Mä olen niin rakastunut lapseni päiväkotiin <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meinaatko että lapsi joka jää liukumäkeen tukkeeksi ihan tahallaan kädet puuskassa mököttäen tarvii lohdutusta jos joutuu nostetuksi pois mäestä?
Ja tätä ennen toki ollaan sanottu ja keskusteltu että pitääsiirtyä tai laskea alas?
Pitääkö tässäkin tilanteessa mennä lassyttää ja lohduttaan että voi kun petyit kun et saanut istua juuri toisten leikin keskellä???
huhhei sanon minä.

kasvaako sinun lapsesta? todellinen amerikkalainen persoona: minulle kaikki, juuri niin kuin haluan ja haluan aina neuvotella jos asia ei mene niin kuin tahdon ja sittenkin minua pitää lohduttaa ja sääliä pokkuroimalla muitten aikuisten jos pahoitan mielen kun ei mene minun mukaan asiat.
Tälläset aikuiset on aika säälittäviä .

Jos kaikki päiväkodit oliskin niin ihania kun tuo :heart: Ei nyt ole pelkästään tuo luonnossa kotonaan-pedagogia vaan myös muuten hyvä paikka. Vain yli 3v lapsia, ip-hoidossa käyvät koululaiset minusta hieno plussa (nuoremmat oppii vanhemmilta lapsilta kaikenlaista), kahden naisen lisäksi on yksi miespuolinen työntekijä, ruoka on kasvisruokaa & luomua, lapset osallistuvat päivittäin ruoanlaittoon, koska pk:ta pyörittää vanhempainyhdistys niin minulla on mahdollisuus vaikuttaa sen toimintaan paljon... :) Kaikenlaisia pieniä juttuja jotka yhdessä tekevätkin aika suuren eron. Ei mikään yksittäinen pedagoginen suuntaus tietenkään takaa hyvää lopputulosta, siihen tarvitaan paljon muutakin.

Mulla on kokemusta näin äkkiä lonkalta heitettynä likimain 30 paikasta ja en missään ole kokenut että olisi huono paikka lapselle.
Tiedätkö sinä paljon päiväkodeista yleensä?

Alkuperäinen kirjoittaja äå;24333552:
Meinaatko että lapsi joka jää liukumäkeen tukkeeksi ihan tahallaan kädet puuskassa mököttäen tarvii lohdutusta jos joutuu nostetuksi pois mäestä?
Ja tätä ennen toki ollaan sanottu ja keskusteltu että pitääsiirtyä tai laskea alas?
Pitääkö tässäkin tilanteessa mennä lassyttää ja lohduttaan että voi kun petyit kun et saanut istua juuri toisten leikin keskellä???
huhhei sanon minä.

kasvaako sinun lapsesta? todellinen amerikkalainen persoona: minulle kaikki, juuri niin kuin haluan ja haluan aina neuvotella jos asia ei mene niin kuin tahdon ja sittenkin minua pitää lohduttaa ja sääliä pokkuroimalla muitten aikuisten jos pahoitan mielen kun ei mene minun mukaan asiat.
Tälläset aikuiset on aika säälittäviä .

Ei kun pettynyttä ja surullista lasta pitää moittia, torua, sättiä, haukkua ja muutenkin tehdä hänen olonsa mahdollisimman tukalaksi. Näin hän oppii empaattiseksi ja sosiaaliseksi persoonaksi joka jaksaa tukea muita vaikka asiat eivät aina menisi putkeen.

Toinen vaihtoehto olisi toki ottaa selvää lapsen todellisesta tarpeesta, vastata siihen ja auttaa häntä vastaamaan siihen vastaisuudessa itse.

Ei kun pettynyttä ja surullista lasta pitää moittia, torua, sättiä, haukkua ja muutenkin tehdä hänen olonsa mahdollisimman tukalaksi. Näin hän oppii empaattiseksi ja sosiaaliseksi persoonaksi joka jaksaa tukea muita vaikka asiat eivät aina menisi putkeen.

Toinen vaihtoehto olisi toki ottaa selvää lapsen todellisesta tarpeesta, vastata siihen ja auttaa häntä vastaamaan siihen vastaisuudessa itse.

No näin juuri. Ja päiväkotiryhmässä se todellisen tarpeen selvittäminen ja siihen vastaaminen onnistuu miten?

Tällästäkö ajattelit olevan se ainut toinen vaihtoehto?
On sulla suppea elämänkatsomus.

[QUOTE="äippä";24333565]Mulla on kokemusta näin äkkiä lonkalta heitettynä likimain 30 paikasta ja en missään ole kokenut että olisi huono paikka lapselle.
Tiedätkö sinä paljon päiväkodeista yleensä?[/QUOTE]

Niissä missä olen käynyt niin en ole kauheasti pitänyt näkemästäni. Eri ihmisillä lienee eri standardeja siihen, mitä kokevat olevan lapselle hyväksi ja mikä huonoksi. En myöskään tiedä tarkalleen mitä tarkoitat sanoilla "päiväkodeista yleensä". Olen kahta lasta kiikuttanut päiväkotiin ja sieltä pois muutaman kuukauden ajan, muutamaa muuta lasta satunnaisesti. Itse en ole (vielä) työskennellyt päiväkodissa, tosin se asia voi muuttua nyt syksyllä jos koulunkäyntiavustajan sijaisuuksia ei ole tarjolla tarpeeksi.

[QUOTE="vieras";24332950]Tuo on vaan kulissia. kun ovest jälessäsi suljet, alkaa pakkosyöttö, tuoliin sitominen ja pimeässä kaapissa istutus. Nimimerkillä ei enää ikinä päiväkotiin[/QUOTE]

Höpö höpö. Mätiä omenia tietysti aina jostain löytyy, mutta suurin osa (lähes kaikki) meistä päiväkodeissa työskentelevistä todella välittää lapsista. Itse yhä muistelen monia, jo vuosia poissa päikystä olleita lapsia lämmöllä, ihania hetkiä on lasten kanssa ja vitsi miten kiva työ!

Alkuperäinen kirjoittaja äå;24333614:
Tällästäkö ajattelit olevan se ainut toinen vaihtoehto?
On sulla suppea elämänkatsomus.

Sä oot uusi palstalla :)
Et oo vielä oppinut että on olemassa oikea tapa = ninatt tapa ja sitten on se toinen jossa huudetaan, räyhätään, alistetaan omaan tahtoon jne
Mitään siltä väliltä ei ole

Alkuperäinen kirjoittaja pktäti2;24333634:
Höpö höpö. Mätiä omenia tietysti aina jostain löytyy, mutta suurin osa (lähes kaikki) meistä päiväkodeissa työskentelevistä todella välittää lapsista. Itse yhä muistelen monia, jo vuosia poissa päikystä olleita lapsia lämmöllä, ihania hetkiä on lasten kanssa ja vitsi miten kiva työ!

Jos et oo töissä tässä mainitussa pk:ssa niin ei ole mahdollista, vain siinä huomiodaan lapsi/lapset muualla ne on vaan

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24333591:
No näin juuri. Ja päiväkotiryhmässä se todellisen tarpeen selvittäminen ja siihen vastaaminen onnistuu miten?

Miksei onnistuisi? o.O Mä harrastan moista työpaikallani lähes joka vuorolla, miksei koulutettu ja kokenut alan ammattilainen osaisi kolmevuotiasta siinä auttaa, jos tahtoa riittää? Kyse on pikemminkin asenteesta, ja mitä nyt noita työntekijöitä opin tuntemaan, niin heillä on oikeanlainen asenne vaikkeivät jokaista detaljia ajattele samalla tavalla kuin minä. Näitä osaavia työntekijöitä löytyy varmasti kunnalliseltakin puolelta roppakaupalla, mutta ongelmana kunnallisella puolella on se, ettei vanhemmalla ole kauheasti valtaa valita tai vaikuttaa mihinkään. Isoissa laitoksissa voi olla kymmeniä työntekijöitä eikä sitä mitenkään voi heihin kaikkiin tutustua, ja sisäinen kierto voi olla kova vaikkei vaihtuvuus muuten olisi kovinkaan suurta.

Miksei onnistuisi? o.O Mä harrastan moista työpaikallani lähes joka vuorolla, miksei koulutettu ja kokenut alan ammattilainen osaisi kolmevuotiasta siinä auttaa, jos tahtoa riittää? Kyse on pikemminkin asenteesta, ja mitä nyt noita työntekijöitä opin tuntemaan, niin heillä on oikeanlainen asenne vaikkeivät jokaista detaljia ajattele samalla tavalla kuin minä. Näitä osaavia työntekijöitä löytyy varmasti kunnalliseltakin puolelta roppakaupalla, mutta ongelmana kunnallisella puolella on se, ettei vanhemmalla ole kauheasti valtaa valita tai vaikuttaa mihinkään. Isoissa laitoksissa voi olla kymmeniä työntekijöitä eikä sitä mitenkään voi heihin kaikkiin tutustua, ja sisäinen kierto voi olla kova vaikkei vaihtuvuus muuten olisi kovinkaan suurta.

No siksei onnistuisi, että siellä on muitakin lapsia, eikä homma voi toimia niin, että yhden kanssa neuvotellaan toistuvasti asioista, jotka ovat muille ihan päivänselviä.

Haukkua lasta?????

[QUOTE="vieras";24333659]Kun olet kurkkinut pihan ulkopuolelta, niin kuin sanoit tätäkin katsoneesi, niin ihan mielenkiinnosta, mistä et ole pitäny?[/QUOTE]

Kun olen näissä muissa paikoissa vieraillut, niin suurin silmään (tai korvaan tai sydämeen) pistävä asia on totta kai ollut pienten lasten itku. En tahtoisi omaa lastani sellaiseen päiväkotiin, jossa on alle 3-vuotiaita lapsia. (tai ehkä 2v olisi jo ihan ok, mutta ei vauvojen kanssa samaan...) Ruoka on myös sellainen helposti huomattavissa oleva puute; ravintoköyhää, paljon herkkuja välipaloina. Pihat. Pihat ovat tasaisia hiekkakenttiä joilla ei saa tehdä mitään kiinnostavaa, koska se olisi vaarallista. Osa henkilökunnasta tuntuu pätevältä ja mukavalta, kuitenkin todella usein sijaisia ja uusia työntekijöitä.

En minä pihan ulkopuolelta kurkkinut, vaan pihalta :) Ja nuo ylläolevat kokemukset ovat sekä sisältä että ulkoa hankittuja ;)

Haukkua lasta?????

Totta kai sitä pettynyttä ja huonolla tuulella olevaa lasta pitää jollakin tavalla kohdella huonosti, eihän hän muuten ymmärrä, että ihmisiä pitää kohdella hyvin. Tai jotain. Älä multa kysy, mä en ole ymmärtänyt vielä miksei pettynyttä lasta saisi lohduttaa, saatikka miksi hänen oloaansa pitäisi entisestään pahentaa :D

Totta kai sitä pettynyttä ja huonolla tuulella olevaa lasta pitää jollakin tavalla kohdella huonosti, eihän hän muuten ymmärrä, että ihmisiä pitää kohdella hyvin. Tai jotain. Älä multa kysy, mä en ole ymmärtänyt vielä miksei pettynyttä lasta saisi lohduttaa, saatikka miksi hänen oloaansa pitäisi entisestään pahentaa :D

Kukaan ei ole tässä sanonut, ettei pettynyttä lasta saisi lohduttaa tai hänen oloaan pitäisi entisestää pahentaa! Mutta eihän ole mitenkään reilua muita ryhmän lapsia kohtaan, että yhtä lohdutetaan jatkuvasti, kun hän pettyy kerran toisensa perään, kun hän ei enää saakaan tehdä niin kuin hän on koko pienen ikänsä tottunut tekemään. Eli tässä voisi vähän miettiä, mistä ne pettymykset sitten mahtavat johtua.

Minunkin lapseni päiväkodissa keittäjä tekee ITSE LUOMUkasvisruuat ja se on aivan mielettömän mahtava juttu!! Ei tosiaan tartte syödä amican tai vastaavan ällöruokia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24333809:
Kukaan ei ole tässä sanonut, ettei pettynyttä lasta saisi lohduttaa tai hänen oloaan pitäisi entisestää pahentaa! Mutta eihän ole mitenkään reilua muita ryhmän lapsia kohtaan, että yhtä lohdutetaan jatkuvasti, kun hän pettyy kerran toisensa perään, kun hän ei enää saakaan tehdä niin kuin hän on koko pienen ikänsä tottunut tekemään. Eli tässä voisi vähän miettiä, mistä ne pettymykset sitten mahtavat johtua.

Siis mä en nyt ymmärrä :D Kenestä sä oikein puhut? ;) Ei kuulosta mun lapselta nimittäin ollenkaan, jos meinaat, että hän kivan päivän tuhlaisi kiukutteluun.

Muoks, ja tuo yksi aiempi jotain kauhisteli sitä, että lapsi joka on pettynyt saisi osakseen lohdutusta. Ei kyllä kertonut mitä sille pitäisi tehdä. Ilmeisesti olla täysin välinpitämätön?

Omg, onko muksusi ollut kokonaisen mökkiviikonlopun ilman tissimaitoa???

On. Be afraid, be very afraid.

eikö sua pelota että sun lapsesta kasvaa koulukiusaaja ihan vaan sen vuoksi että saa aina kaiken minkä tahtoo?

kuinka vanhaksi asti aiot imettää?

Siis miten niin saa aina sen mitä tahtoo? o.O Taas näitä tulee :D Juu, mä ostan kato lapselle koko lintsin ja miksen särkänniemeäkin kun se sen tahtoo. Juu-u. Näin teen.

Kuinka vanhaksi aion imettää? Jaa-a... Lapsi ei ole vielä ilmoittanut milloin on ajatellut lopettaa, eikä mulla ole vielä tarvetta lopettaa. Vuoden? Kaksi vuotta? Varmaan jotain sitä luokkaa?

Nina, olitko se sinä joka joskus sanoi aikovansa laittaa lapsen käymään ns. kotikoulua? Siis että ei käy koulussa, vaan että opiskelee kotona? :)

Mahtavaa, että teille on löytynyt kiva päiväkoti, jossa lapsi viihtyy, ja saa terveellistä ruokaa ja virikkeitä! Metsäretket kuulostaa todella mukavilta :)

katsoin joskus dokumenttia jossa oli 10-vuotias tyttö äitinsä rinnalla. Eikö se ole aika sairasta?

ei nyt liity aloitukseen ja ap:n lapsihan ei sentäs niin vanha vielä ole. Olen vain joskus miettinyt että mikä on syy pitkään imettämiseen? Ei se ainakaan ravinnon tarvetta ole.

Yhteistyössä