*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Syyskuussa

Joku kysyi sitä mun nt-ultran lukemaa se oli alle 2mm, vähän täpärästi tosin. Verikokeiden tuloksista ei ole tietoa, ovatko edes nykyisessä kaupungissa, voivat olla vielä jossain välillä seikkailemassa. Tänään oli töissä haipakkaa eikä mitään mahkua päästä pirauttamaan neuvolaan puhelinaikaan, huomenna uusi yritys :(.

Mietin tässä tarvikkeiden hankintaa, vaunuja ja turvakaukaloa olen seuraillut mm. tori.fi ja muilta kirppispalstoilta. Tosin voi olla, että maalisvauvalle ehtii ostaa vielä tammikuun alesta kaiken jos ei tule ennen aikojaan maailmaan. Seurailen ilmoja silti, jos osuu perfect match käytettynä kohdalle.

Hinnat tuottavat päänvaivaa ja siksi kysynkin kokeneempien neuvoja. Joku myi 40e hintaan 8v vanhaa kaukaloa, mun mielestä noin vanhaksi kallis. (Täällä on yksi muksukirppis eivätkä ota 5v vanhempia kaukaloita edes myyntiin.) Yhdistelmävaunut 4,5v ikäiset oli 220e, eikä sade/hyttyssuojia mukana eli ne olisi pitänyt hommata erikseen. Aika kalliilta tuntui tuokin, jos uudet saa suojineen n.300e tammikuussa malliston vaihtuessa, olen myös nähnyt myynnissä "arvostetumpia merkkiyhdistelmiä" joissa kaikki vermeet on tallella ja hinta 200e luokkaa.

Harmi kun täällä meidän lähellä tuntuu olevan huonosti kierrätyshenkistä porukkaa! Kotopaikkakunnalla on kirppispalstojen tarjonta paljon parempi! Täällä tuntuu olevan myynnissä vanhaa tavaraa kalliiseen hintaan... Pienen paikkakunnan iloja ;).

Niittyvilla 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Niittyvilla, mä en lähtisi ostamaan 8 vuotta vanhaa kaukaloa. 8 vuodessa muoviosat kyllä jo haurastuvat enkä pidä moista kauhean turvallisena.

Täällä Helsingissä on kyllä todella helppo harrastaa kierrätystä ja hankkia hyväkuntoisia tuotteita edullisesti vähän käytettyinä. Siitä plussat tälle kaupungille. Plussat myöskin siitä että neuvolan typykkä soitti mulle vielä viiden jälkeen tänään ja kertoi, että ainoastaan se eka arvo sokerirasituksessa oli liian korkea, joten ruokavalio riittää toistaiseksi.

Tikuliina ja tyyppi 12+3
 
omppulimu Ihan hyvin voi syödä, noin pieni määrä ei varmasti vaikuta mihinkään. Ja luultavammin konjakki on laitettu kakkuun ennen kypsentämistä jolloin alkoholi palaa pois. Enemmän on varmaan d-vitamiinissa (tipoissa) alkoholia ;)
 
Niittyvilla, mä en lähtisi ostamaan 8 vuotta vanhaa kaukaloa. 8 vuodessa muoviosat kyllä jo haurastuvat enkä pidä moista kauhean turvallisena.
Näinpä! Kummastuttaa, että 8v kaukaloa joku viitsii myydä ja vieläpä ihan hyvään hintaan... Noh, ei se ole tyhmä joka pyytää vaan pitää olla itse tosi tarkkana.

Harmi kun meillä ei ole ketään kaveria / sukulaista jonka käytettyjä kamoja ostaa, niin että tietäisi miten vanhaa tavara on ja millaisella käytöllä ollut. Kaveripiirin 30+ ikäiset jakaantunut kahtia: osalla parikymppisenä tehdyt jo kouluikäiset lapset ja vauvatarvikkeet on myyty ajat sitten. Osalla pieni lapsi / lapsia ja lisää suunnitteilla, eli eivät tarvikkeista vielä luovu.

Omppulimu mä söisin ihan huoletta. Kyse on todella pienestä määrästä, kakku lienee vain kostutettu konjakilla :).

Lapsivakuutus on mietinnässä, täytyisi vertailla eri yhtiöitä ja ottaa asioista vielä tarkemmin selvää. Kyllähän se olisi varmasti tarpeellinen. Kaverilla on, todella näppärää kun on voinut varata ajan Mehiläiseen samalle illalle eikä ole tarvinnut kipeän muksun kanssa jonottaa päivystyksessä. Heillä käyntejä on kertynyt aika paljon vieläpä, joten vakuutus on kyllä kannattanut.
 
lenkkari Sulla on tuo sokerirasitus todennäköisesti sitten rv 26-28 aikana :) Kumma kyllä ettei siitä ole sulle mitään mainittu jo neuvolassa. Mulle ainakin heti ensimmäisellä kerralla tuosta kerrottiin ja viime kerralla varmistettiin että täytyy mennä myös rv12-16 aikanakin.

Omppulimu Kyllä voit huoletta kakkua syödä :) Monesti noissa saatetaan käyttää pelkkää esanssia joten prosentteja ei ole lainkaan.

Vauvavakuutus Tarkoitus olisi vauvalle ottaa vakuutus kuten esikoisellakin on. On meillä ollut ehdoton kun tykätään varata yksityiselle aika niin että pääsee melkein heti kun tarve vaatii.

Niittyvilla Onpas kyllä kallis turvakaukalo ollakseen kahdeksan vuotta vanha. Itse en myöskään ostaisi yli viisi vuotta vanhaa turvakaukaloa. Se ei sitten mene enää vakuutuksenkaan piikkiin jos jotain tapahtuu. Toivottavasti tulee joku hyvä ja edullinen yksilö vastaan kirpparipalstoilla :)

(.) Täällä voi kyllä puhua että on alkanut se seesteinen keskiraskaus :) Väsymystä nyt toki vielä riittää mutta välillä jopa hetkeksi unohtuu että on edes raskaana. Sokerirasitusaika ois nyt varattuna 27.9 ja samalla kontrolloin noi kilpirauhasarvotkin.

Noista neuvolakäynneistä kun on ollut paljon puhetta niin itsellä on ainakin samalla tavalla kuin esikoisestakin. Ensimmäinen oli silloin rv 7+, neuvolalääkäri 11+, ultra 12+ ja seuraava neuvola on 16+. Eli alkuun kuukauden välein, sitten 2 vko:n välein ja lopuksi viikottain/2krt viikossa. Ihan hyvät välit minusta ja jos jokin asia askarruttaa niin aina voi soittaa sinne :)

Toiveikas84 & papu 12+6 :heart:
 
Lapsi -ja vauvavakuutukset
Mie myin ja olin muutenkin vakuutusten kanssa tekemisissä muutaman vuoden tässä ennen kun jatkoin taas opintoja. Vauvavakuutus pitää muistaa ottaa (yleensä) kolme kuukautta ennen laskettua aikaa ja lapsivakuutuksen voi ottaa aikaisintaan kahden kuukauden ikäisenä. Vauvavakuutus/odotusajanvakuutus korvaa mm. synnynnäisiä sairauksia ja vauvalle muutaman kuukauden ikään mennessä sattuneet vahingot (sairaudet). Lapsivakuutus on sitten se, josta korvataan myöhemmin tulevia sairauksia ja tapaturmia hoitokuluineen ja siinä on sitten yleensä omavastuu hoitokulujen osalta.
Itse en ajatellut ottaa vakuutusta, en koe sitä tarpeelliseksi. Ymmärrän kyllä että moni kokee!

Sellaista halusin kysyä että onko teillä ollut näillä viikoilla vielä välillä sellaisia vihlovia kipuja alavatsassa? Olin äsken saunassa ja vihlaisi ikävästi kohdun seudulta, ei hirveän kovaa, eikä todella mitään verenvuotoa ole tai muuta. Että kuulostaako normaalilta teistä? Kuten varmaan me kaikki, oon vähän vainoharhainen asian kanssa itse..

Nippatäti ja toukkanen 14+4
 
Kiitos vastauksista kakkuasiaan! Ensiodottaja on ihan pihalla ja pidän tietysti nollatoleranssia. En ole syönyt esim pannacottaa missä on käytetty alkoholia, enkä ostanut 0,5% "alkoholitonta" valkoviiniä.

Vihlovista kivuista, ehkä, ainaki jotain kipuja ja juilimisia on.

15+1
 
Onpas tullut taas paljon juttua! :)

Ruokahalu on taas normalisoitunut, herkkuja kyllä tekee mieli mut yritän vähän kontrolloida ettei tulis ongelmia niiden sokereiden kanssa.

Vauva/lapsivakuutus otetaan tulokkaalle niin kuin on esikoisellakin, on ollut hyödyllinen kun täällä päin saa ainakin päivystykseen jonottaa useita tunteja. Yksityiselle saa aina ajan samalle päivälle ainakin täällä päin. Lähivakuutuksesta otettiin, omavastuu oli jotain reilu 50€ eli jo toinen käynti (esim. korvakontrolli) korvataan melkein kokonaan ja tapaturmissa ei ole omavastuuta ollenkaan. Parisataa vuodessahan se maksaa mutta jos käy joka tapauksessa yksityisellä niin kannattaa kyllä olla. Saa sieltä aina vuoden aikana sen vakuutuksen hinnan takaisin.

Turvakaukalo Itse ostin kaverilta 3,5 vuotta vanhan telakallisen kaukalon satasella. Pidin hintaa hieman tyyriinä mutta hän antoi vielä leluja kaupan päälle.

Neuvolakäynnit Täällä päin on sama tahti neuvolakäynneissä kuin sinulla Toiveikas84. Minusta ihan sopiva.

Nippatäti Nuo kuulostavat ihan repäisykivuilta, minulla on ollut niitä alkuraskaudesta mutta nyt helpottaneet. Inhottavalta tuntuvat mutta ovat ymmärtääkseni vaarattomia.

Kävin maanantaina sokerirasituskokeessa ja se meni ihan hyvin. Tällä kertaa ei tullut sitä hirveen huonoo oloa kun sokeri kuohahti vereen odotustilassa. Ensi tiistaina on sit neuvola, jossa kuulen "tuomion", alkaako taas sokereiden mittailu. Odotan muutenkin käyntiä ihan kieli pitkällä et saa kuulla sydänäänet, välillä iskee epäusko et onko siellä mahassa mitään kun vähäisetkin oireet on hävinneet ja liikkeitä ei oo nyt tuntunut. Mutta yks ilta koko alamaha meni kovaks et jonkin sortin supistus siis. Ja kävellessä alkaa tuntumaan sama pistos mahassa kuin esikoista odottaessa et ihan normaalit tuntemukset. Neuvolassa myös kuulen riskiluvut mutta niistä en oo huolissaan koska olisivat kuulema soittaneet heti jos niissä ois ollu jotain.

Esikoinenkin on alkanu vähän tajuamaan et mahassa on vauva ja antaa pusuja mahalle ja "peittelee" paidalla. Eilen kysyin mitä äidin mahassa on niin vastasi kirkkaalla äänellä "poika!" Et saa nähdä pitääkö minun tyttöolo paikkaansa... ;)

Särö 15+5 (Apuva! Kohta taas poksuu! :) )
 
Ruokahalu vaihtelee aika paljon. Välillä ei tee mieli juuri mitään ja välillä on koko ajan nälkä. Aamusin ei tekis mieli syödä mitään, mutta sitten päivällä on ihan kauhea nälkä. Syön kyllä suht vähän, mutta en tän enempää normaalistikaan syö. Mut vauva ottaa ne ravintoaineet kyllä äidistä sitten jos ei muuten saa! Eli itseltähän se lähinnä on pois.

Väsymys on aika kova. Heräilen yöllä monta kertaa ja usein ilman syytä.. Vauva varmaan valmistelee yöheräämisiin jo :)

Vakuutus varmaan otetaan ennen syntymää Tapiolasta, jossa on meidän kaikki vakuutukset. En yhtään muista kuinka paljon ennen la:ta se piti ottaa?

Niittyvilla Suositusten mukaan ei kannata käyttää yli 5v vanhaa kaukaloa ja kaukalo pitää myös olla kolaroimaton (käytetyissä on aina riski, ettei myyjä ole rehellinen). Vaunujen hintaan vaikuttaa paljon myös merkki ja käytetyissä tietysti kuinka paljon niitä on käytetty.

14+4
 
Ruokahalu on aika hyvä. Esim. pitsaa ym en voi tällä hetkellä syödä ollenkaan, pelkkä ajatus yököttää. Kaikki kunnon kotiruoat, etenkin keitot on ihan pop. Musta se oikeastaan vaan hyvä näin, eipähän tule syötyä roskaruokaa.

Vakuutusta oon kyllä ajatellut. Esikoiselle en ottanut aikanaan mutta hän onkin ollut hyvin terve, ensimmäisen kerran sairasti yhtään mitään vajaa kaksivuotiaana. Sitä kun ei voi tietää, tuleeko tälle toiselle jotain niin parempihan se olisi varautua kun sitten katua.

Alkoholi nollalinjaa kyllä pidän, että yhtään en juo. Mutta kyllä sacherkakkua uskaltaa syödä, siinä ei juurikaan promilleja ole. Mun työhön kuuluu ajoittainen viinien, oluiden ym. maistelu (teräviä ei maistella). Se on siis sellaista, että otetaan pieni hörppy suuhun, purskutellaan ja sylkäistään pois. Keskustelin siitä nla:ssa ja sanottiin, että se on niin pientä mitä limakalvoilta voi imeytyä, että vähän uskaltaa tätä tehdä. Ainahan toki on turvallisempaa, että kieltäytyy maistelusta. Näitä koulutuksia missä maistellaan tuotteita meillä ei ole kuitenkaan kovin usein.

Sokerirasitus on mulla joskus rv 26, näin ainakin sanottiin neuvolassa. Varmaan selkiää seuraavalla käynnillä lisää.

Vihlovia kipuja tulee joskus jos nousee liian nopeasti ylös tai tekee yllättävän liikkeen. Ovat ihan normaaleja kohdun kasvukipuja.

(.) Ei mitään kovin ihmeellistä. Nyt taas töihin ja esikko kouluun! Iltapäivälle olisi kamalasti hommaa kun tytön synttärit on viikonloppuna ja pitää tehdä hänelle Angry Birds -kakku. Sokerimassamuovailutalkoot siis. :)

CandleLight ja toukka 15+4
 
Aurinkoiset Huomenet!

Sokerirasitus on minulla 24.9.15+ ja seuraava vielä 25+. Viime raskaudessa se eka arvo oli rajoilla ja jouduin sitten sen takia mittailemaan sokereita. Toivotaan,nyt että ei tarviis...

Turvakaukalo on ensiksikin noin vanha ja toiseksi kalliskin ja itse en noin vanhaa ostaisi. Huuto.Netissä ja Tori.fi:ssä on ollut suht uusia ja edullisesti. Telakallinen ajateltiin ostaa,vaikuttaa näppärältä. Viimeksi oli ihan normi vöillä laitettava.
Vaunutkin pitää hankkia. Kuopukselle ostettiin vuonna 2005 uutena Boran vaunut ja en tykännyt niistä yhtään,myytiin ne sitten kaverille,kun ei enää niitä tarvittu. Ensivaikutelma vaunuista oli hyvä,mutta käytössä ei sitten enää olleetkaan kovin hyvät. Todennäköisesti käytettynä tullaan vaunut ostamaan,Emmaljungaa olen ajatellut ja ne on uutena sen verran kalliita,että siksi käytettynä ostetaan. Ellei sitten alennuksesta satu löytämään.

Vakuutusta ei varmaankaan oteta,ei ole aiemminkaan ollut,mutta saa nähdä miten mieli muuttuu.

Nyt täytyy lähteä käyttämään koirat ulkona ja samalla saattelemaan tuota ekaluokkalaista koululle. Mukavaa päivän jatkoa kaikille! =)

Jemimi ja Nötterö 13+3
 
Viimeksi muokattu:
Syksyistä loppuviikkoa!

Olen seuraillut palstaa päivittäin, mutta itse kirjoittanut viimeksi heinäkuussa. Eilen oli nt-ultra ja sen myötä uskaltaudun itsekin kirjoittamaan. Toisin sanoen kaikki oli masussa oikein hyvin; pieni köllötteli tyytyväisenä ja kovasti etsi itselleen optimaalista lepäilyasentoa. Mukavuudenhaluinen mussukka kenties tulossa?:)

Oloista Oon selvinnyt tosi vähillä oloilla. Välillä pientä yökötystä, mut pahin on pysynyt poissa kun oon syönyt välillä vähän väkisinkin. Uskon myös, että liikkuminen on jonkin verran helpottanut oloa. Esikoisen kohdalla annoin itselleni luvan olla väsynyt ja liikkuminen jäi tosi minimiin ekaksi 12 vkoksi. Nyt oon yrittänyt käydä salilla/jumpassa väh 3 krt vkossa. Ai niin, joku kirjoitti joskus aikaa sitten, että pitä jättää pian salilla ylätalja pois. Miksiköhän? Mulla oli ylätalja yksi viimeisimmistä liikkeistä mitä salilla tein ihan loppumetreille asti... Ajattelin, et raaskisiko teettää raskausajan saliohjelman, mut taidan yrittää väkertää sen itse ja tarkistutan sit miehellä niin säästyypä nekin rahat:)

Ruokahalu on ja aika iso onkin.... Mut yritän pitää syömiset kohtuudessa. Painoa on tullut tähän mennessä kilon verran, mikä on varsin ok. Saa nähdä noudattaako painon nousu samaa linjaa kuin viime raskaudessa: suurin painonnousu tapahtuikin ennen puoliväliä! Loppuajasta painoa tuli tosi vähän, eikä masun ympäryskään kasvanut juuri lainkaan loppumetreillä.

Turvakaukalo meillä on esikoisen jäljiltä. Brion primo, jota en kyllä ehkä ihan ekana suosittelis pienen kokonsa vuoksi. Meillä tosin oli sen verran kirppunen tyttö, et ihan hyvin mahtui siihen kokonaisen vuoden ajan. Kavereilla se oli vähän aikaa sitten lainassa ja potra poika piti siirtää istuimeen jo 4 kk iässä...eli aika lyhytikäinen kaukalo voi olla, jos on isompi vauva.

Vakuutus meillä oli esikoisen kohdalla Pohjolasta, mut nyt ei kyllä oteta. Oli niin pirun kallis, et sillä rahalla saa käydä jo useamman kerran yksityisellä lääkärillä. Toki voi olla, et nyt kun ei oteta, tulis sitten tarpeeseen, mut sitten toivotaan vaan parasta, et julkinenkin terveydenhoito toimii.

Alkoholia en toki varsinaisesti juo, mutta saatan pienen suullisen maistaa, jos miehellä on joku uutuusolut tms. Kun kakun nään, en edes ehdi miettiä mitään alkoholijuttuja, kun olen sen jo parempiin suihin pistellyt:ashamed: Ja lähestulkoon ainahan näissä leivoksissa ei edes alkoholia ole vaan se maku ainakin mun ymmäryksen mukaan:)

Neuvolakäynneistä Mulla oli eka joskus 8+? ja toinen parin vkon päästä. Ihan sopivasti mun mielestä. Mielenkiintoinen neuvolatäti. Sanoi mm. että pitkään aikaan ei ole ollut mitään sykerajasuosituksia raskaana oleville. Hmmmm? Itse en sykettä hirveesti tarkkaile, mut en ehkä kuitenkaan tekis pitkäkestoista urheilusuoritusta, jossa sykkeet pysyy koko ajan korkealla etenkään loppuraskaudesta.Edellisessä raskaudessa olin loppuvaiheessa aika aktiivinen ja kätilö epäili, että tämä vaikutti siihen, että raskauden loppupuolella sikiön paino ei ollut juurikaan noussut. Kätilön kehoituksesta aloin ottaa rennommin ja kontrolliultrassa kasvu oli taas mennyt eteenpäin. Kovin ruipelona tuo hitusen alle 3 kiloinen neiti silti syntyi.

Toinen asia, mitä terkkari sanoi, että tuorejuustoja, jotka on tehty pastoroidusta maidosta, saa ilman muuta syödä..Hmmmm tähänkin... Aika erilaista tietoa muualta löytyy, enkä edelleenkään aio tuorejuustoa tarkoituksenmukaisesti popsia. En nyt ihan supertarkka ole ja jos satun ostamaan sämpylän, jossa tuorejuustoa on, todnäk sen suuhuni pistäisin. Mut silti ihmetytti hieman tän terkkarin kommentoinnit.

Mut nyt tavaroita pakkailemaan mummilareissua varten ja sitten vähän liikkeelle. Aurinkoista päivää!

Triida ja Milli 12+6
 
Nal
Hei kaikille!

Yhdyn Triidaan..keskustelua on tullut seurailtua päivittäin, mutta olen kirjoittanut viimeksi elokuussa. Ihana lukea muiden kuulumisia ja mietintöjä raskauden kulusta. Meillä laskettu aika muuttui: Nal 4.3 1.lapsi TYKS (toivottavasti onnistuin laittamaan punaisella). Mitään hankintoja ei uudelle perheen jäsenelle ole vielä tehty ja vakuutus ollaan ehdottomasti ottamassa. Mites teillä muilla odottajilla vauvan liikkeet? Joko olette tunteneet ja missä kohtaa masussa. Itse kovin odotan liikkeiden tuntemista, välillä nipistelyä ylävatsassa, mutta jos kohtu tällä hetkellä sijaitsee suunillee navan korkeudella *huokaus*. Jatkan siis odottelua...

Nal & "Tirriäinen" 15+4
 
Miten teillä on kohtu jo niin ylhäällä? Itse tunnen selvästi kohdun rajan ja sinne napaan on vielä matkaa kymmenisen senttiä! :0
Juuri tänään mietin että miulla on maha ollut todella alhaalla jokaisessa raskaudessa. Oln kyllä pitkäselkäinen ja vyötärö on korkealla.

14+4
 
Heippa Triida!
Tottahan liikkeen puolesta sitä ylätaljaa voisi tehdä ihan loppuun, mutta miun salilla on siinä se reisi/maha-tyyny niin valtava, että jo nyt alkaa hiertämään kiinni :LOL: Tekisin itekin sitä mielelläni, kun se niin paljon vähentää jo ihan niska-hartia-särkyä, mihin on taipumusta.
Meillä ei neuvolassa myöskään osattu sanoa muuta kun "sen voi tehdä mitä jaksaa ja mikä tuntuu hyvältä".. Muuten ihan hyvä neuvo, mutta kun itsellä esimerkiksi tuntuu nimenomaan hyvältä nimenomaan intervallit ja anaerobiset pätkät ja toki pitempiaikainen aerobinen liikunta. Oon kanssa käsittäny että raskauden puolivälin jälkeen olis hyvä ainakin pitempiaikainen korkea syke ja anaerobinen harjoittelu pitäis jättää pois. Sikiön hapensaanti sykkeen noustessa korkeaksi on ilmeisesti pienempää.

Miun mies on kova sali-ihminen ja on tehny miulle ohjelman, jota sitten oon muokannut tässä raskauden alkaessa. Ehdottomasti jos on varaa, kannattaa siihen saliohjelmaan panostaa!
 
Heissan!

Täällä kans yks, jonka kirjottelut on jääny vähemmälle. Tämä ei oo ollu mitenkään tarkotuksenmukasta. Jostain syystä sitä on vaan niin vaikea alkaa kirjottamaan, mistälie johtuu. Ja toisekseen, joku osaa aina lukea mun ajatukset. :D aina kun joku asia on mieltä painanu, niin täällä onki just joku muu kyselly samasta asiasta. :D

Oma olo on ollu viimeaikoina tosi hyvä. Pahoivointi on tainnu jättää mut ihan kokonaan rauhaan. *koputtaa puuta* :) Ruokahalukin on palannut takasi. Välillä tosin tuntuu että onkohan se niin hyvä asia! :kieh: Herkut kyllä maistuu taas entiseen tapaan. Jonkinmoisia juilimisia ja kipuiluja esiintyy välillä, mutta oon aatellu että ne kuuluu asiaan. Kyse ku ei oo mistään kovista kivuista eikä vuotoja tai muita oireita oo ollu. Maha on nyt viimeaikoina ruennu pullahtaan näkyville. Kovin iso se ei edelleenkään oo. Omasta mielestä olo on lähinnä semmonen että kesällä on tullu syötyä muutama makkara liikaa. :kieh: Mies jo kovasti kyselee että miksen vois käyttää tiukempia paitoja. :) Nyt pitäski sitte rueta hommaileen jonkunäkösiä mammapöksyjä ym. Kaikki normaalit vaatteet on vielä tähän asti menny päälle. :)

Neuvolakäynnit täällä on ollu niin että mulla oli sillon 8+ se eka neuvola, 11+ oli sitte nt-ultra ja nyt ens viikolla, eli 16+, ois sitte eka lääkärinneuvola. Että toiset on kyllä kuulostanu käyvän useemminki..

Haluaisinki kuulla muuten teiltä joilla kokemusta on jo ennestään, että minkämerkkisiä/laisia turvakaukaloita, yhdistelmävaunuja yms. suosittelette. Täällä ku esikoista ootellaan niin kaikki vinkit otetaan innolla vastaan!

Hanskius 16+0 pokspoks! :heart:
(mihin tämä aika meneee.... :O)
 
Viimeksi muokattu:
nippatäti Niin joo aivan, nyt ymmärrän!:) Mulla mies on liikunnanohjaaja ja aiemmin työskennellyt nimenomaan kuntosalilla, joten osanee kattoo sen puolen, et tuleeko kaikki lihasryhmät suht monipuolisesti huomioitua. Itse raskauden aikana liikkumisesta sillä ei oo juurikaan tietoa, mut tän puolen tiiän taas itse lähinnä sitä kautta, et mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei. Ainut on, et sellaselta kuntosaliohjaajalta, joka on itse ollut raskaana, vois saada jotain sellasta vinkkiä, mitä ei tuu itse ajatelleeksi. Mutta jos nyt alkuun teki omaa settiä ja vaikka myöhemmin panostas ohjelmaan:)

APUA. Tunnin päästä pitäs olla tytön kanssa bussissa menossa keskustaan ja siitä junalle. Vielä on tyttö hoidossa, tavarat sikinsokin, ruoat hellalla ja äiteellä käymättä suihkussa. Ai mikä kiire??.....

Triida ja Milli 12+6
 
Kellään kokemuksia tuotteesta Bio-Oil?

Bio-Oil 60 ml - Verkkosivuapteekki.fi - Apteekkipalvelut verkossa

Itselläni on alkanut huolestuttamaan vatsassani olevan leikkausarven venyminen.
Seuraava kuva ei ole omasta vatsastani, mutta "tikkaukset" ovat tismalleen samanlaiset kuin itselläni oli endometrioosileikkauksen jälkeen ja jatkuvat häpykarvoitukseen saakka.
Aijaa.com - 10897681

Leikkauksesta tulee kyllä kuluneeksi jo 3v, mutta silti pelottaa ajatus, että arpi "repeää". Arpi on nyt jo venynyt melkein sentin levyiseksi, joten kuinkahan paljon tuo mahtaa kestää venymistä...
Luultavasti pelkoni on ihan turha, mutta jos venymiseen on olemassa apua, niin miksipä en turvautuisi siihen? :)

Sintu74 & masukki 15+1
 
Viimeksi muokattu:
Kohtu tuntuu kädellä koittaessa aika selkeesti ja sillon kun rakko on täynnä niin se on yllättävän lähellä napaa :eek: taas joku jättivauva tulossa? :D Maha tietysti on kasvanut myös sen takia kun kohtu työntää muita elimiä ylöspäin jne.

Bio-oilista ei ole kokemusta. Voisihan sitä kokeilla kun esikoisesta tuli aika paljon raskausarpia. Sillon rasvasin päivittäin jollain rasvaisella perusvoiteella, suihkun jälkeen käytin vauvaöljyä tai ceridalia(kirjoitinkohan oikein) ja silloin tällöin myös etanavoidetta. Mulla ei mitkään rasvailut auttanu arpiin vaikka aloitin jo hyvissä ajoin ennen mahan kasvua. Mä en usko, että voiteet voi ehkäistä arpia vaan arpien muodostuminen on kudostyypistä kiinni. Tietysti noi voiteet voi auttaa jo vanhoja arpia joustamaan.

14+5
 
Hanskius Meillä oli esikoisella Brion Kombit vaunuina ja muuten olivat ihan hyvät käytössä mutta jousitus mielestäni huono. Sen vuoksi tekiskin mieli ostaa uudet vaunut. Turvakaukalo oli muistaakseni Britaxin ja siitä tykkäsin kovasti koska oli erittäin tilava. Meidänkin esikoinen oli aikamoinen jässikkä jo 4kk:n ikäisenä niin ei tosiaan olisi mahtunut matkustamaan Brion kaukalossa :)

Onpa täällä jo monilla 15- ja 16-viikot paukkuneet :)

Toiveikas84 & papu 13+0 POKS :heart:
 
Hanskius Itsellä on Brion kaukalo, ihan se yleisin malli ja ei valittamista, vertailukohtaa ei kyllä oo. Telakka on ainakin itselle ihan ehdoton! Vaunut on Oran (vm. muistaakseni 2005) ja oon tykänny tosi paljon. Sekin ihan sellanen perusmalli ilman mitään ihme hipleitä. Kaveri osti reilu vuosi sitten Ora Jovit ja ne oli jo astetta hienommat mutta jotenkin epäkäytännölliset joiltain osin. Kuomu ei pysynyt kunnolla paikoillaan vaan repsahteli alas ja vyöt oli tosi lyhyet. Myöskin selkänojan säätö oli tosi hankala. Ei hyvä. Sit toisella kaverilla oli Emmaljungat ja niissä oli kans vähän hassu kuomusysteemi ja vaunukoppa oli tosi lyhyt. Vauva piti siirtää kopasta pois jo alle vuoden ikäisenä. Monihan tekee niin et käy vaunuliikkeessä testaamassa eri malleja ja kyselee myyjiltä plussat ja miinukset ja sit hommaa sopivan merkin käytettynä. Nimim. kokemusta on... :D :ashamed:

Särö 15+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Särö78;27142000:
Monihan tekee niin et käy vaunuliikkeessä testaamassa eri malleja ja kyselee myyjiltä plussat ja miinukset ja sit hommaa sopivan merkin käytettynä. Nimim. kokemusta on... :D :ashamed:
Heh, kiitti vinkistä, en tullutkaan tuota itse ajatelleeksi aiemmin ;).

Meillä on koira, joten vaunuihin pitää panostaa että pystyy lenkkeilemään pidemmällekin kuin korttelin ympäri. Vuodenvaihteen jälkeen voisi löytyä -12 malleja halvalla tai jos osuisi kohdalle jotkut tyyliin yhdellä lapsella olleet laadukkaammat yksilöt. On kyllä melkoinen varusteviidakko kaikki koppien kovuudet, aisat yms!

Turvakaukaloa tuskin paljoa tarvitaan eli järkevintä on hankkia käytettynä ja vähäisen käytön takia telakkaa en pidä ehdottomana kriteerinä, kun bussia tullaan käyttämään enimmäkseen.

Töissä oli kamala päivä tänään. Tilanne vaikuttaa sekavahkolta ja ilmeisesti on kemiaongelmia, joiden vuoksi mun ei nyt todellakaan kannata raskaudesta kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään oli neuvola. Huh, kyllä ne sydänäänet kuului heti hyvin, syke 155. Nyt kun alkais viel tuntuu liikkeet, niin ei tarvis epäillä koko aikaa, onko kaikki hyvin.

Meil oli esikoisella emmaljungan telakallinen turvakaukalo. Näppärä. Aion hankkia telakallisen nytkin, mut merkistä en tiiä. Vaunut oli emmaljungan jotkut ceroxit, joissa oli pienet kääntyvät etupyörät. En tykännyt yhtään. Ei pystyny menee lumessa.
Nyt ostan jotkut halvat perusvaunut, koska esikoinen ei juuri nukkunut vaunuissa, joten en haaskaa rahojani tällä kertaa.

SMV78 15+3
 
Kaukalo Meillä on Britax baby safe plus 2010 mallia. Se on tilava ja muuten oikein hyvä, mutta painaa kyllä kannettaessa paljon. Mä en ole kokenut yhtään hankalaksi laittaa kaukaloa auton vöillä. Käy aika nopsaa kun sen oppii ja aina on aikaa laittaa vauva turvallisesti autoon :)

Vaunut Meillä on Ora taiga 2010 mallia myöskin. Hyvät perusvaunut, heittoaisat yms. Isot renkaat oli kätevät varsinkin talvella. Hintakaan ei mikään kovin paha ole ja oon kyllä ollut tosi tyytyväinen noihin. Matkarattaina meillä on Gracon halpikset ja niihin taas en oo yhtään tyytyväinen.
 

Yhteistyössä