Lyö lastasi niin lapsi lyö muita!

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruumiillinen+kuritus+lis%C3%A4%C3%A4+lapsen+aggressiivisuutta/1135256662907

Ruumiillinen kuritus lisää lapsen aggressiivisuutta

Piiskaaminen ja muu ruumiillinen kuritus on monin tavoin haitaksi lapsille. Se myös lisää lasten aggressiivisuutta, Pediatrics-lehdessä julkaistu yhdysvaltalaistutkimus osoittaa.

Ruumiillinen kuritus ja rankaiseminen on aikaisemminkin yhdistetty lasten aggressiivisuuteen, mutta nyt tehty tutkimus on laadukkain tähänastisista selvityksistä. Tutkijat huomioivat muun muassa lapsen aggressiivisuuden kolmivuotiaana sekä monia perheoloihin ja vanhempiin liittyviä riskitekijöitä, jotka ovat vaikeuttaneet aikaisempien tutkimusten tulkintaa.

Tutkijat haastattelivat 2 500 äitiä ja havaitsivat, että kolmevuotiaana säännöllisesti kuritetut lapset olivat puolet todennäköisemmin aggressiivisia viisivuotiaana kuin lapset, joiden vanhemmat eivät käyttäneet väkivaltaa lapsiinsa.

Säännöllisenä kurittamisena pidettiin esimerkiksi piiskaamista vähintään kolmesti edeltävän kuukauden aikana. Niin menetteli neljännes äideistä. Toinen neljännes oli kurittanut kerran tai kahdesti ja loput eli noin puolet äideistä ei käyttänyt fyysistä kuritusta.

Suomalaisista vajaa kolmannes hyväksyy lapsen fyysisen kurittamisen joissain tilanteissa. Kannattajia on usein kuritettu lapsena. Tiedot perustuvat Lastensuojelun Keskusliiton vuonna 2006 toteuttamaan kyselyyn.

Suomessa lasten ruumiillinen kurittaminen ja muu pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos.


---

Hyväksyykö joku ruummiillisen kurittamisen?
Käyttääkö joku sitä?
Onko sinua kuritettu näin?
 
Rukoilijasirkka
En hyväksy, enkä käytä. Se aiheuttaa vihanhallintaongelmia, jotka jatkuu sitten aikuisuuteen.(mikä onkin usein syynä siihen lapsen kuritukseen, kun ei sit muuta osata)
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No odotapas hetki, niin tänne tulee näitä "Minuakin lyötiin lapsena ja olen siitä vanhemmilleni vain kiitollinen"-tilittäjiä.
Juu ja samaan hengenvetoon kerrotaan, ettei ollenkaan ole mitään aggressioita, muuten vaan sitten omiakin lapsia mukiloidaan. :|
 
Niin ja siis minua ei ole ikinä edes tukistettu - minulle ei ole edes huudettu :eek:

Itselläni on kyllä niskaote käynyt lähellä, sellainen riiviö välillä tuo isompi :ashamed: Onneksi, onneksi on tietoa ja muita keinoja. Varmaan 20-30v sitten ei ollut yhtä lailla "vaihtoehtoisia" tapoja saada esim. uhmis kuriin.
 
Anne
En hyväksy ruumillista kurittamista, enkä aio sitä käyttää.
Minua on piiskattu niin remmillä kuin risullakin ja annettu tukkapöllyjä ja kyllä, minulla on usein suuttuessani ongelmana se, miten puran vihan muuten kuin hajottamalla/lyömällä jotakin. Menen mielummin vessaan ja itken tai vaikka lyön piilossa päätä seinään kuin kohdistaisin vihani/suuttumukseni lapseeni fyysisesti.
 
olen saanut tukkapöllyä ja luunappeja pienenä. Itse en käytä, eikä mieskään, minkäänlaista ruumiillista kuritusta. Mä ajattelen niin, että sellaset ihmiset, jotka ei pysty älyllä selvittämään ongelmia, tai eivät pysty hillitsemään itseään käyttävät väkivaltaa.
 
kräh
En käytä, sillä siitä ei todellakaan ole minkäänlaista hyötyä kurillisesti, se vain lisää lapsen uhmaa ja vahingoittaa lapsen omakuvaa ja turvallisuuden tunnetta.
Minuun käytettiin jossainmäärin, mutta tilanteet osuivat sellaisiin hetkiin, että olin 5v tyttönä lähtenyt kavereiden kanssa omille teille haahuilemaan ja kun saavuin illalla kotiin, oli äiti niin pelästyneenä, että otti korvasta kiinni ja talutti omaan huoneeseen.

Mitään lyömistä tai piiskaa tai tukistamista ei ole minuun käytetty koskaan.
 
vieras
en hyväksy missään nimessä, millään verukkeella enkä kenenkään kohdalla, myös semmonen henkinen parjaaminen joutaisi pannaan. olen aivan ehdoton tämän asian kanssa ja kyllä, satunnaisesti on minua ruumiillisesti kuritettu lapsena.
 
vieras


Hyväksyykö joku ruummiillisen kurittamisen?
Käyttääkö joku sitä?
Onko sinua kuritettu näin?
----------
En. En. Ei.
Mutta inhoan myös syyllistämistä ja mykkäkoulua, sitä meillä kotona käytettiin.
Lapsi VOI lyödä myös vaikkei kotona käytettäis väkivaltaa, esim. tietyssä iässä, kun sanoilla ei pärjätä, nousee mun kokemuksen mukaan varsinkin joillakin pojilla fyysisetkin keinot esiin. Niihin tietysti pitää puuttua.
Mutta uskon siihenkin, että jos kotona käytetään fyysistä rangaistusta ei lapsi itsekään opi miten muuten vois ristiriitatilanteita ratkaista ja käyttää itsekin väkivaltaa.
 
tiina
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No odotapas hetki, niin tänne tulee näitä "Minuakin lyötiin lapsena ja olen siitä vanhemmilleni vain kiitollinen"-tilittäjiä.
Minun vanhempani kurittivat minua ruumillisesti aika rajustikin; sain remmistä niin että verijuovat olivat jaloissa, ja usein.
Olen huomannut että itse olen myös lyhytpinnainen, helposti raivostuva ja raivostuessani aggressiivinen. Olen saanut ihan opetella että saan raivoni pidettyä hallinnassa enkä käy lapsen kimppuun. Joskus pelkään itsekin raivoani ja sen voimaa.

Ja ei, en ole tippaakaan kiitollinen tästä vanhemmilleni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmopolitan:
Aika turha tutkimus :snotty:
Jos yksikin tajuaa oman toimintansa todellisen luonteen, on tutkimus ollut hyödyksi.

Eiköhän se ole jokaiselle selvää ?
Tuskin on.
Onhan niitä ääliövanhempia, jotka käyttävät ruumiillista kuritusta, ja sitten rääkyvät pihalla pää punaisena kun lapsi lyö kaveriaan - ja koska lapsi löi kaveriaan pihalla, niin hän saa kotona selkäänsä.
 
vieras
Toi nyt on ihan selvä asia. Oman kokemuksen perusteella jo sen huomaa. Ne kaverit ketkä käyttää fyysistä kuritusta lapsiinsa, heidän lapset lyö muita lapsia. Ne kaverit ketkä ei käytä, heidän lapset ei edes lyö takaisin jos heitä lyödään. Ottaa suorastaan päähän kun olen kerta toisensa jälkeen selittänyt näille äideille joiden lapset lyö toisia, että mistä se johtuu, mutta ei ne usko. Siis maalaisjärkikin sen jo sanoo, että et sä voi mitenkään lapselle perustella sitä että häntä saa lyödä (kurittaa) mutta hän taas ei saa muita lyödä (kurittaa). Lapsi oppii että kun hän tekee jotain mikä ei miellytä muita, häntä saa rangaista lyömällä. Totta kai sitten kun joku tekee jotain mikä ei häntä miellytä, niin hän toimii opitun mallin mukaisesti eli lyö.
 

Yhteistyössä