuli asiaa, mikä lie puheripuli nyt kun oon selviytynyt siitä univelkakoomasta. :D
Eli kaikille teille, joilla on tylsää, ja pitää tappaa aikaa pitkälti paikallaan ollen, ja miksei muillekin, joiden tarvitsee vielä ostella vauvalle vaatteita. Moni ehkä on näihin tutustunutkin, mutta mulle oli ihan uusi juttu. Siis Facebookin lastenvaate-kirppikset. Oon saanut tunteja, ellen jopa päiviäkin kulumaan selailemalla niissä vaatteita, ja oon tehnyt mielestäni tosi hyviä löytöjäkin. Esikoista kun odottelee ja kaikki pitää nyt ostaa, niin oon ihan kiitollinen kun porukka myy siellä tosi hyväkuntosia vaatteita halvalla pois, ja postissa lähettävät kotiin parissa päivässä. Näin mä oon haalinut jo n. 15 kpl bodyjä koossa 56-62 cm. Kaikki on ollut tosi hyväkuntoisia, ja oon maksanut niistä n. 2-5 €/kpl postareineen.

Kwaidan, oikein muistit, eli oon tässä tosiaan työttömänä ennen äippäloman alkua. Sikäli mukavaa, että ei oo tarvinnut murehtia sitä töissä jaksamista. Meillä vauva saa luvan nukkua omassa sängyssään alusta saakka, juurikin siksi että mä en ihan kokonaan menettäisi uniani. :) Ajattelin kuitenkin pitää vauvansängyn ihan oman sängyn laidassa kiinni, että vauvan saa siitä tarvittaessa nopeasti tissille. Olishan se perhesänkykin tavallaan ihana, mutta pitää ajatella tässä itseään. ;)

Toiveikas84 ihanaa kun teille on tulossa tommonen sänky! Mä oon kans kuumeisesti miettinyt mikä ensisängyksi pienelle. Todennäkösesti päällystän sen äitiyspakkauslaatikon jotenkin kivaksi, mutta haluaisin siihen vielä jotkut jalat tai jopa kehtojalakset..

Kiva muuten lukea teidän kertomuksia imetyksestä! Ensikertalaisena kun ei asiasta tiedä tuon taivaallista. Kiitos kun ootte jakaneet kokemuksianne.

Mä nyt ramppaan tässä koneella jatkuvasti kun niin malttamattomana odotan jotain tietoa siitä, onko meiän pinoon tullut eka vauva. :heart:

Nanna, edelleen 31+3

Lisäys:
Kaz, tosiaan, en ollut tullukaan ajatelleeksi, että se liivinsuoja pitää myös mahtua sinne liiviin. Pitääkin miettiä asiaa uudestaan nyt tältä pohjalta. :) Tosin aika säkeiltä ne b-kupit on mun rintavarustukselle vaikuttanut, että en tiiä olisko niistä suojistakaan tarpeeksi apua. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Nopposelle isot tsempit!! =)

Olen ollut pitkään vain taustalla lukemassa teidän muiden juttuja, mutta päivittäin käynyt!
Niin vain on aika kulunut että h-hetki lähestyy meillä kaikilla, näin jälkeenpäin ajatellen aika on mennyt nopeasti. =)
Itsellä odotus mennyt hyvin, kävin yksityisellä lääkärillä tarkistuttamassa että kaikki hyvin edellisellä viikolla kun täällä niin harvoin neuvola ja lääkäri, siellä oli kaikki hyvin, meille siis tulossa poika.
Kaikille maalismammoille oikein mukavaa viikonloppua!

Johnis ja spaiderman 33 + 5 (esikoisen antama nimi)=)
 
Nanna*83 meillä on ainakin synnytystapa-arvio vkolla 36 naistenklinikalla, eikä ole mikään riskiraskaus. Ensikertainen kyllä.. tiedä sitten. Siinä samassa tehdään se loppuraskauden lääkärikäynti mitä ei sitten erikseen ole enää neuvolassa. :)

Huuh, olin juuri ystävän ja koiran kanssa kahden tunnin kävelyllä ja kyllä alko loppulenkistä selkä ja nivuset huutamaan apua.. Meillä aina riistäytyy vähän käsistä nuo lenkkien pituudet. :D Mutta olipas vaan ihana auringonpaiste eikä liian kylmäkään.:) Nyt saa kyllä sitten loppuillan kärvistellä selkäkivuissa kotona sohvalla..

Pikku M 33+6
 
Nopposelle tsempit!! :heart:

Uusiakin tullut mukaan (nimet jo unohtui :ashamed: ) Tervetuloa!

Niin se maaliskuu sieltä vain lähenee kovaa vauhtia, ja vauvoja alkaa syntyä :)

(.) ei mitään uutta. vauvan vaatteet on valmiina pestyinä kaapissa muut onkin sitten laittamatta mutta onhan tässä aikaa vielä hyvin (tunne on ettei tämä vauva synny kun ihan la:n jälkeen vasta) :)


Mukavaa viikonloppua maalismammoille :flower:

Katjuliisa ja neljäsnapero 32+3
 
Pikku M Aijaa!! Kylläpäs vaihtelee sitten kaupungin sisälläkin käytännöt. Mulle ei ole neuvolassa puhuttu mitään synnytystapa-arviosta. Oon menossa Kättärille synnyttämään, ja mulla on tosiaan viikolla 36 vaan ihan normaali lääkärineuvola. Ja ensikertalainen olen myös. Hämmentävää.
 
Työt olis nyt pulkassa ja huomisesta alkaen olen virallisesti äitiyslomalla. Ihanaa, ettei tarvi enää istua tietokoneen ääressä yhtään kauempaa kun itse haluaa..

Nyt ruokaa lapsille ja sitten lököilemään pe-illan kuniaksi :)
 
kaz
Nanna83 Meillä on aina lääkärineuvolassa ultrattu. Tosin asunkin täällä reilusti pohjosemmassa. Omalla neuvolalääkärillä on siis varhaisultra, jossa katsotaan raskauden kesto nt-ultraa varten ja toinen viikolla 26. Synnärillä on nt ja rakenneultrat. Minulla tuo viikon 36 lääkäriultra on synnytystapa-arvio edellisen sektion ja rd:n vuoksi. Viimeksi selvisi tuossa viikon 36 ultrassa (rd synnytystapa-arvio) että vauva oli perätilassa. Silloin yritettiin kääntää, mutta eipä tyttö hievahtanutkaan. Minulla myös rh-neg, joten sain sen pistoksen käännösyrityksen jälkeen. Tosin tyttö myös rh neg, joten jos se ois tiedetty niin silloin ei olis tarvinnut tuota pistosta.
 
Nopposelle isot tsempit!:flower: onkohan pikkuinen jo syntynyt?:heart:

onpas tänne sadellut juttuja!:D meni pitkään lukiessa ja nyt en muista puoliakaan mitä kaikkea on tullut....

ihanaa ja haikeeta on kun alkaa meidänkin pino poksumaan...

pepper& typsy 31+3
 
Nopposelle tsemppiä, ihanaa, eka vauveli meidän porukasta!! Ite oon piipahtamassa vain taas, oon niin pudonnut koko palstalta kun on ollut kiirettä tän uuden kotimaan ja uuden bisneksen ja uuden kodin kanssa. Tänään kävin neuvolassa ja ei se paljon eronnut suomalaisesta, mitä nyt oli paljon kiireisempi tunnelma. Multa otettiin kaikki verinäytteet uusiksi, ilmeisesti eivät luota suomalaisiin tuloksiin kun eivät ymmärrä lukemaansa. Proteiinit oli yhdellä plussalla, eli vähemmän kuin ennen, Suomessa oli kaks plussaa. Painoa ei täällä seurata jostain syystä joten en tiiä ollenkaan paljonko on kiloja tullut. Sf-mitta oli 33.5, kätilön mielestä normaali viikkoihin nähden. Verenpaine oli normaalin rajoissa myös. Typy oli kääntynyt raivotarjontaan, joten tuntuu ainakin oikeen suunnan tietävän. Ens tiistaina mä menen sairaalalle lääkärin pakeille, josko sit siellä otettais kantaa siihen että millä viikoilla aletaan leikkaukseen. Oon yrittänyt kaiken tän uuden keskellä hankkia tarvittavia tavaroita vauvalle mutta paljon puuttuu vielä, samoin en ole ehtinyt pesemään vauvan vaatteitakaan viel, josko ens viikon jälkeen helpottais kun päästään alottamaan toi bisnes ihan oikeesti ja alkaa jonkinlainen rytmi muodostumaan tähän elämään.

Mä oon nyt aika toivoton taas ottamaan kantaa mihinkään täällä kirjotettuun kun tekstiä on sivutolkulla, joten pahoitteluni viestin omanapaisuudesta TAAS. Lukemassa kyllä käyn aina kun on ylimäärästä aikaa, nyt varmaan tulee useemminkin käytyä kun alkaa vauvojakin putkahtelemaan ihmisten ilmoille. Näillä näpyttelyillä päätän tällä kerralla. Voimia kaikille supistelijoille ja lepäilijöille, kohta alkaa loppusuora häämöttää!!!


 
Kiva, että taustailijat ovat nyt aktivoituneet. Ehkä sitten äitiyslomien myötä mammoilla on enemmän aikaa kirjoitella. Ihana jännittää porukalla Nopposen tilannetta :heart: ! Mä veikkaan, että sieltä tulee eka vauva tähän pinoon, koska mitään ei kuulu. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Maidon luovutuksesta sen verran vielä, ettei siitä saadut rahat vaikuta tukiin tai en edes tajunnut ilmoittaa minnekään.

(.) Kävin tuossa hetki sitten päivystyksessä. Nyt kohdunkaulaa 1,4cm. Sisä- ja ulkosuu suljettuja. Vähiin käy. Kortisoneista puhuttiin, mutta siihen ei päädytty. En tiedä miksi. Vielä tämän viikon aikana voivat antaa, jos on tarve. Ma lääkäriaikaa ei peruttu eli sitten taas uudet kuulumiset.
 
Tervetuloa taas uudet, jee jee:heart:

Mie kävin diabeteshoitajalla ja lääkärillä. Sain vihdoin selkeät ohjeet noihin insuliineihin, nyt saatan saada ne jopa natsaamaan! Kohdunkaulassa ei ollu tapahtunu hirveesti. Kaulaa jäljellä 1,5 cm ultralla ja kohdunsuu oli kiinni. Rauhallisesti käski ottamaan vielä kaks viikkoa. Kysyin hädissäni, että saanko mie ollenkaan synnyttää alakautta, niin alko nauraa vaan tää naislääkäri :D Sano, että ei ole mitään syytä olettaa että joutusin sektioon. Mutta käynnistys on kuulemma lähes varma, jos ei sitten viikolla 37 itsestään käynnisty. Kuulemma ei missään tapauksessa LA päästetä, sillon 37 viikolla ruvetaan tosiaan miettimään käynnistelyä jos itsestään ei lähde tulemaan. Sanoinkin miehelle että muutaman viikon päästä alkaa sellaset panotalkoot, ettei oo kuunaan nähty -keskeytetään hommat vaan siivoomista ja saunaa varten! Eli kolme viikkoa ja meidänkin Paavoa jo saa ruveta tosissaan häätämään pihalle. Oi, autuutta, kun ei ole niin kamala huoli nyt rinnan päällä.
Kahden viikon päästä on kokoarvio vielä, selventää tilannetta sitten entisestään.

Ihanaa, oon jotenkin lakannu haaveilemasta synnytyksestä, niin nyt sain taas motivaatiota sitä ruveta miettimään. Ostin jo sairaalakassiin aromaattisen hierontaöljyn ja kattelin cd-levyjä vähän. Muuten kassi onkin pakattu. Synnytysmekkokin miulla on pakattuna.

Nanna mie oon huutanu käytettynä hillittömästi noita kestovaippoja, kun ovat niin halpoja ja kuulemma käytetty imee paremmin? Ja unipussin teinkin jo yhden, tosinsiinä miulla on se alasauma kiinni ja neppari hartioissa, eli toisin päin vaan. Nyt on yhestä kevytvanupuvusta tekeillä toinen. Ihana on ommella kaikkee ja puuhailla! Vinkittele vaan ja kaikki muutkin mitä tulee mieleen niin saa jotain uusia ideoita, kun tuntuu että iteltä loppuu kesken :D

Te ootte ihania :heart:

PS. oon miettiny että oonko mie maaliskuun mussukka-addikti? Jos monta kertaa päivässä täällä käyn ja aina tänne pitää tulla kuulumiset ekana kertomaan jne. Vai annetaaks meile anteeksi tällanen pieni nettiriippuvuus kun me ollaan kaikki raskaushulluja? :LOL:

Nippa ja Paavo 33+6
 
  • Tykkää
Reactions: Tiipula ja Nanna*83

Yhteistyössä