**Maaliskuun murut** Heinäkuussa

Minusta tuntuu, että useamman lapsen kanssa on vain helpompaa, kuin yhden. Lapset leikkii (ja tappelee), eikä vanhempien tarvi jatkuvasti siihen hommaan sekaantua. Jos minä jään esim. nuorimmaisen kanssa kaksin kotiin, niin kyllä se on koko ajan helmoissa kiinni, kun muuten leikkisi isompien kanssa.

Oireetonta edelleen, helppo pitää asia salassa :) miehen kanssa mietittiin, että puhuttais ulkopuolisille vasta sitten, kun on ultrassa käyty. Se on 8+ viikolla kuukauden päästä, joten saa nähdä miten saan pidettyä suuni kiinni. :)

Riksu 4+5
 
Hei kaikki ja tervetuloa uusille!

Kotihoidosta
Meillä tulee pikkukakkosen ja esikoisen ikäeroksi 2v.3kk. Mietin just tuota että pitäskö laittaa esikoinen tuossa synnytyksen aikoihin päivähoitoon pariksi päiväksi viikossa. Mulla oli ekan jälkeen synnytyksen jälkeinen masennus ja muutenkin tosi rankkaa, lapsi ei nukkunut ja itki vain, maitoallergia löytyi mutta 8kk meni ihan unessa ja vointini oli huono.
Siksi nyt pelkään kun tämä kakkonen tulee, että mitä mun voinnille käy, voihan sitä kokeilla laittaa ykkönen hoitoon ja ottaa sit pois jos tuntuu että jaksan hyvin. Toisaalta reilu 2veen olisi jo ihan hyvä olla ikätovereiden kanssa silloin tällöin. Mitä tuumaatte näistä mietteistä?
Tähän mennessä esikko on ollut siis kotona ja seuraavan syntymään saakka ainakin jatketaan näin :)

Toivottavasti tuonne FB-ryhmään voi osallistua vielä myöhemmin kun itse en sinne uskalla lähteä ennen kuin alkaa olee varmuus siitä, että herne pysyy matkassa.

Mulla ei ole mitään tyttö- tai poikaoloja. Enkä oikeastaan osaa sanoa kumpaa toivoisin. Esikoisneidille olisi tietty ihana saada pikkusisko ja vaatteet menisi näin myös kiertoon eikä tarvitsisi ostaa kamalasti uutta. Toisaalta taas olisi tosi kiva että saisin myös pojan ja miehelle se tietenkin olisi mahtava juttu myös. Ehkä ihan vähän toivon että tyttö tulisi :) Tai no, poika olisi jotenkin jännä saada! Meillä ei ole suvussa kuin yksi poika, mun serkku. Kaikki muut läheiset suvun jälkikasvut on tyttöjä ja mullakin on kaksi siskoa :)

Arell ja herne 4+6
 
heippa kaikille, tervetuloa uudet!!
vihdoin mäkin pääsin koneelle kirjottaa kun puhelimella ei onnistu...

kommentoin heti tuota hoitoasiaa näin päiväkodin tädin näkökulmasta (oon 0-3v ryhmässä) ja meilläkin talossa on muutama "virikehoidossa" oleva lapsi, muutaman päivän viikossa ja tietysti osapäiväsenä klo 9-14, kokopäivähoitoahan ei saa kuin työn tai opiskelun vuoksi. ensinnäkin tuo lapsen tulo vasta klo 9 on tosi huono siitä syystä että kaikki muut on jo jaettu leikkeihin ja kaverit ei ikinä ehdi kunnolla tutustumaan siihen osapäivälapseen, pian jo ysin jälkeen lähdetään ulos ja sit pian syömään ja nukkumaan ja heti herättyä tulee äiti hakemaan. eli ei mitään järkeä. äideille on myös ollut tosi raskasta se kuskaaminen ees ja taas ja just toi että noita aikoja pitää noudattaa. myös niiden lasten käytöksessä (1-3v) joilla pikkusisarus syntynyt on huomattu erilaisia häiriöitä kun on niin mustasukkanen, kun tasan tarkkaan tietää että äiti siellä kotona on vauvan kanssa. myös sisarussuhteen syntymisen ja kehittymisen kannalta on tosi tärkeää että sisarukset sais alusta asti tutustua rauhassa toisiinsa, ilman että vanhempi tuntee itsensä vähemmän suosituksi. hakutilanteissa "virikehoitolapsi" usein reagoi tosi rajusti vanhemman tuloon ja alkaa raivoaminen, agressiivisuus ja muut hölmöilyt, täysin vanhemmalle mieltä osoittaakseen, että mitä sä mut tänne jätit! :D lisäksi se että osapäivälapsi vie yhden kokopäivälapsen paikan, joka hoitoa tosissaan tarvitsee. meidänkin taloon on kymmenien alle 3vuotiaiden jonot ja talo täynnä. myönnän että nykyään päiväkodeissa henkilökunta on tosi työllistettyä ja stressaantunutta, enkä ihan totta suosittele päiväkotia kasvuympäristöksi kenellekään alle 3-vuotiaalle jos ei ole ihan pakko. henkilökunta vaihtuu, on saikulla, alimitoitettua, jatkuva meteli, lapset itkee syliä johon ei pääse... niin kamalalta kuin se kuulostaakin. enkä tuomitse nyt ketään joka tähän ratkaisuun on päätynyt/päätyy. itse teen työtäni täydellä sydämellä ja pidän työstäni todella, niin raskasta kuin se 16 alle 3veen kanssa, 3:n kasvattajan kesken on. mutta ne hyvät, ihanat hetket lasten kanssa palkitsee :) välillä jopa vanhemmatkin osaavat kiittää!

ON:
eka neuvola oli tänään. ultra 20.8 jolloin 12+3
neuvolan tädin mukaan laskettu aikakin muuttui 1.3.2014, eli voi päivittää listoille

hokapontas 7+6
 
  • Tykkää
Reactions: knyte
Arell kannattaa kuunnella itseään ja tehdä niinkuin parhaalta tuntuu :) Mutta kannattaa ehkä viedä hoitoon hyvissä ajoin, mun mielestä muutoksia ei suositella samaan aikaan vauvan syntymän kanssa vaan jotain 1-2kk ennen ettei isompi lapsi ajattele että kun vauva tuli, kävi niin. Ainahan on mahdollisuus sitten ottaa takas kotihoitoon jos tuntuu sittenkin paremmalta :)

Meillä esikoinen oli niin helppo ettei tarvinnut miettiä hoitoonviemistä ja tuntuu riittävän kun näkee lapsia puistossa, leikkiä muiden kanssa ei vielä osaa, tykkää leikkiä itsekseen ja tarkkailla muita lapsia :D Ja todella, oli paljon helpompaa kun meillä kuopus on viihtynyt alusta asti todella hyvin lattialla leikkimässä kun esikoinenkin on siellä, oon saanu tehdä vaikka mitä, ei onnistunut esikoisen ollessa vauva vaan piti olla kokoajan vieressä =)

saraheinä&murunen 4+5
 
  • Tykkää
Reactions: hokapontas
Heippa kaikille!
Minä rohkeana nyt liityn remmiin mukaan vaikka viikkoja vasta 3+4. Eilen apteekin omaan sain haamun, samoin tänään aamulla ja alkuillasta teinkin digin ja se näytti "raskaana 1-2" <3.
Arellin kans ollaankin tutustuttu jo tammikuisissa 2012 eli minullakin on 1,5-vuotias poika. Raskaaksi tulon kanssa on ollut hieman vaikeuksia, esikoista ennen yritettiin reilu kolme vuotta, nyt varsinainen totisempi yritys aloitettiin marraskuussa 2012.
Nyt en kirjoittele tämän enempää, pitänee lukaista koko tämä ketju vielä illalla :).

Henja/25/la 31.3/2. Lapsi/Hys?
 
  • Tykkää
Reactions: knyte
Paljon taas tullut uusia, kivaa kun meitä on näin monta jo!

Pakastemansikoiden keittämissääntö koskee tietääkseni vain ulkomaisia marjoja, korjatkaa joku jos olen väärässä?

Mä kävin tänään varhaisultrassa, kopsaan tähän mitä kirjoitin kerhon puolelle:

Mä näin tänään mun vauvan. :heart: Mittaa sillä ihanuudella oli kokonaiset 9 milliä. :D Mutta tosiaan alkion sydän löi, ruskuaispussikin näkyi, ja lääkäri sanoi että kaikki näyttää oikein mallikkaalta. :heart:

Vastasi viikkoja 6+6, omien laskujen mukaan tänään rv 7+0 eli ihan hyvin täsmää. Hintaa oli jotain 81e, eli ei paha minusta ollenkaan tästä ihanasta tunteesta!

Mä oon niin onnellinen, vaikka onkin ihan kauhee olo. :D

Kävin muuten ultran jälkeen ostamassa yhden yöhaalarin kokoa 50 cm, en vaan mitenkään, siis MITENKÄÄN pystyny pidätteleen itseäni. :p
 
  • Tykkää
Reactions: Elisabeth279
Hoito-hommista vielä,itsekin päikkärissä joskus töissä olleena voin todeta ettei päiväkoti ole todellakaan alle 3v paikka,ei missään nimessä.. Vaikka itse kirjoitinkin että vois esikoisen osapäiväseks laittaakin,en todellakaan. :ashamed: Tänään on ollu niin paska päivä ettei mikään tunnu kivalta ja kaikki ottaa kaaliin..:headwall: :(
Jalkojakin jomotttelee polvista reisiin kuten ennen menkkoja..?


Ainiin,onnea ultrassa hyviä uutisia saaneille!!! :)



-Tipetsu-
 
Minä komppaan täysin hokapontaksen ajatuksia päiväkodista alle 3-vuotiailla. itse en tosin ole edes päiväkodissa töissä mutta esikoinen joutui aikanaan menemään tosi varhain päiväkotiin, samoin meidän lapset alottaa nyt 1.8 päiväkodissa jolloin pienin on melkeen vuoden ja keskimmäinen 2v2kk + eskarilainen! Ihan hirvittää mutta minkäs teet kun mun on pakko saada suoritettua opinnot pikkuhiljaa loppuun :/

Mutta en todellakaan itse tule viemään muita sisaruksia päiväkotiin kun itse olen kotona. Kun kuopus syntyi niin keskimmäinen oli kotona kaikessa ihanuudessaan ja kamaluudessaan :D Meillä oli kuulkaas välillä vessakin niinku baarin vessasta kun toinen toinen ilmaisi itseään taiteellisesti vedenkestävällä tussilla suoraan arabialaiseen ja seinään sillä aikaa kun itse imetin :D Ja tietysti 5v oli myös kotona alkuun, hänelle sitten kokeiltiin virikepaikkaa kun itse niin kovasti sinne halusi mutta tuo aika oli kyllä niin perseestä! Just tosiaan se lapsen hinaaminen ja pois hakeminen tiettyyn kellon aikaan, ei siinä muuten mitään mutta vauvan ja taaperon kans on v-mäistä kulkea kello kaulassa,aina oli jollakin päiväunet kesken kun piti lähteä poika hakemaan kotiin. Loppujen lopuksi poika sitten jä pois päiväkodista ja on itsekin ollut ratkaisuun tyytyväinen. Muutettiin vihdoin omaan taloon ja tällä tiellä on paljon samanikäisiä leikkikavereita :)

Tiivistettynä siis meidän pienet joutuu nyt alottaan päiväkodissa kun jatkan opintoja (onneksi hoitopäiviä tulee vaan 3-4 ja osa on lyhkäsempiä) mutta heti kun jään itse toivottavasti mammalomalle niin muksut tulee kotiin, mun sydän ei kestäis jos toiset joutus olemaan äitistä erossa. Mutta en minäkään tuomitse ketään kuka vie oman lapsensa, jokaisella on kuitenkin erilainen elämäntilanne ym asiat jotka vaikuttaa tosi paljon :)

).( Huono olo senkus jatkuu,työpäivä meni ihan mukavasti kuitenkin, yrjö kurkussa koko päivän mutta minkäs teet. Kun sitten pääsin töistä niin tarkoitus oli mennä salille mutta en vaan pystynyt tän olon takia, tulin kotiin ja vedin parin tunnin päikyt. Maha on kyllä ihmeen turvoksissa, päikkäreiden jälkeen vetäisin shortsit jalkaan joita olen käyttänyt koko kesän ja sai oikeen vetää vatsaa sisään että meni nappi kiinni, siis whaaat?:whistle: enkä mä kyllä ole edes syöny, päin vastoin tässä merisairaudessa mitään tee mieli..
 
Onnea iloisisa ultrakuulumisista! :)

Uusille onnea plussasta ja tervetuloa mukaan! :)

Minäkin vielä ajatusta siitä fb-ryhmästä sulattelen ja tulen mukaan ehkä vähän myöhemmin. :)

Nyt olen parina viime päivänä oksentanut kerran aamulla. Eilen oli koko päivän paha olo, mutta tänään olen syönyt koko ajan ja iltaa kohden olo on pikkuhiljaa parantunut. Nyt siis muutama vapaapäivä meneillään ja eilen alkoi jo epäilyttää töissä selviäminen, mutta tänään se näyttää taas ihan mahdolliselta. :)

Kylläpä tuntuu kivalta päästä huomenna taas aloittaamaan uusi viikko! :)

Cembalo 5+6
 
Cassyput: Onnea ihanista ultrauutisista! :flower:

Tipetsu: Minullakin tänään jomotellut menkkamaisesti ristiselkää, josta säteilee tuonne jalkoihin asti. Ei mitään kovaa kipua, mutta sellaista, että sen huomaa kuitenkin. Muutenkin nyt tullut näitä mahatuntemuksia vaikka minkälaisia. Ensin huolestutti, kun niitä ei ollut ja nyt huolestuttaa, että onko niitä liikaa... aargh, oon ihan toivoton! Ja vielä tasan viikko ultraan!

Tämä päivä on mennyt nukkuessa. Ollaan lasten kanssa mummolassa ja nukuin toooosi pitkät yöunet, olin pari tuntia hereillä ja menin nukkumaan, kun väsytti niin ja päätä särki ja nukuin useamman tunnin. Nyt voisi taas mennä nukkumaan. Aika ärsyttävää, kun on niin vetämätön olo!

Äitee rv 5+6
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Mä liityin ensin siihen fb-ryhmään, mutta totesin ettei musta tunnu luontevalta kirjoitella siellä omalla nimelläni. Erosin sitten ryhmästä, niin on varmasti reiluinta ryhmäläisillekin. :)

Mä olen sitten nyt vetovastuussa siitä meidän suljetusta kerhosta täällä kaksplussalla.

Muoks, päikkäreistä pitikin vielä kirjoitella. Monet vissiin harrastaa niitä varsinkin näin alkuraskaudessa, mutta mä en vaan pysty. Mulla on muutenkin tolkuttoman matala verenpaine, niin se menee ihan mahdottomaksi päiväunien aikana. En kerta kaikkiaan pääse enää sängystä ylös. :$ Herään aamuisinkin välillä siihen, että mua huimaa vaikka makaan sängyssäni... Kivaa tämä. Miten te muut jaksatte nousta niiden päikkäreiden jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa rakas Henja

Mulle tuli kyllä paha mieli noista mielipiteistänne päivähoitoa kohtaan :'( Minä en tietenkään haluaisi laittaa kakkosta hoitoon tuon ikäisenä kun itse olen vastasyntyneen kanssa kotona. Mietin vain jaksamistani jos synnytyksen jälkeinen masennus uusii tai jos uusi tulokas on yhtä hankala pikkuvauva-aikana kuin esikoinen oli. Hokapontas, eikö päivähoitoon voi laittaa lasta vaikkapa kaksi kertaa viikossa ihan normaaliksi ajaksi vaikka 7-16 niin ettei haittaa muun ryhmän menoa?
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
Täällä taas hirmuisesti tekstia! Ihanaa!

Poksumaan tulin. Eli 7+0 tuli tänään. Jei.. Nyt jo hieman luottavaisimmin mielin tässä.

Hokapontas Ihanaa kun valotit tuota hoitopaikan puoltakin. Olen täysin samaa mieltä. Varsinkin varmaan nuo osa-aika hoidot aika rankkoja pienillekin.

Kotihoidosta Meillä esikko aloitti päiväkodissa 1 v ja 3 kk ikäisenä. Aluksi oli 10 pvä/kk sitten jossakin vaiheessa koko kuukausi. Minulla oli silloin kaikenlaisia töitä. Sitten kun tuo pikkukakkonen ilmoitti tulostaan niin tyttö oli sen 10 pvä/kk hoidossa, hänellä ikää silloin jo 3 v. Hänelle tuli sitten kanssa viikon äitiyslomaa kun pääsin pojan kanssa pois sairaalasta. Sen jälkeen hän oli edelleen 10 pvä/kk hoidossa. Poika aloitti kanssa siinä 1 v 3 kk iässä päiväkodin nyt helmikuussa. 10 pvä/kk hänelläkin hoitopäiviä. Mä teen siis kotona pääsääntöisesti töitä. Ja tein koko pojan äitysloman ajankin. Mikä oli todella raskasta loppujen lopuksi. Työajat ajoittui siis iltaan ja yöhön (päätteellä siis talosuhallinnon/kirjanpidon hommia). Mies tekee kanssa kotona töitä ja on 24/7 kiinni noissa hepoissa. Eli mulle jää aina nuo muksut, omat työt ja koti. Nyt tällä hetkellä meillä on lapset kesälomalla ja aloittavat tarhan taas elokuun puolessa välissä. Ajattelin itse tällä kertaa lopettaa kaikki työt tässä ensi vuoden alussa ja ottaa sitten lapset vuoden alusta olemaan kotiin kanssani. Syksyllä esikko meneekin sitten eskariin joten silloin alkaa se täysi "työ" hänellekin. Vähän hirvittää miten pärjätään rahallisesti kun jätän työni mutta eiköhän sekin järjesty. Ja se piti vielä sanoa että meidän lapset on ollut aina sen klo 8-15 vähintään hoidossa ja ovat kyllä kumpikin viihtyneet aivan mainiosti. Tytöllä oli vaikeuksia sillion 3 veena sopeutua uuteen ryhmään mutta muuten on mennyt ihan liian helpostikin nämä hoitojutskat. Poikakin jäi todella mielellään kun siellä hoidossa oli. Välillä jopa mietin että liiankin helposti.. mutta parempi näin toki.

Päiväunista En pysty kanssa nukkumaan päikkäreitä. Juuri tuon matalan verenpaineen takia. Muutenkin nykyään menee nää aamupäivät "herätessään". Vasta sitten iltapäivällä on senverran hyvä olo että voi tehdä jotain järkevääkin. :) Aamut on yhtä tuskaa. Onneksi ei tarvii paljon lähtee mihinkään niin pärjäilee tämän olon kanssa. Lapset vaan ehkä hieman kärsii kun äiti ei jaksa paljon muuta kuin istua.

Mitähköhän muuta piti kommentoida.. hmm.. hirmuinen hajamielisuus on täällä kyllä kanssa menossa. hih. Ja ne kuvotukset ja väsymykset.. hohhojijaa.. onneksi kesällä työtkin hiljenee niin ei tarvii niistä stressata. Vähän jänskättää kun mies lähtee ensi viikonloppuna 10 päiväksi työtmatkalle ruotsiin. Ei olla ensinnäkin oltu näin pitkään ikinä erossa. Tai siis ollaan oltu niin että mä olin esikon kanssa matkalla mut täällä kotona siis. Onneksi tulee lomittaja hoitaa nuo hepat. Mut jos mulla on tämä olo koko sen ajan pitää varmaan pyytää anoppia ja kaveira avuksi välillä. :)

Tällästä täällä!
Tsempitykset kaikille odottajille! En voi kun hehkuttaa miten kiva on kun on tämä paikka missä jakaa näitä tuntemuksia ja ajatuksia. Kiitos teille kaikille siitä!:heart:

E ja K3 (vko 7+0)
 
Pitkästä aikaa tänne kirjoittelen! Tervetuloa uusille, alkaa ryhmä aikalailla olla jo kasassa :)

Puhuitte päiväkodeista, itsekin päiväkodissa työskennelleenä voin sanoa, että en alle 3-vuotiasta muuta kun pakosta sinne laittaisi. Niin isot ryjmät ja vähän hoitajia ja sylejä. Isompien ryhmistä ei ole mitään sanomista paitsi että toki ryhmäkoot saisivat olla niissäkin pienempiä. Pystyisitkö Arell mitenkään saamaan esikoistasi perhepäivähoitajalle? Ja voihan tosiaan olla niinkin että tämä toinen lapsi onkin helpompi tapaus ja asiat sujuu paremmin. Itse haluan pitää esikoiseni kotona jotta pääsee mahdollisimman paljon osallistumaan vauvanhoitoon. Ja niitä äitejä ymmärrän joilla isompia lapsia jotka tarvitsevat jo muiden lasten seuraa, silloin joku avoin päiväkoti tai kerho vois olla hyvä. Ja tietenkin jos oma jaksaminen huolettaa niin en näe syytä miksei silloin lasta voisi päiväkotiin viedä. Onko sulla lähipiirissä ihmisiä jotka voisivat auttaa silloin tällöin teidän kotona esikoiseni/vauvan kanssa? Et olisi ainakaan yksin :)

Digitestiin sain 3+ rv 5+3 päiväpissasta ;)

On: Tänään poksuu 8+0 ja alkaa 3.kuukausi! Varasin ultran yksityiselle tiistaille enkä malta oottaa!!! Mies ei pääse mukaan joten jännittää vähän mennä yksin mutta uskon että siellä kaikki hyvin on :) Neuvola torstaina

Jenniii90 & pikkunen 8+0
 
Kotihoidosta Eiköhän jokainen äiti tiedä mikä on lapselleen ja itselleen se paras ratkaisu. Olkoon sitten kotihoito tai päiväkoti/perhepäivähoito. Esikoinen (1v9kk) on pph:lla ja hän viihtyy siellä niiiin hyvin, että hän saa varmasti jatkaa siellä vaikka jään kotiin, mutta vain 11pvä/kk. Hän on myös niin sosiaalinen, että meidän tarvitsisi joka päivä keksiä jotain menoa ja sitä mä en välttämättä jaksa. Eteenkin jos uusi tulokas on yhtä huono nukkuja kuin esikoinen. Mutta kuten jo kirjoitin, niin eiköhän jokainen tee niin kuin parhaiten sopii siihen omaan elämäntilanteeseen.

).( Nyt on muutamana päivänä ollut ihan hyvä olo. Eilen vähän oksetti, mutta ei mitään sen pahempaa. Väsyttää, mutta päikkäreitä pystyn vaan todella harvoin nukkumaan. Töissä kun eivät oikein tykkää siitä ;)

Nana ja vauveli 4+4
 
jenniii90 Mulla on todella paljon ollut esikoisen hoidossa apua mun ja miehen äideistä. Olivat pahimmassa vaiheessa auttamassa useita kertoja viikossa. Lisäksi sain apua myös neuvolan kotihoidosta. Sieltä kävi ihminen kerran viikossa 3-4h, vei lasta ulos nukkumaan tai leikki sisällä, minä sain tuon ajan levätä. Lisäksi kävin vielä neuvolan psyk.sairaanhoitajalla juttelemassa ja olin neuvolan Iloa Varhain-ryhmässä, jossa oli 5 äitiä ja lasta. Näiden apujenkin kanssa voimani olivat aivan lopussa mutta kaiken avun voimin myös parannuin.
En viitsisi tälläkin kertaa isoäitejä noin kovin vaivata, siksi mietinkin tuota hoitopaikkaa. Toki perhepäivähoito olisi parempi vaihtoehto, sitä varmaan ensisijaisesti haenkin. Tuo 10krt/kk kuulostaisi hyvältä.
Toivon ja uskon kyllä ettei toinen lapsi voi olla noin vaikea mutta ei se mahdotonta kuitenkaan ole. Iso tyttö kotona ja 20min kerrallaan päivin ja äin nukkuva vauva ei kuitenkaan onnistu, en ainakaan usko.
Esikko nukkui ensimmäiset 8h unensa putkeen vasta vuoden iässä. 6kk saakka heräili 20-50 min välein. Itki hereilläoloajan 4kk ikäiseksi. :/
 
Arel minäkin kirjoitin että tilanne riippuu täysin jokaisen perheen kohdalla ja kaikki vanhemmat varmasti haluaa parasta lapsilleen ja tietävät mikä just heidän perheelle sopii parhaiten. Joten huoli js murhe pois :heart: asioilla on tapana järjestyä ü meilläkin tosiaan joutuvat nyt eka olemaan puoli vuotta päiväkodissa mutta minkäs teet.
 
Tervetuloa uusille!

Meillä on 4v aloittamassa päiväkodissa ens kuussa ja mun oli tarkoitus alkaa kans tekemään muutakin ku vaan hoitaa hevosia (toki sekin vie ~5h/pvä...). Saa nyt nähdä, mitä kehitän, kun 1v on kuitenkin kotona ja mulla tää väsymys. : / Ajateltiin, et olis 3pvää/vko ja jotain 8-15. Menee siis uuteen yksityiseen päiväkotiin, johon tulossa noin 30 lasta, kun paikkoja 70, niin ei ainakaan vie kenenkään muun paikkaa. ;) Oli viime vuonna kerhossa 2h/vko, mut selkeesti kaipaa paljon enemmän jo seuraa ja toimintaa, ja kun maalla asutaan, niin täällä ei oo lähellä. Mua kyllä stressaa jo valmiiks kuskaaminen, vaikka miehen pitäis hoitaa aamut. Eihän siellä oo pakko pitää, jos ei ala sujumaan, mut kokeillaan ainakin. Sit kun vauva syntyy, niin en haluais joutua kuskailee (matkaa 13km/suunta), mut se katotaan sit. Oonhan mä joutunu ton edellisenkin kans suunnilleen viikon ikäisestä pakkaa lapset joka päivä pari-kolme kertaa autoon ja mennä hoitaa hevoset. Paitsi nyt kesällä muutaman viikon.

Voi että mua harmittaa... Tytöllä oli eilen kaveri kylässä ja sen lähdettyä tyttö sanoi, et se kaveri oli kysyny, olenko raskaana, ku mulla on ihan raskausmaha. Ja sit tyttö tietty kysyi, että OLETKO sä? Johon mä valehtelin, että en... On vaan turvotusta... :ashamed: Ihan kauhea olo, etten sille kertonut totuutta, mut jotenkin niin yllätyin, ja kun oli päätetty miehen kans olla vielä kertomatta, kun ei oo käyty ultrassa tms. En tiiä, pitäskö mun nyt tunnustaa. Varmaankin, niin ymmärtäis miks oon väsyneempi yms. Mut haluisin odottaa sen huomisen rippijuhlan, niin ei mieti sit tätä turhaan ja saa nauttia siitä täysillä. :)

Omaa napaa edelleen... Aamuyöllä kääntyessä tuli järkyttävä viilto vasemmalle alavatsaan, teki mieli huutaa, eikä voinu liikkua. On mulla jossain edellisessäkin ollu näin pahoja kohdunkasvukipuja, mut jotenkin kävi mielessä se kohdunulkoinen; silloinkin oli vaan yhtenä aamuna hetken kovaa kipua... Mietin, et jos soittas aamulla terkkariin, onko siel ketään ultraamistaitosta, tai sit pääsis äitipolille, mut toisaalta, kun on ennenkin ollu tollasia, niin en oo ainakaan vielä soittanu. Mut jos noita alkaa tulee enemmän, niin mä en kestä! Se on niin kova kipu, ettei uskalla kunnolla hengittää eikä liikkua yhtään, suorastaan pelottavaa. Joten ehkä harkitsen vielä sitä soittoa. Neuvolantäti kyl sano, et heti jos epäilyttää, niin päivystykseen, vaikkei mulla periaatteessa pitäs olla kovinkaan kohonnut riski siihen kohdunulkoiseen.

Mutta sori, etten ehdi nyt kommentoida enempää muita; pakko alkaa tekemään kakkuja ja laittaa vaatteet ym. et päästään illalla laittaa juhlapaikkaki valmiiks.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

bambiina & pieni 6+1
 
Arell älä turhaan mieltäsi pahoita minun mielipiteestäni. Jokaisella on omat syynsä ja tilanteensa ja joskus päiväkoti voi olla parempi paikka kuin koti juurikin esim äidin sairauden vuoksi. Kerroin vain yleisesti minun kantani. Minä oon työskennelly Espoon ja Vantaan kunnallisissa päiväkodeissa ja päivähoitopaikka hakemuksen jälkeen kun myönnetään, niin näissä kunnissa ainakin vain työn tai opiskelun (kokopäiväisesti) myönnetään se kokopäiväpaikka ja muille osapäiväpaikka, joka on max. 5h päivässä eli juurikin 9-14. Muiden kaupunkien käytännöistä en tiedä. Kannattaa olla hyvissä ajoin hakemuksen kanssa liikkeellä ja tiedustella asioita päiväkotien johtajilta. Esim. nyt viimeistään kannattaa hakea keväälle paikkaa. Syksylle viimeistään alkuvuodesta. Onko asuinpaikkakunnallasi mitään kerhoja tms? Nekin on hyvä vaihtoehto :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Arell
Meillä 1,5v esikoinen aloittaa hoidon kuukauden päästä kun minä palaan töihin. Mulla on edessä vielä mahdollinen työpaikan vaihto, siksi vähän pohdittiinkin että aloitetaanko ehkäisy ja jatkettais yrittämistä vaikka ens keväänä. Tää kierto viel ajateltiin antaa tulla jos on tullakseen ja ilmeisesti siis on tullakseen :). Vähän inhottaa kun koeaika uudessa duunissa sen 4kk eli loppuis joulukuun puolivälissä ja vähän epäilen että joudun kertomaan/ pomo huomaa ennen sitä.

Tuosta tulikin mieleen että kuinka te joilla useampi lapsi, onko maha alkanut näkyä aikaisemmassa vaiheessa kuin esikoisesta? Mulla siis edellisestä raskaudesta se 1,5v ja vähän jännitän että kasvaako kohtu vanhasta muistista nopeampaa kuin viimeksi.

Henja ja Hipsu 3+5
 
Henjaan viitaten olisi myös kiva tietää onko teillä joilla useampi lapsi ollut alkuraskauden oireet kovin erilaisia kuin edellisessä/ensimmäisessä?
Mulla ainakin tää turvotus on ihan uusi oire, ekan kanssa laihduin vaan pari-kolme kuukautta aluksi, nyt taas painoa tullut nyt jo 3kg ja turvotusta paljon.

Arell ja Herne 5+0
 
Bambiina77; Toivottavasti kaikki hyvin, tsemppiä! :)

Täällä ollaan hieman peloissaan, kirjoittelinkin eilen, että menkkamaisia kipuja ollut kovasti niin mahassa, kuin ristiselässäkin. Nyt vaan jatkuu varsinkin nuo ristiselkätuntemukset ja se tosiaan säteilee hieman takareisiinkin. Mitään vuotoja ei ole, mutta silti koko ajan jyskyttää pelko takaraivossa... :( Mutta ei kai tässä mitään voi, kuin katsoa ja ootella...

Äitee rv 6+0
 

Yhteistyössä