mä en käsitä joitain laktoosittomia ja keliaakikkoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja neke:
en jaksa tehä uutta ketjua, joten purnaan tähän. Mua taas ärsyttää työpaikalla kun yks tältä osastolta on keliaakikko. Meillä on aina ollut tapana et vuorollaan jokainen tuo jotain kahvipullaa, kakkua tms, pari kertaa viikossa about.

No tää yks keliaakikko olettaa tietysti että hänelle pitää tuoda omat ja jos ei tuoda niin melkein itkua tuhrustaa kun muut saa hyvää mutta hän ei. Tarkoitan nyt tällä sitä, että jos vaikka itte oon leiponut omenapiirakan töihin, niin pitäiskö mun sitten leipoa kaksi piirakkaa? toinen gluteenittomana? Pari kertaa oon ostanut näitä keliaakikon leivospohjia kaupasta, ja ne maksaa melkein neljä euroa paketti!!! Enemmän kuin se yksi pullapitko minkä silloin ostin loppuryhmälle. Ja itse hän JOS tuo niin tuo ainoastaan gluteenittomia keksejä tms, oisko meijänkin pitänyt vaatia tavallisia, vehnäkeksejä?? Ei tulis mieleenkään.

Mä en kehtaisi alkaa kiukuttelemaan jos mä olisin hän. En vaan kehtaisi. En olettaisi että muut ottaisivat mun ruokavalion huomioon, jos KAIKKI muut syö normaalisti.
Hmm.. joku kääretorttukin on aika helppo tehä gluteenittomaks, esim perunajauhoilla ja SITÄ VOI SYÖDÄ KAIKKI! Välillä järjenkäyttökin sallittua... Itse aina kahvipöydässä työpaikalle se joka ei saa mitään... No niin tottunut jo että ei kehtaa nostaa äläkkää :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Ja keliakiahan on sairaus, laktoosi-intoleranssi ei. Keliaakikko saa fyysisiä vaurioita gluteenista. Laktoosi-intoleranssi kärsii kyllä maidosta, mutta ei tuhoa sisuksiaan.

Onko tosiaan noin että esim. laktoositonta ruokavaliota noudattava ei tee hallaa suolistolleen jos ärsyttää vähä väliä itseään syömällä väärää?

Keliaakikolla suolinukka alkaa vaurioitua jo 4mg kiellettyjä tuotteita. Laktoositon saa toki oireita pienistä määristä, mutta se ei tuhoa suolistoa.

Mä sain kanssa töissä yrittää työkavereille selittää eroja vähälaktoosisen, laktoosittoman ja maidottoman ruokavalion välillä... Ei tainnu kaikille mennä perille. Erityisesti osastonhoitaja ei meinannu millään ymmärtää! Ja meillä kyllä tuli keittiöltä vähälaktoosisillekin laktoosittomat jälkkärit (yleensä tofua), vaikka muille oliskin ollu vähälaktoosiset esim. jäätelöt tai jogurtit. Joskus siitä oli keittiön kanssa puhetta, mutta eivät tuntuneet sielläkään oikeen ymmärtävän asian ydintä, kun heille kuitenkin tilattiin erikoisruoka...

Yhteistyössä