Mä oon ihan :O (yläasteikäisten alkonkäytöstä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Karua

Vieras
Kasille menevä tyttö kyselee, saako sitten mennä koulun päättäreitä juhlimaan koulun rantaan, kun pääsee ysiltä. Kuulema jo tänä vuonna suurin osa ikätovereista on sinne menossa, "kaikki pääsee" sanoo tyttö.

Mä sanoin että ehdottomasti et pääse, tietenkään. Ja ihan vaan siksi, että kautta aikain se tapahtuma on ollut sellainen, jossa nuoret kokoontuu luvattomalle alueelle juomaan pussikaljaa. Siis kännäämään. Tiedänpä kun itsekin nuorena olen sen tehnyt samassa paikassa..

Mutta siis mä olen ihan hämmästynyt. Että oikeestiko vanhemmat sallii alaikäisten alkonkäytön ja menon jonnekin koulunpäättäjäispäivänä jolloin tietää että varmasti siellä ei selvinpäin ole yksikään? Ok, tiedän että juoda voi muinakin päivinä, mutta muinakaan viikonloppuina ei meidän tyttö pääse keskustaan eikä kotibileisiin, vaan on ihan kiltisti joko kotona klo 21 eteenpäin tai sitten sellaisen kaverin luona josta tiedän että vanhemmilla on sama periaate tässä asiassa kuin mullakin (että vkl iltoina ei kaupungilla olla).

Tyttö ei protestoi sitä, ettei pääse tänä vuonna kyseisiin päättäjäisiin, mutta totesi vaan että kaikki muut on menossa ja hävettää sanoa että hän ei pääse.

Oonko mä jotenkin ylitiukkapipoinen kun oon aatellu että aikaisintaan 17-vuotiaana voin antaa maistaa alkoa (mietoja) jos silloinkaan vielä?

mä päästän meidän 16 v päätäjäisbileisiin rantaan. Sanoin vaan että jos otat niin ota sitten asiallisesti ( nuoret otaa kuitenkin vaikka keiltäis)
sanoi menevänsä neljän kaverinsa kanssa ja tulee jo enne 24 kotiin. Uskon että tuleekin.

Olet sä kyllä nipo kun et lastasi kaupungille päästä.
Eikö sinun tehtäväsi olisi ollut kasvattaa tyttäresi niin että voit luottaa häneen ja hänen tekemisiinsä? Failior.

No lueppa tämä lainaus omasta tekstistäsi:

Mä sanoin että ehdottomasti et pääse, tietenkään. Ja ihan vaan siksi, että kautta aikain se tapahtuma on ollut sellainen, jossa nuoret kokoontuu luvattomalle alueelle juomaan pussikaljaa. Siis kännäämään. Tiedänpä kun itsekin nuorena olen sen tehnyt samassa paikassa..

Olethan siellä itsekin ollut. :) Eli sinäkin olet saanut luvan tai mennyt ilman lupaa. Ikävä totuus on se, että osa kännää jo 12 vuotiaana. Omani ei sentään niin aikaisin ja onneksi on hyvinkin kohtuus mukana, mutta sinnehän ne illalla varmasti lähtevät ( 16v joka ei ryyppää ja 17 v joka varmaan jotain ottaa ).

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
mä päästän meidän 16 v päätäjäisbileisiin rantaan. Sanoin vaan että jos otat niin ota sitten asiallisesti ( nuoret otaa kuitenkin vaikka keiltäis)
sanoi menevänsä neljän kaverinsa kanssa ja tulee jo enne 24 kotiin. Uskon että tuleekin.

Ei ton ikäinen saa ottaa, edes asiallisesti.

No etkö luota tyttöön sitä vertaa et ei joisi, vaikka kaverit vetääkin perseet?!
Kuitenkin varmaan ootte siitäkin puhunu ja varmasti on jo koittamisensa tehnyt.
Kyllä mä ton ikäisen päästäisin päättäreihin ja viikonloppuisinkin ulos, kotiintuloajat on sitä varten, et äiti saa tarkastaa kunnon.

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:

ei sakaan laillisesti, mutta ottaa se kuitenkin salaa jos kieltää.
luultavasti hän ei ota yhtään kun nää kaverit joiden kanssa menee eivät juo. jos ottaa nii yksiki riitää, kun hän on niin pikuinen ja juo harvoin

Ikävä kyllä on aikamoista haihattelua ajatella, että lapsi odottaisi vanhempiensa toivomaa ikää ennen kuin aloittaa alkoholikokeilut. Voi vain toivoa, että oma lapsi pitää edes hieman järkeä päässään ja kuuntelee edes osan vanhempiensa ohjeista.

Älä jaksa neferi, kyllä ne useimmat ton ikäiset jo ottaa. Osa asiallisesti osa ei niinkään. Siitä kiinni miten kotona on kasvatettu alkoholiin suhtautumaan.

Eli sä siis sallit alaikäisen lapsesi alkoholin juomisen? Kai kannat kaupasta sitten lempisiideria pikku kullanmurulle, ettei tarvitse muiden pulloille mennä...?

Mä en siis tajua tälläsiä vanhempia!

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
No lueppa tämä lainaus omasta tekstistäsi:

Olethan siellä itsekin ollut. :) Eli sinäkin olet saanut luvan tai mennyt ilman lupaa. Ikävä totuus on se, että osa kännää jo 12 vuotiaana. Omani ei sentään niin aikaisin ja onneksi on hyvinkin kohtuus mukana, mutta sinnehän ne illalla varmasti lähtevät ( 16v joka ei ryyppää ja 17 v joka varmaan jotain ottaa ).

Ajatteletko sä siis että 16-vuotiaan juominen on ihan ok, koska jotkut 12-vuotiaatkin jo juo?

Alkuperäinen kirjoittaja Kis-kisu:
No etkö luota tyttöön sitä vertaa et ei joisi, vaikka kaverit vetääkin perseet?!

Haloo, nyt puhutaan teinistä:D. Mä en ainakaan luottaisi pelkkään sanaan, koska muistan oman nuoruuteni liian hyvin.

Mun mielestä olet nipo, koska sinun tulisi luottaa lapseesi sen verran, että hän ei siellä juo, koska sinä kiellät!

Ja itse olin myös ysiluokalla rannassa juhlimassa koulun loppua, yhden join. Sitä nuorempana en juonut koskaan, vaikka sain olla "kylillä" ja jotkut kaverit joivat aina.

Alkuperäinen kirjoittaja ek:

Eli sä siis sallit alaikäisen lapsesi alkoholin juomisen? Kai kannat kaupasta sitten lempisiideria pikku kullanmurulle, ettei tarvitse muiden pulloille mennä...?

Mä en siis tajua tälläsiä vanhempia!

Mä taas omien nuoruuden kokeilujen ja toilailuiden vuoksi tiedän että vanhempi, joka "antaa sitä narua" sille lapselle saa aikaan paljon enemmän kuin sellainen vanhempi joka kieltää juuri siksi että" kaikki tietävät mitä siellä tapahtuu."
Se ei tarkoita sitä että sallisi alaikäisen juomisen, vaan sitä että lapsi on kasvatettu niin että se tietää mitä saa tehdä ja mitä ei.

Mä en siis tajua vanhempia jotka kuvittelevat pelkillä kielloilla pitävänsä ne nuoret pois kaljoittelemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
16v kotiintuloaika viikonloppuisin 21:00? :o

Mun lapseni on kylläkin 14-vuotias eikä 16.
Eikä ole tyttö kertaakaan ollut edes viikonloppuna minnekään hinkumassa.

Mä olen ollut tuossa iässä kylillä, ekat kännit join kai 15v jos en jo aiemmin. Mun vanhemmat ei välittäneet, ei mulla mitään kotiintuloaikoja ollut koskaan eivätkä edes mun vaihtuvista yövieraista koskaan mitään maininneet. Joten tiedän sen puolen, enkä todellakaan halua omalle lapselleni samanlaista nuoruutta.

Ihan varmasti kerkiää alkoholiin tutustumaan myöhemminkin, ei todellakaan vielä tuossa iässä ole kiiretta niihin hommiin. Ja alkoholi tuo tullessaan kaikkea muutakin, mm. seksikokeilut jne.

Edessä nekin joskus on, mutta mieluummin sitten selvinpäin ja sellaisen pojan kanssa jota rakastaa ja jonka kanssa on yhdessä. Ei kenen tahansa känniääliön seurassa.

Poliisi valvoo tehostetusti nuorten päihteiden käyttöä koulujen päättymisviikonloppuna. Tarkkailussa on erityisesti alaikäisten luvaton alkoholin nauttiminen ja hallussapito sekä alkoholin välittäminen alaikäisille.

Koko maassa toteutettavan valvonnan aikana puututaan myös humalajuomiseen ja häiriöihin yleisillä paikoilla.

Poliisin mukaan koulujen päättymisviikonloppuna monet lapset ja nuoret käyttävät alkoholia ensimmäisen kerran elämässään. Tästä voi seurata helposti alkoholimyrkytys. Myös vaara joutua rikoksen uhriksi kasvaa.

Poliisi muistuttaa, että alkoholilain mukaan alle 18-vuotias ei saa pitää hallussaan mitään alkoholijuomaa. Jos alaikäinen tavataan pullo kädessä, seurauksena on 20 euron rikesakko ja juomien menetys. Lisäksi asiasta ilmoitetaan lapsen vanhemmille ja lastensuojeluviranomaisille.

YLE Uutiset

Taitaa viranomaisetkin olla teidänlaistenne "äitien" mielestä ihan nipoja.
Kyllä on niin vanhemmuus hukassa teillä,että sääliksi käy lapsianne.Onneksi viranomaiset edes välittävät ja huolehtivat heistä

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Alkuperäinen kirjoittaja Kis-kisu:

Haloo, nyt puhutaan teinistä:D. Mä en ainakaan luottaisi pelkkään sanaan, koska muistan oman nuoruuteni liian hyvin.

Kyllä minäkin muistan oman nuoruuteni ja alkoholi siinä kuvassa mukana jo seiskalta lähtien. Mutta se et omaan lapseen täytyy pystyä luottamaan ja välillä vähän koettaa miten toinen tilaanteesta selviää.
Mun mielipide on yksinkertaisesti se et aapeen kyl pitäis hiuka höllätä liekaa. Saattaa kohta alkaa aikamoinen kapinointi ja sitte se on menoa.0

yleinen peruste on tuo että "kaikki muutkin pääsee". Todellisuudessa näin ei kuitenkaan ole. En minä ole päässyt 16 veenä vielä mihinkään. Joskus mutsin siideri lasista sain maistaa himassa, eikä vanhemmat koskaan alkoholia mulle ostaneet. Se kun on Suomen rikoslain mukaan RIKOS! Tiedoksi vaan näille vanhemmille jotka mussukoilleen kaljaa ostaa

Ap, et todellakaan ole turhan nipo. Vanhemman pitää olla rakastava kasvattaja, eikä pyrkiä lapsen kaveriksi sallimalla sellaisia asioita, jotka eivät vielä tuon ikäiseen elämään kuulu. Jos laki sanoo, että 18-vuotiaan ei kuulu käyttää alkoholia, silloin se ei ole lapselle hyväksi. Parasta esimerkkiä osoittavat vanhemmat, jotka eivät itsekään lasten nähden käytä alkoholia, ja jos käyttävät, niin erittäin kohtuudella. 16 -vuotiaan voi antaa maistaa äidin tai isän lasista hiukan, jottei sitten tarvitse salaa kokeilunhalussa mennä juomaan.

Mua ei lapsena päästetty kavereiden ryyppybileisiin, ja lopulta en sinne edes itse halunnutkaan, kun kuulin kavereiden tyhmistä känniseikkailuista koulussa. Ei ole todellakaan harmittanut, että vanhempani suojelivat minua sellaiselta asialta. Olen oppinut pitämään hauskaa ilman alkoholia, ja aidompaa hauskaa sellainen onkin.

Hei haloo. Olen järkyttynyt moraalistanne. Laittomuuksiin annetaan lapselle lupa "koska muutkin", "koska ei haluta kieltää pientä iloa", "koska kuitenkin juo".

MIETTIKÄÄ, mikä viesti lapselle annetaan. Ei ihme, että Suomi on täynnä alle 3-kymppisiä juoppoja. Mitä nuorempana aloittaa, sen suurempi on riippuvuus. Ja VANHEMPIEN tehtävä on auttaa lasta elämään yhteiskunnan sääntöjen mukaan, omaksi parhaaksemme.

ei sakaan laillisesti, mutta ottaa se kuitenkin salaa jos kieltää.
luultavasti hän ei ota yhtään kun nää kaverit joiden kanssa menee eivät juo. jos ottaa nii yksiki riitää, kun hän on niin pikuinen ja juo harvoin

Ja sä olisit soittanut soskuun meistä, jos tietäisit osoitteen, kun meidän esikoinen oli yks viikonloppu bileissä. :snotty: :snotty: Joo joo, vanhoja ei muistella. :snotty:

Minä taas en ymmärrä, että peruskoulun päättävältä nuorelta pitäisi kieltää kavereiden kanssa juhliminen! :o Että kotona pitää vaan nököttää, eikä saa lähteä kavereiden kanssa ulos!

Ettekö tosiaan tuon vertaa voi luottaa omiin lapsiinne? Kyllä se kertoo jotain myös kasvatuksesta...