Mä en oo koskaan tajunnu lapsilla siirtymälelua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jos pari kertaa viikossa/ vuodessa lapselle antaa periksi tms niin kasvatus ei siitä kärsi.
Riippuu lapsestakin. Taipuvainen ja herkempi lapsi ei mene pilalle, jos aikuinen pari kertaa viikossa antaa periksi, se lapsi ei hyödynnä sitä jatkossa.
Vipeltävä ja oman tahdon omaavampi tenava tasan tarkkaan känisee jatkossakin "sä äiti annoit silloin luvan, miks ei nyt, äää!"

Oon mä kuullu joskus että muistisairaille pitää puhua kuin lapsille ja molemmilla on vaipat, mut siihen ne yhtäläisyydet loppuukin.

Lasta kasvatetaan tulevaisuutta varten, ja lapsi tulee muistamaan aikaisemmat jutut. Siihen muistiin kasvatustyö perustuukin.

Jos hän huomaa pari kertaa rähjättyään että tuo äiti ei anna periksi, tapahtuu oppiminen -> jatkossa hommat sujuu jouhevammin.

Ei muistisairaille puhuta kuin lapselle, vaan kuin aikuiselle, eikä kaikilla ole vaippoja.

Muistisairaalla saattaa siirtymävaihe aiheuttaa hämmennystä, kun ei muista/ ymmärrä mitä tapahtuu, silloin pienellä valkoisella valheella saa mielen rauhoittumaan ja siirtyminen sujuu helpommin.
Sama lapsen kanssa, siirtymävaiheessa kiukku voi olla monestakin syystä johtuvaa, mut huutava lapsi ei opi mitään siitä et hänet pakotetaan johonkin, lapsi oppii ollessaan rauhallinen.
Vaikka siirtymävaiheessa antaa lapselle hieman periksi ei tarkoita sitä etteikö häntä kasvatettaisi.

Riippuu lapsestakin. Taipuvainen ja herkempi lapsi ei mene pilalle, jos aikuinen pari kertaa viikossa antaa periksi, se lapsi ei hyödynnä sitä jatkossa.
Vipeltävä ja oman tahdon omaavampi tenava tasan tarkkaan känisee jatkossakin "sä äiti annoit silloin luvan, miks ei nyt, äää!"

No mites nämä erilaiset lapset mahtaa suhtautua siihen et heitä huudatetaan ja roikotetaan niskasta autoon? Tai uhataan jättää yksin tienposkeen?

Tämä siirtolelu=pettymysten sietämisen estotyökalu!
Näin o.

Tuntuu että nykykasvattajat sotkevat oikeasti traumatisoivan, ja vain topakan kasvatuksen keskenään.

Se että vanhempi sanoo "nyt mennään eikä meinata" ja ottaa muksun kainaloon, ei traumatisoi lasta.
Jos vanhempi sanois "sä oot typerä kakara kun et tottele" voi traumatisoidakin.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
No mites nämä erilaiset lapset mahtaa suhtautua siihen et heitä huudatetaan ja roikotetaan niskasta autoon? Tai uhataan jättää yksin tienposkeen?
Oppivat että on asioita joista ei väännetä.

Vänkääminen vähenee heti 50 %.

• Tykkää
  • Tykkää
Ei ole.
Lapsen kasvattaminen ei ole kiinni siirtymistä, tai joululahjoista, vaan jatkuvasta työstä syntymästä aikuisuuteen ( ja sen jälkeenkin ) jos pari kertaa viikossa/ vuodessa lapselle antaa periksi tms niin kasvatus ei siitä kärsi.
Tässä ketjussa puhutaan siirtymälelusta.

Kasvatuksen tulee olla johdonmukaista.
En ymmärrä mihin moisia siirtymäleluja tarvitaan.

Ei muistisairaille puhuta kuin lapselle, vaan kuin aikuiselle, eikä kaikilla ole vaippoja.

Muistisairaalla saattaa siirtymävaihe aiheuttaa hämmennystä, kun ei muista/ ymmärrä mitä tapahtuu, silloin pienellä valkoisella valheella saa mielen rauhoittumaan ja siirtyminen sujuu helpommin.
Sama lapsen kanssa, siirtymävaiheessa kiukku voi olla monestakin syystä johtuvaa, mut huutava lapsi ei opi mitään siitä et hänet pakotetaan johonkin, lapsi oppii ollessaan rauhallinen.
Vaikka siirtymävaiheessa antaa lapselle hieman periksi ei tarkoita sitä etteikö häntä kasvatettaisi.
Lapsi oppii siis, että kun ei tee mieli pukea niin tulee lelu, jess!
Mitäs kun ootte lähdössä kerhosta eikä lelua ole? Sitten puette lapsenne väkisin - lapsen huutaessa kahta kauheammin kun ei halua pukea, eikä ole sitä lelua tai muuta millä lahjoa? Lapsi ei ole tyhmä ja osaa kyllä vaatia sitä lelua/tms.

Mikä on ratkaisunne tähän?

• Tykkää
Reactions: Echo
Mitäs kun ootte lähdössä kerhosta eikä lelua ole? Sitten puette lapsenne väkisin - lapsen huutaessa kahta kauheammin kun ei halua pukea, eikä ole sitä lelua tai muuta millä lahjoa? Lapsi ei ole tyhmä ja osaa kyllä vaatia sitä lelua/tms.

Otetaan sieltä kerhon eteisestä vaikka kenkälusikka tai jotain muuta irtaimistoa ja lykätään kersan käteen. :unsure:
Muistetaan palauttaa se kenkälusikka sit myös.

• Haha
Tässä ketjussa puhutaan siirtymälelusta.

Kasvatuksen tulee olla johdonmukaista.
En ymmärrä mihin moisia siirtymäleluja tarvitaan.

Ei kasvatuksen tarvitse olla johdonmukaista, eikä edes perheen lapsia tarvitse kasvattaa samalla lailla
Jokainen lapsi on yksilö ja jokaisen kohdalla pitää löytää oikeat keinot oppimiselle.
Päiväkoti-ikäisten kanssa voi joskus mennä sieltä missä aita on matalin, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten teini-ikäinen käyttäytyy.

• Vau!
Ei kasvatuksen tarvitse olla johdonmukaista, eikä edes perheen lapsia tarvitse kasvattaa samalla lailla
Jokainen lapsi on yksilö ja jokaisen kohdalla pitää löytää oikeat keinot oppimiselle.
Päiväkoti-ikäisten kanssa voi joskus mennä sieltä missä aita on matalin, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten teini-ikäinen käyttäytyy.
Se miten teini käuttäytyy on kasvatuksen tulos, siinä kohtaa ikää.
Siinä puntaroidaan onko luottamusta yms. Avautuuko asioistaan jne.
Pyytääkö kaiken näköistä jos pitää tehdä jotakin - siirtymälelu lapset ovat varmasti lapa ojossa.

edelleen, meillä ei ole ollut mitään lelua, eikä tappelevia lapsia.
Ja miten se pukeminen tähän liittyi? Oli puhe siitä kannetaanko se huutava lapsi autoon/ rattaisiin, ei siitä puetaanko vai ei.

Jos olet yhtään lukenut ketjua niin esim minä olen kirjoittanut et joskus periksi antaminen ei riko lasta jne

Otetaan sieltä kerhon eteisestä vaikka kenkälusikka tai jotain muuta irtaimistoa ja lykätään kersan käteen.
Muistetaan palauttaa se kenkälusikka sit myös.
Olen nähnyt kun nämä hyssyttelijät hädissään antavat oman luurinsakin, jotta lapset olisivat hiljaa, sitten lapsi hermostuu ja viskaa äidin känän mäkeen kun se pitää antaa takaisin.:LOL:

Näitä näkee myös karkkiosastolla kaupoissa vetämässä itkupotkuraivareita ja kohta äiti sanoo että yhden voit ottaa!:LOL:

• Tykkää
edelleen, meillä ei ole ollut mitään lelua, eikä tappelevia lapsia.
Ja miten se pukeminen tähän liittyi? Oli puhe siitä kannetaanko se huutava lapsi autoon/ rattaisiin, ei siitä puetaanko vai ei.

Jos olet yhtään lukenut ketjua niin esim minä olen kirjoittanut et joskus periksi antaminen ei riko lasta jne
Miten tunnistan sinun kirjoituksesi?:unsure:

Ei
pidä
paikkaansa.

Pohjatyö tehdään ekan 7 vuoden aikana. Ne jonnet joita ei ole saatu tottelemaan pienenä, komeilevat perhetyön tilastoissa isompina.

• Tykkää
Se miten teini käuttäytyy on kasvatuksen tulos, siinä kohtaa ikää.
Siinä puntaroidaan onko luottamusta yms. Avautuuko asioistaan jne.
Pyytääkö kaiken näköistä jos pitää tehdä jotakin - siirtymälelu lapset ovat varmasti lapa ojossa.

Ja niskaperseotteella päiväkotiin kannetut tekee teininäkin kaiken mitä aikuinen sanoo koska pelkää?

Mä olen kyllä kasvattanut 2v erilailla kuin 5v ja joka vuosi kun ikää tulee lisää ( ja järkeä ) lisääntyy niin vastuut kuin oikeudetkin.

Nyt jo aikuiset lapset ei ole teineinä angsteilleet eivätkä ole käsi ojossa odottamassa mitään, vaikka pienenä saivatkin joskus periksi jossain asiassa ( ei siirtymäleluja kuitenkaan ) Lapset on opetettu kunnioittamaan toisia, ja ennenkaikkea itseään, eikä kellään ( edes minulla) ei ole oikeutta heitä repiä yhtään minnekkään.
Ennenkaikkea esimerkillä kasvatettuja, minä en vähättele heitä, eivätkä he muita.

• Tykkää
Ja tää tilasto löytyy mistä?
Se oli joku suomalainen tutkimus, jossa todettiin että jos ei ole oppinut tottelemaan ennen 10 ikävuotta, niin ei ole oppinut sitä kuria ja hyvänlaista tasapäistämistä, eikä tule sitä todennäköisesti oppimaan teininäkään.

Yhteistyössä