Mä en ymmärrä kaveriani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
ja sanon heti alkuun että eikai mun ees tarvi ymmärtää ja että eikai asia mulle edes oikein kuulukaan. Mutta silti.

Kaverillani on 6 lasta. Mies on työtön ja hän ei itte oo koskaan ollu palkkatyössä vaikka on jo reippaasti yli 3 kymppinen. Asuvat kaupungin vuokratalossa ja elävät kelan ja sossun tuilla.

Annoin kaverini kuopukselle mun kuopuksen pieneksi jääneen talvihaalarin. Merkkihaalari, maksoi viime talvena melkein satasen ja on kunnoltaan uudenveroinen, oli vain muutaman viikon käytössä eikä siinä oo ainuttakaan käytön jälkeä, ja on viime talven mallistoa siis. Se kyllä otti sen, sanoi ihan että haluaa sen, kun kysyin kelpaako. No, nyt kun näin sitä niin se alkoi puhua että pitäis ostaa kuopukselle toppahaalari ja oli käyny kattoos ticketin haalareita mutta kun ne maksoi niin paljon. Olin vähä :O ku olin vasta lahjoittanu haalarin sille. Se alkoi sitte keksiä jotain koottuja selityksiä että ei hän nyt voikaan käyttää sitä haalaria vaan pitää saada uus. sanoin että pienille (80cm) on kirpparit täynnä hyviä haalareita, sanoi että ei hän osta kirpparilta vaan pitää olla uus. Sanoin että no hm:llä yms on edullisia tuon ikäiselle, ei käy, pitää olla reimatecci, ticketti tms kallis haalari.

Niin, se mitä en ymmärrä, että minkä ihmeen takia ihminen ei voi käyttää uudenveroista, ei mitään vuoden x - mallistoon kuuluvaa merkkihaalaria vaan sen takia, että se on käytetty?? :O :O siis tiedän että se johtuu siitä. Onko se jonkinlaista vääränlaista ylpeyttä vai mitä siinä on taustalla?? samalla kaverilla on ollu aiemminkin vastaavia tilanteita, on saanu jostain tosi hienoja käytettyjä mutta ei voi käyttää niitä vaan hakee kaupasta uuden ja mikään halpis ei kelpaa?.

Niin, mä vaan en tajua. Loukkaako se jotenkin sen ylpeyttä että lapsella on käytetty (kuitenkin uudenveroinen) haalari päällä?? :O

No sun ylpeyttäshän tässä tuntuu olevan loukattu.

Oletko tosissaan sitä mieltä, että sua heikommin taloudellisesti toimeentuleva ei saa ostaa lapselle mitään uutta kivaa??? Eihän se sun kukkarosta sitä rahaa siihen ota.

[QUOTE="vieras";24825206]No sun ylpeyttäshän tässä tuntuu olevan loukattu.

Oletko tosissaan sitä mieltä, että sua heikommin taloudellisesti toimeentuleva ei saa ostaa lapselle mitään uutta kivaa??? Eihän se sun kukkarosta sitä rahaa siihen ota.[/QUOTE]

No ei tietysti ota mutta mä en ymmärrä siltikään tuota. Pitääkö se uus kiva asia olla joku 150euron haalari joka kaataa perheen talouden pariksi kuukaudeksi?? Eikö se uusi kiva vois olla vaikka joku vähän halvempi haalari tai jotain. Ja kun ei oo kyse siitä että lapsilla ois kaikki käytettyjä vermeitä ja nyt tää haalari ois ainoa minkä haluaa uutena, vaan niiltä ei löydy yhtään ainutta käytettyä vaatetta, KAIKKI on ostettu uutena niille lapsille.

Me ei olla köyhiä mutta ei mun itsetunto kolhiinnu vaikka lapsilla ois käytettyjä vaatteita. Varaa ois ostaa kaikki uutena mutta mun mielestä se on rahan haaskausta. Sunko mielestä on ok että noi 6 muksua elää kuukauden kaurapuurolla ja makaroonilla sen takia että 1vee pikku piltti saa päälleen 150euron haalarin?

[QUOTE="aapee";24825241]Sunko mielestä on ok että noi 6 muksua elää kuukauden kaurapuurolla ja makaroonilla sen takia että 1vee pikku piltti saa päälleen 150euron haalarin?[/QUOTE]

Kai niistä isoimmat on jo päiväkodissa/eskarissa/koulussa ja saa siellä(kin) ruokaa? Ja mistä mä tiedän heidän ruokaostoksensa -ja mistä SÄ ne tiedät???

[QUOTE="vieras";24825260]Kai niistä isoimmat on jo päiväkodissa/eskarissa/koulussa ja saa siellä(kin) ruokaa? Ja mistä mä tiedän heidän ruokaostoksensa -ja mistä SÄ ne tiedät???[/QUOTE]

No on sen verran läheinen kaveri että voin luetella mitä kaapista löytyy. Juu on isoimmat koulussa mutta eikai ne nyt sen varassa voi olla.

[QUOTE="aapee";24825279]No on sen verran läheinen kaveri että voin luetella mitä kaapista löytyy. Juu on isoimmat koulussa mutta eikai ne nyt sen varassa voi olla.[/QUOTE]

No eihän ne olekaan, jos kotona on kaurapuuro aamulla ja makaronia (esim. laatikko) illalla? Mitä vikaa on makaroniruuissa?

Oot aika nolo kun tutkit kaverin ruokakaapit...

[QUOTE="vieras";24825293]No eihän ne olekaan, jos kotona on kaurapuuro aamulla ja makaronia (esim. laatikko) illalla? Mitä vikaa on makaroniruuissa?

Oot aika nolo kun tutkit kaverin ruokakaapit...[/QUOTE]

Höh, no enhän mä ny niitä omin päin oo menny tutkimaan. Niin kai se makarooniloota on ok mutta ei silä kaverilla oo varaa jauhelihaan kun pitää saada se ticketin uusin ja kallein malli joka lapselle. ja entä viikonloppuna ja lomalla ja entä ne pienemmät lapset jotka on kotihoidossa?

Me ollaan keskivertoa paremmin toimeentuleva pariskunta, jolla on kaksi lasta. Ostetaan kyllä käytettynä suurin osa vaatteista, koska ei kuulu vaan arvomaailmaan kertakäyttökulttuuri tai rahan haaskaus! Me vaihdellaan tosi paljon vaatteita ystävien kanssa. Ja aina oon mielellään ottanut vastaan mitä on annettu ja antanut sitten itse eteenpäin.
Ja yhdet haalarit ostan kyllä talveksi uutena, mutta nekin pyrin aina ostamaan alesta. Parit ostan sitten varahaalareiksi ja aina käytettyinä.

Itse oon huomannut usein että mitä köyhempi perhe sitä tarkempia ollaan että kaikki pitää olla uutta, jne. Ainakin mammakerhossa oon huomannut et jotku on pyöritellyt silmiään kun kerron jostain hyvästä kirppiksesta.. ja sit usein nää mammat mainitsee et he on niin tarkkoja vaatteista ettei voi ostaa käytettyä.
Kyllä siinä on sit jääty suu auki tuijottaan kun on käyny esim. ammatti selville...

Kai sitä köyhyyttä sit hävetään niin valtavasti et haluaan jotenki pönkittää oloa ticketeillä sun muilla..
En ymmärrä kaveriasi minäkään!!

Me ollaan keskivertoa paremmin toimeentuleva pariskunta, jolla on kaksi lasta. Ostetaan kyllä käytettynä suurin osa vaatteista, koska ei kuulu vaan arvomaailmaan kertakäyttökulttuuri tai rahan haaskaus! Me vaihdellaan tosi paljon vaatteita ystävien kanssa. Ja aina oon mielellään ottanut vastaan mitä on annettu ja antanut sitten itse eteenpäin.
Ja yhdet haalarit ostan kyllä talveksi uutena, mutta nekin pyrin aina ostamaan alesta. Parit ostan sitten varahaalareiksi ja aina käytettyinä.

Itse oon huomannut usein että mitä köyhempi perhe sitä tarkempia ollaan että kaikki pitää olla uutta, jne. Ainakin mammakerhossa oon huomannut et jotku on pyöritellyt silmiään kun kerron jostain hyvästä kirppiksesta.. ja sit usein nää mammat mainitsee et he on niin tarkkoja vaatteista ettei voi ostaa käytettyä.
Kyllä siinä on sit jääty suu auki tuijottaan kun on käyny esim. ammatti selville...

Kai sitä köyhyyttä sit hävetään niin valtavasti et haluaan jotenki pönkittää oloa ticketeillä sun muilla..

No kun tuon mäkin oon huomannu. Mitä pienemmät tulot, sitä kalliimmat haalarit on lapsilla. Me itse ollaan keskituloisia, mulla on tapana aina ensin käydä kirpparikierros ja jos ei tärppää ja vaate pitää saada heti niin sit ostan uutena. talous ei kaatuis vaikka hakisin kaikille lapsille uudet ticketit mutta en näe siihen syytä.

Ihan oikeesti. Huolehtikaa vaan omista asioistanne, niin kauan kuin nuo "köyhät" ei tuu teiltä vaatimaan tikettirahoja. Ei vaan kuulu teille, miten elävät, niin kauan kun elävät siivosti.

Kannattais ensin kattoo ne omat nurkat, onko ne niin puhtoiset ja kaapeissa ei luurankoja, ennen kuin työntää arvostelevan nokkansa toisten asioihin.

[QUOTE="vieras";24825376]Ihan oikeesti. Huolehtikaa vaan omista asioistanne, niin kauan kuin nuo "köyhät" ei tuu teiltä vaatimaan tikettirahoja. Ei vaan kuulu teille, miten elävät, niin kauan kun elävät siivosti.

Kannattais ensin kattoo ne omat nurkat, onko ne niin puhtoiset ja kaapeissa ei luurankoja, ennen kuin työntää arvostelevan nokkansa toisten asioihin.[/QUOTE]

Taidat kuulua ittekin samaan kastiin kun noin hiillyt :D

Juu syökööt makaroonia kuukausia tickettien takia jos haluavat, ei mun oo tarkoitus asiaan puuttua. Ajattelin vaan avautua ja kertoa että en pysty ymmärtämään tollaista elämäntyyliä enkä sitä että jollekin voi olla NIIN tärkeää että lapsella on merkkihaalarit, uutena ostetut, hinnalla millä hyvänsä. Että niinkuin se elämän tärkein asia on ettei lapsen vaan tarvi pukea käytettynä ostettua tai jotain lassien haalaria. En ymmärrä.

On sulla aapee raskas elämä jos noin korventaa se, että ihmiset elää tavalla jota sä et ymmärrä. Tällaisia on nimittäin paljon.

Ihan kaikella ystävyydellä, jos sulla ei ole omia ongelmia joita märehtiä, niin ole onnellinen ja nauti tilanteesta, äläkä stressaa itseäsi toisten ongelmilla (jotka ei välttämättä heille ongelmia ole) :heart:

[QUOTE="vieras";24825206]Oletko tosissaan sitä mieltä, että sua heikommin taloudellisesti toimeentuleva ei saa ostaa lapselle mitään uutta kivaa??? Eihän se sun kukkarosta sitä rahaa siihen ota.[/QUOTE]

"Kaverillani on 6 lasta. Mies on työtön ja hän ei itte oo koskaan ollu palkkatyössä vaikka on jo reippaasti yli 3 kymppinen. Asuvat kaupungin vuokratalossa ja elävät kelan ja sossun tuilla." <-- No kyllähän se meidän kaikkien kukkaroista se raha sinne kelaan ja sossuun tulee. Jos ihan tarkoja ollaan. Että vois sen rahan sitten fiksumminkin käyttää. :(

Tää on ihan samoin kuin meillä ja niin samat ajatukset. :)

[QUOTE="vieras";24825414]On sulla aapee raskas elämä jos noin korventaa se, että ihmiset elää tavalla jota sä et ymmärrä. Tällaisia on nimittäin paljon.

Ihan kaikella ystävyydellä, jos sulla ei ole omia ongelmia joita märehtiä, niin ole onnellinen ja nauti tilanteesta, äläkä stressaa itseäsi toisten ongelmilla (jotka ei välttämättä heille ongelmia ole) :heart:[/QUOTE]

JUURI NÄIN! sydän asiassa hei AP mukana. ja minä ihmettelen sitä miksi ITSE teet asiasta numeron?

Sitten tälläiset vähätuloiset ticettien ostajat itkevät, kun nyky-yhteiskunta kustantaa kotiäideille ja töyttömille liian vähän rahaa. Miettisivät vähäsen mihin sitä rahaa käyttää ja opettelisivat rahan käyttöä. Ei aina kaiken tarvitse olla viimeisen huudon mukaan. Vai yrittääkö sitten tuolla tavoin uskotella, että ovat rikkaampia kuin ovatkaan?

Minäkin elän Kelan opintotuella ja välillä toimeentulotuella, vuokralla. Silti aion ostaa hyvät ja lämpimät talvivaatteet uutena kaupasta. Hui sentään - ei minun talouteni siihen kaadu, kun en käy baareissa tai omista esim. autoa.

[QUOTE="vieras";24825453]Ei ne sitä rahaa sossusta saa yhtään sen enempää tai vähempää, osti ne uudet tiketit tai ei ;)[/QUOTE] Mut sillä sais enemmä tarpeellista ja terveellistä, jos sen käyttäis fiksummin. Vaan kukin tyyllillään: jos on sit ilman jotain muuta tärkeetä siitä ilosta että saa kulkea merkkivaatteissa niin oma valintahan se tietysti on. Mutta vähän silti käy niitä lapsia sääliksi.

Mulle ois ihan sama mitä toinen lapsilleen pukee, mutta olisin kyllä kysynyt siitä haalarista minkä itse olen hänelle antanut. Jos on kerran uudenveroinen niin olisit saanut siitä hyvät rahat, nyt se lojuu kaverillasi kaapissa. Vai liekö olisi sen myynyt?

No kyllä mua ainakin ottais aivoon, jos hyvää hyvyyttäni annan kalliin haalarin ilmaiseksi (kun olisin myydäkin voinut) ja sitten sitä ei käytetäkään. Mitä jos kaverisi myi sen? Jos niin, niin suututtaisi vielä enemmän.

Mutta jos siis itse ANTAA Haalarin kaverilleen, ja se haluaa sen. niin minkä ihmeen takia sitä vielä vingutaan mitä sille tapahtunut?? annettu mikä annettu. ja silti ajattelet mitä haalarille käynyt?

Mistä ihmeestä jengi tietää noin tarkkaan toistensa raha-asiat, tai että mitä jokainen syö ruuaks milloinkin? Ja mitäs jos ne kalliit haalarit ostaa vaikka, mummo, kummi tms..
Ja varsin mielenkiintonen ajatus on se, että kaikki jolla on kalliit haalarit on köyhempiä, kun nää kirppisten kollaajat.. Mistä joku esim tietää, miten rikkaita/köyhiä on jos näette jossain mammakerhoissa joskus..

Yhteistyössä