*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

hui miten paljon on tullut tekstiä sitten viime lukeman ja voi ihanuus miten paljon vauvoja on tullut lisää maailmaan :heart: ihanaa!!
Siispä tuhannesti onnea kaikille vauvautuneille!! :flower: :heart:

Ehkäisystä olitte puhuneet mää luulen, että meille ei tuu minkäänlaista ehkäisyä käyttöön, ku esikoisen jälkeenkään ei käytetty mitään. Mulla ei omia menkkoja tullu vasta kun tyttö oli reilun vuoden ja nekin niin epäsäännöllisinä, ettei niillä ois ikinä voinu raskautua :/

Soijaa pukkaa täälläkin. Juurikin öisin oon aina hiestä märkä ja sitte yht äkkiä oonkin ihan jäässä. Inhottavia nää lämmönvaihtelut, mutta minkäs teet.

vauvan kiltteydestä ite taidan aika paljon käyttää juurikin tuota sanaa :D Ihmiset sen kuitenkin ymmärtävät, että vauva on helppo hoitonen (eli = kiltti). En oo koskaan edes pahemmin aatellu tuota sanan todellisessa merkityksessä :D

Rena meilläkään koira ei reagoinu esikoiseen eikä tähän uuteenkaan tulokkaaseen mitenkään. Luulen, että koira ei oo vieläkään tajunnu, että meitä on yks enemmän :D

Nälkä ja jano on täälläkin lähes jatkuvana, joten tulee kyllä syötyä ja juotua :)

Meillä tosiaan tyttö tuli tänään tasan 2vkoa. Sen kunniaksi käytiin neuvolassa ja viikossa ollaan kerätty painoa himpun vajaa 600g :D Eli ruoka-aikaan on tyttö ollu kotona. Painoa tytöllä on 4030g. Kyllä vain huomaa, että maito on maistunu, kun posket ja kaksari kasvaa nii vauhdilla. 50cm vaatteetkin alkaa tuntua nafteilta :D Meillä tyttö syö oikeastaan 3-4h välein ja sen jälkeen on hetken virkkuna ja nukkuu taas. Yötkin on menny niin, että 02.00 aikoihin syö ja seuraavan kerran sitten 06.00 aikoihin. Ihan mukavasti saa itekin nukkua. Tosi vähän edelleen kerkeen koneella käydä, mutta nyt oli pakko lukasta teidänkin kuulumisia :)

palaillaanpa taas! :wave:

alisa & Hippu 2vkoa :heart:
 
Onnea Tealle vauvelista! Ja kiitos uusista synnytyskertomuksista taas. Mukavahan niitä on lukea, ja kuten Sone* sanoi, niin kirjoitettuna näyttävät jotenkin niin paljon helpommilta kuin mitä se todellisuus juuri sillä hetkellä on ollut. Mutta vääjäämättä synnytystä kohti täällä jokainen ollaan vaappumassa, halusimme sitä tai emme.. Mä en kyllä enää edes muista, miltä ne supistukset tuntuvat, että varmaan olen sitten ihan pihalla, kun synnytys käynnistyy! Mitään esimakuahan tulevasta ei täällä suunnilla ole ollut havaittavissa, että järkytys lienee sitäkin suurempi sitten ;)


Hanskius
kyseli rintakumista luopumisesta. Mulla oli esikoisen kanssa käytössä samainen kapistus juurikin matalasta rinnanpäästä johtuen. Ruvettiin harjoittelemaan ilman rintakumia noin 2 viikon ikäisenä ja melko pian vauva tajusi, mistä on kyse. Tosin pidin rintakumia aina lähettyvillä, sillä välillä jostain syystä vauva kieltäytyi syömästä muuten kuin sen kanssa, esim. usein yöllä tai sitten jos oltiin jossain liikenteessä (=ei tutussa paikassa, ja vähän vaikka hankalassa asennossa piti imettää tms.). Varmaan sitten parin kuukauden iässä tai jotain niin ei tarvittu enää koko vehjettä. Jos vauvasi on kasvanut hyvin, eikä tarvitse stressata maidontulon kanssa, niin en usko siitä olevan haittaa, vaikka hän ei aluksi jaksaisikaan syödä yhtä pitkään ilman kumia. Meillä ainakin eniten haastetta tuotti juuri oikean imutekniikan oppiminen, eli että vauvan ylipäätään sai imemään ilman rintakumia. Sitten kun tekniikka löytyi, niin pikku hiljaa imetykset pitenivät. Jos vaan jaksat, niin tarjoa sitkeästi ja tiheämmin rintaa. Joskos se siitä pikku hiljaa rupeaisi sujumaan ilman apuvälineitäkin :)

(.) Juhlistettiin koko perheen voimin miehen synttäreitä tänään. Eipä tullut maailman parasta synttärilahjaa, mutta oli kyllä muuten oikein mukava päivä.

kwaidan ja Puh 40+5
 
Ei oo tullu nyt viime aikoina kirjoteltua, lukemassa on kyllä tullu käytyä täällä :) Onnea kaikille vauvautuneille! Ja toivottavasti koossa olevat pääsette kohta tositoimiin :) Ja vaikka tuntuiskin ettei sieltä mitään ole tuloillaan lähiaikoina, niin ei sitä koskaan tiedä. Itselle tuli synnytys vähän yllätyksenä sillon 37+6 :D Musta ei kyllä tuntunu yhtään siltä et mitään olis tulossa.

Mikä se oli se salainen ryhmä juttu, mistä täällä oli puhuttu?

Meillä on vieraita käyny paljon, ensimmäiset kävi jo ku vauva oli alle viikon. Vauva on ihan terveenä pysyny eikä täällä sairaita ihmisiä oo käynykkään.

Hikoilua esiintyy täälläkin, ei nyt mahdottomasti mut yöllä joskus on niska hiessä ja petivaatteet vähä kosteat. Sen lisäks joskus paleleekin, tänäänki paleli mahottomasti välillä. Myös jano tuntuu olevan joskus kova.

Rintakumista oli puhetta. Me ollaan käytetty kumia aika paljon, sairaalassa tuntu helpommalta sen kanssa ja samoin kotona oon tykänny käyttää. Nyt kyllä pyrkiny olemaan ilmankin, toisaalta se on helpompaa kun ei tarvii pelätä että kumi tippuu rinnasta lattialle jos nousee seisomaan tai aina lähteä sitä hakemaan ku alkaa imettää.. Mulla imetys sattuu välillä ja on rääkkiä nänneille, tuntuu ku joku puris ja repis nännipihaa ja nänniä. Syynä kai väärä imuote ku aina ei satu kuitenkaa. Nännejä myös välillä aristaa imetyksen jälkeen eikä kauheasti ole motivaatiota imettää sillon enää lisää. Osittaisimetyksellä sitte mennäänkin täällä, ja siinä on kyllä mun mielestä hyvät puolensa, mies voi hoitaa välillä toisen yösyötön vaikka jne. Vauva sai lisämaitoa sairaalassakin. Tietysti olis hienoa jos vauva tulis kylläiseks mun tisseistä ennenku nännit tuntuu rääkätyiltä. Oon kyllä ajatellu etten tätä imetysasiaa niin "vakavasti" ottais (vaikka toisaalta harmittaakin korvikemäärät mitä menee), imetyksestä tunnutaan jauhavan kaikkialla, äidit syyllistää itseään jos ei onnistu ym. Nää asiat on kuitenkin sellasia missä jokainen saa tehdä sen oman ratkasunsa eikä pitäis olla liian ankara itselleen.

Syöminen tuntuu välillä vähä jäävän täälläkin, nytkin nälkä ois. Illalla söin perunaa lihapullia ja salaattia. Tuntuu et nälkää on ehk useammin ku ennen.

(.) Täällä meillä on menny iha hyvin :) Meni useampi yö et vauva valvoi siinä alkuyöstä useamman tunnin mut nyt seki tuntuu vähä menevän erilailla. Vauva nukkuu vuorokauden aikana 2-4 h pätkiä ja on hereillä samanlaisia pätkiä eli onnea teille joiden vauvat nukkuu esim 5 h :D Vloppuna vauva valvoi parina yönä 23-05. Se on sen ennätys :D

Omppu ja vauva 1 kuukausi
 
[/I]Sone kyseli selkävaivoista. Mulla on myös selkä kipeä, tuntuu välillä vauvaa nostellessa tosi kipeältä, vaikka yritän ergonomiaan kiinnittää huomiota. Kävellessä varsinkin tuntuu ikävältä. Johtuu varmaan siitä kun keskivartalolla ei ole "korsettia" synnytyksen jälkeen, koska vatsalihakset on kadonneet. Selkälihaksilla on tuplaten töitä, kun vatsapuoli ei tue asennoissa.

Omppulimu täällä toinen, jolla imetys sattuu. Lapsi haukkaa välillä aika kipeästi kiinni ja imetyksen jälkeen nänni on venynyt, ei tosin joka kerta, mutta välillä ilmeisesti ote on väärä. Huomenna tulee terkka kotikäynnille niin pitää häneltä kysyä asiasta. Toinen nänni rapsahti verille jo laitoksella, eikä ole kunnolla ehtinyt parantua vaan aukeaa aina uudestaan. Nyt oon pumpannut kipeää rintaa ja antanut maidot pullosta, niin nänni säästyy.

Imetyksestä syyllistämistä on kyllä paljon ja ilmapiiri imetyskeskustelun ympärillä liki hysteerinen, jakaa niin vahvasti mielipiteitä. En tykkää siitä, että tuomitaan eri tavalla toimivat. Jokainen äiti ja jokainen perhe on erilainen ja etsii omat toimintatapansa. Minä ja veljeni ollaan Tutteli-lapsia(onko Tuttelia enää edes markkinoilla?), äidilläni tuli maitoa liian niukasti yrityksistä huolimatta. Terveitä lapsia oltiin, ei allergioita eikä korvatulehduksia tms.

Nälkä ja jano on koko ajan. Syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja välipaloja 2h välein. Vettä menee ihan hirveästi ja lisäksi juon mehukeittoa + piimää kun tympii pelkkä veden lipitys.

Tietääkö kukaan, uskaltaako / voiko Valmarin-valmistetta käyttää imetyksen aikana? Luontaistuotteethan oli no-no raskausaikana mut miten nyt? Olen aikaisemmin tätä käyttänyt treenauksen ja laihdutuksen tukena. Ajattelin, että olisi nyt paikallaan ja voisi auttaa mahan toimintaan kun on vähän kaasuvaivaa ja suolen laiskuutta ollut synnytyksen jälkeen.

Valmarin

Synnytyskertomuksen laitan myöhemmin tänään, näppäilen sitä wordiin itselle muistoksi ja postaan sitten tänne. Joku kyseli voiko ekakertalainen synnyttää ilman kivunlievitystä. Minä synnytin täysin ilman puudutteita, kotona supistuksiin otin Panadolia ja siinä kaikki. Tiedän, että on erittäin poikkeuksellista mutta en tarvinnut mitään.

Niittyvilla ja tupsukki 9 vrk
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku M ja Zuza
Niittyvilla Juu ei oo mitään korsettia täällä ainakaan, yläkroppa on kun makarooni! Selkälihaksetkin on venynyt uusiin asentoihin raskausaikana ja vatsalihaksia ei oo niin saa varmaan ihan jonkun aikaa kuunnella selkäkipuja. Lantio on myös senverran löystynyt ja imetyshormonit muistin mukaan pitää niveliä vielä löysänä. Juttelin töissä yhden osteopaatin kanssa, joka oli sitä mieltä että voi mennä noin 3vuotta että elimitsö palautuu täysin raskaudesta, siis en puhu nyt painosta vaan nivelistä, kudoksista, lihaksista jne.. Itse oon ainakin huomannu et selkävaivat on alkanu helpottaa vasta imetyksen loputtua.

Valmarinista Tuosta kannattaa kysyä luontaistuotekaupasta, mutta sen mitä luin niin on kuonaa poistava ja monesti sellasia ei suositella myös imetysaikanakaan ettei kuona mene sinne äidinmaitoon. Mutta siis kyseinen valmiste ei ole miulle tuttu.

omppulimu Ei kyllä oikeesti kannat ressata tai syyllistää itteensä imetyksestä. Sen imettää mit' pystyy ja loput korviketta, kyllä sillä kasvaa! Mie olin kupuksen kohdalla ihan fanaattinen sen suhteen että pitää täysimettää, en tii emiks, mutta olis voinut vähän armeliaampi olla ittelleen... Nyt otan sen asenteen että jos oma maito ei riitä niin annan sitten lisämaitoa ihan hyvillä mielin :) Pitää yrittää vähän suhteuttaa tuota asiaa, ei se kuitenkaan niin mahdottoman vakava juttu ole :)

(.) Mie sain nukkuu viime yönä :) Paavo kävi nukkuu klo 21, heräs syömään klo 02.00 ja aamulla heräs 05.30 ja sit torkuttiin ja syötiin sinne 07.30 asti :)

Sone ja Paavo 8vrk
 
Niittyvilla Tuttelia on vielä markkinoilla mutta jos oon käsittäny oikein niin valmistusmaa ei ole enää suomi. Nykyään Tuuti merkkinen on kai suomalaista (?) Kaverin vauvalle tutteli teki mahavaivoja mutta tuuti käy hyvin :)
 
Huomenta!

Ihana yö takana! Paavo kävi puol kymmeneltä nukkumaan ja miehen kanssa vihdoin jaksettiin viettää vähän laatuaikaa;). Nukuttiin kolmella yöherätyksellä puol kahdeksaan ja nyt on niin levänny olo:LOL:

Omppulimu nyt lopetat kuule sen guuglaamisen! Joka asiasta on joku Iltalehden roskatutkimus olemassa ja vaikka olis miten asiallinenkin tutkimus kyseessä, se ei ikinä kerro koko totuutta! Teidän vauva kasvaa ihan hyvin korvikkeella ja siun rintamaidolla! Ja voithan pikkuhiljaa ruveta lypsämään aina maitoa varastoon, jos se onnistuu!

Muutenkin imettämisestä -miusta tuntuu että stressi ja kamalat paineet on just se syy, miks usein imetys ei onnistu. Meille naisille on lasetettu kauheat odotukset sen suhteen ja itse ollaan kaikista julmimpia arvostelijoita itsellemme. Äitiyden mitta ei ole se miten imettäminen onnistuu, se on miusta selvä asia! Rentoutukaa, ja jos ei onnistu, niin ei! Vauva kasvaa kyllä korvikkeellakin ja tärkeintä olis että koko perhe, äiti mukaanlukien voisi mahdollisimman hyvin!

Julki-imettämisestä. Mie oon todennu, että pystyn imettämään ihan missä vaan ja koen että se helpottaa miun liikkumista vauvan kanssa, kun hänet voi syöttää missä vaan. Mutta mutta -Ihmiset tuijottaa ja paheksuu:O En siis mitenkään hakeudu niihin tilanteisiin, mutta jos Pave herää vaunuista ja on nälissään ja oon vaikka kahvilassa, en näe syytä, miks en vois häntä siinä ruokkia..? Imetän sillai että ei näy tissiä lainkaan, mutta näkyy tietysti se että vauva siinä tissillä on. Miksi se herättää ihmisissä niin vahvoja negaatioita? Vituttaa ihan suoraan sanoen, että varsinkin keski-ikäiset naiset ja miehet tuijottaa ja puistelee päätään viereisessä pöydässä. Hankkikaa elämä, tekis mieli vaan huutaa:headwall::kieh:

Tänään on pakolla hyvä päivä, kun on näin hyvin nukuttu.

Mukavaa päivää teille kaikille muillekin!

Nippa ja Paavo 3vko ja 5vrk
 
Nopeasti tyhmä kysymys! Meidän pitäs pikkupimun kans mennä tänään eka kertaa kaksin kauppaan. Mutta mihin mä sen laitan? :D autolla siis täytyy mennä. Mahtuuko se turvakaukalo sinne ostoskärryyn vai miten muut ootte ruukannu hoitaa kauppa-asioinnit?
 
Hanskius kyllähän se mahtuu se koppakin sinne kärryyn, mutta isoissa kaupoissa on usein myös ihan sellaisia kärryjä joissa on vauvalle oma kaukalo! Se kaukalo on aika iso, että mitään hirveitä ostoksia ei eehkä mahu kärriin sitten :LOL:
 
Nippa Pitää puistella päätä takas niille kyylille siellä kahviloissa :) On se kyllä kumma että noita löytyy ketkä ei ymmärrä että vauvan syöminen maailman luonnollisin asia ja en mie ainakaan mee mihinkään vessaan itekkään syömään eväitäni niin ei mee kyl miun vauvakaa..! Mie varmaan joku kerta meen ihan kysymään että onko joku ongelma tai jotain sanottavaa jos joudun tuollaseen tilanteeseen että joku ihan selvästi ottaa ongelmaksi vauvan imettämisen. :vampire:

pikku väittely vois tehdäkkin ihan hyvää :LOL:
 
Sone miulla on kanssa näin supliikkina savolaisena aina melko vaikeeta pitää turpani tukossa niissä tilanteissa. Pitää seuraaavalla kerralla ihan oikeasti avata suunsa, vois olla hämmentynyt vastapuoli, kun imettävä äiti vauva tissillään upee aukomaan päätä :LOL: Ja tuo "mene vessaan syöttämään" on niin naurettavaa! En todellakaan mene imettämään johonkin yleiseen vessaan niin että joudun likasella vessanpöntöllä istumaan. Ei tosiaan oo itelläkään tapana vessassa syödä, niin ei joudu kyllä vauvakaan!
 
täälä on kyllä alkanu sellaset raskauskivut että nyt kyllä tietää olevansa raskaana :D
mun vasen nivunen on aivan hirmu kipeä !! kävely on sen takia vaappumista, enkä pysty jalkaa siirtämään itse, vaan puolison pitää auttaa, tai sitten itse kädellä avittaa jalkaa oikeaan asentoon ! on kyllä jo naurattanu muutaman kerran että mitenhän pääsen sairaalassa synnytysasentoon, kun en vaan pysty nostamaan jalkaa mitenkään että olisin haara-asennossa sitten synnytyksessä :D aivan kamala kipu vai mikähän kramppi/jumi tuohon on nyt iskenyt.

supisteluista ei oo tietoakaan...aamulla kyllä heräsin menkkamaiseen kipuun taas pitkästä aikaa, mutta nyt oon alkanut miettimään että onko se etes supistelua? oonko ollu tietämätön, vai mistä sitä tietää millainen on supistuskipu?? mihin kaikkialle sillon koskee? itsellä ei ole ollut kuin pari kertaa menkkamaista jomotusta n. 30 minuutin ajan, eilen tuntui tunnin ajan että vauva puski itseään alaspäin, mutta eipä mulla näytä mahan muoto muuttuneen tai laskeutuneen ollenkaan...

perjantaihin kun jaksais odotella niin saa selvyyden milloin synnytys aloitetaan.

huoh. :(

sdaa 41 + 2...
 
Kiitos vastauksista imetysasiaan! Juu en mä syyllistäkään itseäni, kun sillehän en voi mitään että sattuu. Paitsi yrittää korjata imuotetta. Kyllä vauva varmasti hyvin kasvaakin ja on kasvanu tähänki asti, eli en sitä epäile :) En tosiaan osannu ennen vauvan syntymää stressata mitään imetyksen onnistumista, ne oli ensiodottajana luonnollisesti asioita mistä ei mitään tienny eikä asiat muutenkaan stressaamalla parane. Ja kuten sanoinkin nii en tosiaan viitsi tehä kärpäsestä härkästä, enkä ole ikinä ajatellut että musta tuliskaan sellainen, joka tekis omasta imetyksestä/imettämättömyydestä/osittaisimetyksestä jonku ison numeron. Eli toivon ettei niin käy. Yritän nyt kuitenki imetelläkin korvikkeen lisäks, ei se kuitenkaan aina satu ja kyllä mä hetken sitä kipuaki kestän.. Eli jatketaan nyt vielä ainaki jonku aikaa. Onhan siinä äidinmaidos kuitenki niitä vauvalle tärkeitä aineita.

En mä nippa guuglannu ;) se linkki tuli vastaan yhden vau.fi:n artikkelin kautta.

Julki-imetyksessä ei mielestäni mitään vikaa ole, täytyyhän vauvan saada ruokaa ja jos joku paheksuu niin se on hänen ongelmansa. Imetys on ihan luonnollista. Voihan sitä paheksujalle käydä tokasemassa et niin se on hänki joskus rintaruokintaa tarvinu :D
 
Nivuskipu, jee!! Mulla on nivunen ollut jumissa synnytyssairaalasta lähtien. Hiukan helpotusta tuo burana, joka on tulehduskipulääke. Mut muuten kärvistelen. Lihasrelaksantit auttais, mut sit ei voi antaa maitoa vauvalle...
Lämmintä kaurapussia roikutan mukana ja jalan "pyöritys" taipeesta plus venytykset auttaa myös.
Vihuliainen vaiva, koita saada vetreytymään jotenkin.
T: minä "kävelin" kaksinkerroin sairaalasta autolle kun ei taive antanut suoristaa jalkaa !!

Kirppu 6 vk ja lisäsi eilen maitomääräänsä 30 ml lisää :)
Minä siis lypsän maitoa kun kirppu ei ole jaksanut pienen kokonsa vuoksi imeä rintaa. Jaksaa hetken imeä ja sit nukahtaa. Tänään imi jo reilut 10 min ja olin ihan haltioissani. En ressaa kuitenkaan asiasta, oli tiedossa keskosen kohdalla, ettei imetys välttämättä onnistu. Nyt on annettu jo nanniakin lisänä kun maitomäärät senkun kasvaa.

Julki-imetyksestä: Näyttäkää kieltä. Herranjee, vauvan syömisen pitäis olla ihan normaalia. Minä lypsän kotonakin vaikka meillä olis kuka kylässä. Jos ei hirvitä katsoa, vaihtakoon taloa :LOL:


Kirppu, joka on syönyt 70 ml maitoa, tankkas eilen vartin välein ensin 70ml ja sit 70 päälle ja nukkui 6 h. Sit ei 70 enää riittänytkään, vaan nostettiin 90 ja se menee heittämällä. En uskalla kerralla nostaa enempää, ettei masu poksahda ;) Saas nähdä to neuvolassa, päästäänkö jo lähelle 3kg!!
Mie en tarkkaile kelloa enää laisinkaan, vaan menen ihan neidin halujen mukaan. Ens vk pitäis olla Hyvinkäällä lääkäriaika ja labrakokeita taas tolkuttomasti. Sit saa tietää miten neidin paino menee keskoskäyrillä. Neuvolassa ei ollut koneella kuin normaalikäyrät ja niihinhän kirppu ei yltänyt..

Huh mikä romaani, antks!!
Hienoa että valvojat on saaneet hyvät unoset!!

Zuza ja kirppu 6vk

P.s. Onko Minx enää linjoilla ollenkaan?? Olen yrittänyt bongata.. vai onko mennyt vaan ohi!!
 
Viimeksi muokattu:
nanna83, minäkin ressasin kovasti tota koirat/kerrostalo ja vauva -yhdistelmää. Nyt onneks reilu kuukaus sitten päästiin vähän yllärinä muuttaa kyllä omakotitaloon. Ja on kyllä suurenmoinen helpotus! Kun voi vaan hätätilanteessa nakata koiran pihalle sitten. Ressasin myös, vaunut-koira yhdistelmää ja sitä että miten hissiin mahutaan. Sitten keksin sellaisen idean, että ehkä jossakin vaiheessa helpointa olis pikapissittää koira niin, että laittais vauvan kantoliinaan/reppuun. Mut se tosiaan on kyl hankalaa jos toinen vanhemmista on poissa ja koiral iskee akuutti hätä, niin miten siinä ehtii lapsen pukea ja kaikkee. Tai jos sil vauvalla on kaikenlisäks vielä hyvät unet kesken, ni ei oo kovin kiva semmosta lähtee herättelee ja pukee... En oikein tiiä mitä tekis tossa tilanteessa, saiskohan koirien rakkoa kehitettyä? :D silleen et ne pystyis vähän venyttää sen verran et saa lasen lähtökuntoon..

imettämisestä julkisesti mä en koe siä yhtään kiusalliseksi jos nään että joku jossakin julkisella paikalla imettää. Musta se on ihan luonnollista, MUTTA sitten itse en kylläkään uskaltaisi, tai kehtaisi. Oon niin kovin ujo, tällainen oikee siveyden sipuli. Tosi huvittavaa!! Koska tosiaan siinä ei minusta ole mitään outoa imettää lasta esim kahvilassa jos pakko sen vaatii. Mutta sitten kuitenkin itse en pystyisi siihen. :DD oonpas kummallinen.

ylihygieenisyys ongelmallisia, onko ketään muita? Mua vähän jänskättää ja huolestuttaa, se että miten tuun pärjää vauvan kanssa kun mulla on ongelmana tää ylihygieenisyys ja hirvee pöpökammoisuus. Mikä ei nyt edes ole pahimillaan, on vähän kausiluonteista, mutta kuitenkin jo niin ongelmallien vaiva, että häiritsee jonkin verran ehkä normaalielämää.!! Jus se että ollaan jossain ostosreissulla ja tulee pakollinen tarve päästä vaihtaa vauvan vaippaa johonkin hoitohuoneeseen. En varmaan uskaltais laskea sitä lasta mihinkään alustalle, ellei oo omaa mukana.:D Toinen mitä kammoon on just noi kauppojen ostoskärryjen vauvakaukalot, mihin en voisi ikinä kuvitellakkaan laskevani lastani makoilemaan!! :( OOn ihan kamala!! Vaikka vauvathan on "puhtaita" ja kaikkee.. mutta kun tää liittyy tähän mun pöpökammoisuuteen. NOLOA! Pakko kai se on mennä sitten oman turvaistuinkaukalon kaa tai matkavaunuilla..


greentea1 39+1
 
Viimeksi muokattu:
Imetys kyllä herättää tunteita suuntaan ja toiseen. Välillä tuntuu että teki niin tai näin niin aina menee väärin. Mutta tärkeintä minusta että tekee just niin kuin itestä tuntuu hyvältä. Julki-imettämisessäkään ei minusta ole mitään ihmeellistä mutta kovasti joitakin ihmisiä häiritsee. Eri asia jos sen tissin kävis läväyttämässä sinne naapurin pöytään! :D Itse kyllä olen niin häveliäs että minulta ei tuo imetys luonnistu oikein edes vieraspaikassa, en osaa vielä edes imettää istualtaan, makuuasento on paras.

Olipahan aika hulinailta eilen! Mies lähti aamulla työreissulle ja palaa to-iltana. Kyllähän siinä meinaa kädet loppua kesken kun vanhempi pitäs laittaa petiin (ja sekään kun ei uhmaikäsen kans ihan suit sait tapahdu) ja samalla kuopus huutaa tissiä pää punasena. Mut eiköhän se tästä ala luonnistumaan kun tulee tietty rutiini ja oppii vähän organisoimaan. Iltamaidot joudun joka tapauksessa antamaan aika pitkälle pullosta kun tissit on ihan tyhjät. Kyllä sieltä yks ateria irtoo mutta kun poika haluasi asua tissillä koko illan niin sehän menee ihan huutamiseks kun ei sieltä mitään tule vaikka miten imis. Saan yhen pullollisen kerättyä päivän aikana maidonkerääjällä ja loput annan sitten korviketta. Päivät ja yöt sujuu kyllä tosi hyvin ihan yksikseen poikien ja koirien kans mut nuo illat on aika sirkusta :D

Hienoa että Sone ja Nippatäti olette saaneet nukkua! Kumpa Nipan Paavon iltaitkut alkas hellittää!

Särö ja Jalo kohta 3vko
 
Viimeksi muokattu:
Vauva kaupassa Prismassa ainakin on muuten semmosia kärryjä missä on taso turvakaukaloo varten ja sen saa hihnalla siihen kiinni. Joten ei tarvii laittaa kaukaloo sinne kärryihin (kun ei sinne sit tahdo enää ostoksia mahtua)
 
Pienellä äklövaroituksella! Hei nyt alko herätyskellot soimaan! Kuinka vähän lapsivettä voi tihkua? Mulla on nyt varmaan parin viikon ajan tullut semmoista ihan ohutta nestettä, ehkä teelusikallisen tai kaks verran pikkuhousunsuojaan. Ja huvittavinta tässä on se et se on aina eri kohdassa suojaa, kun taas valkkari, minkä tunnistan kyllä. Valkkari ei tuoksu miltää, mut tää veden näköinen tuoksuu hieman makealta. Ja eilen kun nousin sohvalta ja kipitin jääkaapille niin housuihin lirahti ihan jo reippaammin tätä vettä housuihin. Samaan kohtaam missä tätä pietä kosteutta on aikasemminkin ollut havaittavissa. En aivastanut sillä hetkellä enkä mitään, mutta ajattelin että ehkä multa lirahti vähän vain pissaa. Kun tuntu siltä ettei sitä voinut pidättää ja saatto ehkä vähän olla pissahätäkin samaan aikaan. :D No menin, vessaan ja nuuhkaisin hieman, niin en ihan kyllä sitä siksi tunnistanutkaan.. Mutta aattelin kuitenkin, että se sitä olis ollut.
Tänään alko kuitenkin palaset loksahtelee paikoilleen ja rupesin miettii et voiko olla, että multa on jo reilu viikon sitte vaan kuitenki tihkutellu vähän lapsivettä??

nanna83, oon yrittänyt asennoitua siihen että haluan altistaa vauvaa normipöpöille että se sais vastustuskykyä. Onneks meillä on tuo koira joka varmaan kyllä hoitelee noi pöpöt omalta osaltaan kun on aina niin innokas nuolemaan naamaa.:D Yritän kovasti nyt skarpata tän lapsen kohdalla, ettei se joutus "kärsimään" mun pöpökammoisuudesta. Ja mies varmaan pitää huolen siitä, ettei touhu mee mulla yli tän ylihygieenisyyden kanssa, kun saaan jo nyt välillä kuulla naljailua siitä!:D

greentea1 39+1
 
Viimeksi muokattu:
e79
Onnea Kaz vauvasta!

Greentea, lapsivettä voi tihkuttaa kai hyvinkinvähän kerrallaan ja vain tietyssä asennossa, jos kalvoissa on reikä ylempänä. Jos vauva on rt-tarjonnassa, toimii pää pystyasennossa hyvin tulppana. Jos mietityttää, että olis lapsivettä, niin soita teidän synnärille/päivystykseen kuinka toimia. Täällä tuli ohjeeksi laittaa side ja tulla näyttäytymään. Sellaisen pumpulitikun avulla tekivät sitten pikatestin oliko lapsivettä vai ei. Jos ois lapsivettä, niin tulehdusvaara ois olemassa ja sitten käynnistelisivät synnytystä. Joissain neuvoloissa pystyvät tarkistamaan asian myös, mutta taitaa vaihdella alueittain...

Omaa napaa: eilen neuvolassa paino oli hypännyt pe-lukemiin verrattuna 1,1 kg ja proteiinia virtsassa +. Turvotusta jnkv, joten nyt saa seurailla sitten mahdollisia raskausmyrkytysoireita, verenpainetta kotimittarilla ja sain muutaman stiksin kotosalle. Pe olis seuraava nla ja samana päivänä tuli ohjeeksi soitella yliaikaisuuden vuoksi äippäpkl-aikaa. Toistaiseksi ei ihmeempiä oireita onneksi, verenpaine luokkaa 110-120/70-80.

Onkos joku hieman pidemmällä olleista jo käynyt mahdollisen yliaikaisuuden vuoksi äitipkl-käynnillä? Mitäs kuului käyntiin, kuinka nopsaan olivat käynnistämässä? Kun ensi vko on tynkävko pääsiäisen vuoksi, olisi tosi kiva, jos käynnistelisivät arkipäivänä alkuviikosta eikä pääsiäisenä, jolloin kokenein henkilökunta on kuitenkin jossain Lapissa lomailemassa...

E79 40+5
 
  • Tykkää
Reactions: greentea1
Paljon onnea Kaz! :flower:

Nanna Meillä helpottaa paljon se kun asumme omakotitalossa niin koirat voi ulkoiluttaa tuossa pihassa. Yritin miettiä miten toimisin kerrostalossa (esim. kahden koiran kanssa) enkä kyllä oikein muuta keksi kuin että vauva vaan matkaan oli tilanne mikä tahansa tai sit koirat saa odotella kintut ristissä hetken aikaa. Oon kyllä huomannu et yllättävän nopsaan tuon vauvan kans pääsee liikenteeseen. Antaa vaikka pullosta pahimpaan nälkään ja sitten kamppeet päälle ja avot. Tuon esikoisen kans lähtöön menee paljo kauemmin kun pitää vyllätä vaatetta ja just kun kaikki on päällä niin kuuluu et "kakka tulee!" :D Pikkupyrähdyksiä ulos uskallan tehdä itkuhälyttimen kans mutta kerrostalossa ei oikein nurkalle voi koiria viedä tarpeilleen vaan pakko lähtee vähän kauemmas.

Minä nauroin kans tuolle purppuraviivalle! :LOL:

Särö ja Jalo
 
  • Tykkää
Reactions: Pikku M ja Nanna*83
Julki-imetys ei haittaa mua pätkääkään, mutta itse olen niin estynyt etten pysty. Noh ehkä nahka tästä paksuuntuu ajan mittaan. Osastollakin ujostutti, jos kätilö tuli kierrokselle kesken kaiken.

Voisin kyllä imettää läheisten ystävien läsnäollessa, olenhan itsekin nähnyt heidän imettävän, mutta oon liian estoinen vetääkseni tissiä esiin puolituttujen tai tuntemattomien edessä. Esim. miehen sukulaisten tai anopin nähden en halua imettää. Hermoilenkin tulevaa anoppilareissua, pitää lukkiutua vauvan kanssa miehen vanhaan huoneeseen ja sanoa että palataan asiaan tunnin kuluttua :LOL:.

Meillä kestää syötöt kauan jopa 45-60min. Välillä tyttö syö vain 20-30min ja nukahtaa, mutta on taas kärttyisenä 1,5h kuluttua vailla rintaa, tänään on tämmöinen päivä... Näin tiheä tahti on tuskaa mun haavanänneille :'(. Kunpa typsy nukkuisi nyt muutaman tunnin, että saisi tissit levätä, koko päivä ollut kätinää ja miniruokailuja vähän väliä.

Mulla on turvakaukaloon vyöttämisongelma: äitiyspakkauksen toppapukuhan on 68cm ja kun kaksi jalkaa sujahtaa yhteen lahkeeseen ja kädet jää puvun sisälle pussiin, niin ei sellaista pysty vöihin laittamaan! Millaista autoilupukeutumista muilla on? Kannattaisikohan ostaa joku 60cm välikausihaalari ja tuutata sinne alle paljon vaatekerroksia säästä riippuen? Voisi sitten keväämmällä vähentää kerroksia.

Toppapukua / toppakaukalopussia ei kannattane ostaa kevään korvalla kun jää muutamaan käyttökertaan... (Toppapusseja on useampia muutoinkin, kun kavereilta on saatu muta ei yhtään vyöreiällä.) Vaunujen kanssa ei ole ongelmaa kun lapsen voi paketoida vaikka millaiseksi kääryläksi, mutta kaukaloon vyöttäminen onkin oma lukunsa ja pitäisi anoppilaan lähteä ensi viikolla.

Miehellä on hirveä kiire rynnätä anoppilaan, eivät ole nähneet 2kk ja haluaa lastakin mennä esittelemään. Mulla on tikit vielä niin kipeät, että varmaan viikko menee vähintään ennen kuin pystyy istumaan 1,5h matkan ees ja taas.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä