**Maaliskuun murut** Syyskuun supinat <3

Tervetuloa uusille!

Meillä oli tänään neuvolakäynti. Kolmas käynti ja kolmas terveydenhoitaja mutta ei haittaa kun oli mukava tapaus ja oma tulee ensi kerraksi luultavasti takaisin. Sydänäänet kuuluivat pienen kaivamisen jälkeen ja tyyppi potkaisi kuulemma tuntuvasti anturia. Harmi etten itse sitä huomannut. Kerran aiemmin viikolla kyllä tuntui sellainen hipaisu alavatsalla, joka saattoi olla liikettä.

Vatsa ei ole vielä oikeastaan kasvanut. Sisään vedettynä on edelleen mallia pyykkilauta ja jos antaa vapaasti pömpöttää niin ihan tutut makkarat siinä vaan roikkuu. Ehkä aavistuksen tavallista isompina, mutta vaikea sanoa. Kohtu on kuulemma taaksepäin kallistunut eli saan piiloteltua luultavasti melko pitkään.

Paljonkos muille on tullut kiloja tässä vaiheessa? Mulla BMI 20 ja nyt +1kg lähtöpainosta.

Neuvolassa nauroin, että vaikea vielä ottaa raskautta vakavasti/alkaa hössöttää/ajatella edes elämänmuutosta, kun ei ole mitään oireita. Ei pahoinvointia, mielitekoja, kipuja, supistuksia tms. Lenkillä voin käydä normaalisti ja elukoiden hoito onnistuu vaivatta. Ainoa merkki raskaudesta toistaiseksi ultrat ja nyt tänään ne sydänäänet. Mutta eiköhän tässä saada vaivoja aikaiseksi vielä loppua kohden vielä vaikka muille jakaa.

Suovesi 15+6
 
Sehän on vaan hyvä jos ei oireet haittaa! Mulle neuvolassa nimittäin sano, että supistusten ja paineentunteen takia olis hyvä ottaa rennommin ja jos ei helpota niin lekuriin.. Pelkään sitä vuodelepoa loppu-raskauteen asti :S Ei musta oo makoilemaan moneks kuukautta! Paino oli noussu ihanteellisesti, verenpaine ja hemppa matalia mutta normaalin rajoissa.

Ärsyttää kun tässä alkuraskaudessa noita käyntejä on nii harvassa että hirveen pitkään ootetaan seuraavaa aikaa, mullaki vasta 22.viikolla, tänään 16 tasan. Mutta sit loppua kohden ei jaksais enää rampata siellä neuvolassa.. :D
 
Mukavaa aamua kaikille! :)

BMI ennen raskautta oli mulla 17 ja nyt tullut varmaan pari-kolme kiloa jo painoa, mikä on hyvä vaan :) Mulla on vaa'assa patterit loppu joten en ole päässyt melkein kahteen viikkoon kokeilee.
Viime raskauden alussa BMI oli 21 ja paino tippui melkein neljä kiloa alussa. Alkoi nousee vasta siinä rv 20 kynnyksellä.

Kävin antaa eilen pissanäytteet näiden kipujen ja paineentunteen takia, jos syy löytyykin vaikka tulehduksesta.. Voi kyllä olla vaan että kohdunkannattimet löystyneet ja siitä noi ongelmat. Joudun ottaa rauhallisesti ihan väkisinkin, kauppareissutkin tekee kipeää. Varmaan huomenna saan tulokset noista, ehkä jo tänään kun pitää joka tapauksessa esikoisen asioista soittaa neuvolaan.

Arell ja Herne 13+6
 
Mulle on tullu painoa 4-5 kiloa. :kieh: TOSI kivaa. Kahdessa edellisessä raskaudessa tuli koko aikana 10 kiloa ja 8 kiloa. Mutta minkäs teet kun olo on ollut kamala, ja koko ajan on pitänyt syödä. Pitää itse asiassa edelleen, jos haluaa että pahoinvointi pysyy poissa. Onneksi mulla oli painoindeksi 19,jotain, eipä tämä silti oikein miellytä.

Tänään rv 15+4 ja taas pari päivää ollut heikommat olotilat, pahoinvointia ja mitä vielä. :stick: Oon selvästi kerta kaikkiaan liian vanha tähän. :D

Mistä tulikin mieleen, että mulle vois päivittää iäksi 30. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Arell
Tervetuloa uusille minunkin puolestani :wave:!

Täälläkin on käyty neuvolalääkärillä tiistaina eli rv 14+4.
Verenpaine 131/79
Paino -1kg (hyvä vaan)
Pissa puhdas
Hb ei mitattu
Syke, neuvolan antiikkisella laitteella kuului kyllä masuasukki, mutta oli niin vilkas liikkeinen, että tarkkoja lukuja ei saatu :D.

Seuraava käynti onkin sitten vasta kuukauden päästä. Sain samalla käynnillä lääkkeet hiivatulehduksen hoitoon, kun on ollut vähän kutinaa.

Lääkäri teki niin ronskin sisätutkimuksen, että yöllä alkoi tulla kirkasta verta :kieh:. Vuoto loppui kuitenkin aamuun mennessä ja liikkeet ok, joten en ruvennut sitten mihinkään soittelemaan. Taitaa tukilääkityksen aiheuttama kuivuus vieläkin haitata. Kohdunsuu oli kiinni ja kiinteä eli harkkasupparit eivät ole vaikuttaneet mitenkään, onneksi.


Irene ja pimu 14+6
 
Kävin eilen neuvolassa tuon meidän 10kk kanssa ja sain hyvin tiukat ohjeet että imetys on nyt ennen rakenne ultraa lopetettava kun oma paino oli taas pudonnut, nyt ollaan -4kg lähdöstä. Vauvalla ei kuulema ole hätää, ottaa omansa ja tuo 10kk jätkä oli taas kasvanut 1600g ja 5cm kahdessa kuukaudessa että ei silläkään puutoksia pitäisi olla. Pitäsi vaan alkaa sen painon kuulema nousta kun lähennytään puoliväliä. Mulla on joka raskaudessa tullut 27-33kg painoa, josta tosin eka viikkoon on jäänyt pois 20kg eli aika lailla tuota turvotusta ollut, viikko painon nousu 4150g on ennätys, huoh, sitä turvonnutta oloa en odota yhtään :O Muuten oli neuvolassa kaikki kunnossa ja sydän äänet kuulu ja vauvan liikkeet tuntui hyvin doplerin alla =)
Synnytyksiä mulla on takana nyt kolme, eka 8h5min, toinen 6h40min, josssa lapsi virhetarjonnassa kun sitten oikesi jumppaamalla aukesi paikat 4cm 10cm puolessa tunnissa ja tämä viimeinen 3h30min, Ekat kaks tyttöjä 3525g py 36cm ja 3405g py35cm ja viimeinen poika 4260g ja py 37cm. Mulla ei ainakaan tuo koko ole asiaan vaikuttanut, pienimmän synnytys on ollut vaikein. Nyt en varmaan ehdi koko sairaalaan kun kesto taas varmaan lyhenee ja jos en olis pojun aikaan ollu jo valmiiksi sairaalassa lapsiveden tihkumisen vuoksi niin kotiin olis syntynyt sekin kun ei kivut olleet pahoja ennen kun viimesen tunnin. Täällä vielä nuo matkat tosi pitkät.
Neuvolaan menen seuraavan kerran vasta rv21+ kun sanoin etten tunne tarvetta tulla aiemmin, sitä ennen on vaan rakenne ultra. Muistan kuinka eka raskaudessa neuvola käyntejä odotti, näin neljännessä ovat jo pakko pullaa ja kun on aina hirmu järkkäily mihin isommat siksi aikaa laittaa jos ei kaikkia voi mukaan ottaa.

-marizella 16+3
 
Mullakin oli tänään nvla lääkäri, viikkoja 14+4
Paino -1,5kg edellisestä kerrasta, yhteensä joku 4,5kg pudonnut.
Verenpaineet korkeat (mulle)kun mitattiin melkein heti ja olin puolisen tuntia kävellyt reippaasti neuvolaan eli 107/75
Hb 130 (edellisellä kerralla 143
Pissa ok
Sydänääniä lääkäri ei saanut kuulumaan mutta hoitaja sitten sai ja syke 150.

Mulla kuopuksen synnytys oli eka alatiesynnytys ja kestiköhän 12 vai 13h... Ekat 5cm avautui 3h ja loput kesti 12h. Mitään nopeaa synnytystä en odota mutta ehkä osaan nyt paremmin varautua nopeaan alkuun jos menee samoin kuin viimeksi, säikähdin kyllä kun ihan yhtäkkiä alkoi supistukset ja polttavina 4-5min välein, olin ihan odottanut todella hidasta alkua missä ekat supistukset tulis tyyliin puolen tunnin välein. Kummassakaan raskaudessa ei ole onneksi supistellut missään vaiheessa, vasta synnytyksessä.

Sen kummempia en osaa synnytyksestä vielä tässä vaiheessa ajatella, tuntuu niin kaukaiselta vielä maaliskuu :D Toivoisin vaan että lähtis itsestään käyntiin, esikoinen käynnistettiin ja sektioonhan se sitten meni.

Meillä on esikoinen syntynyt 2/11 ja kuopus 10/12 ja vaikka ajattelin ikäeron olevan pienin mahdollinen mitä jaksan tämän oksentelun kanssa niin tässähän sitä ollaan :) Eipä silti, toivoisin saavani kaikki lapset pienillä ikäeroilla, itse tykkään siitä, mutta kyllä neljänteen jäis silti pikkusen isompi... Ois vaan kiva jos ei tarvis päivittäin oksennella mutta eiköhän tästä selvitä, enää reilu 25vkoa :D

saraheinä 14+4
 
Hello!


Määhän siis kävin neuvolassa rv 8+ ja sieltähän sitten lähete sinne äippäpolille kun odotan tuplia. Sillon täti sanoi että "neuvolalääkäri ja nt-ultra on sit siellä äitipolilla" Mutta eihän siellä mitään tutkittu,nt-ultran vaan teki. Pitääköhän mun nyt sit soittaa neuvolaan..?Ärsyttää nämä kun pitää ite lopulta kaikki huolehtia ja vahtia että tulee kuntoon.. Seuraava neuvola on 3.10. ja sillon on 16+3. Hyiih,4.10. sokerirasitus :x

Oireista mulla on ällötys palannu kehiin :O Ja voi jummi,että voi hampaidenpesu yrjöttää :x :x :$ Millin päässä oksennus joka kerta,mutta onneks ei oo tullu kumminkaan. Päätäkin särkee toisinaan,vettähän sitä pitäs ryystää mutta tuntuu että sitäkään ei saa alas miljoonaa kuppia päivässä,pissaakin tulee siks melko vähä.
Mut sit eräs "oire" joka vallitsi myös esikoisen aikaan,nimittäin v*tutus! Ottaa niin hulluna päähän KAIKKI ihmiset..Kaikkien käytös on ihan perseestä,puhetyyli,ääni,jutut,tietyn ihmisen ulkoinen olemus ja ajatus siitä että se on meidän lasten ukki (pakko pienentää fonttia,ettei mies bongaa..) ..äääh,voiko ärsyttävämpää ollakaan?! Sekin kyrsii niin täpöllä että kun ihmiset polttaa mun ja tytön lähellä! Eikö ne prkl tajua miten kauhee se röökin ja sikarin katku on?! Itekin ehdin polttaa yli 10v ennen kuin lopetin kun sain tietää odottavani esikoista..
Sekin vielä,että kun ei tunnu tapahtuvan mitään tän asunto-ongelman suhteen eli pitäs varmaan laittaa myyntiin ja ettiä se vuokra-kämpää jostain ennenkun synnytys koittaa..Ite pitää vissiin kaikki tehä :headwall: vaikka mies omistaa tämän asunnon..
Entäs sit sekin,kun mies ei halua harrastaa seksiä,ei voi kuulemma nauttia enää..Hieman laskee mun itsetuntoa,muutenkin kun kropan muutos aiheutti esikoista odottaessakin melkoisen tunteiden vuoristoradan..Yritän sit vaistomaisesti peitellä masua ja tissejä..vaikkakin mies sanoi mua kauniiksi ainakin esikoista odottaessa,niin tuntuu silti ettei mies halua nähä mun kroppaa.
Itteenikin kyllä häiritsee tuo takapuoli ja selluliitti..En oo mikään ylipainoinen ollu koskaan,päinvastoin joskus,niin mun takapuoli on aika levee,tai siis lonkkaluiden kohdalla kasvaa joku saamarin läskimölli ja sit vähän kapenee ennen napaa,siis todellakin päärynä-vartaloinen! Jalat on höllyvää mössöä kun ei jaksua ollu esikoisen synnyttyä paneutua treenaamiseen..Mutta ei kai tässä auta kun hyväksyä muutokset,tulee muuten piiiitkät kuukaudet..


Synnytys alkanu pyöriä mielessä ja kun vissiin tuplien synnytyksessä voi olla melkoisia riskejä..Sektiokin tuntuu aikamoiselta vaihtoehdolta,vaikka siitä nopsaan toivuinkin viimeksi,mutta nyt kun on kaksi vauvaa hoidettavana haavan kanssa eikä esikoista saa nostaa kuukauteen..: /
Ja kun sekin pelottaa että joudun makoilemaan sairaalaan moneksi viikoksi,pitäs niinku 22 vkoa ainakin pysyä kasassa,mieluiten enemmänkin..Oih ja voih!


Sorry,tämä urputus! :ashamed:


-Tipetsu ja tyypit rv 14+3-
 
Täällä vois yks esikoisen odottaja ilmottautua maaliskuisten joukkoon.

Onelove/ 24v / esikoinen / la 19.3

nt ultrassa käytiin viime viikolla ja kaikki oli vauvalla hyvin. Rakenneultra 5.11. Opiskelija olen ja vähän jännittää nää syksyn kuviot, mutta on tämä aika ihanaa :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Cembalo
Onelove Tervetuloa! Täällä myös yksi opiskelija jolla jo valmiiksi yksi vuoden ikäinen ;) Tosi hyvin ainakin mulla sujunut poissaolot äippäloman aikana ja paluu kouluun ja hoito-jutut jne.. eikä oo ollu kertaakaa vielä raskasta vaikka sitä pelkäsin. Kunhan vaan sit jättää kouluhommat sinne kouluun, kotona niitä on turha tehdä ;)
 
Miten teillä, joilla anemiaa ollut, olette sitä hoitaneet? Eli mitä ruoka-aineita ja rautavalmisteita olette suosineet? Huomaan jo voinnista, että lisärauta vois olla hyvä. Huomenna se selviää neuvolassa.

saraheinä: Nostan kyllä hattua sulle, että olet uskaltanut lähteä oksentelurumbaan ja noinkin pienillä ikäeroilla! No, onpa sisaruksilla aina leikkikavereita omassa ikäluokassa kotonakin. :)
Itse haaveilin aikanaan isosta perheestä, nyt 2 lasta kuulostaa "meidän lapsiluvulta". Salaa sitten ihailen niitä suurperheen äitejä, aikamoisia sissejä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä taitaa lapset vihdoin tervehtyä ja josko huomenna pääsis oikeesti sisältä johonkin ekan kerran kahteen viikkoon (lukuunottamatta niitä useita kertoja mitä lääkärissä ja päivystyksissä ollaan jouduttu käymään).

Mulla aivan liian normaali olo jatkuu, ei tää raskaus voi taas mennä niin helposti kun aiksemmat, ettei muka mitään tuu. Toisaalta kyllähän tässä vielä ehtii vaikka mitä. Välillä pitää sydänääniä kuunnella kun mistään muusta ei edes tietäis että raskaana tässä ollaan. Mahakin on suht normaalin näkönen, alussa oli turvotusta iltasin ja näytti ihan raskausmahalta, mutta nyt toi turvotuskin on lähteny ja raskausmaha ei vielä oo näkyvissä.
 
Viimeksi muokattu:
Synnytyksesta olette keskustelleet, minä en varsinaista kestoa muista. Kotona kärvistelin suppareiden kanssa 4 päivää, avautuminen neljään cm:n oli todella hidasta ja varmaankin johtuu siitä, että en osannut rentoutua. Epiduraalin saamisen jälkeen loppu 6 cm avautui puolessatoista tunnissa, jonka ajan nukuin. Ponnistus kesti 20 min ja minkäänlaisia repeytymiä ei tullut. Supistuksia en pitänyt muutenkaan mitenkään pahana, minulla on ollut todella helvetilliset kuukautiskivut ja välillä niiden takia pyötynytkin, joten supparit oli lasten leikkiä niihin verrattuna.

Noh, toisen synnytys voikin sitten olla ihan erilainen kokemus ja uskon, että se jännitys jossain vaiheessa iskee :D.


Irene ja pimu 15 POKS POKS
 
Onko teillä laskeutumisvaiheet olleet pitkiä ja jos on, niin osasiko hoitohenkilökunta antaa syytä siihen?

Kohta neuvola kutsuu, jännittää, koska vastaanotto on täynnä alan opiskelijoita. Toivotaan, että hemppa olisi ok ja kohdunsuu tiukasti kiinni. :)

Hyvää viikonloppua kaikille :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan tännekin kaikille ja uusille tulokkaille tervetuloa !

Vointi on vallan hyvä, eilen poksui 14+0 :heart: Liikkeitäkin olen alkanut jo tuntemaan, kun makaan selälläni ja pidän kättä kohdun päällä. 8.10 seuraava neuvola vasta ja rakenneultra VASTA 5.11

Tulee nyt enemmän kirjoiteltua tuolla fb:n puolella, se on jotenkin paljon luontevampaa =)

Hyvejä vointeja kaikille ja mukavaa viikonloppua =)
 
Tervetuloa uusille! :flower:

Mullakin oli eilen neuvolalääkäri. Kuulumisia sieltä:

Painonnousu: 0,3 kg
Verenpaine: 129/78 (itse mitatessa aina paljon alhaisempi)
HB: 132
Sydänäänet: normaalit, en saanut tarkkaa lukua

Sain nyt lääkäriltä todistuksen, että ei tarvitse tehdä yövuoroja niiden aiheuttaman pahoinvoinnin vuoksi. Lääkäri oli virolainen ja kirjotti sitä todistusta Google-kääntäjän avulla! :D Pari sanaa mun oli pakko pyytää sitä muuttamaan, kun ei siitä olisi saanut muuten mitään tolkkua.

Sydänäänet kuulosti mun tottumattomaan korvaan aika hitailta, kun oletin niiden olevan nopeammat. Mulla tuli jo mieleen, että voiko siinä kuulua mun oma syke... Mutta pakko kai se on luottaa siihen, että lääkäri erottaa äidin ja vauvan sykkeet toisistaan. :)

Cembalo 15+0
 
Viimeksi muokattu:
Noi lääkärit kyllä usein on mitä on ja mulla lääkärit ei oo välttämättä edes raskauden loppuvaiheessa löytäny sydänääni, oma neuvolatäti kun on tullu sitten kokeilemaan niin ne sydänäänet on löytyny samantien ku se anturi on vatsalle osunut. Mutta siis tuskin kukaan lääkäri niin urpo voi olla ettei erottais äitin ja vauvan sykettä, äitin kun on varmaan maks 80 ja vauvan on yli 140 niin onhan siinä nyt huomattava ero, mutta siis noita lääkäreitä enemmänkin nähneenä en enää ihmettele mitään (oon ollu ennen lasten kans kotiin jäämistä monta vuotta sairaalassa töissä ja tehnyt tiivistä yhteistyötä eri lääkäreitten kans, siellä oppi sen, että ne lääkärit ei tosiaan oo erehtymättömiä ja miten moni lääkäri oikeesti menee ihan tuurilla ja onnella eteenpäin, ei lisänny mun luottamusta lääkäreihin ollenkaan noi vuodet).
 
Satutytti kiitos kommentista! :)

Sehän mua juuri epäilyttääkin, kun niiden vauvan sydänäänten pitäis olla niin selkeästi nopeammat kuin aikuisen ja mun mielestä ne ei ollu. Esim. jos netistä kuuntelen noita ohjeita dopplerin käyttöön, että miltä kuulostaa vauvan syke ja miltä äidin syke, niin minusta se neuvolassa kuultu muistutti kyllä enemmän tuota äidin sykettä... Mutta tiistaina menen käymään yhdellä tutulla, kellä on kotidoppleri ja katsotaan mitä ääniä itse löydetään. :)

Fetal Heartbeat Doppler Sounds - Fetal Doppler Facts.org
 
Tervetuloa onelove, lisään sut listalle! :wave:
epexina, haluatko tänne listoille mukaan? :)

Kukas täällä oli valmis tekemään ja päivittämään ensi kuun pinoa? Nyt on minun aika luovuttaa vetovastuu toisille, voin kyllä myöhemmin taas jonkin kuun tehdä :)

Sajeva minulla yksi neuvola takana ja seuraava 8.10 kuten sullakin, rakenneultra 4.11

Tipetsu täällä saakin valittaa ja urputtaa, sinä jopa kahden edestä :heart: Ymmärrän hyvin, että synnytys jo alkaa pelottaa, onneksi meillä Suomessa on todella osaavia synnytyslääkäreitä!
Minullakin on tuota hammaspesuällötystä, vaikka muuten oksettava olo kadonnut.

Arell ja Herne 14+1 ja jälkikäteen poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Sajeva
Tätä on saattanut jo joku kysyäkin, mutta onko täällä moni vielä, joka ei ole fb ryhmässä ja haluaisi sinne suljettuun ryhmään tulla ?

Fb ryhmä "suljetaan" jossain vaiheessa, eikä uusia jäseniä ole tarkoitus sitten enää ottaa, koska keskustelutkin menee kokoajan henkilökohtaisimmiksi mitä kauemmin olemme toisemme tunteneet :heart:
 

Yhteistyössä