*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

Erilaiset äidit oli musta ihan mielenkiintoinen ohjelma. Ihmisiä ja perheitä tosiaan on erilaisia ja jokainen tekee valinnat jotka kokee elämässään parhaaksi, eikä se mun mielestä tee kenestäkään hyvää/huonoa äitiä tai ihmistä. Mun mielestä on tärkeintä, että perheellä on hyvä olla perheenä, ovat onnellisia ja hyvin voivia ja lapset on rakastettuja. Ja tässä eilen esitetyssä jaksossa tämä nuori perhe oli onnellinen ja heillä oli järki päässä.

Babybloom onnea poikalupauksesta!! :)

Tikuliinalle jaksamista!!

Perhe-/synnytysvalmennukset on täällä (tietääkseni) vain ensisynnyttäjille, eli ei olla menossa.

Oma napa: Täällä on ollut vointi ihan hyvä. Pari iltavuoroa taas takana ja niiden jälkeen olen kyllä aina aika väsynyt, tänään on ollut vapaapäivä joten on ehtinyt ihan hyvin levätä. Eilen pikkuinen oli todella rauhallinen eikä koko päivänä tullut kuin muutama potku ja meikä oli tottakai huolesta jo sekaisin, kun on tottunut siihen että päivittäin tulee runsaasti potkuja. Tänään on sitten toinen ollut todella aktiivinen, joka kerta kun istun alas tai käyn pitkäkseni alkaa kunnon jumppa ja parhaimmillaan kestää 10-15 min. :heart: Jalkoja särkee kyllä työpäivän jälkeen, mutta lähinnä jalkapohjista ja etenkin kantapäistä. Yleensä siihen auttaa kun kävelee jonkin aikaa pehmeä pohjaiset kengät jalassa ja kotiin päästyä nostaa jalat ylös. Mulla on fyysinen työ, että lähes koko ajan ollaan jaloillamme, että kyllä siinä väsähtää, mutta ihan hyvin olen silti jaksanut.

CandleLight ja toukka 19+3

Erilaiset äidit vaikutti ihan hyvältä ohjelmalta. Omaan korvaan vähä otti puolison halut päästä keitolle joka toinen vkl. Meillä kun ei täällä miehen kanssa ryypätä, miestä ei kiinnosta, joskus harvoin juo niin että hiprakkaan tulee. Mulla taas arvomaailma sellanen etten ryyppää (uskossa). Sarjassa ne muutamat voihkimiset/huudot synnytysvaiheessa alko vähä tänää mietityttään sitten et alko taas vähä oma synnytys pelottamaan melkein. Mut yritän ajatella järkevästi, että murehtimalla en mitään asioita paranna. Oon yrittäny ajatella että ei se kipu voi olla ihan maailman kamalin ja traumaattisin jos ihmiset menee sinne uudestaanki synnyttään.. Mut entä jos toi asenne onki huono ja sit se yllättää sietämättömyydellään se kipu ja kaikki :( Mä kun en tykkää pienemmistäkää jutuista ja pelkään sikana hammaslääkäriä.. Hohhoijaa.

Omppis ja papu 19+2

Raskauden puoliväli lähenee päivä päivältä! Kaikennäköstä kremppaa ilmassa, mutta mieli on hyvä ja odottavainen. Tykkään olla raskaana ja oikeastaan jo haikeudella mietin sitä, että niin kovin pian raskausaika on jo ohi :/

Tikuliina Sulla on kyllä niin oppikirjan mukaiset raskausoireet päällä, että varmaan on masussa elämää, vaikkei siltä tunnu. Mustakin tuntuu, että masu ei kasva, mutta sehän voi johtua siitä, että näillä main alkaa hiljalleen turvotus vähenemään (tai ainakin toivossa on hyvä elää) ja masu voi näyttää jopa pienentyvän. Tsemppiä!

Viude Ainakin mielihyvähormooni välittyy kohtuun, joten varmasti stressihormoonitkin. Mutta elämässä sattuu ja tapahtuu, minkäs sille mahtaa. Itsellä tällä hetkellä aika tasainen ja hyvä fiilis, mutta jatkuvaa työperäistä stressiä, jonka kanssa koitan tasapainotella. Alakulosta mulle sanottiin ekassa neuvolassa, että kannattaa monivitamiinien ohella hankkia kalaöljytabletteja (ei siis kalanmaksa, vaan kalaöljy), ja että se voi vaikuttaa myös myönteisesti mielialan vaihteluihin ja alakuloon!

Erilaiset äidit Mäkin jumituin telkun eteen kattomaan Erilaisia äitejä, vaikka muuten seuraan tv:tä melko vähän. Pidän kivana nähdä erilaisia perheitä ja tapoja valmistautua vanhemmuuteen. Musta sinänsä hyvin ymmärrettävää, että nuorten parien taloudellinen tilanne on monesti epävakaa ja tässäkin tapauksessa vanhemmat auttoi perhettä. Itse jäin jotenkin miettimään sitä, miten ikävästi vanhemmat oli ottaneet vauvauutiset vastaan. Siis rahoittivat perheen menoja, mutta ilmaisivat myös pettymyksensä, että pari oli valinnut perhe-elämän eikä koulutus- tai uraputkea. Miten sitä osaisi itse olla sellainen vanhempi, että osaisi (aikanaan) tukea (aikuistuvaa) lastaan silloinkin, kun lapsi toimii ja valitsee minun omien ajatusten tai arvojen vastaisesti?

HP ja Pulla 18 + 4

Haikeudella mäkin jo valmiiksi mietin, että kohta tämä raskaus on ohi. Esikoista odottaessa sitä ei jotenkin tajunnut, vaan aina odotti vaihtuvia viikkoja ja syntymää. Tietysti syntymää odotan nytkin, mutta siihen ei ole niin kiire. Raskaus on ihanaa aikaa, kaikkine vaivoineen myös. Nyt on enää n. 5kk laskettuun ja se aika menee niin nopeesti. Nyt yritän nauttia mahdollisimman paljon tästä hetkestä, kun mitään takeita ei enää uudesta raskaudesta ole. Tässä on vielä esikoisen synttärit, joulu ja kaikkea muuta juhlaa ennen laskettua aikaa. On niin paljon muutakin mietittävää, että aika menee kuin siivillä.

Jos sitä ehtis hetken makoilla sohvalla ennen kuin esikoinen herää päikyiltä. Tänään me tytön kanssa ihmeteltiin kun vauva on äidin masussa piilossa :) Ja saakin vielä siellä pysyä pitkän aikaa!

Nallu 18+5

Jep! Minustakin Erilaiset äidit vaikutti ihan mukavalta sarjalta seurata kun itse on juurikin samassa tilanteessa tällähetkellä, vauva tulossa toistamiseen. :) Olihan tämä ensimmäinen pariskunta nuoria, mutta varsinkin äidillä oli ihan kypsiä ajatuksia elämästä ja tulevaisuudesta. Minulla myös särähti korvaan tyttären perheen nuiva suhtautuminen mutta toisaalta senkin voi ymmärtää jos koulu oli viel kesken jne... Toinen asia myös se nuoren miehen jokatoinen viikonloppuinen kostea reissu kotikonnuille särähti korvaan ikävästi... "Jos en pääse käymään parin viikon välein leviää pää kotona..." Entäs sitten tämän äidin pää? Ja ei ois oikein kiva ajatus kuulla esim. oman miehen suusta tuollaista lausetta. : / Toki ymmärrän et jokainen tarvitsee välillä vaihtelua arkeen mut et jokatoinen viikonloppu, se on mielestäni hiukan liikaa... Mut jokaisella oma mielipiteensä asiaan. Onneksi oma mieheni (jolle myös ajoittain maistuu olut enemmänkin ja tykkää käydä illan vietoissa) on rauhoittunut lasten myötä TOSI paljon ja yhdessä on aina välillä kiva käydä kavereiden kanssa syömässä ja iltaa istuun jne. :)

(.) Käytiin tytön kanssa kahdestaa uimahallissa polskiin eilen (tytön kans vaan lilluskelin siis pienessä altaassa)... Siitä koitui samantien supisteluita sit myöhemmin. Ei siis kannata edes yrittää fyysistä hommaa enemmässä määrin edelleenkään. :( Otetaan sit rauhallisesti. Ja koska puoliväli on ihan kohta käsillä, en jaksa uskoa et oireet helpottais mahan kasvun myötä enää. :( Saikkua, saikkua, saikkua... Tais olla meidän perheen viimeinen lapsi ku sen "tekeminen" näkyy olevan mun kropalle näin ongelmallista... : / päänsärkykin alkanut vaivaan lähes päivittäin, jälleen... :(
Liikkeet sentään palanneet entistä voimakaampina pienen hiljaiselon jälkeen. Eilen illalla ekaa kertaa n. ½h myllättiin mahassa ja ihan kädellä tunsin jo itse mahan päältäkin liikettä... Esikoinen ei ehtinyt tuntea, heti kun tuli pitään kättä vatsalla, vauva lopetti heilumisen. :)

Nyt vähän tällainen alakuloinen päivä... Joku kyselikin asiasta. Jep, sitä on liikkeellä täälläkin. Monikin asia ahdistaa ja itkuun purskahtelen välillä niin pinestä asiasta... Mut onneksi välillä on taas aurikoisiakin päiviä! :)

Nopponen 19+5

Heippa!
Tsemppiä teille kaikille, jotka joudutte olemaan jo sairaslomalla. Turhauttavaa, vaikka se varmasti onkin sen arvoista.

Uskoisin, että on tärkeää tuntea kaikki ne tunteet, joita raskauden vuoksi ja sen aikana tulee eteen. Eli vaikka on alakuloa tai surua, niin ne pitää tuntea sellaisina kuin tulevat eikä ainakaan tukahduttaa. Ei se vauva niistä vahingoitu, sellaistahan se elämä on. Minunkin läheinen sukulainen kuoli muutama päivä sitten ja olen kyllä surrut häntä ihan normaalisti ja yhdessä muiden sukulaisten kanssa.

(.)
Minä kävin tänään tutkimuksissa siitä verenvuodosta ja sieltä löytyikin sellaisia (todennäköisesti hyvälaatuisia)polyyppejä, jotka sen aiheuttaa. Sainpahan samalla nähdä bambinon ja sillä on onneksi kaikki hyvin. Tosin oli taas päikkäreillä, eli ei kauheesti liikkunut. Me ei siis olla vielä kertaakaan nähty, että se kunnolla liikkuisi, kun nukkuu aina..

Ihanainen 16+4

Miun uupumukselle ja turvotuksellekkin löytyi syy, muukin kun raskaus. Kilpirauhasarvot oli taas vajaatoiminnalla, tänään th soitti uuden lääkitysmäärän, vaikkakin olisin halunnut kyllä tavat itse lääkärin ja jutella. Mutta ma menen sitten käymään viel mittaamas hempparit, verenpaineet ym. ja pyydän näillänäkymin saikkua, toivottavasti antaa suosiolla pari viikkoa, tähän uupumukseen ei pari päivää auta.. Olon pitäisi alkaa parissa viikossa korjaantua kun lääkitys nostetaan..

Onko muilla jo tukala olo? Miula voi kyl johtuu turvotuksestakin...

18+4

Haluaisin teiltä kommentteja itseäni askarruttavaan asiaan?

Olen siis kotihoidossa töissä ja teen asiakkaiden luona kotikäyntejä.
Tämän hetkisessä asiakaslistassani on yksi asiakas, joka tupakoi sisällä.
Käyn asiakkaan luona päivittäin ja aikaa kuluu yleensä n. puoli tuntia.
Joinakin päivinä asiakkaan luona kuitenkin vierähtää tuntikin ja olen koko ajan passiivisena tupakoijana.
Hysterisoinko siis liikaa, jos olen suunnitellut kysyväni esimieheltäni, voisinko vaihtaa tilalle jonkun muun asiakkaan?!

Kun kerroin huolestani työkaverilleni, häntä nauratti. Hänen mielestään minun pitäisi paremminkin olla huolissani kännykän käytöstä.
Esim. hän ei oman raskautensa aikana pitänyt puhelinta työliivin taskussa, lähellä vatsaa, "säteilyvaaran" vuoksi. :rolleyes:
Mutta siis mielipiteitä kiitos, ennenku meen munaamaan itseni esimiehelle. :)

Sintu74 & masukki 19+1

Viimeksi muokattu:
öö.. mun mielestä passiivinen tupakointi on aikalailla yhtä vaarallista ku se oikeeki tupakointi.. ja joku säteilyvaara kännykästä?! ok.. mä en ookkaan tajunnut sitä sit vielä.. :) kyl itte varmaan pyytäisin et sais toisen potilaan..

HEEI!

Todella kiperä kysymys !! yritetään ottaa vauvavakutusta, mutta nyt on jo ifiltä ja turvalta tullut kielteinen päätös koska bmi on liian korkea. Muistaakseni täällä oli ylipainosia odottajia, muutama? Mistä ihmeestä voi saada meidän rakkaalle vakuutuksen !! :'( Per****** läskimakkarat vyötäröllä, nyt suututtaa, kun ei ole saanut aikaisemmin aikaiseksi laihduttaa...

Ps. Onko kellään käytössä tukisukkahousuja? Kaipailisin kokemuksia onko hyvät ja mistä ostettu/tilattu? Miulla on tukisukat mutta ei ne auta kun tosta pohkeista alaspäin, ja miulla kertyy nesteet tohon polven yläpuolelle ja reisiinkin....

Sintu74: Itse olin kotipalvelussa esikoista odottaessani. Minulla oli myös kaksikin tupakointi paikkaa käytävänä ja niissä vain kävin, vaikka puhuinkin palveluvastaavalle asiasta nii ei ottanut sitä niin vakavana asiana...??? Noh terve lapsi syntyi jne. Mut passiivinen tupakointi on yhtä paha kuin itse polttelis. Ja säännöllisenä sisätiloissa hengitettynä ei hyväksi. Joten rohkeasti vaan esimiehelle puhumaan. Mulle mainittiin jo neuvolassa silloin et vois mainita työnantajalle asiasta...

Sone*:
Minulla esikoisen ajalta jääneet stay-up tukisukat käytössä olleet jo jonkinverran, varsinkin jos tiedän et tuun oleen jaloillaan paljon päivän aikana. Mut joka päivä en nyt kotona ollessa oo jaksanu niitä vääntää jalkaan. Säilyneet hyvin (vaikka päivittäin käytettynä ne pitäis vaihtaa tietyn välein) kun pidin vain esikoisen odotusaikana se n. ½ vuotta ja sit ovat olleet kaapissa siitä saakka. Tilasin itse jalkahoitajalta mittojen mukaan ja maksoivat kyllä hunajaa mut hintansa ovat jo haukkuneet kovastikin ku toisessa raskaudessakin jo palvelleet. :) Suosittelen! Eikä yhtään suonikohjuakaan tullu vaikka äidillä ja siskolla niitä löytyy... :)

Sintu Rohkeesti vaan menet puhumaan esimiehelle :) Mun mielestä kaikilla on oikeus kieltäytyä olemasta passiivinen tupakoija, oli sitten raskaana tai ei.

tyntti Mä sain esikoista odottaessa Tapiolasta vauvavakuutuksen, vaikka bmi on korkea.

Täällä sairaalassa meikä taas on
Ravinto-arvot ym. Iha perseelleen kun ruoka ei mene vieläkään alas.
Nyt ollaan tiputuksessa ja tehdään lisäkokeita, kolmas päivä menossa, ei kiva tuhat kertaa oisin mieluummin töissä.

Juli ja Mini 19+5

Heikunkeikun kanssamasuilijat!

Mulle voi iäksi pistää sen 34, 35 olen kun pienokainen syntyy. Täällä elellään hiljaiseloa, sairaslomalla oon nyt toista kertaa tän odotuksen aikana. Ensin iski keuhkoputkentulehdus ja nyt on selkä ollut niin kipeä ettei vaan kykene normaalisti toimimaan.

Kävin sentään tossa Hollannissa tulevaa isukkia katsomassa, oi että oli ihanaa edes se 4 päivää yhdessä puhua vauva-asiaa ja haaveilla :heart:

Erilaiset äidit En ehtinyt katsomaan ja luultavasti missaan muutkin jaksot, harmi mutta tulee niin vähän telkkaa katottua nykyään.

Neuvolastakin soiteltiin että labratulokset oli tulleet, virtsassa oli sekä proteiini että veri plussalla. Yritän ottaa ihan rauhallisesti enkä alkaa itsekseni panikoimaan että mitä se sitten voi tarkoittaa. Proteiinit mulla on heti alusta asti olleet kahdella plussalla mutta tähän mennessä eivät ole siitä sen kummemmin reagoineet. Huomenna sitten ravaan labrasta hakemaan kannut vuorokausikeräykseen. Vähän meinaa masentaa että näinkö tässä taas käy, nuo kannut tuli tutuksi jo esikoista odotellessa, silloin meni sairaalan pedissäkin kuukauden päivät odotellessa.

Kävin eilen päivystyksessä tuon selän takia ja oli niin mukava lääkäri että passitti yläkertaankin äitiyspolille varmistelemaan että vaavilla on kaikki kunnossa. Siellä se pieni kelluskeli, ei nyt alettu sen kummemmin ultrailemaan mutta pääsinpä näkemään että kunnossa ollaan.

Lääkäri sanoi että tarkempia mittailuja tekemättä näyttäisi vastaavan viikkoja, mutta kun mulla kerran on rakenneultra jo 17. päivä niin antaa asiantuntijan tehdä mittaukset. Mulla siis ton rakenneultran tekee perinatologi eikä kätilö, niinkuin yleensä on tapana.

Ei tässä sen kummempia, omanapaiseksi meni tämäkin kirjoitus taas.

Ja poksutaan taas, 19+0 tänään! Kohta alkaa olee puolivälissä, jännää :D

Anncarol ja Pac-man (näin nimettiin pikkuinen koska äidillä on kuulemma aina nälkä)

Bingo ja Whisky Peat sekä mahdollisesti muut vauvavakuutuksesta kiinnostuneet. Kyselin Ifiltä vauva- (otettava 3 kk ennen laskettua aikaa) ja lapsivakutuksesta (vauvan ikä 2kk->). Ifiltä saa vauvavakuutuksen siihen asti, että äiti on lasketun ajan aikaan 42 vuotta (+ täyttää terveyskyselyn ehdot). Yli 40-vuotiaan vakuutus on "hiukan kalliimpi". Myös kaksosraskauteen saa vauvavakuutuksen, mutta jos sikiöitä on enemmän kuin kaksi, ei vakuutusta enää saa. Muista vakuutusyhtiöistä en ole vielä asiaa tiedustellut.

HaaveissaPulla, tosiaan ne rasvahapothan vaikuttaa mielialaan jonkin verran, koska jos niitä ei ole tarpeeksi, niin alakuloa esiintyy helpommin. Itte oon kalalle, äyriäisille, nilviäisille ja ylipäänsä mereneläville allerginen, joten en ihan kalaöljyä kumminkaan viitsi käyttää, mutta yritän korvata rasvahappojen saannin pähkinöillä, kananmunilla, voilla ja avokadolla. :)

Ihanainen oli myös vastaillut. :) Mietin juurikin tuota kirjasen lausahdusta aiheeseen liittyen, mutta sitten mietin myös sitä, että saattaisi vauvan liikkeisiin vaikuttaa. (?) Ainakin, kun eilen olin illasta jo pirteämpi, ja isoveli kävi kyläilemässä, niin vauva rupesi potkimaan illalla samalla tavalla kuin muutamia iltoja sitten, kun taas viimeiset pari päivää vauva oli liikkunut vähemmän. Ja aika paljonkin vähemmän, kun ehti jo huolestua, että onkohan kaikki ookoo, mutta onneksi eilen taas potkiutui niin, että tuntui masun päällekkin. :) :heart:

Sintu74, samaa mieltä oon kuin muutkin, kannattaa ottaa puheeksi esimiehen kanssa tuo asiakas, sillä passiivinen tupakointi on vaarallisempaa kuin itse polttaminen. Tupakan myrkyt nimittäin vaikuttaa enemmän ja nopeammin siinä vaiheessa, kun ei itse polta, ja estää vauvaltakin hapen saamista sinä aikana, kun olet kyseisen asiakkaan luona. :(

Pakko muuten samaan syssyyn todeta, että tupakka haisee pahalle todella kauas! Yllätyin eilen kun kävimme apsilla pyörähtämässä, että haistoin tupakan lemun yli parinkymmenen metrin päähän, hyi että. Mie lopetin itte tupakoinnin heti kun sain tietää olevani raskaana, ja sen jälkeen maku- ja hajuaisti on parantunut rutkasti. Turkinpippurit ovat yllättävän väkeviä verrattuna aiempaan olettamukseen, näin esimerkiksi. :D Jotenkin nyt raskauden aikana, kun sai sysäyksen lopettaa täysin, on tupakan poltto ruennut ajatuksenakin olemaan vastenmielinen ja inhottava tapa. Mies on mielissään, hän ei polta, eikä tykännyt yhtään miun polttamisesta. :) Mutta tosiasiahan se on, että tupakka haisee ihan kauhealle, jos ei itse polta tai ole tottunut hajuun.

Viude & ? 19+1 :heart:

Yhteistyössä