Maahanmuuttajien lasten kouluosaaminen laahaa 2-3 vuotta jäljessä verrattuna suomalaisiin lapsiin.

  • Viestiketjun aloittaja Mamujen lapset tyhmiä?
  • Ensimmäinen viesti
M32
Aivan varmasti suomalaislasten osaaminen laahaisi samalla lailla perässä, jos opetuskieli olisi heille vieras ja vanhemmat olisivat kouluttamattomia. Rotujen välinen älykkyys ei asiaa selitä asiaa millään tavalla. Oma heikoin oppilaani on länsieurooppalainen diplomaatin poika, joka ei vain jaksa opetella suomea.
 
pk:sta
[QUOTE="ope";29647480]Suomessa luotetaan liikaa siihen, että kyllä lapsi oppii kielen toisten lasten kanssa leikkiessä. Joo oppii puhekielen, mutta systemaattisempi käsitteenhallinta jää puutteellisesti. Ja lapsen persoonallisuus vaikuttaa tietenkin, ujo lapsi saa vähemmän kielellistä stimulanssia toisilta lapsilta kuin ne jotka ovat rohkeampia. Ja tosiaan se aika päiväkodissa saattaa olla vain yksi vuosi, jolloin ei tosiaan ehdi oppia kieltä tarpeeksi.

Päiväkodeissa pitäisi olla S2-opetusta niin kuin kouluissakin. Sitä pitäisi opettaa S2-opettaja, jotta se ei kuormittaisi henkilökuntaa. S2-tuokioilla käytäisiin läpi vielä uudelleen käsitteitä, joita päiväkodissa käsitellään (esim. jos teemana on meri, niin näitä sanoja) ja oppimisen kannalta tärkeitä käsitteitä (suunnat, värit, muodot, lukumäärät). Tää tukisi sitä opetusta mitä päivähoidon henkilökunta antaa päivittäin perushoitotilanteissa ja ohjatussa toiminnassa. S2-opettaja myös huomaisi helpommin, jos lapselta puuttuu jotain käsitteitä ja voisi ottaa ne harjoitteluun.[/QUOTE]

Hyviä ajatuksia! On vain yksi pieni ongelma: raha. Vaikka S2 -opetukseen panostetaaan päivähoidon rahoista jo leijonanosa, ei sekään riitä. Toisaalta tuntuu siltä, että suomalaislapset saavat jo pärjätä miten kuten, koska maahanmuuttajalapset vievät niin paljon energiaa ja varoja.


Ei käy kateeksi opettajia, joiden täytyy saada kaikki lapset oppimaan, eikä helppoa ole päiväkodeissakaan ylisuurissa ryhmissä, joissa pitäisi kyetä mm. huomioimaan kaikki lapset yksilöllisesti, vaikka kielitaidonrippeitäkään ei ole olemassa, kun he tulevat päiväkotiin.
 
tapu mikä tapu
Alkuperäinen kirjoittaja v¡eras;29647942:
JOS kävisi millään tutkimuksella ikinä ilmi, että kyseessä on ihmisrodun eroavaisuus, sitä ei KOSKAAN IKINÄ saisi sanoa ääneen. Pitää vain sanoa, että kaikki ovat yksilöitä ja mitään tutkimusta ei ole koskaan tehtykään.
Tää on aivan mahoton tapu Suomaliassa.
 
nähty ja koettu
Omat vanhempansa eivät arvosta suomalaista koulusysteemiä, syy on siinä.

Pidetään ekstralomia keskellä vuotta, matkustetaan esim. Somaliaan kuukaudeksi. Näkyy varmasti lapsen osaamisessa myöhemmin.

Sääntöjä ei tarvitse noudattaa, eivät koske heitä. Alkaa jo päiväkodissa, kun somaliäidit opettavat esimerkillä lapsilleen, miten suomalaisen hoitajan voi jättää pihalle huutamaan avuttomana asiaansa ja itse voi vaan marssia nokka pystyssä pois, jättää portit ja kaikki auki perässään kuin kuninkaallinen.
 
LaMamanMorbid
Kyllähän lapset jakavat oman äidinkielensä puhumista vaikka tulevakin kouluikään ja se on tärkeää - suomen kielen oppimien perustuu hyvälle omalle äidinkielelle. Jos lapsella ei ole hyvää oman äidinkielen osaamista, niin suomen kielen oppiminen on vielä vaikeampaa.

Erona äidinkieleltään suomalaisiin on se, että suomalainen lapsi on kuullut ja harjoitellut suomea n.7 vuotta kouluun tullessaan ja puhunut sitä myös kotona vapaa-ainakaan 100%:sti.

Maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on sen sijaan suomen kielen oppimismahdollisuuksia takana ennen kouluun tuloa suunnilleen 3-vuotta, voi tosin olla paljon vähemmänkin ja kotona ei puhuta suomea, loma-aikoina ei välttämättä kuule suomea kovin paljon. Siinä on aika iso ero suomalaisen lapsen kielimäärän nähden, joten eihän se nyt mikään ihme ole, jos kouluosaamisessa tulee eroja. Ihme olisi, jos ei tulisi, noin keskimäärin.

Omassa päiväkodissani n. 40% on maahanmuuttajataustaisia lapsia ja jokaisessa ryhmässä heitä on. Suomenkielen opetuksella meillä on hyvät ja vahvat perinteet ja pääosin lapset saavuttavat meillä hyvän suomen kielen tason ennen kouluun menoa. Lapsihan imee kuin sieni sitä suomen kieltä päiväkodissa ja vaikka eri kieli- ja kulttuuritaustaisia lapsia on paljon, pystytän heille kuitenkin takamaan suomen kielen opetusta juurikin siitä syystä. Nykyään on onneksi paljon hajaannusta eli samaa kieliryhmää ei ole kovin paljon, joten lapsen on opittava suomea, jotta tulee paremmin ymmärretyksi. Itse en osaisi ajatella päiväkodin toimintaa ilman S2-kerhoja ja arkipäivässä tapahtuvaa suomen kielen opetusta.
Joskus on haasteellista selvittää mikä on lapsen oman äidinkielen puhumisen taso..usein vanhempien suomen kielen taito on niin huono, että joka keskusteluun tarvitsisi tulkin ja joskus tulkinkin välityksellä käytävät asiat jäävät vaillinaisiksi. Mä olen miettinyt sitä, kuinka paljon vaikuttaa se lapsen oma äidinkieli suomen oppimiseen..esim. jo lauserakenteen puolesta..samoin intonaatioiden. Mitä jos jossakin kielessä tietyn ikäisten ei tarvitse ilmaista itseään läheskään samalla tasolla kuin suomalaisten. Ehkä jossakin kielessä pärjää monta vuotta ihan perustermistöllä ja kun mennään suomalaiseen kouluun käytössä oleva suomen kielen sanasto on niin vaativa, että lapsi tipahtaa jo alussa...
Omassa ryhmässä on useita lapsia joille suomi on kolmas kieli..vaikka S2:n alla mennäänkin. Alueellamme toimii säästösyistä tänä vuonna vain yksi S2 ope kahden sijasta, ja työmäärä hänellä on huikea..ei ole ehtinyt pitämään syksyn ja nyt alkuvuoden aikana yhtäkään tuokiota meidän päikyssä vaikka viime vuonna ope kävi vähintään kerran kuussa. Voin vain kuvitella miten se vaikuttaa koulussa menestymiseen.
 
Meilläpäin maahanmuuttajat ovat yleisimmin Venäjältä tai Thaimaasta. On lapsia, jotka on tullut tänne pieninä, on lapsia, joilla toinen vanhemmista on suomalainen ja sitten näitä, joiden vanhemmat molemmat ei suomenkielisiä. Onko näillä kaikilla keskimäärin oppiminen hitaampaa?
 
Tämä on valitettavasti totta
Vastahan oli tutkimus että vanhempien tausta vaikuttaa koulumenestykseen,'

Suomalaiset vanhemmat automaationa stimuloivat lapsiaan älyllisesti jo lapsena, koska ovat koulutettuja. Luetaan satuja, kehitetään ongelmanratkaisukykyä.

Naapurin afrikkaperheen äidillä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä tarjota älyllistä stimulointia lapsilleen ennen kouluikää. Oleminen on "hengailua", kylässä käy epämääräistä porukkaa ja sosiaaliset tilanteet ovat seuranpitoa ja hauskanpitoa.

Rajojen puuttuminen kotona haastaa sitten koko luokan kun alkaa häiriökäyttäytyminen. Koulumenestys on huonoa koska kotoa ei siihen ole kehittynyt herkkyyttä.

Minulla on useita varakkaita tuttuja, jotka jo nykyään valitsevat asuinalueensa sen mukaan, ettei koulussa ole maahanmuuttajia. Rikkailla on vara valita parhaat koulut kaupungista, me köyhät joudutaan kuulemaan lapsiltamme miten levotonta ja rauhatonta heidän kouluelämänsä on. Sääliksi käy lapsia, jotka haluaisivat oppia.
 
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja Tämä on valitettavasti totta;29649294:
Vastahan oli tutkimus että vanhempien tausta vaikuttaa koulumenestykseen,'

Suomalaiset vanhemmat automaationa stimuloivat lapsiaan älyllisesti jo lapsena, koska ovat koulutettuja. Luetaan satuja, kehitetään ongelmanratkaisukykyä.

Naapurin afrikkaperheen äidillä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä tarjota älyllistä stimulointia lapsilleen ennen kouluikää. Oleminen on "hengailua", kylässä käy epämääräistä porukkaa ja sosiaaliset tilanteet ovat seuranpitoa ja hauskanpitoa.

Rajojen puuttuminen kotona haastaa sitten koko luokan kun alkaa häiriökäyttäytyminen. Koulumenestys on huonoa koska kotoa ei siihen ole kehittynyt herkkyyttä.

Minulla on useita varakkaita tuttuja, jotka jo nykyään valitsevat asuinalueensa sen mukaan, ettei koulussa ole maahanmuuttajia. Rikkailla on vara valita parhaat koulut kaupungista, me köyhät joudutaan kuulemaan lapsiltamme miten levotonta ja rauhatonta heidän kouluelämänsä on. Sääliksi käy lapsia, jotka haluaisivat oppia.
Tämä palstahan suorastaan pursuaa kouluttamattomia suomalaisia äitejä, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä.
 
"ope"
Hyviä ajatuksia! On vain yksi pieni ongelma: raha. Vaikka S2 -opetukseen panostetaaan päivähoidon rahoista jo leijonanosa, ei sekään riitä. Toisaalta tuntuu siltä, että suomalaislapset saavat jo pärjätä miten kuten, koska maahanmuuttajalapset vievät niin paljon energiaa ja varoja.


Ei käy kateeksi opettajia, joiden täytyy saada kaikki lapset oppimaan, eikä helppoa ole päiväkodeissakaan ylisuurissa ryhmissä, joissa pitäisi kyetä mm. huomioimaan kaikki lapset yksilöllisesti, vaikka kielitaidonrippeitäkään ei ole olemassa, kun he tulevat päiväkotiin.
Helsingissä on jo alueellisia S2-opettajia. Esimerkiksi pohjoisella alueella on 21 päiväkotia. S2 opettaja ehtisi halutessaan kiertää vetämässä S2 tuokiot viikoittain jokaisessa päiväkodissa, jossa S2 lapsia on, ehkä joissain ehtisi vetää jopa 2h/viikko. Sen sijaan nämä S2-opettajat kiertävät päiväkodeissa havainnoimassa lapsia, puhumassa siitä miten ylityöllistettyjen hoitajien pitäisi opettaa suomea ja miten asioita pitää kirjata varhaiskasvatussuunnitelmiin.
 
LaMamanMorbid
[QUOTE="ope";29649701]Helsingissä on jo alueellisia S2-opettajia. Esimerkiksi pohjoisella alueella on 21 päiväkotia. S2 opettaja ehtisi halutessaan kiertää vetämässä S2 tuokiot viikoittain jokaisessa päiväkodissa, jossa S2 lapsia on, ehkä joissain ehtisi vetää jopa 2h/viikko. Sen sijaan nämä S2-opettajat kiertävät päiväkodeissa havainnoimassa lapsia, puhumassa siitä miten ylityöllistettyjen hoitajien pitäisi opettaa suomea ja miten asioita pitää kirjata varhaiskasvatussuunnitelmiin.[/QUOTE]

Näissäkin luultavasti alueellisia eroja Helsingin sisällä. Ehkä S2-opejen resursseja voisi hieman tasapainoittaa alueiden mukaan, toisilla alueilla kun vaan on niin hitookseen paljon enemmän maahanmuuttajia kuin toisilla... Kuten jo tuolla aiemmin kirjoitin, meidän alueella on normaalisti 2 S2-opea, mutta tälle vuodelle (syys-kevät) ei olla saatu toista virkaa täytettyä, joten alueella joka pursuaa maahanmuuttajia toimii 1 S2-ope. Moniku-foorumeita pidetään n. kerran kuussa, mutta normaaliin arkeen ne eivät pahemmin pääse vaikuttamaan.
 
joku muu
Itse oon lukenut joskus tutkimuksen aiheesta. Siinä sanottiin että maahanmuuttajien lapset menestyy koulussa huonommin usein vanhempien huonon koulutuksen ja kielitaidon takia. Ala-aste ikäinen lapsi tarvitsee vanhempien apua kotiläksyissä, maahanmuuttajaperheissä ei usein vanhempien taidot ja kielitaito riitä auttamaan välttämättä edes ekaluokkalaista koulutehtävissä. Tämän takia moni lapsi jää kokoajan pikkuhiljaa jälkeen. Nykyään luokkakootkin on todella suuria, ei ole mahdollisuutta keskittyä yhden lapsen oppimiseen ja vanhempien vastuu oppimisesta kasvaa.

Toinen syy oli se, että suomenkieli ei ole monella maahanmuuttajan lapsella tarpeeksi vahva. esim. Lapsi saattaisi osata jonkin matematiikan tehtävän, mutta ei ymmärrä kysymystä, joten ei osaa laskeakaan.

Kyse ei siis ole siitä, että maahanmuuttajien lapset olisivat tyhmiä, vaan siitä, että heillä ei ole samat lähtökohdat koulunkäyntiin kuin suomalaisista perheistä tulevilla lapsilla. Muutenkin tuo että ajatellaan muiden rotujen olevan tyhmempiä on mielestäni aika kaukaa haettua. On ihan fakta että koulutus nostaa lasten/ihmisten älykkyysosamäärää. Ei suomalaisetkaan olisi yhtä älykkäitä, jos elettäisiin oloissa missä monella ei ole varaa koulunkäyntiin, ruokaan tai asuntoon. Monet lapset joutuu elämään nälässä ja se ihan varmasti jättää jälkensä kehittyviin aivoihin.
 
Koulutus Suomessa
Tämä palstahan suorastaan pursuaa kouluttamattomia suomalaisia äitejä, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä.
Suomessa kaikille on peruskoulu pakollinen, ja monella käyty siihen ainakin lukio tai ammattikoulu.

Väheksyt suomalaista koulutusta. On ihan eri asia puhua koulutetusta äidistä, jollainen suomalaisesta automaationa tulee koska koulu on laissa määritetty asia. Ajattele, pelkkä peruskoulu kestää jo 9 vuotta, ja siihen on käyty kenties esikoulua. Koulutusta tulee alemmille koulutetuille jo pelkästään yli 10 vuotta.

Jotkut ulkomaalaisista eivät ole koskaan olleet edes koulussa. Tai koulua on käyty 5 vuotta josta yli puolet on luettu Koraania.
 

Yhteistyössä