Heh ei
no menepä itse vieraaseen maahan ja kulttuuriin opiskelemaan vieraalla kielellä, jos et heti opi muiden tahdissa niin olet varmaan tyhmä?
Tää on aivan mahoton tapu Suomaliassa.Alkuperäinen kirjoittaja v¡eras;29647942:JOS kävisi millään tutkimuksella ikinä ilmi, että kyseessä on ihmisrodun eroavaisuus, sitä ei KOSKAAN IKINÄ saisi sanoa ääneen. Pitää vain sanoa, että kaikki ovat yksilöitä ja mitään tutkimusta ei ole koskaan tehtykään.
Aha.On täällä muitakin ulkomaalaisia kuin somalialaiset..
Joskus on haasteellista selvittää mikä on lapsen oman äidinkielen puhumisen taso..usein vanhempien suomen kielen taito on niin huono, että joka keskusteluun tarvitsisi tulkin ja joskus tulkinkin välityksellä käytävät asiat jäävät vaillinaisiksi. Mä olen miettinyt sitä, kuinka paljon vaikuttaa se lapsen oma äidinkieli suomen oppimiseen..esim. jo lauserakenteen puolesta..samoin intonaatioiden. Mitä jos jossakin kielessä tietyn ikäisten ei tarvitse ilmaista itseään läheskään samalla tasolla kuin suomalaisten. Ehkä jossakin kielessä pärjää monta vuotta ihan perustermistöllä ja kun mennään suomalaiseen kouluun käytössä oleva suomen kielen sanasto on niin vaativa, että lapsi tipahtaa jo alussa...Kyllähän lapset jakavat oman äidinkielensä puhumista vaikka tulevakin kouluikään ja se on tärkeää - suomen kielen oppimien perustuu hyvälle omalle äidinkielelle. Jos lapsella ei ole hyvää oman äidinkielen osaamista, niin suomen kielen oppiminen on vielä vaikeampaa.
Erona äidinkieleltään suomalaisiin on se, että suomalainen lapsi on kuullut ja harjoitellut suomea n.7 vuotta kouluun tullessaan ja puhunut sitä myös kotona vapaa-ainakaan 100%:sti.
Maahanmuuttajataustaisilla lapsilla on sen sijaan suomen kielen oppimismahdollisuuksia takana ennen kouluun tuloa suunnilleen 3-vuotta, voi tosin olla paljon vähemmänkin ja kotona ei puhuta suomea, loma-aikoina ei välttämättä kuule suomea kovin paljon. Siinä on aika iso ero suomalaisen lapsen kielimäärän nähden, joten eihän se nyt mikään ihme ole, jos kouluosaamisessa tulee eroja. Ihme olisi, jos ei tulisi, noin keskimäärin.
Omassa päiväkodissani n. 40% on maahanmuuttajataustaisia lapsia ja jokaisessa ryhmässä heitä on. Suomenkielen opetuksella meillä on hyvät ja vahvat perinteet ja pääosin lapset saavuttavat meillä hyvän suomen kielen tason ennen kouluun menoa. Lapsihan imee kuin sieni sitä suomen kieltä päiväkodissa ja vaikka eri kieli- ja kulttuuritaustaisia lapsia on paljon, pystytän heille kuitenkin takamaan suomen kielen opetusta juurikin siitä syystä. Nykyään on onneksi paljon hajaannusta eli samaa kieliryhmää ei ole kovin paljon, joten lapsen on opittava suomea, jotta tulee paremmin ymmärretyksi. Itse en osaisi ajatella päiväkodin toimintaa ilman S2-kerhoja ja arkipäivässä tapahtuvaa suomen kielen opetusta.
Taputapu sun tapulles.Alkuperäinen kirjoittaja tapu mikä tapu;29648160:Tää on aivan mahoton tapu Suomaliassa.
Näinpä.Toisinsanoen niiden suomalaisten lasten koulumenestys kärsii jotka opiskelevat ns mamukouluissa. Ilmankos nykyään vanhemmat valitsevat tarkkaan mihin kouluun lapsensa panevat.
Tämä palstahan suorastaan pursuaa kouluttamattomia suomalaisia äitejä, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä.Alkuperäinen kirjoittaja Tämä on valitettavasti totta;29649294:Vastahan oli tutkimus että vanhempien tausta vaikuttaa koulumenestykseen,'
Suomalaiset vanhemmat automaationa stimuloivat lapsiaan älyllisesti jo lapsena, koska ovat koulutettuja. Luetaan satuja, kehitetään ongelmanratkaisukykyä.
Naapurin afrikkaperheen äidillä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä tarjota älyllistä stimulointia lapsilleen ennen kouluikää. Oleminen on "hengailua", kylässä käy epämääräistä porukkaa ja sosiaaliset tilanteet ovat seuranpitoa ja hauskanpitoa.
Rajojen puuttuminen kotona haastaa sitten koko luokan kun alkaa häiriökäyttäytyminen. Koulumenestys on huonoa koska kotoa ei siihen ole kehittynyt herkkyyttä.
Minulla on useita varakkaita tuttuja, jotka jo nykyään valitsevat asuinalueensa sen mukaan, ettei koulussa ole maahanmuuttajia. Rikkailla on vara valita parhaat koulut kaupungista, me köyhät joudutaan kuulemaan lapsiltamme miten levotonta ja rauhatonta heidän kouluelämänsä on. Sääliksi käy lapsia, jotka haluaisivat oppia.
Helsingissä on jo alueellisia S2-opettajia. Esimerkiksi pohjoisella alueella on 21 päiväkotia. S2 opettaja ehtisi halutessaan kiertää vetämässä S2 tuokiot viikoittain jokaisessa päiväkodissa, jossa S2 lapsia on, ehkä joissain ehtisi vetää jopa 2h/viikko. Sen sijaan nämä S2-opettajat kiertävät päiväkodeissa havainnoimassa lapsia, puhumassa siitä miten ylityöllistettyjen hoitajien pitäisi opettaa suomea ja miten asioita pitää kirjata varhaiskasvatussuunnitelmiin.Hyviä ajatuksia! On vain yksi pieni ongelma: raha. Vaikka S2 -opetukseen panostetaaan päivähoidon rahoista jo leijonanosa, ei sekään riitä. Toisaalta tuntuu siltä, että suomalaislapset saavat jo pärjätä miten kuten, koska maahanmuuttajalapset vievät niin paljon energiaa ja varoja.
Ei käy kateeksi opettajia, joiden täytyy saada kaikki lapset oppimaan, eikä helppoa ole päiväkodeissakaan ylisuurissa ryhmissä, joissa pitäisi kyetä mm. huomioimaan kaikki lapset yksilöllisesti, vaikka kielitaidonrippeitäkään ei ole olemassa, kun he tulevat päiväkotiin.
Suomessa kaikille on peruskoulu pakollinen, ja monella käyty siihen ainakin lukio tai ammattikoulu.Tämä palstahan suorastaan pursuaa kouluttamattomia suomalaisia äitejä, jotka eivät ole pätkääkään kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä.