*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Marraskuussa

Painon noususta täältäkin sen verran, että itsellä on paino noussut 56kilosta 60:een kiloon. Neuvolassa eivät tästä maininneet mitään (tosin tätyskä tais painonikin kuulla väärin kun korttiin merkkas 65kg :D). En oo pahemmin ressaillu tuosta painosta, toki ei nyt ihan älyttömiä oo noussutkaan. :) Hieman on ehkä "leukaa tullu lisää", mutta muuten mennään ihan ns. normaalin näkösenä ja kokosena (tietty maha ottaa jo eteen. ;) )

Tosiaan tänään oli tuo neuvola ja siellä kaikki ok. :) Sf-mitta 20cm, syke 138-145. Tätyskä kysäs notta mitenhän te pärjäättä lapsen kanssa kun nyt jo pitää niin kovaa mellakkaa että sydänääniä sai hetken aikaa yrittää ennenku sai kuulumaan potkujen seasta! :D Ite en näihin hömpänpömppiin (paitsi mahan muoto on aina se juttu!) usko, mutta meinas sykkeen perusteella notta poikahan se on ihan varmasti. ;) Sepä jää nähtäväksi, tätä ei olla vielä selville saatu. :)

( . ) Asunnon haku edelleen kesken, ja meinaa alkaa jo ahdistamaan koko homma. :( Täällä on niin ahdasmielisiä nuo yksityiset vuokraajat että lemmikit ois hävitettävä että sitä kautta asunnon saa... Nyt ruvetaan sitten kaupungilta saikkaamaan asuntoa, vaan kun niilläkin tahtoo ainoot tyhjät olla tuolta roskasakki alueelta jonne en kyllä lapsen kans menis mistään hinnasta...

Hirmusti tsemppiä kaikille jotka on saanu huonoja uutisia. :hug: Ja tottakai hyviä uutisia saaneillekkin odottajille! :)

littlething & pirpula 22+6, huomenna poksutaan. :wave:
 
Heipat!


Tänään oli vihdoin rakenneultra, jonne mies ei harmi kyllä taaskaan päässyt mukaan, joten itsekseni kävin murua moikkaamassa. Kovin olikin vikkelä muru. Sukupuolta en kysynyt, kun ei se kätilökään sitä puheeksi ottanut, niin aattelin, et antaa olla:) Selviää sit myöhemmin.

Muuten kaikki näyttäs olevan kunnossa, mutta.... napanuorassa oli kolmen suonen sijaan vain kaksi suonta. Muita poikkeavia löydöksiä tää (vähän jotenkin ei niin uskottavan oloinen..) kätilö ei tehnyt, joten käytännössä löydös ei aiheuta muuta, kuin että loppuajasta seurataan kasvua normaalia tarkemmin. Ekan kontrolliultran sain vkolle 32. Onko kellään kokemusta tästä kaksisuonisuudesta? Itellä on ihan rauhallinen ja luottavainen olo ja hyvä homma, et nyt seurataan tarkemmin, miten loppu etenee. KÄytännössähän tarkoittaa sitä, että happi ja ravinto ei välttämättä kulkeudu niin tehokkaasti vauvalle kuin normissa kolmesuonisessa napanuorassa.

Taidan nyt jättää tän kirjoituksen omanapaiseksi ja lähtee siivoamaan, et ehdin touhuta, ennen kuin haen esikoisen hoidosta. :)

Anni ja Milli 21
 
Viimeksi muokattu:
Eipä juuri mitään uutta täällä päässä, sairaalalta soitteli lääkäri ja sanoi että vuorokausikeräyksen tulos oli nyt sen edellisen 0,8 sijaan 0,9, mutta kun alle 1 gramman pysyy ne proteiinit ja paineet pysyy näissä lukemissa niin ihan rauhassa saan jatkaa odottelua. Lähetteen nyt kuitenkin olivat pistäneet seuraavaa keräystä varten, joka on sitten parin viikon päässä. Kelan sivuilla kurkin ja huomasin että äitiyspakkaus on mulle tilattu, parin viikon sisään pitäis olla postissa :D Oikein innolla ootan että pääsen hypistelemään kun ei täällä ole noita vauvanvaatteita ollenkaan, Hollannissa on kaapissa kaikki Englannista ostetut odottelemassa käyttäjäänsä :heart: Henkkamaukalta hain tänään pienen hatun ja töppöset ihan omaksi ilokseni että on jotain siementä ees itelle katseltavaksi. Nyt sitten maanantaina neuvolaan paineet mittaamaan ja toivottavasti torstaina vois palata hyvillä mielin töihin, kuluu tuo aikakin nopeammin jos on touhua eikä vain kotona lepäile.


 
^se juuri on tärkeää, että ite tietää mitä syö niin ei niistä kommenteista tarvitse murehtia. =) ite syön kuin hevonen välillä. =D mulla on sen jälkeen kun pahin pahoinvointi hävinnyt, alkanut ruoka maistua. vielä ei näkynyt painossa, mutta täällä on kolme pojan kollia joiden perässä saa juosta pitkin kyliä niin ei mikään ihme. nyt kun sais ite katottua, että herkuttelisin vain yhtenä päivänä niin olis parempi mieli. tulee kyllä helposti kahvilla otettua sen pari keksiä. joskus jopa useampi. karkkipäivä meillä on kyllä kerran viikossa, mutta sitten juuri tuollaiset "kahvin kanssa vähän nyt otan jotain" lähtee helposti käsistä. aina on jotain vierasvaraa... yleensä en edes välitä kekseistä, mutta nyt nekin menee jos muuta ei ole. kotiruoka on kyllä parasta tällä hetkellä ja salaatitkin maistuu, joten ruokavalio sinällään on ihan ok. =)

onko täällä muita joilla nyt maistuu välipalaksi tai naposteluna makea? tää on nyt jotenkin itelle tullut ihan ärsyttäväksi ongelmaksi. se pitäis tässä vaiheessa saada pois kun nuo loppuajat meidän lapsukaiset kasvaa ihan hurjaa vauhtia. tässä vaiheessa ne on vielä ihan ok kokoisia, mutta lopussa se 300g painon nousu viikossa ei edes riitä. Nyt olen syönyt paljon hedelmiä kun niitä tekee myös mieli, joten niillä saa kyllä sen makeanhimon nopeasti ohi, mutta loppuodotuksessa myös ne hedelmän sokerit ei ole hirmuisen hyviä. prenalla muistan, että siitä sanottiin kun iloisena mussutin mandariineja kun ne oli niin hyviä. loppu sekin ilo =D
 
24+0!

Viikko on vierähtäny edellisestä jo. Viikko on ollut hulinaa täynnä, töitä ja töitä, teinin kuskaamista, mammajooga :)

Neuvola oli eilen jossa oli rakenneultra vaikka tiesimme jo että kaikki on kunnossa oltuamme yksityisellä mutta mukavaahan sitä on ruudulta katsoa. PAINO NOUSSUT alusta 5.7kg , Verenpaineet 112/70, hemoglobiini 113 ja rautaa lisättiin ja kaikki oli kunnossa muutenkin.

Mies neuvolassa kävi yksityisellä mun kanssa mutta ei käy joka kerta, on ollut tuken aina lapsettomuushoidoissa ja menehtyneen tyttäremme neuvoloissa kävi kolme kertaa.

Olo iha samanlainen, paitsi HIRVEÄ NÄRÄSTYS. Vähän on juilinut alaselkä ja kyljet mutta ei se haittaa .

Hankinnat ei olla tehty,.suoraan sanoen ei uskalletta :( Niin paljon epäonnea ollut. 34 viikon jälkeen hommataa sitte vaunut ym. Ensimmäisen vaatteen ostin tänään työpäivän jälkeen, puna/valko raidallisen bodyn ja valkoiset potkuhousut stockmannilta :) kyllä sitä sitten kerkiää.

Viikonloppu huomenna ollaan molemmat vapaalla, joten menä miehen ja tyttären kanssa syömään ja illalla käydään mun siskolla.

KAIKILLE HALAUKSIA

Heidi Ja Ihme
 
Synnytys pelottaa yhä. Oon vaan työntänyt sitä ajatuksissa kauemmas, etten stressaisi niin paljon. Ensi neuvolassa on kyllä siitä puhuttava, kun viime käynnillä ei tullut tilaisuutta.

Niittyvilla Mulla oli paino noussut edellisten neuvoloiden välillä 500g/vko tahtia, eikä terkkari kommentoinut oikeen mitään. En itsekään ole huolissani, koska ei mulla koko ajan ole tuota tahtia noussut. Sun syömiset kuullostaa kuitenkin ihan normaaleilta, joten ei kannata liikaa murehtia terkkarin sanomisista :hug:

Herkut maistuu kyllä vähän liiaksikin, tietysti pyrin syömään herkkuja vain viikonloppuna/kyläillessä, mutta välillä sitä sortuu.. Joku ihmeen himo mulle on nyt tullut joulutorttuihin :D myös mandariinejä on tullut syötyä paljon, niitä onneksi saakin syödä ilman huonoa omatuntoa..
 
Huh! Tännehän on tullu hirveesti tekstiä! Kohtahan tässä putoo ihan kärryiltä! Käyn kyllä monta kertaa päivässä lukemassa mutta aina ei kerkee kirjotella. Nytkin oon unohtanu varmaan suurimman osan asioista joita piti kommentoida mut yritetään...

Makeanhimo No joo, just mässytän Fazerin sinistä et tarviiko ees sanoo et herkut maistuu. Siellä sokerinrasituksessahan (parin viikon päästä) sen sit näkee mikä vaikutus sillä on ollu... :ashamed: Paino ei oo kyllä hirveesti noussu mut noita sokeriarvoja vähän jännäilen. Minulle sano terkkari sillon kun edellisessä raskaudessa käytiin niitä diabetesasioita läpi niin hedelmiäkään ei sais määrättömästi syödä, viinirypäleitäkin max. 15 kpl! Ja minä kun syön aina koko rasiallisen kerralla! :O Mut tosiaan jos niiden sokereiden kans ei oo ongelmia niin tuskin tarvii rajottaa. Parempiahan ne on kun karkit ja suklaa...

Niittyvilla On kyllä minunkin mielestä aika omituista suhtautumista terkkarilta tuon painon suhteen, sinullahan on ihan normimitat. Ja sitä suuremmalla syyllä kun terkkarit hoitavat raskaanaolevia niin pitäis tajuta kuinka herkässä mielentilassa moni odottaja on et tosiaan vois ajatella miten niitä asioita esittää. Mutta kannattaa kyllä varmasti mainita tuosta syömishäiriötaustasta niin terkkarisi osaa ottaa sen sit huomioon - jos siis on yhtään empatiakykyinen.

Supistuksia on ollut viime päivinä enemmän, enimmäkseen kivuttomia mut eilen ihan pisti tuonne alamahaan kun "juoksentelin" joululahjaostoksilla. Mut sain onneks kaikki lahjat hankittua niin nyt voi ottaa rennosti jouluun asti. Mut kyllä tässä alkaa olla aika joulumielellä, vielä kun satais kunnolla lunta, täällä vasta nippa nappa maa valkoisena. Ja ensi viikolla taas lauhtuu et nekin vähät varmaan sulaa pois. :|

Minx sanoit hyvin et kannattaa nauttia niistä hyvistä ajoista silloin kun siihen on aihetta. Sen yritän itsekin muistaa kun nyt on asiat vihdoin mallillaan. Takana on pari todella raskasta vuotta (masennus ja veljen itsemurha) mutta nyt vihdoin paistaa taas aurinko minun elämään. Enkä minä koskaan kokenut toisten hyviä uutisia masentavina, pikemminkin ne antoivat itsellekin voimia ja tulevaisuuden toivoa. Uskon että kyllä se elämä voittaa varmasti kaikilla jotka nyt kamppailevat vaikeiden asioiden keskellä.

Joku taisi sanoakin miten kaikista palstalaisista on tullut ihan kuin läheisiä ystäviä joiden iloissa ja suruissa elää täysillä mukana. Olen aivan samaa mieltä :)

Jaksamista ja hyviä vointeja kaikille!

Särö 24+0
 
Heräsin jo neljältä kun poika heräs itkeskelemään, tuntuu vähän vilustumisoireita olevan. Enpä sit saanu enää unen päästä kiinni niin tulin tänne notkumaan... :)

Triida olit kyselly napanuorasta. Kaverillani oli esikoistaan odottaessa vain se kaksi suonta napanuorassa ja hänellä myös seurattiin vauvan kasvua tarkasti. Hänellä sattui vielä niin että lopopuraskaudesta ultralla katsottiin että vauvan kasvu ois jääny jälkeen ja synnytys päätettiin käynnistää joitakin viikkoja ennen la:ta. Mutta vauva syntyikin täysin viikkoja vastaavan kokoisena eli olisi saanut ihan rauhassa olla vielä masussa kasvamassa. Onko teillä muilla, joilla aiemmin lapsia, kokemuksia siitä että vauvan painoarvio olis menny ihan metsään? Myös yhdellä toisella kaverillani oli arvioitu vauva huomattavasti pienemmäksi kuin oli sitten syntyessään. Mietin vaan et onko se siinä loppuvaiheessa jotenkin vaikee arvioida se paino.

Nyt alkaa poikakin heräillä, tästä se päivä lähtee käyntiin. Mukavaa päivää mammat! :)

Särö 24+1
 
Huomenta!

Särö78 Eli taidan ainakin ennen ensimmäistä kasvukontrollia laittaa kaikki vauvaa varten valmiiksi, ihan vaan varmuuden vuoksi:) Toiv ei sentään vielä silloin ainakaan tarvitsisi käynnistellä. Kätilöliiton sivuilla taisi olla, että kasvu hidastumista on n.15 prosentissa näistä kaksisuonisista.

Toiv tää ei vaikuta mitenkään mun joulukuiseen Prahan matkaan. Oon siis oman äidin kanssa menossa kaupunkilomalle 27.12-1.1. Mulla tulee matkalla täyteen 28 vkoa ja Finnairille pitää olla todistus raskauden normaalista sujumisesta kun nää vkot tulee täyteen. Hmm...Mutta mistä ne tietää, onko mulla tullessa 27+6 vai 28???:D Ei tuo vatsakaan ainakaan tällä hetkellä mikään valtaisa oo. Pitääpä pohtia asiaa, mutta matkalle aion kyllä pästä hemmetti soikoon.

Herkuista Täällä ilmoittautuu mukaan yks herkkuperse! Mulla herkuttelu on koko raskauden ajan ollut lähes päivittäistä, MUTTA... herkuttelen normaalisti tosi pieniä annoksia (esim. kovenhti tai kaksi) ja esim övereitä en vedä juuri koskaan. Lisäksi en syö juurikaan maustettuja jogurtteja tai käytä muuten sokeria missään, joten suon itselleni pikkuherkun vaikka päivittäin, jos mieli oikeasti tekee.

Sairastelu Onko muut säästyneet flunssalta? Mulla vasta oli ja nyt on taas!!! Tosi ärsyttävää, kun ei oikein voi reippailla lainkaan, eikä toki energiaakaan ole normaaliin tapaan.: / Tadian käydä ostaa käsidesiä ja otan sen putelin mukaan kun käyn kouluilla tekee sijaisuuksia.Näin selvisin täysin terveenä koko esikoisen raskausajan. Kouluilla kun tahtoo niitä pöpöjä olla joka puolell.

Triida ja Milli (21+1, tosin oikeasti joku 20+4)
 
Herkuttelu On alkanut makenahammasta kolottaa täälläkin! Alkuraskauden ajan teki mieli vaan suolasta, nyt menis kaikki makee... Mut pakko hillitä. Saatan kyllä miekin melkein päivittäin jotain makeeta ottaa mutta kohtuudella, esim. jos lounaalla töissä on jälkkäri niin yleensä syön sen, pannaria tai jotain kiisseliä jne. Tai töissä saatan ottaa teen kanssa pari keksiä tai pari palaa suklaata jne. Mut kohtuudella kuitenkin ja sen verran katon että muita suupaloja en sit ota jo jotain makeeta syön.
Kerran viikossa sitten annan ittelleni luvan herkutella vähän enemmän..
Onneks kuitenkin tulee luonnollinen stoppi eikä makeeta pysty syömään kuitenkaan mielettömiä määriä.

22+5
 
Viimeksi muokattu:
Särö: juu noista hedelmistä varoiteltiin muakin, ja juurikin kun oli iso mandariini pussi pöydällä prenalla ollessa niin sanottiin heti, että ne nostaa sitä vauvan painoa ja sokereita liiaksi syötynä yhtälailla. vielä olen kyllä mussutellu hyvillä mielin, mieluummin niitä kuin sitä suklaata ym. toisaalta suklaaseen tulee kyllä ähky nopeampaa kuin noihin mandariineihin. mut kohtuus ilmeisesti kaikessa on hyvä. Meillä on muuten nämä kaksi isointa syntynyt elokuussa ja siinä kesä ja kaikki jäätelöt ja grilli ruoat koko kesän käsien ulottuvilla ja tuo alle neljä kiloinen syntyi joulukuulla. toivotaan, että tää talvi vähän vähentää tuota pienimmän miehen alun painoa <3
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta ja viikonloppuja kaikille! On se vaan ihanaa olla aamusta asti kotosalla, esikoinen pyörii jaloissa ja hokee "äiti ei mene töihin", ja onneks voi vastata, että "ei niin". Kaikenlaista ohjelmaa ja juhlantynkää luvassa viikonlopuksi, huomenna Isänpäiväkin.

Eilen oli neuvola, jossa ei mitään sen kummempia. Paino oli noussut alusta 3 kg, mikä oli terkan mielestä ihan ok. Kuulemma uudelleensynnyttäjillä monesti paino nousee enemmän aluksi ja tasoittuu loppua kohden. Ihmetystä herätti sf-mitta, joka oli hurjat 23 cm eli reippaasti yli yläkäyrän. Tähän terkka totesi, että näillä viikoilla on vaikea mitata todellista lukua, kun vauvalla on vatsassa vielä niin paljon tilaa. Hänen mukaansa iso lukema ei ole mitenkään huolestuttava tai kummallinen eikä kerro totuutta vauvan koosta vielä tässä vaiheessa. Ainut harmillinen juttu oli, että mulla paljastui nyt neljäs VTI putkeen. Ensi viikolla konsultoin lääkärin kanssa ja pohditaan, miten tässä edetään. Haluaisin mieluummin sen estolääkityksen, on kuitenkin miedompaa, kuin jatkuva antibioottien popsiminen.

Painosta olette jutelleet paljonkin ja jokaisessa meissä se taitaa herättää jonkin verran huolta ja ristiriitaisia tunteita. Itse olen tyytyväinen, kun terkka heti ensi käynnillä otti puheeksi painon ja suositteli, ettei se nousisi kovasti yli 10 kg. Tämä kuitenkin omalla kohdallani on perusteltua, sillä normipaino huitelee juuri hilkun yli BMI 25. Olenkin kokenut rakauden erityisen helpoksi ajaksi "laihduttaa", sillä silloin kiinnittää huomiota itsensä lisäksi myös toiseen. Koen, että liikunta raskausaikana tuottaa jopa huomattavasti enemmän hyötyä, kuin normiarjessa, sillä kaikenlaiset lisääntyneet krempat kaipaavat jumpaa. Myös tuleva synnytys on hyvä motivaattori pitämään kroppansa kunnossa.

Jos taas oma aloituspaino on normaali ja erityisesti sieltä vähän alhaisemmasta päästä, niin on jotenkin todella sääli, että edes raskausaikana ei saisi välillä vähän höllätä ja ottaa syömisen ja/tai liikkumisen kanssa rennommin. Kuitenkin sitä ylimääräistä tarvitsee vauvan lisäksi myös imetystä varten, joten ei siitä nyt niin kamalasti pitäisi niuhottaa. Toki yletön mässäily ja hurja painnonousu voi olla haitallista niin äidille kuin vauvallekin, mutta kyllä hyvin monella lähipiirissäni on tullut se 20 kg helposti ja helposti se on myös pois lähtenytkin. On harmi, jos neuvolassa kärki on aina siinä painossa ja punnitsemisessa, kun monet muutkin asiat kertovat kuitenkin äidin ja vauvan hyvinvoinnista. Koetetaan kaikki nauttia omista, pyöristyneistä masuistamme ja välillä myös vähän (joulu)herkuistakin hyvällä omallatunnolla! Kohtuudella, tietty ;)

Särö78 kyseli vikaan menneestä painoarviosta loppuaikana. Oma kokemukseni esikoisesta oli, että päivää ennen käynnistystä (41+5) vauvan koko arvioitiin ultralla 3,7 kg ja syntymäpaino olikin 2,9 kg! Hurja ero tuossa, joka kätilön mukaan johtui siitä, että pituutta vauvalla oli kuitenkin ihan reippaasti 50 cm ja ultralla tehtäessä painoarvio perustuu juuri noihin pituusmittoihin. Meidän pieni sattui vaan olemaan pitkän ja ruipelon puoleinen. Varmasti pätee myös toiseen suuntaan, eli jos pituus arviodaan keskivertoa hieman lyhyemmäksi, näkyy se myös painoarviossa. Kaverin vauvan synnytys taas käynnistettiin hurjan kokoarvioepäilyn vuoksi rv 38, jolloin painoa arviotiin olevan 4,5 kg. Syntymäpaino oli kuitenkin 3,7 kg, eli iso heitto tuossakin.

Nyt ulkoilemaan!

kwaidan ja Puh 22+3
 
Painoarvio tehty kaikiasta ennen synnytystä. Ekasta oli 3800g ja parin päivän päästä syntyi ja paino oli 4130g, toisen paino arvio 3,8kg syntymäpainoksi jo pari viikkoa ennen syntymää, käsikopelolla synnytys salissa 3,7-3,8 ja syntyessä paino 3880g . Kolmannen painoarvio oli päivää ennen syntymää 4007g ja painoi siis seuraavana päivänä 4480g. Joten kaksi 300-400g heittoa alakanttiin. ja yksi nappi arvio =)
 
Kylläpä tällä on liikaa huolia ja murheita :( Kaikille kovasti tsemppiä ja jaksamisia omassa tilanteessa :hug: Toivotaan, että asiat kääntyvät pian positiivisuuden puolelle.

Täällä on porukkaa myös käynyt rakenneultrassa, joten onnittelut kaikille hyvistä kuulumisista! :heart:

makeanhimosta mulla tää mun makean himo on ihan normaalia eli ei liity tähän mun olotilaan.. Aina ja kaikki herkut maistuu :ashamed: :p

nippatäti onpas teillä kavereiden kanssa ihana perinne :)

viude mullakin hb 115, joten ei ihme, että "hieman" väsyttää |O

loppuraskauden painoarvioista Meillä esikon arvio heitti vain 20g, mutta meille kerrottiin, että isoilla tai vastaavasti pienemmillä vauvoilla tuo painoarvio saattaa heittää hurjastikin suuntaan tai toiseen. Hyvä lääkäri/kätilö osaa kasituntumallakin sanoa, että onko vauva oikeasti sen mitä ultra näyttää vai kenties isompi.

(.)
Mulla oli viikolla neuvola, jossa kaikki ok paitsi tuo hb jatkanut tuttuun tapaan laskuaan ollessaan nyt 115. Rautalisän aloittelin (kunhan muistaisin sitä päivittäin ottaa). Toivottavasti tuo lisärauta nostaa hb:ta ja tää ihme lihasväsymys häviäis sen myötä.. Täällä välillä tulee ihan paniikki ja ahdistus, kun ajattelinkin jotain lihassairautta... :( Painoa oli tullut 2kg kuukauden takaiseen käyntiin, josta terkka ei sen kummemmin kommentoinut. Paino tullut paljon enemmän kuin esikoisesta ja samoilla syömisillä menty.. ehkä se on tää ikä joka hidastuttaa aineenvaihduntaa ;) Seuraava neuvola-aika onkin sitten lääkärineuvola, jossa katsotaan kohdunsuun tilanne ja ilmeisesti ultralla arvioidaan vauvan tarjonta.

Tänään yksi etappi saavutettu, nimittäin RV 24+0 :heart: Nyt jos vauva päättää syntyä, niin häntä ainakin yritetään pitää elossa.
 
Kiukuttelupurkaus :mad:Mies on tehnyt ylitöitä ja 7-päiväistä työviikkoa nyt 2 viikkoa. Vihdoin kun työputken jälkeen olisi ollut vapaa v-loppu niin olisin halunnut yhdessä mennä leffaan (uusin Bond!) vaan eih, hän lähti anoppilaan 300km päähän. (Miehen isä on kuollut pari vuotta sitten, joten isää ei sinne lähdetty juhlimaan.)

Mä olen työviikon jälkeen aina ihan naatti, joten jäin kotiin lepäämään (eikä mua anoppilaan pyydettykään, vaan olisin jatkanut omille vanhemmilleni 400km päähän.). Nyt olen hemmotellut itseäni shoppailukierroksella, lisäksi otin parit masukuvat, ei ole tätä ennen paljoa kuvattavaa ollutkaan.

Pötsi on aamupalan jälkeen aika pieni, iltamaha on muhkeampi. Kun trikoopaidan päälle vetää neuletakin tai jonkun tunikan niin ei kyllä ulkopuolinen huomaa mitään. Töissä ajattelin kertoa sitten, kun se lain mukaan on pakollista. Parin viikon päästä vasta, elleivät sitä ennen huomaa.

Vaunukaupoilla kun käytiin, niin vaunujen myyjä varovasti katsoi mua ja kysyi, että "tuleeko nämä teille itselle vai....?" ;)



23 + 1 (laitoin sitten ensin viikotkin väärin...)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viude
Tässäpä laitan uusimman masukuvan minäkin, tuossa on vähän iltaturvotustakin eli ei oikeestaan oo muutosta aiempiin kuviin. Kyllä sen nyt kaikki huomaa mutta omasta mielestäni se ei ole kasvanut sen jälkeen kun pullahti esiin :)



Painoarvioista Minullakin on sellainen käsitys että käsikopelolla kokenut kätilö osaa arvioida kaikkein parhaiten. Minullekin arvioi esikoisesta kätilö laitoksella ennen synnytystä että siro 3,5-kiloinen tulee ja poika painoi 3510g.

Alisa Minulla ainakin rautalääke nosti hemoglobiinia reilussa kuukaudessa 112--->120. Enkä edes ottanut joka päivä. Jätin välistä jos olin syönyt/juonut jotain maitotuotteita. Toivottavasti sinulla auttaa myös. Ja C-vitamiinia kuulema kannattaa ottaa samalla. Auttaa imeytymään.

Flunssanpoikasta on ollut minullakin jo pitemmän aikaa, sellasta ärsyttävää tirskutusta välillä. Sit häviää kokonaan kunnes tulee taas takasin. Johtuu varmaan raskauden aiheuttamista limakalvomuutoksista.

Niittyvilla Ihana masu :heart: Ja kuvasi perusteella ihmettelen vielä enemmän terkkarisi kauhistelua painonnoususta :confused:

Särö 24+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Viude
Vauvan painoarvio Mulla esikoinen ultrattiin pariinkin kertaan ison sf-mitan takia. Rv 38+3 lääkäri arvioi neidin olevan jo 4,5kg. Syntyessään 39+2 tyttö oli 4,2kg. Eli noin puoli kiloa kevyempi kuin mitä olisi syntymähetkellä arvion mukaan ollut.

Nallu ja pikkuveli 23+0 Poks! :heart:
 
Makeanhimoa muuten täälläkin. Mut ei välttämättä raskauteen liity kun yleensäki oon ollu sokerin ystävä. Kävin tossa citymarketissa ja ostin sitte irttareita ku siel on karkkikadun irttarit eikä tuu hirmu usei käytyä. Diabetestä enemmän huolettaa oma hammaslääkärikammo ja se et mun pitäs mennä anestesiahoitoon hampaideni takia, apua :( Käyn nyt heti pesemäs hampaat. Illalla syön lisää töiden jälkeen ja pesen sit taas hampaat.

Omppulimu 23+4
 
ihania vauvamasuja!:)

painonnoususta täällä on puheltu, tässä ois yks jolle herkut maistuu liian hyvin, siis ei mitkään karkit tai leivonnaiset, mutta suklaa on mun pahin vihollinen, varsinkin geisha ja mieshän toi mulle yks päivä semmosen ison rasian jonka sit popsin parissa päivässä napaan.:ashamed: sekä roskaruuasta tykkään... mutta ei noi kyl ole aiheuttanut mulle paino-ongelmia, ihan normaalipainoinen olen ollut, hyvin sain tiputettua painon kahen lapsen jälkeen mutta kolmatta kun aloin oottaa niin siinä raskaudessa nous paino n. 15 kg ja sairaalaan jäi vaan 2 kg. mutsi sanoi et mitä enemmän lapsia tulee sitä herkemmin nousee paino, en sit tiiä pitääkö toi joillain paikkaansa, eikä siinä mitään mut ku tää nyt päätti tulla heti perään nii en ehtinyt saada edes mitään alaspäin... kammottaa ajatus et tän syntymän jälkeen on pudotettavaa semmoset yli 20 kg. miten ihmeessä sen tuun saamaan pois.:confused:
saa sit olla kyl kova itsekuri. mut ei se mun neuvolahoitaja oo mitään sanonut vaik olen märissytkin nii sanonut et kyl sen sit ehtii pudottaa, turha tommosta on stressata. ehkä se on sit tollai rennompi kun sillä itellä näyttää olevan pien ylipaino.:D

vauvan painoarvio esikoisesta tehtiin aikoinaan, tarkkaan en muista mitä se oli mut alakanttiin oli heitetty, likka painoi 4kg. ja ite olin täh, ei sen pitänyt noin paljon painaa...:O mut hyvin mahtui tulemaan ulos. nää loputkin on ollut 4 kilosia, viimosin oli vaa hitsin pitkä 53 cm. loppuaikana oli tuskaa, herra oli vähän turhan pitkä.
oon miettinyt jos täs sf-mitta on koko ajan ihan yläkantissa nii haluun loppuvaihees kyl tarkistuksen, saa vaa neuvolahoitaja pistää lähetteen sit äippäpolille.

ootan kovasti seuraavaa neuvolaa et sais alkaa täyttää kelan paperit ja sais sen rahan sieltä et pääsis vähän ostoksille, hommaamaan tytölle jotain... niin kauan kun mun ristiselkä kestää, on jo nyt tuskaa jos kauempaa pitää seisoskella, välillä tulee kiukkukohtauksia kaupan jonossa, tekis mieli tiuskii ihmisille et liikkukaa siitä mun pitää päästää istuu! pitäis varmaan hankkii retkeilytuoli jonka vois avata kun on pitkät jonot!:rolleyes:

ihan kuin olis viel jotain ollut mut ei tuu ainakaan nyt päähän... no tällaista tällä kertaa.

pepper& tytsy 20+4
 
Täällä kans herkut maistuu... Sekä karkit, pullat että roskaruuat. Niin on aina maistunu ja kun ei painon kanssa ole ollut ongelmia, niin ei ole tuntunut tarpeelliselta alkaa syömisiä rajoittamaan. Alun pahoinvoinnin aikaan en kuitenkaan pystyny syömään oikeen mitään makeeta, en edes hedelmia, ni sen jälkeen on pitäny sitten vissiin ottaa takasin mitä on välistä jääny... :D Nyt kuitenkin kun on täällä aiheesta keskustelua lukenu ni on alkanu tuntumaan että ehkä pitäis alkaa hieman rajottaa tuota mässäilyä. Sokerirasitukseen on varattu aika 21.12. (kiva alotus joululomalle...) ja kyllähän se hirvittää että jos RD-diagnoosi paukahtaa. Vauvan isoa kokoakaan en oo aiemmin osannu pelätä, mutta vissiin sitäki ois hyvä hieman miettiä. :)

Painoa on siis tullu aika kohtuullisesti, mutta rinnat on kasvanu kovasti (ei ne oo ennenkään pienet ollu...) ja nyt tänään viimein sain raahauduttua kauppaan ostamaan parit isommat liivit. Sama ympärysmitta meni vielä, mutta kuppikoko on kasvanu kahdella. Kävin Lindexillä, mistä oon yleensä ennenkin ostanu liivit ja ilokseni huomasin, että isoja kuppikokoja oli tullu valikoimiin lisää. Ennen en oo löytäny muista kaupoista oikeeta kokoa ollenkaan ja Lindexiltäkin on saanu ostaa ne ainoat oikeeta kokoa olevat. Mutta nyt näytti paremmalta! Ja ostin sitte kahdet samanlaiset eriväriset, kun ei maltaita ees maksaneet. Jotenkin oon vissiin kuvitellu sinnitteleväni vanhoilla liiveillä synnytykseen asti, kun tuntuu tyhmältä ostaa liivejä muutamaksi kuukaudeksi koko ajan muuttuville rinnoille... Mutta oli kyllä aika vaihtaa, ni jospa tämä olo (ja ulkomuoto) siitä hieman kohentuis!

Piula 20+2
 
ainii, tääl muute ei mun tarvitsekaan mennä sinne sokerirasitukseen.. :) kun alkupaino oli sellanen et bmi alle 25.. eka terkka sanoi et kaikille yli 25 vee tehdään mut sit toinen terkka sanoi ettei.. ei haittaa mua.. :)

lenkkari ja nöttis 24+2
 
Makeanhimo vaivaa täälläkin, juuri kun se ei saisi vaivata kun viime raskaudessa oli RD ja nyt yrittäny jo etukäteen syödä oikein ja terveellisesti. Pyrin siihen et herkkuja syön vaan 1x viikossa, yleensä lauantaisin... Nyt tää viikko on kyl menny ihan reisille ku ukko lomalla, tullu tehtyä hyvvää ja ei niin terveellistä ruokaa ja syötyä herkkujakin enemmän. :ashamed: Mut ruotuun palataan heti maanantaina ettei paino ala nousta kohisten... Huomenna on turha yrittää olla herkuttelematta ku juhlitaan isejä. :)

Painoarvio oli esikoiselta viikkoa ennen synnytystä (rv 37) ultralla 2900g... viikkoa myöhemmin tytsy oli kuitenkin vaan 2700g... hiukka meni vikaan... Ja ei ollu kyllä sokerilla kasvanu ei... niin tuumas kätilökin et ois höllemmin saanu ottaa sen ruokavalion kans silloin. :)

Poks, poks! 24+0. :)

Nopponen 24+0
 

Yhteistyössä