*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Tammikuussa

Nallu Mulla ainakin vessassa käydessä isommalla hädällä tuntuu kauhee paineen tunne alapäässä, en ees kunnolla uskalla pönnäillä, ku tuntuu, että kohta räjähtää :D

Posteljooni Sun toka synnytys ei oo kestoltaan päätä huimannu :D

Pesänrakennusvietistä En oikein tiedä onko tää sitä vai onko vaan sitä kun kevät lähestyy ja on uus koti mitä laitella, ehkä molempia :D

candlelight ja Sahi Teilläkinkin nopsat synnytykset :D Teidänhän pitää olla jo sairaalan ovella, kun synnytys käynnistyy, että kerkeette saliin asti ;)

Meillä mies jännittää myös. ei ehkä synnytystä vaan miten pärjätään ja miten osataan hoitaa taas niin pientä vauvaa :D Kyllä se tänään puhu, että synnytyskin on alkanu jännittään. Ihania nuo miehet :heart:

Nopponen Ei varmasti oo enää pitkästi, että saatte oman pikkuisen syliin, oisko pari viikkoa? Ajatella, taidat olla ensimmäinen joka vauvautuu meidän pinosta tai ainakin ihan ekojen joukossa :heart: Nyt vaan jaksat muutaman viikon vielä sinnitellä, ku oot näin pitkään jaksanu. Varmasti jo tympii koko lepäily, mut nyt voi kohta varmasti jo kahden käden sormilla alkaa laskeen päiviä. Tsemppiä!! :hug:

greentea mulla oli samallalailla lyhentyny, sano vaan, että ota 4vkoa rauhassa. Seksi ja raskaat siivoilut kiellettyjä. En kuitenkaan omalla kohdalla usko ennen aikaiseen synnytykseen, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Toiset voi mennä yliajalle vaikka kaula ois kokonaan lyhentyny tässä vaiheessa. Otahan sääkin kuitenkin vähän rauhallisemmin ja lepäile ku mahdollista :)

bingo mulla on sama juttu, että ei toi normimäärä magnesiumia auta mitään, tosin en oo uskaltanu annostakaan nostaa :/

dania täälä aivastellessa tosiaan saa myös pidätellä, ettei pääse lirut housuun. Mulla on ihan äärettömän huonot lantionpohjalihakset.. Lirahtaa kyllä tosi helposti, jos rakko on täys ja yhtään pihtaan pissalle menoa :ashamed:
Rahan menosta sen verran, että meillä on kans ihan hirveitä laskuja nytte, tosin vakutuusmaksuja pukkaa ihan järkyttäviä määriä. Nytkin laskuja odottamassa arviolta noin 1000e:lla :O

Viime yönä heräsin taas puol 5 aikaan enkä saanu unta puoleen toista tuntiin :headwall: Noh, onneks aamulla nukuttiin tytön kanssa melkeen yheksään, mutta silti on ollu kauhee väsy koko päivän. ihanaa ku aurinko on alkanu näyttäytyyn melkeenpä päivittäin. Piristää kummasta ja saa mielen jo niin keväiseksi :)
 
Nopponen: Hyvä kun sait nukuttua! Ja jännä toi seksi juttu, mä luin kerran et seksi vois käynnistää synnytyksen mut et sillon se olis jo muutenki käynnistymäs. Olikohan oksitosiini syynä..

Miehen jännittämisestä kyseltiin. Täällä ei mies jännitä tai tunnu pahemmin miettivän. Kerran kysyin että eikö sitä jännitä tää elämänmuutos niin kuulemma ei. On sen tyyline mies joka ei turhia mieti, ei siis sillä että nää vauva asiat turhia olis :)

Pesänrakennusviettiä ehkä? Aina tykänny sisustaa. Ja eilen oli siivouspäivä. Yks ilta tyhjäsin yhden hyllyn mis oli mun vaatteet sekasi, ja jätin sen tyhjäks vauvaa varten. Eilen oli pakko ostaa sellanen tiikerilelukaari, siis lelukaari mikä on niinku pehmotiikeri :D Aion myös pestä vauvan vaatteita tässä. Ostin ihan herkkäihosen pesuaineen ja huuhteluaineen, ihan noin varmuuden vuoksi. Jos vauva sattuiski olemaan herkkäihonen. Eihän sitä koskaan tiedä?

Tänään haettiin vaunut, jotka saatiin ilmaseks miehen kummisedältä. Ne on miehen serkun vanhat, jotai 14-15 vuotta. Aloin sit siellä miettiä et olisko kuitenki pitäny vaan ostaa jotku uudemmat ja hienommat kun kuitenki enemmänki lapsia haluttas. Myös haju oli tunkkanen/varaston hajunen ja toivon et se nyt tuulettamal lähtee. Kaikkia kangasosia ei voinu ees pestä ja ne mitkä ehdin pestä nii tuntuu et hajua jäi :( Voi itku! Ja oon herkkä tollasille, oireilen jo tääl hiukan. Huomena ostetaan ihan uus turvakaukalo, koska se on mun mielest järkevintä just tuon takia ku eka vasta tulossa ja enemmänki lapsia halutaan, niin menee sitte seuraavillakin.

Kohdunkaula oli mulla 31+1 muistaakseni 4 cm. Ultralla katottii ja sisätutkimus oli kans sillon. Pehmentyny se oli kuulemma sillon vähä mut kuulemma niinku kuuluukin niillä viikoil.

Epi no delphinen synnytysharjoitusvälinettä en ajatellu ostaa. En edes tienny että tollasia on!

Hiukset oon värjänny kahdesti raskauden aikana. Nyt ens maanantaina taas, mies maksaa mulle kampaajan synttärilahjaks. En oo ikinä ees käyny kampaajalla. No sujuvammin se varmasti tän kuontalon värjää ku mä. En kovin haluais kemikaaleja täs raskausaikana niin käytellä. Mut sanottiinha neuvolaski et voi värjää kunhan ei kovin tiheeseen.

Itseäni ei toi imetys jännitä. On sellane asia mistä en tajua mitään, onnistuu tai ei onnistu.. Sit sen näkee. Kuulin et se kuulemma sattuu alkuun. Saas nähä mitä siit tulee, nytkää en kestä et nännei puristellaa ku ne on ollu nii arat raskausaikana. Sit pitäs viel opetella kai joku lypsäminenki, kaikkea kans.

Omppu ja vauva "eilen" tiistaina poks 34
 
Öitä vaan kaikille!

Täällä ois yks kukkuja.. Käytiin ulkona syömässä ja šehän sitten kostautuu pahalla närästyksellä.. Argh!!:mad:

Kiva kun olette jakaneet noita synnytyskertoomuksia! Kiva lukea niitä näin noviisina! Ja tietenkin kaikki imetykseen liittyvä kiinnostaa kovasti minuakin. Toivon todella, että se onnistuisi. Mutta pitää varmaan hyväksyä, että se ei ole ihan itsestään selvää, että onnistuu.

Miehen mukana olo- muo nauratti kun mies pari päivää sitten kysyi, että osaanko sanoa, että milloin se vauva tulee, kun pitäisi töissä vähän järjestellä asioita, että hän voi sitten olla poissa. Sanoin, että eiköhän se yleensä ole pari viikkoa ennen ja jälkeen lasketun ajan kun beibiä odotetaan tulevaksi. Siihen se sitten totesi, että pakkohan mun olisi jotakin tuntea vaikka esim viikkoa/ muutamia päiviä etukäteen.. En nyt sitten osannut ohjeistaa häntä, että milloin meidän pieni olisi tulossa :LOL:

( . ) tänne ei mitään kummempaa kuin närästys jatkuu entisellään, muksun liikkeet alkavat olemaan suht kivuliaita ja oma liikkuminenkin alkaa olemaan tuskaisaa. Kyllä alkais jo riittämään tämä. Huoh- ei onneksi ihan enää ikuisuutta H- hetkeen :) onneks on sentään nyt loma alkanut niinä ei tarvitse töihin enää raahautua! Yritän kuitenkin jonkun verran liikkua päivittäin, ettei ihan jämähtäisi paikoilleen.. Eilenkin tein lenkin ihan noin puolen kilometrin päähän kahvilaan ja takaisin.. Sillähän se kunto kohenee- hah!

Josko taas yrittäisi lähteä yrittämään nukkumista...

Rena ja poju 34+0 POKS :)
 
Joopa jooo... ei niin hyvä fiilis tälle aamua sit vaihteeksi... :( Koko yö menyt kukkuessa ja pyöriessä ku alamahaa kiviti ja kirraili... Panadolikaan mitään auttanu... Aamulla alko sit suppaileen silleen vähä kipeestikin jo... 2h ja aina tasan 14min välein. Nyt onneksi rauhoittui jo mut koko maha on ihan arka ja kovettuu heti ku vähä käppäilee... : / Pitänee ottaa extra rauhallisesti tänään ettei lähtö ihan viel kuitenkaan tulis.

Sellaista täältä...

Mä muuten kans alkanu lukeen tuota helmikuisten pinoa ku omakin vauva ihan varmana helmikuussa sit syntyy... Siellä jo monta nyyttiä tullut. :) Toivottavasti silti saisin pysyä vauvautumisen jälkeenkin tässä meidän porukassa ku koko raskausajan teihin "tutustunu"... vaikka näyttää et en ihan maaliskuinen sit olekaan... :)

Nopponen 34+4
 
Nopponen hyvää mieltä lähetän täältä sinne, pysytään positiivisena! Onneks supparit loppu ja tilanne rauhoittu!

Meillä oli eilen synnytysvalmennus. Oli kiva nähä sairaalan tilat ja pääsi nyt fiilikseen et hei, oikeesti tää syntyy ihan pian ja pääsee elämään normaalisti oman kehonsa kanssa!

Uloshan se meidänkin jättiläisvauva tulee, sektiolla, käynnistettyna tai luonnollisesti -mutta ulos se saadaan! :LOL:

Nippa ja pallo-Paavo 33+4
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83 ja Pikku M
Onpa mennyt taas aikaa ennen kuin sain itseäni niskasta kiinni ja kirjoittamaan... Kiva on ollut lukea silti muiden kuulumisia! Kiitos teille enemmän jaksavaisille! Ihmeellistä, että osa varmaankin saa vauvan syliinsä jo ennen kuin minulla alkaa edes äitiysloma helmikuun puolivälissä!

Nopponen: tsemppiä ja jaksamista tuon rauhallisesti ottamisen kanssa!!!

Omppulimu: mua saattais kyllä kanssa tuollaiset vaunut hieman epäilyttää, mutta muistelen kyllä että tuollaisen ummehtuneen hajun poistoon löytyy kyllä netistä kaikenlaisia kikkoja. Etikka vois ehkä vielä hajua pois? Hometta taisi poistaa piimä, mutta hometta sun vaunuissa ei kai toivottavasti ollut kuitenkaan? Ja sitten jos liikaa epäilyttää, niin käytettyjä tosi hyväkuntoisia vaunuja löytyy netistä hyvään hintaan, että ei täysin uusia vaunuja välttämättä tarvi silti hommata... Ja kyllähän moni käyttää vaunuja jotka on 70-luvulta tai vieläkin vanhempia, joten ei se ikä aina kaikkea kerro, vaan se miten niitä on säilytetty ja huollettu... Mutta en tiedä uskaltaisinko kovin tuoksahtavia vaunuja enää käyttää päivittäin.

Kantoliinoista täällä on keskusteltu ja mitään omia kokemuksia en voi vielä kertoa kun ensimmäinen meille vasta tulossa, mutta lähipiiriä seuraillen on liinat ja kantoreput vaikuttaneet niin käteviltä, että meille on tullut hommailtua jo kaikenlaista. ;) Yksi liina on odottamassa tuolla (pitäis sitten vaan opetella joskus sitomaan sitä, mutta toivon kyllä veljen vaimolta apua siinä) ja sitten veljen perheeltä saamme myös manduca-repun jota olen päässyt joskus heidät lastensa kanssa kokeilemaankin (kuten myös heidän vanhempaa ergo-reppuaan) ja ne on vaikuttaneet tosi käteviltä ja tuota manducaa kun saa käyttää jo ihan pienenkin kanssa niin se kiinnostaa siksikin. Ja siksi, ettei tarvi mitään ihmeellisiä sidontoja opetella! :D Mutta sitten kun netistä löytyi halvalla käytettynä, niin meille lähti kokeeksi myös tällainen
Bumbaumel Sling kantoliina 100% luomupuuvillaa
Saa sitten nähdä millainen tuo on käytössä... :)

Ja myös täällä lirahtelee joskus housuun kun aivastaa tai muuten joutuu ponnistamaan... varsinkin jos rakko on liian täynnä. :(

Mulla jotenkin on ollut niin helppo raskaus, että suurin vaiva on se, että nyt poikkeuksellisesti tunnun keräävän kaikki töissä kiertävät flunssat itselleni, kun yleensä välttelen ne suurimmaksi osaksi. Viimeksi jouluna oli flunssassa ja se ehti juuri ja juuri parantua ja eilen iski taas! Joten tänään taas kotona lepäilemässä, jos vaikka se menis tällä kertaa vähän nopeammmin ohi eikä kestäis ihan kolmea viikkoa!!! Ärsyttää vaan kun töissä olis miljoona asiaa hoidettavana vielä ennen kuin äippäloma kolmen ja puolen viikon päästä alkaa. Ja lauantaikin olisi ollut töitä ja nyt pitää sitten ehkä hommata lääkärintodistus sitä varten, kun en välttämättä ole lauantaina vielä kunnossa kiertelemään koko päivää messuilla. :( (En tiedä olinko hullu alunperinkin kun ajattelin jaksavani... mutta eipä tässä suurempia vaivoja kyllä ole ollutkaan).

Selkä on nyt hieman jo alkanut vaivata kun töissä pitää kiipeillä portaita ja kävellä edestakaisin, mutta onneksi sitten saa myös istua aika paljon jos tuntuu siltä. Ja liitoskivutkin kai jo hieman vaivaavat ja lantio ei pidä kiertoliikkeistä lainkaan.... Mutta tosi pientä teidän monen muun vaivoihin verrattuna. Mutta ehkä siksikin pitäis nuo messut jättää väliin...

Ja aina tää allekirjoitus unohtuu:
Nuska 31+3
 
Viimeksi muokattu:
Alisa täällä sama juttu painontunteen kanssa. Välillä sitä tulee ja välillä ei. Silti aina toivon pääseväni nopeasti pois vessasta, kun ahdistaa koko ajatuskin.

Mies ei ole sanonut mitään synnytykseen liittyen. Luulen, että sitä ainakin jonkin verran jännittää, mutta tuskin se on asiaa kauheasti ajatellut. Siitä huolimatta, että uskon vauvan olevan maailmassa 3 viikon sisään.

Pesänrakennusviettiä voisi olla, mutta taidan alkaa tekemään enemmän siihen liittyviä juttuja, kun vauva on syntynyt. En ole jaksanut rasittaa miestä monilla asioilla, joten taitavat jäädä mun kontolle, kunhan pääsen tekemään juttut.

Synnytysharjoitusvälineet sinällään kiinnostavat, mutta eivät varmaan tässä tapauksessa ole suositeltavia. Olen kuitenkin lukenut muista tavoista valmistautua synnytykseen ja niitä aion toteutta.

Nallu millaisia uutisia sait polilta?

Kantoliinaa olen minäkin miettinyt, mutta sellaista ei vielä ole. Mä kanssa jonkun muun tapaan edelleen arvon, selviäisikö kesällä 2,5v pelkällä seisomalaudalla. Voisin toisinaan laittaa esikon rattaisiin ja ottaa vauvan kantoliinaan. Mun kokemus kantoliinasta ym. on vähäinen. Esikoinen viihtyi hyvin lattialla, joten ei tarvinnut paljon kanniskella.

Sisätutkimuksen tekeminen on mullakin välillä sattunut. Riippuu usein lääkäristä eli jännitänkö vai en. Täytyy kuitenkin sanoa, että vauvan pään ollessa alhaalla tuntemukset ovat pahentuneet. Ei tunnu kivalta, kun osuvat vauvan päähän.

Kohdunkaulan pituutta mulla on katsottu varmaan 15 kertaa tässä raskaudessa ja aina se on mitattu käsin ja ultralla alakautta. Käsin saadaan usein lyhyempi mitta. Mulla yleensä reippaasti lyhyempi.

Verensokerit ovat mulla jo jonkin aikaa aamupainotteisesti laskenut alle 4. Olen joutunut lyhentämään yöunia, jotta saisin pidettyä yli 4. Sinällään ihan ok, mutta rasittavinta on se, että yöunista tulee tosi huonot. Tarvitsen pitkät yöunet, vähintään 10h. Nytkin olen aivan tööt, kun nukuin 7h, söin ja nukuin 1h. Onneks voin nukkua päiväunia, mutta ei se ole sama asia. Muutama viikko pitäisi jaksaa.

Huomaa, että loppu lähenee, kun en oikein jaksaisi tehdä mitään makuullaan. Eilen yritin keksiä jotain uutta ajanvietettä, jos sen ansioista aika menisi nopeammin. Olen nyt alkanut miettiä tarjoiluja nimiäisiin. Tilailen netistä tarvittavia välineitä. Eilinen päivä menikin ihan kivasti niitä etsiskellessä.

(.) Väsymyksen lisäksi kärsin edelleen jonkin verran supistuksista. Ilmeisesti ainakin kova vessahätä saa napakoita, menkkamaisia supistuksia aikaiseksi. Onneksi niitä edelleen tulee vain alle 5 päivässä. Ovat kuitenkin aiempia pidempiä. En ole jaksanut kellottaa, koska se pahentaisi tilannetta. Lääkäriin en ole edelleenkään mennyt, koska supistuksia tulee vähän ja sisätutkimus voi pahentaa tilannetta.

Minx ja huomenna poks 34
 
Hei Minx ja muut kellä on tylsää! Mie ostin vuosia sitten selaisen Muumin Kuka lohduttaisi nyytiä -palapelin ja nyt kun ei saa kovin liikuskella, niin aloin sitä kokoamaan. Ajattelin tehdä siitä vauvan pinniksen päälle taulun. Ja kuluu aikaa mukavasti, ostan seuraavaks jonkun 5000 palan palapelin..
 
Heipä hei. Täällä yksi maaliskuun odottaja ilmottautuu. Muissa ketjuissa on erittäin hiljaista, joten ihanaa että löysin tänne!!
Rv 32 menossa, kolmas tyttö olis tulossa ja synnytyssairaala joko Hyvinkää tai Naistenklinikka.
Saikulla ollut 6 kk alusta asti kovien supistelujen vuoksi. Enää 2 pv ja lääkärin kehoituksesta varhennetulle äitiyslomalle lauantaina ;)
Etappi tuokin!! Ensin oli toiveena päästä 30 viikolle ja nyt saada 32 loppuun ja seuraavaksi varmann 34 ja sit ei enää estellä. kerran olen jo ollut sairaalassa makaamassa ja sain supistuksenestolääkkeet, jotka auttoivat.
Viime viikolla tuli sit reilu tunnin 3-5 min välein ja sellaisia missä kiroilin jo ahkerasti ja ravasin ympäri huushollia. Kävin sit lääkärin luona ja ultralla katsottuna kohdunkaulaa oli 2cm ja sormelle auki. Kohdunsuu pehmeä.
levossa olen siis ollut ja täytyy sanoa, että taidan laittaa sohvan myyntiin kunhan nyytti syntyy. Sen verran on tässä tullut maattua, etten haluais mokomaa enää nähdäkään ;D
Masumitta oli viime viikolla neuvolassa 25, eli pikkuinen. Vauva on ollut rt jo ainakin vk 25 alkaen ja nyt oli jo laskeutunutkin alas. Pylly on just ja just tossa navan kohdalla. Siihen saa somasti kahvikupin laitettua ;)
Liikkua en siis ole saanut moneen kk enkä oikein olis pystynytkään. Pienikin kävely käynnisti supistelut ja nyt niitä tulee jo ihan levossakin säännöllisinä monta tuntiakin. Ei vaan kunnon rutistavia, joten sohvaa pidän selässäni edelleen.
Itse olen painoa saanut 10kg tähän mennessä. Istun kuin tatti, syön enkä liiku..
Mut se nyt on pieni murhe. Olen 174cm pitkä ja painoa on nyt 69 kg. Eli ihan normaalilta näytän mielestäni. Toki, kai näihin reisiin ja pyllyyn on vaan tottunut!! Vyötärö on ed. kapea, takaapäin ei arvais että vauva on masussa, varsinkin kun on laskeutunut.
Ed. synnytykset on kestäneet 6.5h ja 4.5h ja olivat ihanat!! ponnistusvaiheet 20 min ja toisesta 6min. Tosin kuopus syntyi 35+6 .
Huomenna on taas lääkäri ja jos tilanne ei ole edennyt, näillä mennään hissuksiin.
Eiköhän tässä tullut esittäydyttyä koko ajan edestä ;)
 
nopposelle jaksamisia lepäilyyn, toivottovasti ei uusiudu supparit enää.:hug:

pesänrakennus viettiä ei ole iskenyt tässä odotuksessa... liekö sit rahan tiukkuus vaiko tilaongelmat syynä, huoneet vaa loppuu kesken, pitäis saada rempattua meidän makkari kaheks huoneeks...

hiusten värjäystä pitäis jaksaa, olen pari kertaa raskauden aikana värjännyt mut nyt on taas haalistunut väri pois, pitäis myös päästä kampaajalla käymään ku tykkään lyhyistä hiuksista nii eihän se kauaa kestä kun kasvavat muodottomiks mut en ole jaksanut panostaa, olis jo korkee aika tehä niille jotain.

närästys on alkanut olla ihan kaamea iltaisin, nyt on muutman illan polttanut hirveesti kurkkua, melkein yrjöt lentänyt, ei mukavaa ollenkaan...|O

miehen jännittäminen juu, ei kyl enää jännittele kun on jo monta lasta mut muistan hyvin kun esikoisen kaa lähti kotona ne vedet ja mies oli vallannut wc:n silloin ja mun piti päästä sinne, jalat ristis seisoin eteises ja sanoin toiselle et vedet lähti pitää päästä sinne, mies tulee vauhdilla ulos vessast ja alkaa hokee et pitää lähtee sairaalaan, samal ramppas ympäri kämppää... shokkitilanne raukkaparalle!:D

tokan lapsen kaa taas meni ihan päin vastoin, alkoi supistukset yöllä, kolmen mais yritin saada miehen hereille suppareiden lomassa et pitää lähtee sairaalaan nii toinen vaa vastaa joo, joo ja käntää kylkee sekä jatkaa kuorsausta! sain kyl monta anteekspyyntöö kun sain vihdoin ja viimein sen hereille!:D

kolmas meni jo hyvin kun vedet lähti yöllä nii se siivoili mun jälkiä sekä seuras vointiani.;)

kiitos nuska83 kun laitoit linkin tuosta kantoliinasta!:)
olen itekin miettinyt noita reppuja/ liinoja nyt kun tulee tosiaan nii pienellä ikäerolla ja kesällä varsinkin kun tykkää liikkua ympäriinsä nii vois olla kätevää tuollainen kun toinen taas menee vaunuis... ja mä en osaa mitään härpäkkeitä alkaa sitomaan sen suuremmin eikä varmaan olis kärsivällisyyttäkään nii toi vaikuttaa tosi yksinkertaiselta mut silti näyttää et pikkusella on tosi hyvä olla myös siinä, pitääpi tutustuu tuollaiseen tarkemmin.:)

omas tilas ei nyt oo mitään erikoisempaa, harkkasuppareita on alkanut olee vähän väliä joka vaikeuttaa tän pikkuisen hoitamista ja järkyttävä väsymys painaa jatkuvasti vaik on saanut nukuttua ihan hyvin... loma perheestä tekis hyvää!:p

pepper& typsy 31+1
 
Tervetuloa Zuza ja Könkkä!

Nopponen voimia viimeisiin viikkoihin. Hyvin sinä jaksat, vaikka aina ei tunnukaan siltä. Vaikka olet jo noin pitkällä, niin huonojakin hetkiä mahtuu ikävä kyllä mukaan. Mä palailen alempana omaan tilanteeseeni. Saa nähdä ollaanko me ekat synnyttäjät. Meidän ihkaomat vauvamme ovat kohta täällä :heart:

Kiitti Nippa vinkistä. Olen tämän päivän katsellut netistä leivonnaisia nimiäisiin ja siihen saan hyvin ajankulumaan. Muutakin nimiäisiin liittyvää tässä suunnittelen, kuten kutsukortteja. Pidetään tuo sun idea kuitenkin mielessä.

Zuzu ei ole sinunkaan raskautesi ollut helppo. Täältä meitä jo pitkään vuodelevossa olevia on muutamia. Minä yksi heistä. Raskasta on, mutta sen arvoista. Välietappien avulla pääsee hyvin eteenpäin. Onko sinulla epäilty kohdunkaulan heikkoutta, kun yksi keskonen ennestään ja nyt tämä tilanne? Diagnoosia ei tosin anneta herkästi. Tsemppiä seuraavaan etappiin ja loppusuoralle.

(.) Mä sain tänään ajan lankojen poistoon. Olen aivan täpinöissäni. Kohta tämä loppuu ja me saadaan vihdoinkin nähdä vauva :heart: Synnytys saattaa suurella todennäköisyydellä käynnistyä toimenpiteen myötä. Aika on pe 8.2 eli siihen on enää kaksi viikkoa. Mun veikkaus on, että vauva syntyy 9.2, jos ei jopa silloin 8. päivä. Ihan ei täysiaikaiseksi asti päästäis, mutta lähelle. Fiilis on mahtava!

Minx 33+6
 
Tervetuloa uusille!

Könkkänä meillä on Emmaljungan Duo Edget sport-rungolla ja olleet enemmän ja vähemmän kovassa käytössä kahdella lapsella jo yhteensä neljä vuotta ja edelleen ovat oikein hyvässä kunnossa vielä tälle kolmannellekin, eli suosittelen. Ja niillä on menty niin kaduilla, sorateillä kuin metsäpoluillakin. Muutaman kerran on renkaiden sisäkumeja pitänyt vaihtaa, mutta niin varmaan kaikissa ilmakumirenkailla varustetuissa vaunuissa välillä joutuu. Seisomalauta meillä myös on näissä, ja sekin ollut ihan toimiva ratkaisu lyhyemmillä vaunumatkoilla kahden kanssa.

Imetysliiveistä olikin keskustelua tuossa muutama sivu takaperin. Voi olla vaikea etukäteen ennustaa, minkä kokoiset liivit on lopulta sopivat, ja itse olen ainakin aiemmilla kerroilla ostanut alkuun vain jotkut edulliset liivit sekä joustavamman imetystopin ja hankkinut parempia liivejä sitten, kun imetys on päässyt alkuun. Ja vaikka normaalisti käytän ainoastaan kaarituellisia rintsikoita, kaikki imetysliivit on olleet kaarettomia.

Soonfab, varmaan oli enemmän kiinni kätilöstä kuin sairaalasta, että rutiinieppari esikoisen synnytyksessä tehtiin. Ja sitä ei tosiaankaan ehdotettu/kysytty, vaan kätilö ilmoitti, että nyt leikkaan. Toisen synnytkinkin eri sairaalassa, eikä silloin edes ehdotettu.

(.) Vauva on liikkunut parina päivänä todella vilkkaasti ja välillä tuntuu ihan kipeältäkin liikkeet. Vähän vaikea yrittää istua paikoillaan töissä, kun toinen möyryää niin kovasti.

Piikunen 30+4
 
Tervetuloa Zuza ja Könkkänä!

Minx ja Nopponen Teillähän alkaa olla tosiaan viime hetket käsillä! Olette varmaan ensimmäiset tässä ketjussa jotka saa vaavit syliin, ihanaa! :)

Nuska Minäkin kattelin tuollasta kantopussukkaa eka mut päädyin sit kuitenkin tavalliseen kantoliinaan kun siihen saa vähän useempaan asentoon vauvan enkä raskinut ostaa montaa erilaista.

Seisomalautaa en oo vielä hankkinu. Kävelen aika pitkällä askeleella ja luulen et kompastelisin vähän väliä siihen. Mut äkkiähän tuon netistä tilaa jos tuntuu et tarvii.

(.) Tänään on sit viimenen työpäivä, sit alkais äippäloma! Haikee fiilis oli esikoinen viedä viimestä kertaa päiväkotiin, on niin ihanat hoitotädit siellä. Kyllä siinä tais silmä kostua itse kullakin... :)

Särö ja Jalo 34+5
 
Hei vaan!

Täällä mennä porskutetaan entiseen malliin eteenpäin. Mulla on jo aika äitiyslomalainen olo, kun en oo tehnyt enää sijaisuuksia nyt tammikuussa, vaan ollut esikoisen (2 1/2 v) kanssa kotona työttömänä. Eipä kyllä sijaisuuksia hirveemminen oo ollut nyt tarjollakaan.

Kantoliinastaon ollut paljon puhetta. Mulla oli esikoisen kanssa trikoinen pitkä liina, joka oli kyllä ihana. Trikoisen kanssa oli musta helppo harjoitella kun antoi niin hvyin myöten.Tiukkuuden oppi kokeilemalla. Nyt aattellin et vois vielä ahkerammin liinailla kuin ekan kanssa. Manducakin meillä on, mutta esikoinen ei siinä oikein viihtynyt ja ainakin itse koin melkein mahdottomaksi laittaa ne takarenksut kiinni itse, kun taas liinan saa hyvin viritettyä itsekin. Netistä löytyy tosi hyviä liinailuohjeita ja musta niistä pääsee aika nopeasti jyvälle, kun vaan alkaa kokeilla. :) Omat suosikit oli muistaakseni kietaisukehto ihan pienellä ja sitten vähän isommalla kietaisuristi. Kyllähän se liina tosiaan lämmittää (riippuu tosi matskusta), eli sekä vauva että äiti (tai) isä pärjää kyllä normaalia kevyemmällä vaatetuksella! Kantoliinakanavan kotisivut

Tervetuloa uusille! Uusista könkkänä kyselit nimenantojuhlista. Meillä esikoisen juhlissa oli perheet ja lapsen "kummit". tehtiin miehen kanssa lämpimät ruoat(possun filee, kermaperunat, kanttarellikastike, rivieran kasvispaistos, salaatit yms.) ja lisäksi juotiin kakkukahvit. Ohjelmana oli ensisijaisesti vauvaan tutustumista ja vauvan sylittelyä. Lisäksi tehtiin yhdessä juhlaväen kanssa ristikko, minkä ratkaisuna oli vauvan tuleva nimi. Ristikon kysymykset liittyivät ihmisiin, jotka olivat tilaisuudessa paikalla sekä vauvaan. Esim. "Kuka sai tietää vauvan tulosta ensimmäisenä" yms. Lisäksi miehen sisko ja veli esittivät mun toivomuksesta Anna Puun mestaripiirroksen:heart: Ai niin ja luumupuu käytiin istuttamassa vauvalle ulkona. Ja kummeille olin askarrellut "kummitodistukset", jossa luki, mitä ei kristilliseltä kummilta odotamme. Yksi kummeista oli silloin toisella puolella maailmaa ja häneen otimme koko juhlaväen voimin yhteyttä skypellä.Tosi mukavat ja rennot juhlat oli kyllä.:)

Synnytys oli mullakin aika nopea. En kyllä muista mikä papereihin merkattu aika on, mut itsestä tuntui et nopeasti oli ohi, Kipeät supistukset alkoivat vuorokausi ennen varsinaista h-hetkeä, mut niistä välittämättä yritin hoitaa viime hetken asioita, kuten mansikoiden metsästystä Prismasta...Hyllyjen välissä aina puhaltelin,kun supistus tuli. Mulla ois hajonnut pää, jos oisin heti ensimmäisestä kipeästä jäänyt kotiin kuuntelemaan oloa. Lisäyksenä vielä, et mulla nää ensimmäiset kipeät oli vielä hyvin siedettäviä, mikä mahdollisti kaikenlaisen touhuamisen vaikka silloin tällöin supistikin.Vasta just ennen epiduraalia muistan et kipu oli aivan jäätävää, eikä paljoo mansikat käyneet mielessä enää siinä vaiheessa....

Illalla mies oli pelaamassa frisbeegolfia ja itse olin sanonut, että jos haluaa niin voihan poiketa terassillakin yhdellä pelien jälkeen pitkästä aikaa...Joskus iltakympin aikaan soittelin, et ehkä sun kannattaakin jättää oluset väliin ja tulla pikkuhiljaa kotiin. Tässäkin vaiheessa sanoin, että ei mikään kiire kuitenkaan. Puoli kahdelta oltiinkin menossa jo sairaalaan. Sairaalassa meni kaksi tuntia, joista ponnistukseen 10 min ja muru oli rinnalla. Ihana synnytys, tosin epiduraalista jäi vähän huonot muistot, kun sen johdosta selkä oli omituisen tuntuinen vielä vuoden päästä synnytyksestä.

Kovasti voimia kaikille kivuista tai supistuksista kärsiville. Ihanaa, miten hyvillä viikoilla me jo ollaankaan!:)

Triida ja Milli 32+?
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Könkkänä ja Zuza! Upeeta että vieläkin saadaan lisää porukkaa, meillä on ihan törkeen hyvä porukka täällä!

Turvotus. Sormuksen otin pois tänään. Hyi, näytän ihan Jabba the Hutilta.

Jabba The Hutt.jpg photo - Jesse Hernandez photos at pbase.com

Hei, millasia ajatuksia teillä on lapsivuodelahjasta? Että odotatteko saavanne lahjan synnytyksen jälkeen ja mitä te toivotte? Me ollaan kelattu, että miun sormukseen (sileä valkokultainen) upotettais joku vaaleansininen kivi. Voi vaan olla että sormus on niin kaponen ettei siihen mitään saa...
 
Tervetuloa uusille ja tsemiä vuodelevossa olijoille ja muillekki! Sulla könkkänä näköjää sama sairaala ku mulla :)

Nuska: Joo ei noissa hometta tietääkseni. Mut sellane ummehtunu haju just että varastossa on ollu. Kyllä vähä on sellane olo et ei olis ehk pitäny ottaakkaa noita, kun kuitenki enemmä niitä lapsia halutaan jne. Mut se meni nyt näin :( Mut mites jos etikkaa hajunpoistoon käyttää nii eikös sit kaikki haise sen jälkeen etikalle? :D Täytyy toivoa et tuuletus auttais. Ja tota "kupua" ei saanu ees pestyä eikä kopasta noita reunaverhoiluja mitälie.

(.) Mietin jos olisin käyny kävelyllä ja läheisessä liikkeessä ostamassa lankaa ja neulonu itelleni ajankuluks jotai. Mulla ei oo kovin hyvät neulomistaidot joten en lapselle osais mitää tehä. Mut en mä nyt viittikkä mihinkää lähteä, oli ikävät alapäävihlomiset tos aiemmi :|
 
Lapsivuodelahjasta...koko termi on mulle aivan uusi!:D Eli en saanut mitään esikoisen kohdalla(tai no herkkuja ja kukkakimpun:heart:), enkä odota mitään lahjuksia nytkään. Mut aivan ihanaa ois, jos jotain yllärinä saisin. Mieheni tuntien, ei tuu tapahtumaan.... Parasta ois ehkä joku lahjakortti kotisiivoukseen tai ruokapalveluun :LOL: Tai sitten joku hieronta tms..
 
omppulimu: Jos et litratolkulla sitä etikkaa siihen lotraa, niin ei se etikalta ala tuoksumaan. Tai heti kosteana vielä varmasti, mutta se haju haihtuu kyllä ja vie samalla muita hajuja mukanaan. Kannattaa googlata lisää. Meillä on käyttetty etikkaa huuhteluaineena esim. miehen pahanhajuisten lenkkivaatteiden pesussa (siis ihan pesukoneessa). ;)
 
Heippa kaikille.. :) Enhän mä pysy teidän mukana kun käyn harvemmin välillä.. :) No vastaan kaikkeen mihin pystyn jatkossa.. ;)

Täällä siis omassa olossa ei kauheasti muutoksia.. Supistukset tuntuu lisääntyvän aika hyvin.. No en ota niistä niin isoa stressiä koska ihan juuri ollaan yli 35 viikkoa niin jotenkin turvallisin mielin otan supistuksia vastaan. Neuvolakin oli eilen ja kaikki oli ok.. sf-mitta nyt oli 36cm eli aika iso :) Eihän tässä nyt oikein muuta kuin ruvetaan odottamaan pikku hiljaa ekoja vauvoja maailmaan.. ;) Älkää unohtako minnuu vaikka en aina kerkiäkkään tulla kirjoittelemaan.. :)

mam ja risbe 34+5... Kohta poksuu taas.. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas pitkästä aikaa =)

Lukemassa käyn usein, mutta kirjotettua tulee harvemmin =(

kantoliinoista Meillä on esikoisen jäljiltä trikoinen liina, jota aion tämänkin kanssa käyttää =) Tarkotus olisi myös itse tehdä neliöliina tai kantoreppu..

pesänrakennusvietti voi kyllä.. Pinnasänky ja lipasto vaatteille on koottuna, vaatteita pestynä lipastoon. Kestovaippoja olen nyt ruvennu hommaamaan pienessä koossa, esikoisen jäljiltä kun on vasta m kokoisena. Sisävaippoja ja villahousuja pitäisi tehdä itse, kunhan saa aikaiseksi =)

Tuplavaunut ois nytten hankittuine, emma merkkiset, odottaa vain että haetaan ne meille tutuilta =)
Ja nuo meidän teutoniat pitäisi myydä. Päätettiin että säilytetään nykyisistä ainoastaan matkarattaat odottamaan että esikoinen kävelee itse.

Nukkuminen on yhtä tuskaa. Selkä ja lantio on hirveän kipeä, kylkeä ei meinaa saada käännettyä. Ja vessassa joutuu ravaamaan 2h välein :/

synnytyksen kesto esikoisen kohdalla meni lapsivesi pe illalla, su iltapäivällä alko säännölliset supistukset, 12h on merkitty synnytyksen kestoksi, tosin ponnistusvaiheen alettua yritettiin pari kertaa imukupilla jonka jälkeen mentiin hätäsektioon, eli olisi voinut olla hiukan pidempi jos olisi alakautta syntynyt.
¨
Viikon päästä taas ultraamaan arpea ja kokoarvioon. Saas nähä miten käy.. Vaikuttaako vieläkin isolta, ja onko perätilassa vieläkin.

Santzuu 31+0
 
Voisikos kokeneemmat mammat vähän avittaa:

kuinka paljon pitäisi olla nuita vaatteita ihan pienelle (eli siis koot 50-56 cm), että pääsis hyvin alkuun ilma, että pitäisi olla joka hetki vaatteita pesemässä? Tarkoitan siis vaatekertaa (esim. 1 potkari, tai body+housut kombi, yms.). Musta tuntuu, että meillä olis liian vähän niitä, mutten osaa yhtään ajatella montako olisi hyvä, muttei liikaa...

Sitten toinen juttu- ajellaanko sairalassa alapään karvat vai onko se vain sektioon mennessä? Itse en voi sietää ajon jälkeistä kutinaa ja paiseita niin mieluummin käyn sokeroitavana etu käteen. Nyt on pakko myös sanoa, että on pieni viidakko päässyt syntymään parin viimeisen kuukauden aikana..:ashamed:

Rena ja Poju 34+0
 

Yhteistyössä