**Maaliskuun murut** Heinäkuussa

Huomenta kaikille ja tervetuloa taas kaikille uusille!

Oloista
mulla on jostain syystä poikaolo, en osaa selittää miksi mutta jostain syystä vain on. Tosin esikostakin oli poikaolo ja tyttöhän sieltä tuli :) Kiinalainen kalenteri kyllä näyttäisi nyt poikaa ja viimeksi näytti tyttöä.

Hankinnoista
vähän miettinyt pitäisikö ostaa tuplat vai pärjättäisiinkö näillä mitä meillä jo on. Esikko tulee kyllä olemaan silloin vasta n. 1v8kk mutta suunnittelin että tulokas saisi kyllä matkustaa liinassa takin alla lämpimässä mieluummin kuin vaunuissa. Koira on kuitenkin pakko lenkittää vaikka pakkasta olisikin enemmän kuin se suositellut -10astetta..

Nyt alkaa tännekin ilmaantumaan niitä ihan minimaalisia oireita pikku hiljaa, rinnat kihelmöi hieman ja ihan pienoinen ällötys olo, mutta sitä ei kyllä juurikaan huomaa ellei ajattele. Eilen lenkillä huomasin että sitä hengästyy nopeammin kuin ennen, joko se verimäärä on kasvanut että voi oikeasti vaikuttaa??

Sekopo ja MiniMe 5+1
 
Sekopo meille tulee lapsille saman verran ikäeroa :) Täällä esikoinen tulee vuoden parin viikon päästä.

Osaakos joku sanoo saako jotain yskänlääkettä käyttää raskaana ollessa? Viimeyönä lähinnä valvoin yskän takia :p
 
Minäkin toivotan uudet tervetulleeksi!

Ei kauheasti tule kirjoiteltua, mutta toisaalta vähän sellainen tunne, että mistäpä kirjoittelisi. Taas kaksi vapaata mennyt niin, että aamupäivät torkun ja iltapäivästä kun alan havahtua tähän maailmaan, niin alkaa pahoinvointi. Ei mitään oksentelua tai sen pelkoa, mutta huononpi olo kun aiemmissa raskauksissa, ihan selvästi. Onneksi nuo lapset on jo sen verran isoja, että antavat mun torkkua :) Hätävarana siihen pahoinvointiin auttaa mulla vicks- pastillit (blue, menthol ja lakritsi). Kauhulla odotan, että jos tämä vielä ensi viikolla pahenee... Pääsisi jo lomalle...


Sukupuolesta, mä olen veikannut poikaa, mulla kans vaan sellanen olo. Pojasta aikanaan veikkasin tyttöä, ultrassa selvisi sitten ja tytöstä olin ihan vakuuttunut, että poika tulee ja synnärillä oli aikamoinen yllätys! Eli katotaan miten tässä käy... en kuitenkaan halua etukäteen tietää, vaan synnärillä selvitköön.

Neuvola on ensi viikolla (HUI!) 25.7. Ja ennen lomaa mulla on 11 työvuoroa, olikohan 4 niistä aamuvuoroja. Nuo aamuvuorot on ollut rankkoja ja paha olo on kyllä hidastanut niin, että on jäänyt tunne, että työparille on jäänyt kaikki työt tehtäväksi. Pitää katsoa saako nuo vaihdettua vaikka iltavuoroiksi. Periaatteestakaan en saikkua hae, ellei ole ihan pakkotilanne! Viikonlopulta olen vaihtanut aamuvuorot yhteen yöhön ja siitä olen iloinen. Jos voisin, tekisin pelkkää yötä lomaan asti!

Kävin muuten eilen ostamassa pari äitiyspaitaa h&m:n aleista, äitiyshousuihinhan mun oli vaihdettava jo heti viikoilla 5-6, työhousuihin oon hankkinut sellasen belly beltin. Mutta tosiaan nyt kuljen kotona kokonaan äitiysvaatteissa ja tuo turvotus vaan pahenee, paino noussut sen myötä jotain 5 kiloa...

Sydäntähti 7+5
 
Hei vaan kaikille! :)

Me oltiin muutama päivä lomailemassa maalla, joten eipä ole tullut koneella istuskeltua. Mutta lueskelin nyt teidän muiden kuulumisia läpi ja tervetuloa kaikille uusille ja oikein paljon voimia surun kohdanneille.

Meillä on huomenna (18.7) varhaisultra ja tunnun olevan aika rauhallisin mielin toistaiseksi. Toivottavasti kaikki on hyvin! Ja toivotaan, että löytyisi yksi hyvinvoiva matkalainen sykkivän sydämen kanssa tai toivottavasti ei ainakaan kahta lapsosta enempää löytyisi :LOL:

Täällä oli ainakin ollut juttua ruokarajoituksista. Itse en ole niitä seurannut orjallisen tarkasti. Raakaa kalaa en syö ja maksaruokia en myöskään. Mutta viikonloppuna esimerkiksi söin pienen palan haukea kun sellainen kalareissulta mukaan tarttui. En myöskään esikoisen aikana orjallisesti noudattanut rajoituksia ja ihan terve allergiaton poitsu sieltä onneksi syntyi :) Pellavansiemenistä mulle sanottiin aikoinaan neuvolassa, että esimerkiksi leivässä ovat ihan ok, mutta mitään pellavansiemenuutetta ei saisi juoda.

Lemmikeistä myös oli ollut juttua ja meillä on yksi iso koira ja kaksi kissaa. Eiköhän uuden tulokkaan kanssa mene myös ihan hyvin koska esikoisen kanssakin on mennyt oikein mainiosti. Koira oli vasta n. 1,5 -vuotias kun esikoinen syntyi ja aikamoinen hömelö, mutta hyvin suhtautui alusti saakka vauvaan. Koskaan ei ole tarvinnut pelätä, että esimerkiksi purisi lasta (tosin siitäkään huolimatta pientä vauvaa ja koiraa ei koskaan keskenään mihinkään jätetä).

Oireista sen verran, että edelleen jonkin verran öllöttää ja en oikein tiedä, että onko hyvä syödä vai olla syömättä. Mitään pahoinvointia ei ole onneksi ollut. Tissit oli yhden päivän ajan arat niin, että häiritsi, mutta se meni ohi. Myöskään esikoisesta tissit ei oireilleet. Naama kyllä kukkii liiankin kanssa...

Raskaus on kyllä ollut tähän mennessä toisaalta ihan erilainen kuin esikoisesta (joka on siis poika), joten sen takia olen ehkä hieman kehitellyt itselleni tyttöoloa. Mutta muuten mitään tyttö- tai poikaoloa mulla ei ole. Esikoisesta oli ihan aluksi tyttöolo, mutta muuttui pian poikaoloksi ja näin sitten ennen ultraa unta, että synnytin pojan.

Hankinnoista sen verran, että esikoisesta näillä viikoilla jo suunnilleen shoppailin vauvanvaatteita, mutta nyt ei ole mitään intressejä millekään hankinnoille. Olen onnellinen, että kaikki on jo valmiina. Toistaiseksi ei olla myöskään tuplia hankkimassa vaikka lapsille tulee vain 2v. ikäeroa ja ollaan autottomia sekä koirallisia eli kävellen kuljetaan paljon. Poika kyllä kävelee vähän liiankin mielellään itse, mutta ei tietenkään pärjää kävellen esim. koiranlenkitysreissulla, mutta ehkä ensi keväänä onnistuisi jo jotenkin? Ja seisomalauta toki otettaisiin käyttöön ja vauvahan kulkee kätevästi kesällä vaikka liinassa, jolloin esikoinen kulkisi rattaissa. Mutta saa nähdä, miten sitten käytännössä asia menee...

Elluska ja nimetön pikkutaimi 7+0.
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut! :)

Tipetsu mä ymmärrän hyvin ton sun miettimisen, mitä muut ajattelee, kun tietynlaiseen tilanteeseen tehdään lisää lapsia... Tai mun mielestä saadaan. :) Meillä sama, eli kyllä tulee varmaan ikävämpääkin kommenttia, kun on jo sen verran laumaa, mut itsepähän nämä hoidetaan ja rakastetaan kaikkia. ;) :heart:

Sekopo munkin esikoisella on sama syntymäpäivä eli 31.7. mut täyttää nyt jo 17v!!! :LOL: Leijonat on mahtavia! Ja mä oon kans miettiny tota verimäärän lisääntymistä, kun munkin on välillä vähän vaikea hengittää/hengästyttää. Mut en osaa vastata tohon.

Tyttö/poikaoloista Mulla ei ole oikeestaan kumpaakaan, tai ehkä aavistuksen tyttöolo? Just illalla puhuttiin miehen kans, et toisaalta olis kiva, jos tulis poika, kun on kaikki vaatteet jne pojalle ja taas nuorimmaisen kans harmittelin, kun jäi paljon hyviä käyttämättä. Tulis halvemmaks. ;) Ja mun kokemuksella pojat on paaaaaaljon helpompia! Mut tavallaan toivoisin vielä tytönkin, siitä tulis meillä niin prinsessa... :p Viimeks olin pahoinvoinnin perusteella ihan varma, et tulee tyttö, vaikkei miehen puolelta tunneta esikoispojilla tyttöjä varmaan ainakaan 5-6 sukupolveen... ;) Ja yllätyin ihan oikeasti, kun 4D-ultrassa lääkäri totes vauvan olevan poika. Mut kai kaikki on mahdollista, eli miks ei vois tyttökin tulla. Noi poikien yhteisjutut on vaan niin kivaa katseltavaa, et enemmän olis yhteistä tulevaisuudessakin (?), jos tulis taas poika.

Neuvolaan soitin äsken, kun oma terkka oli tullu lomalta. Sain ajan jo 29.7. eli 7+3, kun päädyttiin siihen, ettei kuitenkaan laiteta lähetettä sairaalaan ultraan. Voi olla etten edes pääsis, kun ei ollu ku-raskaudessa munatorviongelmia eli repeämistä tms. Eikä oo ollu mitään oireita, et oikeesti sitä tarvis pelätä. Sehän olis siis vaan henkinen juttu mulle, ja tietty se, et näkis mitä siel on. :) Mut lääkäri tulee sit viikon päästä lomalta, niin kysyy, jos se ultrais mut terkkarissa, tai sit odotan np-ultraan.

Meillä on sunnuntaina tytön rippijuhlat, mut onneks siel ei juoda mitään alkoholipitosia juomia. ;) Ja mahan turvotuskin osuu yleensä iltaan, niin tuskin kukaan mitään huomaa, kun pahoinvointikin on todella vähästä; ehkä vähän närästyksen tapaista, tai nieleskelyä. Kahvi menee vielä ihan hyvin alas ja makeakin maistuu. :)

Mun äiti kävi toissapäivänä ja olis tehny mieli kauheesti kertoo, mut en viittiny, ku kerran niin ollaan miehen kans sovittu. Ja sopivasti vielä sen serkku soitti ja kertoi mun pikkuserkulle olevan tulossa esikoinen joulukuussa, siinä vaiheessa meinas hieman pokka pettää. :D Mut nauttikoon nyt siitä uutisesta, niin saa sit tämän erikseen. Ja jouduin kyllä eilen valehtelemaan yhdelle kaverille, kun soitin sille pitkästä aikaa, ja kysyi, että onkos lisää lapsia tulossa, niin sanoin, et eeeei kai vielä... :ashamed: Eipä se olis haitannu kertoa, kun ei siltä olis tieto mihinkään menny, mut periaatteesta en sit paljastanu.

Kaksostenrattaita oon mäkin miettiny, kun tallilla tarvii ehdottomasti. Meillä on yhdet vanhat, mut niitä ei kyl mihinkään kuljetella. Toisaalta vauva voi varmaan aika paljon kulkea manducassa sillon, jos jossain ollaan kävellen, ja toi tämän hetkinen kuopus rattaissa. Ostin manducan tolle nuorimmaiselle ja ihan huippukapistus on! Voin suositella lämpimästi; monet kerrat oon tehny tallihommat ym. vauva selässä ja nukahtaa poikkeuksetta siihen. Toissapäivänä oltiin marjassakin omassa metsässä, ja taas nukahti. :) Liinaa en oo koskaan opetellu käyttämään, vaikka sain sen jo kolmoselle veljen vaimolta, joka opetti laittamaan, mut en saa sitä itse hyvin. Näissäkin kyllä pätee se, et yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta... ;)

Hankintoja ei siis tarvii varmaan paljoa tehdä, ellei tule tyttö. ;) Ja sen näkee oikeestaan vasta sit talvella, paljonko nuorimmainen käyttää rattaita (tarvitaanko kunnolliset kaksostenrattaat) ja tarvitaanko ehkä toinen pinnasänkykin. Meillä noi kaks nuorinta nukkuu vieressä (ja koirat!!!), että ahdasta on. :p 180 cm sänky alkaa olla täynnä, mut nyt oon saanu ton nuorimmaisen nukkumaan muutamana yönä jo suurimman osan yötä pinnasängyssä. Vielä pitäs saada se tissistäkin irti...

Maha on näkyny varmaan vasta jossain rv15 alkaen, tosin viimeks alko rv10 olla sen verran turvonnu, et piti pitää löysempiä vaatteita. :) Tuleehan se kerta kerralta aiemmin näkyviin, mut yhdestä lapsesta ei kohtu kasva niin nopeaan, et se kovin aikasin näkyis, se on sit vaan turvotusta. :)

Oireita ei kummemmin nyt ole, paitsi hirveä väsymys! Eilenkin nukuin päivällä kahteen otteeseen... Ja toi jonkinasteinen pahoinvointi, eikä tekis mieli syödä kauheesti mitään, mut sit yhtäkkiä voi tulla ihan järkyttävä nälkä ja maha huutaa! :) Eilen huimas kaupassa ja tuli tosi outo olo, mut selvisin kuitenkin ostoksista. En osaa sanoa, mistä johtu; viime raskaudessa siis jouduin oikein ambulanssilla sairaalaan, kun en päässy sängystä ylös. Neljä kertaa yritettyäni ja oksennettuani, mies soitti ambulanssin, mut syytä sille ei löydetty. Oli sitä huimausta melkein raskauden loppuun asti, mut ei niin pahana. Painoa on tullu onneks vasta kilo (tai pari päivää sit näytti 2kg, mut olin jo syöny aamiaisen), kun mulla sitä tuppaa helposti kertymään. Ekassa +20kg, tokassa 12kg, kolmannessa 21kg ja neljännessä ~12kg. Ja tässä iässä ei kyllä enää meinaa päästä eroon niistä ylimääräsistä. : / Mut en mä silti syömisiä kyttää, syön mikä maistuu.

Ai niin, tajusin tossa yhtenä päivänä, et meidän 5v hääpäivä on päivää ennen laskettua aikaa! =) Saa nähdä, missä sitä hääpäivää sit vietetään. :D

Onnea ultraan meneville, tulkaahan sit kertomaan kuulumisia! =) Ja jaksamista pahoinvoiville jne!

bambiina & pieni 5+5
 
Hei kaikille :)

Soittelin minäkin neuvolaan :) Ajan sain 6.8 ja silloin viikkoja 7+. Lähetepyyntö sairaalaan laitettiin samantien mun lääkitysten ja -07 tehdyn sähkösilmukkahoidon vuoksi. Pyyntö alkuraskauden ultraan ja tutkimuksiin tulee jos tulee, jos ei tule niin käydään yksityisellä ultrassa. Esikoisesta olin ylimääräisissä tutkimuksissa raskauden alussa ja lopussa, kaikki meni kyllä oikein hyvin.

Mulla olisi edessä yhdet polttarit, häät ja oma häämatka, kaikki menee nyt sitten alkoholittomana :) Polttareista tuskin selviän niin ettei kukaan kysy olenko raskaana, luulen että illan päätteeksi koko seurue tietää asian :D Kertoa en haluaisi mutta juomattomuus saattaa aiheuttaa polttareissa sen verran kummastelua etten selviä selityksillä.

Oireet: Jano ja nälkä kovia, varsinkin aamuyöstä. Turvotusta on paljon ja illalla vatsa näyttää tosi isolta! Nyt on lisäksi tullut kahtena iltana lievä kuvottava olo, aamupahoinvoinita ei ole.

Arell ja herne 4+4
 
Ihanan paljon tullut tänne juttuja. Moneen haluaisi kommentioda mutta lahopää ei taida muistaa. Hirmuista hajamielisuutta siis ilmassa. Ja se väsymys. jotain aivan käsittämätöntä. Tänään ap oltiin kaupungilla ja nyt en jaksa kun löhöillä. puh ja pah.

Hankinnoista Manducan olen harkinnut ostavani tälle pienokaiselle. Kun on niin paljon kehuja saanut ja näyttääkin jotenkin ihanalle. Esikolle ostettiin sellainen kantoreppu. Ihan kätevä mut hieman epämukava oli. Tokan kanssa sitä ei sitten hirmuisesti käytettykään. Tuplarattaita tuskin tarvitaan kun poika silloin ainakin 2 v ja 4 kk. Kävelee jo nyt mielellään pitkiäkin matkoja. Ja jokapaikkaan kuljetaan autolla kun asutaan täällä korvessa.

Ruokarajoitteista En edelleen hirmuisesti seuraa. Onko mansikatkin jossakin kielletyn listalla? Jonkun tekstistä ymmärsin että voisi olla?? Mä olen niitä syönyt litrakaupalla.. Edellisissakin.. ihan terveet lapsukaiset ovat olleet.

Raskaudesta Mullakin on hieman jännät fiilikset. Tavallaan ei puoleen eikä toiseen. Toki olen onnellinen tästä.. mut jotenkin sillai "ihan sama" meininkillä. Tuntuu hirveeltä kun tätä kirjoitan. Mut siis jotenkin luottavainen että kaikki menee hyvin mutten panikoi (ehkä vähän..).

Varhasultraan vähän tekisi mieli mennä. Esikon aikana kävin ihan joskus viikolla 6 tai 7 kun aamulla junaan mennessä meinasin pyörtyä ja kun pääsin töihin pääsi oksennus. Ennen sitä voin siis todella hyvin ja huolestutti tälläinen. Kaikki oli hyvin siis. Tokan kanssa menin normiaikataulussa. Nyt ajattelin jos ei mitään tuntemuksia tulee mennä samalla tavalla. Mulla siis ultra varattu vasta 27.8. hirmupitkä aika.. saa nähdä kestänkö..

Byääh.. en muista mihin muuhun piti kommentoida..

E ja Kiho3 (vko 6+3)
 
Neuvolassa ja yksityisen ultrassa käyty. Saatiin iso kasa esitteitä yms. Pissa ja verenpaine ok. Eipä mitään ihmeellistä. Ultrassa näkyi mini ihan oikeassa paikassa, syke ei vielä näkynyt. Vastas kooltaan 5+jotain -viikkoa, eli pari viikkoa pienempää ku menkoista laskettuna. Eli ihan kuten epäilinkin. Kaikki hyvin siis. :)

T: Juff ja *nimetön* 5+jotain
 
Hei kaikille!

Arell, mie selvisin viime vuonna polttareista paljastumatta sanomalla että on antibioottikuuri :D osa porukasta, että voihan silloin juoda, niin mie kivenkovaan napisin, että en halua,et kuuri menettää tehonsa :)

Juff kuulostaa hyvältä, että kaikki on ollu niinkuin pitääkin :)

Noista tarvikkeista, niin tuplarattaat on melkein pakko hankkia, tulee käteväksi kun kuitenkin paljon liikkuu vaunuilla ja esikoinen on tuolloin vasta 1v 2kk, että ei kyl jaksa vielä lenkkejä kävellä :D ja toinen pinnasänky joudutaan ostamaan, et muuten on kyl hyvästi tavaraa esikoisen jäljiltä :)

Tyttö/poikaoloista, minulla on poikaolo, et saa nähä miten käy :D Esikoista odottaessa oli tyttöolo, mutta poikahan sieltä tuli :)

Täällä nautitaan matalista verenpaineista ja kivoista huimauskohtauksista, en muistanutkaan esikoisen ajalta, että miten kivoja ne oikein on :D Ja liian pitkät ruokavälit=kamalan huono olo :/

Nonna88 ja muru 7+2
 
Heippa!

Nonna, maitohappobakteereja hain tänään, toivottavasti auttavat! :)

Veren volyymi mun ymmärtääkseni kasvaa jo tässä vaiheessa, niin mulle sanottiin ainakin sairaalassa, vaikken mitään tietoa tästä pikagooglailulla löytänytkään.

Hankintoja ei meillä varmastikaan tehdä ihan pian, ei ainakaan ennen toista kolmannesta. Ainoa poikkeus on varmaan belly belt, jos tämä turvotus vielä tästä kasvaa :rolleyes: Toki olen vähäsen mammavaatteita, rattaita ja bolakoruja katsellut, mutta vielä en ole yhtään hypistellyt vauvanvaatteita. Toisin sanoin siis raskaus alkaa jo pikku hiljaa tuntua todelliselta, mutta vauvan tulo ei vielä piiiitkään aikaan :LOL:

Mitään tyttö- tai poikaoloa ei vielä tosiaan ole, enkä kyllä ihmettele, kun ei ole vielä oikein sitä vauvaoloakaan. Tyttöä taidan vähän itse toivoa, mies taas puhuu "meidän pojasta". Eikä sillä niin väliä, kun ensimmäinen vasta tulossa ja molempia sukupuolia molemmat haluaa kuitenkin :)

Jännityksellä odotan mahan kasvua! Ultrissa ei ole puhuttu mitään kohdun kallistuneisuudesta, joten se taitaa olla ihan normaalipaikassa. Olen aika hoikka, joten sen puolesta maha voisi aikaisin ollakin huomattavissa ehkä :confused: Mielelläni masua kyllä sitten kannan, kun sen aika tulee :)

Tänään kävin taas ultrassa. Siellä näkyi edellisviikosta kasvanut sikiöpussi sekä ruskuaispussi. Sikiökaikuja ei vielä nähty, joten kontrolliaika on kahden viikon päästä, 8+2. Silloin pitäisi kaiken järjen mukaan näkyä myöskin sydämensyke, jos siellä sikiötä on. Tässä vaiheessa kuitenkin riittää, että raskaus on kohdun sisällä :)

audree ja herne 6+2
 
Viimeksi muokattu:
Moikka taas!

En malta odottaa ultraan asti, että saisin tietäää todelliset viikot. Poistatin hormoonikierukan 10.4.2013, jonka jälkeen tuli kuukautiset ja kierto oli 43pv. 10.6 alkoivat seuraavat kuukautiset ja kp 36 tuli vahva plussa iltapissasta. Neuvolaan soittaessani, laskettiin minulle viikot kp30 mukaan, saa nähdä kuinka paljon muuttuu ultraan mentäessä :) Kunhan kaikki nyt vaan sujuisi hyvin!

Itselläni on aika vahva tyttöolo. Ystävini käski minun tehdä testin, kun haistoin kaiken niin tarkasti, mitä hän ei edes huomannut. Samalla ystäväni veikkasi, että seuraavaksi saan tytön. Myös isäni sanoi kuultuaan, että olen raskaana, että nyt tulee tyttö :D Voi olla, että tyttöolo johtuu siitä. Meillä raskaudesta tietää molempien vanhemmat, minun mummini ja ystäväni. Lopuille kerrotaan toivottavasti ultran jälkeen.

En tiedä vielä haluanko edes selvittää ultrassa, kumpi olisi tulossa. Esikoista odottaessa halusin tietää, mutta nyt varmaan haluan nähdä vasta vauvan synnyttyä :) Sydäntähti ilmeisesti ette myöskään halua sukupuolta ennelta selvittää? Itse olen niin utelias, että välillä mietin mahdankohan jaksaa odottaa syntymään asti :D Todennäköisesti tästä huolimatta haluan, että se säilyy yllätyksenä. Mies voi kysyä ultraajalta jos tahtoo, kunhan mä en kuule mitä vastaa! :-D


Onko täällä muita ratsastusta harrastavia? Itse mietin, että kauanko viitsii ratsastaa, vai täytyiskö heti jättää paussille? Eilen kävin kyllä ratsastamassa ja alunperin suunnitelma oli, että lähdettäisiin pitkästä aikaa ilman satulaa maastoon. Testin tehtyäni päätin, että jos ratsastan niin vain satulan kanssa, enkä vieraiden ja arvaamattomien hevosten selkään enään nouse. Kyselen vielä neuvolasta, onko mitään virallista suositusta ratsastamisen suhteen. Omaa kroppaa ainakin kuuntelen nyt tarkasti :)

Oireina itselläni on joka aamu kello viideltä herääminen. Esikoista odottaessa heräsin aina neljältä. Siitä osasin vähän jo epäillä raskautta. Hajut haistan myös todella tarkkaan ja rinnat olivat viikon ajan todella arat. Pahoinvointia ei vielä ainakaan ole, esikoista odottaessa oksensin päivittäin 4kk aikana. Saa nähdä mitä tämä raskaus tuo tullessaan :)
 
Hankinnoista Hankintoja ei kyllä paljoa tarvi kun edelliset lapset on vielä niin pieniä että kaikki on tallessa, ei tule nyt mieleen mitään muuta kuin kantoliina ja kantoreppu mitä ei ole ollut edellisillä ja mitkä nyt haluaisin. Tuplarattaita tarvitaan varmasti kun ikäeroa tulee kuopukseen se 1v5kk mutta ne meillä jo on kun ikäeroa on esikoisen ja kuopuksenkin välillä ollut 1v8kk. Käyttöä on ollut paljon kun kaupungissa asutaan, ei voi varsinkaan kesäisin antaa tytön kävellä vaikka jaksaiskin kun autotiet menee vieressä. Nyt kyllä ajellaan paljon pyörällä+pyöräkärryllä ja se on sellainen mihin saa ostettua vauvallekin kaukalon.

Sukupuolen selvittämistä ei ehkä mekään tehdä, esikoinen oli täysi yllätys ja pojaksi arveltiin, iloinen yllätys kun tuli tyttö, kuopuksesta arvelin poikaa ja oli pakko vielä kysyä rv37 sukupuolta synnytystapa-arvion ultrassa :D Poikahan se oli. Nyt arvelen että meille tulee taas poika. Vaikka tyttökin sais tulla vuorostaan. Mutta periaatteessa ihan sama, kun vaatteet on molemmille ja kaikki muutkin kamppeet.

Meillä ei kukaan muu tiedä raskaudesta kuin mun sisko, joka saattaa itsekin olla raskaana ja LA ois myös maaliskuussa :heart: Enkä haluakkaan kertoa ennen rv 16-17, sillon kuopuksen 1v synttärit niin paljastuu varmasti viimeistään, ellei jo ennemmin kun maha kasvaa todella aikaisin ja on nähtävissä jo paljon aikaisemmin. Onneksi ei ole elo-syyskuussa mitään juhlia missä pitäis käydä.

saraheinä&murunen 4+3
 
Moi :) Laskin juuri että esikoisen ja tämän uuden tulokkaan ikäeroksi tulee vain 1,5v :D eli aikamoista vilskettä tulee olemaan :D Mulla oli viimeksi poikaolo ihan alusta asti mutta tyttö tuli, tällä kertaa tyttöolo jotentuleekohan poika?:) No ihan sama kunhan on terve <3
 
Hihii, täällä taas yövuorossa hyvin aikaa tarinoida... Kävin siis tänään ekassa neuvolassa, neukkutäti katto papereita ja tokas: "Jaa, oot siis T:n miniä" :D Pienen kylän ilot !

Mutta joo, hirmunen läjä esitteitä ja papereita, pissanäyte pitää viedä tässä joskus (se 4h näyte) kun nyt oli joku masiina rikki. Ja haluaa seurata tarkasti kun keväällä mulla oli pissatulehdus ettei nyt iske päälle. Verikokeisiin pitää elokuulle varailla aikaa, ja ultra-aika tulee kirjeenä kotiin. Hammaslääkäriinkin pitäs mennä, hui !

Tossa ukon kanssa puhuttiin varhaisultrasta kun kummitytön äitiltä sain vinkin suht edulliseen paikkaan, ja olishan se kiva saada varmistus että kaikki on hyvin ennen kun aletaan asiasta kertoo koko suvulle. Tarviiko siis siihen mitään "syytä" että sinne pääsee, vai ottavatko yksityiset vastaan kaikki ketkä vaan tahtoo tulla ?

- Andyi ja baby 6+3
 
Viimeksi muokattu:
Yksityisellehän pääsee kun vaan viitsii maksaa. :) Sinne ei siis tarvii mitään erityistä syytä. Me ollaan käyty kahden nuorimman raskaudessa 4D:ssä Helsingissä Brunolla rv24, maksaa niin 180 €, mut näkee tarkemmin ku sairaalan ultraaja. Ja viimeks sukupuoli selvis siellä. :) Mun oli pakko saada tietää... :D
 
Juuw tuota ratsastusta on jonkin verran puitu tuolla kerhon puolella. Itse jätin sen homman jo kokonaan, kun en tosiaan luota niihin hevosiin, joilla olisin ratsastanut. Ajattelin että parempi välttää turhat riskit kun ei ole mitään pakkoa ratsastaa. Ei siis omaa eikä edes vuokraheppaa. :)

Kiva kuulla, että leivässä saa sitä pellavansiementä olla, eli ei tartte leipiä syynätä. :)

Mulla on nyt yövuorot meneillään ja viime yö oli kyllä vaikea. Iski se pahoinvointi oikein kunnolla kun joutui valvomaan eikä oikein syönytkään yöllä mitään. Pari kertaa meinasi lentää laatta, mutta toistaiseksi siltä vältyttiin. Onneksi yövuorossa ollaan yksin, joten en herättänyt epäilyksiä. :)
 
Hevostelusta, meillä on siis nyt kesän ajan 4 hevosta pihassa laiduntamassa (syksyllä lähtee toinen varsa pois), enkä mä osaa niitä edelleenkään varoa. 2 niistä on varsoja, ja niiden kanssa kyllä kaikenlaisia tilanteita päivittäin. Aikusilla hummilla tuleekin sitten ajettua/ratsastettua, ja tarkotus olis ihan siihen saakka selässä käydä kun vaan pystyy. :) Maha kun tulee tielle niin ei muuta kun kärryt perään, liikutettava ne on jokatapauksessa...

En mä edes osaa pelätä noita meidän omia koneja, eriasia olis jos täytyis vieraiden hevosten kanssa puljata, mutta noista etenkin mein aikuisista kun osaa jo kaukaa tulkita sen millä päällä ovat ja mitä aikovat tehä niin ei sillä tavalla pelota. Varsat nyt on varsoja, ne hyppii pystyyn ja ryntää yli mutta painaa vaan sen muutaman sata kg vasta niin ei suurta tuhoa vielä saa aikaan. :D

Turvaliivi mulla on entistä tiukemmin kyllä päällä, eihän se mahaa suojaa mutta harvemmin sitä alas on suoraan mahalleen tipahtanutkaan. :)
 
Itsekin ratsastan jakäyn valmennuksessa siihen asti kun vatsa myöten antaa. Omat pollet tuntee, joten osaa varautua, toki aina voi yllätyksiä sattua.. olo itsellä mainio, tosin kuppikoko vaihtui jo suurempaan.. vk. 6+1
 
Huomenta taas Maaliskuisille! :)

Sukupuolesta - ei varmaan nyt haluta tietää etukäteen. Esikon (tytön) kohdalla ei myöskään haluttu, poika sitten esitteli pippeliään niin avoimesti ultrassa ettei jäänyt mitään epäselväksi.

Hepoista - meilläkin heppoja pihassa. En sen kummallisemmin varo. Niillä ei tosin myöskään ratsasteta joten sitä ei tarvitse miettiä. Sitten myöhemmin saa ihan tarpeeksi varoa kun mahan kanssa ei ole itse enää niin vikkelä.

En tiedä olenko ihan hassu mutta mä olen ihan varma että meidän yksi heppa (tai siis se on meillä vain opetuksessa) tajuaa että mä olen raskaana. En osaa selittää mistä se olo tulee mutta on jotenkin tosi symppis heppa vaikka vasta 2 vee. Aina tulee "vastaan" kun menen ulos ja on jotenkin herkkä. Höpöpöpötystä??

(.) Menin sitten eilen nukkumaan jo puoli ysiltä. Hyvin riitti unta aamuun asti. Hih. Ja voisin jo kohta mennä uudestaan päikyille. Mahassa aivan älyttömiä kiinnittymiskipuja. Katselin aikoja yksityiselle ultraan sittenkin. Huomiselle voisi ajatella.. mun pitää sit päästä heti kun niin päätän. En jaksa yhtään odottaa. :) Tämä siis kaikessa.. kaikkimullehetinytmielumminjoeilen. :) Malttamaton.

Rinnatkin jo paisuneet ja nännit herkät. jesh. :)

E ja Kiho3 (Vko 6+5)
 
Mäkin ekassa raskaudessa ratsastin viikolle 11 asti, mut sit alko tuntua mahassa niin pahalta, et lopetin. Kolmannessa ratsastin rv14 asti, ja tokassa ja neljännessä en ollenkaan. Tuskin nytkään, kun ei oo pakko... Tuntuu oudolta mahassa ja musta tuntuu et vatsalihakset on nyt jo kadonneet tai jotain. :p Ajan kylläkin tarvittaessa siihen asti, kun ei tunnu pahalta. Mut en koe tarpeelliseks riskeeraa. Toisaalta joudun kyl käsittelee oreja ja varsoja, meillä nuorin nyt vuotias. Ja on tässä parin opettaminen ajolle vielä edessä... Viime raskaudessa meidän toinen tamma juoksi mun yli, kun toin tarhasta, eli polkas vasemman jalan pohkeelle (talvella) niin, et kaaduin mahalleni ja kiskas mut siitä samoin tein ylös mennessään vauhdilla, joten en rysähtäny ihan mahani päälle. Viikkoja sillon jotain 30? Eli oli jo iso maha. Onneks ei tullu muuta ku jalkaan melkoinen ruhje, mut mahaan ei edes sattunu. Kyllä säikäytti. Ja toisinaan jos meidän silloin 1v ori alko riehuu, niin tarvittaessa joku nappas sen multa, jos muita oli paikalla. Mulla on se huono tilanne, ettei oo vaihtoehtoja, kun itse hoidetaan... Mut siis turhia riskejä en ota; vien ketju suussa ja raipan kans ym. En mä varsinaisesti osaa pelätä, mut yritän muistuttaa itseäni, etten seiso hevosen edessä (viimeks vuotiastamma huitas etusella mahaan sivulle...), ja käännän mielummin selkää hevoselle, sit kun maha kasvaa. Vielähän se pieni on hyvässä turvassa. :) Mun neuvolantäti on nuoruutensa viettäny ravitalleilla ym. niin sen kans voi näistä aina keskustella. :)

Elisabeth hyvinkin heppa voi sen vaistota. :) Meillä ainakin narttukoira tuntuu puolustavan mua enemmän ja viime raskaudessa uros alko merkkailee heti sisälle, kun tulin raskaaks. :p En tiedä, olisko taas sama, mut kusia saanu siivota urakalla. : / Ja se haju ei oikein kiehdo, kun hajut ärsyttää muutenkin; viimeks oli pesuainevaihtoehdotkin vähissä, kun mitään ei olis sietäny. :$

Viime raskaudessa muuten luin yhdestä äidistä, joka tykkäs hirveesti haistella puhdasta pyykkiä. No, mä ostin viime viikolla uutta pesuainetta (jota meil ei oo ennen ollu) ja pestyäni sillä vaatteet, nautin siitä tuoksusta älyttömästi. Olis koko ajan tehny mieli nuuskuttaa sitä. :LOL: Eli kaikkea sitä voi tulla!

Ärsyttää, kun ei meinaa enää aamupala maistua. Mulle se on kuitenkin päivän tärkein ateria, kun muuten en sit ehdi paljoa syömään... Mut olis mulla jokunen kilo joutavaa, eli ei haittaa, vaikkei paino alkaiskaan heti nousemaan. :D Ja kunhan hepat tulee laitumelta, niin mulla on taas niin paljon työtä, ettei ylimäärästä varmaan kauheesti kerry. Ellen sit innostu tosissaan syömään jäätelöä; toissapäivänä olin just syöny Minttu Classicin, ja piti hakea vielä jotain toisesta paikasta, niin ostinpa sielä vielä Dumle-jäätelön... :) Ja toi minttu uppoaa koska vaan. Eilen meni sen Classicin päälle vielä minttusuklaarulla. Voisko sit kuitenki olla tyttö...? ;)

Sukupuolista Sen vuoksi olis kiva, et tulis tyttö, et kaikilla olis sit sisko ja veli. :) Muuten kyllä on ihan sama, kunhan näin kliseisesti sanottuna olis terve, mut ihan oikeasti sitä toivon, ja kun on näin monta tervettä lasta saanu, niin tuntuu siltä, että voiko enää/vielä onnistaa...?

Ja joo, täälläkin maha toimii aamuisin enemmän ku tarvis...

bambiina & pieni 5+6
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut! :)
Itsekin tässä jo katsellut sillä silmällä tuplarattaita, tulee ikäeroa esikoiseen 1v7kk, mutta en oo vielä sen paremmin perehtynyt ja manducakin löytyy. Mukavaa että muitakin melko samalla ikäerolla, saa vähän vertaistukea kun nyt jo hirvittää että miten sitä sitten pärjää kun mies töissä jne..

Mulla on ollu nyt pari päivää VÄHÄN parempi olo ja pystyny jotain tekemäänkin ilman että tarvii kulkea ämpäri kainalossa. Pääsin eilen kauppaankin ihan itse pitkästä aikaa ja ostin kaikkea mitä teki mieli, mm muroja ja varmaan senkin takia nyt parempi olo kun sain niitä aamulla vähän syötyä. Leipää tai hedelmiä(paitsi persikkaa) en saa alas.

Sukupuolta ei viimeks haluttu tietää(tai olisin halunnut mut mies ei suostunut ku en kehdannut/muistanut heti kysyy ja sit se vaan jäi) ja oli loppuun asti yllätys. Nyt olis kiva jos tulis vaihteeksi poika, mut toisaalta jos tulis tyttö, niin sitten olis kaikki jo valmiina vaatteet yms :) Hankintoja ei muutenkaan tarvii muutakuin korkeintaan uudet rattaat ja sitten ehkä toinen pinnasänky, ellei esikko vaihda lastensänkyyn ennen sitä.. Mut senkin voi ostaa sitten myöhemmin, alkuun vois hommata vaavisängyn taas, oli niin kätevä kun sai työnneltyä vauvaa mukana asunnossa ja äp-laatikkokin toimii :)
Bola-korun mä kyllä tilasin heti kun plussasin kun halusin sellasen edellisessä raskaudessa, mut en tienny moisesta ku vasta joskus myöhään ja sitte en enää viittiny hommata. Löysin sen vielä alennuksesta, mut en muista yhtään mistä nettikaupasta..
 
Onko kukaan keksinyt mitään tähän väsymykseen? Saan oikeasti tapella itseni kanssa, että pysyn työpäivän hereillä. Toimistotyötä teen, eli istun paljon paikoillani. Taukojumppaa yritän, kahvia juon pari kuppia päivässä, mutta silmät ei tahdo pysyä auki. Jos jollain on hyviä konsteja, että saa itsensä virkeäksi, niin vinkatkaa!

Bulla: oliko sullakin Oulaskankaan sairaala synnytyspaikkana? Minut saa kanssa laittaa sinne. Katsoin, ettei täältä päin tainnut muita ollakaan.

Riksu 4+4
 

Yhteistyössä