*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

Kaz ja Tea84 onnittelut vauvoista! :)

Ehkäisyä en ole vielä sen tarkemmin päättänyt. Kumin kanssa pelaaminen on niin epämiellyttävää että jotain täytyy keksiä. Noi minipillerit oli viimeksi alkuun kun esikoista imetin. Seuraavan vuoden aikana ei sitten kuukautisia näkynytkään kuin kolmet mikä tietysti oli ihan jees mulle :) Väkisinkin siinä tuli sitten muutamat testit tehtyä kumminkin vaikka tuo on ihan normaalia :D Painoahan nuo kyllä nosti ja mielialavaihtelut oli järkyttäviä. Kierukkaa olen miettinyt hieman, saahan sen sitten pois jos nopeasti se kolmas halutaan alulle.

Imetys Itse nostan hattua naisille jotka pystyy vaivatta imettämään julkisilla paikoilla :) Kuuluuhan vauvan nyt saada syödä siinä missä muidenkin ilman että piiloudutaan vessaan imettämään. Itselläni vaan on todella suuri kynnys imettää muualla kuin kotona. Rintani ovat niin kookkaat että se jo tuo oman haasteensa asiaan. Nyt on kyllä tarkoitus saada imetys onnistumaan paremmin kuin esikoisen kohdalla. Jos jostain syystä ei onnistu niin kasvaahan nuo vauvat hyvin korvikkeellakin :) Itse en aio paineita ottaa tuon suhteen, sen verran jo esikoisen kohdalla pahoitin mieleni sukulaisten kommenteista kun imetys ei onnistunut täysin. Jokainen meistä varmasti tekee parhaansa äitinä niin imetyksen kuin muunkin hoitamisen suhteen <3

( . )Täällä ei niin yhtikäs mitään uutta. Huonot yöunet suurin vaiva ja supisteluista ei tietoakaan. Ylihuomenna olisi seuraava neuvolakäynti jos sitä ennen ei ihmettä tapahdu. Kyllä tää loppuaika on näin malttamattomalle ihmiselle jotain todella raskasta :p

Toiveikas84 & papu 39+5
 
Niittyvilla Just meinasin ehottaa samaa kuin Bingo et leikkaa pakkauksen pukuun reiät vöille. Jos sinulla on ompelukone käytössä niin ompele tiheellä siksakilla reunat ja sit leikkaa keskeltä saksilla auki. On nimittäin tosi kätevä kun riittää kun vauvalle laittaa hieman lämpimämmin päälle (esim. neuletakki ja collegehousut) ja sitten pussiin sisälle vöihin.

Tässä vielä kuva:



Särö ja Jalo
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku M
Onnea jälleen kaikille vauvautuneille!

Jäänyt taas tämä kirjoittelu vähemmälle, vaikkakin päivittäin palstaa seurailen. Ihanaa lukea synnytyskertomuksia ja odotella milloinka se oma pikkuinen päättää ponkaista itsensä maailmaan. Muutamat palstailijat odottelevat jo kovasti salattua ryhmää, ja ainakin minun puolestani ryhmän saa perustaa vaikka heti, sillä ymmärrän hyvin, etteivät kaikki halua synnytyskertomuksiaan ja tuntemuksiaan koko kansalle jakaa.

Greentea soittelehan neuvolaan tai synnärille tuosta lapsivesiasiasta. Lapsivesi voidaan helposti todeta testiliuskalla, samalla tyylillä kuin esim. pissan proteiinit ja sokerit neuvolakäyntien yhteydessä.

Imetyspaineista. Itse oletan, että imettäminen onnistuu ja maitoa tulee luovutettavaksi asti.:saint: Oletuksella siis mennään kun kyseessä on ensimmäinen lapsi. Ja oletukseni perustan siihen, että olen perinyt koon ja mallin puolesta utareeni suvusta, jossa jopa kaksosten äidit ovat luovuttaneet maitoa säännöllisesti, kun sitä on noussut järjettömiä määriä!:LOL: Imettää aion julkisesti niin kotona kuin kaupungillakin jahka saan imetyksen sujumaan, jos jotakuta asia haittaa niin voi vapaasti äänestää jaloillaan ja poistua paikalta. Väittelemäänkin saa toki tulla, jos vain uskaltaa.. Varoitus: leijonaemo liikenteessä. :kieh:Mikäli imetys ei jostain syystä sitten onnistuisikaan, en aio asiaa jäädä sen kummemmin murehtimaan. Pulloruokinnan huono puoli on pullojen jatkuva peseminen, parasta tietysti se että myös isä pääsee osallistumaan lapsen ruokintaan säännöllisesti ja äiti pääsee vapaammin liikkumaan esim. kauppaan.:heart:
Lähipiirin imettämistä olen tarkemmin ajatellut tämän keskustelun myötä ja havainnut kuinka erilaisia imetyskäytäntöjä todellakin on. Isäni suvun puolella imetys on ollut vapaata, luonnollista ja näkyvää. Jopa oikeastaan niin luonnollista, ettei siihen ole kiinnittänyt juurikaan huomiota ennen tätä pohdintaa. Äitini puolella imetys on ollut julkista, mutta vauvan pään yli/tissiä peittämään on aseteltu harso tms tai imetys on tapahtunut ”vähän syrjemmässä”. Mieheni suvun puolella ei tulisi kuuloonkaan imettää julkisesti esim. omassa kodissaan vaan heillä tapana on lukkiutua imetyksen ajaksi vessaan, kylpyhuoneeseen tai vastaavaan, mikä on oikeastaan kiinnittänyt huomiotani enemmän kuin ”julkisesti” imettäminen. Oman lapseni imetykset aion suorittaa täysin julkisesti tissit vilkkuen myös sukulaisten läsnä ollessa, sopi se sitten heille tai ei.:stick:

Nanna koirien ulkoiluttamisesta hätäilit. Meillä kerrostalossa kaksi aikuista koiraa ja voin sanoa, ettei ongelmia pissatusten kanssa ole ollut tähänkään mennessä eikä siis varmasti myöskään tulevaisuudessa vauvan kanssa. Meillä koirat käyvät normaalisti 3 krt päivässä lenkillä, joskus useamminkin jos innokkaita ulkoiluttajia löytyy. Koirat jaksavat aamulla odottaa ulos pääsemistään, kun teet heille selväksi rutiinien kautta että he varmasti ulos pääsevät kunhan vauva on syötetty, puunattu ja puettu. Koirathan ovat toki ovella norkoilemassa ”heti valmiina lähtöön”, kun vain sinnepäin sattuu astelemaan, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö aikuiset koirat osaisi odottaa vaan sitä että he ovat tottuneet pääsemään aamulla ulos kun ihminen menee ovea/eteistä kohti.:attn: Iltapissatukset voi suorittaa jo hyvissä ajoin ennen esim. isin yöjuoksuja ja/tai vauvan nukkumaan menoa. Vaihtoehtoisesti vauvanhan voi myös opettaa siihen, että päivä loppuu ilta-vaunuiluun, eli iltasyöttö tehtynä jo ennen lenkkiä, sitten vain nukkuva lapsi omaan sänkyynsä kun palaatte vaunuilemasta. Meillä koirat käyvät iltapissalla normaalisti noin 20 maissa ja jaksavat hyvin aamuun saakka. Kesän tultua vauva ja koirien pissatus tullaan myös meillä hoitamaan kantorepun avustuksella, mikäli tarkoitus ei ole lähteä tunteja kestävälle maraton kävelylle:LOL: Tuolloin vauvasta voi olla kivempaa nukkua vaunuissa,kuin Manducassa:)

Särö nostan hattua jaksamisellesi. Saisitkohan iltapäivästä pumpattua tissit tyhjiksi jo ennen iltasyöttöä? Tiettävästi tissien totaali tyhjeneminen lisää maidon tuotantoa eli voisi hyvinkin olla ettei sinun tarvitsisi ostella korviketta jatkossa, mikäli jaksaisit muutamina päivinä ”ehdyttää” maitovarat ennen aikojaan lypsämisen avulla. Perhevalmennuksessa meille kerrottiin, että juuri tuo ”takamaito” eli maito joka tulee rinnoista kun sitä on kaikista vähiten, on juurikin sitä parasta ja rasvaisinta maitoa ternimaidon jälkeen.

(.)Mitään ei voi/jaksa tehdä kauaa vaan on istuttava alas ja vedettävä henkeä. Vauva on siis kääntynyt rt ja painaa nyt palleaan tai keuhkoihin sillä tavoin, ettei henki kulje vaan ”vaativat” asiat :LOL:, kuten pyykkien viikkaus pitää suorittaa istuen! Onneksi rt johdosta närästys on kaikonnut lähes kokonaan. Sohvalta ja sängystä nouseminen on yhtä akrobatiaa, sukkien jalkaan laitto vaatii jo suorastaan käärmemäisiä kykyjä taipua suuntiin, joissa masu on vähiten tiellä. Mies tänä aamuna tuumailikin kun yritin ähistä itseäni sängystä, että olisi sittenkin pitänyt ostaa se moottoroitu sänky, kun alat muistuttaa vaivaista mummoa!:x:LOL: Supparit ovat nyt laantuneet jonnekin taka-alalle ja epäilenkin, että on tyyntä ennen myrskyä. Kun vain ei synnytys sattuisi miehen projektin palautuksen kanssa samoille päiville..:headwall:

Onkohan muita synnytystä odottelevia, jotka ovat varalta pyytäneet miehen työ/opiskelukavereiden puhelinnumeroita ns. kaiken varalle?:confused: Itse ajattelin näin tehdä,vaikka en heitä tunnekaan.Hätätapauksessa voin sitten soittaa heille,että oletteko nähneet mun ukkokultaa,sen pitäis nyt laukkoa hetimmiten synnyttämään!?:kieh::LOL:

Tulipas taas pitkä postaus, mutta en aio pyytää anteeksi. Päinvastoin toivottavasti jotakuta ilahduttaa, että tänne meidän palstalle on tullut lisää luettavaa!:saint::D

Könkkänä ja Rimpula 38+2
 
Niittyvilla Bingon ja Särön neuvoja mukaillen, jospa raaskisit tehdä reiät yhteen toppapussiin kaukaloon kiinnittämistä varten? Meillä huuto.netistä halvalla!!!huudettuna vauvalle toppapussukka, jossa jalat yhdessä isossa pussissa ja sitten hihat käsille..sellainen haalarin ja pussin risteytys. Pussukassa on haarovälissä yksi reikä vauvan vyöttämistä varten. Vauvalle pussukka tulee olemaan liian iso, jotenka alle laitan fleece haalarin ja pussukan jätän auki, kuitenkin sillä tavoin että vauva kiinnitetään vyötetään istuimeen juurikin pussukan reikien avulla. Vauva ei todennäköisesti tule viihtymään istuimessa pitkää matkaa, mikäli vauvalle tulee autossa kuuma eikä vaattetusta voi avata.:confused:

Ehkäisystä, meille ehkäisymuotoina käyvät vain kumi, kuparikierukka tai selibaatti.. Selibaatti ei tule onnistumaan:LOL: ja kumi todistettavasti petti meidät monen vuoden jälkeen, joten jäljelle jää kierukka. Kierukan asentamis ajankohdasta en vielä ole päättänyt, kun ei ole vauvaakaan vielä synnytetty, mutta alustavia keskusteluita olen mieheni kanssa käynyt. Tuttavani suosituksesta taidan asennuttaa kierukan yksityisellä.Hän oli saanut kierukan asennutettua kohtuu hintaan ilman kipuja yksityisellä puolella.:) Seuraava toivottu lapsi olisi tarkoitus tehdä muutaman vuoden kuluttua! Kauheat next baby-suunnitelmat jo ennenkuin tämä ensimmäinen kakkatehdas on ulkona!:x

Nanna hyvä että olin hyödyksi! Kuullostaa mahtavalta tuo sämpylöiden leipominen!

Könkkänä
 
Kazille Onnea Pojasta :flower: :heart:

Kiitos Nannalle onnitteluista :)

e79 yliaikaiskontrollista sanottiin viime viikon neuvolassa että se olisi silloin kun on kymmenen päivää yli lasketunajan. Itsellä se menisi ensi perjantaille (pitkäperjantai)
ja en tiedä miten toi pääsiäinen vaikuttaa noihin. Ja omalta kohdalta toivoisin sen olevan jo enemmin ennen pyhiä..saa nähä...torstain neuvolassa kait varaavat ajan.
Tuon kuopuksen aikaan menin yliaikaiskontrolliin perjantaina juurikin tuon 10 päivää yliaikaisena. Silloin olisi lääkäri laittanut vielä viikonlopuksi kotiin ja maanantaina olisi pitänyt tulla käynnistykseen mutta minäpä sanoin että mulla kassi mukana ja olen varautunut/asennoitunut siihen että nyt jäädään jo käynnisteleen niin onneksi suostui. Lääkkeillä eka aloiteltiin silloin pe mut pieniä suppailuja sai aikaiseksi lauantainakin taisin kaksi tablettia saada ja jonkun verran supistelin ja sitten iltapvällä laitettiin oksitosiinitippaan ja johan alkoi tapahtumaan. Seittämän jälkeen illalla poikanen syntyi. Niin ja muistelen et itse tuolla kontrollissa tehdään sisätutkimus ja ultrataan...nyt en muista että oliko siellä muuta.

Vadelmanlehtitee kukas sitä olikaan jo synnyttäneistä käyttänyt pidempäänkin?? Minä kävin vasta sunnuntaina ostaan (minäkö epätoivoinen :p ) ja oon nyt sitä juonu pari päivää sen kolme kuppia päivään. En tiedä johtuuko tuosta mutta jonkun ajan päästä mukillisesta alkaa supistelemaan napakastikin tosin kovin harvakseltaan. Saattaa joku väli olla lyhyempikin, mutta sitten ne aina hipuu. Jotenkin uskon että tuolla olisi joku yhteys :) Tänään tuossa puolenpäivän aikaan join niin nyt on jonkun aikaa suppaillu taas...tämä päivä olis NIIN hyvä päivä syntyä..kumpa tämä baby tajuaisi sen ;) (tätä kirjoittaessa kolme napakkaa supparia)

Julkisesti imettämisestä itsellä se luonnistuu..on se niin kätevää ettei tarvii lähtee piiloon imettelemään jos vauvalle nälkä tulee. Yleensä laitan harson tai muun vastaavan verhon siihen rinnan päälle ettei liikaa näy. Tokihan siitä katseita saa mutta en muista ainakaan että kukaan olisi minun kuullen asiasta sanonut mitään.
Ymmärrän myös niitä jotka ei sitä pysty tekemään "yleisön" edessä.

Tulipas välillä jotain muuta kuin voivottelua kun ei mitään tapahdu :)

Aippa3 40+0
 
Pikapäivitys täältä...

Mulla kamala flunssa ja tänään hainkin antibiootit... Posdkiontelotulehdus ja huomenna nielunviljelystä selviää onko jopa angiinakin. Kamala on tauti ja oon ihan poikki ku yksin ollu pakko päivisin pärjätä ku mies töissä! On se niin väärin et palkatonta pitäs miehen ottaa jos äiti on vuoteenomana ja jäis lapsia hoitaan! Mun tauti on sitä luokkaa et 38+ kuumetta heti ku lääkkeen vaikutus lakkaa. Oon joutunu ottaan burana + panadol yhditelmää lääkkeeksi ku toinen pelkästään ei edes laske kuumetta! Sit sain vanhahkolta sairaanhoitajalta moitteita et ku imetän ja oon äin paljo ottanu lääkkeitä! What a fuck! Sektion jälkeen tää yhdistelmä tuotiin 3 x päivässä ja kotiin ohjeeksi et syö näitä niin kauan ku oot kipee! Ajattelin nyt sit tietty et flunssaankin saa molempia ottaa jos ei kuume kertakaikkiaan muulla laske ja pitäis pystyä lapset ruokkiin jne. Tuli niin paska fiilis. Onko muuten muilla joilla oli antibiootit meneillään (sektiohaavan tulehdukseen???) mikä antibiootti ja onko vauvalle tullut vatsa vaivoja? Entäpä oletteko kipulääkkeitä tohtineet ottaa miten antibiootin ohella? Ku siitäkin se hoitaja sano et nyt ainakaan ei molempia saa ottaa kipulääkkeenä ku on viel antibioottikin... Toki en aiokaan ottaa lääkkeitä ellei oo aivan pakko. Mut ny oon ollu ainaki niin kipee ilman et ei vauvaa uskalla nostaa ettei vaan tipu... Ja yksin on pärjättävä 8h päivässä, kiitos yhteiskunnan sääntöjen!!! :kieh:

Nyt vaan pelottaa ettei vauva saa tätä tautia! Se on varma osastokeikka sitte. :( Mut eikös mun rintamaidon pitäis suojata ku elimistö tuottaa tällä hetkellä vasta-aineita tätä pöpöä vastaan...? En jaksa enkä kestä jos joudutaan osastolle ku ku alussa siellä jouduttiin olemaan. :( Ei sais etukäteen ressata mut on hiukkasen pessimistinen olo... :( Ristiäisetkin piti olla lauantaina mut joudutaan varmaan peruun... :(

Ei muuta tällä erää... Seuraavana lepään... lääkkeen vaikutus alkaa lakata! :(

Nopponen
 
Nopponen hali sinne:hug: Nyt tosiaan lepää mahdollisuuksien mukaan, toivottavasti pian vaikuttaa tropit!

Aippa mie join about kuukauden ajan muutaman kupin päivässä sitä vadelmanlehtiteetä ja aina jos suppaili, join oikein vahvana sitä ja jumppapallon päällä heiluin, tuntu tehoavan:LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: aippa3
huh huh, mikä päivä taas.

neuvolassa kaikki hyvin. paino pysynyt kolme viikkoo samassa 77.1kg, kysyin jo onks vaaka rikki.:D pikkuinen on vihdoin kiinnittynyt. yritti positiivisesti sanoa et tuskin enää ens viikon ti nähdä. juupa juu, jotenki mie oon skeptinen tohon.

hih. hauskahan toi purppuraviiva systeemi on. alkaakohan sitä olla turhan epätoivoinen?:LOL:

imetyksestä, ite oon hyvä esimerkki jolla ei kerta kaikkiaan onnistu imetys vaikka olen jo kolmen lapsen kaa sitä yrittänyt, puol imetyksellä jonku aikaa mut sit tyssännyt. nyt tosiaan miettinyt et viittikö enää vikan kaa ollenkaan yrittää... turhaan taas pahoitan vaa mieleni ja nyt kun on kuopuskin nii nuori nii eihän mul oo aikaa istuu tissi toisen suussa pitkiä aikoja....: / onneks kaupan hyllyt pursuu korvikkeita, arvokkaitahan ne on.

imetys yleisillä paikoilla, mäkin nostan hattua niille jotka pystyy siihen. jännää miten vauvan ruokkiminen on nii pyhää mukamas vielä.

äh! taas tämmönen päivä etten saa kirjoitettuu rauhassa kun koko ajan joku lapsista on jotain vailla ja nyt on jo ajatukset ihan sekaisin...

kazlle onnittelut pojasta!:flower:

pepper& typy poks 39:heart:
 
Aippa minä join myös useamman kuukauden. Haudutin min.15min, joskus paljon pidempäänkin. Folio vaan mukin päälle niin pysyy lämpöisenä.

Meidän koira kyllä kestää odottaa pissatuksiaan. Välillä pääsee jo klo.7 aamulla, välillä vasta 10 jälkeen. Illalla pääsee vikalle pissalle joskus 19 ja 22 välillä. Hyvin tuo ripulinsakin osaa pidättää, mutta naamasta näkee kun on tosihätä :D

Julkisesti en esikoista imettänyt, enkä silloin osannut/ollut tarvetta imettää muuten kuin maate. nyt tuo vauva roikkuu tissillä kun esikoisen kanssa puuhailen kaikkea. mitä enemmän oon liikkeessä ja metelöidään sitä paremmin imee ja nukkuu. on selvästi jo kohdussa tottunut meteliin. hiljaista jos on niin herää alle 5min:ssa.
Nyt kyllä aion imettää joka paikassa. Laitan sen harson vaan nätisti harteelle verhoksi. En tajua miten joitakin voi häiritä... :stick:

Saan tungettua vauvan äippäpakkauksen haalariin ja kaukaloon parhaiten kun asettelen haalarin ensin sinne ja teen selän kohtaan taitoksen että haaroväli on sen alimman vyön kohdalla. sitten nostan vasta vauvan pakettiin ja vyöt kiinni. vähän siinä saa kyllä olla tarkistamassa ennen vöiden laittoa että onko raajat omissa osastoissaan. kaukalohaalarin/pussin voisin kyl ehkä ostaa kun kaupoille pääsen.. mutta näinkin pärjään :) kyllähän tuo sinne hukkuu..

Ällövaroitusta: mullahan jäi kohtuun kalvoja. no tänään tuli sitten ulos. oli kyllä aika pelottavaa(?) vetää sellainen läpinäkyvä vaaleanpunainen n.20cm kalvo ulos vessapaperin avulla :O olikohan ne siinä vai tuleeko vielä lisää, jää nähtäväksi. mutta tuon takiahan ei kaavintaan tarvi lähteä onneksi. ja hyvä kun poistuvat itsestään niin eivät ärsytä kohtua. luulisin...

jee! sain tytön syömään tänään tuttia n.5min :) puristin vähän maitoa tuttiin ja annoin suuhun, meni hetki ja sitten alkoi imeminen. ehdin just syödä ruokani rauhassa, sitten neidillä olikin jo oikea nälkä.

dania & tyttönen 4vrk

niin ja kai tuolle pitäisi vähän nimeäkin jo alkaa miettimään...? apua..
 
e79 mulla on se yliaikaiskontrolli huomenna eli 10 päivää yli lasketun ajan, joka täällä käytäntönä (mutta kuulemma 10-12 päivää yli yleensä sinne mennään). En siis osaa vielä sanoa muuta kuin sen, että terkkarin mukaan harvemmin silloin vielä käynnistellään vaan annetaan aika neljän päivän päähän eli 42+0, joka itselläni osuu sununtaille, eli siinä tapauksessa siirtyy maanantaille 42+1. Vauvan koko kyllä todella mietityttää, mahtuuko enää poiskaan.... Mutta se selvinnee huomenna...

Turvakaukaloon meillä on sellainen lämpöpussi, jonka käyttöaika kyllä jää aika lyhyeksi kun kelit lämpenevät. Mutta siinä on ne aukot vöitä varten valmiina, kätevää :)

Jojona 41+2
 
Onko muuten noita turvakaukalo-ostoskärryjä (siis sellaisia mihin saa oman kaukalon kiinni) yleisesti muissakin isommissa? kaupoissa kuin Prismoissa/tietyssä Prismassa? Itseänikin on tuo kaupassakäynti mietityttänyt kun esikoinen kyseessä... Onkos joku Manducaa käyttänyt kauppareissuilla?
 
salaisesta ryhmästä oon samal kannalla kuin könkkänä et sen vois alkaa perustaa jos joku haluaa, kumminki on jo nii paljon vauvautuneita jo ja varmasti siellä halutaan jo päästä vapaammin asioitaan kirjoittelemaan, nyt kun vika kuukausikin yleisellä ollut nii löytäähän uudet sit tähän ketjuun jos joku viel haluaa mukaan. eikä meil vikoilla mee enää nii mahottoman kauan nii tullaan perästä jutustelee sinne.=)

nopposelle paranemisia!:hug:
 
e79 Helsingissä ainakin yliaikaiskontrolli sovitaan 41+5 päivälle. Se soitetaan ja varataan itse suoraan äippäpolilta. Jos päivä osuu viikonlopulle, niin sitten katsotaan tilanteen mukaan, että aikaistetaanko perjantaille vai myöhäistetäänkö maanantaille. Luulisin, että ottavat sinut herkästi aiemmin, jos neuvolassa oli ollut jotain viitteitä raskausmyrkytysoireista. Tosin minusta nuo sinun verenpaineet ovat vielä oiken hyvällä mallilla ja on kai ihan normaalia, että loppua kohden kohoavatkin. Itselläni oli esikoista odottaessani loppuajan arvot luokkaa 130-140/80-90 ja noista vielä sanottiin, että ihan ok. Toki tietysti turvotus ja proteiini pissassa yhdistettynä paineisiin lisää tarvetta tilanteen tarkemmalle seurannalle, mutta etköhän voi olla ihan rauhallisin mielin. Yliaikaiskontrollissa tehdään sisätutkimus ja ultra, arvioidaan vauvan kokoa ja lapsiveden määrää sekä otetaan pissanäyte, verenpaine ja ollaan puolisen tuntia käyrillä. Näiden perusteella lääkäri sitten tekee päätöksen käynnistyksen ajankohdasta. Pääsääntöisestihän käynnistellä aloitetaan aikaisintaan vasta 42+0 (myöhäisintään kai 42+2), mikäli vauvalla ja äidillä kaikki hyvin. Jos ei, voivat ottaa suoraan osastolle tai pyytää käynnistykseen seuraavana päivänä. Pääsiäinen vaikuttanee käynnistyksiin niin, että pyrkivät sopimaan mahdollisimman vähän käynnistyksiä pyhäpäiville. Meidän tapauksissamme tämä tarkoittanee sitä, että eivät tuskin venytä käynnistyksiä 42+ päiville, vaan aloittanevat ne tiistaina/keskiviikkona/torstaina, jotta oltaisiin jo synnyttäneitä ennen pyhäpäiviä. (Nämä arviot antoi kätilöystäväni, kun asiasta kysyin. Toki tilanteeseen vaikuttaa aina se, kuinka paljon käynnistyksiä/sektioita/muita toimenpiteitä ko. päiville on sovittu ja kuinka paljon osastolla on muuten porukkaa jne..) Toivotaan, että selvittäisiin tästä hommasta kuitenkin ennen moisia toimenpiteitä :heart:

(.) Pahoittelut, etten jaksa kommentoida muita kirjoituksia, koska tämä päivä on suoraan sanottuna ollut ihan p*****stä! Mulla on neljä tuttua samaan aikaan raskaana ja LA maaliskuussa ja eiliseen mennessä kaikki muut ovat jo synnytäneet omansa. Tietysti näistä kolmella LA:t ovat olleet mun jälkeen. Jotenkin alkaa olla ihan luovuttaja- ja luuseriolo :'( Mikä tätä kroppaa vaivaa!? Miksi mä en osa synnyttää ajallaan? Eihän tämä ole mikään kilpailu tai vertailu, mutta silti sitä jotenkin vertaa itseään muihin jo synnyttäneisiin, ja kokee olevansa epäonnistunut itse. Lisäksi kun joka päivä tulee kyselyitä, soittoja tai facebook-kommentteja mitä ihmeellisimmiltä tahoilta, että "joko, joko", niin alkaa olla pinna vähän kireellä!!! Hitto, kyllä mä sitten ilmotan, jos täällä joskus jotain alkaa ennen juhannusta tapahtumaan. MUR :mad: Ja sekin vielä, että kun oikeasti voin aika hyvin, niin tunnen vielä ihan törkeän huonoa omaa tuntoa tästä malttamattomuudesta, kun periaatteessa tämä odottaminen ei ole fyysisesti mitenkään niin tuskaisaa. En vaan enää jaksaisi odotella ja kuulostella niitä olemattomia synnytyksen merkkejä. Mieluummin tietäisin, että käynnistys on ensi keskiviikkona, piste. Ei arvuutteluja, että voinko vielä sopia jotain viikonlopulle ja kuinkakohan nopeasti saadaan esikoiselle hoitaja, milloin lähdetään sairaalaan jne. Amen. Ja pahoittelut tästä vuodatuksesta :ashamed: Millaisia fiiliksiä muilla LA:n ohittaneilla on?

kwaidan 40+6
 
kwaidan, kuulostaa niin tutulta sun fiilikset... Ihan tuntuu siltä että on tässä(kin) asiassa jotenkin epäonnistunut, eikä sitä yhtään joko-joko -kyselyt auta eikä valistus siitä miten voi tulla iso vauva ja mahtuuko tulemaankaan kun et mikään iso ole... No, sitä itsekkin olen tuskaillut ja synnytystä pelännyt koko ikäni, ettei ainakaan helpota tilannetta :/

Salaisen ryhmän saisi kyllä perustaa samantien, tästäkin asiasta voisin lisääkin kirjoitella, mutta en täällä julkisessa viitsi, kun ei tiedä kuka häiriintynyt käy täältä stalkkaamassa asioita....

Jojona 41+2 edelleen...
 
e79
kwaidan, kiitos infopaketista :) toivottavasti masuasukit älyäisivät tulla maailmaan ilman käynnistelyjä.

kwaidan ja jojona fiilikset samat täälläkin. Jokojokojoko päivittäin alkaa jo tympimään ja vaikka täälläkin oma olotila vielä sangen ok, niin vois silti alkaa jo tapahtumaan. Mahanahka on koetuksella tän möyrijän kanssa... Kun ei tiedä milloin tapahtuisi jotain, niin ei oikein voi sopia kovin menojakaan lähipäiviksi.

imetys julkisesti kun on esikoinen tulossa, niin eipä vielä kokemusta. Tosin luulen, että en malta pysyä täysin kotosalla, joten eiköhän tule kokeiltua. Kai tuo on nyt luonnollista eikä pitäisi herättää yleistä pahennusta :)

turvakaukalo ja vauvan haalari/pussi me saatiin toiselta mummolta sellainen Tutan fleecepussi, jossa on kätevästi huomioitu nuo kaukalon turvavöiden kiinnittämistarpeet. Tuo on tosin kokoa 50 cm, ettei mene hirveän kauan :( tuon jälkeen käyttöön pääsee kaverilta lainaan saatu vastaava 62/68 cm kokoisena.

salainen ryhmä käy toki tännekin, kohtahan tää maaliskuu onkin jo ohi...
 
Minulla oli myös pulmana vauvan pukeminen kaukaloon sekä vaunuihin, sillä kaikki valmiina olleet villavaatteet (housut ja nutut) sekä fleecehaalarit olivat auttamattoman suuria. Satuimme käymään muutenkin Kankaanpäässä ja kävin Reiman tehtaanmyymälässä. Ostin sieltä 2 eri kokoista tällaista fleecepussukkaa Väliasut , joita olen nyt käyttänyt turvakaukalossa sekä vaunuissa äitiyspakkauksen makuupussin sisällä. Fleecepussukat maksoivat n. 17 e/kpl, mikä ei mielestäni ollut niin paha.

Äh, eihän tähän saanutkaan linkitettyä juuri ko. pussia, mutta on mm. 1. rivillä 1. vasemmalla ja 2. rivillä 2 ensimmäistä vasemmalla...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: HaaveissaPulla
Onnea uusimmille jakautuneille! Ainakin Kaz kuului tähän joukkoon!Nyt täytyy myöntää, että viitseliäisyys ei riittänyt kommenttien ja vauvautuneiden ylöskirjoittamiseen ja nimet ehti unohtua muistista ennenkun pääsin kirjottamiseen saakka. Vaan siitä huolimatta sydämen pohjasta vauvaonnea ja vauvan nuuskimisen iloa teille jokaiselle! :flower:

Nopponen Täällä myös antibiootit menossa, mullahan oli noita tulehduksia vaikka muille jakaa. Pikkupullalla antibiooteista johtuen mahavaivaa, jota väittäisin ripuliksi, ellei vauhdikasta maitokakkaa tulisi ilman lääkkeitäkin lähes joka vaipalla. Koko vauva tuoksuukin ihan vieraalle, sellaselle makealle lääkemäiselle! Lisäksi lääkkeiden alottamisen jälkeen itkuisuus lisääntynyt (vauvalla), välillä käsittämättömiä parin tunnin itkuhepuleita, vaikka vaippa vaihdettu, tissiä annettu ja syliä tarjolla. Ostin maitohappotippoja, joiden pitäisi suojata vauvan mahaa, en osaa arvioida onko apua, mutta placebokin otetaan ilolla vastaan. Syyllisyys on melkoinen :/ Olenkin jättänyt kipulääkkeet (burana+paratabs-yhdistelmän) ottamatta, että vauvan lääkekuorma vähentyisi, vaikka oikeasti tarvitsisin vielä niitäkin. Lasken päiviä, että antibiootit saa lopettaa..

Imetys Esikoista imetin kerran kauppakeskuksen likaisessa vessassa, ja totesin että ei kiitos enää. En itsekään suostuisi kuppaisessa vessassa syömään, miksi vauvan siis pitäisi? Olen siis julkisen imetyksen kannalla, mutta valitsen kyllä sekä vauvan syömisrauhan että yleisen häveliäisyyden vuoksi vähän syrjäisemmän paikan syöttöpuuhille. Julki-imetystä voi mielestäni edesauttaa myös imetysliiveillä ja -paidoilla, eli aina ei tarvitse olla syöttöpuuhissa uhmakkaana tissit tiskissä-meiningillä. Myös esim. kantoliinassa voi imettää melkolailla katseilta piilossa.

Syyllisyys ja tutkimukset Syyllisyys kuuluu äitiyteen. Sitä huomaa jatkuvasti olevansa riittämätön ja toivovansa ehtivänsä/osaavansa/olevansa enemmän kun onkaan. Ja tämä kaikki ilmankin sitä, että kuuntelee muiden "hyvää tarkoittavia neuvoja" ja lukee "faktoihin perustuvia tutkimuksia", joita on tarjolla asiaan kun asiaan. Siispä korvat suppuun turhien neuvojen edessä ja sen tilalle luottoa siihen, että toimit hyvin ja olet riittävä äiti sellaisenaan!

Vauva-arjen iloja jakautuneille, ja tsemppiä viime metreillä kärvistelijöille!
HP ja Pikkupulla 13vrk
 
Kaksi antibiootti tablettia ja olo on jo parempi! :) Vielä toki toipilas olen... Ei tarvinnut yöksi enää ottaa kuin panadolia ja nyt aamulla tuntuu ettei tartte enää kipulääkettä kunhan kuume nyt pysyy poissa... Hyvä homma sinänsä, ei tartte vauvaa kuormittaa lääkkeillä enempää kuin on pakko, eli siis se antibiootti nyt menee sit vaan. Antibiootin ohjeissa kyl luki et turvallinen imetysaikanakin käyttää... Jospa elämä alkaisi pikku hiljaa voittaa. Ristiäiset tosin peruuntui ku viime yönä ukko alkoi sairastaa tätä samaa, toivottavasti pääsee helpommalla kuin minä. : /

HP:Minkä merkkinen antibiootti sulla menee? Mulla kefexin 750mg ja ainakaan vielä ei vauvalle oo tullu oireita... Tosin vasta äsken otin kolmannen tabletin... Meillä menee muutenkin rela-tipat jo kun pikkuisella se rautalääke sinne ½-vuotiaaksi asti ainaski keskoisuuden takia ja huomasin et parempi rinnalla käyttää reloja. Toivottavasti sulla kuuri loppuu pian ja vauvankin masuvaivat poistuu. Älä tunne syyllisyyttä antibiootista, sille ei voi mitään ja jos et hoida itseäsi niin kuka hoitaa sitten vauvaa ku menet itse aina vaan huonompaan kuntoon? :hug: Tsemppiä! Mä oon vaan onnellinen et sain jonkin lääkkeen joka auttaa ku olin NIIIIIN huono äiti 4 päivää siinä kovassa kuumeessa ja nyt voi huokaista helpotuksesta etten enää tartuta ympärillä olevia ja varsinkin vauvaa ku antibiootit menee. Se on minusta parempi vaihtoehto että vauva saa minimaalisen määrän lääkeainetta 7 vrk ajan ku kuuri kestää kuin se et sairastaisin pitkittynyttä räkätautia ja aina vaan pöpöt jylläis ja hyppisivät vauvaan, ennenpitkään ei varmasti mitkään rintamaidon vasta-aineet enää pitäisi tautia poissa vauvastakaan. Itsekin lopetin nyt kipulääkityksen tosiaan ku kuume näyttänee pysyvän poissa ja sen myötä h***vetilliset lihassäryt... Ei turhaa lisää lääketaakkaa tosiaan vauvalle enempää kuin on pakko...

Onnea vauvautuneille! :wave:

Ja salainen ryhmä olis täälläkin toiveissa, vaikka samointein... Kukas sen sit osais väsätä ja neuvoa miten sinne pääsee sisään?? :confused:

Toipuva Nopponen ja ainakin toistaiseksi vielä flunssalta säästynyt poitsu!
 
Heipparallaa mammat ja onnea uusille vauvan saaneille!

Meille syntyi 19.3. rankan rupeaman jälkeen hätäsektiolla nelikiloinen tyttö, 53 cm. Tyttö on seurannassa toisella osastolla ja mamma toisella. Olikin odotettua pienempi tapaus :) kokonaisuudessa 30 tunnin rupeamasta jäi aika traumaattisetkin fiilikset mut kertoilen sit lisää siellä suljetulla puolella!

Ja en tietenkään osaa värjätä punaiseksi noita päivitettäviä asioita :ashamed:

Marionetti ja tytsky kohta 1 vrk
 
Huomenta mammat! Melkoinen yö ja aamu tässä takana, kahdet vaatteet meni yön aikana pissaan, pissat tuli vaipan sivusta läpi, sekä mun että vauvan sänkyyn asti ja kaikki lakanat vaihtoon... Äsken imetyksen jälkeen törähti kakat läpi, sitä tuli myös imetystyynylle. Lähdin vaihtamaan vaippaa ja jätin miehen putsailemaan imetystyynyä, sain lapsen pestyä ja kun rupesin laittamaan uutta vaippaa niin pissat tuli hoitopöydälle :LOL:.

Nyt on mennyt 10 tunnin aikana kolmet vaatteet vaihtoon! Onneksi on taloyhtiössä ilmainen pesutupa, meillä olisi jättiläismäinen sähkölasku jos kaikki pestäisiin omassa koneessa ;). Luulen että Muumi-vaipat on surkeita, koska mitään vahinkoja ei sattunut kun käytettiin Liberoja :mad:. Ostettiin Muumeja kun olivat tarjouksessa ja kotimaisia sekä mainostettiin ympäristöystävällisemmiksi, mutta tämän rallin jälkeen taisi olla kyllä vimppa kerta, palataan ylikansalliseen tuotteeseen! Läpi turahtaneet vaipat oli sekä mun että miehen laittamia, ei kai me molemmat voida olla niin räppäkäpäliä että laitetaan vaipat huonosti...

HP ja Nopponen paljon tsemppiä teille ja pikaisia paranemisia, toivottavasti antibiootit puree pian! Totisesti Nopponen toivon, ettei pikkuiseen tartu :(.

Bingo, Särö ja Könkkänä kiitos tuunausvinkeistä! Mulla on ompelukone ja kavereilta saatuja ylimääräisiä ä-pakkauksen toppapukuja 2kpl ja toppapussi. Ei haittaa vaikka menisi ompelukset pieleen kun ei koskaan tarvita kolmea koon 68 toppapukua :LOL:. Puvut on vuosilta -03 ja -05 ja selkeästi vanhanaikaisen värisiä, eli varapukuina olisivat kuitenkin. Etenkin -05 on karmea räikeä turkoosi ihmeellisillä raidoilla, googlatkaapa huviksenne jos jaksatte ;).

Särön laittama kuva oli niin havainnollistava että eiköhän pikku askartelu onnistu. Kiitos! Vaikeinta on saada reiät oikealle kohdalle...

Salainen ryhmä kertokaahan heti kun kerho on perustettu ja miten sinne pääsee! Mä taidan pihdata synnytyskertomusta vielä hetkisen ja postaan sen vasta sinne. On sen verta poikkeuksellista kamaa, että joku tutun tuttu voi tunnistaa.

Niittyvilla ja tupsu 10vrk
 
Viimeksi muokattu:
Onnea taas kaikille vauvan saaneille!

Ja pikaista paranemista ja toipumista kaikille sairasteleville ja jälkioireista kärsiville! Täälläkään ei sairastaminen täysin loppunut, vaikka lapset ovatkin nyt terveinä. Mies on nyt kuumeessa ja minä toivon, ettei tule minulle tuo tauti. Tää on kyllä niin tautista aikaa tämä kevättalvi. Kun vaan ei tarvis missään hirveässä flunssassa mennä synnyttään.

Julki-imetyksestä. Olen ehdottomasti kannattaja enkä pysty ymmärtämään vastustajia. Yleensä pahimpia aiheesta valittajia esim. lehtien yleisöpalstoilla ovat keski-ikäiset naiset. Minusta on melko kaukaa haettua väittää (niinkuin monissa lukemissani yleisönosastokirjoituksissa on väitetty), että vauvojaan julkisesti imettävät naiset haluavat esitellä rintojaan julkisesti ja se häiritsee muita ihmisiä. Itse väitän, että nälkäänsä huutavan lapsen ruokkimisella ei ole mitään tekemistä rintojen esittelemisen kanssa. Eikä sitä ole pakko katsoa. Ja jos joku sanoo vaikka kahvilassa, että olisi parempi mennä imettämään vessaan, niin minusta sellainen ihminen voisi mennä sen oman kahvinsa ja pullansa nauttimaan sinne vessaan! Omia lapsiaini olen imettänyt melkein missä vain. Usein on ollut harso suojana jo ihan sen takia, ettei vauva häiriinny kaikesta ympärillä tapahtuvasta.

Niittyilla, vaipoissa on tosiaan eroja merkkien välillä, mikä kenellekin passaa ja oikeastaan vain kokeilemalla selviää, mitkä merkit toimii omalla lapsella. Ympäristöystävällisemmistä merkeistä meillä on ollu molemmilla lapsilla koko vaippaiän käytössä enimmäkseen Nature Babycare -merkkiset vaipat, joissa ei ole lainkaan muovia. Niitä saa S-ryhmän kaupoista. Isommilla lapsilla eivät kuitenkaan enää yökäytössä ole riittäneet, mutta muuten olen ollut niihin tyytyväinen.

Salaiseen ryhmään tuun minäkin mielelläni mukaan, niin voi kirjotella vähän vapaammin.

Omaan napaan ei mitään ihmeellistä. Takana suht hyvin nukuttu yö ja minkäänlaisia supistuksia ei ole näkynyt eikä kuulunut pariin päivään. Parempi varmaan, kun ei edes kuvittele, että olisi tyyntä myrskyn edellä :)

Piikunen 38+4
 

Yhteistyössä