lyhyt luteaalivaihe?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minni

Vieras
Tätä on varmaan kyselty aiemminkin, mutta jos joku ystävällinen vielä viitsisi vastailla...
Mulla on ihan säännöllinen kierto eikä mitään tuhrutteluja tule ennen menkkoja, mutta rupesin mittailemaan aamulämpöjä ja niiden perusteella luteaalivaihe olisi vain 10-11 päivää. Sehän on liian lyhyt, eikö? Eli voisiko olla että mulla on keltarauhashormonin vajausta? Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mitä apuja olette saaneet liian lyhyeen luteaalivaiheeseen? Siis joku lääkitys varmaan vai? Ja onko ensin tutkittu jollain kokeilla, että mistä johtuu?

Kiitos vastauksista etukäteen!

Täällä saman ongelman kanssa painiva..En ole vielä mitään hoitoa saanut tähän. Kävin tk gynellä ja sain lähetteen labran kautta sairaalaan jatkotutkimuksiin(ei ole vielä tullut tutkimusaikaa). Mielestäni ihan älytöntä käynnistää heti mittavat hulabaloot selvän ongelman takia...Itse olen pannut lyhyen luteaalivaiheen merkille jo melkein vuosi sitten. Mulla se on keskimäärin 9 pv ollut, pari kertaa kymmenenkin jopa. Nyt olen sit menossa perjantaina yksityisgynelle, toivon, että saan sieltä jotain keltarauhashormonia tai edes jotain, mitä vois kokeilla ennen kaiken maailman spermatestien tekemistä.

Eli mielenkiinnolla minäkin odotan, tulisko tällä kertaa kokemuksia muilta, kun itsekin olen tätä joskus täällä kysellyt.

Mitä labrakokeita sulta otettiin? Otettiinko jotain missä näkyisi keltarauhashormonin taso?

Onko sulla tiputteluvuotoa ennen menkkoja vai mistä huomasit? Mä en ymmärtänyt epäillä että mulla olisi liian lyhyt luteaalivaihe, kun mulla ei ole mitään tuhrutteluja ennen menkkoja. Pitäisi varmaan itsekkin varata aika yksityisen puolelle, jos saisin jotain apua.

hei, sama täällä, bongasin tikuilla oviksen ekaa kertaa tässä kierrossa kp 19/29-30, eli olenkin tässä miettinyt että onkohan ovis tullut jo aikaisemminkin (en ole tikuilla saanut ennen bongattua, mutta en ole näin myöhään yrittänytkään) ja luteaalivaihe siis olisi vain n. 10-11 päivää. Olen lukenut jostain että 12 pv tarvittaisiin että riittäisi...
Mikä avuksi?

Multa otettiin lh,(luteiinisoiva hormoni, älkää kysyskö enempää, en tiedä näistä...)esh, e2, progesteroni, kilpirauhaskoe, klamydia, hiv, papa, tippuri... Toi lh oli alakantissa, mutta oikeestaan kaikki muut otettiin väärään aikaan mun kiertoon nähden, kun progesteronikoe otettiin kp 21 ja mulla sattui olemaan ovulaatio vasta sinä päivänä, niin sekään ei näyttänyt oikein.

En ole kärsinyt tiputteluvuodoista, vaan menkat alkaa oikeestaan sitte heti suht koht kunnolla; ainakin ihan verisenä, että ei mitenkään ruskeana tai silleen.

Ja tosta keltarauhashommastahan se johtunee tuo lyhyt lut. vaihe. Mulle yks lääkäri sanoi, että kyseeseen vois tulla ovulaatiota stimuloiva lääkitys (Clomifen tms.) että se tulis siis aikasemmin. Mut sit taas toisaalta, luulis, että joku keltarauhashormoni auttais..no, lääkärit lienee viisaampia, pitää odottaa sitä perjantaista käyntiä..sori mul on kiire...

Tuu Omppu kertomaan sitten perjantaina mitä se lääkäri sanoi. Toivottavasti saat jotain apuja sieltä!

Ja jos muilla on vielä tietoja asiaan liittyen, niin kiitollisena otetaan vastaan..

Juu tuun, jos en heti perjantaina ehdi, niin yritän viikonlopun aikana saada raporttia aikaseks :) Niin ja huomasin oman virheeni noissa otetuissa labrakokeissa, eli ei siis esh vaan fsh! Niin siin käy, kun töissä yrittää työnantajan kustannuksella äkkiä räpeltää tänne..

Surffailin netissä ja löysin tietoa Lugesteron nimisestä lääkkeestä. Se on jonkunlainen keltarauhashormonivalmiste ja sen avulla ilmesesti saadaan pidennettyä luteaalivaihetta. Olisko tästä lääkkeestä jollain kokemuksia?

Hei!
Ei oo kokemusta tuosta lääkkeestä mistä minni kysy, mutta löysin tietoo pesun sivuilta. Siellä oli, että luteaalivaihe on yleensä 12-16 päivää ja jos se on alle 9 niin se haittaa raskaaksi tulemista. Ja siellä oli hoitona keltarauhashormooni esimerkiksi. Se oli kyllä siellä keskenmeno kohdassa, mut löytyi ainakin pikkusen tietoa. Käykääs lukasees!

Kerkisinkin vielä käymään täällä ennen menoja...

Nonnii, tohtorilla käyty.. täytyy sanoa, että oli vähän ahdistava käynti sikäli, että rouva oli hieman nuiva ihminen, ja itelle tuli tunne, että se piti vähän hölmönä.. mutta, anyway: Sain Lugesteron- reseptin tukemaan sitä keltarauhastoimintaa. Mutta-kakkonen: lääkäri oli kyllä sitä mieltä, että ei siitä haittakaan ole, mutta ei varmaan apuakaan. Tultiin kuitenkin yhdessä siihen tulokseen, että mielenrauhaan se ainakin varmaan auttaa, ainakin aluksi, siis että tulee tunne, että jotain on asialle tehty. Olisin loppujen lopuksi saanut Clomifeniakin (stimuloi ovulaatiota), mutta se olis sitten edellyttänyt lähetettä sairaalaan ultraseurantaa varten. Siihen en halua vielä lähteä, ja sovittiin, että palaan asiaan sitten ens keväänä, jollei ole tulosta syntynyt. Se vaan jankkas, että kun ei sitä ovulaatiota varmaankaan tapahdu..ja mä yritin, että no tapahtuuhan, jos tikkuihin on yhtään luottamista, ja niihin kauheisiin kipuihin, joista kärsin oviksen aikaan (tai sit ne on oikeesti jotain muuta). Oli sitä mieltä, että ei ole mitään "hätää" ja ainakin vuosi pitää yrittää. Ollaan siis oltu ilman ehkäisyä viime vuoden elokuusta ja viime marraskuussa laitoin tän lyhyen lut.vaiheen merkille. Mutta että tosissamme ollaan puuskutettu huhtikuusta asti.

Että yhteenvetona, ei tästä nyt varmaan hirveesti muille ollut apua, mutta tiedättehän ainakin tilanteeni :).

Omppu: hyvä juttu, että sait sen Lugesteroni reseptin! Miksköhän se lääkäri oli sitä mieltä ettei sulla ovista tapahdu?! Kun yleensähän pitkissä kierroissa ei välttämättä ovuloi ollenkaan, mutta eikös sun kierto ole ihan normipituinen? Koska sä sen kuurin alotat? Mahtaakohan niistä tulla jotain sivuvaikutuksia?

Huomasin että kirjottelet tuolla wab-ketjussa, joten mähän voin käydä siellä aina kurkkimassa, että miten sun Luge -kuuri etenee! Toivotaan, että tuo plussan tullessaan!

Ensin tietysti teidän jotka ette vieklä ole lääkärissä käyneet ,tikuttaa sitä ovista muutamassa kierrossa ,että tiedätte tarkkaan milloin se on ja laskea sitten siitä aika menkkoihin. 12-16 pidetään normaalina luteaalivaiheena ,vaikka tuo 14 se ihanteellisin on. Kuitenkin jotkut ovat onnistuneet 11 jopa 10 vrk. Lugethan ovat hyvä lääke tuohon vaivaan ja usein auttavat eikä muuta tarvita. Clomifen taas on hedelmöityshoidoissa käytetty lääke ja sillä aloitellaan ennen varsinaisia hoitoja. Clomifen antaa lisäpotkua normaalisti toimivalle kierrolle ja heille joilla ei ovista muuten tapahtu ,tosin kaikilla ei auta tämäkään. Clomifen myös lisää tuplien mahdollisuttaa kasvattaen useita muniksia kerralla ,siksi vaatii myös aina tarkistusultran kun tätä käytetään. Clomifen voi myös ohentaa limakalvon mitättömäksi ,jolloin raskaus ei varmasti tule onnistumaan ,siksi siis tuo seuranta erittäin tärkeää.

Kiitos tiedoista Violet!
Eli Ompunkaan ei kannata mitään Clomeja alkaa popsimaan vielä tässä vaiheessa, kun ovis kuitenkin tapahtuu. Ja varsinkin jos ne heikentää limakalvoja!
Mulla on suurinpiirtein sama tilanne kuin Ompullakin, joten täytyy varmaan itsekkin tilata aika gynelle.

Heippa!
Mä aloitan lääkärin määräyksen mukaisesti Luget toisena päivänä positiivisen ovistikun jälkeen. Ja kymmen päivän ajan hän käski niitä käyttämään. Ohjeissa kyllä lukee, että siihen asti kunnes vuoto alkaa...

ohjeissa lukee kunnes vuoto alkaa ,mutta kun se ei välttämättä ala niin kauan kun käytät lugeja...niiden tehtävähän on pitää juuri vuoto poissa. Hoidoissa ollessahan tuota lugea kun käytetään sitä jatketaan niin kauan kun on tehty testi ,mikäli testi on plussaa ,lugeja voidaan jatkaa ensimmäisten raskausviikkojen ajan tapauksesta riippuen aina rv13 asti tulemaan keltarauhasen toimintaa kunnes ,istukka pystyy hoitamaan sen itse.

Eli ööö, mikäköhän tossa oli sit ideana, että mä käytän niitä vain sen 10 pv..ja lisäks, lääkäri sanoi, että "kun (!)tulet raskaaksi, lopetat". Siks mä oon vähän ymmälläni, että miten se määräs mulle sitä ihan eritapaa kuin mitä ohjeissa sanotaan! Siis tottakai, lääkärinhän sen luulis parhaiten tietävän ja määräystähän tulee noudattaa...No, pyrin ainakin siihen nyt aluksi, täytyy sitte ihmetellä päivä kerrallaan.

Varaa vaan Minni se yksityisen aika, niin pääset eteenpäin. Onnea! Ja kiitos Violetille tiedoista.

Omppu, oliskohan siinä sellanen ero, että jos on tehty jonkun sortin keinohedelmöitys tai -siemennys, niin syödään niitä Lugeja kauemmin. Siis jos taustalla on esim. keskenmenoja tms. Ja sulla kun vaan pidennetään luteaalivaihetta, niin riittää että käytät vaan sen 10 päivää, ettei keltarauhashormonit laske liian aikaisin. Näin mä asian ajattelisin, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Onnea teille yritykseen! Kyllä mäkin tilaan ajan sinne gynelle heti seuraavien menkkojen jälkeen.

Hmm. Omppu kävi tuolla Aurinkoplussaajissa kertomassa tilanteestaan. Mää taidan nimittäin painiskella kans tämän lyhyen luteaalivaiheen kanssa. Eilen nimttäin tikutin vahvan viivan ja sillon oli kp 18/30. Ja mulla yleensä tuhruttelee päivän pari pientä rusehtavaa ennen sitä kp31:stä, joka siis muuttuu kp ykköseksi kun kunnon menkat alkaa. Täytyy siis tän kierron jälkeen ottaa kans lääkäriin yhteyttä, jos sais kans noita Lugesteroneja.

Mulle lääkäri väitti että 10-12 päivän luteaalivaihe on ihan tavallinen eikä sinällään pitäisi olla ongelma. Aika lailla erilaista tietoa tuntuu tästä asiasta olevan ihan lääkäristä riippuen. Vaikka voihan olla että asiaan tosiaan vaikuttaa niin moni muukin asia, limakalvon paksuus jne, niin että tuo 10-12 päivän l-vaihe ei ehkä sinällään ole raskaaksi tulemisen este jos asiat sattuvat muuten kohdalleen.

Moikka

Miten olikaan noiden tuhrujen kanssa? Lasketaanko tuhruttelupäivät kuitenkin luteaalivaiheeseen? Meikäläisellä tuhruttelu on alkanut yleensä viikon päästä oviksesta kestäen muutamia päiviä ja sitten loppuu. "Oikeat" menkat alkaa sitten vasta noin 14 päivää ovulaatiosta.

Yhteistyössä