*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Lokakuussa

OHO!!

Onko mulla nyt ensimmäiset raskausarvet?
Huomasin eilen aamulla kainaloita pestessä että rintojen alapuolelle ilmaantunut tulipunaisia viivoja, ehkä vähän jopa kutiaa nuo rinnanaluset. Laitoin tänä aamuna heti ensimmäisenä Tummelia ja nyt ainakin on helpottanut lievä kutiseva olo siellä..

No ei oikeasti kamalaa mut ehkä yllätyin ku en tosiaan tajunnu miltä raskausarvet näyttää..

Neuvolakuulumiset pitää varmaan kans kertoo: eli syke kuului melkein heti ku terkkari vähän näyttiki laitetta masulle, 148 siellä jumpsutti pikku pumppu :) Painoa on +360 g/viikko, en sitten tiedä oliko tyytyväinen tähän vai ei, sanoi vaan et "no onhan se ruoka maistunut". Sit käytiin läpi meidän tekemät AUDIT-kyselyt ja päihdekyselyt ja infoa suuhygienistille menemisestä (kutsu tulee perässä?) ja sitten pitää täytellä yhdessä parisuhteen voimavaramittari, asteikolla 1-5 millaista meidän elämä on....

Et paljon asiaa ja nyt innokasta odottamista ensi kuuhun!

Tigerina 16+4
 
kettuliini kyselit työssäjaksamisesta. Täällä myöskin henkisesti todella kuormittava työ, tuntuu, että joudun joka työvuoroon tsemppaamaan itseni ja elän vain vapaapäiville. Niitä vain odottelen. Lisäksi töissä on ilmapiiri muuttunut huonommaksi, ei ole yhteistä linjaa tehdä töitä vaan kaikki tekee tyylillään. Kyseisessä paikassa se ei onnistu. Lisäksi mulla on vastuuhommia enemmän kuin muilla rivityöläisillä, joka tarkoittaa lisää palavereita ja paperitöitä, mutta tätä ei ole huomioita työvuoroissa vaan yritän hoitaa ne muun töiden ohelle ja muut pyörittelevät silmiiään kun kerron meneväni kymmeneksi minuutiksi koneellle, että pääsisin taas hieman eteenpäin. Pomokin tuumasi kun kerroin raskaudesta, että yritä hoitaa kaikki jutut kuntoon tän uuden asian tiimoilta niin seuraavan on sitten helppo. Jepjep. Miehen kanssa ollaan puhuttu, että sanoisin itseni irti ja rupeaisin keikkailemaan, mutta järkevintä olisi nyt varmaan vaan pysyä töissä. Olen jo päättänyt jääväni loppuvaiheessa saikulle, kaikki jotka tuolla olleet raskaana jääneet pois aiemmin työn kuormittavuuden vuoksi.. Tiedän, ettei tilanne tästä muutu. Oletan, että lapsettomuushoidoilla on myös vaikutusta tähän oloon. Koko vuosi ollut kamalan stressaavaa ja paineen alla olemista, jatkuvaa elämän aikatauluttamista keskenmenosta puhumattakaan. Silloinkin vain vuodin pientä työpaikan vessaan ja oli ihan kamalan paha olla, en kertonut siellä kenellekkään enkä myöskään saikkua pitänyt. Tämä luultavasti verottaa nyt, että kaikki stressi jotenkin purkaantuu.

Liikkeitä on ruvennut tuntunmaan.:heart: Masuki vois ruveta jo kasvamaan. :) Vointi ihan ok, väsymystä edelleen. Välillä alamasun ja nivelien kohdalla tuntuu repimisen tunnetta ja varsinkin yöllä kääntyessä sattuu vatsaan. Neuvolatätin mukaan normaalia. :)

Yötöistä, tekeekö moni täällä, miten ootte jaksanu? Mulla viimene yövuoro oli kamala, meinasin aivan nukahtaa ja tosi levottomasti nukuin päivällä. Yleensä näin ei ole.

Hillankukalle onnittelut! Raskaus on itsessään aina ihme, joten kaksosraskaus on kyllä jo valtavan hieno ja ihmeellinen asia. :) Mua on aina hirveästi kiehtonut se, kun puhutaan, että kaksosten välillä on tietynlainen side.

Rakenneultraan 3 viikkoa! :)

Minttu ja kääpiö 18+0 :heart:
 
Hei vaan kaikki!

Alkuun omanapainen vuodatus: mulla menee järki mun kasvojen iho-ongelmien kanssa. Joo-o, kuulostaa pieneltä ja pinnalliselta, muttä tämä kutina, turvotus ja punoitus on jotain aivan sietämätöntä.:'( Itkua väännän pahimpina päivinä ja öinä, kun herään kutinaan. Pari vkoa sitten kävin päivytyksessä ja sanoi, että atooppinen iho ja piste. Yritin ehdottaa, et oisko joku tulehdus, mutta ei kuulemma. "Aqualania ja allergialääkettä ja siitä se pikkuhiljaa" Ja paskan marjat! Taas on sen näköiset silmät, kun en ois kuukauteen nukkunut ja iihen päälle ois vielä vähän mätkitty uuteen uskoon. Ja tää kutina! Ens vkon syysloman kohokohta on maanantainen ihotautilääkäri! Jos se vielä ehdottaa Aqualania, niin aion kyllä kertoa hyvin suorasukaisesti, mihin saa ne Aqualanit tunkea.... Huh. Kiitos ja anteeksi! :ashamed:
Muuten olot onkin sit ihan jees, toi iho-juttu, minkä syystä ei ole mitään tietoa, rassaa eniten.

Töistä Tsemppiä ja jaksamista kaikille töihin! Mä oon periatteessa työtön, mut nytkin oon ollut viimeiset 3 vkoa töissä, onneksi sijaisuuksia riittää. Tosin tuolla koululla mun silmät aina menee aivan järkkyyn kuntoon- oiskohan ilmanvaihdolla jotain vaikutusta kenties asiaan?

kettuliiniMulle sanottiin samaa sokeriraistuksesta, ettei tartte mennä kun viimeks kaikki ok. Sopii mulle:)

Hillankukalle hurjasti onnea! Melkonen uutinen kyllä tässä vaiheessa, hui ja ihanaa!

Raskausarpia ei ekassa raskaudessa tullut ja nyt yritän muistaa aina silloin tälöin öljytä. Ei kai siitä mitään haittaakaan ole:)

pippuri Meillä on sama nimimaku! Kotona meillä asustelee Milja Matilda 2v ja Emil/eemil oli yksi pitkäaikaisista poikien nimien suosikeista. Mut nyt Eemil jää pois vaihtoehdoista, kun hyvn ystäväpariskunnan pojan nimi on Eemil. Niin ja Maisa on yksi mahdollinen nimivaihtis, jos Milja saa siskon:)

Triida ja Milli 16+3?
 
Yritämpäs päivitellä kuulumisia jos poika vaan antaa! :)

Hillankukalle vielä onnittelut! Hienoa että asia varmistui näin pian!

Liikkeistä Tässä raskaudessa on kyllä likkeet alkanu erilailla, esikoista odottaessa liikkeet alkoivat pikkuhiljaa tuntumaan useammin ja voimakkaammin mutta tämän kanssa oli tuossa välissä monen viikon tauko kun ei tuntunut ollenkaan ja tietysti ehdin jo huolestua. Oikeastaan viime viikolla alkoi sit tuntua uudelleen ja nyt tuntuu jo monta kertaa päivässä. Etenkin yöllä on kunnon jytinät ja viime yönä bongasin liikkeet ekaa kertaa myös mahan päältä! :heart:

Töissä jaksamisesta minulla onneksi on nykyinen työ niin stressivapaa et välillä ihmettelen et maksetaanko mulle oikeesti näin helposta työstä palkkaa. Raskainta on iltavuoro joka kestää 10h. Iltaviikolla unet tahtoo jäädä vähiin. Edellinen työpaikka oli kyllä sit todella stressaava ja työilmapiiri huono että en yhtään ihmettele jos on jaksaminen äärirajoilla sellaisessa työpaikassa! :(

Minäkin haluaisin katsoo tuon erilaiset äidit-sarjan mutta alkaa niin myöhään etten jaksa. Aamulla kuitenkin herätys ennen viittä. Ja ens viikolla oon iltavuorossa. Mut tämmöstä tämä on, vuorotyössä jää kaikki hyvät sarjat seuraamatta. :/

Synnytystä minä tavallaan odotan ja tavallaan en. Kyllähän se tuska on jotain ihan hirveetä mut se endorfiini/adrenaliinihumala synnytyksen jälkeen on jotain ihan mahtavaa. Sellaista oloa en ole kokenut koskaan ennen. Et sen takia sitä myös odotan! Onhan se palkinto mitä parhain! :)

Sykkeitä ei oo kuunneltu vasta kun kaks kertaa ja ekalla kerralla oli 175 ja toisella 140.

Nyt huhuilee esikoinen leikkimään, palataan!

Särö 19+4
 
Töissä olen jaksanut fyysisesti hyvin, jonkin verran on kuorman purkua ym. painavien nostelua mutta mennyt ok. Mutta asiakkaat, huoh... Kun on ikuinen PMS-fiilis päällä, niin joko pahoitan mieleni tai sitten raivostun herkemmin kuin normaalisti.

Liikkeitä ei tunnu. En ole tuntenut yhtään liikettä missään vaiheessa, ei kuplintaa, ei mitään. Vihlaisuja vain alavatsassa. Väistämättä käynyt mielessä, onkohan vauva kuollut. Hänestähän ei ole havaintoa viikon 12 ultran jälkeen ja mulla seuraava neuvola vasta ensi maanantaina. Viikkoja on nyt 18 + 4 eli aika pitkä väli tässä on ollut ilman kontrollia. Keskeytynyt km siis periaatteessa mahdollinen. Mies rauhoitteli, että kun maha kasvaa niin eiköhän siellä ole muutakin kuin kaasua.

Triida iho-ongelmasi johtuvat aika varmasti koulun sisäilmaongelmasta. Kuulostaa meinaan ihan homeoireilta, eivät niinkään raskaushormonien aiheuttamalta kukkimiselta ym... Ihotautilääkärikään ei ehkä voi paljoa auttaa, onhan turhaa vedellä esim. kortisonia jos altistuu homeelle päivittäin. Olen ollut hometalossa töissä ja siellä henkilökunta sairasteli paljon, olin onneksi määräaikainen ja pääsin sieltä pois ennen kuin tuli pahempaa oiretta itselle.
 
Tervehdys taas pitkästä aikaan!

Ihan alkuun omanapaista ihmettelyä: Tänään neuvolassa käydessä sain tulokset lääkärineuvolassa otetusta Papasta. Itse Papan tulos oli ok, mutta tuon lisäksi terkkari kertoi, että mulla on hiiva. Siis tä?! Mielestäni mulla ei ole mitään oireita, tai sitten oon vaan niin uuno enkä niitä muka huomaa. Voiko hiiva olla oireeton?? Tigerinaa lohduttaakseni mun paino oli noussu enemmän, joten ei hätää varmastikaan! Terkka ei siitä kyllä mulle mitää maininnu.. Onneksi muuten kaikki oli ookoo, ja ne ah niin ihanat sydänäänetkin sai taas kuunnella :heart:

Sokerirasitustestiin täällä ainaki ohjataan kaikki yli 25v. ensisynnyttäjät. Joten jossain vaiheessa sinnekin, ei oo vielä aikaa varattuna.

Töissä jaksaminen vähän mietityttää. Työni ei oo periaatteessa raskasta, mutta siihen kuuluu paljon autossa istumista. Siksi mietinkin miten selkä jaksaa loppua kohden, toisaalta nytkin pidemmän päivän jälkeen on saattanu alavatsaa "jomotella" ja mietin vaan että miten sitten kun maha on oikeasti iso. No, ei auta etukäteen murehtia, sen näkee sitte :) Koettaa pitää vaan selkälihakset suht. ok kunnossa, niin eiköhän sillä pärjää melko pitkälle.

Ainiin, pikku hehkutus vielä loppuun: Liikkeitä tuntuu päivittäin! Yleensä aamulla tai illalla sängyssä, tai joskus myös kun istuu autossa. Ihania pikku tönäyksiä :heart: Odotan kovasti että vähän vahvistuvat ja mieskin pääsee kunnolla tuntemaan möyrinnät. :)

Mainiota viikon jatkoa masukollegat!

Laia 17+4
 
Oma napa Tasaista eloa, onnellista odotusta ja hyvä fiilis. Tänään oli 2. neuvolakäynti. Kaikki ok. Painoa ei tietty ois tarvinnu vielä tulla lisää, kun lähtöpainoakin jo ihan tarpeeksi. Vauvan sykkeet 155 :heart: Mä myöskin kyselin sukupuolen ja sykkeiden yhteyttä neuvolantätskyltä, mutta se sanoi, ettei sitä ainakaan tässä vaiheessa voi vielä sykkeistä ennustaa. Hemoglobiini oli noussut viime käynnistä, vaikken ole alottanut rautatabletteja! Kai ruokavalio oikeasti vaikuttaa!

Olo on turvonnut ja paksu! Masun kasvu on ihanaa, mutta samalla katosi se ainoa kapea paikka mun kropassa (vyötärö) ! ;)

Triida Atopiselta iholta sun oireet kuulostaa, mutta atopian taustalla voi tosiaan olla home, Niinkun Niittyvillakin sanoi.

HP (pulla itsekin) ja Pulla 18 + 2
 
Sahi80 Kiitos vinkistä! Pitääpä käydä Lipolania ostamassa. Viime vkot oon menny öljyillä, mut tuntuu et iho tykkää aina vkon jostakin ja sit ei enää auta ollenkaan.Näin esim kookosöljyn ja ceridalin kanssa...Netistä lueskellun perusteella vois olla ihan puhtaasti atooppistakin ihottumaa tai sit silmäluomitulehdus, joka ilmeisesti helpommin puhkee atoopikoille. No tiedä näistä, toiv. saan maanantaina apua tähän tuskaan..

Niittyvilla Niin joo, vois se tietty homeestakin olla. Oireet tosin alkoi jo aiemmin, tuolla olo vaan pahentaa niitä. Kovin vanha rakennus ei tää koulu ole vaikka eipä sekään aina sitä sano, etteikö hometta voisi olla. Mutta ilmanvaihtosysteemi on aika kova ja lisäksi se on öisin kiinni ja käynnistetään aina aamuyöstä eli kaikki pöly ja skeida ehtii laskeutua ja sit ne pölläytetään liikkeelle pari tuntia ennen kuin mennään töihin, nice... Me muutettiin uuteen kotiinkin huhtikuussa, kunhan ei vaan tässä kodissa ois mitään hometta tms.

Liikkeistä Pieniä hipaisuja oon tuntenut noin kolmen vkon ajan lähes päivittäin, mutta ei vielä semmosia kunnon potkaisuja. Niitä odotellessa :)
 
BabyBloom kyseli valmennuksista. Edellisessä raskaudessa kävin äitiysjoogaan kuuluvan synnytysluennon, Haikaranpesän pakolliset synnytys- ja lapsivuodeaikavalmennukset, vapaaehtoisen rentoutus-/synnytyslauluvalmennuksen sekä seksi raskausaikana & jälkeen valmennuksen. Huh, eli aika monessa tuli käytyä! Ehdottomasti hyödyllisimmäksi koin juuri joogan luennon (vaikka olikin vähän liian "hippiä" omaan makuuni) sekä rentoutus-/synnytyslaulun. Eli kaikki rentoutumis- ja hengitystekniikan harjoitukset olivat mielestäni oikeasti hyödyllisiä itse synnytyksessä. Koen, että mitenkään muuten ei synnytykseen voi valmistautua, kuin pitämällä mielen avoimena ja opettelemalla rentoutusta ja oikeanlaista hengitystä. Jooga jo itsessään auttaa tässä ja olenkin nyt nauttinut täysin rinnoin rentouttavasta puolitoistatuntisesta muiden pömppömahojen kanssa viikottain :)

Töissä sujuu oikeasti ihan hyvin. Ehkä ehdin olla tarpeeksi kauan (yli kaksi vuotta) kotona lapsen kanssa, niin nyt maistuu hetken vaihtelu taas hyvältä. Toimistotyötä, tapaamisia ja matkustelua on sopivassa suhteessa. Alaselkä kyllä jumittaa istumisesta, samoin hartiat. Kompensoin tätä pyöräilemällä joka päivä töihin. Tsempit kaikille vastakkaisesta työmotivaatiosta tai raskaasta työstä kärsiville, toivottavasti vielä ehtii helpottamaan ennen äitiyslomaa :heart:

Liikkeitä odottelen edelleen. Ehkä jotain pientä välillä, mutta todella pientä. On se kumma, kun ei toisellakaan kerralla yhtään aikaisemmin tunnu, taitaa olla istukka taas edessä. Onneksi on doppleri kotona. Niin, ja sykkeet kotona mitattuna melko matalat, 130-150 tienoilla. Hmm, mitäköhän tuosta sitten päättelisi ;)

Synnytys ei pelota. Enemmän pelottaa, että sinne asti ei päästä. Olen myös ihan varma, että mikäli raskaus jatkuu loppuun saakka, joudun taas käynnistykseen yliaikaisuuden takia. En tiedä miksi, mutta olin koko viime raskauden varma, että synnytys käynnistetään ja niinhän siinä kävi. Onneksi kaikki meni hyvin, mutta toivoisin kokevani silti luonnollisen synnytyksen tällä kertaa.

kwaidan ja Puh 17+6
 
hei ihanaiset mammat!
Taitaa olla useita kuukausia kun olen viimeksi kirjoitellut! Olen kyllä seurannut teidän juttuja ja ollut hengessä mukana :)

mitä meille kuuluu? Meille kuuluu erittäin hyvää! Ensiviikon torstaina on rakenneultra, joka jännittää. Olen kyllä viimeisen kahden viikon aikana saanut meidän rakkaan nähdä, kun olen joutunut käymään sairaalassa supistusten takia.
Viime viikosta asti on liikkeet tuntunut selvästi. ihana huomata kuinka potkut vahvistuu joka päivä! Minulla kun on tuo pelastusrengas vyötäröllä niin pelkäsin etten pitkään aikaan tunne liikkeitä. kyllä on pikkuisella ihan omat bileet tuolla mahassa :) vaikka vyötäröllä on ylimääräistä, on vauvamaha tullut selvästi jo esiin! :) kirjoittelen enemmän kun on aikaa, alan lähtemään töitä kohti.
Tyntti & pampula 19+2
 
Tigerina ja laia: Lohdutan myöskin tuosta painosta, miulla oli noussu jo viikonlopun aikana 2kg paino ja tänä aamuna vielä kilon eilisestä että kolmisen kiloa alle viikossa plus ne kolme kiloa mitä on jo tullut ennenpään. Että kukas lohduttas minua!! :D On kyllä todella raskas olo kantaa kolmea kiloa taas lisää, suurin osa on kyllä nestettä, ei kellään voi tällee paino muuten nousta kilolla joka aamu kun käy vaa`assa. Varsinkaan kun normaalisti! Mie tuun kohta hulluks tän turvotuksen kanssa! |O

18+3
 
Moikka,

Sain 2 vko saikkua eiken lääkäriltä, kun normaalikävelykin tekee tuon kipeen vanteen mahan ympärille. Lisäks multa otettiin streptokokki-viljely, tulokset tulee viikon päästä. Kiitos Nopponen viestistä, vertaistukea =)

Raskausarpia ei ole vielä tullut, enkä ole rasvaillut, vaikka on kuiva iho nin ei tullut esikoisestakaan ( nyt varman tulee kun näin sanon) ...

Työssä jaksaminen Työt ja työkaverit on mukavia, tosin kiire, tulospaineet, esimieshommat ja matkat painavat. Pitää usein reissata ympäri suomea, pahimmillaan on 2 matkapäivää viikossa. Et onhan tuota :) Onneks mulla on huiput esimiehet, joille voi ulista jos ottaa tiukille.

paino edelleen lähtöpainosta -5kg, mut indeksi on 22, niin ihan ok. Varmaan kohta lähtee nousuun, kun kotona viihdytän itseäni kekseillä :p

pohkeisiin särkee etenkin illalla, jalkojen nostaminen ylös auttaa. Tukisukat pitäs lähtee hakemaan, esikoisesta muistaakseni samoihin aikoihin. onko muilla jalkasärkyä? mulla toinen polvitaive pahin, varmaan kehittää jotain massiivista suonikohjua..|O

Istukka on mulla kohdun suulla, eilen gyne sanoi, aiemmin on sanotu ettei ihan siihen ulotu, mut nyt on kuulemma selkeästi päällä. Epäilin, et se on varmaan valahtanut alas, mut ei kuulemma sitä pysty tekemään :)

T.marais ja neito 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Paino Mulla on noussut yhteensä 3,5kg. Mulla pysyy paino kauan samassa ja sit parissa päivässä yhtäkkiä tuleekin sen 1kg :D Toivottavasti painonnousu jäis n. 10kiloon.

Mua jännittää rakenneultra päivä päivältä enemmän. Vielä reilu 2 viikkoa pitäs jaksaa odotella :)

18+4
 
Paino oli 56.8 kun äsken katoin. Ennen raskautta 61-62. Ostettiin kotiin täysmaitoa, jos vaikka alkais tapahtumaan jotain nousua.. :D En jaksa kuunnella neuvolassa mitään valitusta. Luulen ettei tule paljoa paino nousemaan raskauden aikana tosta lähtöpainosta 61. Ainakin tässä vaiheessa vielä vaikuttaa siltä.

Rakenneultraan enää noin viikko. Yritän olla jännittämättä :D Onneks vauvan liikkeet tosiaan tuntuu joka päivä (ellen nyt sit kuvittele mitä oon miettiny että jos näin onki, mutta joo ehkä ei). Eilen sillä oli vähän hiljasta mutta illalla nukkumaan mennessä tuntui taas toimintaa, ja tänä aamuna :heart:

19+1
 
Jee! Huomasin just et tuo erilaiset äidit uusitaan tänään klo 18.10. Pitääpä sillon kattoo!

Synnytysvalmennuksista tuli mieleen et itse olin vähän pettynyt tämän oman kaupungin perhevalmennukseen, ei siellä oikeestaan hirveesti tullut mitään sellasta mitä ei olisi tiennyt jo ennestään. Hengitys- ja rentoutusharjoituksista olisi ollut paljon hyötyä mutta niitä ei käsitelty ollenkaan. Synnytyssairaalan valmennus oli kyllä hyödyllinen. Oli sellanen reilun tunnin luento jossa näytettiin filmi synnytysosastosta ja synnytyksestä. Tänään ostin Suomalaisen Kirjakaupan Alesta Synnytys-nimisen kirjan, jospa siitä löytys myös jotain rentoutusohjeita. Tarkoituksenani olisi kuitenkin pärjätä mahdollisimman pitkään ilman epiduraalia, ehkä jopa synnyttää luomuna. Mutta ans kattoo. Kun synnytys alkaa kunnolla niin oon varmaan heti rukoilemassa epiduraalia... ;)

Särö 19+5
 
Särö78, mie hommasin kanssa kirjan synnytykseen liittyen, kun paikallisessa oli muutamalla eurolla myynnissä moinen. Ostin samaan syssyyn myös raskaus- kirjan samaa sarjaa, sekä kirjan, jossa on kaavoja ja vinkkejä vauvalle vaatteiden ompeluun. :) Tällä hetkellä synnytyksestä lueskelen, en oikein tiedä auttaako tieto yhtään jännitykseen / pelkoon ainakaan vielä toistaiseksi, mutta jollain oli aika hyvät vinkit tuolla aiemmin! :) Ja kiitos että muistutit uusinnasta, unohdin kokonaan katsoa eilen tuon jakson, mutta nytten on laitettu tallennsupyyntö. ^^

Tietääkö muuten joku, että voiko jatkuva alakulo vaikuttaa vauvaan odottaessa? Jossain oli näiden viikkojen kohdalla maininta, että onnellisuus välittyy vauvalle, jonka takia pitäisi tehdä asioita mistä tykkää ja nauttii. :) Hieman on ongelmia ollut viime aikoina parin asian suhteen, niin tulipa mieleen, että mahtaakohan se vaikuttaa jotenkin, jos äippä on pari viikkoa hieman allapäin ja stressaantunut.

Viude + ? 18+5
 
Moikkelis moi vaan pitkästä aikaa =)

Jooh...viime kerran kirjoittelusta on aikaa vierähtänyt,olen käynyt lueskelemassa vain juttujanne. Tervetulloo uudet maaliskuiset joukkoon ja Onnea Hillankukalle tuplaylläristä =)

Kirjoittelin viimeksi ennen sokerirasitusta,nyt sekin ensimmäinen on takana ja siinä tulokset onneksi normaalit,saa nähdä mitä ne on sitten 26 viikon tienoilla,jolloin seuraava käynti labrassa. Toivottavasti ei tarvii rueta mittailemaan sokereita.
Tuli rakenneultraan aika,se on siis 6.11. Jännittää jo nyt...sukupuolen otan kyllä selville. Sykkeet on olleet 160 ja 147 neuvolakäynneillä, tyttöolo on...Seuraava neuvola-aikakin on 14.11. jolloin kelan laput saan täytettäväksi, tuskin maltan odottaa että pääsee pakkausta hypistelemään.:heart:

Tässäpä pikaiset kuulumiset tällä kertaa, Mukavata viikkoa kaikille!


Jemimi ja Nötterö 17+3
 
Supistuksia, rytmihäiriöitä, ruokavaliota, mahdollisuuksien mukaan lepäämistä. Siitäpä tämä mun arkeni nyt koostuu.

Moikka siis vaan kaikille.

Ajattelin tulla kertomaan että olen hengissä vaikkakin kovin väsynyt koko ajan ja pari viikkoa on tuntunut siltä ettei tämä lapsi ole enää edes hengissä. Tuntuu siltä että masu ei kasva, enkä ole tuntenut oikein liikkeitäkään ennenkuin vähän eilen illalla.

Opettelu 4 lapsen yh-äidiksi ei käy aivan kivuttomasti, mutta ehkä tämä tästä pikkuhiljaa.

Raskausarpia ei ole tullut lisää entisten joukkoon, onneksi. Rinnat ovat kasvaneet yhdellä kuppikoolla. Väsymys on aivan järjetön ja muisti todella huono. Pätkii niin paljon että eilen meinasin polttaa koko keittiön kun unohdin että olin tekemässä omenahilloa. Palava sokeri ei oo kuulkaa hauska asia.

Ja onnea Hillankukalle, on tuo aikamoinen uutinen näillä viikoilla!

Siinäpä sitä omanapaiset kuulumiset täältä.

Tikuliina ja tyyppi 16+3
 
(.) Tänne tultava päivittämään heti omanapaisesti ultrakuulumiset: Masussa oli pikkuruinen poika :heart:! Sukukalleuksista ei voinut erehtyä. Ja voin kertoa, että kiinalaisten ja maya-kalentereiden mukaan olisi ollut tyttö. Tuntemuksia taas ei ollut paljon mitään mihinkään suuntaan. Mutta loisti naama onnesta koko matkan kotiin!

Pikkukakkonen tulee siis ikäerolla 20kk, mikä tuntuu ihanalta. Isoveli ei vielä asiasta ole ymmärtänyt mitään, vaikka olen hänelle uutisen tottakai kertonut jo ihan alkuun malttamattomana.

Liikkeitä en tosiaan minäkään juuri tuntenut, tai todella harvinaista herkkua, mutta niin vain siellä kaikki oli hyvin. Pää-perämitta 12cm ja äitille oikein vilkutettiin... :D Nyt odottelemaan rakenneultraa vajaan kk:n päähän.

Viude, minäkin olen aina kärsinyt alakuloisuudesta varsinki alkuraskaudessa, ja stressasin sen vaikutuksesta aikoinani vauvaan, mutta tuskin se mitään tekee. Esikoinen näyttää olevan todellinen ilopilleri ja täysin normaali lapsi. Onhan se aina kivempaa jos on aina iloinen ja energinen, mutta ei kaikkea vaan voi kontrolloida ja tunteensakin on elettävä. Ja kun ei stressikään ole hyvästä (!) niin en murehtisi sellaisia. Sairaalan ohjeistuksen mukaan pitäisi liikkua vähn. puoli tuntia päivässä, nukkua 8tuntia yössä + 1tunnin päikkärit päivittäin, ei sairastaa lainkaan, ei kantaa mitään raskasta, ei syödä mitään epämääräistä vaan monipuolisesti tuoreita hyvinpestyjä vihanneksia, niin ihan oikeasti, teemme parhaamme.

BabyBloom ja pikkuveikka 17+2
 
Korjattava edellistä: ikäero olikin 22kk, kirjoitin päin mäntyä.

Paljon voimia Tikuliinalle! Alkuun varmasti kaikkein vaikeinta, kun tunteetkin vielä mukana, suru ja pettymys, mutta toivottavasti elämäsi selkiintyy ja jaksat nauttia vielä raskaudestakin!
 
Perhevalmennuksissa ei olla käyty. Aiheina täällä on ollut raskaus & seksi (tiedän että normaalisti voi harrastaa, mutta raskaus on vienyt halut joten se siitä aiheesta). Toinen luento oli liikunta & ravitsemus, sekin minulle tuttua asiaa kun olen käynyt salilla ja jumpissa 15v ja ravitsemustietouskin on kuntoiluharrastuksen kautta hanskassa.

Synnytyskursseista sain mainoksen luomu / aktiivisen synnytyksen kurssista, mutta 130e on hintaa eli ei pysty osallistumaan. Tosi iso summa näillä tuloilla ja mullahan voi työt loppua jo ensi viikolla jos huonosti käy. Toivon että neuvolan kautta saadaan jotain synnytysvalmennusta myöhemmin, niistä ei ole puhuttu vielä mitään, saatiin vaan perhevalmennus-luentojen aikataulut viime kerralla.

Erilaiset äidit en lämmennyt ohjelmalle, ainakaan eiliselle jaksolle. Jäi vähän sellainen kuva että pikkukakkonen tehtiin, kun kouluun tai töihin meno ei huvittanut nuorta äitiä. Ja mummu elättää nuorta perhettä :(.
 
Niittyvilla: Toisaalta tuon perheen asiat oli hyvin, koska miehellä edes jotain työtä, vaikka olivat nuoria. ja vakityötäkin tiedossa. mielestäni se mummu myös ilmaisi asian, että jos rahaa selvästi pyydetään niin sitten sitä oikeasti tarvitaan. Tietenkään ei voi tietää kuinka usein sitä rahaa pyytävät, mutta mielestäni on rohkeaa tuollainen asia tuoda ilmi koko kansalle. Kun se raha ei todellakaan aina ole itsestään selvyys. Muistaakseni tää nuori äiti myös haaveili kätilön ammatista joten suunnitelmia oli tulevaisuutta varten vai oliko se kätilö josta puhui =D mä luulen, että aika usean vanhempi täälläkin ostelee aika paljon tulevalle lapsen lapselle tarvikkeita. Mun mielestä on vain hienoa, että juurikin eri tilanteessa olevia äitejä tuossa ohjelmassa tuodaan esille. Ite olen ollut ekaa odottaessa jo ammatissa (2.aste ja ammattikorkea käytynä) ja taloudellinen tilanne hyvä ja rillutella ehti yllin kyllin ennen lapsia. siksi ihana kuulla myös muunlaisesta tilanteesta =)
 
Minusta taas Erilaiset äidit oli ihan mielenkiintoinen. Ihmetytti vaan mummun kommentit että olis pitäny käydä koulut ensin ja sitten vasta lasten tekoon, ettei vaan käy niin että jää koulut kokonaan käymättä. No, itsehän olen käynyt kouluja ihan riittämiin ja meinasipa käydä siitä hyvästä niin että jää lapset tekemättä (saamatta) kun ikää on kertynyt. Tämä nyt on vaan mun mielipide, mutta kyllä niitä kouluja ehtii käymään vanhempanakin, ja varsinkin jos ei omasta alasta ole varma niin parempikin kun ei pakota itseään väärään kouluun... Ja ilmeisesti tuon sarjan idea on esitellä nimen omaan erilaisia äitejä ja perheitä, eli kiva nähdä mitä tulevissa jaksoissa on. Ohjelma löytyy muuten myös katsomo.fi:stä, jos jollain vielä jäi välistä.

Oma napa on tällä viikolla alkanut ilmeisesti supistelemaan. Tai jotain epämääräistä kramppimaista kipua tulee välillä alavatsaan. Ei mitenkään kovin kipeää tee, mutta sen verran että huomaa. Pitänee yrittää ottaa rauhallisesi ja seurailla ettei ala pahenemaan. Mun työ ei onneksi sinänsä ole mitenkään raskasta, mutta joudun seisomaan/kävelemään jonkin verran ja pyöräilen työmatkat. Erityisesti tuon pyöräilyn kanssa pitää nyt ruveta vähän rauhoittumaan... Aina vaan on niin kiire! :D

Piula 15+6
 
Viude Tuskinpa stressistä ja alakulosta vauvalle haittaa on. Ihaninta tietysti olisi jos äiti olisi aina onnellinen ja iloinen, mutta tosi harvoin niin on. Kyllähän odottaville äideille sattuu pahojakin asioita (läheinen kuolee tms) ja masentuneet äidit saavat onnellisia ja hyvinvoivia lapsia.

Babybloom Onnea poikalupauksesta! Jos tahdot sukupuolen etusivulle näkyviin niin laita se punaisella :)

Perhevalmennuksia täällä ei järjestetä. Ensisynnyttäjille on vain synnytysvalmennus, joka sekin on aika uus juttu täällä.. Säästöä ;)

Erilaiset äidit vaikutti ihan kivalta ohjelmalta. Tosin ponnistusvaihetta en uskaltanut katsoa :D toisaalta kolmoselta tulee päällekkäin myös se uusi sarja, joka kiinnostaisi..
 

Yhteistyössä