*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Syyskuussa

Alisa asuin Hollannissa eikä mulla sujunut kielen oppiminen niin hyvin että olisin pystynyt asioimaan neuvolassa siellä, vaikka kuin etsin niin ei tuntunut löytyvän kätilöä joka olisi englanniksi pystynyt tai suostunut asioimaan. Lisäksi en oikein tuntenut oloani turvalliseksi Hollannin neuvolajärjestelmän suhteen, käyntejä olisi vain kätilölle, lääkäriä siellä ei näekään koko raskausaikana jollei ole ongelmia ja kätilönkin ajat kuulemma vain n. 15 minuutin pikapyrähdyksiä. Mulla kuitenkin takana ongelmallisia raskauksia, ekan kanssa raskausmyrkytys ja toinen lapsi syntyi vaikeasti sydänvikaisena niin tahdon ottaa varman päälle tämän kanssa. :)

Mies meillä hoitelee siellä huushollin muuttoa Englantiin, muutan sitten perässä kunhan on saanut asiat rullaamaan siellä päässä. Hän ei tahtonut että mä joutuisin stressaamaan koko asian takia joten ehdotti että palaisin Suomeen oottelemaan...eipä meillä tullut mieleen että tää erossa olokin on kauheen stressaavaa :D

Anncarol & toukka 14+3
 
Äitiyshousujen metsästystä täälläkin. Tilasin Ellokselta nämä farkut harmaana ja deniminä:

Vertbaudet Äitiysfarkut 85 cm väreissä Musta, Harmaa, Tummansininen kategoria Naiset - Alaosat - Ellos

Harmaat oli sopivat, mutta tummat denimit paljon pienemmät vaikka koko ja malli oli sama! Ottivat lantiolta ja peffasta kiinni eli palautukseen lähti. Eikä nuo harmaatkaan loppuun asti mene, tiukkaa mallia molemmat. "Tilaa normaali kokosi" my ass.

H&M:llä oli pelkkää pillimallia tarjolla. Pohkeet voi turvota raskauden aikana reilustikin, niin miten pilleissä pystyy muka olemaan? Kapealahkeiset olisi jees, en tykkää säärtä nuolevista oikein muutenkaan ja raskauden aikana ei varmaan ole kovin käytännölliset. Kirppiksellä oon törmännyt karmeisiin mammahousuihin, sellaisiin lepattavalahkeisiin tanttafarkkuhin jotka ei sovi kellekään ja en kyllä sellaisiakaan halua.

Tästä tulikin aasinsilta: ulkonäöstä huolehtiminen raskausaikana. Mun samaan aikaan raskaana oleva kaverini on lopettanut hajustettujen voiteiden käytön, vähentänyt meikkausta ja pidentänyt hiustenvärjäysväliä. Haluaa välttää ylimääräisiä kemikaaleja. Mä oon käyttänyt samoja tuotteita kuin ennenkin.

En ole löytänyt mistään mainintaa, että hajustetut vartalovoiteet tai meikit olisivat sikiölle haitallisia, en tiedä mistä kaveri tämän on keksinyt :confused:. Kysyin häneltä mitä haittaa kosmetiikka voi aiheuttaa eikähän osannut vastata, hoki vaan "ei sitä tiedä, en ota riskejä".

Tigerina hienoa että olosi on jo parempi ja muut ovat suhtautuneet kannustavasti! Toivottavasti äitisikin tulee järkiinsä ja vähän lieventää möläytyksiään.
 
Viimeksi muokattu:
Niittyvilla: Sikiön kasvu ja kehitys voi luultavasti häiriintyä liiallisesta kemikaalien (=myrkkyjen) määrästä elimistössä, en sen tarkemmin osaa sanoa. Eihän se tee hyvää omallekkaan kropalle ja sen toiminnalle. Siksi monet raskausaikana karsii pois niitä mitkä ei ole ihan välttämättömiä ja tässä jokainen voi vetää omat rajansa. Toiset vetää rajan siihen että lopettaa tupakoinnin ja ylimääräiset lääkkeet, toiset preppaa ruokavalion ja osa jättää kaiken mahdollisen pois mitä pystyy tai vaihtaa luomuun.
Kosmetologina voin suositella sertifioitua luonnonkosmetiikkaa kunhan jättää eteeriset öljyt pois, sillä niiden vaikutuksista sikiöön ei ole tarpeksi tutkimustuloksia.
 
Kwaidan mistä Tilasit sen kirjan? Ja minkä niminen se on? :) mun yks kaveri kehu kans ostaneensa tuollaisen, ehkä samanlaisen? Mutta en kuollaksenikaan muista sen nimeä? Haluaisin meille myös vauvakirjan johon saisi mahdollisimman paljon odotusajankin muistoja :)
 
Tigerina Minulla oli tuossa pari viikkoa sitten sellasia supistuksen tuntuisia tuntemuksia alamahassa. Eivät olleet kipeitä mutta selvästi tuns kuinka lihakset supistu hetkeks. Saatto liittyä töiden alottamiseen.

Äitiyshousut Minä ihmettelin kans esikoista odottaessani et kenelle ne h&m:n äitiysfarkut oikein mahtuu. Minulla ei niihin pillimalleihin mahtuneet reidet millään ja oon ihan normaaalipainonen. Sillon oli vielä yks suoralahkeinen malli ja ne on olleet tosi hyvät mutta ilmeisesti nekin on jääneet sit pois valikoimasta. Baby stylesta katoin kans äitiysfarkkuja ja olivat kyllä kirjaimellisesti mammafarkut, oikein paksua denimiä ja kökönmalliset. En kyllä ois jalkaani pitäny vaikka oisin ilmaseks saanu! Toivottavasti pärjäilen noilla yksillä farkuilla tämän raskausajan, kangashousuja sit on kotihousuiks.

Kosmetiikka En kyllä minäkään ole kosmetiikkatuotteita karsinu, käytän muutenkin tosi vähän voiteita ja meikkejä. Ja kampaajalla kävin just niin kampaaja käytti sellasta luomuväriä joka on turvallisempi kuin tavallinen hapeteväri.

Minunkin pitäis hommata tuollanen odotuskirja, harmittaa kun en esikoisen odotuksesta pitänyt mitään päiväkirjaa. Kyllähän ne tärkeimmät jutut muistaa mut paljon on unohtunutkin.

Särö 15+2
 
Niittyvilla Esikoista odottaessani minulle ei tullut mieleenkään miettiä mitään hiustenvärjäys- ym. kieltoja. En siis osannut edes ajatella, että niistä olisi ollut jotain haittaa. Huollatin myös koko odotusajan rakennekynsiä (joista joku taisi kyselläkin muutama päivä sitten), enkä miettinyt lainkaan niiden mahdollista haitallisuutta. Vasta myöhemmin olen minäkin kuullut näistä erilaisista suosituksista vältellä turhia kemikaaleja. Itse olen päättänyt käyttää kaupunkilaisjärkeä: en aio uusia koko meikkipalettia tai lopettaa hiusten raidoittamista. Mikäli nyt ostaisin jotain uutta, valitsisin varmasti sen "luomumman" vaihtoehdon. Mutta noin niinkuin muuten elämäntavat ovat melko normaalit, lukuunottamatta tiettyjä ruokavalio- ja alkoholirajoitteita :)

millipilli Tilaamani kirja on "Yhteinen odotus" (Käppi jne), jonka tilasin Adlibrikseltä: Yhteinen odotus - Karoliina Käppi - Kirja (9789516079083) | Adlibris kirjakauppa - Pohjolan suurin kirjakauppa. Hintaa kirjalle tuli postikuluineen huimat 3,60 €! Sama kirja maksoi Stokkalla yli 30 €. Minusta kirja on toimiva, kaunis kuvitus ja hyviä aiheita. Kivasti on itse täytettäviä kohtia, myös isälle ja sisaruksille. Etsin aika pitkään jotain valmista kirjaa, eikä niitä ollut helppo löytää. Suosittelen tätä ehdottomasti.

(.) Eilen nautittiin vapaaillasta, kun lapsi on isovanhemmilla yökylässä. Käytiin katsomassa Puhdistus ja syömässä. Ihan pikkuisen kevyemmän leffan olisi voinut valita, pillitin melko hysteerisesti jälkimainingeissa ja mies oli jo sitä mieltä, että ei mun kanssa mihinkään ravintolaan voi lähteä :LOL: Siis todella hyvä leffa ja hyvä sovitus kirjasta, mutta kun aihe on niin raaka ja raastava. Ei ollenkaan hyvä valinta tälläiselle herkälle hermokimpulle!

Sunnuntaita kaikille siskot rakkaat :heart:

kwaidan ja Puh 13+4
 
Mä vähän ihmettelin kaverini puheita, kun luulisin että neuvolassa varoiteltaisiin hiusten värjäyksestä ym. jos olisi sikiölle hyvin haitallista, samoin kuin ohjeistetaan ruokavaliostakin. Taitaa johtua ekakertalaisuudesta, ettei osaa huolestua kun ei kaikesta tiedä!

Käytän apteekin perusvoiteita ja hiukset värjään kasviväreillä, mutta meikkiä ja hiuslakkaa käytän arkena päivittäin, työn vuoksi pakko olla huoliteltu. Nyt kun ihokin on aika huonossa kunnossa, niin jestas mikä näky olisin kun näpyt kukkien esiintyisin naturellina asiakkaille :LOL:.

Mielialat heittelee kyllä miten sattuu, äsken sain masiskohtauksen kun mies kertoi, että ystävänsä pyysi häntä bestmaniksi ensi kesän häihin. Häät on reilun 600km päässä ja meidän vauva silloin 3-4kk ikäinen eli ei oikein mitään mahdollisuuksia lähteä reissuun pienen kanssa noin kauas, saako edes niin pientä istuttaa autossa tuntikausia? Ei siis taida onnistua tai olla edes kovin järkevää lähteä yrittämään häihin. Tietysti alkoi itkettää kun en pääse häihin vaan jään kotiin :(.
 
Niittyvillalle vielä, että me reissattiin esikoisen ollessa kaksiviikkoinen isovanhempien mökille viikoksi. (Ei juoksevaa vettä ym. mukavuuksia, mutta ihanaa oli. Me vanhemmat saimme apua vauvanhoidossa ja kahdenkeskisiä hetkiä saunssa ym. mukavaa). Matkaa oli reilu 400 km yhteen suuntaan. Vauva nukkui molempiin suuntiin tyytyväisenä koko matkan, kerran herätin syömään välissä. Kyllähän ne turvakaukalot on suunniteltu nimenomaan matkustamiseen ja kunhan nyt ei vauvaa joka päivä istuta tuntikausia, niin ei varmana ole haittaa! Toki kannattaa katsoa tilannetta rauhassa sitten vauvan synnyttyä, hänen luonnettaan, viihtyykö autossa, miten nukkuu jne jne. Ja tuntuuko itsestä mukavalta lähteä reissuun pienen kanssa. Mun vinkki on, että etukäteen ei kannata ruveta omaa reviiriään supistamaan ja tekemisiään karsimaan, kyllä vauvankin kanssa voi kaikenlaista tehdä. Se on toki hirveästi kiinni omasta luonteesta ja jaksamisesta ja toki myös vauvasta. Toiset tekee luontevasti asioita, joita toiset karsastavat tai jopa kauhistelevat. Sallittakoon perheille omat ratkaisunsa vauvanhoidollisissa asioissa, kuten muissakin :)
 
Moikka!

Kosmetiikan kayttoa olen miettinyt minakin, ja hiustenvarjaysvalia ainakin pidennan ja otan vain raitoja - eli vari ei kosketa paanahkaa. Rakennekynsista luovun nyt syksyn mittaan, pidan stiletteja ni ei oo edes kovin kaytannolliset. Meikkia munkin on pakko jo tyonkin vuoksi kayttaa, mut koitan kiinnittaa niihin vahan huomioo. Ruokavalio menikin uusiks, kun niin hirvee ummetus et olin pari paivaa osastolla |O

Tyopaineet edelleen kovat, ylitoita ja matkapaivia tulee ja tulosta pitas tulla. Samaan aikaan opiskelen, ja esikko 3v. Onneka raksa nyt valmis (piha ens kevaana).

Vauvan kaa reissaamisesta, meilla isovanhemmat asu 500kn paassa, ja mentiin kun esikko oli 2,5kk. Pysahdeltiin paljon, eika otettu mitaan aikataulupaineita. Onko Niittyvilla teilla mahdollisuus jaada vaikka puoleen valiin yoksi?

Painon nousu/laskuLaskenut on 4kg, kun tuli tuo pakollinen ruokavaliomuutos terveellisempaan. Eika mitkaan herkut maistu :/

Mukavaa sunnuntain jatkoa kaikille!!

T. Jenkkinappiksen kanssa tuskaileva Marais ja mussu 12+1
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tsempeistä!!

Huonon oli lisäksi tuli flunssa ja nyt olo on vielä kurjempi. Tänään taas ei o menny juuri mitää.alas, liman lisäksi oksentaa YH.
Pahoinvointi vois loppua!!! ei tätä jaksa, sitte ku nuo työtki alotin enkä halua saikulle!
Mutta huomenna pysyttelen kotona iha suosiolla ja käyn lääkärillä.
Lisäksi esikoinen tuo murheensa. Keskiviikkona on uusi aika ja sitäku jo jännitän.
Talon rakennus on nyt jäissä :( Mies o ollu kotona viikonloput mutta tnä kävi talolla ja oli kaverinsa kanssa saaneet paljon aikaa. Ehkä jouluksi päästään uuteen kotiin. Kuha vointi kohenee mennää valitsee keittiö, maalit ym.
Kosmetiikka en nyt viel oo kauheesti rajottanu. Töissä kun ei voi.näyttää iha miltä tahansa mutta on jääny kyll välill tänn olon takia :( mutta aika samanlai aijon käyttää

Nyt lähden tästä lepäilemään. Kaikille isot tsempit ja halit

Juli ja Mini 15+2
 
Juli Voimia :hug:

Niittyvilla Tiedän ton tunteen kun asiakkaat haluaisi sen saman vanhan asiakaspalvelijan :/ Kyllä hyvä pomo ymmärtää, että työpaikan ja -tehtävien oppimiseen menee vähän aikaa. Asiakkaista taas ei kannata liikaa välittää, kyllä ne suhun pian tottuu! :)

Painoa on tullut yhteensä vähän reilu 2kg.

14+1
 
Hyvää maanantaita kaikille.. :) tai tiedä sitten onko se kaikille niin hyvä.. ;)

Työteosta Niin olen kuopuksen kanssa 3,5wee kotona.. Opiskelut on kesken ja hainkin nyt syksyllä, mutta tunku oli niin kova etten päässyt edes haastatteluun asti.. :| No nyt sitten olen vaan todennäköisesti kotona siihen asti, että vauva syntyy, koska täällä ei ole mahdollisuuksia ennen ensi vuotta hakea opiskelemaan mun alalle.. hiukan käy välillä aika pitkäksi.. pari paikkaa olisi mihin pääsisin todennäköisesti töihin, mutta työn fyysisyyden takia se ei ole kovinkaan kannattavaa ja en pystyisi siihen kuin pari kk.. :ashamed:

Te muut ketkä olette lasten kanssa kotona niin mitä tekemistä keksitte päivisin?

Täällä kun ei ole hirveästi mulla sellaisia kavereita edes ketkä olisivat kotona lasten kanssa vielä.. sisko asuu noin parinkymmenen kilsan päässä ja hänellä on pari lasta, mutta menevät jo kahden maissa päiväunille lapsien kanssa ja meillä pääsee esikoinen vasta yhdeltä koulusta niin ei sinnekään ole järkeä mennä.. Eli siis päivät menee aika yksin siihen asti, että mies pääsee töistä.. :( Muita yksinäisiä?

kosmetiikasta niin en kauheasti meikkaa arkisin jos ei mitään erityistä tarvetta.. :) yleensä all naturel menen kaupungillekin.. :) kyse on siis siitä etten jaksa meikata.. :D Kulmat pidän kyllä siistinä ja hiukset. :)

(.): Eilen illalla mahassa vedettiin jo pidempää rallia.. :) tuntui ihan jonkun aikaa liikkeitä :) Ei siis muuta uutta tämän auringon alla.. :wave:

mam ja riisi 15+4 :heart: Alkaa täälläkin ihmisillä tulemaan hyvin viikkoja täyteen, vaikka juuri mietittiin alkuraskautta.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Autoilu vauvan kanssa on ihanan helppoa, ainakin yleensä. :) kunhan muistaa vaan pysähdellä tarpeen tullen. Haastavampaa se on nyt reilu 1-vuotiaan kanssa. Ei malta istua ollenkaan paikallaan ja kauhee huuto yhtään pidemmillä matkoilla.

Viikot huristaa hurjaa vauhtia, kohta jo puoliväli häämöttää... :) Kääk!

Eea & Pallero 14+2
 
Neuvolakäynteihin täällä oon iha tyytyväinen. Alussa 1xkk, myöhemmin 2vk ja lopuksi 1vk välein. Lääkärineuvolakin oli rv 15. ja uus tietty myöhemmin.

Liikkeet: Jep, kyllä niitä tuntee, mut ei joka päivä... joka saakin mut huolestuun aika nopsaan... :-/

Flunssa:
Kestänyt jo viikon. Nenä edelleen tukossa, nasolinin käyttö tulisi pian lopettaa... en tajua miten voin olla ku pää tuntuu et räjähtää jos ei laita pitkään aikaan ja limakalvot turpoaa... pitänee käydä kohta työterveyshuollossa näyttään jokos on tulehdus... :(

Kemikaaleista: olen käyttänyt normaalisti, tosin en oo kovinkaan kova meikaan, tai käyttään hajusteita yleensäkään. Ripsaria laita, ja pallodödöä... Tukkaan vähä vahaa ja lakkaa päivittäin... Näin toimin esikoisen kohdallakin ja kaikki meni ok! :)

Poks, poks! täällä jo 16 viikko! :) Ja massu sen mukainen myös... :) Liikuntaa pitäis kyl lisätä muyt edelleen väsyn helposti esim. töiden jälkeen jne.... Samoin ruokavalio pitäis laittaa kuntoon... tullu vähä herkuteltua... :ashamed: raskausdiabetes on pian taas läsnä jos sama meno jatkuu...

Nyt kauppaan, mars, mars! Vapaapäivä! :heart:

Nopponen 15+2
 
Neuvolakäynneistä: Mulla on ollut yksi neuvolakäynti, jonka perusteella arvioitiin noita ultrien ja sokerirasitusten aikoja ja seuraava on joskus loka-marraskuun vaihteessa, jollei jopa marraskuun puolella. Enpä oo kokenut tarvetta edes soitella sille neuvolan typykälle.

Matkustamisesta: vauvan kanssa matkustaminen on helppoa. Vaikka matkaa onkin tuo 600 km, niin en minä ainakaan näe estettä sinne lähtemiselle, kunhan varaa matka-aikaa riittävästi imetys- ja muille tauoille. :)

Sokerirasituksesta: soitin tänään labraan, kerroin taustat ja raskausviikot niin sieltäpä sanottiinkin että nyt pikapikaa sitten rasitukseen, aika laitettiin jo keskiviikkoaamuksi.

ON: en tiedä onnistuuko tuo sokerirasitus, mä luulen että mulla on vatsatauti. Ei mee enää normaalin raskauspahoinvoinnin piikkiin tämä pahoinvointi. Vatsa on ihan löysä, pelkkää vettä vaan. Ja heikottaa koko ajan.

Sellasta pikaista täältä tänään.

Tikuliina ja tyyppi 11+6 (huomenna poksuu)
 
Flunssasta Juurikin pahimmillaan ja inhottavimpaan aikaan! Töissä olisi ihan hirveä kiire, ja juurikin silloin iskee järkky lentsu.. Petteripunakuonona niiskuttamassa ja nenää niistämässä ei huvita opetushommia tehdä.. sitä paitsi, ääni lähtee kaupantekijäisinä. :/ Suosiolla järkkäsin silleen, että voin olla huomisen vapaalla ja koittaa parantua. Ilmeisesti sitten vain kuumaa juotavaa, kurkkupastilleja ja lepoa? En taida yskänlääkkeitä uskaltaa ottaa, eikös ne ole osa kovinkin ärtsyjä..

Kemikaaleista ja meikeistä Ei mullekaan neuvolassa sen kummemmin neuvottu, että pitäisi jotain meikkejä esim. välttää. Raskaana olleilta tutuilta kuulin näitä kemikaalien välttämisjuttuja. Tosin, terveellä maalaisjärjellä ajattelin mennä. Töissä täytyy olla vähän laittautunut ja en usko että jostain ihon pesuaineista nyt muutenkaan mitään isoja määriä vauvalle asti menee. Hiuksiakin ajattelin värjätä tuossa jonkun ajan kuluttua. Alkuraskaudessa ei tarvinnut värjätä, mutta jos enne joulunpyhiä pynttäytys ;)

Miehen isovanhemmat oli jo arvanneet että meillä "kasvatetaan mahaa" , kun ei olla hetkeen heillä kahvilla käyty :) Kovasti iloisia olivat, kuten muutkin uutisen kuultuaan.

Vielä kun alkaisi pikkuisen liikkeet tuntumaan. Ihana lukea, että joillakin ne jo tuntuvat ja usein :heart:

Laia 13+3
 
Kiitos hirveästi kaikille, jotka lohdutti mua että reissaaminen vauvan kanssa ei ole mahdotonta. Musta tuntui ihan epätoivoiselta lähteä ajeleen 600km päähän häihin, mutta ihanaa jos näin ei välttämättä olekaan :). Toki pitää katsoa sitten, mikä on oma kunto ja väsymystila ja millainen persoona vauva on.

Nallulle myös kiitos tsempityksistä. Eiköhän ne asiakkaat totu syksyn mittaan.

Liikkeistä ei mitään havaintoa täällä. On varmaan niin "kaukana" kun kohtu on taaksepäin kallistunut, ettei vielä mitään tunnu.

Laia mä en ainakaan uskaltaisi ottaa yskänlääkettä kysymättä ensin apteekista, onko ok raskaanaolevalle. Panadolia vaan naamariin, jos on epävarmaa. Ainakin reseptillä saatavista yskänlääkkeistä osa sisältää kodeiinia.

Pitääköhän muuten paikkansa, että kausi-influenssarokotteen saisi ilmaiseksi neuvolasta? THL:n sivuilta sain tällaisen käsityksen. Meillä työterveydessäkin piikin voi hakea, mutta se on omakustanteinen. Ehdottomasti haluaisin influenssarokotteen, koska sairastin influenssan viime talvena ja olin ihan mahdottoman kipeä ja korkeassa kuumeessa monta päivää, yskässä melkein 3vkoa. Ei kiitos raskausaikana sellaista!

Nyt 14+3
 
Viimeksi muokattu:
Mulle neuvolasta sanoivat, että influenssarokote laitetaan jossain vaiheessa. Eli mun mielestä pitäisi kuulua. Voithan Niittyvilla varmistaa vielä omasta neuvolasta asian. Jees, näin ajattelin minäkin ja googlettelinkin, että ei kannata iha mitä tahansa yskänlääkettä ottaa. Koitan näitä perinteisempiä menetelmiä ensin :)
 
Kemikaalit En käytä kovasti meikkiä, ainoastaan puuteria ja ripsiväriä töihin mennessä. Hiusten värjäämistä olen kyllä miettinyt. Hirmuisesti en siis ole vähentänyt, ruoka-aineiden kanssa olen aika tarkka.

Liikkeitä tuntuu aina välillä, ei joka päivä mutta välillä. Etenkin tuntuu, kun olen kumarassa. Ehkä se edelleen on toiveajattelua, mutta uskon kyllä että ovat liikkeitä. :heart:

(.) Meillä on nyt parin vuoden aikana ollut aika pahojakin ongelmia naapureiden kanssa. Lyhyt versio: heidän poikansa kiusaa aivan jatkuvasti kaikkia naapuruston lapsia, meidän neiti on aika usein kohteena. Kiusaaminen ei ole mitään pientä, vaan fyysistä pahoinpitelyä, uhkailua, haukkumista ym. Pahimpia tilanteita ovat olleet kun tämä 9v. poika istui tytön rintakehän päälle niin ettei lapsi saanut henkeä ja mm. tänään ajoi tytön päälle pyörällä aivan tahallaan ja sitten haukkuu neekeriksi vielä päälle. Vaikeaa tästä tekee etenkin se, ettei perheen vanhemmat tee asioille yhtään mitään. Enää ei mennä heille edes puhumaan kun saatiin vuosi sitten heiltä tappouhkaus. Ollaan tehty heistä rikosilmoitus, lastensuojeluilmoitus (oikeastaan useampi) ja oltu isännöitsijään yhteydessä, eikä mitään ole tapahtunut. Nyt ollaan saatu muutamia muitakin ihmisiä viemään asioita eteenpäin, kun ei siinä perheessä ole kaikki kunnossa. Heidän 6v. tyttö on tavattu useamman kerran nyt ulkona kuristamassa kissaa jota hän ulkoiluttaa valjaissa. :( Kivasti on nyt sitten vienyt energiaa kun ollaan koitettu tätä taistelua tässä käydä. Anteeks purkaus!
Muuten ei ihmeellisempiä oloja. Ihan hyvin jakselen.

CandleLight ja toukka 15+1, eli eilen POKS!
 
e79
Vieläköhän mahtuu yksi maalismamma joukkoon? Palstaa olen kyllä lueskellut plussauksesta alkaen, mutta päätin odotella, kunnes niskaturvotus-uä ja seulontaverikokeet on selätettynä normaalisti.

Esikoinen tulossa, la olisi 14.3., joskin kaveri on ollut muutamaa päivää pienempi sekä alkuraskauden uä:ssä yksityispuolella ja niskaturvotusultrassa. Tosin sopii hyvin oletettuun hedelmöittymispäivään enemmän kuin hyvin, pitkästä kierrosta oli kyse.

Mukavia ultrakuulumisia näytti olevan useilla, harmillisiakin kuulumisia joukossa. Tsemppiä menetyksen kohdanneille ja jatkotuloksia odottaville!

Paljosta on keskusteltu, äitiyshousujen löytämistä tuskailee näköjään moni muukin. Kun on itse hiukkasen keskivertoa lyhyempi, niin kaikki housut ylipäätäänkin on Suomessa aina liian pitkiä. Reissuilta on tullut aiemmat housut hamstrattua ja tilasin jo aiemmin tutulta brittimerkiltä (Next) heidän mammafarkkunsa. Lahkeen mittoja näyttäisi olevan kolme (short, regular ja long) ja noita eri malleja useampia. Aiemmin olen ollut tyytyväinen bootleg-farkkuihin, joten sellaiset lähti tilaukseen. Käykääs kurkkaan Buy Fashion, Children’s Clothing and More | Next Direct: Finland, toimittavat Suomeen ja ilmeisesti melkein ilmaisilla postituskuluilla. Aiemmat Next-vaatteet on olleet hyvälaatuisia ja kestäneet käyttöä, joten toiveet korkealla, josko tuolta saisi nyt mammavaatteetkin hommattua :)

Toinen brittiketju, jolla on kattava valikoima maternity-osastoa on New Look (New Look | Women's Clothing, Men's Clothing and Teen's Fashion). Niillä kyllä vaatteiden laatu ei ole ihan yhtä hyvää kuin Nextillä mielestäni, mutta on ne sitten halvempiakin. Toimittavat myös Suomeen.

Fiinimpää maternity-osastoa kuikuilin Maternity Clothes - Stylish clothing for pregnancy | Seraphine ketjulta. Mulla on sellainen tilanne, että loppuvuodesta pitäisi olla akateemisessa iltajuhlassa iltapuvussa... Saas nähdä kuinka lykästää juhla-asun etsimisen kanssa. Jenkkimerkeillä ois kivoja vaatteita, mutta rapakon yli toimitusmaksut vaan aika paljon kalliimmat.

Onkos täällä muita maalismammoja, jotka suunnittelevat vielä asunnonvaihtoa ennen tulokkaan syntymistä?

E79 ja 007 (mies halusi ristiä salaiseksi agentiksi, joten tällä mennään... ), 13+3

Mulle voi päivittää listaan

E79, 1. lapsi 14.3.
 
Kemikaaleja käytän siten että oon nyt käyttäny välillä yhtä finnirasvaa. Töissä en voi näyttää kauhealta ja käytän meikissä lähinnä ripsaria ja kajaalia eli tosi vähän kuitenkin. Jos on pahoja finnejä niin peitän niitä meikkivoiteella. Hiukset on värjätty kerran raskauden aikana. Neuvolasta sanottiin että ei tiheään pitäis, mut mikä on tiheään?

Neuvolakäyntejä on täällä kai kuukauden välein.. Tälleen alussa. Ekan kerran kävin 20.7, ultra 21.8 ja seuraava neuvola 18.9. Olishan se toisaalta kiva käydä useamminkin.

Onko muut joutunu käyttämään antibiootteja raskausaikana? Mun viisaudenhammas tulehtu ja mulla on v-pen kuuri nyt. Pelkään hammaslääkäriä ja ei ollu tänää kivaa ku se meinas alkaa ronkkia yhtä hammasta mihin ei mun mielestä saanu koskea. Lopulta sanoin että vittu ei ku ei meinannu uskoa ja sano vaa et ei oikein tollanen kielenkäyttö sovi tänne. Mut anto sen hampaan sitte olla rauhassa ja suostu viel jutteleen mun kans käynnin jälkeenki vähä aikaa näistä hammas asioista.

Minimassu eilisaamuna.


Edit: Omppulimu ja papu 14+6
 
Viimeksi muokattu:
e79 Tervetuloa ja kiva, kun laitoit linkkejä mammavaatekauppoihin. Täytyy tutustua niihin pian ;)

Omppulimu: Husin sivuilla todetaan vain, että ”Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.” http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,2260,3437,6169#Kosmetiikana käyttö raskauden aikana
Jostain muistelen lukeneeni kuuden viikon värjäysvälin olevan ok, mutta en yhtään muista mistä, joten tähän ei ole mitään linkkiä.

Helsingissä on vieläkin harvemmin neuvolakäyntejä. Eka oli heinäkuun lopulla ja 2. neuvola on vasta lokakuun puolessa välissä eli juuri ennen rakenneultraa. Toisinsanoen ekan raskauspuolikkaan aikana neuvolassa käydään kaksi kertaa, lääkärillä ei ollenkaan ja ultrassa kaksi kertaa. Tuntuu kovin harvalta nuo neuvolavierailut. Varsinkin, kun maha ei ole juurikaan kasvanut, niin on jo alkanut epäilyttämään, että kasvaako siellä masussa enää kukaan.

Como 13+4
 
Viimeksi muokattu:
e79, tervetuloa joukkoon! Me miehen kanssa olemme kyllä muuttamassa isompaan tässä ihan lähiaikoina. Ja ihan just äsken soitin isännöintitoimistolle ja vahvistin että me otetaan se asunto, mies kävi sitä eilen yksin katsomassa ja halusi että minäkin näen sen ni tuli vielä toisenkin kerran esittelemään sen mulle :)

omppulimu, ihana masu sulla!!! :heart: mulla ei vielä noin näkyvä mutta selvästi kasvamaan päin!

Täällä todella täpinöissään, nyt pääsee ihan varmasti jo siivoilemaan ja pakkaamaan asuntoa!!!!!
CandleLight, voimia sinne teille, toivottavasti voitatte tuon ikävän taistelun omaksi eduksenne!!
 

Yhteistyössä