*~ Maaliskuun mussukat 2013 ~* Elokuussa

Eea
Ihanaa, väsymys taitaa olla voitettu. Enää en oo tarvinnu päikkäreitä ja oon jopa jaksanu touhuta normaaliin tapaan. Lasten kanssakin jaksaa olla kärsivällisempi kun ei koko ajan väsytä. Ällötys on myös helpottanut.

Minttu täällä turvotus on helpottanut, ja maha onneksi kadonnut. :) Pysyypä salassa pidempään. Kyllä se vielä sieltä näkyviin tulee.

Miun tyttöolo sen kun vahvistuu. Oon saanu naaman täyteen finnejä, eikä raskauden hehkusta oo mitään merkkejä. :)

Eea & Pallero 10+1
 
Käytiin jo keskiviikkona ultrassa, mutta lähdettiin sitten heti reissuun niin en ehtinyt kuulumisia päivittää. Sydämensyke sieltä löytyi ja oikeasta paikasta eli kaikki ainakin silloin oli kunnossa.
Mulla näkyy maha. Appivanhemmille kerrottiin nyt, niin anoppi sanoi, että olisi asiaa jo tiedustellut minulta, mutta ei kehdannut kun olen ollut laihdutuskuurilla :)
Töissä on ensi viikolla illanvietto, taitaa paljastua sinnekinpäin...

Katsu ja Hippu rv 7+4
 
Eea: Miulla puskee kans finnii naamaan, ja muuten iho kuivaa :/
Tyttöolo :D

Ps. Onkohan vaarallista raskausaikana, löysin punkin kyljestä äsken suihkussa. Onneks meilä on punkkipihdit, iski hirvee paniikki kun huomasin sen, mie nimittäin INHOON punkkeja! On vähän hormoonit taas, kun alko heti pelottaa että miulle nousee se aivokuume tosta punkista! Kääks! Kävin eilen mustikassa ja sienessä niin sieltähän se on tullut, eipä huvita lähtee uudelleen... Pitää tarkistaa noi lapsetkin ettei niil ole!

rv10 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
ON:
Mulla on ollut kauheaa vatsan turvotusta rv 6+3 alkaen, mutta kun rv 10 poksui, vatsa on palannut entisiin mittoihinsa.
Myös paino pyörii samoissa lukemissa kuin ennen raskautumista.

Rintojen arkuus on vähentynyt päivisin, mutta ilman rintsikoita nukutun yön jälkeen, rinnat on aamuisin todella kosketusarat.

Kohdussa tuntuu välillä "menkkamaista" kipuilua... kaipa se liittyy kohdun kasvamiseen? Oon ihan kuutamolla, kun ei aiempia raskauksia takana. :)

Makeaa ei tee mieli syödä, mutta suolaista senkin edestä esim. sipsit, suolapähkinät ja suolakurkku.

Nuista tyttö-ja poikaoloista mulla ei ole hajuakaan. Mistä voi päätella kumpaa odottaa vai pitäisikö olla jo aiempia raskauksia takana?

Huomenna eka neuvola. Hieman jännittää.
Neuvolan esitietokaavakkeesta kysyisin:
Minkä painon laitan lähtöpainoksi ennen raskautta?
Painon ennen lapsettomuushoitoja, jolloin painoin 58kg?
Painon joka minulle tuli hoitojen aikana, mutta kuitenkin ennen raskautta... lihoin 2 kg hormonilääkkeiden vuoksi, joten painoin 60kg?

Sintu74 ja masukki 10+2
 
Viimeksi muokattu:
Sintu: Menkkamainen kipuilu on ihan normaalia, johtuu just siitä kohdun kasvamisesta. :)
Siitä, että kumpaa odottaa on paljon kaikkia uskomuksia. Esim. just makean himo tietää tyttöä ja suolaisen poikaa. Sanotaan että tyttö vie äitinsä kauneuden eli naama kukkii ja on finnejä. Vatsan koosta ja muodosta voi kanssa päätellä vaikka mitä. Itsellä vaan jostain syystä on päähän pinttymä että tämä on poika, ehkä koska esikko on tyttö ja raskausoireet olivat hänestä paljon vahvemmat ja himo makeaan oli hyvin läsnä.
Lähtöpainoksi itsellä laitettiin se mikä mitattiin neuvolassa ekalla käynnillä. Sinuna laittaisin sen 60 kg, mikä oli painosi ennen raskautta. Ja hyvin se menee se neuvola, paljon tulee asiaa ja iso nippu esitteitä luettavaksi! :)

Oma napa: Hyvä olo jälleen, aamusta ennen kuin mitään söin oli hieman öklö olo mutta todella lievänä ja lähinnä johtui nälästä. Eilen riitti kyllä väsymystä ja nukuin 2 päikkärit, sekä menin ajoissa nukkumaan. Kohta lähdetään neidin kanssa hänen kaverinsa synttäreille ja sitten käydään vanhempieni luona syömässä. Saa nähdä mikä on tunnelma vanhemmillani tänään, sillä eilen selvisi että eräs perhetuttumme on 99% varmuudella löydetty hukkuneena. Tämäkin selvisi kun luettiin asiaa koskeva juttu Iltalehden sivuilta. Kaikki faktat (mitä hänen katoamisestaan tiedettiin) jutussa täsmää niin ettei kyseessä voi olla kukaan muu. :(

CandleLight ja POKS 11+0
 
Mullakin naama kukkii. Toisaalta ei se kai koskaan ole niin hyvässä kunnossa ollut eli liekkö edes raskaudesta johtuvaa :D

Onko muille käynyt näin? Kun harrastettiin miehen kanssa eilen seksiä niin se tökkäs johonki tosi syvälle niin että sattu. Säikähdin aika paljo. Osu taatusti kohtua päin. Toivottavasti ei vauvanalulla ole vaaraa.

Omppulimu ja papunen 10+2
 
masun kasvusta Itellä kyllä maha on selkeästi kasvanu, mun "turvotus" kestää aamusta iltaan ja mitään tiukkoja paitoja on turha vetää päälle, jos ei halua paljastua. Mielelläni vielä muutaman viikon pitäisi tän piilossa :D

Sone* Ite soittelisin kyllä neuvolaan, ettei vaan tarvi yksin ajatusten kanssa olla. Sieltä varmasti saat varmistuksen, että voit olla huoleti :hug: Ymmärrän hyvin sun huolesi.

vauvan sukupuolesta Ajoittain on ihan poikaolo, johtuuko siitä, että ensimmäinen on tyttö? Tiedä sitten.. Välillä taas ei ole mitään oloja :D Toisaalta, tytölle mulla olis jo hyvä nimivaihtoheto valmiina (jos mies sen hyväksyis) :D Raskaudesta en voi oikein mitään päätellä, kun samallalailla on menny kuin tytöstäkin. Ekassa raskaudessa kaikki veikkas meille poikaa, koska mulla oli ne perinteiset pojan "oireet". Masu ei näkyny takaapäin, olin ulkoisesti hehkeä, hb, oli alhanen jne.. Multa töissäkin kaikki mummelit kyseli, että koskas tuo poika syntyy :D No tyttö sieltä kaikkien yllätykseksi tuli :) Sitten mun kaverilla on takana täysin kaksi erilaista raskautta ja molemmista kuitenkin syntyi poika, joten eipä nuihin "myytteihin" oo uskominen :) (paitsi onahn niitä kuitenkin kiva arvuutella ja miettiä)

Finneistä Mulla on kans kasvoissa jonkin verran finnejä, kuitenkin sellaisia jotka eivät näy kuin peilistä oikein läheltä katsomalla. Selkään ja kaulaankin on tullut sitten hieman näkyvämpiä :x

Candlelight Hui, nuo on aina niin surullisia ja karmeita uutisia :hug:

Täällä on viikonlopun aikana selkä mennyt ihan järkyttävän huonoon kuntoon. Tai siis tuo vasen s-nivel. tietyissä liikkeissä siellä tuntuu kuin puukolla vetäis, kunnolla vihloo ja särky säteilee ajoittain ihan kantapäähän asti :headwall: Perus on koko ajan hellänä, Saas nähä kuin huomenna töissä pärjään..
 
voi kauhea tätä oloa. mä voisin nukkua läpi päivän, mutta tää muu perhe ei ehkä ihan ymmärtäis...:xmas: mulla on nää huonot olot vaihdellut paljon odotuksissa ja kaikki on poikia, eli päättelen, että tääkin on poika. Poika olo on kyllä ollu ihan plussasta asti. katotaan muuttuuko vielä. Mullakin on noita menkka kipuiluja ollut nyt, muistelin, että niin niitä on ollu edellisistäkin vaihtelevasti. Mut tästä olosta piti muilta kysymän, että onko teillä ollu välillä näin kooma olo ja toivotonkin? ITe oon välillä aivan poikki, jotta illalla jo ahdistaa seuraava aamu. Väkisin oon nyt itteni repinyt ulos, kun muuten olis niin kiva vaan olla täällä kotona ja nukkua. välillä aivan itkua tulee kun olo on kuin ulkopuolisella. pääkin tuntuu ihan höntilltä. kövin lääkärin kanssa juttusilla ja sanoi, heti, että masentuneelta en vaikuta vaan tää on nyt tästä pahoinvoinnista johtuvaa. ja itekin oon sitä mieltä. jos olisin masenutunut niin en jaksaisi yhtään mitään. Onneksi tuo mies näyttää ymmärtävän. sillä vaan alkaa huomenna työt ja meillä arki. esikoisen eskari kutsuu ja sinne täytyy aamusta olla pirteänä viemässä. Mä vannoin, miehelle, että nyt mä opettelen menemään ajoissa nukkumaan. mä oon tosi kova iltayö kukkuja ja se kostautuu. Toivottavasti nää huonot olot pian hellittää, en muista, että olis ihan näin kauheaa ollu vielä koskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

Saako liittyä joukkoon?
Kai se on nyt pikku hiljaa pakko alkaa uskoa, että meille on tulossa vauva keväällä. Tämä raskaus on siis PAS-raskaus ja tätäkin on yritetty sellainen kolme vuotta. Tämä siis toinen lapsi meillä.
Viikkoja olisi tänään 9+6. Olisi ihana päästä jakamaan kuulumisia samassa tilanteessa olevien kanssa ja varsinkin lukemaan miten muilla menee :)

Eli jos mukaan pääsee niin minut voi listalle lisätä

Sannamary,2.lapsi,LA11.3.2013, NKL
 
Viimeksi muokattu:
Eea
Sone kannattaa olla neuvolaan tai päivystykseen yhteydessä. Jostain just luin, että raskaana oleville saatetaan punkin yhteydessä määrätä antibiootti-kuuri ihan vaan varmuuden vuoksi, ettei purema aiheuta mitään ongelmia.
 
Sone, mun tuttu on apteekkari, ja itse suosittelee että aina punkin jälkeen heti antibioottikuuri. Syödään niitä paljon turhempaankin.

Leo, täällä 1 kooma-potilas myös. Ihan karsee väsymys ja yrjö-olo, ei ollu kyllä 4 vuotta sitten esikosta tällasta. Huominen töihin meno hirvittää taas :/ Nukun yöllä puoli kasista seiskaan + vielä tuntuu etten oo valveilla sillonkaan kun oon hereillä.

Onneks raksa on kuisteja vaille valmis, en sitä kiitos enää nyt tähän jaksais!

T. Marais ja kamu 8+0

Lenkkari: minä olen Mikkelistä, eli 70 km väliä!
 
Minullakin turvotus on hävinnyt. Vielä viikko sitten vatsa oli aikamoinen pallo.

Jaa tyttö-vai poikaolo? Enpä osaa sanoa. Viime raskaudessa mulla oli aluksi ihan tyttöolo ja ultrassa paljastuikin poika. Ulkoiset merkit kyllä viittasi poikaan. Vatsaa ei näkynyt takaa ollenkaan ja pahoinvoinnin jälkeen oli kyllä hehkuva olo. Hiukset kihartui enemmän ja iho oli tosi hyvä. Töissäkin yksi vanhempi nainen tuumasi että " olet oikein raskaana olevien prinsessa" =) Saa nähdä meneekö tämä raskaus niin. Ihoni voi kyllä nytkin tosi hyvin, mutta oloni muuten olo on kyllä maailman epähehkein...

Leo81: Minulla on ollut välillä todella toivoton olo ja mietin myös masennusta. Kotoa lähteminen ahdistaa jatkuvan kuvotuksen vuoksi. Eilenkin illalla kun vääntäydyttiin koko perheenä puistoon, kävin oksentamassa leikkimökin takana ja muutenkaan minusta ei ollut mitään iloa kenellekään. Ihan kauhistuttaa miettiä että tätä voi kestää pidempääkin. Minulla on eka neuvola aika vasta parin viikon päästä, mutta ajattelin soittaa huomenna että pääsisinkö jo aiemmin juttelemaan kun olo on niin tukala.

Onko muuten kellään muulla vatsa löysällä? Viime raskaudessa ei minulla mielestäni ollut tälläistä. Viime yönäkin kävin varmaan viisi kertaa vessassa!! Pitää selvittää onko joku ripulilääke mitä voi raskaana ollessa ottaa. Ällö vaiva:|

Onnea Sannamarylle!
 
pahoinvointi vain pahenee!!
Taitaa jatkua tää koko raskauden :( oksentamassa on käytävä väh. 3krt päivässä; järjetön väsymys, ruoka ei maistu ja nyt uutena huimaus. Pakko yrittää syödä mutta mikään ei pysy oikein sisällä :/ ja huimaa aina välillä..
Kumpa loppuis enne töitte alkuu ettei tarviis oll paljoo pois :/

Tyttö vai poikaolo
En tiiä.. On alkanu niin erilaisesti kun esikoisen ett josko tyttö tulis? :D

Tänään
Ollaan kyläilty kaveri perheen luona. Kaveri oottaa lasta jonka LA on tammikuussa. Mä en kertonu omastani, jotenki epävarma olo :(

Tervetuloo Sannamary ja tsempit kaikille niitä tarvitseville


Juli ja Mini 11+2
 
Mulla on maha kasvanut jo. Kaikki housut ei tosiaan mene kiinni ja loputkin puristaa. Itse nään kasvun selkeästi ja mahan muotokin on muuttunut. Toisaalta taas kun on tuota ylimääräistä niin muut ei varmaan osaa sitä vielä katsoa. Mut eiköhän se aika pian näy kunnolla kun esikoisestakin näkyi aikaisin :)

Sone Mulle sanottiin neuvolassa, että viikon päästä verikokeesta tulisi tulokset.

Tyttö- ja poikaolo Mulla on kummassakin raskaudessa tullut vain sellainen olo sukupuolesta. Olo ei siis perustu mihinkään, se vain on :) Vaikea selittää. Esikoisesta piti paikkansa, saa nähdä miten tässä käy! :)

Väsymys on edelleen aika kamalaa, pahoinvointi on ollut vähän parempi nyt parina päivänä.

Nallu 10+1
 
Nopponen
Tyttö- ja poikaoloista en osaa sanoa... ei yhtään tiiä kyllä. Tässä on enemmän ollu oireita ja esikko oli tyttö?? Sen näkee sit viimeistään synnytyssalissa. :)

Masu näkyy. Oon nyt alkanu ottaan masukuvia aina ku viikko vaihtuu. Katsoin myös esikoisen masukuvia ja rv 16 oli jo ihan järjetön pötsi. Ja nyt starttas viikko 12 jo... eli kuukauden sisään tietää kaikki jo ihan katsomalla et mistä on kyse. :)

Np-ultra aika torstaina, jännittää! :) :whistle:

Pahoinvointia ei enää juurikaan, onneksi! :)

Tänään poksuu rv 12, viimeinen viikko ja sit ollaan jo toisella kolmanneksella, uskomatonta!!

Nopponen 11+0! :heart:=)
 
Sintu74 kyselit kuinka kauan pitää olla pissaamatta ennen virtsanäytteenottoa. Suositeltava aikahan olis se yli 4 tuntia, mutta eipä ne taida tuolla neuvolassa hirveästi sen rakkoajan perään kysellä. Kuitenkin kun se ensimmäinen pissanäyte on sellainen jossa katsotaan myös onko tulehdusta yms niin suosittelen kyllä pitämään pissan rakossa niin pitkään kun voi niin saa en luotettavan tuloksen. Ne jatkossa otettavat pissanäytteet joissa tutkitaan se proteiini ja sokeri niin ei oo niin ajan päälle millon oot viimeks käynyt vessassa. :)
 
Kettuliini: soita ihmeessä neuvolaan. Mä luulen, että ottavat sua kyllä aikaisemmin näytille. Mulla auttaa paljon tuo ulos lähteminen. Muuten tuosta vatsan löysyydestä, mulla on sitä myös näin odottaessa, mutta kun olin todella ahdistunut ja väsynyt sitä oli paljon. mulla meni oma huono vointi niin fysiikkaan, että voin huonosti ja ripuloin. Mutta on siis ihan normaalia odottaessakin. välillä on yhtäaikaa kovalla ja löysällä...:LOL:... on kyllä vaikea välillä tietää mikä kuuluu odotukseen ja mikä johtuu väsymyksestä/uupumuksesta. mut nyt näyttäis ihan hyvältä jotta ihan normaalia alkuraskautta tässä talsitaan läpi. mut ota puheeksi neuvolassa, ne jos jotkut kuuluu kuunnella sua tällä hetkellä. ei läheisetkään välttämättä ymmärrä.

ja taas alkaa seesteinen ilta. mieskin pääsi golfaamaan kun ei ole akka ketarat kattoa kohti kaiken aikaa. täällä mennään tukka putkellä 1v:n perässä, se keksi kuinkä pääsee kiipeämään sohville ja tuoleille. voin, sanoa, että hävitän pian joka ikisen. eletään hetki ilman istumapaikkoja. |O
 
Kettuliini: Miula on välillä kans vatsa löysällä, mutta yleensä se milla johtuu sitt että ahdistaa tai stressaa joku. Reagoin vatsalla kaikkeen.. Nyt ei oo ollu enää tota ongelmaa niin paljkon kun oma olo on tasottunut :)
 
10 + 0 ja olo on edelleen ihan kamala.. jotenkin sitä oli tuudittautunut siihen toiveeseen
että tähän mennessä olisi jo parempi kun edellisessä raskaudessa tällä viikolla oli enää
ainoastaan närästystä.. Huomenna pitäisi jaksaa palata töihin..

Sone Verikoetulosten tuleminen riippuu varmaan aika paljon paikkakunnasta ja
päivästä jona käyt kokeessa. Toisilla paikkakunnilla näytteet mitataan vain pari kertaa viikossa,suuremmissa paikoissa voidaan tehdä joka päiväkin. Meillä tulokset saa kuitenkin joka tapauksessa vasta NT-ultran yhteydessä. Pelkkiä verikoetuloksia ei yleensä kerrota, koska ne ovat vain osa seulaa ja lopullinen riski lasketaan verikokeiden ja NT-ultran yhteistuloksesta.

Kettuliini Mulla on kans maha vähän väliä sekaisin. Maitohappobakteerit auttaa jonkin verran. Kannattaa kokeille, ellet jo käytä.

Leo81 Mulla on kans hirvittävä väsymys ja kuvotus vain pahentaa kokonaisolotilaa.
Elän toivossa että pian helpottaa. Ainakin viimeksi keskiraskaudessa olin elämäni kunnossa, joten sitä odotellessa. Tsemppiä jaksamiseen!

Omppulimu Vauva on kyllä hyvin turvassa kohdussa, eikä sitä yhdynnällä pysty
vahingoittaa jos raskaus muuten on normaali. Kohdunkaula siellä vain todennäköisesti on
raskauden vuoksi normaalia herkempi. Vauva on varmasti ihan kunnossa :)
 
kettuliini mää tuossa just aikasemmin manasin tuota vatsan löysyyttä :D

sintu meillä oikein virallinen pissanäyte otetaan labrassa ja se perus proteiinit ja sokerit neuvolassa. Siihen varmaan on se 4h pidätys sen takia, että sais purkkiin edes jonkunlaisen näytteen :D

Voimahalit kaikille väsymyksen ja pahoinvoinnin uhreille :hug:

Nyt illasta selkä taas parempi, toivottavasti pysyis nyt nää kivut hallinnassa.. Huomenna poksuu jo 11vko, vielä 4 päivää ja päästäis kurkkimaan masuun. Toivottavasti siellä on vielä elämää. Nyt taas tunteet heittelee ja on ihan sellanen olo, että pikkuisen sydän ei lyö :ashamed: Noh, kunhan saan ajatukset muualle, niin ehkä mielikin virkistyy.

Alisa & Hippu 10+6
 
Hohhoh, tänään pidetty miehen pojan rippijuhlat. Järjestettävää on ollu. Laskettii äsken et nelisenkymmentä vierasta kävi. Onneks ilma oli pitkästä aikaa hyvä, niin vieraat pääs levittäytyy ulos. Tyttö nukahti saman tien sänkyynsä, kun olin lukenu ja sulkenut oven.

Mulla ei oo vielä tyttö tai poikaoloa. Odottaessani tyttöä mulle ei maistunu makee ja ihokin oli hyvä. Raskaus meni tosi hyvin. Ei ollu tällaista väsymystä ku nyt. Nyt mulla kans iho kukkii. Mut eipä siitä voi päätellä viel mitää.

Tiistaina olis nt-ultra!

SMV78 10+6, huomenna poksuu...
 
Tyttöolo on täällä vahva, vaikka mies on aivan varma pojasta. Finnejä minulla ei juuri normaalisti ole, mutta ai että tätä naamaa ja selkää nyt! Kummassakin raskaudessa olen arvannut raskauden siitä, että selkään on noussut finni, niitä ei koskaan aiemmin ole ollut!

Perjantain kontrolliultra jännitää ihan jäätävästi.. kun ei niitä liikkeitä tai edes raajoja vielä näkynyt siinä 8+5-ultrassa, mutta kaveri, jolla syntyi terve lapsi, lohdutti ettei hälläkään samoilla viikoilla näkynyt yhtään sykettä enempää. Lääkärinkin mukaan normaalia. En vain kestäisi menettää tätäkin, en todella tiedä, miten siitä voisi selvitä.

kettuliini, kerro toki jos saat selville, mitä lääkettä saa käyttää. Täälläkin välillä tuntuu, että mahassa kääntyy jokin ympäri ja sitten saakin jo juosta vessaan.

Maha on iltaisin järkyttävä pallo! Olen varma, että jäin kiinni asiasta jo ainakin siskolleni. Turvotuksen ollessa poissa alavatsa on selkäesti kummulla, mutta johtunee aikainen näkyminen siitä, että edellisestä raskaudesta on niin vähän aikaa ja kohtu on voimakkaasti eteenpäin kallellaan. Tätä tuskin siis kauaa peiteltäisiin..

Tulkaas np-ultran jälkeen kertomaan kuulumisianne! Vai onko minulla vain jäänyt ne huomaamatta..

Ainiin! Ja paino oli olevinaan noussut kahdessa viikossa KAKSI KILOA?! Ei voi!

Kilu ja Onni-Unelma 9+2
 

Yhteistyössä