Mä oon ihan lopussa... Tää ei voi olla normaalia?

Kannattaa neuvolassakin kertoa, että sulla alkaa olemaan paukut loppu.
Täällä ainakin perhetyöntekijätkin voi tulla kotiin hetkeks olemaan lapsen kanssa, tai vaikka vaunulenkille, jotta äiti saa huilia. Perhetyöntekijöiden työnkuva vaan tuntuu vaihtelevan aika paljon paikkakunnittain: jossain ne on sitä mieltä et lastenhoito ei kuulu työnkuvaa. Kannattaa kuitenkin kysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
mutta pihaa harvemmin on muissa kuin omakotitaloissa ja joissakin rivitaloissa. Hassua vain mielestäni olettaa että kaikilla on oma iso talo.

Älä jooko jaksa nyt... Hyväähän Jossu vaan tarkotti!

Ärsyttää vaan koska ei täällä etelässä saa järkevää taloa pihasta puhumattakaan alle 300 000e niin hyvähän se jossun on huudella sieltä takametsistä että vie lapsi pihalle. En tosin tiedä missä sinä rypäle asut, mutta omaa tilannettamme ajattelin.

Tarkoitti varmasti hyvää ja toki minäkin toivon että teillä vaikea tilanne selviää, luin kyllä ketjun. Olet kaunis ja lapsi kovin söpö :)!

Meillä huusi esikoinen vuorokaudet ympäriinsä. Yölläkin kannoin yleensä aamu klo 4 aamu klo 7:ään. Nukkumaankin meni vasta 02 aikoihin. Päiväunia ei nukkunut kuin vartin pätkissä ja taas huudettiin ja kannettiin.
Maitoallergia oli meillä ja pahimmat huudot ja yöheräilyt loppui joskus 7kk iässä, mutta katkonaista oli toki unet vielä pitkään.

Hyviä neuvoja on tullut... Meillä on saman ikäinen vauva tämä nuorin ja hän nukkuu huomattavasti enemmän. Illalla 8-9 menee nukkumaan ja herää seittemältä, tunnin hereillä ja 1-3 tunnin unet riippuen siitä ollaanko ulkona. (nukkuu siis vaunuissa tosi hyvin) Sit viel illan aikana parit lyhyemmät unet. Mietin vaan että miten yrität nukuttaa jos se tapa pitäis vaihtaa. Meiän vauva tykkää pitää harsoa osittain naamalla ja hyssyttelyä rattaisiin ja sielläkin makuupussi ympärillä että on 'tukeva' tunne. Välillä olen laittanut kädet ohuella peitolla paketiksi (siis koko vartalo pakettiin) niin tykkää olla jos ei muuten rauhotu.Ja kaverin lapsi sai apua vyöhyketerapiasta. Voimia sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Tuli vielä mieleen, et eikö se oo aika harvinaista se maitoallergia? Tuntuu vaan hassulta, ku yöt kuitenki menee ihan hyvin (vauvan osalta siis)...

Ilmeisesti yleisempää kuin on luultu. Mutta oireita on mm. ripuli tai ummetus, ihottuma, oksentelu...mä en nyt muista muita.

Mitä helkutin sosetta tuon ikäinen syö? Siis jos on täysiaikainen ja ns. terve vauva? Meillä aloitettiin soseet vasta 8 kk iässä ja 6 kk taitaa olla suositus. PElkkää maitoa vaan. JA välillä lapsenvahti kehiin että saat levettyä

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja syy?:
Minusta lapsenne ei nuku erityisen vähän. Itselläni on toinen lapsista temperamentiltaan "tyytymätön". Nukkui vähän ja levottomasti ihan synytmästään asti. Olen valvonut nyt 4vuotta.. Onneksi sairastumisilta on vältytty hänen kanssaan. Vauvat on niin kovin erilaisia jo syntymästä, Turkilmaksen Peikkishän nukkuu hirmu paljon taas minun mittapuun mukaan. Mulle lääkäri sanoi, että 12h jos tulee vuorokaudessa täyteen alle 1veellä niin riittävästi saa unta..

Mä luin jostain että alle puolivuotiaat nukkuu keskimäärin 16 tuntia.

Meillä nukuttiin 1kk-8kk ikäisenä n.11h/vrk. Sen jälkeen on nukuttu onneksi himpun verran enemmän.
Että nuo on just keskiarvolukuja, toisten vauvat nukkuu näin vähän, ja toisten vauvat sit 20h/vrk :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja mam:
Mitä helkutin sosetta tuon ikäinen syö? Siis jos on täysiaikainen ja ns. terve vauva? Meillä aloitettiin soseet vasta 8 kk iässä ja 6 kk taitaa olla suositus. PElkkää maitoa vaan. JA välillä lapsenvahti kehiin että saat levettyä

Luitko nyt koko ketjun? Soseet on nyt kokeilussa, jos ne auttais tohon itkusuuteen. Pojalla meni kasvukäyrä alaspäin, kovin oli hoikka, ni voi olla, ettei tunne itteään kylläseks pelkällä maidolla, vaikka sitä multa hyvin tuleeki. Plus se refluksi, siihen auttaa monesti vähän maitoa kiinteempi pöperö.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Minusta lapsenne ei nuku erityisen vähän. Itselläni on toinen lapsista temperamentiltaan "tyytymätön". Nukkui vähän ja levottomasti ihan synytmästään asti. Olen valvonut nyt 4vuotta.. Onneksi sairastumisilta on vältytty hänen kanssaan. Vauvat on niin kovin erilaisia jo syntymästä, Turkilmaksen Peikkishän nukkuu hirmu paljon taas minun mittapuun mukaan. Mulle lääkäri sanoi, että 12h jos tulee vuorokaudessa täyteen alle 1veellä niin riittävästi saa unta..

Meillä nukuttiin 1kk-8kk ikäisenä n.11h/vrk. Sen jälkeen on nukuttu onneksi himpun verran enemmän.
Että nuo on just keskiarvolukuja, toisten vauvat nukkuu näin vähän, ja toisten vauvat sit 20h/vrk :kieh:

Juu, niinhän se on. Tuo mun vastaus oli vaan tohon kun sanottiin että Peikkis nukkuu hirmu paljon. Että aika lailla ton keskiarvon verran (välillä enemmän) se nukkuu :)

Kannattaa tosiaan kokeilla sitä apteekin maitoa. Jos ei mitään muutosta tapahdu, niin veisin lapsen perusteellisiin tutkimuksiin. Saisit ainakin mielenrauhan, ettei ole mitään elimellistä syytä taustalla.
Ja ehdottomasti hoidat oman nukkumisen kuntoon!!! Unilääkkeitä, tai sitten esim. triptyliä ym.
Voimia!!

Alkuperäinen kirjoittaja mam:

Niin nuohan tosiaan on niitä suosituksia. Joista säkin laistit toiseen suuntaan. Ja rypäle toiseen suuntaan....

Meilläkin neuvolassa annettiin ohjeeksi että about viikon päästä (poitsu silloin 3,5 kk) vois alkaa antaa perunaa äidinmaidon lisäksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Juu, niinhän se on. Tuo mun vastaus oli vaan tohon kun sanottiin että Peikkis nukkuu hirmu paljon. Että aika lailla ton keskiarvon verran (välillä enemmän) se nukkuu :)

Mut sekin on kyllä varmasti raskasta, jos kitisee/huutaa paljon hereillä ollessa, vaikka nukkuiskin suht hyvin. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
millä maidolla menette? alkaako tuo huuto ruokilun jälkeen..vai? en jaksanut koko ketjua lukea

Tissimaidolla. En sanois huudon tulevan välttämättä ruokailun jälkeen erityisesti. Itku alkaa aamulla ja loppuu illalla, välissä on muutamma tissihiljennys ja muutamat tirsat.

Päivisin vaati hirveen nukuttamisen, mut illalla nukahtaa ihan helposti; syö ja lasken sänkyyn ja sinne sippaa. :o Ja nukkuu yöt hyvin, noin 19.30-01 eka pätkä.

Toi kuulostaa osittain samalta kun meidän kuopus ennen kun refluksi todettiin, hän nukku yöt tosi hyvin jo vastasyntyneestä mut päivisin kun päiväunilla oli niin joutu vähän väliä käydä rauhoittelemassa. Lattialla ei voinut ollenkaan pitää vaakatasossa kun ei viihtynyt, ei edes sen jälkeen kun saimme lääkkeet vasta joskus 3-4kk ikäisenä suostui olemaan vatsallaan lattialla. Sitä tässä mietin että mitkä lääkkeet teillä on refluksiin ja millä annostuksilla, jos ei ehkä auta tarpeeksi ne teidän lääkkeet niin tottakai toisella on inhottava olla kun koko ajan närästää.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No mä suosittelen sulle kantoliinaa, siinä voit koko ajan kantaa lasta mukana ja liike voi rauhoittaa niitä vatsakipujakin. Mä oikeesti uskon siihen että kun vauvana on tarpeeksi sylissä niin ei sitten isompana roiku helmassa kiinni.

Mikä on isompana?

Meidän poika on nyt 1v 10kk ja täysin apinalapsi. Siis roikkuu mussa koko ajan kiinni
=)

No ehkä se ei enää sitten rippikoululaisena halua äitin syliin...

Ja ap:lle todella iso :hug: ja voimia paljon vaativan vauvan kanssa.

Jos kokeilisi muutaman päivän "pesimistä", eli jos mahdollista pötköttelisit makkarissa ja vauva ihokontaktissa ihan vaan päivän-pari. Aina tissille, kun osoittais merkkejä. Jos on tankkausvaiheesta/tiheän imun vaiheesta kyse. Ja koitat itse rentoutua siinä samalla. Monesti ne vauvat vaistoaa sen, jos äiti alkaa olla hermostunut, jolloin on muodostunut oravanpyörä; itkuinen vauva-hermostunut äiti, joka toivoo, että itku loppuis-vauva itkee, kun vaistoaa hermostumisen.
Ne soseet voi tuossa kohtaa pahentaa tilannetta, aiheuttamalla vatsanpuruja. Tuon ikäisen rintamaitovauvan kasvukäyrän kuuluukin mennä alaspäin/tasaantua, on ihan normaalia.

Yhteistyössä