Mä olen niin rakastunut lapseni päiväkotiin <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olisin luullut että lastentarha on sun mielestä yhtä saatanasta kuin häkkisänky.

Vauvoille, juu. Lapsi ei kuulu perheen ulkopuolisille hoitoon ennen kun osaa puhua/kommunikoida näitten ulkopuolisten kanssa. Ja ideaalia toki olisi, jos lapsi saisi kasvaa lähinnä häntä rakastavien ihmisten läsnäollessa :) Oman elämäni puitteissa tämä oli kuitenkin nyt loistoratkaisu meidän (pien)perheelle!

Mites ne siellä päiväkodissa toteuttaa tätä sinun kasvatustyyliä... Mahtaa olla kivaa kun muita kielletään mutta sinun lasta ei. Tarvinnee parikin omaa hoitajaa että voivat vähän ohjata pois vaaroista kieltämättä.

Päiväkotiarkihan on pelkkää kieltämistä kokoajan :heart: On meillä perheessä ollut yhteisiä sääntöjä tähänkin mennessä. Ja onneksi tuolla aikuisten määrän suhde lapsimäärään on aika kiva, kolme aikuista ja 11 pk lasta. Iltapäivisin käy vielä muutama koululainen.

Mitä lähipiiristä olen kuullut, niin yllättävän moni vie nykyään lapselleen omat maidot ja levitteet tarhaan o.O Toivottavasti tilanteeseen herättäis kuntatasolla, ja ruvettais pohtimaan miten lisäainetaakkaa sais kevennettyä noissa laitosruoissa. Meidän päiväkodissa on pääosin luomua (rahatilanne ei salli ihan kaiken ostamista luomuna, eikä kaikkea luomuna edes löydä) ja ruoka valmistetaan ihan paikan päällä. Omani pääsi jo ruoanlaittotouhuihin, kuori porkkanoita yhtenä päivänä ihan tohkeissaan :D

Mä en oo koskaan kuullu et lapsille pistettäisiin omia levitteitä sun muita päiväkotiin?? Hyvää ja maistuvaa ruokaa on ainakin meijän muksujen pk:ssa tarjolla tai siis oli silloin kun siellä olivat. Luomua ei vissiin ollu tai ei ainakaan mainostettu, mut ei sitä kaupoistakaan sillon löytyny. Lähitilalta tulee kasvikset.

On se kiva kun nykyisin maksetaan niin hyvin tuota yksityisenhoidontukea että voi valita itse kukin ideologiaansa sopivan vaihtoehdon. Kaverikin vie harrastepäiväkotiin kun yksityinen tulee halvemmaksi ku kunnallinen.

Haluaisin todella kuulla mielipiteesi parin viikon päästä, kun paikalla on muitakin lapsia, eikä kaikkea voida tehdä sinun lapsesi pillin mukaan. Hyvähän se nyt on hehkuttaa, jos kaikkien tätien huomio on vain yhdessä lapsessa.

Siis anteeksi, en tarkoittanut tätä pahalla, mutta oikeasti kiinnostaa, miten tuossa käy.

Viimeksi muokattu:
Voi, mä muistan lämmöllä kaikkia hoitopaikkoja. Aina lapset meni mielellään niihin, vaikka hoitopaikka välilä vaihtuikin. Elikkä kiitokset heille kaikille ihanille tädeille. Ja sille yhdelle sedällekin.

Aamuherätykset ja kiire tosin ei ollut lapsista kivoja, mutta ne asiat ei toki olleet hoitopaikan syytä.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="vieras";24333100]Mä en oo koskaan kuullu et lapsille pistettäisiin omia levitteitä sun muita päiväkotiin?? Hyvää ja maistuvaa ruokaa on ainakin meijän muksujen pk:ssa tarjolla tai siis oli silloin kun siellä olivat. Luomua ei vissiin ollu tai ei ainakaan mainostettu, mut ei sitä kaupoistakaan sillon löytyny. Lähitilalta tulee kasvikset.

On se kiva kun nykyisin maksetaan niin hyvin tuota yksityisenhoidontukea että voi valita itse kukin ideologiaansa sopivan vaihtoehdon. Kaverikin vie harrastepäiväkotiin kun yksityinen tulee halvemmaksi ku kunnallinen.[/QUOTE]

Mulle ei ihan tule halvemmaksi kun kunnallisella puolella olisin nollamaksuluokassa :P Mutta todella pieni raha silti maksettavana kun laatu on näinkin korkea :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24333103:
Haluaisin todella kuulla mielipiteesi parin viikon päästä, kun paikalla on muitakin lapsia, eikä kaikkea voida tehdä sinun lapsesi pillin mukaan. Hyvähän se nyt on hehkuttaa, jos kaikkien tätien huomio on vain yhdessä lapsessa.

Siis anteeksi, en tarkoittanut tätä pahalla, mutta oikeasti kiinnostaa, miten tuossa käy.

Eiköhän se tule olemaan ihan kiva, että lapsi saa kavereita... Nyt on valittanut tylsyyttä kun on joutunut yksin hengailemaan.

Ja on kyllä nyt hieman ihmeellisiä mielikuvia palstalaisilla musta ja mun käsityksistä, ja lapsestakin. Kyllä lapsetkin osaavat sopeutua erilaisiin tilanteisiin. Silloin kun ollaan kaksin tytön kanssa niin käyttäytyy eri tavalla kuin silloin, kun ollaan oltu töissä tai olen hoitanut siskon kolmea poikaa. Kaksin voi totta kai joustaa enemmän, isommassa porukassa ei edes kysy niitä asioita mitä saattaaa kysellä silloin kun ollaan kaksin. Miksei toimisi samoin päiväkodissa?

[QUOTE="vieras";24333100]Mä en oo koskaan kuullu et lapsille pistettäisiin omia levitteitä sun muita päiväkotiin?? Hyvää ja maistuvaa ruokaa on ainakin meijän muksujen pk:ssa tarjolla tai siis oli silloin kun siellä olivat. Luomua ei vissiin ollu tai ei ainakaan mainostettu, mut ei sitä kaupoistakaan sillon löytyny. Lähitilalta tulee kasvikset.

On se kiva kun nykyisin maksetaan niin hyvin tuota yksityisenhoidontukea että voi valita itse kukin ideologiaansa sopivan vaihtoehdon. Kaverikin vie harrastepäiväkotiin kun yksityinen tulee halvemmaksi ku kunnallinen.[/QUOTE]

kyllä niitä kuule tuodaan.: /

Täytyy kommentoida sen verran, että oman lapseni hoitopaikassa myös erittäin hyvää kotiruokaa. Hoitajan mies on kova kala- ja metsämies niin noiden lisäksi sienet ja marjat yms kuuluu ruokavalikoimiin. Ja lapset saavat olla mukana tekemässä ruokaa.
Lisäksi käyvät erään vanhuksen luona tervehtimässä silloin tällöin, retkeilevät yms tavalliseen elämään kuuluvaa. Olen enemmän kuin tyytyväinen lapseni hoitajaan. Oikea aarre.

• Tykkää
Reactions: Fortune
Onneks mä teen niin joustavasti töitä, että voin milloin tahansa kävellä sinne pk:seen kesken päivää ilmoittamatta :) Itseasiassa oon jo kerran tehny niin, kun mentiin jättämään hakemus sinne! Seurasin toimintaa kauempaa hetken ennen kun mentiin sisälle. Mukavilta vaikuttivat silloinkin. Ja luulisi vanhempien lasten jo osaavan jollakin tavalla valittaa jos hlökunta ei oikeasti ole makuun; iltapäivähoidossa käy eka- ja tokaluokkalaisia.

Siis kukaan ei kiinnittänyt sinuun huomiota kun tuijuttelit lapsia?
Aika olennainen virhe henkilökunnalta.
Olisit voinut olla kuka tahansa pedofiili.

Aina pitää huomioida aikuinen joka tulee pk:n kaiken vaaran takia.

Eiköhän se tule olemaan ihan kiva, että lapsi saa kavereita... Nyt on valittanut tylsyyttä kun on joutunut yksin hengailemaan.

Ja on kyllä nyt hieman ihmeellisiä mielikuvia palstalaisilla musta ja mun käsityksistä, ja lapsestakin. Kyllä lapsetkin osaavat sopeutua erilaisiin tilanteisiin. Silloin kun ollaan kaksin tytön kanssa niin käyttäytyy eri tavalla kuin silloin, kun ollaan oltu töissä tai olen hoitanut siskon kolmea poikaa. Kaksin voi totta kai joustaa enemmän, isommassa porukassa ei edes kysy niitä asioita mitä saattaaa kysellä silloin kun ollaan kaksin. Miksei toimisi samoin päiväkodissa?

Ai miten niin ihmeellisiä mielikuvia? Jos tähän asti lapsi on saanut itse päättää milloin menee nukkumaan, milloin ulkoilee, mitä pukee päälleen ja joka asiasta neuvotellaan, kai se nyt jotenkin tulee muuttumaan. Miten hän nyt yhtäkkiä osaa sopeutua säännölliseen päivärytmiin ja tiettyihin sääntöihin, jos sellaisia ei tähän asti juurikaan ole ollut käytössä?

Kiva kuulla että kokemus on ollut noin positiivinen. =)

Meillä meni aikanaan molempien päiväkodinaloitukst mukavasti. Kakkonen oli jopa innoissaan kun vihdoin sai jäädä itsekin rauhassa leikkimään paikkaan minne oli veikkaa jo vuoden päivät saatellut.

Nyt ollaankin vuorostan erilaisissa tunnelmissa, ensi viikko on pojun viimeinen viikko hoidossa ja sitten alkaakin jo koulutie. Ollaan tässä suurinpiirtein itkua väännetty pojun oman hoitajan kanssa kun tämä 4,5v yhteistyömme nyt päättyy, ikävä tulee olemaan kova niin hoitajalla kuin hoidokillakin... Onneksi pikkusisko vielä jatkaa tuolla ja pojun tuleva koulu sijaitsee vain parin talon päässä päiväkodista, eli varmaan näkevät puistoulkoilujen yhteydessä ja poju voi käydä siskoa hakiessa tervehtimässä vanhoja hoitajia.

Tuo on todellakin Meidän päiväkoti ja haikealta tuntuu sekin että kun tyttö vuoden päästä lopettaa tuolla, tuleekin 1,5v taukoa yhteistyöhön ennen kun kuopuksen on aika aloittaa päiväkotiuransa. Jos siis kaiki menee suunnitelmieni mukaan.

Oho, suuria askelia, esikoinen menee jo kouluun! :) Teillä taitaakin olla läheinen suhde päiväkotiin kun olette niin pitkään olleet saman paikan asiakkaita.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24333239:
Ai miten niin ihmeellisiä mielikuvia? Jos tähän asti lapsi on saanut itse päättää milloin menee nukkumaan, milloin ulkoilee, mitä pukee päälleen ja joka asiasta neuvotellaan, kai se nyt jotenkin tulee muuttumaan. Miten hän nyt yhtäkkiä osaa sopeutua säännölliseen päivärytmiin ja tiettyihin sääntöihin, jos sellaisia ei tähän asti juurikaan ole ollut käytössä?

On hänellä ollut säännöllinen päivärytmi ja sääntöjä vaikka on saanut itse päättää nukkumaanmenoajoistaan yms :) Kyllä tuo 3-vuotias osaa jo puhua ja ymmärtää ryhmässätyöskentelyä ja sensellaista. Ei ole kauhean pumpulissa kasvanut kun ympärillä on pyörinyt kolme serkkua ja olen roudannut häntä työpaikallanikin mukana, sielläkin ollut isossa ryhmässä. Se, ettei uhmaa lapsen tahtoa ei tarkoita sitä, että palvotaan lasta ja nostetaan lapsi jalustalle.

Sen lisäksi että on kulkenut minun mukanani on lapsi viettänyt aikaa mm tätinsä ja isoäitiensä kanssa ihan onnistuneesti. Oli jopa kokonaisen viikonlopun mökillä isoäitinsä kanssa. Sain paljon kehuja exäni äidiltä; laps on kuulemma sosiaalisesti hyvin kehittynyt ja hänestä huomaa, että hänellä on sellainen vankka perusturva ja hyvä itsetunto. Miksei siis pärjäisi ihan hyvin päiväkodissakin?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24333103:

Mä en parhaalla tahdollanikaan usko että Ninatt tulee kertomaan täällä jos hänellä on jotain ongelmia lapsen tai lapsen päiväkodin kanssa. Ainakaan jos ne liittyvät tähän hilipalipippaan vai mikä vanhemmuus se sitten onkin.

Se olis jo yksin kertaisesti liian noloa ja kumoaisi kaiken mitä hän on vuosien varrella täällä sanonut. Kun kerran hänen systeemillää niitä ei voi tulla.

On hänellä ollut säännöllinen päivärytmi ja sääntöjä vaikka on saanut itse päättää nukkumaanmenoajoistaan yms :) Kyllä tuo 3-vuotias osaa jo puhua ja ymmärtää ryhmässätyöskentelyä ja sensellaista. Ei ole kauhean pumpulissa kasvanut kun ympärillä on pyörinyt kolme serkkua ja olen roudannut häntä työpaikallanikin mukana, sielläkin ollut isossa ryhmässä. Se, ettei uhmaa lapsen tahtoa ei tarkoita sitä, että palvotaan lasta ja nostetaan lapsi jalustalle.

Sen lisäksi että on kulkenut minun mukanani on lapsi viettänyt aikaa mm tätinsä ja isoäitiensä kanssa ihan onnistuneesti. Oli jopa kokonaisen viikonlopun mökillä isoäitinsä kanssa. Sain paljon kehuja exäni äidiltä; laps on kuulemma sosiaalisesti hyvin kehittynyt ja hänestä huomaa, että hänellä on sellainen vankka perusturva ja hyvä itsetunto. Miksei siis pärjäisi ihan hyvin päiväkodissakin?

En noita mainitsemiasi asioita epäilekään, mutta miten käy tilanteissa, joissa sinä normaalisti joudut neuvottelemaan lapsen kanssa ja jopa annat periksi. Se kun ei päiväkodissa oikein onnistu. Mitä tapahtuu, kun lapsi huomaa, ettei kaikesta voikaan neuvotella? Miksi tekeydyt tyhmäksi? Onhan tästä puhuttu ennenkin.

Niinpä, samaa sanotaan mun muksuista ja ihan itse nekin menee nukkumaan, VAIKKA ovat olleet suljettuna häkkiin, eivät ole olleet tissimaidolla ja heitä on kielletty ja komennettu.
Eivät ole itse saaneet päättää menevätkö ulos, syövätkö ruoka-aikana vai muullon.
Säännöllinen päivärytmi on ja molempia kehutaan todella sosiaalisiksi ja toiset huomioon ottaviksi siltikin :D

Voisiko mahdollisesti olla kysymys muusta kuin vanhemmuudesta tai sillä pätemisestä? Ehkä lapsellakin on perusluonne

[QUOTE="äippä";24333344]kuuklasin tuota touhua ja mitäs tuolla nyt niin ihmeellistä pitäisi olla, normaaleja päiväkodin teesejä.[/QUOTE]

Jos kaikki päiväkodit oliskin niin ihania kun tuo :heart: Ei nyt ole pelkästään tuo luonnossa kotonaan-pedagogia vaan myös muuten hyvä paikka. Vain yli 3v lapsia, ip-hoidossa käyvät koululaiset minusta hieno plussa (nuoremmat oppii vanhemmilta lapsilta kaikenlaista), kahden naisen lisäksi on yksi miespuolinen työntekijä, ruoka on kasvisruokaa & luomua, lapset osallistuvat päivittäin ruoanlaittoon, koska pk:ta pyörittää vanhempainyhdistys niin minulla on mahdollisuus vaikuttaa sen toimintaan paljon... :) Kaikenlaisia pieniä juttuja jotka yhdessä tekevätkin aika suuren eron. Ei mikään yksittäinen pedagoginen suuntaus tietenkään takaa hyvää lopputulosta, siihen tarvitaan paljon muutakin.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24333398:
En noita mainitsemiasi asioita epäilekään, mutta miten käy tilanteissa, joissa sinä normaalisti joudut neuvottelemaan lapsen kanssa ja jopa annat periksi. Se kun ei päiväkodissa oikein onnistu. Mitä tapahtuu, kun lapsi huomaa, ettei kaikesta voikaan neuvotella? Miksi tekeydyt tyhmäksi? Onhan tästä puhuttu ennenkin.

Sitten lasta voi lohduttaa ja auttaa pettymyksen yli? Siis sen sijaan, että rupeaa uhmakkaaksi ja taistelee lasta vastaan :) Ei se, että ottaa lapsen huomioon ihmisenä vaadi sitä, että kaiken pitää soljua tasaisen täydellisesti eikä mistään koskaan kiukuta tai riidellä. Kyllä tälläkin palstalla on sellaisia ihmisiä jotka tuntevat meitä IRL ja tietävät, ettei arki ole pelkkää vaaleanpunaista pumpulia ja ruusuilla tanssimista meilläkään, vaikka arki pääasiassa hyvin sujuukin. Välillä asioista ollaan eri mieltä ja sit ollaan ja sit siitä puhutaan ja keksitään joku ratkaisu johon molemmat voi olla tyytyväisiä. Ja jos tulee ylilyöntejä niin pyydetään anteeksi.

Ei ole mitään tilanteita joissa "normaalisti" "joutuu" neuvottelemaan. Lapsen kanssa voi kommunikoida siinä missä aikuisenkin. Miten sinä teet jos olet jonkun aikuisen kanssa vahvasti eri mieltä, ja teidän pitäisi tehdä jotain yhdessä?

[QUOTE="vieras";24333434]Mitä ootko sä irtautunut lapsestasi viikonlopuksi?[/QUOTE]

Juu, lapsi halusi :) Lähti perjantai-iltana ja tuli takaisin vasta myöhään sunnuntai-iltana, dumppas mut ihan yksin :'(

Yhteistyössä