Maaliskuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja Dohelo
  • Ensimmäinen viesti
Onnea @Mirella92 hyvistä ultrakuulumisista!

Täällä varattuna varhaisultra rv 7+1 (tämän viikon lauantaina). Odotan kyllä hyviä uutisia kun oireet voimakkaat. Järkyttävä väsymys ja pahoinvointi. Ei ole oksennus kaukana, muta vielä saanut pidätettyä. Töissä kuuma, eikä ilma kierrä, joten ei auta asiaa.
Kolmannen lapsen alkuraskaus oli ihan täysin oireeton ja kkm raskaus myös, joten tuli vähän yllätyksenä nämä olot itselle, vaikka 2 lapsesta olikin voimakkaat oireet.
 
@Sitruuna76
sinä taidat olla kanssani ainoita tässä ryhmässä, joilla aiemmat lapset ovat jo huomattavasti isompia! Omani on 10v. Paljon onnea yllätyksestä, varmasti hänen saapumisellaan on suuri, syvempi merkitys <3 Ja hyvin sitä pärjää, oli mies mukana tai ei. Erityisesti kun aiemmat lapset on jo isoja! Tuntuu vauvan hoito jo ajatuksena ihan lomalta verrattuna perheisiin, joissa on taaperoita.
Minun mies asuu ulkomailla. Yhdessä ollaan kuitenkin vahvasti ja reissataan tätä väliä, mutta onhan se erilaista kuin heillä, joilla on yhteinen talous. Minä kuitenkin nautin meidän erilaisesta elämästä, sopii juuri meille täydellisesti. <3 Ei tule hormonihirmukaan esiin kun kaikki sujuu kotona omaan tahtiin eikä ole ketään johon ärsyyntyä
Mulla isoimmat on jo 11,12 ja 14 vuotta, pienin 5v. Etta on taa aikamoista aloittaa rumba taas alusta. Yllatysraskaus tama oli :) Isosiskot varmasti hoitaa mielellaan, pienin on viela aidin vauva, tuskin helpolla luovuttaa paikkaansa vauvalle.

Meilla tyonimi luonnollisesti Corona ;)
 
Viimeksi muokattu:
PUOLU miten täällä pystyy tägäämään ihmisiä tekstiinsä? :D

Tulkaa sinne fb-ryhmään! <3 Se on niin paljon kivempi kaikessa yksityisyydessään ja selkeydessään :)
Iaiks mieli siis tekis tulla, mutta sit taas jännitän, kun ei tästä tosiaan tiedä vielä edes oma äiti, niin jos ryhmässä onkin jotain puolituttuja. Onko fb ryhmässä jo paljon porukkaa? Voi menis viikot nopeasti, niin pääsis ultraan.
En päässyt vielä soittamaan edes neuvolaa kun ollaan vietetty koko päivä kaverin seurassa, joka ei tiedä raskaudesta.

Mutta kiva kun täällä aktivoituu keskustelu selvästi. Mulla lapset ja 4 ja 6, että ei mitään ihan taaperoita enää, mutta toki aika pieniä.

Ja iiks niin ihania ultrakuulumisia @Mirella92:lla, että kyllä todella houkuttais itellekin varata, mutta mutta raaskiiko :D.
 
Tsemppiä pahoinvointiin @mimmi92 ! Itselläni toistaiseksi (5+5) vain toi väsymys. Herään joka aamu virkeänä ennen 8 ja energiamäärä on loputon, mutta sitten viiden jälkeen alkaa sellainen jalat alta vievä väsymys. Ja nämä tissit! Normaalisti hyvin pienirintaisena en vaan voi lopettaa niiden hehkuttamista :D Jään ihan varmasti niiden takia kaikille kiinnikin pian. Onneksi nyt lähden pariksi viikoksi reissuun, sen jälkeen ajattelin kertoa lähimmille. En malta odottaa että pääsen kertomaan esikoiselle, hän tulee niin onnelliseksi! :')
 
Kerroin miehelle eilen, ja niinhän siinä kävi kuten ajattelinkin, että miehestä oli ihania uutisia, mutta tosiaan kun se oli saanut kengät pois jalasta ja koiran tervehdittyä, niin purskahdin itkuun ja sopersin, että oon varmaan raskaana.

Edelleen kovasti huolestuttaa, että mitä jos tää meneekin kesken tai on tuulimuna tai kohdun ulkoinen. Oon kai googlannut niin paljon näitä juttuja, että oon ihan siinä käsityksessä, että suurin osa raskauksista ei johda vauvaan. Vaan että se hyvin loppuun menevä raskaus olisi poikkeus eikä sääntö. Tilastot tavallaan lohduttaa, paitsi että jossain luki että 25-75% raskauksista menisi kesken, vaikka kai se oikeasti on jotain 15% luokkaa.

En tiedä miten selviän vielä pari viikkoa varhaisultraan, jossa selviää onko siellä edes oikeasti tulossa vauvaa.
 
@Puolu meitä on 19. En minäkään ole vielä kenellekään kertonut. Toivon ja oletan että mitä sinne ryhmään kirjoittaa, se sinne myös jää.. Tämä ketjuhan on kaikkien luettavissa.
No kuhan nyt ees neuvolaan eka pääsen niin sitten harkitsen asiaa, josko jo hyppäisi mukaan. Olisihan se kiva. Toivottavasti otatte porukkaa sisään vähän myöhemminkin <3.

NANNAB ei hätiä, otat nyt vaan ihan rauhassa. Noita isoja keskenmenoprosentteja tulee sen takia että niin iso määrä raskauksista päättyy jo ennen plussausta. Keskenmenoriski pienenee joka viikko hurjasti mitä pidemmälle homma etenee.
 
@Puolu joo puuh kiitos, koitan rauhoittua :)

Kohdunseutu on jomotellut yllättävän paljon, mutta muuten kaikki ihan normaalisti. Nännit tuntuu aiempaa herkemmiltä ja leposyke edelleen koholla. Alkuraskauden ultrakin nyt varattu parin viikon päähän! Jospa tämä tästä. Jotenkin kai ajattelen, että jos nyt varaudun jo pahimpaan, niin se ei sitten tosipaikan tullen tuntuisi niin kamalalta kuin jos ajattelisin että kaikki menee kyllä hyvin. Vaikka ei se näin menisi, ihan yhtä kamalalta se tuntuisi silloinkin. Päivä kerrallaan :)
 
Ultrassa löytyi vauvan alku oikeasta paikasta ja sydän jumpsutti, huh ihanuutta vastasi viikkoa 7+0 ja omien tuntemusten mukaan olisi 7+4 mut uskon et oma tuntemus on enemmän oikeassa. Tarkentuu sit myöhemmissä ultrissa
Ihanaa :))

Osaako joku kertoa miksi en saa hymiöitä tekstiini? Vaikka valitsen ne tuosta sivun hymiövalikosta ja näkyvät kirjoittaessa mutta katoavat lähettäessä
 
  • Tykkää
Reactions: Hannaah
Minnisss
Ihanaa kuulla että ekoilla jo varhaisultrat menneet hyvin! Oletteko ajatelleet mennä mihinkään muihin ylimääräisiin testeihin, lähinnä mietin NIPT:ia? Siinä selviäisi jo viikon 10 paikkeilla jos kromosomipoikkeavuuksia tms. (ja ilmeisesti sukupuoli vaikka se nyt ei oo tässä se olennainen juttu). En itse ole missään riskiryhmässä, mutta haluaisi vaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa vahvistusta että kaikki hyvin!
 
Tein tänään 5+1 digitestin johon tuli raskaana 3+, ja voi että miten tärisen onnesta ja helpotuksesta täällä. :love: Mulla siis taustalla viime marraskuulta varhaisultrassa todettu keskeytynyt keskenmeno ja oon pelännyt niin paljon että se toistuu. Mutta nyt ainakin testit ollu jo aiemmin paljon vahvempia kun sillon ja digitkin vaihtunut jo ajoissa viikkojen osalta, joten yritän nyt vaan hengähtää ja luottaa että tällä kertaa kaikki on hyvin ja pikkuinen siellä kasvaa hyvää vauhtia :love: 2 viikkoa mullakin vielä varhaisultraan, mutta jospa tässä nyt voi jo ottaa rennommin <3

 
7.viikko menossa ja nyt se armoton väsymys alkoi. Sellainen voimaton olo kokoajan. Nukuin päiväunet pienten kanssa, mutta edelleen väsyttää.
Turvotus on järkkyä! Onko muilla? Koko vatsan alue on iso kuin pallo, aamusta iltaan. Mekotkaan ei kätke turvotusta. Plääh. Viikonloppuna juhlitaan kahden lapsen synttäreitä ja pitäis jaksaa leipoa, siivota, piilottaa turvotus...

Aamulla oli muuten eka kerta kun kahvi ei maistunut! Oireita siis alkoi tulla tämän viikon myötä oikein reilusti.

Odottelen neuvolakäyntiä ja sydänäänten kuuntelua. Sen jälkeen vasta fb-ryhmään.

Jaksamista kaikille! :)
 
Minnisss
Shibali ja Mimmi92 (en osannut tagata teitä...) - joo samaa mietin että onhan se kallis ja että onko sen rahan väärti... tai mitä sitä sitten siinä tapauksessa edes tekisi, jos sieltä jotain löytyisi. Niin kai se suunnilleen on että 97% lapsista kuitenkin syntyy terveenä :)
 
7.viikko menossa ja nyt se armoton väsymys alkoi. Sellainen voimaton olo kokoajan. Nukuin päiväunet pienten kanssa, mutta edelleen väsyttää.
Turvotus on järkkyä! Onko muilla? Koko vatsan alue on iso kuin pallo, aamusta iltaan. Mekotkaan ei kätke turvotusta. Plääh. Viikonloppuna juhlitaan kahden lapsen synttäreitä ja pitäis jaksaa leipoa, siivota, piilottaa turvotus...

Aamulla oli muuten eka kerta kun kahvi ei maistunut! Oireita siis alkoi tulla tämän viikon myötä oikein reilusti.

Odottelen neuvolakäyntiä ja sydänäänten kuuntelua. Sen jälkeen vasta fb-ryhmään.

Jaksamista kaikille!
Joo, täällä myös järkyttävä turvotus ollut. Jo jonkin aikaa. Iltaa kohden erityisesti pahenee ja ruuan jälkeen. Onneksi oon lomalla, niin ei tarvi työvaatteissa kiristellä... saas nähdä vaan jos tää ei helpota, että mitkä työvaatteet sit mahtuu päälle 1kk lomailun jälkeen :D

Samoin taidan joutua ostamaan nyt jo (!) uudet liivit, kun ei mahdu nykyiset päälle kiristämättä ja ilmankaan ei voi päivisin olla - sitten vasta sattuukin! Ennestään, kun on rinnoissa jo kokoa jonkin verran, niin nyt sitä vasta onkin huhhui!

Vielä reilu viikko varhaisultraan.. sanoinkin jo miehelle, että miten ihmeessä maltan odottaa. Ja sitten seuraavaa virstanpylvästä eli nt-ultraa ja sitten seuraavaa... piiiitkä tulee tästä ODOTUKSESTA! Toivottavasti <3
 
En ole vielä miehelle kertonut uudesta pienestä ja pohdin että tekisin digitestin. Koska se näyttäisi varmuudella jo tuon 3+? Nyt on oletettavasti 5+1

En ollut ajatellut meneväni alkuraskauden ultraan muttakun soitin neuvolaan. Varasin aikaa esikoiselle niin mainitsin samalla mahdollisesta raskaudesta ja toivoin että käynnit hoituisivat samalla kertaa. Koska edellinen raskaus oli vaikea ja raskausviikot heitti nt-ultrassa paljon ( eivät voineet mitata) niin sanoi puhuvansa lääkärin kanssa josko tarkistaisivat viikot silloin. Meillä on nyt sitten aika ensimmäiseen neuvolaan ja ultraan jo 3 viikon päästä neuvolan lääkäri siis katsoo. Aika kiva kuitenkin nähdä että kaikki on ok! Tuolloin ollaan jo kuitenkin viikolla 8+.
 
^ Kiva, että järjestyi neuvolan kautta :) Itse en olisi mitenkään pystynyt pitämään tätä mieheltä, olis voinut olla kiva jotenkin rauhassa kertoa, mutta minähän tyyliin aamuyöllä juoksin testin kanssa herättämään et kato nyt, onko siinä kaks viivaa vai yks :D

Täällä sama et neuvolan kautta sain varhaisultran, kun edellinen raskaus ei mennyt normaalisti loppuunasti. Sain myös lähetteen yliopistollisen sairaalan äitipolille ja oikeastaan toivoisinkin, että raskautta seurataan tiiviimmin sitä kautta. Skarppeina olivat nyt jo neuvolasta, lääkäri soitti ja aloiteltiin heti ASA-lääkitys (ihan aspiriini 100mg) ennaltaehkäisemään tukoksia/pre-eklampsiaa. Selvittelin näitä jo ennakkoon noin vuosi aiemmin äitipolin kautta, että mitä pitää huomioida niin oli ohjetta tiedoissa valmiina.

Ootteko muuten huomanneet, että onko teidän iho normaalia kuumempi? Minulla on, mies ei huoli lähelleen kuin hetkeksi kun olen kuulemma kuin lämpöpatteri :D Liekkö tuo aineenvaihdunnan kiihtymisestä ja veren määrän lisääntymisestä, mutta jotenkin hassu oire.
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Mirella92 ja Rozaa
^ Kiva, että järjestyi neuvolan kautta Itse en olisi mitenkään pystynyt pitämään tätä mieheltä, olis voinut olla kiva jotenkin rauhassa kertoa, mutta minähän tyyliin aamuyöllä juoksin testin kanssa herättämään et kato nyt, onko siinä kaks viivaa vai yks

Täällä sama et neuvolan kautta sain varhaisultran, kun edellinen raskaus ei mennyt normaalisti loppuunasti. Sain myös lähetteen yliopistollisen sairaalan äitipolille ja oikeastaan toivoisinkin, että raskautta seurataan tiiviimmin sitä kautta. Skarppeina olivat nyt jo neuvolasta, lääkäri soitti ja aloiteltiin heti ASA-lääkitys (ihan aspiriini 100mg) ennaltaehkäisemään tukoksia/pre-eklampsiaa. Selvittelin näitä jo ennakkoon noin vuosi aiemmin äitipolin kautta, että mitä pitää huomioida niin oli ohjetta tiedoissa valmiina.

Ootteko muuten huomanneet, että onko teidän iho normaalia kuumempi? Minulla on, mies ei huoli lähelleen kuin hetkeksi kun olen kuulemma kuin lämpöpatteri Liekkö tuo aineenvaihdunnan kiihtymisestä ja veren määrän lisääntymisestä, mutta jotenkin hassu oire.
Meillä täällä sama homma ton lämpötilan suhteen. Hetken saa vain hellyyttä kun ei kuumuuden takia voi olla lähellä pidempään

itsellä alkaa nyt RV 7. Koitin tänään varata aikaa neuvolaan, mutta myöhästyin soittoajasta. Uusi yritys ensi viikolle
 

Yhteistyössä