Maaliskuun muruset 2012

Itse värjäsin ihan huoletta kampaamon tuotteilla edellisen raskausajan ja värjäisin edelleen jos voisin (allergia). HUS:n sivuilla sanotaan ettei kohtuu käytöstä ole haittaa. Tämä pätee mun mielestä aika moneen. Mutta jokainen tekee tavallaan.

tunturihilla Hyvin sanottu tuo "kemikaalicoktail" :LOL: , itse kyllä käytän pesuaineina "normeja" jne, en noin ehdoton, mutta ei missään nimessä huono asia jos viitsii noin panostaa :)

Ja jotenki ilettää ajatus että ne myrkyt imeytyy myös vauvaankin, eli empä taida värjätä :) Ollaan seuraavat parivuotta harmaa päänä :D Onneks oon naimisissa, ni _ei_tarvi_ny_nii_ hehkee olla, mies parka :LOL:

mie en oikein luota noihin yleisiin suosituksiin, eilen oli eka neuvola ja illalla kirjasia selatessa siellä lukee mm. aspartaamin olevan turvallista, vaikka se on ensinäkin löydetty hyönteismyrkyn sivutuotteena, ja nykyään yhdistetty adhd:hen, lihavuuteen ja vaikka mihin. ja sitten otti päähän nuo "KÄYTÄ rasiamargariinia EI voita" monessa kohtaa. meillä ei ole käytetty margariinia vuosiin, pitkälle jalostettua ja haitallista rasvaa, meillä käytetään nimenomaan voita ja kylmäpuristettuja kasviöljyjä. no, neuvolan kanssa varmaan törmäillään näiden asioiden tiimoilta moneen kertaan. Tiesittekö muuten, että sitä mukaan 1950-luvulla kun margariinien käyttö yleistyi syrjäyttäen voin, myös sydän ja verisuonitautien määrät lisääntyivät räjähdysmäisesti?
Tieto lisää tuskaa, mutta mie vaan haluan elää puhtaasti :) ja lapissa keskellä ei mitään näitä juttuja on erittäin helppo laittaa käytäntöön.

jaaha, se on sitten lähdettävä säilömään talven varalle kasvimaan antia... :)

Laretzki
Kiva kuulla ihmisten ultrakuulumisia :) Omaa odotellessa

Mahasta Musta kanssa tuntuu, että pömppä riittää oikein urakalla, mutta ei se kyllä valokuvaan asti vielä näy...Kai se siitä alkaa kasvamaan kun näitä viikkoja pikkuhiljaa kertyy. :)

Nappi Kyllähän siitä on tehty tutkimuksia, että panadoli aiheuttais poikien kiveksiin jotain ongelmia (en muista nyt mitä) mutta silloin kun niitä artikkeleita luin, niin missään ei ollut mitään määristä. Kyllähän se tiedetään ettei mitkään lääkkeet oo tervellisiä jos niitä vetää täysin älyttömiä määriä säännöllisesti.

Lare ja Spyro 9+4

moikkelis!

Mariaja: mulle pitäsi vaihtaa LA 14.3 (oon 10.3 kohalla)

Halitus rutistus Pikkuviikingille ja Sintulle ikäviä tapauksia ja pahoittelen kovasti tapahtuneita...

Mahasta: Yritän epätoivoisesti peittää ja vettää mahaa sisään, kun en tahtois vielä paljastua...pömpöttää ja lujaa...niinkuin olisin jo siellä 12 viikolla ainakin...

Poika/tyttö-olo/toive tulevasta lapsesta: Esikoisesta olin 100%:n varma että poikaa ootan ja ootinkin, ja olisin syntymän jälkeen väittäny kyllä kovasti vastaan jos tyttö olis tullu...(et ei oo ei voi olla poika sieltä pitää tulla). Missään vaiheessa raskautta en kysynyt kumpaa se näyttää.
Enkä aio kysyä tässäkään, jos jatkuu. Tyttöolo nyt on, vaikka tahtoisin toisen poijan...eikait sitä tyttöä osais hoitaa ja muutenki olis helpompi, kun olis tavaroita jo valmiina.

Hiusten värjäys: En aio värjätä ja en muutenkaan paljo ruukaa värjätä yleensäkkään.

Vitamiinit: Syön myös nitä MultiTabsin raskaus-pillereitä, otan illalla 2 kpl, terkkari suositteli illalla ottaa, niin ehtii imeytyä paremmin kuin jos vaikka aamulla ottais.

Kertomisesta: Ihan alkuun kerrottiin sille ystäväpariskunnalle, kun mökkeilemään just mentiin ja testasin samana aamuna plussan, et ei tarvihe niin paljon puhua palturia. Äitilleni kerroin viikonloppuna, se jo arvasi ja mä arvasin että se arvasi ennekuin kerroin..mahan turvotuksesta kait.

Pahaa oloa on nyt ilmennyt aaltoilevasti, mutta en ole yrkännyt vielä..tähän muuten oireettomaan alkuraskauteen..niin ja tänään tuli kipeitä repäisyjä, kun enemmän pääsin liikkumaan...

mutta tässä tällä erää...tarrasukkia matkaan kaikille!!

terkuin hille+möykky 7+0

pakko tulla avautumaan tänne, vaikken muuten niin aktiivinen olekaan.

kuulun siis tähän postmoderniin ihmisryhmään, jotka asuvat Helsingin keskustan tuntumassa eivät vielä 30 kynnyksellä halua sitoutua mihinkään muuhun kuin baareiluun, sisustamiseen, muotiin ja erikoisiin ruokiin. olen ainoa tuntemani ihminen, joka 27-vuotiaana elää avoliitossa ja odottaa lasta.

nyt olen sitten törmännyt ekoihin ongelmiin:

1. läheisin ystäväni ei ymmärrä tilannettani yhtään. hänen mielestään pahoinvoinnista kertovat ja "jatkuvasti jotain mässyttävät" raskaana olevat naiset ovat todella noloja ja kun erehdyin kertomaan, etten ole nyt hirveästi jaksanut mitään (oireinani ankara väsymys ja jatkuva ripuli, en kylläkään yksityiskohtia jakanut), sain vastaukseksi että "niin, sä oot aina niin taipuvainen sairastelemaan, että eiköhän se mee samaan piikkiin". mulla on siis astma, minkä vuoksi sairastan n. 1-3 keuhkoihin menevää flunssaa vuodessa. on vaan niin sanoinkuvaamattoman paha mieli, ei ole ketään kelle jakaisi tilanteen tai viitsisi edes kertoa, ja on koko ajan sellainen olo, että on jotenkin tosi epäonnistunut yksilö kun ei jaksa töiden ohella kuin vaan nukkua ja hoitaa pakolliset asiat.

2. tämä tietenkin johti ongelmiin töissä. palasin nyt maanantain lomalta pikkufirmaan, missä kaikki muut työntekijät ovat näitä sitoutumattomia n. 30-vee miehiä, joiden elämän sisältö koostuu pilvenpoltosta, kaljasta, naisista ja musiikista. kaksi päivää tsemppasin töissä, juoksin vessassa ja paiskin hommia. kolmantena aamuna (tänään) olin niin loppu, etten kerta kaikkiaan päässyt sängystä ylös ja nieleskelin oksennusta koko päivän. pomoni ja lähin työparini tietävät tilanteeni ja lupasivat, ettei mun tarvitse stressata ja voin tehdä etänä ja oman voinnin mukaan. äsken sain kuitenkin tekstiviestin, jossa minulta kysyttiin, mitä oikein haluan tehdä ja aionko olla äitiyslomalla töissä. en ymmärrä yhtään.

tätä ei yhtään paranna, että toinen näistä miehistä on juuri jättänyt raskaana olevan naisensa, jolla ei kuulemma ole mitään oireita ja joka voi erittäin hyvin eikä ole joutunut olemaan pois töistä tai lopettamaan urheilemista. ihan kuin hän tietäisi kun ei edes ole koko naisen elämässä!

Äh. Itku meinaa tulla.

Viikkoja nyt 7+5

Sintulle pahoittelut ja kovasti voimia! :hug:

Kertomisesta: piti olla kertomatta perheelle ennen ultraa. Pari päivää sitten vanhemmat oli käväisemässä ja äiti intoili taas kerran sukuun tulleista uusista vauvoista ja meneillään olevista raskauksista. Mua on aina ärsyttänyt se, kun itse kärsinyt lapsettomuudesta. Tokaisin sit vaan että nyt olen minäkin raskaana. Ei ihan menny niin ku olin suunnitellut, mut olkoon... Pari vuotta sitten kun viimeksi kerrottiin raskausuutisia (josta siis ei vauvaa tullut), isä oli aika järkyttynyt, mutta enää ei ollut, on tainnut tällä välin tottua ajatukseen. :)

Imoen & Mantti 7+0 (poks)

sunni
Pikkuviikinki jaksamisia sinulle, ja osanotot menetykseen :(

Sintulle myös voimia ja jaksamisia :( :( :( *voimahalaus*

Hei,uskaltaisiko pyytää tänne ultrakuvia teiltä jotka olette ultrassa päässeet käymään? Olisi kiva nähdä minkä näköistä muilla ;)

Sit ois inhaakin inhempi limakysymys, onko muilla valkovuotoa? Mulla on nyt reilun viikon lorahtanut aina tyyliin kerran päivässä, inhottavaa,mut yksityisen lääkäri sanoi et se on ok ja mitään tulehdukseen viittaavaa ei ole.

Hirvee uupumus (!!!) ollut nyt kolme päivää, tuntuu ettei energiaa mihinkään. Nää helteet alkaa tehä tehtävänsä. Ja paha olo ja karmee närästys riesana, ei kiva ollenkaan.

s & Rusinapulla 8+1

Mariaja: voisitko minulle muuttaa sen LA:n 6.3. KIITOS :)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Voi Sintu, olen niin pahoillani. Voimia! :hug:

Ja Kellukalle sekä muille iloisia ultrakuulumisia saaneille isot onnittelut.

Höh, no ei kuulosta hirmu kivalta tuo tilanteesi tawny. Tavallaan ymmärrän sinua hyvinkin; vaikken itse Hgissä asustelekaan, niin varsinkin esikoista odottaessa (27-vuotiaana eli neljä vuotta sitten) tilanteeni oli aika lailla samanlainen; mieskin vielä opiskeli ja useimmilla kaveriella mielessä ihan muut asiat kuin vauvelit. Nyt niitä vauvoja on tosin putkahdellut yhdelle jos toisellekin.. Ja monien mielipiteet perhe-elämästä muuttuneet positiivisempaan suuntaan. =) Kun olet ilmeisesti kaveripiirisi ja työpaikkasi ensimmäinen lasta odottava, niin heillä varmasti kestää aikansa tottua tilanteeseen. Jos et saa sieltä tarvitsemaasi tukea, niin muista aina meidät! Tietty toivoisihan sitä livenäkin vähän ymmärrystä.. Onneksi miehesi on tukenasi. Tsemppiä sulle! :hug:

Itselläni on muutaman päivän ollut ihan siedettävä olo, kunhan vain jaksaa mättää ruokaa naamaan tasaisin väliajoin. Onneksi en omista vaakaa, tuntuu meinaan, että koska syön paljon useammin kuin normaalisti, varmasti myös paisun enemmän kuin normaalisti. Tänään koetin vähän kompensoida ja kävin töiden jälkeen kävelylenkillä. Mutta plaah, eihän tuossa kuumuudessa jaksa reippailla, joten sellaista laahustamistahan se oli. Ihmettelen myös, että näinkö nopeasti pahoinvointiin tottuu vai olisiko se peräti jo väistymässä? (Toivottavasti kaikki on kunnossa..!!?)

Loretta ja Möllykkä 6+4

Hei kaikille,

Olen uusi täällä ja vasta lueskelin juttujanne päästäkseni mukaan. Todella aktiivista kirjoittelua! Kiva :)
Olen 34v kahden lapsen äiti (8- ja 10-vuotiaat). Kolmannesta lapsesta ollaan puhuttu jo parin vuoden ajan, mutta vasta tänä keväänä uskallettiin tehdä lopullinen päätös yrittämisestä. Olen niin onnellinen että tämä onni meille vielä suotiin pitkän ajan jälkeen. Rv nyt 4+4 ja laskettu aika 31.3. ja voin kuulkaa kertoa että höperömmäksi ja kärsimättömämmäksi sitä on vaan iän myötä tullut ;) Aika tuntuu kuluvan todella hiiiitaaaaasti ja raskaustestejä on tullut tehtyä useita, ensimmäinen jo 3+2...

Tawnylle halusin heti vastata jotain. Jaksamista tilanteeseen. :hug: Minulla oli vähän sama tilanne kun sain esikoiseni. Kyllä sitä oli niin yksin :( Löysin netin kautta kaupungistani samanikäisiä ja samanhenkisiä odottavia äitejä, joiden seurassa pystyi puhumaan juuri niistä itselle sillä hetkellä tärkeistä asioista.

Jaahas, perhe kutsuu... täytynee rientää.

Nimpu 4+4

Pahoittelut ja halaukset kaikille surullisia uutisia saaneille. :hug:
Olin poissa pari päivää, töistä mökkireissulla ja tekstiä on niiiin paljon, etten ihan perässä pysyny! :D
Tervetuloa uudet ja kaikki täällä jo olleet helmikuun puolelle hypänneet, tottakai jäätte! Minäkin jään, tänään neuvola hypäytti kaks päivää meidät mun laskuista edelle ja LA ois nyt 28.2. , vaikkakin uskon, että maaliskuulle mennään.

Täällä on pahoinvointi alkanut ja väsyttää niin että meinaa kaikki hommat jäädä tekemättä, siksi nytkin pikavisiitti. :x

Naive ja Paavo 9+1

tawnylle heti ekana vastailen. Aika tympee tilanne sulla, en yhtään ihmettele että ahdistaa. Mä asuin myös Helsingissä kun esikoista aloin odottaa, ja mullakin kaikki tutut ja kaverit ja kaimat ja kaikki oli ihan eri tilanteessa kuin minä. Mä olin kaveripiirin ainut ja ensimmäinen lapsen saava. Eli muiden oli tosi vaikee ymmärtää ja itseni tosi vaikeeta olla kenenkään kanssa kun ei kukaan ymmärtänyt. eli tajuan sua kyllä tossa tilateessa :( Nykyään mulla on jäljellä enää yksi "vanha kaveri". Mutta tietty muiden vanhojen tilalle tullut paljon uusia ystäviä, joilla on lapsia :) jaksamista tilaneeseesi :hug:

Nimpulle tervetuloa :)

kn071 ihanat kuvat :heart:

PIKKUVIIKINKI Kiva kuulla susta! mietinkin jo monesti että mitä sulle kuuluu. Hyvä että olet päässyt jo vähän eteenpäin, voimia vielä sinne kuitenkin!!! :hug:

Jooooh ja kaikkia en nyt kerkennyt lukemaan, täytyy lähtee kattoo tota Koukussa raskauteen ohjelmaa :)

7+4

Laretzki
tawny Jaksamista. Mulla on vähän saman tyyppinen tilanne, ettei lähipiiristä kellään ole avioliittoa, saati sitten lapsia, mutta se johtuu siitä etten ole kuin sen 21 v. On kiva ollut kuunnella koulussa juttuja "minen ainakaan kymmeneen vuoteen sitoudu ja hanki lapsia" samaan aikaan kun ite suunnitellut pillereiden pois jättämistä. Onneksi kuitenkin löytyy muutamia, jotka on niin ihania fiksuja, että ymmärtävät sen (ja yksi on myöntänyt olevansa jopa hieman kateellinen) ja tukevat mua tässä.

sunni Valkkari tuntuu tulevan välillä ihan lorisemalla. Pöksyt on koko ajan ihan märät, kun ei pikkuhousun suojiakaan viitsi pitää hautomassa näillä helteillä.

ON: Kauhea kun tota mahaa tuntuu omasta mielestä olevan jo vaikka kuinka, mutta kuitenkaan en näytä raskaana olevalta vieraiden silmiin. Tänäänkin salilla Spirals tunnilla tuntui jo niin pahalta tehdä taivutuksia eteenpäin mahan yli ja nikama nikamalta alas valumista...

Lare ja Spyro 9+4

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Moikkelis =)
Sintu: paljon voimia sinulle suuressa surussa :hug:

Pikkuviikinki: Ihana kuulla sinusta :heart: olet ollut mielessäni..

Sunni: valkovuotoa täälläki ja tosiaan ihan holahtamalla tulee..

Ihana että on ollut jo paljon ultrakuulumisia, se on kyllä totta että kyllä se muuttuu todellisemmaksi kun sen siellä ruudulla näkee.

ON: Huono olo on nyt tasottumaan päin, luojalle kiitos!! Tai sitte alan tottua tähän..mutta kyllä mulla viimeksikki loppu pahoinvointi 9-10 viikolla
Muuten kyllä on samat oireet eli hirvee väsy ja todella paljon mielialat vaihtelee..itkettää ja kiukuttaa..ja nää lämpimät ilmat tekee mut hulluksi :kieh: Kaiken lisäksi tää raskaus pahensi mun aurinkoihottuman niin ettei voi olla auringossa..no toivottavasti tää tästä tasottuu kun syksyä kohti mennään ja pystys alkaan nauttiinki tästä.

Yritin varata ultraan aikaa yksityiselle niin ei ole missään aikoja vasta kun elokuun puolessa välissä tai syyskuussa :O eli ei sitte tuu käytyä..neuvola mulla on vasta 15.8. ja sillon luultavasti kuuluu sydänäänet, joten sitä odotellessa.

Josko sitä saunaan lähtis, illanjatkoja :)

Katjuska ja toukka 7+5 :heart:

Kaikille ihania ultakuulumisia saaneille onnea!

Donna81 Mä ostin nyt multivitan raskaus ja imetysvitamiinia ja toivon kanssa, että tekisi jotain tälle väsymykselle...katsotaan ja kuunnellaan, kerron sitten tutkimusteni tuloksista kaikille :)

Susanna85 Mä oon ravintolassa töissä. Nyt sitten joku kantapeikoista (meillä on erikseen ruoka ja pubipuoli, jossa sitten on nämä perustyypit jotka hengaa päivittäin) oli saanut tietoonsa (tai sitten arvasivat kun en käy tupakalla töissä)ja siitähän se riemu repes. Ei muuten, ei mua haittaa, että tietävät, mutta jos menee kesken, en jaksa sääliviä katseita/osanottoja/hiljaisuutta tms sieltä suunnalta. Ne ei ole ihmisiä joiden kanssa haluaisin jakaa oman elämäni.

Pikkuviikinki Ihania kuulumisia susta! :heart:

ON: Täälläkin pömpöttää...Olen normistikin ylipainoinen, mutta nyt se näkyy aika pahasti :D Eilen jouduin ostamaan jo uusia rintaliivejä kun rinnat tursuaa ulos. Tämä holiton punaviini maistuu edelleen pa***lta, mutten raaski heittää pois, joten juon lasin illassa :p

Mariaja & Päärynä 5+6

Uuh, alkaa panikoittaa, kun muilla näyttäis oireita olevan vaikka mitä jo varhaisilla viikoilla ja mulla ei niin mitään. No, ehkä väsyttää, mutta ei merkittävästi.

Kävin tosiaan yksityisellä gynellä jo tänään, ku neuvola on viel tän viikkoo kiinni ja jonnekin halusin kuitenki olla yhteydessä. Nihkeä gyne ultras ja totes, että "tää on kyllä niin pikkiriikkinen, ettei tästä voi mitään sanoa. Tuut kolmen viikon kuluttua uudestaa, ni sitte tiietään, että onko täällä mitään elävää. Kun kuitenki 20-30% raskauksista menee kesken ilman mitään syytä ja voi olla semmonen tuulimunakin. Äläkä soita vielä neuvolaan, kun ei tiedetä, onko niille mitään hoidettavaa."

Mullahan ei ole ovulaatioajankohdasta tietoa eikä ns. säännöllistä kiertoa, kun ehti olla vaan kahdet luomukuukautiset. Ni luultavasti viikkoja ei oo 5+5 (niinku menkoista laskien olis) vaan vähemmän... tai sit se o tyhjä pussi. Maanantaina raskaustesti näytti kyl, että raskaana 2-3 viikkoa...

Tätsy kyl sanoi, että oireettomuus ei tarkota mitään. Ja pikkiriikkinen musta piste oli kohdussa eikä sen ulkopuolella. Et muutama hyvä asia siel selkis. Muuten jäi vain paha ja epätoivoinen mieli. Tätsy ei yhtään osoittanut ymmärrystä sitä kohtaan, että oon ekaa kertaa elämässäni raskaana enkä tiiä, milloin sitä gyneä sitten sais varata (meinaan vaikutti siltä, että se oli vihainen kun JO olin siel).

Tawny mä kuulun just tohon 3-kymppisten postmodernien Helsinkiläisten joukkoon, myönnän (32vee). Mutta kavereita on kahta lajia: lapsettomia (ehkä ikuisesti) ja sitten niitä kahden lapsen äitejä, jotka ei enää jaksa raskaista olla kiinnostuneita. Eli tulen kohta olemaan kaikista "klubeista" ulkona.

Hahaa, tajusin juuri, että täällä mä ressaan oireettomuudestani yhdistämättä tätä rintojen paisumista, vatsan pömpötystä, väsymystä ja nälkää oireiksi :rolleyes:
Voisko joku sanoa mulle, että jos suunnaton juustonaksuhimo on jatkunut 3 päivää ja mä olen reippaasti sitä vastaan taistellut, niin sitten saan mennä jo ostamaan niitä naksuja?

sunni
kn071 Nii just tarkotin että mitkä päivät/viikot oli menossa kun ultrattiin,kun en ennättäny lukemaan aiempia juttuja tän olotilan takia. Sulla kun paljon isompi mötkäle ku miulla kun viime vkolla kävin ;)

• Tykkää
Reactions: -ruska-

Yhteistyössä