mä en selviä tästä elämästä jos en pääse opiskelemaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivotonta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivotonta

Vieras
työttömyyttä takana 1v9kk. töitä ei vaan ole ei vaikka miten päin yrittäis. haluan vaihtaa ammattiin joka työllistää paremmin. mutta mitä jos en saa opiskelupaikkaa omalta paikkakunnalta enkä mistään lähistöltäkään?? ihan rehellisesti en jaksa kohta enää tätä työttömyyttä.

Mulla samanlaisia ajatuksia. Olen miettinyt plan B:tä joka kohdallani tarkoittaisi saman alan alempaa koulutsta, työkkärin ilmaista (päiväraha/työmarkkinatuki + ylläpitokorvaus + tais olla vielä joku kannustin korostuskin) harjoittelua vai onko se nyt sit työkokeilun nimellä esim. päiväkodeissa tms. Itse pelkään oikeasti syrjäytyväni jos ei mitään järkevää sisältöä elämään löydy :/

[QUOTE="yks";29003658]Mulla samanlaisia ajatuksia. Olen miettinyt plan B:tä joka kohdallani tarkoittaisi saman alan alempaa koulutsta, työkkärin ilmaista (päiväraha/työmarkkinatuki + ylläpitokorvaus + tais olla vielä joku kannustin korostuskin) harjoittelua vai onko se nyt sit työkokeilun nimellä esim. päiväkodeissa tms. Itse pelkään oikeasti syrjäytyväni jos ei mitään järkevää sisältöä elämään löydy :/[/QUOTE]

Millä tavalla sä koet syrjäytyväsi jos töitä ei löydy?

Opiskelupaikan saanti on loppujen lopuksi vain itsestä kiinni. Jos on pääsykokeet, luet kuin hullu pääsykokeisiin. Jos päästään papereilla sisään, käyt korottamassa arvosanoja.

[QUOTE="vieras";29003675]Opiskelupaikan saanti on loppujen lopuksi vain itsestä kiinni. Jos on pääsykokeet, luet kuin hullu pääsykokeisiin. Jos päästään papereilla sisään, käyt korottamassa arvosanoja.[/QUOTE]

Kuinka mä sitten voin valmistautua esim lähihoitajan, lastenohjaajan tai sosionomin pääsykokeisiin?? Käsittääkseni siinä on psykologin haastattelutkin että niihin on varmaan aika vaikea mitenkään etukäteen "lukea". ja kun tosiaan hakijoita voi olla satoja sisään pääsee vain ehkä 20-30. Miksi juuri minä pääsisin?

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29003665]Millä tavalla sä koet syrjäytyväsi jos töitä ei löydy?[/QUOTE]

Minulla ei ole kuin pari tuttavaa tällä paikkakunnalla, jossa asutaan. En ole onnistunut ystävystymään ja kaikki vanhan kaverit asuvat ympäri Suomen ja ovat kaikonneet lasten syntymän jälkeen. Minulla ei ole muuta elämää kuin lapset, jotka käyvät omaksi hyödykseen osa-aikaisesti pk:ssa. Mies tekee pitkää päivää ja käytännössä elän kuin yh. Olen yrittänyt keksiä harrastuksia, mutta kovin paljoa ei sosiaalisia harrastuksia päivisi ole , iltaisin tulee lastenhoito- ongelma kun mies töissä.

Jos ei töitä tai opiskelupaikkaa löydy, olen ihan hemmetin yksin. Mitä pidempää olen pois työ/opiskelijaelämästä, sitä vaikeampaa sinne on palata.

Minulla samat kouluhaaveet kuin ap:lla, kerran pääsykokeissa olleena voin sanoa, että siihen haastatteluun on kyllä vaikea valmistautua jos haastattelija ei tykkää sinusta ihmisenä. Ja suurin osa pisteistä muodostuukin haastattelun perusteella. Toki voi lukea ennakkomatskun ja miettiä mahdollisia kysymyksiä, mutta esim. sosionomiksi niin paljon hakijoita, että tosi hyvät pisteet täytyy olla jo todistuksessa, että pääset edes pääsykokeisiin.

[QUOTE="vieras";29003733]No tuolla asenteella et varmasti pääsekään. Totta kai niihinkin kokeisiin voi valmistautua, jopa psykologin haastatteluun voi valmistautua. Otat selvää muilta, jotka on hakenut aikaisemmin, että minkälaiset pääsykokeet oli. Itse en valitettavasti osaa auttaa, koska en kyseisille aloille ole hakenut.[/QUOTE]

olen vain viimeaikoina kokenut niin paljon vastoinkäymisiä että väkisinkin alkaa ajattelemaan liian negatiivisesti. Usein moni ei halua auttaa/kertoa millaiset pääsykokeet oli. Enkä tunne ketään omista piireistä jotka työskentelis näillä aloilla.

Mitä jos menisit opiskelemaan esim. lvi-alaa? Siellä on hyvät tienestit ja taatusti töitä tulevaisuudessa, kun Suomen taloissa tarvitaan putkiremppoja. Pakkoko on opiskella "naisten työhön", jossa ei tienaa?

Mulls sillai sama tilanne ettei ole ystäviä, mies tekee pitkää päivää en voi illalla harrastaa mitään koska jonkun pitää lasta hoitaa ja täällä esim. työväenopiston kurssit on illalla silti olen selvinnyt vaikka olen yli 20v ollut työtön joten kyllä säkin selviät.

Teeppäs niin, että otat yhteyttä työkkäriin ja kysyt pääsisitkö työtoimintaan esim. vanhainkotiin harjoittelemaan. Olisit siellä jonkun aikaa. Saisit työttömyysturvan ja 9e ylläpitorahaa verottomana käteen. Ja kaikkein parasta: saisit työkokemusta ja KUN haet lh-kouluun, on sulla kertoa että olet ollut alan töissä ja se osoittaa motivaatiota alalle!

Alkuperäinen kirjoittaja työkkäriin;29003887:
Teeppäs niin, että otat yhteyttä työkkäriin ja kysyt pääsisitkö työtoimintaan esim. vanhainkotiin harjoittelemaan. Olisit siellä jonkun aikaa. Saisit työttömyysturvan ja 9e ylläpitorahaa verottomana käteen. Ja kaikkein parasta: saisit työkokemusta ja KUN haet lh-kouluun, on sulla kertoa että olet ollut alan töissä ja se osoittaa motivaatiota alalle!

Oikeastikko tuollainen auttaa? mulla ei auttanut vaikka olin hoitanut neliraaja halvaantunutta ihmistä omaishoitajana 10,5v.

olen vain viimeaikoina kokenut niin paljon vastoinkäymisiä että väkisinkin alkaa ajattelemaan liian negatiivisesti. Usein moni ei halua auttaa/kertoa millaiset pääsykokeet oli. Enkä tunne ketään omista piireistä jotka työskentelis näillä aloilla.

Kun sä täällä palstallakin olet niin sä olet ilmeisesti kuullut tästä netin ihmeellisestä maailmasta. Yksi sen parhaista puolista on se, että täällä voi jutella sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei voi omassa elämässään jutella.

miksi opiskelisin itselleni vielä toisenkin ammatin joka ei kiinnosta?
Melkein mitä vain muttei mitään miesten juttuja...

Toi "ei mua kiinnosta" on ihan täyttä p*skaa ja tyypillistä naisille. Ei työpaikalla ole pakko olla kiinnostavaa vaan tienata rahat elämiseen. Sitä paitsi luuletko oikeasti, että vaippojen vaihtaminen ja sairaista huolehtiminen on enemmän kiinnostavaa kuin henkisesti raskasta ja kuluttavaa?

[QUOTE="oikea ammattivalittaja";29003898]Oikeastikko tuollainen auttaa? mulla ei auttanut vaikka olin hoitanut neliraaja halvaantunutta ihmistä omaishoitajana 10,5v.[/QUOTE]

No sä olet erityistapaus, sun tilannetta ei nyt oteta huomioon. Yleensä se kyllä auttaa paljonkin, jos on tehnyt alan töitä, siitä voi jopa saada lisäpisteitä haussa.

Alkuperäinen kirjoittaja työkkäriin;29003887:

tätä meinaan kysyä seuraavalla työkkärikäynnillä. Tosin viimeksi kun kysyivät olivat aika negatiivisia tuota työharjoittelua kohtaan. Oon nimittäin ollut jo sellaisessa 3kertaa, en tosin missään vanhainkodissa vaan nykyisen alani työpaikoissa esim kirjasto, kauppa, pankki...

AP on hyvä esimerkki tuosta asenteesta.. lähärit vinkuu huonoista palkoista ja ns.miesten hommat ei kelpaa vaihtoehdoksi sitten. Tuota noin.. ei ole miesten hommia. Niitä tekee yleensä miehet, mutta naiset pääsee ihan yhtä hyvin alalle jos vaan tahtoa ja motivaatiota on. LVI-ala työllistää hyvin tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa. Ja tosiaan palkat on omaa luokkaansa.. ;)

Mutta sitten voi tyytyä pienempi palkkaisiin aloihin jos ei kelpaa ne paremmin palkatut. Tai olla vaan työttömänä ja pitää suu supussa.

[QUOTE="vieras";29003925]No sä olet erityistapaus, sun tilannetta ei nyt oteta huomioon. Yleensä se kyllä auttaa paljonkin, jos on tehnyt alan töitä, siitä voi jopa saada lisäpisteitä haussa.[/QUOTE]

Millä tavalla erityistapaus?tiedän että olisin pärjännyt lähihoitajana.

Miks alkaisin putkimieheksi kun ei täällä seudulla haeta putkimiehiä. Seuraan tiiviisti työpaikka ilmoja eikä yhtääkään putkimiestä tai vastaava ole haettu koko aikana. Sen sijaan lähihoitajia, sairaanhoitajia, lääkäreitä, opettajia ja sosionomeja haetaan jatkuvasti useampia. Laitoshoitajakin näyttää olevan suosittu.