Mä en oikein ymmärrä mikä pointti on mennä kihloihin muttei naimisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jurpo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hei haloo:
Ehkäpä se että melkein puolet liitoista päättyy eroon. Ei haluta mennä naimisiin,koska sitten kun se ero tulee niin edessä on taistelu kaikesta. Me mentiin kihloihin meille se on merkki vakavasta suhteesta,ei lupaus avioliitosta. Toisaalta se on merkki ulkopuolisille että ole varattu ja tämä tässä on puolisoni. Avioliitto on kuoleva instituutio.

Menette "kihloihin" vaikka mielestäsi avioliitto on kuoleva instituutio? :D Voi apua.. Kihlat tarkoittavat avioliittolupausta. Se on siis osa avioliittoinstituutiota! :) Ilman aietta mennä avioliittoon sormuksenne ovat merkki sitoutumisesta teille, mutta eivät kihlauksesta...

Jos tekee sentyyppisiä juttuja kodin ulkopuolella, että tapaa ihan jatkuvasti uusia ihmisiä, eikä halua, että nämä alkavat yleisesti tavatessaan miettiä, että "alkaiskohan tuo olee mun kaa..?".

Alkuperäinen kirjoittaja jurpo:
Tai oikeastaan en muutenkaan ymmärrä kihlausta, jos ollaan jo pitkään asuttu ja ehkä lapsiakin tehty yhdessä.

Me oltiin 11 vuotta yhdessä. Sitten mentiin naimisiin. Ei siinä mitään kihloja tarvittu, koeaika oli sen verran pitkä.

Se olisi minusta ollut ihan yhtä tyhjän kanssa, että oltaisiin menty 11 vuoden jälkeen kihloihin ja sitten taas venailtu naimisiin menoa x vuotta.

Olette tekin kihloissa olleet.

Te olette olleet kihloissa siitä hetkestä alkaen kun olette sopineet menevänne naimisiin. Kihlaushan on avioliittolupaus ja onhan teidän ollut sovittava milloin menette naimisiin. Eli siitä hetkestä häihin saakka olette olleet kihloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kihlat ovat siis lupaus avioliitosta. Ei mitään muuta. Eli näitä tapauksia, joilla ei ole aikomusta mennä naimisiin mutta ollaan kihloissa, kutsutaan teinikihloiksi. Sama se, olivatko teinejä or not. Mun mielestä se myös kuvaa aika hyvin sen tilanteen, että on mennyt jotain noin pahasti ohi niinkuin voi vielä teini-ikäiseltä hyväksyä (muttei aikuiselta).

Ootko koskaan kuullut sellaisesta, että oma tapas tehdä ei oo se ainut oikea? No, et varmaan. Mä oon siis yksi noista "joilla on mennyt jotain ohi", eli oon ollut aikoinani kihloissa, todellakaan aikomatta mennä naimisiin. Eikä sitä tarvitse kenellekään perustella.

Et sinä sitten ole ollut kihloissa, koska et ole lupautunut menemään naimisiin. Sinulla on voinut olla sormus, muttet ole ollut kihloissa.

Kihloissa siis tosiaan ollaan silloin kun on lupauduttu menemään naimisiin, oli sormuksia tai ei.

Jos ei ole lupauduttu menemään naimisiin, silloin ei ole kihloissa, vaikka olisi millaiset sormukset nimettömässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä se että melkein puolet liitoista päättyy eroon. Ei haluta mennä naimisiin,koska sitten kun se ero tulee niin edessä on taistelu kaikesta. Me mentiin kihloihin meille se on merkki vakavasta suhteesta,ei lupaus avioliitosta. Toisaalta se on merkki ulkopuolisille että ole varattu ja tämä tässä on puolisoni. Avioliitto on kuoleva instituutio.

Menette "kihloihin" vaikka mielestäsi avioliitto on kuoleva instituutio? :D Voi apua.. Kihlat tarkoittavat avioliittolupausta. Se on siis osa avioliittoinstituutiota! :) Ilman aietta mennä avioliittoon sormuksenne ovat merkki sitoutumisesta teille, mutta eivät kihlauksesta...

Totta! Tämä oli kyllä paras juttu tässä ketjussa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja bambiino:
no me ollaan oltu ensikuussa 7v kihlois ja ei aijota mennä naimisiin ( vaikka suku sitä odottaakin ) me ollaan päätetty näin ja se saa muille kelvata ...nii ja että ennen kihlausta ollaan oltu 6 v yhdessä .

Te ETTE OLE kihloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Ihan yhtä suuri osa avoliitoista, ellei suurempikin, päättyy eroon. Ja tasan yhtä paljon se ero sattuu, vaikka olis oltu avopari. Ei sillä, en mä paheksu, tai halua, että muiden pitäs mennä naimisiin, koska mä niin sanon, mutta tältä osin en vaan käsitä, miten ihmiset ajattelee.

Peesi tähän. Jotenkin kuulostaa ihan nurinkuriselta syyltä olla menemättä naimisiin, kun kuitenkin jo kihloissa ollaan. Miten se naimisiin meno sitten muuttaisi suhteen niin, että tarttis ruveta tilastojen valossa pelkäämään eroa?

Itselle henkilökohtaisesti myös avioliiton juridinen puoli on tärkeä.

Me emme ole ostaneet kihlasormuksia ollenkaan ja olemme olleet jo kauan yhdessä. Naimisiin tuskin mennään, siitäkin syystä olisi kihlautuminen ollut jotenkin "tyhmää". Joillekin tällaiset asiat ovat tärkeämpiä ja minun puolestani kukin tekee niin kuin haluaa.

Mun on ollut vaikea selittää tätä suomalaisten 'kihlautumisvimmaa' mun ulkomaalaiselle miehelle. Kun on kyse joistakin lähes-teineistä, niin en ole edes vaivautunut miehelle kertomaan, että ovat 'kihloissa' sillä hänen kulttuurissaan (toinen EU-maa) kihloilla on itse asiassa se oikea merkitys. Ja kihlautumisella on tosiaan se oikea merkitys kaikissa muissakin maissa ja on niin noloa, kun mies tai muut ulkomaalaiset sitten kysyvät, että miten häävalmistelut sujuu tai koska on hääpäivä, kun pari on oikeasti vain leikkikihloissa eivätkä tajua naimisiinmenosta mitään..

lähipiirissä on kihloissa oleva pariskunta, jossa miesosapuoli on leski. "joutuvat" odottamaan avioitumista leskeneläkkeen vuoksi vuosia. tässä yksi järkisyy pitkälle kihlaukselle ja avoliitolle.

Me ostettiin sormukset kun oltiin oltu jo sen verran yhdessä, että alkoi mennä vakavaksi. Yhdessä oltiin siinä vaiheessa asuttu jo hyvän aikaa. Naimisiinmeno ei oo ollut mielessä, me sitouduttiin jo omalla tavallamme ostamalla sormukset. Ne riittää. Eihän tuota tulevaisuudesta ikinä tiedä, korkeintaan maistraattiin suostuttais jos naimisiin pitäis mennä, mutta me ollaan näin avoina ihan tyytyväisiä. Jopa senkin jälkeen, kun kersa ilmoitti tulostaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja kaikki ei ole samanlaisia tilanteita:
lähipiirissä on kihloissa oleva pariskunta, jossa miesosapuoli on leski. "joutuvat" odottamaan avioitumista leskeneläkkeen vuoksi vuosia. tässä yksi järkisyy pitkälle kihlaukselle ja avoliitolle.

On eri juttu kauanko kihlaus kestää jos sen lopuksi on kuitenkin tarkoitus mennä naimisiin. Tässä nyt ihmetellään pareja, jotka ovat muka-kihloissa vaikka eivät naimisiin ole menossakaan missään vaiheessa..

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Me ostettiin sormukset kun oltiin oltu jo sen verran yhdessä, että alkoi mennä vakavaksi. Yhdessä oltiin siinä vaiheessa asuttu jo hyvän aikaa. Naimisiinmeno ei oo ollut mielessä, me sitouduttiin jo omalla tavallamme ostamalla sormukset. Ne riittää. Eihän tuota tulevaisuudesta ikinä tiedä, korkeintaan maistraattiin suostuttais jos naimisiin pitäis mennä, mutta me ollaan näin avoina ihan tyytyväisiä. Jopa senkin jälkeen, kun kersa ilmoitti tulostaan :D

mikä siitä maistraatista tekee erilaisen kuin esim. kirkkoherranviraston tilat tai pieni kappeli? ei "kirkkohäiden" tarvitse olla suuret. kaksi todistajaa riittää ja nekin voi tulla ihan viranpuolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja i:
mikä siitä maistraatista tekee erilaisen kuin esim. kirkkoherranviraston tilat tai pieni kappeli? ei "kirkkohäiden" tarvitse olla suuret. kaksi todistajaa riittää ja nekin voi tulla ihan viranpuolesta.

Me ei kuuluta kirkkoon eikä mua sais ikinä kirkkoon vihittäväksi.

hyvä konsti hiljentää akka, joka vinkuu naimisiin jos ei miehellä ole kiinnostusta tai halua häntä vihille taluttaa...esim jos aattelee, että parempi on jossain vielä ehkä saatavilla..ei toimine ehkä kauaa, mutta seuraavaan häähinkuun asti.

tai sitten on niitä, jotka aattelevat, että suhde menee pilalle, kun se laillistetaan..joutuu näes tekemään vähän enemmän duunia eron eteen, sillä jos lainvoimaa ei ole niin toisesta pääsee kivuttommammin eroon.

Me ei kuuluta kirkkoon eikä mua sais ikinä kirkkoon vihittäväksi.

eipä tullut ilmi aikaisemmassa kirjoituksessasi.

eipä tullut ilmi aikaisemmassa kirjoituksessasi.

No ei se ole oikeastaan oleellista tässä aiheessa.

ei olekaan oleellinen asia, mutta itse mainitsit asiasta:
"Eihän tuota tulevaisuudesta ikinä tiedä, korkeintaan maistraattiin suostuttais jos naimisiin pitäis mennä, mutta me ollaan näin avoina ihan tyytyväisiä."
;)

Hyvä huomio! Kaikki eivät ole menossa ekaa keraa avioon. Erilaiset tilanteet jokaisella parilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Mummimorsian:

Hyvä huomio! Kaikki eivät ole menossa ekaa keraa avioon. Erilaiset tilanteet jokaisella parilla.

Niin mutta eihän tässä ketjussa heitä ihmetelläkään, joilla on pitkä kihlaus, vaan heitä, joilla ei ole mitään aikomusta mennä naimisiin..

Niinpä, taitaa mennä puurot ja vellit ihmisillä käsitteissä herkästi sekaisin. Kun ei edes tiedetä, mitä kihloissa oleminen oikeasti on. Luulee, että se on sitä, kun on sormukset ostettu sormeen kultasepänliikkeestä ja that´s it. Eihän kukaan sano, että on naimisissa, jos on avoliitossa (tai voi joku niinkin tehdä, mutta harvempi) tai että omistaa asunnon, jos asuu vuokralla...

Niin mutta eihän tässä ketjussa heitä ihmetelläkään, joilla on pitkä kihlaus, vaan heitä, joilla ei ole mitään aikomusta mennä naimisiin..

En minä ainakaan ole kenellekään kertonut oman pitkähkön kihlaukseni ja avo-asumiseni syitä. Ei kuulu toisille nämä järkisyyt.
Joku voi ihan oikeasti "joutua" odottamaan.... vaikka avioitumisaikomuksia olisi, mutta käytännön asiat estävät.

En minä ainakaan ole kenellekään kertonut oman pitkähkön kihlaukseni ja avo-asumiseni syitä. Ei kuulu toisille nämä järkisyyt.
Joku voi ihan oikeasti "joutua" odottamaan.... vaikka avioitumisaikomuksia olisi, mutta käytännön asiat estävät.

Ymmärrä jo ihmeessä, että siitä ei ole tässä ketjussa kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Käsitteet kuntoon:
Niinpä, taitaa mennä puurot ja vellit ihmisillä käsitteissä herkästi sekaisin. Kun ei edes tiedetä, mitä kihloissa oleminen oikeasti on. Luulee, että se on sitä, kun on sormukset ostettu sormeen kultasepänliikkeestä ja that´s it. Eihän kukaan sano, että on naimisissa, jos on avoliitossa (tai voi joku niinkin tehdä, mutta harvempi) tai että omistaa asunnon, jos asuu vuokralla...

Niinpä, ei ole kihlojen tarkoitus kaikille ihan selvä. Luulevat että se on joku rakkaudentunnustus poikaystävän kanssa. Ja toisin päin taas että jos ei ole kosintaa, sormuksia ja kihlajaisjuhlia niin sitten ei olla oikeasti kihloissa.

Onkohan joku pitänyt ihan kihlajaiset ja ottanut kihlalahjojakin vastaan ilman aietta mennä naimisiin? Kihlajaisjuhlissahan juhlitaan sitä naimisiinmenopäätöstä. Jos mulle kävisi niin että menisin tuollaisiin kihlajaisiin eikä avioliittoa olisikaan tulossa niin aika tyrmistynyt olisin.

Kukaan ei tässä ketjussa kritisoi heitä joilla on pitkä kihlaus ja jotka mistään syystä odottavat pidempäänkin ennen avioitumista. Ei siis millään tavalla myöskään sinua!

Vain heitä ihmetellään, jotka eivät KOSKAAN, minkään ajan kuluttua, eivätkä käytännön seikkojenkaan ratkettua, edes aio mennä naimisiin.

Yhteistyössä