Mä oon niin vihainen vanhemmilleni...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt häpeästä harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt häpeästä harmaa

Vieras
Ollessani lapsi he joivat viikonloppuisin hyvinkin reippaasti ja tappelivat yms olivat ääliöitä.
Molemmat kävivät hyvissä töissä jne eikä kukaan ois varmaan osannut arvata millaista meillä välillä oli. Olen ainoa lapsi ja yksin pelkäsin ja itkin itseni uneen lukemattomat kerrat :(

Esimerkkejä:

-Olin 8v, tokaluokka loppui ja olin ollut lähellä asuvan serkkuni luona yötä ennen koulunpäättäjäispäivää. Sain hyvän todistuksen ja menin iloisena kotiin näyttääkseni sitä vanhemmilleni. Mutta mikä siellä odottikaan... Kamala tupakan ja viinan haju ja keittiön pöydälle oli sammunut joku vieras mies, luulin että se oli kuollut. Lähdin itkien takaisin serkkuni luo, josta äiti haki minut iltapäivällä, asiasta ei ole puhuttu ikinä. Muistan vain kuinka sen äijän alla oli kaatunut jotain joutavaa ja pöydällä oli pelikortit ja yhdestä kortista (oli muuten hertta-akka) oli jäänyt se kuva puiseen pöytään, ja se kuva oli siinä niin kauan että koko pöytä heitettiin menemään... Eli monta vuotta.

-Olin 10- tai 11v, olin jo nukahtanut mutta heräsin kamaliin tappelun ääniin, menin katsomaan keittiöön mitä tapahtuu ja isäni istui äitini päällä puukko/veitsi kädessä valmiina lyömään.

-Olin jotain 13- tai 14v ja äitini oli ollut viikolla paikallisessa. Olin illan yksin kotona ja yöllä heräsin siihen että huoneeni seinän takana olevasta saunasta kuului vieraita ääniä "Mä en ookaan koskaan ennen pannut saunassa" yms... Äiti oli kutsunut jonkun pariskunnan meille saunomaan ja siellä ne pani saunassa. Hyi saatana.

-Monet kerrat äitini kännissä haukkui minut ja kertoi mm. toivovansa etten ikinä saisi omia lapsia kun olen niin paskapää, itsekäs ja tyhmä.

-Olen joutunut kuuntelemaan miten vanhempani riitelivät seksistä *puistatus*

Nyt olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti, omat lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa (voin lasten kotona ollessa, vaikka sitten nukkuisivatkin, juoda max pari siideriä tai kaksi lasia viiniä... Niistä en ole humalassa) eivätkä toivottavasti tule näkemäänkään.
Kukaan ei tiedä näistä jutuista, en ole kertonut silloin lapsena enkä myöhemmin, minua hävettää vieläkin (vaikka tajuan ettei tapahtuneet ole minun häpeäni), jos sanoisin näistä jotain äidilleni hän varmasti kieltäisi tällaisia koskaan tapahtuneenkaan.

Alkoi vaan pyörimään päässä kun nyt on se Alkon kampanja telkkarissa alkoholinkäytöstä lasten läsnäollessa. Olen niin helvetin vihainen että he ovat olleet niin itsekkäitä ja ajattelemattomia että tuollaisia juttuja pyörii mun päässä edelleen aikuisena.

Ja kyllä, tiedän että monella muulla on ollut paljon rankempaa ja maailmassa tapahtuu kamalampiakin asioita mutta ajattelin silti purkautua. Kiitos jos jaksoit lukea ja jos jopa kommentoit jotain.

mulla tosi samanlaiset kokemukset! Paitsi et isä ainut joka joi... On se kyllä niin että lapset ja alkoholi ei sovi yhteen!

Tsemppiä sulle, mahtavaa että tajuat olla hyvä äiti lapsillesi etkä toista vanhempiesi virheitä!

Lue ihmeessä Ben Furmanin: Koskaan ei ole liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus.
Mulla on melkosen samanlainen kohtalo ja elämän tarina (lapsineen kaikkineen) kuin sulla, mut lisäksi vielä minä huolsin nuorempia sisaruksia :/
Elämä ja tuollaiset kohtalot yleensä kriisiytyy tai alkaa vaivata vasta kun itsellä on lapsia. :hug: mutta tiedän mistä puhut.

Mulla ei ole ollut noin pahoja tilanteita, mutta tarpeeksi paskamaista äidin ja isäpuolen juomisen takia on ollut jotta minä en myöskään juo kotona tai ole ollut lasteni nähden humalassa.
Se tuska jonka nämä kotona kännäävät tai tissuttelevat vanhemmat voivat lapsilleen aiheuttaa on jotain mitä ne vanhemmat eivät voi ikinä tajuta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä jos:
Jos jättäisit menneet ja eläisit tätä päivää?

No eiköhän me kaikki edes osittaisten alkkisten lapset eletä tätä päivää...mutta kuten ap sanoi niin noi alkon mainokset tuo vaan oman lapsuuden mieleen.
Jos sulla on ollut hyvä ja kaunis lapsuus niin voiko kukaan kieltää sua muistelemasta sitä ? Lapsuuttaan kun ei voi muuttaa, mutta omien lapsien lapsuudesta voi lähes aina tehdä jopa paremman.

Karmeaa. Miehelläni on myös ollut vastaanvanlainen lapsuus. Hän on unohtanut paljon tapahtumia, mutta jotain muistoja on. Esimerkiksi tuosta saunajutustasi tuli mieleen mieheni vastaava. Hän oli noin 14 v, kun äidin luona oli ollut joku nainen kyläilemässä. Mieheni oli ollut yksin saunassa ja mieheni äiti oli yllyttänyt vieraan mieheni luokse saunaan. Hän oli ehdotellut seksiä miehelleni. Oksettavaa kummankin naisen käytös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Kirjoitustyylistä tiedän kenestä on kyse. Paljastanko.

Ketä kiinnostaa sun paljastukset??? mitä välii kuka kirjoittaja on?

Samaa mieltä. Samaa olisin vastannut vaikka olis nikillä kirjottanut ap. Tosin ymmärrän palstan luonteen vuoksi et harva haluaa mustana kirjottaa arasta aiheesta :(

ei menneitä nii vaan jätetä. kannattaisko sun mennä puhumaan psykolokille niillä on vaiti olo velvollisuus ja saisit purkaa asiat sinne. ja ne osaa autaa sua ihan eri tavalla. voimia sinulle<3

Mua ainakin puhuminen aina auttaa, ehkä miehesi ymmärtäisi tai vanhempasi. Meillä perheessä aina sanotaan, mikä vaivaa ja sen jälkeen on parempi olo, vaikkei tapahtunutta voikkaan muuttaa. Tsemppiä elämääsi ja jatka samaa linjaa alkoholin kanssa. Minäkään en halua lasteni näkevän itseäni humalassa ja omana esimerkkinä ovat omat vanhemmat, joita en nähnyt humalassa vasta kun olin paljon yli parikymppinen.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt häpeästä harmaa:
Nyt olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti, omat lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa (voin lasten kotona ollessa, vaikka sitten nukkuisivatkin, juoda max pari siideriä tai kaksi lasia viiniä... Niistä en ole humalassa) eivätkä toivottavasti tule näkemäänkään.quote]

Millaisen mallin heille oikein annat näyttäytymättä humalassa? Ajattele kuinka karmeaa on joskus kun he näkevät humalaiset tuttavan tai vieraan ihmisen, kenties sinutkin joskus vahingossa humalassa? Eikö olisi järkevämpää käyttää alkoholia normaalisti, jos se kerran lasten ollessa poissa silmistä maistuu kuitenkin. Kotona juomalla ja asian arkipäiväistämällä lapset ymmärtävät että heidänkin vanhempansa ottavat joskus. Jos joskus on huppelissa, tuskin se ketään haittaa? Koomat on sitten jo toinen asia. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että lasten tulee nähdä normaali alkoholinkäyttöä kotona.

Jos ap kirjoittaa harmaana niin eikö se just tarkoita että haluaa kirjoittaa anonyymina; miksi joku sitten haluaisi paljastaa hänet vaikka kirjoitustyylistä tietäisi kuka on kyseessä?!?

ap:lle jaksamista. Mun miehellä samantyylisiä kokemuksia eikä taida päästä niiden yli omin voimin, mutta apuakaan ei niihin aio hakea..

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Nyt olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti, omat lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa (voin lasten kotona ollessa, vaikka sitten nukkuisivatkin, juoda max pari siideriä tai kaksi lasia viiniä... Niistä en ole humalassa) eivätkä toivottavasti tule näkemäänkään.quote]

Millaisen mallin heille oikein annat näyttäytymättä humalassa? Ajattele kuinka karmeaa on joskus kun he näkevät humalaiset tuttavan tai vieraan ihmisen, kenties sinutkin joskus vahingossa humalassa? Eikö olisi järkevämpää käyttää alkoholia normaalisti, jos se kerran lasten ollessa poissa silmistä maistuu kuitenkin. Kotona juomalla ja asian arkipäiväistämällä lapset ymmärtävät että heidänkin vanhempansa ottavat joskus. Jos joskus on huppelissa, tuskin se ketään haittaa? Koomat on sitten jo toinen asia. Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä että lasten tulee nähdä normaali alkoholinkäyttöä kotona.

No esim lapsihan ei voi eikä lapsen kuulu ymmärtää miksi aikuinen käyttäytyy eri tavalla humalassa kuin selvinpäin. Ja näinhän se on monen aikuisen kohdalla...harva pysyy samanlaisena.
Kyllä meillä ainakin esikoinen tietää, että alkoholia aikuiset juovat, mutta tietävät myös että koti on se paikka jossa ei olla humalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jensku:

No esim lapsihan ei voi eikä lapsen kuulu ymmärtää miksi aikuinen käyttäytyy eri tavalla humalassa kuin selvinpäin. Ja näinhän se on monen aikuisen kohdalla...harva pysyy samanlaisena.
Kyllä meillä ainakin esikoinen tietää, että alkoholia aikuiset juovat, mutta tietävät myös että koti on se paikka jossa ei olla humalassa.
Niin ja yksi tai kaksi saunaolutta on mun mielestä sitä normaalia alkoholin käyttöä joka meillä on ns normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
Jos ap kirjoittaa harmaana niin eikö se just tarkoita että haluaa kirjoittaa anonyymina; miksi joku sitten haluaisi paljastaa hänet vaikka kirjoitustyylistä tietäisi kuka on kyseessä?!?

ap:lle jaksamista. Mun miehellä samantyylisiä kokemuksia eikä taida päästä niiden yli omin voimin, mutta apuakaan ei niihin aio hakea..

Minun mieheni käy psykoterapiassa. Tilanne meni todella huonoksi ja tuli myös kaikenlaista fyysistäkin vaivaa, vaikka lapsuudesta on aikaa jo pari vuosikymmentä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:

Kirjoitin tuossa aikaisemmin kirjailijasta jonka kirjoista voi olla apua. Ja itse en ole saanut tai hakenutkaan apua lapsuuteeni joka on alkkis-kamala, mut melkonyhtenevä ap:n tarinan kanssa, mutta itse olen saanut apua siitä kun olen lukenut paljon aiheesta ja se on auttanut minua paljon. Samoin se että läheisten kanssa on voinut puhua miehen ja ystävän jolla saman laista taustaa.

Eipä tuo alko jostain syystä ihan mahdottomasti maistu vaikkei lapset kotona olisikaan... Ja silloinkin jos maistuu niin olen jossain aikuisten juhlissa tai baarissa. Mielestäni ei ole normaalia alkoholinkäyttöä olla humalassa lasten kanssa kotona. Eikä asiaa tarvitse mitenkään arkipäiväistää.
Tokihan lapset ovat humalaisia nähneet: juhlissa (esim häissä), kaupungilla yms ja tietävät mistä on kyse. Ei heidän vanhempiensa juomista, "hillittyäkään", tarvitse katsella.