Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Ap: Miksi lasta pitäisi käydä näyttämässä lääkärissä jos vasta eilen noussut kuume ja tauti alkanut? Etkö saa edes mitään nestettä (vettä, mehua, maitoa, limsaa, hunajaa) menemään? Jos lapsellasi on joku perustauti (et ainakaan maininnut tästä), niin sitten ymmärrän että lääkäriin haluat viedä näytille, mutta perustervettä lasta hoidetaan kyllä kotona ihan "normiohjeilla". Meillä tytöllä oli vajaa 3 päivää mm.38,5-40c kuume (panadol+pronaxen maksimiannoksella), kurkkukipu, yskä ja nukkui oikeastaan vain, mutta joi hyvin. Kuumeettomia päiviä oli 2 välissä ja taas nousi kuume 39c, niin päästiin HETI lääkäriin (tai no 3h päästä soitosta). Sikainf.epäilynä pidettiin, eikä testattu, koska hoitoon se ei vaikuta.
Itse kuulun raskauteni takia riskiryhmään ja sain noin viikon päästä myös kuumeen ja kurkkukivun (mies myös välissä 5 päivää 38-40c kuumeessa), ja pääsin kyllä heti lääkäriin ja testeihin. Samoin Tamiflu aloitettiin, koska oli vahva sikainf.epäily. Itse oksensin rajusti ensimmäisen tamiflu-tabletin jälkeen (pakkauksessa siitä mainitaan, että melkein kaikki saa vatsa-oireita tai oksentelua), enkä kyllä toivoisi samaa lapselle. Aikuisena sen kestää, mutta pieni lapsi (joka ei syö kunnolla, ja juominenkin huonoa) voi helposti mennä siitä vielä huonompaan kuntoon kuin mitä oli.
Ja siitä possutauti testin hinnasta, on siinä 100? kieppeillä, että ymmärrän kyllä jos sitä ei ihan kaikilta perusterveiltä/ei-riskiryhmiin kuuluvilta testata. Ymmärsin sen täysin myös oman lapseni (1v9kk) kohdalla.
Jos lääkitys pitäisi alkaa 48 tunnin sisällä, niin kai siellä lääkärissäkin pitäisi ennen sitä käydä? Ja juu, mä luulen tuntevani tuon oman lapseni näin 2,5v kokemuksella kun sanon, ettei se ole koskaan ollut tuollainen. Mutta minähän en olekaan mikään sikainfluenssa-expertti, pelkkä kiihkoileva äiti vain. Mä haluaisin kovasti välttää sen tilanteen, että tulee jotain jälkitauteja joten mielelläni saisin lapselle sen lääkityksen, mikäli tämä sikainfluenssaa on.
Ja olen vissiin ymmärtänyt väärin sen, että alle 3veet olisi jotenkin erityisasemassa. Näin vain olen ymmärtänyt kun heitä ensimmäisten joukossa rokotetaankin.
Ja todellakin: en ihmettele, että jää esim. keuhkokuume tai sydänlihaksen tulehdus "huomaamatta" kun edes hoitajalle ei pääse tutkittavaksi. Tiedän kyllä, että normi flunssakin on yksi vaihtoehto ja juuri sen vuoksi haluaisin tietääkin, että kumpaa tämä on. Mutta testejä ei tosiaan enää tehdä, vaan se on jokaisen vanhemman omalla vastuulla pitää huoli, että lapsi tutkitaan ja että hän saa hoitoa. Julkinen terveydenhuolto sammuttelee vain pahimpia tulipaloja.