Mä en oikein ymmärrä mikä pointti on mennä kihloihin muttei naimisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jurpo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jurpo

Vieras
Tai oikeastaan en muutenkaan ymmärrä kihlausta, jos ollaan jo pitkään asuttu ja ehkä lapsiakin tehty yhdessä.

Me oltiin 11 vuotta yhdessä. Sitten mentiin naimisiin. Ei siinä mitään kihloja tarvittu, koeaika oli sen verran pitkä.

Se olisi minusta ollut ihan yhtä tyhjän kanssa, että oltaisiin menty 11 vuoden jälkeen kihloihin ja sitten taas venailtu naimisiin menoa x vuotta.

Kyllä mä kihloihin menon ymmärrän, pitkänkin seurustelun jälkeen - se on lupaus avioliitosta, silloin ollaan päätetty häiden ajankohta (mun mielestäni).

Mutta sitä en ymmärrä, että mennään kihloihin eikä aiota koskaan avioitua. Mun mielestä se kihlaus ei silloin eroa seurustelusta tai avoliitosta mitenkään, ja kihlasormus on kuin mikä tahansa sormus. Tosin mulle on ihan sama vaikka joku noin haluaisikin menetellä :D

häh? kyllähän tekin sitten olitte kihloissa silloin kun olitte sopineet naimisiin menosta :D

me ollaan kihloissa kullan kanssa, tarkkaa päivämäärää häille ei ole vielä sovittu mutta vähän suunniteltu jo häitä ja pikkasen ajankohtaakin.

Niin siis silloin kun soviite että menette naimisiin ja aloitte järjestelemään häitä, niin silloin kyllä olitte kihloissa. Kihlat eivät vaadi sormusta eivätkä kosintoja. Yhteinen sopimus siitä että häitä aletaan järkkäillä (vaikka se olisi viikkoa ennen maistraattikeikkaa) on kihlautuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Kyllä mä kihloihin menon ymmärrän, pitkänkin seurustelun jälkeen - se on lupaus avioliitosta, silloin ollaan päätetty häiden ajankohta (mun mielestäni).

Mutta sitä en ymmärrä, että mennään kihloihin eikä aiota koskaan avioitua. Mun mielestä se kihlaus ei silloin eroa seurustelusta tai avoliitosta mitenkään, ja kihlasormus on kuin mikä tahansa sormus. Tosin mulle on ihan sama vaikka joku noin haluaisikin menetellä :D

Ihan samat ajatukset asiasta mullakin.

Ok, sitten me oltiin kihloissa. Muttei pidetty kihlajaisia, ei hommattu sormuksia enkä oikein tiedä mikä se kihlauksen kestokaan oli, kun naimisiin meno oli selvää jo parin vuoden seurustelun jälkeen.

Kihlat ovat siis lupaus avioliitosta. Ei mitään muuta. Eli näitä tapauksia, joilla ei ole aikomusta mennä naimisiin mutta ollaan kihloissa, kutsutaan teinikihloiksi. Sama se, olivatko teinejä or not. Mun mielestä se myös kuvaa aika hyvin sen tilanteen, että on mennyt jotain noin pahasti ohi niinkuin voi vielä teini-ikäiseltä hyväksyä (muttei aikuiselta).

ei siihen papin aamenta tarvita. ei se suhde siitä muutu onko naimisissa vaiko kihloissa.. parempaan, tai huonompaan suuntaan.

me ollaan oltu kihloissa 2v ja naimisiin mennään kuhan on vara. en halua maisraatissa mennä. ei kiire. tarkkaa syyä kihlaukaeen en osaa sanoa.. ne sormukset vaan tuli ostettua kun rakastunut oli ja on vielläkin tietysti.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kihlat ovat siis lupaus avioliitosta. Ei mitään muuta. Eli näitä tapauksia, joilla ei ole aikomusta mennä naimisiin mutta ollaan kihloissa, kutsutaan teinikihloiksi. Sama se, olivatko teinejä or not. Mun mielestä se myös kuvaa aika hyvin sen tilanteen, että on mennyt jotain noin pahasti ohi niinkuin voi vielä teini-ikäiseltä hyväksyä (muttei aikuiselta).

Ootko koskaan kuullut sellaisesta, että oma tapas tehdä ei oo se ainut oikea? No, et varmaan. Mä oon siis yksi noista "joilla on mennyt jotain ohi", eli oon ollut aikoinani kihloissa, todellakaan aikomatta mennä naimisiin. Eikä sitä tarvitse kenellekään perustella.

Alkuperäinen kirjoittaja jurpo:
Tai oikeastaan en muutenkaan ymmärrä kihlausta, jos ollaan jo pitkään asuttu ja ehkä lapsiakin tehty yhdessä.

Me oltiin 11 vuotta yhdessä. Sitten mentiin naimisiin. Ei siinä mitään kihloja tarvittu, koeaika oli sen verran pitkä.

Se olisi minusta ollut ihan yhtä tyhjän kanssa, että oltaisiin menty 11 vuoden jälkeen kihloihin ja sitten taas venailtu naimisiin menoa x vuotta.

No me emntiin kihloihin ihan sen takia kun halusin kaksi sormusta ja miehellekin sormuksen. Ja kihlat oli vähän yli puolivuotta ennenkuin hääpäivä ja hääpäivä kyllä on päätetty kihlapäivänä. Ja yhdessä oltiin oltu jo toistakymmentävuotta siinä vaiheessa.

Minäkin olen sen verran vanhanaikainen, että kihlaus on sopimus naimisiin menosta. Jos ollaan kihloissa, mennään myös naimisiin (tai siis ainakin aiotaan). Kihloissa oleminen kihloissa olemisen vuoksi vaan on jotenkin kummallinen ajatus.

no me ollaan oltu ensikuussa 7v kihlois ja ei aijota mennä naimisiin ( vaikka suku sitä odottaakin ) me ollaan päätetty näin ja se saa muille kelvata ...nii ja että ennen kihlausta ollaan oltu 6 v yhdessä .

Mä en tajuu sitä, että asutaan yhdessä, eikä mennä naimisiin. En vaan tajua. Sit ku on jo monta lasta ja oltu yhdessä niin kauan, että on jo toisiinsa totuttu, sit mennään naimisiin ja isipappa saattaa alttarille.

Ei siis mulla semmosta vastaan oo mitään, mutta en vaan oikein tajua sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä en tajuu sitä, että asutaan yhdessä, eikä mennä naimisiin. En vaan tajua. Sit ku on jo monta lasta ja oltu yhdessä niin kauan, että on jo toisiinsa totuttu, sit mennään naimisiin ja isipappa saattaa alttarille.

Mä taas en löydä mitään syytä miksi mennä ylipäänsä koskaan naimisiin, niin että...:D. Makuasioita herkullisimmasta päästä!

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:

Mä taas en löydä mitään syytä miksi mennä ylipäänsä koskaan naimisiin, niin että...:D. Makuasioita herkullisimmasta päästä!

No joo, kukin omalla tyylillään. :D

peesi tähän

mutta jokainen pari tekee sen valinnan itse ei kukaan muu :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Ootko koskaan kuullut sellaisesta, että oma tapas tehdä ei oo se ainut oikea? No, et varmaan. Mä oon siis yksi noista "joilla on mennyt jotain ohi", eli oon ollut aikoinani kihloissa, todellakaan aikomatta mennä naimisiin. Eikä sitä tarvitse kenellekään perustella.

Ethän ollut. Et vaan VOI olla kihloissa jos et ole menossa naimisiin. Tämä ei ole mielipidekysymys vaan suomen kielessä ja meidän kulttuurissa kihlaus tarkoittaa vain avioliittolupausta. Vaikka itse kutsut sitä kihlaukseksi, oikeastihan se ei sitä ollut. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Minäkin olen sen verran vanhanaikainen, että kihlaus on sopimus naimisiin menosta. Jos ollaan kihloissa, mennään myös naimisiin (tai siis ainakin aiotaan). Kihloissa oleminen kihloissa olemisen vuoksi vaan on jotenkin kummallinen ajatus.

Ei se ole vanhanaikaisuutta vaan se oikea tapa. Vaikka ihmiset täällä haluaa keksiä kaikkia omia tarkoituksiaan kihloille, niin sen ainoa oikea tarkoitus on lupaus avioliitosta.. Se pitää yhä yhtä paljon paikkansa kuin ennenkin vaikka ihmiset muuta luulee.

Kihlaus kuuluu olennaisena osana avioliittoon. Joten jos ei avioliitosta välitä, ei kyllä kannata kihloihinkaan mennä -se kun on osa avioliiton somimista. :)

Me on oltu kihloissa 6 vuotta, mut ei se sitä tarkoita ettemmekö joskus menisi naimisiin, vaikkei päivää ole päätetty. Olemme avopari jossa lapsia. Kihloihin menimme kun seurustelu oli siinä pisteessä että molemmille oli selvää että perhe perustetaan joskus kun sen aika on ja yhdessä aletaan olemaan ja elämään arkea. aina ei ole ollut ruusuista, monenlaisia vastamäkiä on ollut vastassa ja suhdetta on koeteltu. Halaun mennä naimisiin kun on sellainen tasainen hetki elämässä, ihana rakastunut olo. En just nyt kun on vaikeeta, vaikka usko onkin että kyllä tästä selvitään, mut naimisiin halauan sitten kun on vapaa kaikesta ylimääräisestä taakasta.

Ehkäpä se että melkein puolet liitoista päättyy eroon. Ei haluta mennä naimisiin,koska sitten kun se ero tulee niin edessä on taistelu kaikesta. Me mentiin kihloihin meille se on merkki vakavasta suhteesta,ei lupaus avioliitosta. Toisaalta se on merkki ulkopuolisille että ole varattu ja tämä tässä on puolisoni. Avioliitto on kuoleva instituutio.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo:
Ehkäpä se että melkein puolet liitoista päättyy eroon. Ei haluta mennä naimisiin,koska sitten kun se ero tulee niin edessä on taistelu kaikesta. Me mentiin kihloihin meille se on merkki vakavasta suhteesta,ei lupaus avioliitosta. Toisaalta se on merkki ulkopuolisille että ole varattu ja tämä tässä on puolisoni. Avioliitto on kuoleva instituutio.

Ihan yhtä suuri osa avoliitoista, ellei suurempikin, päättyy eroon. Ja tasan yhtä paljon se ero sattuu, vaikka olis oltu avopari. Ei sillä, en mä paheksu, tai halua, että muiden pitäs mennä naimisiin, koska mä niin sanon, mutta tältä osin en vaan käsitä, miten ihmiset ajattelee.

Eli sä tunnet paljon pareja jotka ovat olleet kuolemaansa asti kihloissa ilman aikomusta mennä naimisiin? Mistä tiedät että kihloissa olevat eivät jonainpäivänä mene naimisiin?

Yhteistyössä