Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nii-in, sen verran nyt mitä olen tätä asiaa miettinyt, niin on olemassa kahdenlaisia odottajia (jotka ovat tupakoineet jo ennen raskautta); niitä, jotka lopettavat vaikka hammasta purren, tai niitä, jotka jotenkin sulkevat sen koko asian itsensä ulkopuolelle ja jatkavat tupakointia.
Paitsi kävihän tässä ketjussa eräs tupakoiva äiti, joka sentään myönsi syyllisyytensä, mutta he ovat harvassa.
Miten niin ovat harvassa? Mistä tiedät, mitä heidän päässä liikkuu? Mä luin kerran että lähes kaikki haluaa lopettaa.
OHO, tulihan sieltä se hyökkäys mitä tähänkin ketjuun odotin. Varmaan kaikki haluaiskin lopettaa ja miettii päässään vaikka mitä, mutta harvempi kehtaa myöntää rehellisesti tehneensä väärin, vaan vetoaa noihin "neuvolassa sanottiin"- ja "terve lapsi tuli"-juttuihin.
Mikä taas ketuttaa mua, joka olen lopettanut, kun mun annetaan ymmärtää että ei sillä ole mitään väliä polttaako vai ei.
Hyökkäys? Ei se ollut hyökkäys, vaan ihan oikeasti et voi tietää tunteeko äidit syyllisyyttä. Itse poltin rv 24 asti ja suunnittelin jo itsemurhaa koska olin niin ahdistunut asiasta. Olen vieläkin ahdistunut, vaikka lapsi on jo 2-vuotias. Raskausaikana vaan itkin, itkin ja itkin, poltin välillä ja meinasin oikeasti ajaa auton johonkin puuhun. Tuntui, etten pysty lopettamaan ja asia kasvoi aivan valtavaksi. Neuvolasta en saanut tukea.
Ainakin mun kokemuksen mukaan sinun kaltaisesi äidit ovat harvassa, mutta voin toki olla väärässä. Ja joo, en voi tietää mitä toisten päässä liikkuu, mutta musta on ainakin tähän päivään saakka vaikuttanut siltä, että moni tupakoiva odottaja/tupakoinut äiti tuudittautuu siihen harhakuvitelmaan, ettei siitä muka ole mitään haittaa. Eräskin kaveri lähti mukaani tupakalle, kun oli viimeisillään raskaana, ja puhui vain siitä, että "eihän se aiheuta kuin pienikasvuisuutta".
Ja varmasti tupakoivat odottajat tuntevat sen pienen syyllisyyden piston tupakoidessaan, mutta harvat antavat ymmärtää tietävänsä, mitä tekevät.