Mä en saa koskaan töitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön luuseri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön luuseri

Vieras
Olin joitakin vuosia sitten töissä omalla alalla sijaisena, mutta tuolloin tuli paljon sairaslomia. Olin usein kipeänä. Sijaisuuden päätyttyä selvisi, että mulla on astma ja se selitti pitkittyneet ja vaikeat hengenahdistusta aiheuttaneet flunssat. Lääkityksen myötä tilanne helpotti paljon ja sairastelut flunssan merkeissä on enää kerran pari vuodessa jos sitäkään.

Mutta vahinko työrintamalla on jo tapahtunut. Olin tuolloin aiemmin töissä isolla kuntayhtymällä jonka työpaikkoihin olen hakenut useasti tuon jälkeen. Välillä pääsen edes haastatteluun asti, välillä en. Töitä en saa mistään kuntayhtymän työpaikoista.

Taas tuli hiljattain tieto keitä on valittu eikä mua oltu edes haastateltu kaikkiin paikkoihin. Olen pätevä alan työntekijä ja työkokemusta olen hankkinut yksityisellä puolella. Nyt kuitenkin ei ole kuin satunnaista keikkatyötä yksityisellä ja edes määräaikaisuus kelpaisi kyllä mulle. Satunnaiset keikkatyöt + liiton päiväraha ei paljon lämmitä.

Masentaa niin helvetisti kun ei enää anneta mahdollisuutta työllistyä. Maine on selvästi lopullisesti pilalla vaikka tuosta aiemmasta sijaisuudesta on jo vuosia. Saan vielä liitosta päivärahaa, mutta mitäs sitten kun liiton päivät loppuu. Ei meidän talous kestä sitä, että olen työmarkkinatuella.

Töitä haen muualtakin kun pääsen kyllä kulkemaan kun auto. Haen töitä muista kunnista jotka eivät kuulu tuohon kuntayhtymään sekä yksityiseltä puolelta.

Vittu mun elämälle ole mitään merkitystä ja kaikki on aivan paskaa.

No kyllä todellakin tarvitaan koulutus. Eikä täällä ole kuin kolme päiväkotia joissa ei sijaisia tarvita. Eikä missään mihinkään työpaikkaan vain mennä, että hei mä tulin tänne töihin.
Sijainen ei tarvitse koulutusta sen paremmin lain mukaan kuin käytännössäkään.

Mistä tiedät, että niissä kolmessa päiväkodissa ei tarvita sijaisia? Oletko kysynyt? Entä miksei toiselle paikkakunnalle töihin meno käy?

Sä olet kuitenkin aina välillä ollut töissä kun saat liiton rahaakin. Mikä niissä on mennyt vikaan ettei ole poikinut lisää?
Joko töitä ei ole enempää tarjolla tai sitten otetaan uusia sijaisia tilalle joita pidetään jonkun aikaan töissä ja taas uudet tilalle. Varsinkin yksityinen puoli harrastaa paljon tuota, että pidetään sijaisia töissä muutaman viikon pätkissä useita pätkiä peräkkäin ja sitten ei vain tehdäkään uutta sopimusta vaan otetaan joku toinen. En ole ainoa joka on tuollaisesta kärsinyt. Työntekijöille on kyllä tarvetta, mutta vakituisia paikkoja ei tule silti auki. Välillä sijaisia enemmän talossa kuin vakituisia työntekijöitä.

Katselen kyllä muitakin kuin oman alan töitä, ei tässä ole varaa olla valikoiva. On vain paljon sellaisia paikkoja auki mihin mulla ei ole koulutusta. Siivoojaksikin vaaditaan laitoshuoltajan koulutus.

Niinhän ne vaatii mutta jos ei ole päteviä hakijoita, voidaan ottaa myös kouluttautumaton. Ja sitten pääsee myös koulukseen. Täällä ainakin ovat innoissaan kun joku suomenkielentaitoinen hakee paikkaa ja tulee töihin
Ap ja moni muu työtön ei ymmärrä sitä, että työnantajan "vaatimus" jostain asiasta on useinkin sellainen, että siitä voidaan joustaa. Tämä ymmärryksen puute on myös yksi suurimmista työllistymisen esteistä. Toinen suuri este on sitten "mol.fi-syndrooma" joka tarkoittaa sitä, että työtön luulee avoimien työpaikkojen olevan yhtä kuin ne mistä löytyy ilmoitus mol.fi:stä.

Ap ja moni muu työtön ei ymmärrä sitä, että työnantajan "vaatimus" jostain asiasta on useinkin sellainen, että siitä voidaan joustaa. Tämä ymmärryksen puute on myös yksi suurimmista työllistymisen esteistä. Toinen suuri este on sitten "mol.fi-syndrooma" joka tarkoittaa sitä, että työtön luulee avoimien työpaikkojen olevan yhtä kuin ne mistä löytyy ilmoitus mol.fi:stä.
Okei no mähän sitten laitankin hakemuksia opettajien ja lääkäreiden paikkoihin kun ei kerran koulutuksella ole väliä. :poop::poop:

Mä kyllä olen ilmoittanut moneen paikkaan, että olen käytettävissä sijaisena aina päivän sijaisuudesta niihin pidempiin sijaisuuksiin. Käyn ilmoitukset läpi myös oikotieltä enkä vain työkkärin sivuilta. Katson sanomalehtien työpaikkailmoitukset.

Älä oleta mitä mä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä.

Lähäriksi! Kaikki pääsee ja pestäviä perseitä riittää! (y)
Olipas taas fiksu kommentti. Ei sitten tullut mieleen, että mä olen jo lähihoitaja. Ei todellakaan hoitoalalla riitä joka paikkakunnalla töitä kaikille. Täällä pienemmillä paikkakunnilla on pulaa työpaikoista, kuntayhtymä säästää eikä haluta palkata väkeä vaikka tarvetta olisi. Täällä on muitakin lähihoitajia työttömänä.

On täysin eri asia jossakin isommilla paikkakunnilla jossa saa vain valita mihin menee töihin.

Olipas taas fiksu kommentti. Ei sitten tullut mieleen, että mä olen jo lähihoitaja. Ei todellakaan hoitoalalla riitä joka paikkakunnalla töitä kaikille. Täällä pienemmillä paikkakunnilla on pulaa työpaikoista, kuntayhtymä säästää eikä haluta palkata väkeä vaikka tarvetta olisi. Täällä on muitakin lähihoitajia työttömänä.

On täysin eri asia jossakin isommilla paikkakunnilla jossa saa vain valita mihin menee töihin.
No mikset mene sinne isommille paikkakunnille töihin?

No mikset mene sinne isommille paikkakunnille töihin?
:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Mä tarkoitin nyt Tamperetta, Helsinkiä yms. joihin mulla on matkaa satoja kilometrejä. En todellakaan muuta töiden takia jonnekin kauas ja jätä perhettä ja kotia tänne. Eikä tuo olisi taloudellisesti edes kannattavaa koska sitten olisi asunnon vuokra maksettavana, matkat kotipaikkakunnalle. Silti samaan aikaan pitäisi maksaa omakotitalon kuluja.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Mä tarkoitin nyt Tamperetta, Helsinkiä yms. joihin mulla on matkaa satoja kilometrejä. En todellakaan muuta töiden takia jonnekin kauas ja jätä perhettä ja kotia tänne. Eikä tuo olisi taloudellisesti edes kannattavaa koska sitten olisi asunnon vuokra maksettavana, matkat kotipaikkakunnalle. Silti samaan aikaan pitäisi maksaa omakotitalon kuluja.
On niitä lähihoitajan töitä runsaasti jo pikkukaupungeissakin. Puhtaalla maaseudulla voi toki olla eri tilanne.

On niitä lähihoitajan töitä runsaasti jo pikkukaupungeissakin. Puhtaalla maaseudulla voi toki olla eri tilanne.
Niin kun lähikaupunki kuuluu samaan kuntayhtymään josta mulle ei selvästikään haluta antaa töitä. Olen kyllä nyt hakenut muuallekin paikkakunnille töihin, mutta kun joka paikassa riittää hakijoita ja monesti vakipaikan saa sellainen joka on ollut jo sijaisena eikä tarvitse noudattaa edes koeaikaa enää.

Yleinen harhaluulo on, että joka paikassa riittä hoitoalalla töitä vaikka millä mitalla.

Niin kun lähikaupunki kuuluu samaan kuntayhtymään josta mulle ei selvästikään haluta antaa töitä. Olen kyllä nyt hakenut muuallekin paikkakunnille töihin, mutta kun joka paikassa riittää hakijoita ja monesti vakipaikan saa sellainen joka on ollut jo sijaisena eikä tarvitse noudattaa edes koeaikaa enää.

Yleinen harhaluulo on, että joka paikassa riittä hoitoalalla töitä vaikka millä mitalla.
Se kuntayhtymä tuskin on ainoa mikä palkkaa lähäreitä.

Yhteistyössä