V
"vieras"
Vieras
Haukkua lasta?????
Eiköhän tuo Ninan heitto ollut vitsi...?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Haukkua lasta?????
Sitten lasta voi lohduttaa ja auttaa pettymyksen yli? Siis sen sijaan, että rupeaa uhmakkaaksi ja taistelee lasta vastaanEi se, että ottaa lapsen huomioon ihmisenä vaadi sitä, että kaiken pitää soljua tasaisen täydellisesti eikä mistään koskaan kiukuta tai riidellä. Kyllä tälläkin palstalla on sellaisia ihmisiä jotka tuntevat meitä IRL ja tietävät, ettei arki ole pelkkää vaaleanpunaista pumpulia ja ruusuilla tanssimista meilläkään, vaikka arki pääasiassa hyvin sujuukin. Välillä asioista ollaan eri mieltä ja sit ollaan ja sit siitä puhutaan ja keksitään joku ratkaisu johon molemmat voi olla tyytyväisiä. Ja jos tulee ylilyöntejä niin pyydetään anteeksi.
Ei ole mitään tilanteita joissa "normaalisti" "joutuu" neuvottelemaan. Lapsen kanssa voi kommunikoida siinä missä aikuisenkin. Miten sinä teet jos olet jonkun aikuisen kanssa vahvasti eri mieltä, ja teidän pitäisi tehdä jotain yhdessä?
Sitten lasta voi lohduttaa ja auttaa pettymyksen yli? Siis sen sijaan, että rupeaa uhmakkaaksi ja taistelee lasta vastaanEi se, että ottaa lapsen huomioon ihmisenä vaadi sitä, että kaiken pitää soljua tasaisen täydellisesti eikä mistään koskaan kiukuta tai riidellä. Kyllä tälläkin palstalla on sellaisia ihmisiä jotka tuntevat meitä IRL ja tietävät, ettei arki ole pelkkää vaaleanpunaista pumpulia ja ruusuilla tanssimista meilläkään, vaikka arki pääasiassa hyvin sujuukin. Välillä asioista ollaan eri mieltä ja sit ollaan ja sit siitä puhutaan ja keksitään joku ratkaisu johon molemmat voi olla tyytyväisiä. Ja jos tulee ylilyöntejä niin pyydetään anteeksi.
Ei ole mitään tilanteita joissa "normaalisti" "joutuu" neuvottelemaan. Lapsen kanssa voi kommunikoida siinä missä aikuisenkin. Miten sinä teet jos olet jonkun aikuisen kanssa vahvasti eri mieltä, ja teidän pitäisi tehdä jotain yhdessä?
Kun olen näissä muissa paikoissa vieraillut, niin suurin silmään (tai korvaan tai sydämeen) pistävä asia on totta kai ollut pienten lasten itku. En tahtoisi omaa lastani sellaiseen päiväkotiin, jossa on alle 3-vuotiaita lapsia. (tai ehkä 2v olisi jo ihan ok, mutta ei vauvojen kanssa samaan...) Ruoka on myös sellainen helposti huomattavissa oleva puute; ravintoköyhää, paljon herkkuja välipaloina. Pihat. Pihat ovat tasaisia hiekkakenttiä joilla ei saa tehdä mitään kiinnostavaa, koska se olisi vaarallista. Osa henkilökunnasta tuntuu pätevältä ja mukavalta, kuitenkin todella usein sijaisia ja uusia työntekijöitä.
En minä pihan ulkopuolelta kurkkinut, vaan pihaltaJa nuo ylläolevat kokemukset ovat sekä sisältä että ulkoa hankittuja
![]()
Siis mä en nyt ymmärräKenestä sä oikein puhut?
Ei kuulosta mun lapselta nimittäin ollenkaan, jos meinaat, että hän kivan päivän tuhlaisi kiukutteluun.
Muoks, ja tuo yksi aiempi jotain kauhisteli sitä, että lapsi joka on pettynyt saisi osakseen lohdutusta. Ei kyllä kertonut mitä sille pitäisi tehdä. Ilmeisesti olla täysin välinpitämätön?
Ei kun pettynyttä ja surullista lasta pitää moittia, torua, sättiä, haukkua ja muutenkin tehdä hänen olonsa mahdollisimman tukalaksi. Näin hän oppii empaattiseksi ja sosiaaliseksi persoonaksi joka jaksaa tukea muita vaikka asiat eivät aina menisi putkeen.
Toinen vaihtoehto olisi toki ottaa selvää lapsen todellisesta tarpeesta, vastata siihen ja auttaa häntä vastaamaan siihen vastaisuudessa itse.
Mitä lähipiiristä olen kuullut, niin yllättävän moni vie nykyään lapselleen omat maidot ja levitteet tarhaanToivottavasti tilanteeseen herättäis kuntatasolla, ja ruvettais pohtimaan miten lisäainetaakkaa sais kevennettyä noissa laitosruoissa. Meidän päiväkodissa on pääosin luomua (rahatilanne ei salli ihan kaiken ostamista luomuna, eikä kaikkea luomuna edes löydä) ja ruoka valmistetaan ihan paikan päällä. Omani pääsi jo ruoanlaittotouhuihin, kuori porkkanoita yhtenä päivänä ihan tohkeissaan
![]()
Tänään laps oli ensimmäistä kertaa ilman äitiä päiväkodissa. Tai olin mä aamupalan ajan seurana. LTO laittoi mullekin puuroa ja keitti vielä teetä kyytipojaksi :heart:
Ainoa huono puoli tähän mennessä on ollut se, että mun lapsi on ollut ainoa hoidokki koko tän viikon ajan. Voi lapsiparkaa kun sille olin mennyt lupaamaan, että päiväkodissa saa uusia samaa kieltä puhuvia kavereita
Mites muilla lasten päivähoitoura on alkanut?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24335342:Ymmärrätkö, että suurin osa lapsista on elänyt tiettyjen rutiinien ja sääntöjen (=sinun maailmassasi huutaminen ja räyhääminen, lapsen alistaminen jne) mukaan koko pienen ikänsä, ja heilläkin on joskus sopeutumisvaikeuksia. Miten sinun lapsesi, joka on elänyt ihan erilaista elämää, kuin muut, ei kärsisi näin isosta elämänmuutoksesta?
Minun pitää nyt uteliaisuuttani työntää lusikkani soppaan ja kysyä, että miten ap:n lapsi on elänyt ihan erilaista elämää kuin muut?
Ja ajatellaan tilannetta jossa lapsi jostain syystä vaatii yhden aikuisen huomiota jonkin aikaa. Edelleen siellä on silti ne kaksi muuta aikuista niitä 10 lasta kohtaan, joista vaikkapa viisi on kiipelemässä, kolme hiekkiksellä ja kaksi pelaa jalkapalloa. Tuleehan muidenkin lasten kohdalla tilanteita, joissa tämä lapsi vaatii yhden hoitajan huomion hetkeksi täysin itseenä: kaatuu pihalla ja saa verisen naarmun polveen, itkee ja kaipaa hetken syliä ja laastarin. Miten tämä tilanne eroaa siitä, että yhdelle lapselle perustellaan, miksi ei voi olla liukumäen tukkona? Pitäähän hoitajien muutenkin puuttua esim. huonoon käytökseen hoidossa ja väistämättä tämän yhden hoitajan huomio on tällöin siinä yhdessä lapsessa jonkin aikaa.
Minun pitää nyt uteliaisuuttani työntää lusikkani soppaan ja kysyä, että miten ap:n lapsi on elänyt ihan erilaista elämää kuin muut?
Ja ajatellaan tilannetta jossa lapsi jostain syystä vaatii yhden aikuisen huomiota jonkin aikaa. Edelleen siellä on silti ne kaksi muuta aikuista niitä 10 lasta kohtaan, joista vaikkapa viisi on kiipelemässä, kolme hiekkiksellä ja kaksi pelaa jalkapalloa. Tuleehan muidenkin lasten kohdalla tilanteita, joissa tämä lapsi vaatii yhden hoitajan huomion hetkeksi täysin itseenä: kaatuu pihalla ja saa verisen naarmun polveen, itkee ja kaipaa hetken syliä ja laastarin. Miten tämä tilanne eroaa siitä, että yhdelle lapselle perustellaan, miksi ei voi olla liukumäen tukkona? Pitäähän hoitajien muutenkin puuttua esim. huonoon käytökseen hoidossa ja väistämättä tämän yhden hoitajan huomio on tällöin siinä yhdessä lapsessa jonkin aikaa.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24336959:Lapsi on saanut itse päättää omista asioistaan, esimerkiksi nukkumaanmenoaikansa, saanut päättää laittaako kintaat käteensä vai ei, ulkoillut yksin. Jos tulee tilanne, jossa on pakko esim lähteä johonkin eikä hän itse halua, asiasta neuvotellaan. Lasta ei pakoteta mihinkään.
Siis tilanne eroaa mielestäni normaalitilanteesta siten, että noiden kaatumisten ja muiden lisäksi lapsi tarvitsee erityishuomiota tilanteissa, joissa muut eivät.
Minä luulen, että jos pääsisimme kärpäsenä kattoon seuraamaan Ninan ja hänen tyttönsä elämää muutamaksi päiväksi, huomaisimme, ettei se niinkään erilaista ole kuin omamme![]()
Silti tulee taisteluista, on meillä esimerkiksi huudettu silmätippojen laitosta. Jos lapsi olisi saanut päättää niin niitä ei olisi laitettu vaikka olisi näkö lähtenyt. Aikani jakoin suostutella, sitten mies piti kiinni ja mä laitoin ne vaikka kuinka koitti kiljua ja huutaa.