Mä en edes keksi otsikkoa, mä olen nyt niin raivona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika kummallista. Nykyään kai seitsemän on sitten liian pieni ymmärtämään, että jos jotain kysytään, siihen vastataan rehellisesti... ja selvästkin monen mielestä aivan liian pieni hoitamaan edes niin yksinkertaista tehtävää kuin postin hakemista.

Mies oli töistä matkalla kotiin tuon puhelun aikana ja saapui sekunti sitten...ei löytynyt ulkoota taikka postilaatikosta kuorta.

Ei ole murkku, on 7v. En ole lapselle raivona vaikka ärtynyt toki olen. Olen raivona tästä tilanteesta ja ehkä jopa aavistuksen verran kauhuissani siitä mitä tapahtuu jos se kuori menee vääriin käsiin ja miten hemmetissä ehdin saamaan uuden vastaavan tilalle määräaikaan mennessä.

Ja ärtynyt olen siitä syystä että lapsi ei VIITSINYT ilmoittaa että siinä oli se toinenkin kuori vissiin ollut. En siis siitä että se mahdollisesti vahingossa nyt katosi.

Ja miten se nyt tähän liittyy että miksi en itse hakenut postia...eikö kenenkään lapsi koskaan hae postia/vie roskia tai tee muita pikkuaskareita? En hakenut sitä siksi, että likka tuli koulusta ulkovaatteet päällä jolloin hänen oli helppo kipaista postit hakemassa, kuten niin monena päivänä ennenkin.

Toki mä oisin voinut hakea ne postit iltapäivällä kun mies tulee tai pukea vauva talvitamineisiin, mutta koska ennenkin homma on hyvin sujunut, niin en osannut epäillä että juuri tällä kertaa se ei hyvin suju.

Ja mä en nyt sitten tämän selvennöksen jälkeen enää vaivaudu vastaamaan puskistahuuteluihin. Jos nyt ei mene jollekulle perille se, että en ola lapselle vihainen postin katoamisesta vaan siitä ettei VIITISNYT asiasta mainita, niin sille en kuitenkaan rautalankaani enempää jaksa uhrata.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä:
No kyllä 7v varmasti osaa nostaa kirjeen jos sellainen on tippunut. Tai ainakin kertoa tippumisesta eikä yrittää väittää ettei kirjettä edes ollut.

Peesi tähän. On kummallista jos nykyään ei edes opeteta puhumaan totta ja myöntämään virheitään.

Pitäähän 7-vuotiaan kyetä huolehtimaan omat koulukirjat kouluun ja kotiin. Joten kyllä ap ihan asiasta on tuohtunut. Lapsihan aluksi pimitti koko kirjeen häviämisen. Reipas 7 -vuotias olisi kotiovella kertonut että postia taisi ropista matkalle.

Onkohan se varmaa että oli toinen kuori? Nimittäin voi olla, että kun lasta tarpeeksi painostaa siihen että eihän vaan ollut, niin alkaa uskoa että oli? Naapurissa tästä esimerkki, mukamas kyy pisti lasta ja kun kysyivät pistikö niin vastasi että pisti, ja sit kun kysyi että eikö pistänyt niin EI.

En tarkoita syytellä ap:ta vaan kyse siitä että ehkä lapsi kokee syyllisyyttä asiasta joka ei ehkä olekaan hänen vikansa. Ei siis välttämättä ole nähnytkään kuorta, mutta voi silti luulla että on sen kadottanut, kun äiti asiasta tivaa.

Toki voi olla että kuori oli laatikossa ja nyt kadonnut, mutta tämäkin mahdollisuus on että lapsella vain herkkä syyllisyydentunto, joka koskee myös asioita joista ei ole syyllinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Onko nyt varma että se kirje oli siellä laatikossa? Jos tyttö muistaa väärin?

Ei ole varmaa ja kovasti toivon ettei se siellä ollut vaikka perjantaina sain puhelun, että maanantaina se postilatikossa on.

Ja onhan se toinen kuori voinut olla ihan mitä tahansa muukin kuori. Tai sitten siellä ei mitään toista kuorta ollutkaan. Mutta jos lapsi olisi vain voinut heti sanoa että siinä taiai olla toinennkin kuori mutta se on nyt kadonnut, niin asia olisi voitu heti tarkistaa, eikä ongelmaa olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Pitäähän 7-vuotiaan kyetä huolehtimaan omat koulukirjat kouluun ja kotiin. Joten kyllä ap ihan asiasta on tuohtunut. Lapsihan aluksi pimitti koko kirjeen häviämisen. Reipas 7 -vuotias olisi kotiovella kertonut että postia taisi ropista matkalle.

Juurikin näin, kyllä mä osasin tuon ikäisenä postit hakea, kun osasin itse koulussakin käydä! Valehtelusta on aihettakin suuttua!

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Onkohan se varmaa että oli toinen kuori? Nimittäin voi olla, että kun lasta tarpeeksi painostaa siihen että eihän vaan ollut, niin alkaa uskoa että oli? Naapurissa tästä esimerkki, mukamas kyy pisti lasta ja kun kysyivät pistikö niin vastasi että pisti, ja sit kun kysyi että eikö pistänyt niin EI.

En tarkoita syytellä ap:ta vaan kyse siitä että ehkä lapsi kokee syyllisyyttä asiasta joka ei ehkä olekaan hänen vikansa. Ei siis välttämättä ole nähnytkään kuorta, mutta voi silti luulla että on sen kadottanut, kun äiti asiasta tivaa.

Toki voi olla että kuori oli laatikossa ja nyt kadonnut, mutta tämäkin mahdollisuus on että lapsella vain herkkä syyllisyydentunto, joka koskee myös asioita joista ei ole syyllinen.

Kysyin lapselta että oliko muuta postia johon lapsi vastasi että ei ollut. Sanoin, että oltitko varmasti kaiken johon hän vastasi kyllä.

Eli en usko että sitä painostuksena otti.

Ja olen kyllä muista asioista (koulurepun pakkaaminen mm) kysellyt useampaankin otteeseen eikä lapselle ole syyllisyydentuntoa ilmaantunut.

Joten tuskin kyse siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
naurettavaa.. olisit itte hakenut postin LAISKA !!

Niinpä, aattele nyt että 7v. haki postin, kyllä se tekeekin äitistä ihan järkyttävän laiskan ihmisen. Saa vielä traumoja tuo lapsi kun joutuu tuommosia hommia tekeen. Ihan kamalan kamalaa. Melkein jo lastensuojelu asia, kun äiti on noin laiska. Ei varmaan muutenkaan jaksa lapsia hoitaa.

Todennäköisesti siellä ei ollut toista kirjettä. Kun kyselit asiasta, lapsi alkoi myöhemmin miettimään asiaa ja kuvitteli että ehkä siellä tosiaan olikin kirje. Itsellekin käy joskus niin saati sitten lapselle. Kun jotakin asiaa miettii, ei voi olla enää varma asiasta. Ensin ajattelee ulos lähteissään sammuttaneensa hellan, mutta kun asiaa oikein miettii alkaakin usein tuntumaan, että ehkä ei sittenkään sitä sammuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No kyllä 7v varmasti osaa nostaa kirjeen jos sellainen on tippunut. Tai ainakin kertoa tippumisesta eikä yrittää väittää ettei kirjettä edes ollut.

Peesi tähän. On kummallista jos nykyään ei edes opeteta puhumaan totta ja myöntämään virheitään.
no ei kai se lapsi uskalla kertoa, jos jo ennakkoon tietää, että äiti raivostuu. kyllä se tuuli ja joku voi sen napata, niin ettei lapsi sitä saa otettua kiinni. kannattaa laittaa mukaan vaikka muovikassi, johon voi laittaa postin suoraan laatikosta, niin mitään ei häviä, jos kerta lapsen postiin laittaa

Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
Alkuperäinen kirjoittaja v:

no ei kai se lapsi uskalla kertoa, jos jo ennakkoon tietää, että äiti raivostuu. kyllä se tuuli ja joku voi sen napata, niin ettei lapsi sitä saa otettua kiinni

No meillä kyllä lapset puhuu totta vaikka minä raivostuisinkin asiasta. Ollaan opetettu että totuus tulee ilmi joka tapauksessa ja jos valehtelusta jää kiinni niin on pahemmat seuraukset. Ja totta nuo on tähän mennessä puhuneet.

Mitä ihmettä? Koko palsta vouhkaa, että äiti on sekaisin kun pisti 7-vuotiaan hakemaan postia ja että vielä mukamas toimi väärin kun kovisteli lasta asiasta. Kyllä ton ikäisen pitää jo osata hoitaa toi asia, hakea postit ja olla rehellinen kun asiasta kysytään. Nykyään vastuukasvatus on ihan syvältä, sen näkee sitten teini-iässä. Kannattaisi ehkä kattoa teidän muiden sinne peiliin ja miettiä, että mitä vaatii lapsiltaan. Vastuu ei oo mikään huono asia, päin vastoin. 7-vuotias käy jo koulua ja ekaluokkalaisilta vaaditaan vähän isompiakin juttuja kuin toimittaa kasa postia paikasta a paikkaan b. Voi elämä sentää!

Meillä 9- ja 10-vuotiaat hoitaa kyllä tuollaisia asioita ihan päivittäin. Hakee postin, käyttää koiran, vie roskat, vahtii siskojaan, hakeevat puita, tekevät lumitöitä jne. 10-vuotias osaa tehdä jo itse ruokaakin ja pestä pyykkiä. Kummallista on tosiaan että nykypäivänä ei lapsille anneta mitään vastuuta asioista, annetaan vaan istuskella sohvalla ja äiti passaa.
On varmaan hankalaa sitten isompana jos mitään ei osaa tehdä, kun pitäisi omineen pärjätä.

Alkuperäinen kirjoittaja joghurt:
Mitä ihmettä? Koko palsta vouhkaa, että äiti on sekaisin kun pisti 7-vuotiaan hakemaan postia ja että vielä mukamas toimi väärin kun kovisteli lasta asiasta. Kyllä ton ikäisen pitää jo osata hoitaa toi asia, hakea postit ja olla rehellinen kun asiasta kysytään. Nykyään vastuukasvatus on ihan syvältä, sen näkee sitten teini-iässä. Kannattaisi ehkä kattoa teidän muiden sinne peiliin ja miettiä, että mitä vaatii lapsiltaan. Vastuu ei oo mikään huono asia, päin vastoin. 7-vuotias käy jo koulua ja ekaluokkalaisilta vaaditaan vähän isompiakin juttuja kuin toimittaa kasa postia paikasta a paikkaan b. Voi elämä sentää!

Ihan totta. Mä odotan jo 4-5veeltä, että osaa muutaman minuutin katsoa pikkusisarustaan ja huutaa äitiä, jos pieni tekee jotain vaarallista. Eikä tuossa minusta ole mitään ihmeellistä. 7v myöskin pitää jo osata kertoa totuus tuollaisessa tilanteessa.

Minusta tuntuisi, että tekisin väärin lasta kohtaan jos en ikinä odottaisi häneltä vastuun kantamista. Sopivassa määrin hyvin terveellistä.

Uusimmat

Yhteistyössä