Mä vaan oon miettiny että miten ne pärjää ketkä ei osta ollenkaan välikausivaatteita lapsilleen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minä";24344078]Minäpä olen pohtinut samaa asiaa toisinpäin, eli mitä ihmettä niillä välikausivaatteilla tehdään??
Kaksi lasta, pihalla ollaan kaksi kertaa päivässä lähes säällä kuin säällä eikä omisteta ainuttakaan vk asua. Asutaan toki pohjois-suomessa että lieneekö se sitten selitys. Kylmällä on talvihaalarit, villapuvut ja kerrasto. Sitten kun lämpiää vähän vedetään villapuku välistä pois ja taas maistuu meno. Sitten on käytössä kerrasto ja sadeasu jos oikein on märkää tai vedetään sadevaatteet haalarin päälle tms. jne jne[/QUOTE]

ai sä laitat toppahaalarin päälle sadevaatteet syyskuussa kun sataa ja on +6 astetta?ei täällä missä minä asun, ainakaan pelkällä toppahaalarilla pärjää. on oltava joku sitä ohuempi haalari.

Meillä on talvihaalarit ja sitten on sinne alle fleeceä tai villaa jos kovin pakastaa. "Välikautena" fleeceä ja tarvittaessa kuravaatetta päälle. Kuravaatteet on ihana pestäkin vain käsisuihkulla. Mihin ihmeeseen tarvitsee niitä erikoishaalareita?

Alkuperäinen kirjoittaja höööh;24344069:
Ei mun lapsilla ole oikeastaan ollu mitään välikausivaatteita koskaan. Hyvin pärjättiin.
Nyt sälli kulkee hupparilla ja tuulitakin suostuu aamusin laittaan päälleen sitten, kun mittari näyttää suurinpiirtein nollaa aamuisin. Sit ku on tarpeeks kylmää se lyö päälleen toppatakin. Helteillä se on kulkenu lipokailla ja kouluun se menee skeittarityyppisillä popoilla. Niillä se sitten kulkee tonne toukokuun loppuun asti.
On se ainaki viel henkissä.

Pitäiskö mun mennä ostaan sille välikausikuteet :O

Hyi s**tana! Nää on niitä lapsia tai oikeastaan vanhempia joita parjataan tuolla kouluissa opettajien toimesta. Näitä lapsia joille ei voi hankkia oikeita varustuksia mm. koulun liikuntatunteja ajatellen. Monta tuntia ulkona pakkasella skeittarit jalassa? Eikä ulkohousuja että voisi aktiivisesti osallistua vaikkapa koko luokan lumilinnan rakentamiseen..

prkl

kyllä on. siltä ajalta on olemassa esim kirjoja jossa annetaan vinkkejä mitä voi tehdä sadesäällä kun ei voi mennä ulos.
Voi veljet ja siskot, miten pihalla ihminen voi olla. :laugh: Kyllä mahtoi entisaikaan maatalon emäntä aamulla tuumata, että tänään ei penskat ulkona juokse ja itsekään ei peltotöihin mennä, kun vettä sataa ja kaiken maailman tec- tai tex-vaatteita ei oltu vielä keksittykään. :D

Mä en oikeestaan kyllä ymmärrä, miksi sateella pitäis edes ulkoilla. Mitä itua :O
Vai onko se kovinkin vakavaa, jos silloin tällöin jää ulkoilu väliin?

Jos Helsingissä merenranta- alueilla jättäisi ulkoilun väliin sateella/ kostealla säällä, lapsi ei olisi ulkona käytännössä ikinä aikavälillä lokakuu-joulukuu. Syyskuussakin hyvin vähän. Päiväkodissa ulkoillaan joka päivä, paitsi aivan ääriolosuhteissa. Ja edellytetään, että lapsilla on ulkoiluun sopivat varusteet. Olisi aika kurjaa, jos joku vanhempi ei suostuisi ostamaan lapselleen asianmukaisia välikausivaatteita, ja muiden lasten ulkoilu kärsisi sen vuoksi

Minäkin olen ostanut monet välikausivaatteet 6v ja 5v lapsilleni ja viime keväänä niitä ei tarvittu kuin muutaman kerran. Tosi järkevää.

Ja me ulkoillaan paljon.

Viime kevät olikin poikkeuksellisen kuiva! Oli niin monta lämmintä päivää peräkkäin että lumet suli solkenaan, muistan. Meilläkin keväällä jäi vähälle käytölle välikausivaatteet, mutta olipa tässä kesälläkin pari kertaa jolloin niitä tarvittiin. Ed. vuoden kesänä vielä enemmän, juhannukseen asti oli sateista ja kylmää.

Meillä ei edes ulkoilla "säällä kuin säällä". Mutta jos lapset ulos haluavat, vaatteet ei saa olla este!

[QUOTE="mä";24344149]Voi veljet ja siskot, miten pihalla ihminen voi olla. :laugh: Kyllä mahtoi entisaikaan maatalon emäntä aamulla tuumata, että tänään ei penskat ulkona juokse ja itsekään ei peltotöihin mennä, kun vettä sataa ja kaiken maailman tec- tai tex-vaatteita ei oltu vielä keksittykään. :D[/QUOTE]

no ei ennen ollu telkkaakaan, ei kertakäyttövaippoja, ei mikroa, ei autoja, ei sisävessaa. pitäiskö niistäkin luopua kun kerran ennemminkin pärjättiin ilman? jos sun peruste on se että et osta vk vaatteita kun ennenkää ei tarvittu niin et varmaankaan käytä noita muitakaan juttuja kun ennen pärjättiin hyvin ilmankin ;)

Tuotatuota, toiset ovat maininneet kurikset, mutta nehän ovat ne alkuperäiset "välikausivaatteet", sama tarkoitustahan on nykyaikaisilla vk-puvuilla, mutta ne ovat vain mukavammaksi ja käytännöllisemmäksi kehitetty. Voisihan vk-vaatteita sadeasuiksi tai tuulipuvuiksi nimittää, se on vaan nimitys.

Meillä muuten ollaan hienosti pärjätty pelkällä plain rainilla, tosin ensi vuonna voisi hankkia siihen toiset (kestävemmät) housut lisäksi.

Hyi s**tana! Nää on niitä lapsia tai oikeastaan vanhempia joita parjataan tuolla kouluissa opettajien toimesta. Näitä lapsia joille ei voi hankkia oikeita varustuksia mm. koulun liikuntatunteja ajatellen. Monta tuntia ulkona pakkasella skeittarit jalassa? Eikä ulkohousuja että voisi aktiivisesti osallistua vaikkapa koko luokan lumilinnan rakentamiseen..

prkl

Kyllä sillä on liikuntaan kunnon lenkkitossut, sisäliikuntaan sisäpelikengät ja ihan löytyy verkkaria ja collaria. Ja käyttää niitä liikuntatunneilla. Ei ne silti lumilinnoja siellä rakentele :D

Mutta en mä kato väkisin laita tolle 15 vuotiaalle päälle talvikenkiä ja muita vaatteita. Ostan jos käyttää, mutta kun ei käytä.
saa opet parjata ihan rauhassa. Saavat nääs parjata n. 70% oulun pojista ja niiden vanhemmista.

ja oon muuten itekin töissä koulussa ja uskallan siellä ihan ääneen sanoa, että poika ei suostu niitä päälleen laittamaan. Itepähän ton ikänen sälli osaa pukea :D

Tuotatuota, toiset ovat maininneet kurikset, mutta nehän ovat ne alkuperäiset "välikausivaatteet", sama tarkoitustahan on nykyaikaisilla vk-puvuilla, mutta ne ovat vain mukavammaksi ja käytännöllisemmäksi kehitetty. Voisihan vk-vaatteita sadeasuiksi tai tuulipuvuiksi nimittää, se on vaan nimitys.

Meillä muuten ollaan hienosti pärjätty pelkällä plain rainilla, tosin ensi vuonna voisi hankkia siihen toiset (kestävemmät) housut lisäksi.

niin, mulla kävi jo mielessä että ilmeisen varmasti suurin osa niistä, jotka sanovat etteivät osta vk vaatteita, eivät tiedä että kurahousut ja sadetakkikin on vk vaatteita. kun täällä kirjoitetaan ettei mitää vk vaatteita tarvi ja samaan hengenvetoon todetaan että lapset laittaa sadetakit ja kurahousut kun on märkää. nehän on just ne vk cvaatteet.

niin, mulla kävi jo mielessä että ilmeisen varmasti suurin osa niistä, jotka sanovat etteivät osta vk vaatteita, eivät tiedä että kurahousut ja sadetakkikin on vk vaatteita. kun täällä kirjoitetaan ettei mitää vk vaatteita tarvi ja samaan hengenvetoon todetaan että lapset laittaa sadetakit ja kurahousut kun on märkää. nehän on just ne vk cvaatteet.

Niin juu, sä tällä aloituksellasi varmasti tarkoitit sitä, että ihmettelet miten vanhemmat ei osta kurahousuja ja sadetakkia. Just näin.

no ei ennen ollu telkkaakaan, ei kertakäyttövaippoja, ei mikroa, ei autoja, ei sisävessaa. pitäiskö niistäkin luopua kun kerran ennemminkin pärjättiin ilman? jos sun peruste on se että et osta vk vaatteita kun ennenkää ei tarvittu niin et varmaankaan käytä noita muitakaan juttuja kun ennen pärjättiin hyvin ilmankin ;)
Äläpä siirtele maalia. En ole luopumassa nykyajan turhistakin mukavuuksista vain koska niitä ei ennen ollut. Nauranut vain naurettavalle väitteellesi, että ennen ei ulkoiltu, koska ei ollut välikausivaatteita. Ennen ei vissiin tehty ruokaakaan, kun ei ollut mikroa. :laugh:

naurattaa tuo 50-luvulla ei oltu sateella ulkona väite :) eiköhän se ollut juurikin niin, että mukulat suunnilleen asuivat ulkona, sisälle tultiin syömään ja nukkumaan oli sää kuin sää :)

Vertaa 50- ja 2010 -luvun lasten yleisen terveydentilan tasoa. Lapsikuolleisuuslukuja. En väitä (älkää edes aloittako jauhamaan aiheesta) että lapsi kuolee ilman välikausivaatteita. Väitän, että asianmukainen pukeutuminen on osa lasten hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ennaltaehkäisyä. Enenmmän ulkoilua => parempi terveys. Kuivana ja lämpimänä pitävät vaatteet => vähemmän kylmettymisiä ja sairauksia. Lapsen liikkumista ja ulkoilua tukevat välineet ja säännöllinen ulkoilu => pienestä pitäen kannustusta ottaa liikunta ja ulkoilu osaksi päivärutiineja. Minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

[QUOTE="huoh";24344217]Niin juu, sä tällä aloituksellasi varmasti tarkoitit sitä, että ihmettelet miten vanhemmat ei osta kurahousuja ja sadetakkia. Just näin.[/QUOTE]

Ei kun jos mulle ihminen sanoo ettei lapsellaan oo vk vaatteita niin mä ymmärrän sen niin ettei sillä oo sadeasua sen enempää kuin jotain teknistä ulkohaalaria. toiset ostaa vk vaatteiksi kurikset ja toiset ostaa kosteussuojahaalarin, jotkut ostaa molemmat. ne on kaikki vk vaatteita. "en osta vk vaatteita" ei ole synonyymi lauseelle 2en osta reimateccia". en mä oleta että kaikki ostaa kosteussuojahaalareita mutta oletan et kaikilla on vähintään ne perinteiset sadevaatteet muksulleen. olis musta aika outoa jos lapsi on toppakelille asti farkuissa ja gollegehupparissa säällä kuin säällä. en tiedä ymmärrätkö pointtia mutta ihan sama. joka tapauksessa tähän ketjuun jo vastas monta jotka ei mielestään osta vk aatteita mutta kuitenki lapsiltaan löytyy sadetakki ja kumpparit. ilmeisesti palstalla vk vaate on synonyymi reinatecille ja ticketille. niinhän se ei ole

Ei pitäis luopua, mut sä sanoit että 50-luvulla ei ulkoiltu sateella.

Yhteistyössä