MÄ EN JAKSA ENÄÄ...!!!...IMETTÄÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loppuunpalanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loppuunpalanut

Vieras
Auttakaa tosi väsynyttä äitiä!!!
Poika täytti just vuoden ja imetän häntä päivin ja öin.
Joka kerta herätessään yöllä (4-8 kertaa) hän haluaa rinnan suuhun, aina kun isosisko kiusaa tai äiti yrittää olla siskon kanssa niin poika tulee, puree ja alkaa kauhea huuto hänen repiessä paitaani ja halutessaan tissiä.
Päivisin ei ruoka maistu kun tissiä pitää vain saada.
Mä haluan vierottaa hänet...mutta miten?
Mä oon niin väsynyt öisin että en jaksa yhtään enempää itkuja kun nyt on.
Lopetanko vain kertaheitolla vai miten?...en voi oikein vähentää imetyskertoja kun niitäkin tuntuu olevan kokoajan.
Mulla ei oo tuttavia auttamassa ja mies on sitä mieltä että kertalaakista ei voi lopettaa.
Yritin sitä perjantaina ja pidin pääni enkä antanut tissiä, mutta kun ilta tuli, niin mies rupes pikkusievässä haukkuu mua ja loppujenlopuks lähti kuppilaan, joten mul tuli niin paha mieli ku apua ei tule häneltäkään joten annoin illalla tissiä ja lopuksi sitten yölläkin ja taas sama meno jatkuu...
Mitä mä teen...? auttakaa kokeneet ja kiitos kaikille tukijoille

äitinä, että rintasi ovat sinun, samoin päätös imettämisen lopettamisesta. Mieheltä ei sitä kysytä. Ilmeisesti hänen "ryyppyrauhaansa" häirittiin, ja siksi hän halusi että annat lapselle periksi. Hyvä tekosyy lähteä baariin... Noi ukot on sitten hyviä tossa. Omahyväistä ja itsekästä käytöstä; keskenkasvuisia henkisesti. Tee päätös, ja pidä siitä kiinni. Kerro miehellesi että näin on näreet; ja hänen on sopeuduttava siihen. Imettäköön itse, jos katsoo asian tarpeeliseksi :whistle: ;)
Olisi ehkä hyvä keskustella imettämisen lopettamisesta neuvolassa; siis miten se parhaiten tuossa iässä ja noin "hankalan" tapauksen kanssa onnistuu, ilman suurempia mellakoita... Voimia, kyllä sinä onnistut :hug:

Lopetin poikani imetyksen, kun hän oli 11kk ja 1vk. Hän ei ollut malttanut ottaa rintaa päivisin enää pitkään aikaa, muuta öisin todellakin heräsi aina sen kahdeksan kertaa ja nukahti aina vain rinnalle. Iltatissi ennen nukkumaan menoa oli välttämättömyys rauhoittumisen kannalta. Lopetin ensin sen iltaimetyksen ja parin viikon päästä lopetin yösyönnit kertaheitolla!

Muutamat ensimmäiset yöt meni aikalailla valvoessa... Poika heräsi tosi usein, mutta rauhottui yllättävän nopeasti sylissä ja sängyssä siliteltäessä. Oli pakko antaa pojan nukkua omassa pinniksessä vieroituksen ajan. Ennen vieroitusta perhepedissä ja nykyään alkuyön nukkuu omassa sängyssä... kun herää ni otan viereen.

Ekojen öiden jälkeen poika rupesi nukkumaan tosi hyvin! Eli heräsi vain kerran tai kaksi.. mutta yöt on taas huonontunut hampaiden tulon takia.

Tuntui että imetys oli ollut tärkeämpää äidille eli minulle itselleni kuin pojalleni.... Kuvittelin että tissini on aivan välttämätön poikani elossa pysymisen kannalta :laugh:
varmasti tein vierottamisen sopivaan ajankohtaan. Nyt kun poika on reilut yksi vuotias niin ymmärtää enemmän asioita ja on "vaativampi".

Alku oli tietenkin vaikea ja moneen otteeseen meinasin antaa tissin, mutta minun oli pakko ajatella omaa parastani ja jaksamistani....

älä piittää miehesi mielipiteistä... minun mies taas oli ollut jo puolivuotta kertaheitolla lopettamisen kannalla... Riideltiin tosi usein asiasta koska minä en hennonnut tehdä sitä niin...mutta kyllä kannatti kun loputa päätin sen tehdä!! Ei tästä varmasti apua sinulle ollut mutta tiedän tunteesi ja toivon jaksamisia sinulle :flower:

Lopeta hyvä ihminen! Yksivuotias ei todellakaan tarvitse tissiä enää!
Miten hitossa jaksat vielä yöherätyksiä tuon ikäiseltä? Nyt järki käteen ja annat sille lapselle nokkamukista maitoa ;)
Meidän tenavia on imetetty 3kk ja sitten on annettu korviketta.Yhtään korvatulehdusta ei ole ollut ja muutenkin ovat olleet terveitä.Nukkuivat täydet yöt 2kk ikäisestä lähtien.No,tää nyt meni ohi aiheen eikä lohduta sua....mutta mun on vaikeaa ymmärtää tuollaista "uhrautumista"!

Itse lopetin imettämisen kun poika oli 1 vee. Olin itse myös kyllästynyt yöheräilyihin, joita poika harrasti noin pari kertaa yössä. Lopetin imetyksen oikestaan kerrasta poikki menetelmälllä. Päiväimetykset olivat tosin meillä jo vähentyneet luonnollisesti minimiin.
Imetyksen lopetus oli yllättävän helppoa, vaikka poika olikin ollut todellinen tissinystävä, joskin hänen kiinnostuksensa oli myös alkanut hiukan hiipua.
Poika ei ole kertaakaan kaivannut takaisin tissille, vaan on luontevasti siirtynyt nokkamukiin. Aivan aluksi annoin pojalle tuttipullosta maitoa kerran yössä, mutta tämä tuntui kuitenkin huonolta ratkaisulta ja meillä lopetettiin yösyöminen viikon pullokokeilun jälkeen.

Heti yösyömisen loppumisen jälkeen poika alkoi nukkua yöt läpi, mutta heräsi viiden aikoihin aamulla.. Nyt meillä ollaan oltu kuivilla tissistä kaksi kuukautta. Aamuheräilyt jatkuvat aikaisena, mutta muuten on mennyt tosi hyvin ja koko perheen elämä on helpottunut kun yöheräily on loppunut!

Yksi-vuotias ei todellakaan enää tarvitse yöruokaa, yöheräilystä ja tissistä vaan tulee niin helposti huono tapa. Kannattaa vain rohkeasti katkaista tuo tapa, vaikka tunnetusti piintyneistä tavoista voi olla hankala luopua. Uskoisin kuitenkin, että teilläkin lapsi tottuu uuteen rytmiin nopeasti!!!

mä en lopettais just nyt vappuna jos mies ei ole silloin tukena (ja silloin pitäisi muutenkin olla kivaa eikä kauheeta). Lopettaisin vasta viikolla. Vielä pari yötä koittaisin nyt nauttia imetyksestä kun tietäisin sen kohta loppuvan.

Heips. Ymmärrän sinua, itselläni myös yksivuotias jota imetän. Vielä viikko sitten olin lähes samassa pisteessä kanssasi, poika repi paidasta ja huusi, onneksi vanin iltaisin ja öisin koska päivällä oli kaikkea muuta tekemistä mikä piti hänet kiireisenä. olin aivan kypsä koko imetys touhusta ja tahdoin lopettaa koska en enää hallinnut sitä vaan poika. Sitten tilanne rauhoittui. Päiväimetykset sain vähennettyä siten että en enää mennyt sängylle pötköttelemään ennen päiväunia poikaa nukuttamaan tisseineni vaan pistin hänet aina vaunuun nukkumaan päiväunensa. Ilman imetystä. Iltaimetyksetkin jäivät pian pois. Annoin tutin suuhun ja silittelin poikaa, tämä kävi aika helposti. Nyt on neljä yötä takana kun en ole enää imettänyt, eikä ole tarvinnut huudattaa yhtään. Sen tein niin että kun hän heräsi tapansa mukaan yöllä huutamaan sängyssään, niin otin hänet viereeni (koska en voi antaa hänen vain itkeä sängyssään, en vaan pysty) vieressäni rauhoittelin häntä laittamalla vaan tutia suuhun ja silittämällä. Hän nukahti takaisin. Parina yönä hän heräsi kaksi kertaa, kolmantena ei kertaakaan, viimeyönä heräsi taas kerran, mutta muista. ÄLÄ IMETÄ. ja muista, jos sorrut väsyneenä antamaan sittenkin rintaa, ei se mitään. Ensi yönä et anna. :hug:
Imetän edelleen aamuisin, koska en koe sitä hankalana vaan halua nedelleen imettää kunhan minä päätän milloin ja teen sen koska itse haluan en siten että poika repii ja huutaa. Olemme päässeet siis taas yhteisymmärrykseen pojun kanssa tästä imetystouhusta. Aamutissiä aion antaa vielä jonkin aikaa, mutta pidän siitä kiinni että illalla ja yöllä ei tissitellä vaan nukutaan. Eikä imetys enää liity siihen nukuttamis-tapahtumaan ollenkaan, se on helpottanut paljon.

Voimia, sisko! :heart:

Saisitko lasta vaikka yhdeksikin yöksi johonkin hoitoon, saisit itse nukuttua ja lapsi olisi väkisinkin ilman tissiä, olisit sitten itsekin paremmissa voimissa vähentämään tissittelyä ja valvomaan?

Kiitos kaikille tuesta!
Mä yritän nyt zempata itseni ja yrittää kertalaakista lopettaa ens perjantaina.
Mun poitsu on aika tempperamenttinen luonteeltaan, suuttuu usein jos ei homma suju kuten hän haluaa.
Eli mua hirvittää ne yöt.
Tutti on käytössä, mutta pojalla on tapana saada "raivokohtauksia" jolloin ei rauhoitu sylissä eikä tutilla.
Joten yöt saattaa olla vaikeita.
Mutta mä aion yrittää.
Mulla ei ole paikkaa johon voisin pojan vaikka yöksi laittaa, eikä ketään joka voisi mun tueksi tulla parina yönä, miehestä ei ola auttamaan joten se on vain mun yritettävä.
Kiitos teille

Mul oli vähän samoja tuntemuksia joku aika sitten. Laps vajaa kaks koko ajan tissillä yötä päivää. Imi tissit niin tyhjiksi et sattui. Yritin kans jossain välissä kertalaakist lopettaa mut se oli liian raakaa sekä mulle et lapselle joten jätin päivätisut ensin kokonaan pois. Sanoin et tisuihin sattuu. Ei oo maitoa. Laittoin myös laastarit nännien päälle. Pari päivää laps huusi ja kiukutteli. Illal ja yöl annoin koska halusin et sekä laps ja itse saadaan nukuttua. Vaik laps imiki monta kertaa yös niin siltiki oli parempi niin kuin huudattaa lasta yöllä. Sit aloin jo päiväl sanoon et yöllä ei sit voi imeä ku vähä vaan ku tisseihin sattuu. ja kyl laps sen ymmärsikin. Annoin vain illalla imeä niin et nukahti ja sit ku yöl heräs niin sanoin et vähä vaan ja laps imas vähä ja laittoi pään tyynyy ja rupes nukkuun. Sama toistui muutamia kertoja yös. Sit ne kerrat vaan väheni. Sit yhtenä iltana laittoin taas laastarin tisseihin ja olin jo päiväl varoittanut et enää ei voi illal antaa tissiä eikä yöl ku ei oo maitoo. Tissit on kipeet ja näytin lapselle kuin laitoin laastarit tisseihin. Ja hyvin nukahti ja nukkui yöllä. Muistelen et heräs kuitenkin mut ku näki et on laastarit niin jatkoi unta.
Sopisiko tällainen myös teille. Tuon ikäinen lapsikin ymmärtää jo puhetta. Et ku juttelee nätisti lapselle ja kertoo mitä on tulos. Jos yrität ensin päivätissin saada pois niin se olis vähän niinku esimakua ja laps ymmärtäis sit mitä on tulos kun juttelet et jätät yötisunki pois. Ja päiväl on helpompi kiinnittää huomio muualle jos laps alkaa tisua vaatiin. Esikoiselle laittoin filmin päälle ja hän nukahti tai me molemmat nukahettiin sitä katsoessa mut tää nuorempi ei suostunut muuta ku huutaan ja kiukutteleen ku ei saanu päivätisua.

Tsemppiä ja voimia. Myös pikkuiselle. Se on kova paikka se tisusta eroaminen.
Ihanaa että olet jaksanut näinkin kauan lapsentahtosesti imettää. Hienoa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2007 klo 09:24 loppuunpalanut kirjoitti:
Mä yritän nyt zempata itseni ja yrittää kertalaakista lopettaa ens perjantaina.

Kerrasta poikki -vieroituksella on riskinsä, lähinnä äidille. Vaikka imetys loppuukin, maitoa kuitenkin vielä muodostuu. Jos rinnat pääsevät pakkautumaan kipeästi, rintatulehdusriski kasvaa. Olisi siis hyvä, että jaksaisit kuitenkin rintoja tyhjennellä vähän aina silloin, kun alkavat olla "liian" täynnä.
Vieroituksesta on kirjoitettu kattavasti Imetystukilistan sivuilla, vinkiksi vain :)

Entä jos lopettaisit yöimetykset kertalaakista ja pitäisit samalla unikoulun yöheräilyyn? Ja kun lapsi ja raivoaa ja itkee yöllä, yritä tsempata sillä, että paremmat ajat ja iso palkinto (yhtäjaksoiset unet) odottavat. Imettäisit päivällä, muttet misään nimessä uneen tai makuultaan tai edes ennen unia, jottei yhdistä nukkumiseen. Rintojen kannalta kertarysäys voi olla aika hankala. Kannattaa lukea unikoulusta ennen sen aloitusta, koska mitä johdonmukaisempi ja rauhallisempi olet, sitä nopeammin se menee perille lapselle ja saat nukkua. Päiväimetykset voisit lopettaa, kun maidontuotanto on taas tasaantunut. 1v ei tarvitse äidinmaitoa ja pystyy nukkumaan yöt ilman herätyksiä terveenä. En millään jaksa uskoa, että hän jaksaa raivota koko yötä ja muutamien öiden jälkeen heräily varmasti vähenee. Yritä rauhoitella itse rauhallisesti ja eleettömästi ekat yöt ja luoda lapselle turvallinen olo, mutta tehdä selväksi, että maitoa ja leikkejä yms. ei tipu, vaikka huutaisi kuinka. Tsemppiä!

Yhteistyössä