*~ Maaliskuun mussukat 2013~* Maaliskuussa ~ Meidän kuu!!! ~

katsulle onnittelut pojasta!:flower:

katjuliisalle, auroralle ja danialle peukut pystyssä et pääsette pian tositoimiin. auroralla ainakin kuullostaa todella hyvältä!=)

nyt on esikoinen alkanut jankuttaa koska vauva syntyy... odottaa toista jo inoissaan, välillä sanonut pikaiseen vatsaan et tuu jo pois sielt, ja kun se on viel semmonen joka vierastaa puhua vatsalle kun se tuntuu hölmöltä!:heart:
 
Oi taas vaikka millä mitalla ihania vauvauutisia! Paljon onnea kaikille vauvan saaneille :heart:

Itkuhälytin meiltäkin löytyy esikoisen jäljiltä. Koin todella hyödylliseksi kun poika nukkui pääasiassa ulkona päikkäreitä.

Nippatäti Komppaan jo edellisiä vastaajia, et todellakaan ole huono äiti :hug:
Hormonihuuruissa sitä helpolla kokee tekevänsä asiat väärin. Muistan vieläkin miten herkillä olin esikoisen syntymän jälkeen ja kaikesta pahoitti helpolla mielensä. Toivottavasti nyt ei tuu yhtä pahana.
Tärkeintä tosiaan on että te kumpikin saatte nukuttua niin jaksaakin paremmin. Hienoa että miehesi lähti vaunuttelemaan niin sait levätä. Pieni hetki päivässä edes sitä omaa aikaa piristää kummasti ja auttaa jaksamaan arjen keskellä.

Kaz Uskomatonta käytöstä mieheltäsi! Eihän tuollaista kenenkään tarvitse sietää. Nyt vaan ukko reippaasti sinne sohvan puolelle nukkumaan tai vaikka lumikinokseen jos ei muuten käytös ala muuttua.

Täällä joku mainitsi kummituskirjan tms. Kuullostaa hienolta idealta. Olisi kiva nähdä vaikka jotain kuvaa tuosta tekeleestä (kenties salaisen ryhmän puolella sitten) :)

Tsemppiä kaikille supistusten kourissa kamppaileville! Olen niiiiin kateellinen kun täällä ei ole minkäänlaisia tuntemuksia.

Ei ole montaa 4kg vauvaa vielä meille maaliskuisille syntynyt vaikka niitä on povattu enemmänkin :) No mä luulen että teen meidän pinoon jonkun ennätyksen jahka joskus pääsen jakautumaan. Itseasiassa alkanut kovastikin pelottamaan vauvan mahdollinen iso koko :/

( . ) Huomenna seuraava neuvola ja koitan kerjätä vielä neuvolalääkäriä tms. Kohdunsuun tilanne tsekattu viimeksi 36+0 ja haluaisin tietää onko mitään edistystä tapahtunut. Vielä suurempi murhe itsellä on tosiaan tuo vauvan paino. Jotenkin meni täysin luotto noihin painoarvioihin kun kaveri synnytti 3,8-4,1kg painoarviolla 4,7kg vauvan. Olen kovasti alkanut pelkäämään että repeän synnytyksessä pahoin ja vauvalle koituu jotain harmia mahdollisesta isosta koosta.
Tosiaan kivuliaista supistuksista ei ole tietoakaan, limatulppaa ei ole näkynyt myöskään. Pahoin pelkään että tämäkin menee yliajalle kuten esikoinenkin.

Noh, jospa huomenna paremmalla mielellä...

Toiveikas84 & papu 38+6
 
Oi, miten näitä vauvaantuneita taas on tullut! Onnea!!!
Montako meitä jakaantumattomia vielä täällä oikein on? Minä ainaki, voin nykyään niin hyvin että vois vaikka kärrynpyörää heittää päivät pitkät.:D Supistuksia ei oo enää kuulunu eikä näkyny. Vaikka kui oli silloin jo joskus tulossa... tais supistustenestolääkkeet tehota muhun!

Te vauvaantuneet, vauvan kotiin tuonti ja koirat, kuinka ovat reagoineet ja ottaneet vastaan uuden perheenjäsenen teillä? Entä huomasitteko muuten lemmikeistänne mitään merkkejä synnytyksen lähestyessä, että olisivat aistineet jotenkin että nyt se synnytys alkaa? Miten reagoivat siihen?

Vyhyketerapia, ei ole mulla tällä viikolla enään tehonnut samoin kuin silloin viikko sitten!! Outoa, ei yhtään kipeetä supistusta tällä viikolla, toista se oli edelliset 2 viikkoa. Ja hieronta silloin aiheutti niitä kovastikkin.

Rintapumpuista jne välineistä., minkälaista ja minkä merkkistä suosittelette? Ihanko käsikäyttöinen vai sähköinen? ENtä onko kellään kokemusta vauvan kuumemittari -tuteista? Onko tarpeellinen, kätevä?

greeneta1 38+2
 
( . ) Huh, olipas yö!! Luulin jo että supistelut ei loppuisi, niin kipeitä olivat yöllä. Otin ennen nukkumaan menoa 1g Panadolin ja yöllä piti myös yksi ottaa. Olen vähän saanut nukuttuakin. Yöllä vessassa lähti sellainenkin veriviiruinen limatulppa etten ole moista ikinä nähnyt! :D en sen kummemmin jäänyt ihastelemaan kun olin niin silmät ristissä..
Nyt tyhjeni maha täysin äsken. Kyllä se taitaa ihan just syntyä :heart: Esikoisen uskallan autolla viedä hoitoon kun ei ole nyt n. tuntiin supistanut. Saa mies viedä sen sieltä mummilaan sitten iltapäivällä.
Mä meinaan kai oikeesti synnyttää tän vauvan täältä pihallekin joskus!! :D

dania & ulos tahtova pikkusisko 40+4
 
Dania, kuulostaa siltä että olet pääsemässä tositoimiin :) Täälläkin on alavatsaa särkenyt puolilta öin, eikä enää tule nukkumisesta mitään... Mutta mun tuurilla johtuu jostain muusta, kun ei mitään supistuksia tunnu kuitenkaan...

Jojona 40+4
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dania87
Hirmuisesti onnea Katsu74 ja Niittyvilla!!:flower:

(.) Meillä hieman parempi yö takana. Mentiin pojan kans sänkyy jo yhdeksältä, eka poika nukku reilu 3h, sitten heräs pari krt 1,5h välein ja sitten nukkui taas reilu 2h. :) Tuolla tuo pieni mies köllii siskon sylissä.:heart:

CL ja Aatu 15vrk
 
Voi kun on paljon vauvoja eikä loppua näy :D Yhteisonnittelut nyt kaikille kun oon ihan pihalla tästä ketjusta ollu pari päivää!

Dania: Toivottavasti sinne on nyt tullut lähtö tai tulee ihan näillä tunneilla, kuulostaa ihan tutulta nuo oireet :)

kaz Et kyllä anna miehen kohdella sinua noin huonosti, ei kellään oo täydellinen parisuhde mutta kahden lapsen kanssa on ihan tarpeeksi rankkaa jo, ja sitten jos täytyy varoa miestäkin. Ota puheeksi neuvolassa, ja miehen kanssa asia ja tee selväksi ettei tuollainen käytös saa toistua!

Mitäs miun nyt muuta piti, en pääse kärryille vielä mutta pikkuhiljaa :)

Me ollaan nyt kotona, tai eilen tultiin, ja vauvalla raukalla on heti nuha :/ Meni yö valvoskellessa kun pelotti että tukehtuukohan se kun ei osaa suun kauttaa vielä hengittää kunnolla, röhkii vaan koko ajan. Luinkin just netistä että vauvat on nenähengittäjiä joten kai tuo ihan "normaalia" on. Ainakin lastenlääkäri sanoi eilen tarkistuksessa että kaikki muuten hyvin mutta tukkonen. Heti alkaa huolestuminen.. Mutta muuten siis kaikki hienosti vauvan kanssa ja kotona :)

Sone ja Paavo 3vrk
 
Paljon onnea Niittyvilla tytöstä!!:flower:

Mulla loppui säännölliset supistukset yöllä, saa nähdä alkaako uudestaan. Nukuttua en kyllä saanut kuin muutaman tunnin. Veristä, limaista vuotoa tulee kyllä edelleen.

Danialle tsemppiä, lupaavalta kuulostaa!:) Ajattelin muuten samoin yöllä, että apua, en haluakaan synnyttämään:D

Kiva, kun CL:lla ja Aatulla parempi yö takana, toivottavasti myös muilla:)
 
danialla taitaa pikkuinen syntyä ihan piakkoin! :) Tsemppiä! Myös minä oon aatellu molemmilla kerroilla synnytyksen käynnistyessä et EIIIII perun koko jutun, niin paljon on sattunut. :) Mut vaikeehan sitä enää siinä vaiheessa on perua...

Myös auroralla kuulostaa lupaavalta! :) Tsempit myös sinne!

Huuto kuuluu... enempää ei ehdi... tuun jatkaan myöhemmin!

Nopponen
 
Vauvaonnittelut Katsu ja Niittyvilla! :flower:

Aurora ja Dania taitavat päästä tositoimiin... :)

Sonen vauvalle pikaista paranemista!

Greentea1 Meillä koirat ovat pääasiassa suhtautuneet vauvaan aika välinpitämättömästi, etenkin vanhimmat. 2vee uros olis hirveen innokas hoitamaan vauvaa: haistelee innokkaasti ja häntä vispaa vimmatusti! Nuolisi vauvan varmaan päästä varpaisiin ja hoivais niin kun omaa pentuaan jos vain antais :) Nuorin uros on ollut hieman pelokas vauvan lähellä mutta vastaavasti esikoiseen on alkanut suhtautumaan tyynen rauhallisesti. Ei välitä vaikka vähän kovemminkin "hoitaa". Ajatteli varmaan et on tuo isompi sittenkin mukavampi... :) Sitä en huomannu et olisivat synnytyksen alkamiseen reagoineet tai sitä ennen mitenkään.

Särö ja Jalo n.2vko
 
Paljon Onnea Katsu74 ja Niittyvilla Pienokaisista :flower: :heart:

Yö meni ilman närästystä ja kylkiluihin potkimista JEE ja nukuin hyvin yhdellä
vessareissulla pitkästä pitkästä aikaa JEE JEE :wave:

Sitten jos suuntais taas neuvolaaan... |O

Aippa3 ja pähkinä 39+2
 
Onnea Uunituoreet Uutuutensa lunastaneille eli teille Katsu ja Niittyvilla! :flower:

Sone Ihanaa, että olette päässeet kotiin! Sitä se arki alkaa :)

Rikkonainen yö takana. Eilen just purnasin miehelle, miten repaleiseksi yön tekee, kun vauva on pitkän kaavan syöpöttelijä. Vaihdoin yöllä litimärälle tytölle vaipan, jonka päälle imaisi kolmen vartin tissimaidot. Vaan eipä nukahtanutkaan heti, vaan pelasi tutin kanssa, ja kun vihdoin pääsin itse koittamaan nukkumista oli aikaa vierähtänyt 1,5h. Ei olekaan yhtä helppoa saada unen päästä kiinni! Puhumattakaan siitä, että näitä tissitaukoja mahtuu yöhön useampia.. Mikä teidän muiden tuttipolitiikka on?? Olen periaateessa tutimyönteinen, mutta ajattelin aluksi, etten huvituttia tarjoaisi, vaan vasta nukahtamisavuksi tai jos vauva on tyytymätön. Huomasin jo laitoksella, että vauva on ihan mahdoton tissittelijä, ennkä kyllä voi/halua ryhtyä enempää imemisentarpeen tyydyttäjäksi.

Vauvan rytmi on ihan hakusessa. Olen jotenkin hämilläni siitä, milloin yritän vauvaa nukkumaan, ja milloin hän haluaa seurustella. Jo viikon vanha selvästi alkaa pidentää hereilläolojaksoja. Välillä imetys tuottaa tulosta, ja välillä vauva tapittaa kopassa silmät kirkkaina. Ja kuka on keksinyt sitäänrakentaa vauvaan röyhtäyttämisen tarpeen??! :kieh: Paljon helpompaa olisi operoida vauva-arkea, jos röyhtäytysyritykset ei sabotoisi tissillä tainnuttamista!

Kroppa (sisältää vinetystä) Tänän poistetaan neuvolassa tikit. Ellen olisi niin kipeä, mulla olis varmaan armoton kroppa-kriisi. Joka paikkaa särkee ja vihloo, haava vuotaa sisältä ja ulkoa, tissit juilii tulessa ja olo on pullero ja löllö. Rappusten kiipeäminen saa itkun silmään, hyvää nukkuma-asentoa on mahdoton löytää. Jokainen aivastus repii alakertaa. Kyselen tänään neuvolassa, voisiko mulla olla haava JA/tai kohtutulehdus. Mahalöllö on ihan järkyttävä! Mammavaatteet säkittää, omat vaatteet ei mahdu ja imetysvaatteet on ahdistavia lappuviritelmiä. Ja kyllä sitten osaakin tuoreet raskausarvet näyttää kauniille pullatikinalöllössä! :mad:

Ja kaikki tämä sinänsä ihan merkityksetöntä vinetystä ja marinaa. Kaikki on samanaikaisesti tosi hyvin ja olen onnellinen - elämästä, miehestä, perheestä ja vauvasta :heart:
HP ja Pikkupulla 1vko (poks)
 
HP Meillä alkoi tuossa viikon jälkeen vauvalle tulemaan selkeä päivärytmi. Alkoi olla päivisin enemmän hereillä ja yöllä sit nukkui pitempiä pätkiä. Alussa imetys oli kyllä vähän hermojaraastavaa: juuri kun vauva sai hyvän imuotteen niin alkoi vääntelehtimään sen näköisenä että mahassa on ilmaa. Saman tissin aikana piti röyhtäyttää 2-3 kertaa. Nyt riittää jo kun tissien välissä röyhtäyttää. Minähän alussa pistin yöimetykset tauolle kun tällä oli semmosta raivoomista se homma niin mies hoiti yösyötöt lypsymaidolla niin että minä sain nukuttua ja sitten päivisin harjoiteltiin tissittelyä ahkerasti. Nyt imetys on alkanut sujumaan jo yölläkin. Onneksi tuo pullottelu ei vaikuttanut imuotteeseen tai aiheuttanut tissinhylkimistä. Nyt annankin pullosta vain kun ihan pakko. Tuttia käytän lähinnä vauvan rauhoittamiseen hetkiseksi jos en ihan heti pääse antamaan syliä tai tissiä esim. esikoisen hoitamisen takia. Yleensä töpästää tutin aika nopeesti suusta pois. Toivottavasti siellä öiset maratontissittelyt pian lyhenee ja seurusteluhetket siirtyvät päivään :)

Särö ja kantoliinassa uinuva Jalo n. 2vko
 
Onnittelut pienokaisista Katsu ja Niittyvilla! :flower:

Meillä Niiskuneiti nukkunu pääsääntöisesti yöt hyvin, mut viime yönä ei meinannut jatkaa unia syötön jälkeen. Minäkään en röyhtäytä yöllä, mutta en juuri päivälläkään, ellei ole vaivaantunut. Hän ei juuri röyhtäile, eikä puklaile paitsi tänään on puklaillut urakalla. Yöllä oltiin ekan kerran hereillä 1,5 h ja syötin varmaan kolme kertaa kunnes lopulta sain viereen nukahtamaan. Yleensä siirrän takaisin omaan sänkyyn syönnin jälkeen, kun on nukahtanut siihen tissille. Ja toisella kertaa meni noin tunti.

SMV78 ja Niiskuneiti 1 vko
 
Onnea Katsu ja Niittyvilla! :flower:

Vauvautuneet, ja te joilla on aiempia lapsia, onko teillä käytössä hoitolaukku? Mietin tässä, että pärjääkö ilman vai pitäisikö semmoinen olla..

Yliaikaisuus jos vauva ottaa mallia äidistään, niin syntyy vasta rv 42+5.. :whistle: Ei tainnu olla mulla kiire mihinkään..
 
HP:lle tsemppiä. Oon aika varma että mullakin alkaa nuo kriiseilyt jossain vaiheessa, varsinkin kun kesään on niin lyhyt matka ja viihdyn yleensä paljon rannalla ja bikineissä.. Tänäkesänä taidan linnoittautua takapihalle :D

Sonen
vauvelille paranemisia.

Tuttia aion tarjota heti. Maitobaarina suostun olemaan mutta huvitutiksi en ala. Esikoisen kanssa ei vaikuttanu tissittelyyn, imemisotteeseen tms vaikka otimme heti tutin käyttöön.

Hoitolaukkuna käytin viimeksi välillä sitä liberon kassia jonka saa sairaalasta. Oon muutaman hoitolaukun saanut muualtakin, mutta jäi käyttämättä..

( . ) Kävin aamulla 1h:n lenkillä koiran kanssa ja nukuin äsken viimeyön univelat pois. Jaksaa sitten ensiyönä synnyttääkin jos lähtö tulee ;) Supistuksia tulee nyt vain n. 1 tunnissa, mutta kyllä jokainen sattuu! Pian viedään esikoinen päiväkodista mummilaan, sitten saisi vauva jo alkaa tulemaan :heart: Eniten mun äiti tuolla panikoi, luuli jo että oon laitoksella vaikka nukuin vain makoisia päiväunia :kieh:

dania & tyttönen 40+4

oi ja jäätelöä pitää hakea kaupasta. Sitä halun vielä mättää mahan täydeltä tänään :p
 
  • Tykkää
Reactions: pepper83
dania on sitkee sissi kun jaksaa tapella supistuksia vastaan tahdonvoimalla!:D oletko jo nyt lähtenyt tositoimiin?:p

kropasta täällä on ollut ahdistusta. musta tuntuu et suurin ahistus tulee mulle perseestä! se on levinnyt ja on ihan kauheen kokoinen. vatsalöllöt kiinteytyy pikkuhiljaa mut persuksen kaa tulee olee töitä.:kieh:

hoitolaukku on mulla ollut jokaisella. kylhän sitä pärjää tavallisellakin kassilla, mut itelle se on ollut jotenki ehdoton hankinto. kylässä kun käynyt nii sinne tunkenut vaipat, pullot, leluja, vaihtovaatteet yms.

hienoa sone kun olette päässeet kotia, paranemisia pikkuiselle!

oli se mukavaa kun kaveri kävi aamulla kyläilemässä, piristämässä päivääni.
eipä ole ollut mitään oireita nyt et synnyttämään lähtis lähiaikoina. jos tää nyt menis huuhtikuulle nii sinänsä olis sit parempi nii et mies vois olla pidempään kotona kun 3vk isyyslomaa ja toukokuun ekal viikol hällä on sit viel kesälomaviikko.

pepper& typy 38+2
 

Te vauvaantuneet, vauvan kotiin tuonti ja koirat, kuinka ovat reagoineet ja ottaneet vastaan uuden perheenjäsenen teillä? Entä huomasitteko muuten lemmikeistänne mitään merkkejä synnytyksen lähestyessä, että olisivat aistineet jotenkin että nyt se synnytys alkaa? Miten reagoivat siihen?


Meillä on 9-vuotias sekarotuinen, joka on jo ikänsä puolesta rauhallinen ja muutoinkin luonteeltaan kaikkia rakastava tapaus (sekoituksessa on collieta ja kultaistanoutajaa). Lapsen kasvaessa haasteeksi voi tulla luiden / lelujen vienti koiran suusta, koska niitä on puolustanut aina ärhäkästi. Joskus saanut painia koiran kanssa melko tosissaan jonkun ojanpohjalta napatun raadon takia.

Synnytyksen alkua koira ei suuremmin noteerannut, kärvistelin supistuksissa perjantai-illasta la-su-väliseen yöhön. Mies käytti koiraa ulkona välillä ja itse kävelin ympäri kämppää, heiluin jumppapallolla jne. Lähdettiin sairaalaan kun vedet meni ja silloin koira jäi vähän pöllähtäneen oloisena eteisen lattialle katsomaan perään, kun poistuttiin aika vauhdilla.

Sairaalasta tullessa laitettiin kaukalo eteisen lattialle ja oltiin ihan normaalisti, kuin kauppakassin kans oltaisiin tultu kotiin. Koiru kävi nuuskimassa kaukaloa ja sen jälkeen meni omalle paikalle tarkkailemaan tilannetta. Pitää kunnioittavaa välimatkaa. Varmaan ajatteli, että emännällä taas joku uusi lemmikki :LOL:koska meillä on ollut kaneja ja marsuja vuosien varrella eikä koira ole niistä ollut koskaan suuremmin kiinnostunut sen jälkeen kun on todennut, että ötökät on asettuneet taloksi.

Viime yönä sai kunnon naurut, imetin sängyssä maaten ja koira tuli istumaan sängyn viereen ja katsoi vaan hiljaa. Vauvalta turahti kunnon kaasupläjäys ja koira hätkähti niin, että luppakorvat vaan heilahti ku vauvalta kuului yhtäkkiä yön hiljaisuudessa PRÖÖT :LOL:.

Tuttipolitiikasta oltiin ajateltu, että ei mielellään ja ostettiin vain yksi varmuuden vuoksi. Noh, heti ekana yönä synnytyksen jälkeen kätilöt oli antaneet vauvalle tutin koska oli hirveä imu päällä eikä rauhoittunut vaikka oli saanut lisämaitoa. Mä siis valvoin perjantai-illasta supistusten kourissa ja koska vauva oli ärtsy ja itki koko ajan, niin meni kansliaan sunnuntaiyöksi ettei mun tarvinnut enää kolmatta yötä valvoa putkeen. Sinne meni heti ekana yönä hyvä periaate :whistle: mutta vauva lupsuttaa koko ajan vaikka on kylläinenkin ja on järsinyt sormiaan ja nyrkkejään jos ei saa tuttia. Syntyikin jo valmiiksi nyrkki purtuna, eli kohdussa jo aloittanut jytystämisen.

Painoa tuskaileville voin antaa lohdutuksen sanasen: mulle tuli 13kg lisää raskausaikana, niistä 7 on jo lähtenyt ja synnytin tosiaan sunnuntaiaamuna!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä