Mä näin tänään kaupassa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kamala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
eikö tässä oo tehty kärpäsestä härkänen? se on yks hitsin kärry vaan, yks hitsin kauppareissu. tuskin kenellekään tuli harmia tai pahaa mieltä.

Sä oot täällä ihan helvetisti. Onko perhe-elämä kärsinyt palstailun alkamisen jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Ajattelin, mutta ainakaan näkemäni ja kuulemani perusteella hän ei erityislapsi ollut. Kyllä minäkin haluaisin mennä autokärryyn, olishan se kivaa ku joku lykkis. Mutta mä olen aikuinen ja tiedän etten niin voi tehdä.

Seurasiksää niitä kauankin?

Mikset kysynyt asiasta lapsen vanhemmilta? Olisit saanut vastauksen tähän sinua suuresti askarruttavaan kysymykseen siitä, miksi ihmeessä niin iso lapsi oli autokärryssä.

Pieni kauppa, kyllä mä heitä melkein joka hyllyn välissä näin. En seurannut.
Ei mua askarruta mikään, kunhan keskustelen yleisellä tasolla tästä asiasta, kertoen vain yhden esimerkin.

Olen 100% varma että oli koululainen n.8-9v.

Ja 100% varma olet koska???

Meillä pyöri täällä tänään 12 muksua. 9 niistä oli 6-vuotiaita.
tästä 9 hengen porukasta olisin silmät kirkkaina voinut ainakin yhtä väittää 4-vuotiaaksi, ja kahta n. 9-vuotiaaksi.
Jos siis en sattuisi tietämään, että kaikki olivat kuuden vanhoja.

Lapsissa on eroja. Jopa kokoeroja. Ja sitä kokoeroa voi olla aika hiton paljon jo tuon ikäisillä.

No jaa, en kyllä mun tokaluokkalaista päästäisi mihkään autokärryyn, ne on pienille lapsille, jotka ei osaa/jaksa kävellä, ja mun koululaisella on kaksi jalkaa joilla se pääsee kyllä eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja not a fan:
eikö tässä oo tehty kärpäsestä härkänen? se on yks hitsin kärry vaan, yks hitsin kauppareissu. tuskin kenellekään tuli harmia tai pahaa mieltä.

Sä oot täällä ihan helvetisti. Onko perhe-elämä kärsinyt palstailun alkamisen jälkeen?

Mitenkä tää nyt liittyy mihinkään?

No mun mielestä tollanen mukava ei pitäis olla vanhempien mielestä sallittua, kun lapsi vaan haluaa autoon eikä jaksa kävellä. Tottakai olisi ok, jos lapsi olisi sallitun kokoinen kärryyn, mutta kun vanhemmat tietävät ettei ole, ja antavat silti luvan, niin se on ajatusmaailma mikä mielestäni ontuu.

Mutta sun mielipide ei ratkaise, vaan ko. lapsen vanhempien mielipide.

Jos siitä pystyy tekemään kovinkin syväluotaavan analyysin koskien vanhempien ajatusmaailmaa ja kasvatusta, niin antaa mennä vaan, mutta mun mielestä se ei välttämättä kerro yhtikäs mitään. Joku satunnainen kohtaaminen marketissa. Ehkä lapsi halusi hassutella. Ehkä oli kipeä ja kävivät kaupassa lääkärireissun yhteydessä. Ehkä oli jalka paketissa. Ehkä täyttää huomenna 7 v ja sai tänään olla viimeisen kerran pikkulapsi ja mennä autokärryyn. Emme voi tietää.

Monikohan kyylää minua ja lapsiani kaupassa, samanlaisia psykoanalyyseja tehden? :D

Mutta mulla on silti mielipiteeni, jotka saan julki tuoda. En mä tähän mitään ratkaisua ole hakemassa.

Että syväluotaavan analyysin, no en. Mikäköhän tämä analyysi sitten oli?

Alkuperäinen kirjoittaja tikitin:
En vaan tajua mikä tossa nyt on niin kamalaa?

Niin, ei kai siinä mitään kamalaa ookaan, mutta ne on tarkoitettu pienimmille lapsille, ja ostettu sinne kauppaan ihan niiden pienten lasten vanhempien avuksi.

Jos 15 vee kysyis, että lykkäätkö sä sitä autokärryillä kauppareissun ajan, niin oliskos sekin ihan ok? Kun ei siinäkään mitään erikoista pitäisi olla, lapsihan se on 15-vuotiaskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
No jaa, en kyllä mun tokaluokkalaista päästäisi mihkään autokärryyn, ne on pienille lapsille, jotka ei osaa/jaksa kävellä, ja mun koululaisella on kaksi jalkaa joilla se pääsee kyllä eteenpäin.

No en mäkään ehkä omiani mutta jos jonkun tokaluokkalaisen sellasessa näkisin ei kyllä ekana tulis mieleen että onpa huono vanhempi kun laiminlyö kasvatuksen. Mun mielestä tollasen asian arvostelu ei vaan kuulu kelle tahansa random tyypille kaupassa. Ei vaan jaksais ees kiinnostaa kun on niin paljon niitä oikeesti huonoja vanhempiakin.

Mutta mulla on silti mielipiteeni, jotka saan julki tuoda. En mä tähän mitään ratkaisua ole hakemassa.

Mm. se, että vanhempien ajatusmaailma ontuu. Mistä tiedät?

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Olen 100% varma että oli koululainen n.8-9v.

Ja 100% varma olet koska???

Meillä pyöri täällä tänään 12 muksua. 9 niistä oli 6-vuotiaita.
tästä 9 hengen porukasta olisin silmät kirkkaina voinut ainakin yhtä väittää 4-vuotiaaksi, ja kahta n. 9-vuotiaaksi.
Jos siis en sattuisi tietämään, että kaikki olivat kuuden vanhoja.

Lapsissa on eroja. Jopa kokoeroja. Ja sitä kokoeroa voi olla aika hiton paljon jo tuon ikäisillä.

Koska työskentelen itse lasten ja erityislasten parissa, ja heitä näen paljon, erinäköisiä ja erikokoisia. Voisin väittää, että jonkinlainen näppituntuma tähän asiaan on.

Jos kuvailen, että tyttö istuu pää kumarassa ja kädet pihalla ikkunoista, niin eikö hän ole silloin autoon liian iso?

Niin, ei kai siinä mitään kamalaa ookaan, mutta ne on tarkoitettu pienimmille lapsille, ja ostettu sinne kauppaan ihan niiden pienten lasten vanhempien avuksi.

Jos 15 vee kysyis, että lykkäätkö sä sitä autokärryillä kauppareissun ajan, niin oliskos sekin ihan ok? Kun ei siinäkään mitään erikoista pitäisi olla, lapsihan se on 15-vuotiaskin.

En lykkäisi yhtäkään lasta kun inhoon jo lähtökohtasesti ko. kärryjä mutta jos siellä joku muu omaa 15 veetään lykkää niin ei se mulle kuulu ja 15 vee ja 8-9 vee on eri asia musta kuitenkin. Ja tuskin 15 vuotias sinne kärryyn enää haluaakaan.

Se ontuu minun mielestäni.

kun iso tyttö (koululainen) oli sellaisessa autokärryssä. Ja hän oli vielä aika isokokoinenkin. :ashamed: Ei näyttänyt kovin helpolta se poistulo sieltä autosta.

Kuulin tässä taannoin radiokeskustelua curling-vanhemmuudesta. Esimerkkinä oli tämä, että laitetaan liian isoja lapsia ostoskärryihin, tai just noihin autoihin. Mennään siitä mistä aita on matalin, mistä itselle on vähiten vaivaa. Kun lapsi istuu kärryissä/autoissa, häntä ei tarvitse vahtia ja pelätä mihin koskee seuraavaksi. Silotetaan lapsen tieltä pettymykset, mikä on vaan karhunpalvelus. :/

sä nyt yhden radiokeskustelun kuulleena joku kasvatuksen asiantuntia? Taidat vaan yrittää kerätä pointseja kun oot osannut noin tarkkaan seurata miten joku perhe toimii kaupassa. Näit varmaan mitä he ostivat. Oliko ostoksissa ranskiksia ja suklaata kenties pullo muumilimsaa hui kauhistus!
Taisit unohtaa tehdä omat ostoksesi. Taisi olla kiire kirjoittamaan raporttia palstalle.

Se ontuu minun mielestäni.

Mutta eikös sun pitäisi tietää heidän ajatusmaailmastaan, jotta voisit todeta sen ontuvan? :D

No joo, ihan sama.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos lapsi siihen haluaa niin mitä haittaa?

Vaikka siksi, että hän on auttamatta liian iso niihin? Että hän jaksaa kävelläkin, ja että jättää auton sellaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee?

No vaikka on iso siihen kärryyn niin mitä sitten? Pääasia että mahtuu istumaan ja ei siellä kaupassa varmasti niin kauan menisi=)

En lykkäisi yhtäkään lasta kun inhoon jo lähtökohtasesti ko. kärryjä mutta jos siellä joku muu omaa 15 veetään lykkää niin ei se mulle kuulu ja 15 vee ja 8-9 vee on eri asia musta kuitenkin.

Ja tiedätkö, että munkin mielestä 1-2 vee ja 8-9 vee on ihan eri asia.... :p

kertaakaan en ole vielä "kaupassa nähtyä"-otsikon alta löytänyt sellaista tapahtumaa, jonka edes itse oisin huomioinut. Joillain vaan ei ole omaa elämää ni tarttee nähdä kaupoissa asioita... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sitruuna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta jos lapsi siihen haluaa niin mitä haittaa?

Vaikka siksi, että hän on auttamatta liian iso niihin? Että hän jaksaa kävelläkin, ja että jättää auton sellaiselle joka sitä oikeasti tarvitsee?

No vaikka on iso siihen kärryyn niin mitä sitten? Pääasia että mahtuu istumaan ja ei siellä kaupassa varmasti niin kauan menisi=)

Kamala kirjoitti:
Jos kuvailen, että tyttö istuu pää kumarassa ja kädet pihalla ikkunoista, niin eikö hän ole silloin autoon liian iso?

Alkuperäinen kirjoittaja not a fan:

kuuluuko se sulle? :)

Yhteistyössä