Mä en jaksa enää meijän 4-vuotiasta. Haluaako joku sen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Heh. Tuo meijän tenava on sellanen pakkaus, että alan olla luovuttamispisteessä. Se vaan ei osaa käyttäytyä, vaikka kuinka on yritetty kasvattaa. Lupaa aina kauniisti, että "Kyllä minä olen kiltisti" ja samantien unohtaa lupauksen, kun olisi aika olla kiltisti. Kerhot, kyläreissut, vieraiden käynnit kotona, kauppareissut. Kaikki missä on muita kuin kotiväkeä, kaikki sellaiset hän pilaa tottelemattomuudellaan. Ei kuuntele, ei usko, ei tottele, vaikka kotona osaa olla niin äärettömän kiltti, reipas ja mukava.

Nykyisin itku silmässä kuljen kerhossa hänen kanssaan. Samoin kylässä. Kerhot ja kyläreissut ovat henkireikäni, enkä tahtoisi niistä luopua. Meillä on vauva, jonka vuoksi olen kotona ja molemmat lapset kotona siis myös. Enkä päiväkotiin tahdo isompaa laittaa. Mutta itku tulee itselle, kun mietin, että mikä tuota lasta vaivaa, missä olen tehnyt väärin?

En usko, että kyseessä on mikään adhd, koska hän osaa olla rauhallinen. Piirtää, askartelee, lukee kirjoja ja leikkii ihan itsekseenkin. Kotona siis on reipas, kiltti ja rauhallinen. Mutta joku sinne päähän hyppää sekoittamaan ajatukset, kun paikalla on vieraita ihmisiä.

Tuntuu vaan, etten enää jaksa. Neuvolassakin sanottiin, että on temperamenttinen, mutta että kyllä se siitä rauhottuu... Joo, millonkahan.
Negatiiviset tunteet valtaa mielen tuon lapsen kanssa jatkuvasti, kun kerhopäivän aamuna jo pelottaa, että mitenkähään tänään.

Mitä minä teen?

Ootkos kokeillu jäähypennkiä? entä hyvästä käytöksestä palkitsemista...esim. tarrataulua, johon saa tarran aina kun käyttäytyy hyvin ja tietystä määrästä tarroja sitten jotain kivaa?

Miten poikasi käyttäytyy eli miten pilaa kerhot ym?

Meidän kolmevuotias tyttö suuttuu, kun sitä komentaa. Viimeksi kun kielsin kiusaamasta isoveljeään, tyttö hermostui, alkoi heitellä palikoita ja huusi "olen kiltti, olen kiltti!!!!!" :laugh:

Mulla ei oo hajuakaan mitä pitäs tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja peppi-lotta04:
Ootkos kokeillu jäähypennkiä? entä hyvästä käytöksestä palkitsemista...esim. tarrataulua, johon saa tarran aina kun käyttäytyy hyvin ja tietystä määrästä tarroja sitten jotain kivaa?

Miten poikasi käyttäytyy eli miten pilaa kerhot ym?

Tarrataulu ja jäähypenkki on kokeiltu ja tarrataulu auttoikin ensialkuun, mutta pian sen viehätys hävisi. Jäähypenkillä poika ei istu, vaan "mölisee", hyppii pois, huutelee, pyörii tuolilla jne. Ei pysy siinä.

Kerhossa juoksee, vaikka tädit kieltää, villiintyy pienempien lasten touhuista, eli menee kirkkosalissa penkkien alle ryömimään, hyppelee ja kävelee penkeillä. Karkaa, kun yritän pukea. Menee aukomaan kirkkosalin ovia ja juoksee karkuun kirkkoon, vaikka sanon, ettei ovia saa aukoa. Riisumiset ja pukemiset on yhtä tuskaa. Jne jne jne. Ylipäätään ei usko minua siellä yhtään, ja tämä alkaa kun mennään srk-talon ovista sisään. Kun lähdetään kotimatkalle, "entinen" kiltti poika tulee taikaisin ja hän on kovin pahoillaan ja hiljainen, kun kysyn, miksi oli taas tuhmakäytöksinen. Sama kyläreissuilla.

Olen aina ihan hiilenä, kun en saa häntä uskomaan sanaakaan mitä sanon. Että edes joskus. Mutta ei. Tuntuu niin turhalle tämä saman jankkaaminen joka ikinen reissu.

Mutta enhän minä voi lukittautua tänne kotiinkaan, siis antaa tuon lapsen voittaa ja saada minua luovuttamaan. Kyllä minun täytyy tavata ystäviäni ja nähdä muitakin aikuisia. Eikö vaan? Mutta en vaan jaksais noita reissuja enää yhtään.

niin ja unohdin mainita sen, että hän irvistelee ja näyttää kieltä sekä huutelee hassusti minulle, kun sanon jotain, esim pyydän tulemaan luokseni.
Ja aina, ihan aina, kun kiellän tai ehdotan jotain, tai pyydän tekemään jotain, on vastaus "Eikä, ei". Siis aina.

Kuulostaa vähän siltä että haluaa esiintyä ja riehaantuu kerhoissa ja kyläillessä. Näin tapahtuu monilla lapsilla, mutta aikuisella pitäisi kuitenkin olla auktoritettia, jolla saada lapsi tottelemaan. Miten kerhotädit toimivat?

Ota lapsi syliin ja pidä häntä siinä kunnes rauhoittuu ja sano selkeästi, että jos ei tottele niin lähdetään kotiin kerhosta. Yritä olla itse rauhallinen ja puhua rauhallisesti mutta tiukasti. Tee tämä joka kerta, kun lapsi jouksee karkuun, piiloutuu penkkien alle tai muuten riehaantuu.

Älä lukittaudu kotiin vaan mene rohkeasti ihmisten ilmoille, mutta ota siellä myös rohkeasti lapsi syliin ja aina kun lapsi riehaantuu kirkkosalissa niin menkää siitä ulos (jos joku voi katsoa vauvaa) ja pidä lasta sylissä rauhoittumassa kunnes voitte palata saliin.

Voit pyytää myös apua kerhotädeiltä. Itse ainakin toimisin perhekerhossakin niin että ottaisin soin vallattoman lapsen syliin ja pitäisin siinä kunnes rauhoittuu. Kerhossa pitää kaikilla olla oikeus nauttia kerhon toiminnasta eikä yksi lapsi saa pilata sitä riehumisellaan! Käykä lapsi myös omassa kerhossa vai käyttekö vain perhekerhossa? onko siellä hänelle ikäistään seuraa?

Miksi puet nelivuotiaan tai riisut? kyllä sen ikäinen osaa itsekin pukea ja riisua. Vai tarkoititko näin?

Meillä 4v kans aika tota... ei sanat riitä kuvailemaan. Poika on kolmen isoveli ja huomaa kyllä että ottaa vaikutteita tuosta 1v 11kk vanhasta. Puhuu välillä lässyttäen, puhuu ns. vauvakieltä, vääntelee sanoja.

Viivyttelee esim. vessaan mennessä. Siellä saattaa sitten läträtä vedellä niin, että kaikki kastuu.

Sisällä ei saa juosta eikä pomppia, siitä joudutaan joka päivä muistuttaan n. miljoona kertaa. Nurkkaan joutuu häpeemään ja sinne menee usein juuri juosten, jolloin komennetaan takaisin ja käsketään mennä nätisti. Joskus joutuu "opettaa" käsistä kiinni pitäen miten kävellään. :kieh: :headwall: Nurkassa pitää olla hiljaa ja paikallaan, muuten aika lähtee alusta.

Kiusaa pikkusiskoaan verbaalisesti, inttää meille vastaan. Sanoo AU SE SATTUU, vaikkei takuulla satu. Valehtelee. Itkee, kiljuu, vinkuu, kitisee. Ei ota tosissaan, ei kuuntele kunnolla. Ei osaa olla hetkeäkään paikallaan ja hiljaa. :headwall: Olen alkanut epäillä että joku ADHD tjsp. on.

Jos ei muistuta että pitää mennä pissalle, voi lirahtaa alkkareihin.

Tänään 4v-neuvola, otan puheeksi kyllä.

Hiukan hukassa tuon pojan kanssa. Ollaan varmaan liian ankaria ja olen miettinyt että voisi hiukan höllätä rajojen kanssa. Vaikeaa vain.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Heh. Tuo meijän tenava on sellanen pakkaus, että alan olla luovuttamispisteessä. Se vaan ei osaa käyttäytyä, vaikka kuinka on yritetty kasvattaa. Lupaa aina kauniisti, että "Kyllä minä olen kiltisti" ja samantien unohtaa lupauksen, kun olisi aika olla kiltisti. Kerhot, kyläreissut, vieraiden käynnit kotona, kauppareissut. Kaikki missä on muita kuin kotiväkeä, kaikki sellaiset hän pilaa tottelemattomuudellaan. Ei kuuntele, ei usko, ei tottele, vaikka kotona osaa olla niin äärettömän kiltti, reipas ja mukava.

Nykyisin itku silmässä kuljen kerhossa hänen kanssaan. Samoin kylässä. Kerhot ja kyläreissut ovat henkireikäni, enkä tahtoisi niistä luopua. Meillä on vauva, jonka vuoksi olen kotona ja molemmat lapset kotona siis myös. Enkä päiväkotiin tahdo isompaa laittaa. Mutta itku tulee itselle, kun mietin, että mikä tuota lasta vaivaa, missä olen tehnyt väärin?

En usko, että kyseessä on mikään adhd, koska hän osaa olla rauhallinen. Piirtää, askartelee, lukee kirjoja ja leikkii ihan itsekseenkin. Kotona siis on reipas, kiltti ja rauhallinen. Mutta joku sinne päähän hyppää sekoittamaan ajatukset, kun paikalla on vieraita ihmisiä.

Tuntuu vaan, etten enää jaksa. Neuvolassakin sanottiin, että on temperamenttinen, mutta että kyllä se siitä rauhottuu... Joo, millonkahan.
Negatiiviset tunteet valtaa mielen tuon lapsen kanssa jatkuvasti, kun kerhopäivän aamuna jo pelottaa, että mitenkähään tänään.

Mitä minä teen?

Siis meillä samanlaista!! Poika 4v, osaa olla tosi kiltti ja nätisti.. on rauhassa ja normaali kun ollaan ihan vaan omalla porukalla kotona, ulkoilemassa tms.. mutta kun kylään mennään tai joku tulee meille, niin johan alkaa show :( Olen alkanut kauhulla odottamaan noita tilanteita, että millanen show alkaa ja missä välissä..

Me taisteltiin parina iltana jäähypenkin kanssa, kun lapsi ei meinannut siinä pysyä. Ei muutakun aina vaan aika alusta ja lapsi istuu siinä niin monta kertaa, että se 4-minuuttinen tulee täyteen.
Meillä on auttanut rauhoittumisessa munakello.
Me laitetaan munakello raksuttamaan ja sanotaan, että sitten saa tulla pois, kun kello pirisee.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Me taisteltiin parina iltana jäähypenkin kanssa, kun lapsi ei meinannut siinä pysyä. Ei muutakun aina vaan aika alusta ja lapsi istuu siinä niin monta kertaa, että se 4-minuuttinen tulee täyteen.
Meillä on auttanut rauhoittumisessa munakello.
Me laitetaan munakello raksuttamaan ja sanotaan, että sitten saa tulla pois, kun kello pirisee.

mutta alkuperäisen lapsihan on ihan kiltisti/rauhassa kotioloissa.. eli ongelma on ilmeisesti vain silloin kun ympärillä on muitakin kuin perheenjäseniä..

Heh, voiko sanoa, että ihana kuulla, että muillakin on samaa vaivaa.. =) Ei vaan en tiedä, että onko tämä normaali kehitysvaihe? vai onko lapsessa jotain häikkää.. Kunnioitus vanhempia kohtaan häneltä puuttuu. Silloinkin, kun mieheni eli lapsen isä jyrähtää Isosti, vaikka että "Ole hiljaa ja kuuntele", saattaa lapsi inttää vastaan. Siis hän ei silloinkaan tajua, että nyt parempi olla hiljaa. Joskus tuntuu, että kunnolla pitäisi antaa piiskaa tms.

Niin en minä häntä pue, mutta kerhoista lähtiessä yleensä on se ongelma, että hän kun ei ala pukea, niin lopulta vauva kitisee kuumuuttaan vaunuissa ja isompi painelee vaan pakoon. Sitten pakko yrittää saada edes itse puettua hänet. Tilanne ruukaa olla niin, että kotona pukee ja riisuu hyvin, tarttee apua vain vetskareihin ja nappeihin, mutta kerhoissa on täysin autettava.. Huoh.

Ihana että ootte vastannu tähän ja antanu vinkkejä. Ehkä pitää vielä kokeilla uudestaan tuo jäähypenkki ja laittaa munakello raksuttamaan. Yrittää vaan viedä aina takas. Me ollaan nykyään yritetty laittaa häntä omaan huoneeseen rauhottumaan, kun meno vieraiden aikaan menee liian hurjaksi, mutta poishan se sieltä tulee ihan jatkuvasti. Syliin kun ottaa ja yrittää siinä rauhottaa niin hän tempoo vaan. Ja on riski. Rauhottuu vasta kun pääsee pois sylistä. Toisaalta hän ei tykkää nukkua kainalossakaan vaan sanoo, että ahistaa ja on kuuma. Eli liittyiskö nuo jotenki yhteen, en tiiä. Kuitenkaan syliote ei tehoa ollenkaan.

kiva kuulla että muillakin 4-vuotiaiden kanssa ongelmia.meijän tyttö osaa olla ihan nätisti kerhossa yms.mutta viime aikoina tullu aivan käsittämättömiä kiukkukohtauksia:( siis sellasia että se kolmenvuoden uhma ei oo mitään siihen verrattuna.ja haluaa ite päättää kaikesta, siis kaikesta.näitä tulee jokapäivä, onneks ei kuitenkaan jokahetki;) mutta luulen että ihan normaalia?!?! tosin neiti ollut aina melko tempperamenttinen luonne...

Yhteistyössä