Maaliskuun mussukat 2011 MEIDÄN KUU

jenny a sitä mun tuli vielä mieleen, että oisko parempi ja turvallisempi sitten soittaa vaikka ambulanssi viemään sut jos kotona lähtö tulee... ne saa ja osaavatkin ajaa lujaa ja oisit sitten tavallaan jo turvassa... mulle neuvolan lääkäri sanoi että kun matkaa on tämänkin verran ja takana nopeat synnytykset, niin esim jos vedet menee kotona,niin samantien lanssi pihaan eikä omalla autolla lähdetä matkaan.

voimia kovasti, kaikki varmasti järjestyy paremmin päin :)
 
Jenny ole huolettä päivälliseen asti, kun senkin kerta maksat tästä päivästä.
Jos vointi sallii, niin rappusia käveleen. On toi hieman outoa laittaa pihalle, kun synnytys käynnissä, mut pysähtynyt.
Tosiaan jos kotio pakottaa, niin lansilla takas. Siel kuitenkin synnytys valmius, jos lähtee salamana tuleen. Nämä maaliskuiset kun tulevat salamana sitten kun tulevat.

Itsellä muutama yksittäinen supistus. lähin lenkille et voimistuisivat, ovesta pihalle päästyä loppuivat heti. No hissukseen kävelin ja nautin ihanasta ilmasta.
Nyt ruoka uunissa, jos menis illasta uudestaan kävelylle. Paneelit pitäs mennä tänään valkkaamaan.

Otin riskin ja annoin miehelle vallan päättää yhden huoneen värityksen kokonaan itse. Mä menen vain katsomaan valmiin tuloksen. Olen aikalailla saanut ehdotukseni värityksistä läpi, tosin meil samanlainen mielipide väriasioista.

Miehen menemisestä. itse en ole ikinä kieltänyt, enkä odota et kysyy lupaa. Aikuinen mies menee miten menee, mut välillä häntä pitää pikemminkin rohkaista menemään, et saa itelleen vapaa illan.
Myös minun ei ole ikinä tarvinnut lupia kysellä, ilmoittanut vaan koska menen ja minne. Ei toista voi rajoittaa.
Mustasukkaisuudesta. Koen olevani terveellä tavalla mustis. hieman pitää olla mustasukkainen, et kertoo välittävänsä. Liiallinen on sitten eri juttu

voimia loppu odotukseen aj voimai myös niille jotka pienen nyytin kanssa kotona touhuilevat
 
JennyA, SIIS EIKÄ!!!! Nyt täytyy sanoa, että ihmettelen kyllä mitä suurimmin noita tuon sairaalan käytäntöjä missä olette. Eikö näillä kumminkin jo ihan hyvillä viikoilla olisi tarkoitus, että lapsi syntyisi eikä se, että äidin tuskaa vain pitkitetään.. Kyllä sen ymmärrän että esim. keskellä yötä hitaasti edenneessä synnytyksessä annetaan mieluummin kipulääkettä että äiti saa levätä ja vasta aamun tullen puhkaistaan kalvot ja ehkä laitetaan oksitosiini tippumaan. Mutta että jos jo kertaalleen omat hyvin alkaneet supistukset hiipuvat paikkojen avauduttua kumminkin jo noinkin paljon, niin mikäs järki siinä on, että jäädään odottelemaan synnytyksen jatkumista päiväkausiksi?? Nyt ei kyllä mene mun jakeluun. Täällä meillä kättärillä on yleensä (kaikki tapaukset jotka tiedän, itseni mukaanlukien) ohjeena että kun kohdunsuu on 3cm auki, puhkaistaan kalvot (siis ei nyt kaikissa synnytyksissä mitenkään välttämättä, mutta käsittääkseni aika usein), jos synnytys ei ole alkanut vesien menolla. Saadaan siinä sitten pinni laitettua vauvan päähän ja hyvä sykeseuranta. Ynnä yleensä vähän potkua synnytykseen.. ;) Mä en ainakaan (kai!!) suostuisi tossa tilanteessa enää kotio lähtemään sadan kilsan päähän. Jos se kohdunsuu nyt auki on pysynyt, niin ne loput sentit saattaa sitten avautua hyvinkin vauhdilla. Itseäni on mietittänyt jopa täältä omaan sairaalaan meno tässä vaiheessa, kun ei ole tietoa vauvan kiinnittymisestä tai tarjonnasta. Että "kehtaako" sitä ambulanssia soittaa (jos niin kävisi että vedet yllättäen menisi), kun matkaa kättärille on vartin verran ruuhka-ajan ulkopuolella..

Olen täällä JennyAn puolesta ihan silmät ymmyrkäisinä.. Onko sillä sairaalalla sitten jotenkin niin vahva kanta luomusynnytyksiin (ambulanssissa)..? Outoa, todella outoa. Kyllä sun mun mielestä pitäisi saada jo vauva sylin puolelle, ihan riittävästi olet nyt tässä loppuvaiheessa jo odottaanut että synnytys käynnistyisi. Olisihan se sairaalallekin parempi, pääsisivät eroon noin hankalasta tapauksesta. ;)

Mariela 36+5
 
Kiva kun yritätte lohduttaa...

Flower: Meiltä menee ambulanssillakin vähintään tunti synnärille. Toki olen varautunut siihen, että siihen joudutaan turvautumaan, varsinkin jos vedet menee kotona.

Mariela: Arvaa vaan olenko mä ite ihmeissäni... Juttelin päivällä siel osastolla muutaman äidin kans ja kyllä ainakin osalla on puhkaistu kalvot vaikka onkin ollu vähemmän auki... Eikä tuolla mun mielestä olla mitenkään hirveesti luomusynnytyksen kannalla, ainakin ne tarjoaa kivunlievitystä aika helposti. Pari kätilöä siellä on sellasia, jotka on luomun kannalla...

Mä tiedän, että tuolla sairaalassa on vähän outoa välillä tuo touhu. Ja nyt mua oikeastaan kaduttaa, että edes olen aikonu mennä sinne. Saa nähdä menenkö edes takaisin, vai vaihdanko synnäriä kun kerran se on mahdollista...

Niin ja mulla sitä matkaa on kotipihasta sairaalan etuovelle tarkalleen 126,8 kilsaa (taksin mittarin mukaan).

No mä nyt lähdin osastolta pois, mut en kylläkään kotiin :) Pyörin ensin tuolla kaupungilla serkkutytön kans ja sit kun se lähti käymään kotipuolessa, niin jäin vielä ittekseni kauppoihin ja tulin sit tähän sen kämpille. Tarkoitus olis tästä vielä lähteä käväiseen tuossa vieressä Citymarketissa, jos sieltä vaikka jotain kivaa ostettavaa löytyis...

En muista kerroinko viime viikolla et sain sellasen ihmeellisen tunnottomuuskohtauksen... Yhtäkkiä torstai-iltana meni ensin näkö, sitten puhe ihan sekaisin ja sen jälkeen oikealta puolelta kädestä ja naamasta tunto. Kun tunto palautui, niin tilalle tuli päänsärky joka kesti monta päivää. Nyt on tässä illan aikana menny vasemmalta puolelta tunto jo 3 kertaa. Aattelin, et jos nyt vielä tulee tuollanen,niin kai mun on lähdettävä tuonne sairaalalle, tosin päivystykseen tällä kertaa. Eihän tää nyt ole normaalia...

Ai niin muuten... Kun aikasemmin oli puhetta siitä vauvan täysaikaisuudesta... Sitä en oo kysyny, enkä siis ota mitään kantaa ja kaivele vanhoja. MUTTA kuulin tuolla osastolla, että ihan vasta on tullu kuulemma sellanen suositus, että raskauden ei anneta la:n yli ku viikko ja 3 päivää, eli sinne 41+3, minkä mä olin kuullu jo aikasemmin. En tiedä mihin tuon perustuu, ilmeisesti suositusta on muutettu, koska asiaa on tutkittu ja riskejä on paljon, tai jotain... Kerron siis vaan sen mitä kuulin :) Täytyy varmaan yrittää kaivaa tietoa asiasta jostain...

Nyt meen kaivaan jotain syömistä ja katon sit jaksanko lähteä tuonne kauppaan vielä käveleen (se on kyllä ihan tuossa kulman takana...)

-JennyA-
 
Viimeksi muokattu:
JennyA:lle oikein iso voimahali! On se jo kummaa touhua, ettet saa sairaalaan jäädä. Ei sitä yleensä väkisin ketään kotiin laiteta, ainakaan tuollaisessa tilanteessa..

Täällä ainakin 41+3 on viikkomäärä, jolloin raskausdiabeetikot käyvät ns. yliaikaiskontrollissa, vaikkei siis yliaikasta silloin vielä olekaan. Muut käy sitten 41+5, ja viimestään kaikki käynnistellään 42+2. Tämä Keski-Suomen käytäntö, ainakin tuore kun lääkäri vasta pari viikkoa sitten oli meille luentoja pitämässä.
 
Vielä jäi luettavaa, mutta laitan KYSYMYKSEN TEILLE!

Eli meillä sairastaa nyt kaikki muut paitsi minä,mies ja kuopus, jossain vaiheessa tarttuu kuitenkin.
Rv 37+1 ottaisitteko tamifluta nyt ehkäisevänä? Lääkäri suositteli, ja reseptinkin sain jo siihen, jos sen haluan hakea. Ottaisitko SINÄ?

Palailen lukemaan aamulla, nyt miekkosen kainaloon ja leffan pariin :)
 
CB teillä siis ilmeisesti sikainfluenssaa? Hmm, kyllä mä aika paljon pohtisin ottaisinko Tamifluta. Tosin kyllä kait se pienempi paha ois kuin tuo sikainfluenssa.
Vaikea sanoa miten itse tekisi näin yhtä äkkiä. Mutta jos lääkäri sitä on suositellu ni miksipä sit ei...

Onnea vauvan saaneille! :flower::heart:

JA on tuo sun sairaalaan meno matka vähän kyllä toista kuin 50km... Itselläni on tuo 50km matkaa ja nopeita on ollu synnytykset. Mulle myös sanottu, että nyt pitäis mennä ampparilla het ku oireet alkaa. No tuskin menen kummiskaan. Luulen että kerkeän ihan normi autollakin.
Mutta jos matkaa ois tuo 130km ni todellakin menisin ampparill! Onhan se jo ajallisestikkin n. reilun tunnin pidempi matka... riippuen tiestä ja kelistä. Aivan siis toista luokkaa mun mielestä kuin 50km matka. Ottaen vielä huomioon sen, että olet jo 4cm auki niin tuntuu tosi hullulle, että sun kotia piti sieltä lähteä!
Onneks kummiskin pääsit serkusi luokse, niin matka sairaalaan ei ole niin pitkä.:hug:

Tänne ei kuulu taaskaan sen erikoisempaa. Välillä supistelee kipeästikkin, mutta rauhallisin mielin synnytystä odottelen.... Kiirettä ei ole. :)

Tiitulipiituli 39+2
 
kalvojen puhkaisusta kakkosta saamassa olin kättärillä, ja kolmen aikaan yöllä supistukset loppui kuin seinään, oltiin oltu reilu pari tuntia sairaalassa, hoitajat antoi pari tuntia tilanteen olla,mut sitte mun meni hermo ja sanoin että NYT ne kalvot puhki....!!!
Kyllä ne jotain koitti mussuttaa, että voi voi tietääkö äiti nyt että sitten se voi olla rajua touhua... mä en antanut periksi vaan VAADIN että kerran synnyttämään on tultu niin kalvot puhki vaan.
Sain toiveen läpi ja vaikka olikin yö-aika. Rasittavaa tommonen seilaaminen edestakaisin, kyllä henkilökunnan tarttis jo sitä äitiä ennenkaikkea ajatella.

porin sairaala huhtikuun alusta kuulema astuu voimaan käytäntö, että osastolle vauvaa ja äitiä pääsee katsomaan vain isä ja sisarukset. tähän asti kuulema isovanhemmat on saaneet tulla kans.
Mä toivon et mua tultais kattomaan vasta kotiin. Sairaala on niin kälynen mesta muutenkin, ja haluan olla rauhassa. mies ajattelee onneks samoin.

jenny a ja häiriöt ja puutuminen hei mene nyt hyvä ihme sanomaan noista edes neuvolassa!!! mikä verenpaine on ollu? nehän liittyy kaikki raskausmyrkytykseen!!!!

mulla ilmaantu eilen iltapäivällä puolet näkökenttää peittävä KAMALA saha-kuvio!! sit ku se meni pahin ohi, niin alkoi pilkkuja liikkua ja sellanen varjo.
Kävin neuvolassa verenpaineet otattaan ja pissakokeessa. ne oli ok. soitin synnärille sitten ja kerroin tilanteen. Kyseltiin tosi tarkkaan onko mitään puutumisia kasvoissa, raajoissa,missään? ja päänsärkyä? no ei mulla ollu, mut jos ois ollu ni samantien ois ollu sairaalaan meno edessä.

Että näillä viimeisillä viikoilla voi kaikkee ilmaantua, ja mä en ainakaan henk.koht kaikkea tiedä mitä ton myrkytyksen suhteen tarttis tietää et millon lääkäriin.. JENNYNÄ menisin jo,,,,

mut nyt lähen neuvolaan...

ai niin mindi me oltiin viime yönä yhtä aikaa synnyttääs,teil tuliki kolmas tyttö,mä sain pienen iso-silmäisen pojan :) olit vallan hyvässä kunnossa ja lähdit samantien osastolta kotiin :)

floweri ja vaaviska 39+1
 
tamiflusta siis eiks se ole pelkkään sika-flunssaan ? mä ottaisin sinuna sen kausi-rokotteen jonka itekin otin. on hyvin siedetty, mulla ei tullu muuta kun pistokohta hiukan kipeäks,nii, ja seuraavan päivän oli pää kipeä. mut sikses ihan jees.
ja kausi-rokote on siis sekä influenssaa että sika-influenssaa vastaan. näin mää tajusin :)
 
tamiflusta siis eiks se ole pelkkään sika-flunssaan ? mä ottaisin sinuna sen kausi-rokotteen jonka itekin otin. on hyvin siedetty, mulla ei tullu muuta kun pistokohta hiukan kipeäks,nii, ja seuraavan päivän oli pää kipeä. mut sikses ihan jees.
ja kausi-rokote on siis sekä influenssaa että sika-influenssaa vastaan. näin mää tajusin :)
ei lääkäri mitään sanonut et sellasen nyt sais.. ja ihan tosta influessasta oli kysymys. Täällä on noi rokotettu sikainfluessaa vastaan kaikki isommat lapset,itsekin sain sen sillon kun kuopusta odotin ihan lopussa, nyt siis pieni n. 1½v.
Lääke tehoaa jos se ottaa 2 vrk sisällä oireiden alkamisesta.Ehkä odotan, jos nousee kuume haen lääkkeen, se kun maksaa sen 40e niin ei viittis turhaan ostaakaan.
Ottaen huomioon et täällä tosiaan noi ismmat muksut nyt sairastelee ja ekana sen saanut on nyt eka aamu ilman kuumetta/lämpöä. Niin tartuntaan voi mennä 2 viikkoa ennen kun alkaa oireilee tai saa sen, 6v :llä alkoi kuume eilen. 2viikonpäästä olis sitten sen 39rv et sillon ei ois kiva olla 40 asteen kuumeessa :D
 
JennyA , no jo on tosiaan kummallista toimintaa. Siis olis nyt luullu että puhkasevat kalvot kun kerran jo noinkin paljon auki. Huhhuh. Enpä tiä, tuntuu et ite olis sitä vaatinut, mut tiiä sitten olisko sit kuitenkaan jos olis ite siel ollut oikeasti.

Mulla tullut supparit aina tosia tiheään alusta asti. Kerran jyväskylässä, kätilö sanoi ettei siel mitään tapahdu, et tuskin nyt synnytät. Vaikka supistuksia tuli 3-5min välein. Avautuminen tapahtui TODELLA hitaasti.Sanoi vielä ettei käyräll tuu mitään, joten meneppä tonne sohvalle odottamaan.Siinä sitten kärvistelin tiheitten supistusten kanssa, pari tuntia. Kunnes vaihtu iltavuoroon uus kätilö joka mut laittoi huoneeseen. Ja tutki ja sano ettei ole kuin muutaman sentin auki et varmaan menee aamuun.Et käyvät tarkistamassa ja voin painaa nappia tietty jos kovin kipeää tekee. No sitten kun painoin pari tuntia sen siirtymän jälkeen et nyt voisin ottaa jotain kun sattuu niin olikin jo 9cm auki ja siirryttiin saliin ponnistamaan.Toispuolisen kohdunkaulapuudutteen sain ja sit ponnistinkin jo.
Synnytys kesti yhteensä n.7h ekasta supistuksesta, josta meni lähtöön ja matkoihin 1½h, et en nyt niin kauaa sairaalassa ollut sillon.
Onneks muuten positiivinen mieli synnytyksestä.

cb peikkopoika37+1
 
kalvoista vielä kun on molemmissa noi kalvot puhkottu, niin mulla on vähän sellanen olokin, et miten muutoin mun synnytys muka meniskään :D lienee perinnöllinen seikka tämä,kun äidilläni on jokaisesta neljästä tarvittu tehdä sama. eikä maitoa ole riittänyt kenellekkään meistä vaan vastikkeella on menneet jokaisen lapsen kohdalla. ja näin mulla siis myös. jänniä juttuja :)

neuvola takanapäin viikossa tullu painoa kilo... eli 91 nyt. piru... meinasin että 90 kiloo ei menis rikki mut saavutinhan sen sittenki :LOL:

kaikki ok, mukana oli aivan suloinen terkka-harjoittelija :) päätä ihmettelivät kuinka kamalan alhaalla se voikaan olla... niinpä...

seuraava aika ens keskiviikkona, joka onkin sit laskettu aika :)

käynnistys kysyin et mikäs tyyli täällä päin suomee on lähteä käynnistelemään? kuulema 10 päivää kun on yli lasketun ajan niin sitten lähetetään äiti-polille jossa arvioidaan. kiva jutska. toivon todella että ei tarviis odotella noin kauaa....

jos sit tekaisis ruokaa, on meinaa sairas nälkä :D pikkuinen ei oikeestaan potki enää... valtavia muljahduksia, ja muutamia terävempiä iskuja sillon tällön ,synny jo pienoinen :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heips!

flower: heh, kuullostaa hyvälle unelle ainakin tuo hyvävointisuus =) Toivotaan, että on enneuni vaikka en tän veriryhmän takia ihan heti en sairaasta voi pois päästä, kun seuraavat vauvan vointia. Niin ja täytyis kyllä joku "jumalallinen ihme" tapahtua, että samaan aika osuttais synnärille :LOL:

Vähän aikaa takaperin näin itsekin paljon unia synnytyksestä, mutta nyt ei oo hetkeen taas ollut... ainakaan niin että muistaisin.

Matkasta nyt täälläkin totean, että mua pelottaa jo tuo 50km, ei oo musta mikään kilpailu, että ketä pystyy minkäkin matkan meneen missäkin kunnossa. Toki olis vielä kamalempaa, jos se olis tuplasti tuo, enkä sitä kiellä. Saan siis olla tyytyväinen, että se on tuo 50km, enkä asu missään huitsinnevada lapissa jossa matkat voi jo yltää johonkin moniin satoihin kilometreihin. :D

Mulla on hirveen iso kynnys soittaa sairaalaan, tai ambulanssia... mä en tiedä mistä se johtuu. Mut meinasin myös, että jos vedet menis niin ehkäpä soittaisin sen lanssin kuitenkin. Mua ei oo neuvolassa mitenkään ohjeistettu tässä asiassa, ehkäpä täytyy ensiviikolla vähän kysellä.

SATKS uudesta käytännöstä pitää isovanhemmat ja muut ei ydinperheeseen kuuluvat pois, saa täältäkin ihan kiitosta. Ei haittaa. Yleensähän mulla on kyllä käynyt siellä vieraita muitakin, mutta voivat kyllä odotella siihen asti, että pääsen kotiin.

Mindi83 36+4
 
Jenny A Puutumis oireet voi olla merkiki alkavasta toksemiasta tai jostain muusta vakavasta oire!!1 esim. aivoverenkierto häiriö. Ehdottomasti sairaala tarkkailuun kuulut!!!

vesienmeno Kouluajan synnytys tunnilta jäi parhaiten mieleen opettajan vauhkoaminen. Kun lapsivesimenee, niin naisen kuuluu aina matkustaa makuullaan ja liikkua mahdollisimman vähän, koska napanuoran esiin liuskahamis vaara on erittäin suuri.
samoiten hän suositteli herkästi käyttämään ambulanssia, koska heillä on ammattitaitoa myös synnytyksistä. Koulukavereni joka lansissa silloin töissä kertoi hoitaneensa kolme synnytystä lansissa ja tehneensä epistomiankin siellä.

Sikainfluenssa roketteesta suojan saaminen vie aikaa ja nyt kun jo altistunut, niin tuskin merkittävää apua rokotteesta enään saa.
Mieheni sairasti sikainfluensan 2009 marraskuussa ja minä sain silloin keskenmenon, tosin rv 9 ja voi olla et oli jokin muukin syy. Mulla oli kuume 3 päivää. Mieheni oli 39,7 asteen kuumeessa 7 päivää. Vein häntä joka toinen päivä lääkäriin ja mies oli todella heikossa kunnossa. Ei suostunut juomaan ja syömään tarpeeksi. Lopulta joutui sairaalahoitoon, alkava keuhkokuume, jota hoidettiin tamiflulla ja antibiootti myös varmuudeksi. ( periaatteessa tamiflu alko liian myöhään, mut infektiolääkäri katsoi silti tarpeelliseksi). Miehen nestearvot ihan sekasin korkeasta kuumeesta johtuen, oli sit suola- ja sokeritiputuksessa ja alkoi myös ripuloimaan. Mies laihtu 6 päivässä 10 kg. toipuminen entiseen kuntoon vei puoli vuotta.

Itse näin sairaanhoitajana keskustelisin lääkärin kanssa mitkä hyödyt tamiflusta ja mitkä riskit. Todella vaikea päätös tehä, koska jokainen voi sen niin erilailla sairastaa. Mulla ei tosiaan ollut kun se kolme päivää kuume 38 tietämissä, eikä kovin huono kunto. Enkä usko et meillä eritauti meihen kanssa oli.

vierailut TAYSissa saa nykyään vierailla isovanhemmat 18-19 välisenä aikana, astu voimaan tammikuussa. itse en haluis vieraita sairaalaan, mut tuskin pystyn estämään. Samoten en halua mitään ryysistä kotio, mut tuntuu et kuuroille korville puhun. Onneksi on ovisilmä jota nyt jo käytän ja jätän avaamatta jos en haluu olla kotona.

ON.
Mulla on ollut muutamia kertoja ns. kärpäsiä silmissä. sellasia hopeen värisiä, nuppineulan kokosia pisteitä näön laitamilla. Mut niitä näkyy vain pienen hetken ja ei edes joka päivä ja noin kerran päivässä sillonkin. Pissa oli puhdas tänäkin aamuna. Vauva liikkuuu ja RR korkea, mut ei ylitä rajaa mitä sairaala anto. Vointi hyvä. En ole edes muistanut noista kärpäsistäpuhua neuvolassa tai PÄI:llä, mut kun SVO:lle soittelin viikko sitten, eivät olleet huolissaan. Jos jatkuvasti alkaa oleen, niin sitten. RR nousee lisää ja vointi menee huonoksi.
Jos huomenna muistas puhua asiasta kun taas äitipoli kutsuu.

Tuol ulkona on niin ihana ilma, et pitkälle lenkille tekis mieli. Tuliskohan joku viemään mua potkukelkalla=)

supistuksia tai lapsiveen menoa odotellessa.......

sane & toivo rv 38+6
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Täällä kans yksi aktiivinen taustailija, mutta vähemmän aktiivinen kirjoittelija.. Paljon olen saanut teistä henkistä tukea, näin esikoisen odottajana.=)

Onnea kaikille jo vauvautuneille!:flower:

Kajaanissa annettiin ohjeeksi lähteä lanssilla jos vedet menee kotona, vaikka asuis sairaalan vieressä.

Päivitys asiaa: tyttölupaus ja mun ikä 26v, la 27.3

Katjahei rv 36+4
 
Huomenta...

Tulin sit kuitenkin illalla kotiin asti. Pitkään juttelin miehen kanssa puhelimessa ja päätettiin näin. Kun yhteensä neljän tunnin shoppailun jälkeen ei ollu mitään muuta vaikutusta ku julmettu kipu, niin soitin taksin ja lähdin omaan sänkyyn nukkumaan. Ja paremmin täällä nukuttikin, otin 1g panadolin ja edellisiltä sairaalareissuilta mukaan otetun unilääkkeen. Ainoa huono puoli oli, et tuo sängyssä liikkuminen sattuu ihan hirveesti, kun ei oo tuota panadolia kummempaa lääkettä. Olis varmaan pitäny pyytää sieltä osastolta Litaginia mukaan :)

Mua kyllä ihmetyttää tuo sairaalan toiminta. Mutta toisaalta ei ollut mulle yllätys, olen kuullut tutuilta että on ennenkin ollut kaikenlaista...

Noista puutumisoireista mä sanoin siellä jo sunnuntaina ekan kerran, sen jälkeen jokaiselle hoitajalle joka ehti edes hetken jutella. Mutta eipä ne sanonu niihin mitään, kyseli vaan verenpaineesta ja siinä ei oo mitään häikkää. Ihan normaalin rajoissa on. Mulla olis eilen ollu neuvolaan aika, täytyy soitella sinne tänään, et jos mä nyt sit kuitenkin tulisin vielä tän mahan kans. Puhelimessa kun sekin täti sanoi, että soittele sit kun pääset vauvan kans kotiin... Samalla täytyy kysyä saanko mä vielä vaihtaa synnäriä. Vieläkö ehtii laittaa paperit Oulaskankaalle, siellä ainakin sain viimeks niin hyvää palvelua ettei ollu valittamista (paitsi yhdestä kätilöstä joka oli imetysohjauksessaan tosi kovakourainen ja muutenkin vähän tyly mua kohtaaan, sen kans ei oikein synkannu).

Mut nyt aamukahville :)

-JennyA paremmalla tuulella jo + pikkuneiti 38+5-

p.s. Oli muuten esikoisen naama näkemisen arvoinen aamulla kun heräsin laittamaan sitä isin mukaan. Ei olis malttanu pukea päällensä ollenkaan ku vaan halaili mua hymy korvissa asti :D

Crystal Blue: Mä ottaisin sen Tamiflun jos kerran lääkäri on sitä suositellut.
 
Päivityksiä meidänkin suunnalta..synnytyssairaalaksi valittu nyt sitten naistenklinikka.
Eilen poikien painoarvioita ei saatu kunnolla mitattua kun ovat laskeutuneet niin alas, ja eivät suostuneet poseeramaan ollenkaan. Mutta toinen oli 2582g ja toinen 2271g. Kahdella edelliskerralla saatu aivan samat painoarviot,nyt oli kokoeroa jo, mutta onneksi se ei kuulemma tässä vaiheessa enään haittaa (rv.36+4)

Ovat pienikokoisia mutta valmiita tulemaan jo. Ylilääkäri ronkki siihen malliin eilen paikkoja että päälihousutkin olivat märät kun kotia pääsin ja supistuksia alkoi tulemaan, tahallaan nähtävästi venytteli paikkoja.
Ongelma on se että kun olin käyrissä, kätilöt ihmettelivät kun en tunne supistuksia ollenkaan, vaikka tulivat tiheästi ja olivat kunnon supistuksia. Alkoi tässä jännäämään että miten käy, jos vitkuttelen kotona hirmusen pitkään asenteella " ei tässä nyt vielä tartte lähteä" Kätilöt olivat sitä mieltä että on korkea kipukynnys ja että kun alkaa tuntumaan edes jonkinasteista kipua niin pitää olla jo menossa.
Jos ei ala tulemaan niin 2 viikon sisällä, "tehdään asialle jotain"
 
Jatkanpa vielä, kun jotenkin nyt tuli tarve selittää hieman näitä asioita enemmän...

Mullahan ei siis ole vedet menny, enkä usko että meneekään itsestään. Esikoisen synnytys alkoi keskiviikkoiltana, torstaina menin sairaalaan ja pe-aamuna saliin, eikä tilanne ollu sillonkaan edistynyt yhtään enempää ku nytkään. Ja supistelut oli tosiaan ollu tiiviitä, säännöllisiä ja kipeitä koko ajan. Sillon olin oksitosiinitipassa siitä aamusta eteenpäin, eikä sekään edistänyt kuuden tunnin aikana tilannetta tarpeeksi, jolloin sitten kalvot puhkastiin. Sen jälkeen ei sit mennytkään ku vajaa 20 minsaa ku tyttö synty :D

Tämän kerroin siis siksi, kun aika montaa taitaa ihmetyttää miks mä siellä osastolla olisin ollut ja vaadin käynnistystä tai oikeammin kyllä tilanteen vauhdittamista vähäsen. Tämäkin kun alkoi hyvin, mut sitten supistukset lopahti... Mut kiva kun tsemppaatte täällä :)

-JennyA-
 
Huomenta!

Huonosti nukuttu yö taas takana |O.

Miulla meni esikoisesta vedet kotona mut ohjeistus oli että rauhassa voi odotella supistusten alkua kotona, lähettiin kuitenki melko pian ajelee sairaalaan kun matkaa on noin 60km, ja kyllähän ne supistuksetki sit matkalla onneks alko. Kauheasti näköjään ohjeistukset vaihtelee : / .

JA Toi on niin syvältä tuo siun kohtelu siellä että suututtaa siun puolesta..Ei paljon tsempit lohduta mut tsemppiä kuitenki :hug: .

CB Kyllä miekin varmaan sen tamiflun ottasin jos siitä vähänkään hyötyä vois olla. Pikaista paranemista koko perheelle ja toivottavasti sie et tartuntaa ole saanu etkä saa :hug:

Mindi Miulla kans tuo sairaalaan soitto on jotenki kauhean vaikeeta, en syytä oo keksiny, mut se vaan on..Jotenki tulee sellanen paniikki kun tietää joutuvansa sairaalaan eikä sieltä heti pääse pois..: /

Omaan pulleaan napaan ei mitään uutta, kaikki ihan ok. Anoppi tilas vauvan ens viikolla syntyväks kun sil on loma ni pääsis isompia lapsia hoitamaan :D. Miulla itellä ei kyllä oo mikään kiire vielä synnyttämään, kunhan tän kuun aikana tulis ni ihan kiva.

Minttis & pokkula 36+1
 
Meidän poitsu syntyi 28.2 rv 38+4 paino 3450g ja pituus 50cm.

Me päästiin jo tiistaina sairaalasta kotiin kun kaikki oli hyvin. Perjantaina pitää vielä käydä sairaalalla lastenlääkärin tarkastuksessa.

Synnytys meni nopeasti ja luonnollisesti. Ne supparit alkoi siis sunnuntaina 3.30 ja sairaalassa oltiin 8.00. Ottivat vähän käyrää ja tekivät sisätutkimuksen. Olin 7-8cm auki ja kätilö totesi ettei enää anneta peräruisketta. Ja lähettiin saliin. salissa kerkesi tulla joku 4 supistusta, jonka jälkeen alkoinkin ponnistaa. Ponnistin yhden kerran ja sitten piti vaan hengitellä vauva ulos. Kauheeta se kyllä oli.. Ilman repeämisiä ja muita selvittiin. Ison peräpukaman sain ja se onkin ainoa asia joka synnytyksestä muistuttaa, vauvan lisäksi. Muuten kaikki hyvin.

Jenksu ja "uuno" 3vrk
 
jenksulle onnea :hug:

jenny a kotona varmaan onkin toisaalta kiva olla,koti on koti aina...
Mahdoitko tolla lääkkeellä tarkoittaa LITALGINIA ??? siis että onko sulle annettu sitä? jos on niin minkä tähden??
Mulla sitä on ollut lääkkeenä sappi-kipuihin, mutta raskauden aikana se on kokonaan kielletty.. osui vaan silmään ja ihmettelen et millä perusteella sitä sitten annetaan???
lepoa nyt vaan ja joku hyvä leffa pyörimään :)

katjahei kiva kun vielä ilmaannuit valokeilaan :wave: tänne kaivattukin enemmän taustailijoita kehiin, ja tuomaan oman lisänsä keskusteluihin :)

jos vedet menee niin meillä on miehen kans sellanen suunnitelma,( et jos se on hänen työpäivän aikana) että mä soitan ensin ambulanssin hakemaan mut, ja sitten soitan miehelle,joka lähtee työmaalta ajamaan et sais edes lanssin kiinni ja tulis sairaalaan perässä. sillä kun tuo työmatkakin on lähes puoli tuntia... että niin varmaan parhaiten ehdittäis :)
jos taas alkaa supistella niin siihen ehtii ihan hyvin ajella enste tänne himaan ja sitte lähetään...

väsyttää ja kauhea makean himo ja nälkä :D ihan järkyttävä nälkä ollu koko aamupäivän, vaikka oon jo ruuankin syönyt!!! voisin syödä kaapit tyhjäks, ja tuntuu et vatsa vaan kurnii vaikka hetki sitten meni pari perunaa, kastiketta, tomaatti ja pari palaa ruisleipää :D taidan olla pohjaton :D
ja jos vaan mulla ois karkkia niin nyt sitä vetelis kaksin käsin :D onneks toisaalta ettei ole, mut toisaalta taas ois ihanaa mässäillä rauhassa ..............
mutta sitten tarvii ottaa järki käteen, jos sitä enää on ;) musta tuntuu et kun yksin täällä kypeltää kotona, niin tää palsta on mun juttuseura... niin paljon tulee oltua koneella.. no,ens viikko onkin taas vilkkaampi seuraelämän puolesta kun lapset on täällä, ja kaverin loma alkaa niin ei tarvii olla ihan koko päiviä yksinään :)
-vaikkakin tässä yksinolossa on ne hyvätkin puolet, saa olla ihan miten päin haluaa :D
 
Flower: Juu siis Litalginia tarkotin. Mulla kun jäi siihen pöydälle niitä pari, en ottanut kaikkia mitä antoivat. Ja tuolla ne antoi sitä kipuihin, pistivät lihakseen sunnuntai-iltana salissa ja sen jälkeen olis saanu piikkinä tai tablettina. Ei mulla ollu aavistustakaan, ettei sitä sais raskauden aikana ottaa, kun kerran synnärillä sitä antavat :O Kipuihin ne sitä antavat. Tosin mä epäilen, että se on mulla aiheuttanut nyt tuon supistusten loppumisen...

-JennyA-
 
:wave: Hei täältäkin!

Onnittelut vauvautuneille! Perässä tullaan, toivottavasti pian.

Vesien menosta näyttää todella olevan monenlaisia käytäntöjä. Mulla molemmat synnytykset ovat käynnistyneet juuri vesien menolla. Jorvista annettiin esikoisen aikaan ohje tulla sairaalaan heti aamupalan jälkeen, eli ei ollut mikään hirveä kiire, kun ei supistellutkaan paljon.

Kättärille soitin toisen lapsen aikaan keskellä yötä, kun olin varmistunut siitä, että puoilta päivin alkanut liruttelu oli lapsivettä. Kun oikein ruinasin, sain mennä takaisin nukkumaan omaan petiin ja tulla klo 8.00 sairaalaan. Koska siellä ei tullut yhtään supistuksia ja olo oli muutenkin mitä mainioin, pyysin lääkäriltä lupaa lähteä ulos kävelylle. Siihenpä lekuri totesi vain että tuskinpa tuo ulkoilma on sairaalan ilmaa vaarallisempaa. Vasta kävelylenkin jälkeen yksi hoitaja tajusi, että vauvan pää ei ollut kiinnittynyt, joten loppuajaksi tuli ehdoton vuodelepo juuri tuon napanuoran esiinluiskahduksen takia. Onneksi, mitään vakavaa ei kuitenkaan tapahtunut.

Mulla siis ei ole kokemusta siitä, miten sairaalaan lähdetään, jos synnytys alkaakin supistuksilla! Onneksi matkaa ei ole kuin parikymmentä km, eikä takana ole mitään syöksysynnytyksiä.(todellakaan :kieh:)

Hassua, miten olo voi vaihdella päivästä toiseen. Eilen ja tänään oon ollut elämäni kunnossa ja saanut aikaiseksi vaikka mitä! Ulkoiltiin leikkipuistossa pojan kanssa tunnin verran (lumisateessa ja tuulessa, kun tultiin sisään alkoi aurinko paistaa täydeltä taivaalta. Siis kohta takaisin =)), imuroin ja viikkasin pyykit kaappiin. Eilen innostuin jopa hieman sisustamaan ekaluokkalsien omaa huonetta ja kävin Pentikin ystävämyynnissä kuolailemassa kaikkea kivaa. Jotain pientä tarttui mukaankin.

Tänään pitäisi vielä käydä ruokakaupassa, mutta se on niin tylsää, ettei yhtään nappaisi. Mieluummin lähtisin kangaskauppaan etsimään uusia olkkarin verhoja. Nyt vielä ehtis sellaiset ommella, jos ois oikein vikkelä. Onko ehdotuksia, miten mies saadaan innostumaan vaaleanpunasävyisistä verhoista ? ;) :D Taitaa olla mahdoton tehtävä :LOL:

Aurinkoiset terveiset!

pikkutalvio 37+3
 
Ai, niin. Flower täällä toinen nälkäinen! Kaikki menis, mitä eteensä saa. Ikäväkseni oon jäänyt koukkuun noihin uusiin Dopps-kekseihin. :ashamed: Ja tätä nälkää ja ruuanhimoa on ihan turha yrittää taltuttaa millään salaatilla... Kauhistuttaa vaan, kun ei oikein pääse liikkumaan, niin kaikki kerääntyy vararavinnoksi... Jee...

pikkutalvio
 

Yhteistyössä