Mä taidan olla ihan hirvee.. Mutta aloin mietiskellä tollasta joululahjajuttua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kerpele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja mun pahin pelko on, että miniät ovat niitä, joille ei kelpaa mikään. Lapselle ei voi antaa mitä tahansa kirjaa vaan täytyy olla juuri se oikea Mauri Kunnas tai ei käy ihanat potkuhousut vaan täytyy olla ne yhdet lilat velourit pöllön kuvalla yms. Mä kun haluan ostaa lahjoiksi sitä, mitä itse luulen toisten tykkäävän, enkä sitä mitä he sanovat.

Kauhistuttaa ajatuskin, että multa tilataan juuri se tietty legopaketti, missä tietty paloauto. Ostakoot itse, jos kerran tiedetään mitä tahdotaan. Mielestäni lahjan pitää olla yllätys ei tilaus. Anttilasta tai Hoppyhallista voi tilata, ei minulta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: teisu
Määrä ei korvaa laatua, todellakaan. Onneksi meillä sukukin sen tajuaa. Muistan joskus aikoinaan 90-luvulla, kun sukulaisilta tuli lahjaksi kassitolkulla kaikkea rojua: käyttämättä jäivät pörrösukat, värssykirjat, kultakoristeiset enkeli-kynttilät, huonolaatuiset college-puvut jne. Jo tuolloin, lapsena ja teini-ikäisenä mietin, että miksi hitossa eivät voi ostaa lahjaksi yhtä kunnollista ja toivottua lahjaa vaan pitää tuoda kassillinen romua.

Määrä ei korvaa laatua, todellakaan. Onneksi meillä sukukin sen tajuaa. Muistan joskus aikoinaan 90-luvulla, kun sukulaisilta tuli lahjaksi kassitolkulla kaikkea rojua: käyttämättä jäivät pörrösukat, värssykirjat, kultakoristeiset enkeli-kynttilät, huonolaatuiset college-puvut jne. Jo tuolloin, lapsena ja teini-ikäisenä mietin, että miksi hitossa eivät voi ostaa lahjaksi yhtä kunnollista ja toivottua lahjaa vaan pitää tuoda kassillinen romua.

Itse kyllä osasin arvostaa myös niitä alelooreista löydettyjä pyjamia ja lakanoita..., vaikka toki jossain vaiheessa olisi lelut ollut kiinnostavampia, mutta onneksi niitäkin muutaman sain.

Itse kyllä osasin arvostaa myös niitä alelooreista löydettyjä pyjamia ja lakanoita..., vaikka toki jossain vaiheessa olisi lelut ollut kiinnostavampia, mutta onneksi niitäkin muutaman sain.

Kyllä mäkin arvostin lakanoita ja pyjamia -nehän ovat käyttötavaraa. Luettelemani tavarat eivät minulle sitä olleet. Ja olisin arvostanut oman makuni mukaista vaatetta, mutta eipä huvittanut 10 -vuotiaanakaan enää käyttää järkyttävän näköisiä, "lapsellisia", huonolaatuisia ohuita collareita.

:wave: Mä en ole koskaan edes osannut toivoa mitään. En ole koskaan tarvinnut jotain tiettyä juttua, joten mulle on ihan sama mikä sellainen se on. Esim. olen voinut toivoa nukkea ja saanut jonkun nuken, mutta en edelleenkään osaa toivoa tarkkaan jotain, en oikeastaa edes välitä siitä mikä se juuri on.

Samoin en ehkä ymmärrä omien lastenkaan toivovan jotain juuri tiettyä ja saatan vahingossa ostaa väärän. Toisaalta kun olen opettanut lapset kierrätyskulttuuriin ja he tietävät, että kirppareilta ostetaan silloin, kun sattuu sopiva löytymään, niin hekään eivät ole tottuneet valitsemaan vapaasti kaikesta mahdollisesta jotain juuri oikeita tiettyjä. Sen olen toki oppinut, että esim. mun on alelooreista turha ostaa halvalla pelejä, koska ei ne ole samoja, kuin ne pelit, joita pelaavat.

Tämä onkin eri asia ja hieno juttu! :)

Mutta siis jos jotain pyydetään (ja vieläpä kysytään mitä voisi ostaa..), niin miksei voi ostaa sitä, jotta lahjan saaja olisi tyytyväinen kuten myö antaja, joka saa antaa toivotun lahjan? :)

No mun vanhemmat teki just noin kun olin pieni! Aina kirjoitin mitä haluan, sanatarkasti jostain lelukirjasta ja vielä usein leikkasin kuvan siihen. Enkä ikinä saanut niitä. Jos pyysin vaikka jonkun ihanan vähän kalliimman prinsessabarbin, niin sain tilalle jonkun arkisen "halppissteffin" vai mitä niitä kopioita nyt oli, en kuitenkaan sitä mitä toivoin. Tai jos pyysin lautapelin, niin sain jonkun rasiayatzyn Tiimarista. Ja sit kymmenen pientä pakettia joissa oli kaikissa jotain sukkia, yökkäriä tai karkkia/suklaata. vähemmän niitä olisi riittänyt, ja vaikka sit se yksi mieleinen lelu...

Luulen että se osittain johtui siitä, että äitini ei vaan osannut/jaksanut etsiä kaupasta sitä "oikeanlaista" vaan katsoi että täähän on melkein samanlainen(vaikka ei olisikaan) ja paljon halvempi, otetaan tämä. On ihan samanlainen vieläkin ja kaiken muunkin suhteen.

Mä sain lapsena mun tädin vanhoja vaatteita joulupaketissa. Sit piti ihastella ja kiittää.
Sain myös ilmaisnäytteitä. Kaikki oli käytettyä ja ilmaista. Mummolta sain 1 hyvän paketin joka vuosi.
Inhosin jouluja. Olin aina pettynyt ja pöydässä vanhemmat valittivat kuinka kallista jouluruoka oli,meni ruokahalu.

No mä olen pienenä saanut sekä "täsmälahjoja", että jotain sinne päin ja tyytyväinen olin.
Silloin 30 vuotta sitten krääsäkin oli laadukkaampaa kuin nykyisin.
Tosin tytölle hankin silti pääasiassa vain "laatukamaa" (no, okei, on meillä niitä petshoppejakin).

mulle taki aina vanhemmat kans noin ja mun toiveet oli halpoja maks 15e ja kyllä mä lajoja sain paljon mut ei mitään mitä toivoin koska äidin mielestä ei ne sit oo yllätys/lahja jos tietää mut eihän sitä tiedä jos ei kerro ja on yllätys! kun ei tiedä saako vai ei...

mulle taki aina vanhemmat kans noin ja mun toiveet oli halpoja maks 15e ja kyllä mä lajoja sain paljon mut ei mitään mitä toivoin koska äidin mielestä ei ne sit oo yllätys/lahja jos tietää mut eihän sitä tiedä jos ei kerro ja on yllätys! kun ei tiedä saako vai ei...

Joo, toi oli mun mielestä ihan melkein yhtä hulvatonta kuin lähisuvun mielestä joka tota juttua selitti.. Kun en sitten koskaan saanut.

Kyllä mä tietyt jutut ymmärrän ihan vaan rahan puutteen tai ihan vain halvemman elämän raameissa (Meinaan että jos lapsen se yksi toive sattuu olemaan vaikkapa 500-1000 euron arvoinen.. Mutta toisaalta, siihenkin on ratkaisunsa, esim. sukulaisten osallistuminen jolloin lahjat jää sitten tosiaan siihen yhteen.). Eikä mulla ole esimerkiksi kirppareita vastaan mitään. Mun mielestä on upeaa jos joku löytää jonkun mainion lahjan sieltä :D

Omien lasten kohdalla tämä nyt ei ole niin ajankohtaista. Ne ottaisivat koko lelukuvastollisen leluja jos niiltä kysyy että mitä haluaisit :D Eivät tajua sitä ideaa ollenkaan.

Mun äiti ostaa koko vuoden alennusmyynneistä kaikkea mahdollista. Pyyhkeitä, lakanoita, astioita jne. Laadukkaita kylläkin. Sitte ennen joulua vaan jakaa jokaiselle (meille lapsille siis) sopivamman tuntuset tavarat. Yks joulu sain 12 kahvikuppia. Arabian ja ihan hienoja, mutta olin just syksyllä ostannu ite erilaisia kahvikuppeja. Välillä harmittaa tosissaan kun rahat on tiukilla niin olis niin paljon kivempi saada tuolla rahalla jotain mitä oikeasti tarvii. Mutta eipä siinä se on äidin tyyli ostaa lahjat ja en sille mitään voi.
Mutta sen olen päättäny et omien lasten kohdalla kyllä kysyn mitä oikeasti tarvivat.

Nykylapsilla on ihme meininki näiden lahjojen kanssa. Tosiaan jotain kuvastoa selataan ja sieltä koodit ja kuvat ylös ja sitten kiikutetaan sukulaisille ja kummeille, ja auta armias jos menet ostamaan jotain mitä ei ole toivottu - lahjaa ei arvosteta tai siitä ei edes kiitetä! Ja vaikka olisi maksanut tosi paljon, en tarkoita mitään roinalahjaa. Ja toiveet on todella luokkaa uusi kännykkä, kamera, mopo yms. Ja kerrankin kummilapselle annettiin reilusti rahaa mopoa varten niin eihän se sitten kiinnostanutkaan koko mopo kun kesä tuli vaan onneksi vanhempansa olivat tiukkana ja rahat laitettiin sitten kannettavaan. On mennyt suhteellisuudentaju tässä lahja-asiassa kyllä ihan kokonaan. Kysyn toki silti lahjansaajalta/vanhemmilta, mitä haluaa tai tarvitsee ja sen usein ostankin, mutta se kiittäminen on sitten täysin unohduksissa.

Aika jännä, en muista koskaan olleeni pettynyt joululahjoihin, kuten täällä moni kuulostaa olleen. En kyllä muista toivoneenikaan kauheasti mitään vaan tyytynyt siihen mitä saa ja ollut jopa ihan mielissäni. Salaa etsittiin veljen kanssa lahjalaatikko ja rapisteltiin mitä voisi olla ja katsottiin kenelle on. Oli tosi jännittävää ja ei arvaukset monestikaan osuneet kohdalleen. Kovat paketit olivat in, nykyisin on toisin päin :)

Tuo krääsätaivaan ostaminen on varmaan sellainen juttu, että haluaisko vanhempi sitten korvata määrällä sen laadun että olisi lapsella parempi mieli kun saa avata monta lahjaa ja lysti kestää kauemmin?

Mä kun haluan ostaa lahjoiksi sitä, mitä itse luulen toisten tykkäävän, enkä sitä mitä he sanovat.

No tuohan onkin ihan eri asia kuin se että varta vasten kysytään lahjatoivetta ja sitten ostetaankin jotain vähän sinne päin. Itse tosin pyrinkin aina antamaan kyselijöille sellaisia toiveita joissa on toleranssia niin valikoimassa kuin hankintahinnassakin, esim. tekniikkalegoja, dinosauruskirja tai askartelutarvikkeita. Ja sitten sen kaikista tärkeimmän mahdollisesti hyvinkin tarkasti spesifioidun hankin itse ettei tule pettymyksiä.

[QUOTE="Annika";25183439]Mun mies just kerto joulutraumojaan lapsuudesta. Valitti just sitä että sai tolkuttomasti krääsää muttei välttämättä mitään mitä oli toivonut. Ilmeisesti joillekin se lahjojen määrä on tärkeämpää kuin se mitä niissä on.[/QUOTE]

Mun eksän siskon miehen vanhemmat on JUST tollasia. Mä muistan yhden joulun ku vietettiin yhdessä. Oli eka ja vika. Meidän lapsi oli sillon vasta puolivuotias mutta kauhulla katsoin sitä lahjojen määrää mitä nää isovanhemmat oli pojan serkuille ostaneet. Yli 30 lahjaa kummallekin eikä MITÄÄN järkevää!

Minä muistan kuinka kolmena jouluna peräkkäin toivoin minisuksia, enkä niitä saanut. Viimeisen joulun toivelistassa ei tainnut muuta ollakaan, kuin ne minisukset, eikä silti! :D

Omien lasten toivelistat:

4v: - Kummituskeikautuspeli (pikkukummitus lapasesta, eli ei ole edes olemassa)
- Kimaltava mekko
- Kimaltavat housut
- Kala-aiheinen kuvakirja
- Keksejä
- Omia meikkejä

3v: - Paljon eläimiä
- Dinosauruksia
- Jääkarhupaita
- Jääkarhuhousut
- Leikkijoulupukki

Näiltä listoilta sitten kaksi aion kummallekin ostaa.

Aika jännä, en muista koskaan olleeni pettynyt joululahjoihin, kuten täällä moni kuulostaa olleen. En kyllä muista toivoneenikaan kauheasti mitään vaan tyytynyt siihen mitä saa ja ollut jopa ihan mielissäni. Salaa etsittiin veljen kanssa lahjalaatikko ja rapisteltiin mitä voisi olla ja katsottiin kenelle on. Oli tosi jännittävää ja ei arvaukset monestikaan osuneet kohdalleen. Kovat paketit olivat in, nykyisin on toisin päin :)

Tuo krääsätaivaan ostaminen on varmaan sellainen juttu, että haluaisko vanhempi sitten korvata määrällä sen laadun että olisi lapsella parempi mieli kun saa avata monta lahjaa ja lysti kestää kauemmin?

En minäkään varsinaisesti pettynyt ollut, mutta minua ärsytti jo silloin epäekologisuus ja tuhlaaminen tarpeettomaan krääsään.

Mä sain lapsena mun tädin vanhoja vaatteita joulupaketissa. Sit piti ihastella ja kiittää.
Sain myös ilmaisnäytteitä. Kaikki oli käytettyä ja ilmaista. Mummolta sain 1 hyvän paketin joka vuosi.
Inhosin jouluja. Olin aina pettynyt ja pöydässä vanhemmat valittivat kuinka kallista jouluruoka oli,meni ruokahalu.

Voi kamala :(

Meillä tyttö saa ehkä 3 lahjaa, mutta ne ovat sitten "järkeviä" ja toivottuja. Tänä vuonna saa uuden puhelimen (otan kuukausimaksuisen kytkyliittymän, johon tulee sitten puhelinkone jolla pääsee nettiin). Sitten meiltä vanhemmilta saa yhteisen lahjakortin ratsastustarvikeliikkeeseen (toivottavasti ostaisi nyt jotain itselleen eikä ponille...) ja minun siskot ja vanhemmat antavat yhdessä lahjakortin vaateliikkeeseen - saa joulualesta ostaa mieluista päällepantavaa :) Jo aikaa sitten on sovittu suvun kesken, ettei mitään krääsää tai tavarapaljoutta, ei itsekään niitä halua. Kummitäti mahdollisesti antaa perinteisesti kirjan.

Näin mennään, mieluummin vähän ja tarpeellista, kuin kamala kasa paketteja, joissa tavaraa, mitä ei tarvitse ollenkaan. Viime jouluna neuloin säärystimet, ja niistä oli onnessaan.

meillä muksut on jo vuosia kirjoittaneet Joulupukille. Niistä listoista sitten poimin meidän ostettavat ja kummien/isovanhempien yms. kysyessä toiveita esitän pari vaihtoehtoa josta sitten saavat valita mitä haluavat antaa. Toimii meillä tosi hyvin!

Olipahan taas ketju :( nykyään e mikään ei kelpaa ja kaikki pitää olla kallista/laadukasta/muodikasta/trendikästä jne. Ei meillä ainakaan ole varaa ostaa lapsille useampaa "kunnon" lahjaa ja kyllä noi alle kouluiköiset haluaa enemmän kuin yhden paketin. Ja sit sukulaiset/kummit jne...ei helkatti ole jokaiselle ole varaa ostaa 100e maksavaa pussilakanasettiä/aallon maljakkoa/hackmanin aterimia/arabian astioita....joululahjoihin uppoaa jo ihan tarpeeksi ja sit kaikki muut muistamiset päälle. Kiittivaan ketjun aloittajalle, tuli täälläkin paha mieli tollaisesta. On se hienoa, että sulla on varaa ostaa lahjoja, mut meillä köyhillä ei :( joten pidäppä asia sit omana tietonasi ja oikein mahtavaa joulua sinulle :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti...;25185512:
Olipahan taas ketju :( nykyään e mikään ei kelpaa ja kaikki pitää olla kallista/laadukasta/muodikasta/trendikästä jne. Ei meillä ainakaan ole varaa ostaa lapsille useampaa "kunnon" lahjaa ja kyllä noi alle kouluiköiset haluaa enemmän kuin yhden paketin. Ja sit sukulaiset/kummit jne...ei helkatti ole jokaiselle ole varaa ostaa 100e maksavaa pussilakanasettiä/aallon maljakkoa/hackmanin aterimia/arabian astioita....joululahjoihin uppoaa jo ihan tarpeeksi ja sit kaikki muut muistamiset päälle. Kiittivaan ketjun aloittajalle, tuli täälläkin paha mieli tollaisesta. On se hienoa, että sulla on varaa ostaa lahjoja, mut meillä köyhillä ei :( joten pidäppä asia sit omana tietonasi ja oikein mahtavaa joulua sinulle :)

Jaa, minä en aloitusta ollenkaan tuollaiseksi mieltänyt... Mutta kaikestahan sitä toki voi pahan mielen saada, kuka hyvänsä meistä. Oikein mahtavaa joulua sinulle myös :)

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu

Ei tarvi olla trendikästä, tiettyä merkkiä tms. vaan SITÄ MITÄ LAPSI TAHTOO. Mun 9v. toivoi tänä vuonna laavalamppua (se oli jo viime listassa mutta tyhmästi ajattelin että ei hän sitä oikeasti tahdo). Nyt sen sitten hänelle ostin, 19,90, koska hän sen näköjään oikesti tahtoo. Ja toivoi myös GoSU-kortteja, paketti 2e. Niitäkin saa.

Mutta kaikenhan voi kääntää aina siihen että rikkaat brassailee... Mutta sulle vinkkinä, me ei olla rikkaita vaan keskituloisia, mutta silti voidaan ainakin osa lasten toiveista toteuttaa. Joulua vaan sullekin.

Olipahan taas ketju :( nykyään e mikään ei kelpaa ja kaikki pitää olla kallista/laadukasta/muodikasta/trendikästä jne.

Eihän tästä kyse ollutkaan. Vaan siitä että jos joka tapauksessa laitetaan kohtalainen summa esim. lapsen lahjoihin, niin miksei sillä samalla summalla voisi mieluummin ostaa yhtä asiaa mitä lapsi toivoo sen sijaan että ostetaan monta hörpönlörppöä. Sitäpaitsi vaikka lahja olisi kuinka halpa niin jos vastaanottajalla ei ole sille mitään käyttöä on se täysin hukkaanheitettyä rahaa.

eihän tästä kyse ollutkaan. Vaan siitä että jos joka tapauksessa laitetaan kohtalainen summa esim. Lapsen lahjoihin, niin miksei sillä samalla summalla voisi mieluummin ostaa yhtä asiaa mitä lapsi toivoo sen sijaan että ostetaan monta hörpönlörppöä. Sitäpaitsi vaikka lahja olisi kuinka halpa niin jos vastaanottajalla ei ole sille mitään käyttöä on se täysin hukkaanheitettyä rahaa.

peukku ylös!

:whistle:

Tää oli silleen ihan hauska että "...kyllä noi alle kouluiköiset haluaa enemmän kuin yhden paketin. Ja sit sukulaiset/kummit jne...ei helkatti ole jokaiselle ole varaa ostaa 100e maksavaa pussilakanasettiä/aallon maljakkoa/hackmanin aterimia/arabian astioita...".
-Mä en ihan heti osaa nimetä yhtäkään alle kouluikäistä joka haluaisi jotain tuollaista.

Mutta esim. jonkun salama mcqueen-lakanat voisivat haluta.. Ja paljon sellaiset maksaa, hmm.. Kakskymppiä? Tai Hello Kitty-lautasen tai mukin? Hmm.. Hintaa on ehkä sellanen kymppi, jos ostaa molemmat :)