Mä näin tänään kaupassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Mutta mulla on silti mielipiteeni, jotka saan julki tuoda. En mä tähän mitään ratkaisua ole hakemassa.

Että syväluotaavan analyysin, no en. Mikäköhän tämä analyysi sitten oli?

Mm. se, että vanhempien ajatusmaailma ontuu. Mistä tiedät?

Se ontuu minun mielestäni.

Mutta eikös sun pitäisi tietää heidän ajatusmaailmastaan, jotta voisit todeta sen ontuvan? :D

No joo, ihan sama.

Tiedän mä siitä jotain, nimenomaan sen että he antavat liian ison lapsen mennä autokärryyn.

Eri asia olisi, jos mä esim. alkaisin spekuloimaan heidän mahdollisia ruokaostoksiaan ulkonäön perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos lapsi siihen haluaa niin mitä haittaa?

Vaikka siksi, että hän on auttamatta liian iso niihin? Että hän jaksaa kävelläkin, ja että jättää auton sellaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee?

No vaikka on iso siihen kärryyn niin mitä sitten? Pääasia että mahtuu istumaan ja ei siellä kaupassa varmasti niin kauan menisi=)

Kamala kirjoitti:
Jos kuvailen, että tyttö istuu pää kumarassa ja kädet pihalla ikkunoista, niin eikö hän ole silloin autoon liian iso?

ehkä näin ja ap:llä ei ole omaa elämää. Sen perheen äiti voisi tehdä tänne aloituksen "joku idiootti mulkoili meitä kaupassa".

Alkuperäinen kirjoittaja Nää avaukset on kaikkein parhaita..:
kertaakaan en ole vielä "kaupassa nähtyä"-otsikon alta löytänyt sellaista tapahtumaa, jonka edes itse oisin huomioinut. Joillain vaan ei ole omaa elämää ni tarttee nähdä kaupoissa asioita... :D

Aattele, ja ilman rillejä näin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Vaikka siksi, että hän on auttamatta liian iso niihin? Että hän jaksaa kävelläkin, ja että jättää auton sellaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee?

No vaikka on iso siihen kärryyn niin mitä sitten? Pääasia että mahtuu istumaan ja ei siellä kaupassa varmasti niin kauan menisi=)

Kamala kirjoitti:
Jos kuvailen, että tyttö istuu pää kumarassa ja kädet pihalla ikkunoista, niin eikö hän ole silloin autoon liian iso?

ehkä näin ja ap:llä ei ole omaa elämää. Sen perheen äiti voisi tehdä tänne aloituksen "joku idiootti mulkoili meitä kaupassa".

Ei olekaan. :snotty: Siks mä kaupassa käynkin, en mä sieltä mitään ostamaan mene.

Kamala kirjoitti:

On liian iso joo, mutta edelleen, kauppareissu ei varmasti olisi kauan kestänyt joten, ei minusta olisi paha ollut pitää lasta siinä kärryssä..=)
Lapsuus on kerran vain, ja kohta lapset on jo niin isoja etteivät ainakaan mihinkään kärryihin haluu mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Lapsissa on eroja. Jopa kokoeroja. Ja sitä kokoeroa voi olla aika hiton paljon jo tuon ikäisillä.
Näin on.

T: se, jonka 3-vuotiaalta kysyttiin että joko menet ensi syksynä kouluun...

Liityn tähän joukkoon. T: Se, jolla on 5 vuotias erityislapsi (kehitysviive) mutta koko on about 7 -vuotiaan..

Voitte uskoo että mä saan aika monesti katseita ja todennäköisesti ajatukset menee samaa rataa ku ap:llä. Se erityisyys kun ei ulospäin välttis näy, vaikka kuin siel kaupas seurailis.

Tiedän mä siitä jotain, nimenomaan sen että he antavat liian ison lapsen mennä autokärryyn.

Ehkä sillä lapsella oli jalka kipeä :D

Siitä syystä mun ylisuuri poikani istui kesällä rattaissa & ostoskärryn istuinosassa - ja keräsi kyllä katseet. Muttei voinut kunnolla astua jalalle.

Mutta joo, niiden arvomaailma on pielessä yms yms. Sovitaan niin, ei tää johda mihinkään.

Joku järki nyt oikeesti niiden Ville-Maijojen kasvattamiseen... Meinaatteko pyyhkiä niiden pyllytkin vielä 20 veenä? Kun lapsi osaa kävellä, ja hänellä on jo valmiudet toimia itsenäisesti muutenkin, niin miksi ihmeessä sitten pitäis kohdella niinkuin vauvaa? Joo, onhan se kuitenkin niin pieni vielä se Simo-Anneli, mutta kun se nyt vaan on niin, että vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsi aikuiseksi, eikä pitää koko elämää vauvan tasolla,

onks kukaan koskaan miettiny,miten paljon helpompaa ois kaupassa käynti ois,jos ei tartteis kyylätä muita :xmas: itse keskityn vain ja ainoastaan siihen ostosten tekoon,en jaksa katella mitä kukakin tekee tai ei tee..

Siten, että joskus lapselta pitää kieltää myös sitä mukavaa.

Ehkä siltä kielletäänkin JOSKUS myös sitä mukavaa?
Tosin joillekin se tuntuu tarkoittavan, että mitä tahansa lapsi haluaakin, niin se pitää kieltää jos ei muuten niin silkasta periaatteesta. Minen lähtis sellaiseen.

Näin juuri. Siitä ei oikeasti ole mitään konkreettista haittaa, vaikka siellä kärryissä istuisi keski-ikäinen kääpiö, kunhan ei riko sitä härveliä. Muutenkin lapsilta joutuu kieltämään niin paljon, että itse ainakin yritän rajoittaa kieltämisen vain sellaiseen, mikä on oikeasti perusteltua. Mistä tuli mieleen puistossa nähtyä: äiti kielsi alle kaksivuotiasta lasta kiipeämästä sellaisen mini-pirtinpöytäryhmän pöydälle "koska pöydällä ei saa istua". Argh, haloo, saako oikealle pöydälle sitten kaataa hiekkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Joku järki nyt oikeesti niiden Ville-Maijojen kasvattamiseen... Meinaatteko pyyhkiä niiden pyllytkin vielä 20 veenä? Kun lapsi osaa kävellä, ja hänellä on jo valmiudet toimia itsenäisesti muutenkin, niin miksi ihmeessä sitten pitäis kohdella niinkuin vauvaa? Joo, onhan se kuitenkin niin pieni vielä se Simo-Anneli, mutta kun se nyt vaan on niin, että vanhemman tehtävä on kasvattaa lapsi aikuiseksi, eikä pitää koko elämää vauvan tasolla,

Ja vauvan tasollahan se lapsi nimenomaan pysyy, jos kerrankin pääsee autokärryyn vaikka osaa jo kävelläkin :D

Ehkä sillä lapsella oli jalka kipeä :D

Siitä syystä mun ylisuuri poikani istui kesällä rattaissa & ostoskärryn istuinosassa - ja keräsi kyllä katseet. Muttei voinut kunnolla astua jalalle.

Mutta joo, niiden arvomaailma on pielessä yms yms. Sovitaan niin, ei tää johda mihinkään.

Ehkä sitten oli, hyvin hän sillä käveli kuitenkin kaupasta pihalle.
Minun ja heidän arvomaailmat ei kohtaa, ei meidän tarvitse sopia mitään. Enkä mä kyllä edes tiiä mihin tän pitäisi johtaa. Varmaan ihmisten mielipiteisiin ja keskusteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
onks kukaan koskaan miettiny,miten paljon helpompaa ois kaupassa käynti ois,jos ei tartteis kyylätä muita :xmas: itse keskityn vain ja ainoastaan siihen ostosten tekoon,en jaksa katella mitä kukakin tekee tai ei tee..

sama täällä, käyn yleensä jopa viikon ostokset tekemässä listan kans parhaimmillaan alle varttituntiin jos ei oo jonoa kassalla. ottaa päähän koko kaupassakäynti muutenki, ei siihen ite tarvi lisätä ongelmia. tai "ongelmia".

Ootko lukenut aikaisempia viestejä. Ihan nyt tiedoksi sullekin, että minä, puolisokea ihminen, olin siellä kaupassa ilman rillejäni. Joten, en kyylännyt.

Niih, että ei muuta ku duuniin vaan samantien ku kävellä osaa! Saapahan lapsiki aikaan jotai hyödyllistä, ei mee ihan autokärryssä istumiseksi koko elämä! :xmas:

Ja vauvan tasollahan se lapsi nimenomaan pysyy, jos kerrankin pääsee autokärryyn vaikka osaa jo kävelläkin :D

Niin, kun mehän nyt ei täällä tiedetä, istuuko se ylisuuri vauva siellä kärryissä aina, vai vain tuon kerran, joka on nyt palstalle raportoitu. Enemmän mua huolestuttaa se, että aikuisten ihmisten mielestä se on ihan ok asia, tukkia koululainen autokärryyn tai vaikka muovipussiin "ku se nyt kerran halus koittaa"

Ootko lukenut aikaisempia viestejä. Ihan nyt tiedoksi sullekin, että minä, puolisokea ihminen, olin siellä kaupassa ilman rillejäni. Joten, en kyylännyt.

olen lukenut :whistle: kuinka sä sit näit puolisokeana lapsen koon ja iän niin hyvin?

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Siten, että joskus lapselta pitää kieltää myös sitä mukavaa.

Ehkä siltä kielletäänkin JOSKUS myös sitä mukavaa?
Tosin joillekin se tuntuu tarkoittavan, että mitä tahansa lapsi haluaakin, niin se pitää kieltää jos ei muuten niin silkasta periaatteesta. Minen lähtis sellaiseen.

Näin juuri. Siitä ei oikeasti ole mitään konkreettista haittaa, vaikka siellä kärryissä istuisi keski-ikäinen kääpiö, kunhan ei riko sitä härveliä. Muutenkin lapsilta joutuu kieltämään niin paljon, että itse ainakin yritän rajoittaa kieltämisen vain sellaiseen, mikä on oikeasti perusteltua. Mistä tuli mieleen puistossa nähtyä: äiti kielsi alle kaksivuotiasta lasta kiipeämästä sellaisen mini-pirtinpöytäryhmän pöydälle "koska pöydällä ei saa istua". Argh, haloo, saako oikealle pöydälle sitten kaataa hiekkaa...

Musta on hyvin perusteltua, että autokärry on pienemmille lapsille kuin sinä, että sinä olet liian iso niihin. Onhan siitäkin konkreettista haittaa, jos niissä painoraja on, ja isompi ihminen tulee ja saattaa rikkoa ne kärryt.

olen lukenut :whistle: kuinka sä sit näit puolisokeana lapsen koon ja iän niin hyvin?

No voi jessus. En mä nyt niin sokea ole, ettenkö näe ihmisiä jotka kävelee mua vastaan joka hyllykön välissä, siitä alle puolen metrin päästä.

hän näki lapsihan oli iso!

No eihän tuossa nyt välttämättä ollut kyse siitä että lapsi ei olisi jaksanut kävellä, vaan hänestä oli hauskaa olla siellä kärrsyssä. Ja joskus ei huvita kävellä, kyllä mäkin olen pummannut kavereilta autokyytiä joskus, kun ei vaan ole huvittanut kävellä tai mennä bussilla. Kyllä ne lapset tulee ihan kunnon ihmisiksi, vaikka joskus vähän lellisikin.

Joo, no kyl meitin lapset osaa kävellä isoissa kaupoissa, jopa 2vuotias..
Mutta jos mulla olisi tilanne jossa lapsi haluaisi päästä kärryn kyytiin, niin menkööt.. =) Onko sen nyt niin kamalan väliä, onko lapsi kärryssä istumassa vai kävelemässä =) Tosin me ei olla noita autokärryjä käytetty varmaan 1½-2vuoteen enään, mutta kumminkin=)

Yhteistyössä