Maalaisjärkeä!

  • Viestiketjun aloittaja Maalainen***
  • Ensimmäinen viesti
Maalainen***
Puolitutulla on nyt 2kk vanha vauva. Tämä äiti on 35v ensisynnyttäjä. Ystäväni kävi tuossa perheessä kyläilemässä ja kertoi seuraavaa. Huoneisto oli viileä vaikka oli uusi talo. Sanoi suorastaan kylmäksi. Vanhemmat pitävät viileästä. Vauvalla oli päällä potkarit ja body. Vauva kitisi koko ajan ja kädet oli kylmät. Ystäväni oli ehdottanu että jos laittaisivat lapselle pikku myssyn päähän niin siihen äiti että eihän sen vauvan pää ole kylmä vaan kädet :( Mun mielestä ihan hölmö! Päästähän ihminen haihduttaa lämpöä eniten.
Vauva on alusta lähtien nukkunut omassa huoneessa omassa sängyssä. Nukkuu max tunnin kerrallaan ja kitisee. Ihan kamala tunne mulla kun ajattelen asiaa. Vauva on noin pieni ja heti hylätään yksin nukkumaan todennäkösesti myös yhtä viileään huoneeseen kuin muutkin huoneet. Kylmissään ja yksin... Yhden yön äiti oli nukkunut vauvan kanssa samassa vuoteessa ja vauva oli nukkunut 5h putkeen! Oli varmaan ihana nukkua lämpimässä äidin kainalossa.
Eikö ihmisillä ole maalaisjärkeä?!?!?! Ihan tekis mieli kiljua! Pukis ees vauvalleen tarpeeksi päälle vaikka ite viileästä tykkää!
 
Maalainen***
Kyseinen äiti asuu toisella paikkakunnalla joten en tule tästä sen enempää puhumaan. En vain voi käsittää... Vai onko niin että vanhemmat ei vain tiedä asioista? Lapsella pitää olla lämmin? Varsinkin vastasyntynyt täytyy pitää lämpimänä! Tässä peräänkuulutan tuota maalaisjärkeä!
 
Babeee
Olet helkkarin oikeassa! Perhana jos tuo pitää paikkansa, tekisi mieli listiä tuommoinen 'äiti'.. Fuc*** idiootti! 2 pikkutytön äitinä voin sanoa ettei yksin nukkumisesta ole haittaa. Usein vauvan heti alkajaisiksi tottuessa ajatukseen että oma sänky on hänen reviiriään, alue jolla hän saa rauhoittua ja olla ihan itsensä kesken, hän todellakin viihtyy sängyssään ja tietää että kun sinne mennään, on aika nukkua. Meillä kävi juuri näin. Kertaakaan eivät tytöt ole itkeskelleet nukkuma-ajan koittaessa. Saattavat myös loikoa sängyssä vielä tunninkin verran, herättyään =)

Mutta tämä kylmyys-asia. Mikäli vauvan kädet ovat kylmät, hänellä ON kylmä. Jos äiti on liian kovakalloinen, on asiasta ilmoitettava muille tahoille. Äidillä toki voi olla myös masennusta tms..... puututtava tuohon on jokatapauksessa
 
näppijää
meillä on näpit aina jäässä. ainoastaan silloin on lämpimät kun tumput ja sen päällä toppahanskat... mut muuten poika on lämmin ja iloinen vesseli joten ei ainakaakaan sormien kylmyys tahtia haittaa. ja jopa nukkuu paljon paremmin vähän viileessä, ei siis kylmässä huoneessa kuin kauhean kuumassa. nukkuu omassa sängyssä, mun vieressä =) mut kyllä siinä vaiheessa kun huomaa että vauvalla on paha olla kannattaa äidille ehdottaa asiallisesti että koitappas vaikka tuolla tavalla yms.
 
Kröhöm...
Meillä tyttö nukkuu omassa sängyssä, omassa huoneessaan ja viihtyy siellä hyvin. Alusta asti on ollut näin. Ja neuvolassa keskusteluissa todettiin, että tämä järjestely on ok.
Huoneilma on monilla LIIAN LÄMMIN. Ja monesti vauvoilla on liikaa päällä. Ja koska vauvojen lämmönsäätelykyky on todellakin puutteellinen, myös kuumuus on vaarallista. Toki huoneen, jossa vauva on alasti pidemmän aikaa esim. hieronnat, kylpy yms. on oltava lämmin.

Meilläkin tytön kädet ovat yleensä aina jääkylmät, mutta jälleen neuvolasta saadun tiedon mukaan sillä ei ole merkitystä, vauvojen ääreisverenkierto ei ole aivan täysin kehittynyt. Ja vauvan lämpötilan tarkistaminen meidän neuvolan mukaan tapahtuu niskasta tai kyljistä.

Turha on muita arvostella, varsinkaan jos ei tiedä koko totuutta.

Kehotan myös ap:tä käyttämään maalaisjärkeä ja harkintakykyä muita arvostellessa.
 
HÖHÖ
Mikähän totuus on nyt jäänyt väliin? Säästetään sähköä? Ei ole varaa vaatteisiin?
Se että vauva nukkuu yksin on sinällään ok mutta kun näyttää siltä että vauva nukkuu kylmässä niin ei ole. Vauvathan jo muutenkin potkivat peiton pois jollei ole unipussia. Lapsella on vain vähän vaatetta... Nukkukaapa itse kylmässä vain yöpuku päällä!
 
Jaana123
Vauvojen hatun käyttö on ilmeisesti myös sellainen juttu, josta on yhtämonta mieltä kuin on puhujaakin. Meillä vauva oli alle kolmikiloinen syntyessään, vaikka olikin täysaikainen. Ainankin tässä tapauksessa niin kätilöt sairaalassa kuin neuvolatätikin kovasti kehottivat pitämään vauvalla päähinettä ja niin teimmekin ihan puolivuotiaaksi asti. Toki pienikokoisen vauvan lämmönsäätely on vieläkin heppoisempaa kuin isomman, mutta neuvolatäti sanoi, että aina vauvoilla kannattaisi pitää päähinettä sisällä.
 
kylmäkö?
Vauvalla pitää olla riittävästi päällä, vaikka tumput sisällä käteen jos on kovin kylmä ja jos vauva on alle 2kk tms.. MUTTA vauvalle huonelämmöksi riittää vaikka 19 astetta (ohjeena mm. joissakin "miten ehkäiset kätkyt-kuolemaa"- jutuissa). Se tuntuu tosi kylmältä niiden mielestä kenellä on kotonaan 24 astetta, joka taas tuntuu tosi kuumalta niiden mielestä kenellä on kotonaan 19-21 astetta ;) Vauvan lämpötilaa ei myöskään tuon huonon ääreisverenkierron takia katsota sormista ja varpaista vaan niskasta! Myssyäkin voi ihan pienellä pitää, mutta yleensä olis kyllä tärkeää päästä haihduttamaan päästänsä... Uskon, että kyseisellä vauvalla ei ole liian kylmä ja että monet pukevat vauvoilleen liikaakin päälle!!

Useimmat vauvat nukkuvat vieressä paremmin, mutta kyse ei liene lämpötilasta.
 
tämmöinen äiti täällä
Meille sanottiin synnärillä, että normaalisti vauvalla useimmiten ON kylmät kädet ja jalat, koska raajoja ei vielä varsinaisesti vauva mihinkään "tarvitse", niin elimistö ei tuhlaa energiaa niiden lämmittämiseen. Vauvan lämpötila tarkistetaan AINA niskasta.
Useimmilla ihmisillä tosiaan on kotonaan liian lämmin. Yli 22 asteen ei lämpötila saisi sisätiloissa mennä ja makuuhuoneessa lääkärien suosittelema lämpötila on 18 astetta. Enpä olisi huolissani. Meillä vauva painoi syntyessään 2500g ja kätilö sanoi, että sisätiloissa ei vauvalle yhtä vaatekertaa enempää päälle. Hattua käytettiin ensimmäinen kuukausi. Sylissä vauvaa on aina pidetty paljon, mutta meidän perheessä pyritään siihen, että nukutaan omissa sängyissä. Jos näkee painajaisia tai on kipeä tms poikkeutilanne, niin sitten on tietenkin eri asia, mutta heti sairaalasta kotiuduttua meillä on vauva laitettu esim. syliin nukahdettuaan omaan sänkyyn nukkumaan. Yöllä on syötetty istualtaan ja sitten taas omaan sänkyyn. En ole koskaan syöttänyt sängyssä öisin. Iltaisin ja päivisin sohvalla maaten, mutta sänky on nukkumista varten. Siis meillä..
Tuskin on traumoja saanut. Itse en osaa, enkä kyllä haluakaan kuukausi tai jopa vuosi tolkulla nukkua perhepedissä. Jollekin se sopii, minulle ei eikä myöskään meidän parisuhteelle. Vaikka lapsia onkin haluttu, niin ihan kaikkia asioita ei kuitenkaan tarvitse lasten sanella.. Kun pitää lasta paljon lähellä muuten ja touhuaa yhdessä, niin lapsenkaan ei tarvitse tankata läheisyyttä yöllä, vaan yöllä voi turvallisin mielin nukkua.
 
hdhdjj
Ap opettelee asiat enen kuin tulee paasaamaan. Pienien vauvojen ääreisverenkierto on todellakin huonoa ja saat kylä etsiä pitkään jos tahdot löytää vauvan jolla olisi lämpimät kädet. Niskan kokeilu kertoo sen onko vauvalla kylmä vai kuuma.
Ja vauvat kitisevät, toiset enemmän ja toiset vähemmän, silläkään ei ole mitään tekemistä lämpötilan tuntemuksen kansa välttämättä. Eikä silläkään että nukkuu paremmin äidin vieressä kuin omassa sängyssä, tottakai maidonhajuinen äiti rauhoittaa paremmin. Silti omassa sängyssä nukkumisesta ei ole vauvalle mitään haittaa.
 
AP.
Joo oppi meni perille! Kiitos teidän kaikkitietävien! Että ei kirjoitella muusta kuin sellaisista asioista jotka kaikki yleisesti hyväksyvät.
Ihan haluan kuitenkin kertoa että asun itse vanhassa talossa jossa keskilämpötila on n. 18 astetta. Ystäväni oli kylässä vasta n. viikon ja hän sanoi että meillä on lämmin verrattuna kertomaani perheen taloon verrattuna. Eli tästä päättelin että aika viileää varmaan on... Ja eikö mielestänne kertakaikkiaan ole mahdollista että jollakin vauvalla voisi olla kylmä? Ihmettelen kuinka te olette mustavalkoisia! Vain te olette oikeassa tässä asiassa! Hyvä niin! Varmaan on ihana olla niin tietäväinen ja varma asiastaan!
Minä voin myöntää olevani väärässä. Ehkä tuo lämmön mittaaminen oli väärä mutta kyllä olen edelleen sitä mieltä että se mahdollisuus on että lapsi palelee!
On muuten ihanan kuuloista kun sanat loppuvat kesken ja aletaan käyttämään viestin pönkittämiseen v-alkuisia sanoja :) Ihanan kuuloista!
 
Voi sinua..
AP.

Harmi, ettet saanut mieleistäsi vastausta täältä. Muttet mielestäni saanut kuin yhden vähän asiattomamman, v-kieltä käyttävän. Mikäli julkituo huolensa vapaan sanan palstalla on varauduttava ottamaan kaikenlaiset mielipiteet vastaan, tällä kertaa ne vain olivat yksipuolisia.
Vastaanotto olisi saattanut olla toinen jos olisit edes itse käynyt ko. perheen luona ja tietäisit tilanteesta enemmän.

Aika harva varmaan lähtee mukanasi huolestumaan jos tuntemattoman perheen vauvalla on kuulemma kylmät kädet ja kylmä talo. Ja asenteestasi päätellen myös kylmä äiti.

On aivan mahdollista, että vauvalla on kylmä, mutta on myös yhtä mahdollista ettei ole. Sinun kertomuksesi "faktat" eivät mielestäni riitä syyllistämään ketään tai arvostelemaan kenenkään roolia äitinä/isänä.
 
Nuori äippäliini
Kun vauvamme syntyi, lämmitimme kotimme helvetillisen kuumaksi, varmaan plus 25 ettei vaan vauva palellu. Ja oli hattu päässä ja vaatetta oli päällä enemmän kuin kaapissa. Siinä kun jonkin aikaa omat yöt meni hikoillessa, otin paljon puhutun maalaisjärjen käyttöön ja nykyään meillä on makkarissa, jossa vauva nukkuu omassa sängyssä aina, 19astetta. Se tuntuu kylmältä kun sinne olohuoneesta menee jossa on vähän lämpimämpi, mutta siellä on nyt todella hyvä nukkua. Ja kun kokeilen ennen nukkumaan menoa, on vauvan kädet ihan lämpöiset. Puen kyllä tarpeeksi vauvalle päälle, mutta totta sekin ettei liika lämpökään ole pienelle hyväksi. Joskus jos vauvan kädet tuntuu kylmiltä, heitän sisätumput käteen. Ihan terve on ollut, ei edes nuhaa koskaan. :)
 
Liila
Ap voi olla ihan hyvin oikeassa. Me asuimme ennen lämpimässä kerrostalossa, jossa vauva tarkeni hyvin pelkässä bodyssa ja puolipotkareissa. Nyt omakotitalomme on huomattavasti kylmempi ja vetoisempi, jolloin toiselle vauvalle on puettava aina toinen kerros vaatteita päälle. Vaikka sanotaankin, että niskasta tuntee, onko lapsella kylmä, niin ei se aina riitä. Kyllä käsiäkin pitää kokeilla ainakin meidän vauvalla.

Meillä myös vauva heräili yöllä tiheään, kun olimme laittaneet liian vähän vaatetta päälle.
 
mä ite
Mä tykkään ite nukkua lämpimässä ja siksi tämän uuden asunnon lämpötila on tosi kylmä...

Noista vauvoista ja pukemisesta.... Meillä esikoinen oli alle 2,5 kg ja vauvateholta lähtiessä käskettiin pukea kaksi vaatekerrosta. Nimittäin kasvaminenkin riippuu siitä mihin tuota energiaa kuluttaa. Nyt tuplat nukkuvat oikein mukavasti samoin puettuna kuin esikko.... Niin ja meillä koko konkkaronkka nukutaan samassa huoneessa. Ei haittaa mua eikä miestä eikä sen enempää meidän parisuhdetta.

Näin meillä ja jokainen saapi mun puolesta tehä just niin kun ite haluaa ja itestä hyvälle tuntuu.
 
eipäs viitsitä taas...
Työssäni olen kuullut tapauksen, jossa 8-vuotias oli puistossa leikkimässä 2- ja 4- vuotiaiden sisarustensa kanssa. Puistotäti huomasi 2- vuotiaan palelevan rattaissaan sinisenä. Yllä oli vain tavalliset college-housut, eikä toppahousuja. Tavalliset sukat ja kengät, sekä toppatakki ja pipo, en tiedä oliko hanskoja. Ilma oli jotakuinkin nollassa. Lapsen raskaana oleva äiti oli sillä välin sisällä uuden miesystävänsä kanssa. Sillä lapsella oli KYLMÄ!!! Onneksi tämä asia otettiin sosiaaliviranomaisten kanssa käsittelyyn ja toivottavasti asia saa parannusta.

Joten ymmärrän huolesi ap. On hyvä, että kaltaisiasi ihmisiä on olemassa, jotka pitävät huolta myös muiden lapsista. Joskus vanhemmat eivät vain ymmärrä lastensa parasta. Ehkä kuvailemassasi tapauksessa ei ollut nyt ihan näin radikaalista kylmyydestä kyse, mutta tokihan tällaisen asiat vaivaa kun ei totuutta tiedä. Ystäväsi varmaan vierailee tässä perheessä myöhemminkin, että voithan kehoittaa häntä pitämään silmät auki. Asia saattaa olla silloin jo toinen ja huomaat, että huolesi oli turha.

On kurjaa kuinka ilkeästi joidenkin täytyy vastauksensa antaa. Ihan kun haluttaisiin tieten tahtoen jakaa toisille pahaa mieltä. Asiat voi kirjoittaa rakentavasti: "Hei ap. minä olen ymmärtänyt, että vauvan ääreisverenkierto on heikko, joten voi siksi olla, että perheen vauvalla oli kylmät kädet" eikä näin: "Ap opettelee asiat ennen kuin tulee paasaamaan. Pienien vauvojen ääreisverenkierto on todellakin huonoa ja saat kylä etsiä pitkään jos tahdot löytää vauvan jolla olisi lämpimät kädet." Huomaatteko eron? Minä ainakin huomasin.
 
nnenna
en voi ymmärtää et mitä ihmettä se kuuluu kenellekkään muulle miten toiset vauvansa pukee. huolehtikaa omista asioistanne. mun tyttö nukkuu pinnasängyssä meidän sängyn vieressä, viereen en uskalla ottaa ku joka kerta herään niin et pikkunen on jääny peiton alle. ja nukkuu omassa sängyssään paljon paremmin kun vieressä. ja taas, jos laitan vauvalle niin paljon vaatetta kun esim siskoni omalle lapselleen, niin vauva itkee, oma vauvani tykkää viileemmästä, silti esim siskoni kauhistelee että ai kauhea onpa vähän vaatteita päällä. itse ahdistun ja tuskastun jos on kuuma mutta kylmällä tuntuu vaan hiukan epämiellyttävältä, joten teen niinkuin itse parhaaksi tunnen, enkä halua että ketään puuttuu siihen. jokainen kasvattakoon lapsensa itse! pahan mielen saa myös siitä kun toiset tulee arvostelemaan esim miten on vauvan pukenut, luultavasti kaikki yrittää parhaansa lapsen kanssa, minä ainakin vaikka vähissä vaatteissä kuljetaan.!
 
täti ja äiti
monia mielipiteitä tästä asiasta on, jotkut enemmän oikeassa kuin toiset...

tuli vaan mieleen, että kirjoitustyyli on aika tärkeää. jos kirjoituksessa on paljon kirosanoja ym jyrkkää, ymmärretään sisältökin toisin...

minusta asiasta pitäisi muuten ok äidille sanoa (siis huoneiston lämpötilasta), muuten ei voi paljoakaan vaikuttaa... jos äiti on jotenkin vajavainen tai esim alkoholisti, asia ei varmaankaan mene perille näin.
meilläkin on vauva alusta lähtien nukkunut melko viileässä (19°) huoneessaan yksin. yksi yö nykkui vieressäni, eikä kukaan nukkunut hyvin. nyt lapsi on 3,5v.
ai niin, asunnossamme on muuten ihan lämmin (n 21°).
 
ap:lle
ehkä sinun kannattaisi itse käydä siellä kylässä lämpömittari mukanasi, ennen kuin alat asiaa sen syvemmin tuntematta sitä perhettä täällä haukkua. kaikki ruotimisesi perustuu kuulopuheisiin ja kaverisi mutu-tuntemuksiin. hanki elämä.
 
lisbeth
Jos vauva on mielestäsi kylmässä kämpässä-luultavasti olet aivan oikeassa.Se että tuttavasi vauva nukkuu huonosti ja kitisee voi toki olla muutakin mutta hänellä voi tosiaan olla kylmä.Vauvat ovat yksilöitä.Toiset palelee herkemmin kuin toiset.Jos kädet ja esim.jalat ovat jatkuvasti kylmät.Asia pitää tutkia miksi.Sen enempää pelottelematta mutta eräiden esim.sydänsairauksien ensimmäisinä oireina voi olla kylmät kädet tai jalat.Jopa sinertävyyttä voidaan havaita.Myös vauvan huulet voivat olla sinertävät.
Kannattaa käydä varmuuden vuoksi lääkärissä.
Koskaan ei ole turhaa viedä lasta lääkäriin vaikka vain varmuuden vuoksi.Se on sitä ns.MAALAISJÄRKEÄ.

Lasten sairaanhoitaja,Turku.
 
1111
Just tulin neuvolasta ja kysyin kun meidän 3kk pojalla on usein kylmät kädet ja jalat, että onkohan hänellä kylmä. Vauvoilla kuulemma usein on ja lapsen lämpö mitataan niskasta, siitä tietää onko kuuma vai kylmä.
 

Yhteistyössä