Mä jatkan valitusta siitä, ettei päästä lääkärille (sikainfluenssa).

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saippuasuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Saippuasuu:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps:
Milläköhän perusteella kunta on velvollinen sen laskun maksamaan? Hoitotakuu takaa sen että kolmen päivän kuluessa on saatava yhteys lääkäriin. Ja jos ei viitsi lähteä tuntikausiksi tk:hon jonottamaan niin silloinko kunta on velvollinen maksamaan yksityislääkärin maksun? Hohhoijaa. Paranemisia lapselle! :)

No juu, siis mä nimenomaan soitin aamulla päivystykseen ja ne sanoivat, että älkää tulko, ette pääse lääkärille. Tokihan sinne voisi vain mennä paikanpäälle jonottamaan, mutta mua ei tosiaan kiinnosta lähteä kipeän lapsen ja terveen lapsen kanssa sinne jonottamaan jos ei tosiaan sitten edes päästä lääkärille. Ja tää kolmen päivän sisällä ei tässä tapauksessa oikein toimi, kun kerran Tamiflu -lääkitys olisi aloitettava 48 tunnin sisällä oireiden alkamisesta...

Tuon lääkityksen VOI aloittaa myöhemminkin!

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Eikös ap jossain sanonut, että heillä samaa päivystykseenkin ajan? Sama juttu se on meillä täällä eli jos soitat tai menet sinne, niin sanovat ajan koska pääset lääkärille. Se on hyvä systeemi juuri siinä, ettei kenenkään tartte istua tuntikausia siellä kyttäämässä.

Mutta päivystys on aina PÄIVYSTYS. Ei voida taata että jos luvataan että aika on vaikka 12:20 että pääset tasan tuolloin lääkärille. Päivystykseen kun voi tulla ovesta ihan mitä vaan. Ei tarvitse olla kuin yksi "vaativampi" ja tällä tarkoitan siis hoidollisesti vaativampi (esim sydäninfarkti) niin koko pakka on sekaisin ja ajat myöhästyy, saati että näitä hätätapauksia tulee useampia, esim vaikka kolaripotilaita. Eli jonotukselta et voi välttyä. Toki joskus pysytään ihan aikataulussa jos lääkäri on nopea ja mitään ylimääräisiä ei pahemmin tule. Esim viikonloppuisin lääkäri joutuu vielä hoitamaan vuodeosaston potilaat siinä samalla. Eli minusta harhakuvitelmaa että jos päivystykseen saat ajan tiettyyn kellon aikaan niin varmasti myös siihen aikaan pääset lääkärille ja yleensä kyllä myös muistutan ihmisille tästä kun varaavat aikaa. Se on kyllä välillä hassua että jos ajat vaikka pari tuntia myöhässä niin jotkut jo hätäilevät ja tuskailevat koska pääsevät lääkärille ja kauanko pitää vielä odottaa (kyseessä siis sellaiset joilla ei mitään hengenhätää ole). Tekisi mieli joskus sanoa että menkääpäs hyvät ihmiset jonottamaan johonkin suureen yhteispäivystykseen niin tiedätte mitä jonottaminen on.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Mulle ainakin sanottu lääkärissä että 3pv saa olla kuume.Jos kauhean korkea (40) niin menisin lääkäriin.Mutta jos lapsi hyvävointinen niin en veis.Mulle hyvävointinen merkkaa ainakin sitä että juo,leikkii minkä jaksaa ja on kuitenkin ihan tolkuissaan.

heh.. 38.8 on kyllä kaukana 40 asteesta kun puhutaan lapsen lämmöstä....

Jyväskylässä oli ainaki vielä vuosi sitte Kyllön tk-päivystys järjestetty siten että sinne vaan menttii ja ilmottauduttii luukulla ja sitte alettii odottaa :/ pahimmillaan oon istunu sairaan lapsen kanssa siellä 6h :(

Alkuperäinen kirjoittaja Katja:
Onko lapsi siis tosi huonovointinen vai miksi pitäisi mennä lääkärille? Kun suurimmalla osallahan toi on ihan tavallinen kuumetauti, miltä se siis myös aloituksen perusteella kuulosti.

Mitä tarkoitat huonovointisella? Oksentamista? Ei, lapsi ei ole oksentanut. Mutta hänellä ei ole myöskään koskaan ollut näin korkeaa kuumetta (ja meillä on ollut aika monta infektiota ja korvatulehdusta parin vuoden aikana). Tuossa se lapsi makaa sohvalla peiton alla ja katsoo Teletappeja.

on muuten ihan normia käytöstä kuumepotilaalle tuo... Ei todellakaan aihetta huoleen.... 38.8 EI ole korkea lämpö LAPSELLE.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Sikalunssa hoidetaan kuten tavallinen flunssa > juomista ja kuumetta alentavaa lääkettä!
Ei siihen Tamiflu lääkettä jaeta kuin riskiryhmään kuuluville!

flunssa ja influenssa hoidetaan eri tavoin.

SIKAinfluessassa ihan samat hoito-ohjeet!
Meillä tuo on jo sairastettu ja hengissä selvittiin kahden päivän kestävällä kuumeella. Jokaisella oli kuume 39,5-40,5.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppeliini:
Ap: Miksi lasta pitäisi käydä näyttämässä lääkärissä jos vasta eilen noussut kuume ja tauti alkanut? Etkö saa edes mitään nestettä (vettä, mehua, maitoa, limsaa, hunajaa) menemään? Jos lapsellasi on joku perustauti (et ainakaan maininnut tästä), niin sitten ymmärrän että lääkäriin haluat viedä näytille, mutta perustervettä lasta hoidetaan kyllä kotona ihan "normiohjeilla". Meillä tytöllä oli vajaa 3 päivää mm.38,5-40c kuume (panadol+pronaxen maksimiannoksella), kurkkukipu, yskä ja nukkui oikeastaan vain, mutta joi hyvin. Kuumeettomia päiviä oli 2 välissä ja taas nousi kuume 39c, niin päästiin HETI lääkäriin (tai no 3h päästä soitosta). Sikainf.epäilynä pidettiin, eikä testattu, koska hoitoon se ei vaikuta.

Itse kuulun raskauteni takia riskiryhmään ja sain noin viikon päästä myös kuumeen ja kurkkukivun (mies myös välissä 5 päivää 38-40c kuumeessa), ja pääsin kyllä heti lääkäriin ja testeihin. Samoin Tamiflu aloitettiin, koska oli vahva sikainf.epäily. Itse oksensin rajusti ensimmäisen tamiflu-tabletin jälkeen (pakkauksessa siitä mainitaan, että melkein kaikki saa vatsa-oireita tai oksentelua), enkä kyllä toivoisi samaa lapselle. Aikuisena sen kestää, mutta pieni lapsi (joka ei syö kunnolla, ja juominenkin huonoa) voi helposti mennä siitä vielä huonompaan kuntoon kuin mitä oli.

Ja siitä possutauti testin hinnasta, on siinä 100? kieppeillä, että ymmärrän kyllä jos sitä ei ihan kaikilta perusterveiltä/ei-riskiryhmiin kuuluvilta testata. Ymmärsin sen täysin myös oman lapseni (1v9kk) kohdalla.

Jos lääkitys pitäisi alkaa 48 tunnin sisällä, niin kai siellä lääkärissäkin pitäisi ennen sitä käydä? Ja juu, mä luulen tuntevani tuon oman lapseni näin 2,5v kokemuksella kun sanon, ettei se ole koskaan ollut tuollainen. Mutta minähän en olekaan mikään sikainfluenssa-expertti, pelkkä kiihkoileva äiti vain. Mä haluaisin kovasti välttää sen tilanteen, että tulee jotain jälkitauteja joten mielelläni saisin lapselle sen lääkityksen, mikäli tämä sikainfluenssaa on.

Ja olen vissiin ymmärtänyt väärin sen, että alle 3veet olisi jotenkin erityisasemassa. Näin vain olen ymmärtänyt kun heitä ensimmäisten joukossa rokotetaankin.

Ja todellakin: en ihmettele, että jää esim. keuhkokuume tai sydänlihaksen tulehdus "huomaamatta" kun edes hoitajalle ei pääse tutkittavaksi. Tiedän kyllä, että normi flunssakin on yksi vaihtoehto ja juuri sen vuoksi haluaisin tietääkin, että kumpaa tämä on. Mutta testejä ei tosiaan enää tehdä, vaan se on jokaisen vanhemman omalla vastuulla pitää huoli, että lapsi tutkitaan ja että hän saa hoitoa. Julkinen terveydenhuolto sammuttelee vain pahimpia tulipaloja.

noi jälkitaudit tulee vasta kun tauti on ollut päällä jo! Ja silloinkin Tamifluta annetaan jos niitä tulee, eli tuo 48h on höpönplöötä..

Pakko tosiaan ihmetellä: miksi ihmeessä porukka hyökkää kimppuun?

koska ap vaatii erikoiskohtelua. Ja on ylihuolehtiva, suorastaan fanaattinen tuon peikkonsa kanssa. Järki käteen! Nuo aloituksessa mainitut oireet eivät ole syy lähteä lääkäriin , vasta päivä sairastettu, c'moon hey!

Ei kaikilla se kuume nouse samalla lailla. Joillain on jopa normaali ruumiinlämpö alhaisempi kuin toisella. Ap oli huolissaan siksi, koska lapsella EI KOSKAAN ole ollut noin korkeaa kuumetta kuin nyt, ei edes infektioissa. Kyllä kai äiti tuntee lapsensa parhaiten ja tietää milloin tarvitaan lääkäriä. Se kuume on vain numeroita, eikä tosiaan aina anna oikeaa kuvaa.

Hyvä että saivat apua edes jostain. Nyt voi ap:kin olla rauhallisin mielin kun tietää mikä lapsella on.

En minäkään ihmettele Tornion tapausta.
Ja ei, en ole ihmettelemättä sen vuoksi, ettei tk:sta saa hoitoa vaan sen vuoksi, ettei hoitoa saa sitä tarvitsevat, koska koko paikka ruuhkautuu näistä ap:n tyylisistä.

Ja tiedän, aina ei saa hoitoa, hyvä tarkistaa lapsen kunto päläpälä mutta ei ole syytä viedä aina lasta lääkäriin, eikä lääkitä. Eipä niihin yksityisiinkään kannata luottaa 100%...

Ihmiset vie näköjään heti lekuriin lapsen, jos on vähääkään mitään oireita.
Siis kipeä mitenkään, heti lähdetään ja lääkitään =/

ei tarvi ihmetellä et paikat on ruuhkautuneita,ihmiset tappelee jonoissa ym shaissee kun tätäki aloitusta lukee..kyllä minäkin vien herkästi lääkäriin mut en sentää heti jos on reilu 38 kuumetta

:o täytyy vaan ihmetellä miten täällä teki niin tai näin niin aina saa paskaa niskaan. mitä hittoa se teidän persettä kutittaa jos joku vie lapsensa lääkäriin? :snotty:
jokainen tuntee itse lapsensa ja lapsen käytöksen ja tarvittaessa käyttää lääkärissä, sitä kukaan näin netin välityksellä voi sanoa onko sun syytä nyt viedä lapsesi lääkärille.
ap:lle meille on oma tk:n lääkäri sanonut et teitähän varten täällä ollaan ja mielummin turha käynti tänne kun jäädä kotiin miettimään et pitääköhän käyttää vai ei. paranemisia sinne :hug:

Miks ihmeessä ihmiset pelkää KUUMETTA ?!?!? Kuume ei ole mikään syy mennä/tulla lääkäriin. Se on OIRE, jota voi alentaa lääkkeillä. Hitto kun te ihmiset ootte typeriä. Jos lapsi kattoo sohvalla Teletappeja, ei ole huonovointinen. Älkää hysterisoiko.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurattaa ihan:

koska ap vaatii erikoiskohtelua. Ja on ylihuolehtiva, suorastaan fanaattinen tuon peikkonsa kanssa. Järki käteen! Nuo aloituksessa mainitut oireet eivät ole syy lähteä lääkäriin , vasta päivä sairastettu, c'moon hey!

Näinpä.

Meneekö täällä aikuisetkin saman tien lääkäriin jos vähääkään kuumetta tai esim. kurkkukipeä?

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
:o täytyy vaan ihmetellä miten täällä teki niin tai näin niin aina saa paskaa niskaan. mitä hittoa se teidän persettä kutittaa jos joku vie lapsensa lääkäriin? :snotty:
jokainen tuntee itse lapsensa ja lapsen käytöksen ja tarvittaessa käyttää lääkärissä, sitä kukaan näin netin välityksellä voi sanoa onko sun syytä nyt viedä lapsesi lääkärille.
ap:lle meille on oma tk:n lääkäri sanonut et teitähän varten täällä ollaan ja mielummin turha käynti tänne kun jäädä kotiin miettimään et pitääköhän käyttää vai ei. paranemisia sinne :hug:

Jos ei halua aiheesta keskustelua ja "kutinaa kenenkään perseeseen" (sinun tyylillä ilmaistuna), niin ei todellakaan kannata avata täällä internetissä aiheesta ketjua.

Jokainen muuten ei tunne lastansa, eikä käytä tarvittaessa lääkärissä.

Sanokaa nyt mitä tässä olis pitänyt tehdä? Jos ap sanoi, ettei ole koskaan ollut tuollaista kuumetta ja haluaa lääkärin tarkastavan pienen lapsen tilanteen, niin mikä siinä on väärin? Varsinkin kun sitten siellä olikin jotain tulehduksia eli kyse ei tosiaan ollut mistään täysin turhasta? Miksi ihmeessä joku kuvittelee netin kautta osaavansa arvioida tilanteen paremmin kuin lapsen äiti? Saati sitten paremmin kuin lääkäri??

Ei ihme, jos näitä Tornion tapaisia juttuja tulee vielä lisää, kun ihmiset ei uskalla mennä lääkäriin näiden syyllistämisien jälkeen!

Alkuperäinen kirjoittaja ddf:

Näinpä.

Meneekö täällä aikuisetkin saman tien lääkäriin jos vähääkään kuumetta tai esim. kurkkukipeä?

Tämän possunuhan takia mä tulen viemään lapsen lekuriin jos vointi näyttää minusta oudolta, ei siis normisairastamiselta. AP varmaan tuntee lapsensa ja tietää millainen vointi on normaalissa sairastamisessa.

Vaikkei olisi sikaa, niin silti sitä haluaa käydä lekurissa näytillä jos lapsen vointi epäilyttää :kieh:

Näinpä.

Mä meen! Miksi en menisi? Mun mielestä ne lääkärit ja hoitajat on siellä juuri sitä varten että jos mä sairastun niin ne auttaa.

Näinpä.

Mä meen! Miksi en menisi? Mun mielestä ne lääkärit ja hoitajat on siellä juuri sitä varten että jos mä sairastun niin ne auttaa.

Joo niinhän te aina tuutte. Mitä luulette, että me voidaan teidän kurkkukivuille tehä?! Virustauti ei parane kuin sairastamalla. Kurkkuangiina todella harvoin takana, ja siinä rajut oireet. Joskus vois käyttää järkee.

Iltaa! Yksityisellä käyty! Tytöllä on kurkunpään tulehdus ja alkava keuhkoputken tulehdus. Saimme antibiootit ja lisäksi kyypakkauksen kurkun turvotusta varten. Ohjeistus oli pitää kuume mahd. matalana ja tarvittaessa viedä muksu pihalle jos alkaa yöllä pahasti yskityttää ja kurkku turvota. Sikainfluenssaa ei testattu koska lääkärin mukaan kurkunpään tulehdus on vakavampi kuin possulenssu. Kovasti ihmetteli tämä lastentautien lääkäri, vanhempi herra, että miksi meitä ei otettu edes näytille päivystykseen... Että en mä ihan turhasta vauhko ole. :xmas:

Nyt olen tyytyväinen ja tiedän mikä likalla on hätänä. :heart:

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=514/sprog=4/grp=2/menu=1/

Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Kurkunpääntulehdus, yleinen.
Menee usein itsestään ohitse, nopeasti.
Virusperäinen, ei auta antibiootti.
Jos hengitys vaivalloista- sitten lääkäriin tietenkin.
Yleensä täysin vaaraton.

Mutta hei, jotainhan oli tehtävä ettei sun rahat hukkaan menis :D
Ok, no lääkkeet ns. ennalta ehkäisyksi sitten. Toivotaan ettei paska lennä antibiootista; hakitsitko siihenki Imodiumit lekurista...

Häh? Ne antibiootit saatiin siihen alkavaan keuhkoputken tulehdukseen. :o

Oonko mä kussut sun muroihin?

Alkavaan.... jep. Tottakai sieltä rohinoita kuuluu kun on yskää ja limaa...
Helpolla saa lekurit rahansa. Näkihän se , että olet hermoheikko, jossei olis kehittäny sulle reseptiä et olis hänelle enää mennyt uudestaan ;) Olis ees tulehdusarvot lapselta otattanut, oisi ollut näyttöä siitä tulehduksesta. Mä en lapselle antibioottia syötä kuin pakon edessä, enkä syö niitä itse kuin vasta kun on PAKKO. Syyt siihen on tunnetut; kvg.

Joo, keuhkoputken tulehdus, bronkiitti, on virustauti. Jotkut (vanhemmat) lääkärit kirjoittelee siihen edelleen antibiootteja, kun näin on joskus opetettu. Eivät kuitenkaan auta, vaan tauti paranee itsekseen ajan kanssa. Sen sijaan kehon hyvätkin bakteerit kuolee, se antibiootti kun ei erottele mitä bakteereja tappaa vaan siinä menee kaikki. Keho menee epätasapainoon, voi tulla antibioottiripulia jne.
Ja kurkunpään tulehdus, laryngiitti, on myös virustauti. Siihen auttaa höyryhengitys, ja tarvittaessa mm adrenaliinin hengittely tervhuollon pisteessä.

Mutta eihän siinä, kyllä ne virustaudit siitä paranee!;)

Yhteistyössä